ODLUKA

O SPOLJNOJ REVIZIJI BANAKA

("Sl. glasnik RS", br. 57/2006)

1. Ovom odlukom propisuju se kriterijumi na osnovu kojih Narodna banka Srbije utvrđuje i objavljuje listu spoljnih revizora koji mogu vršiti reviziju finansijskih izveštaja banke (u daljem tekstu: Lista), kao i minimalan obim i sadržaj izveštaja spoljnog revizora o reviziji finansijskih izveštaja banke.

2. Kriterijumi koje moraju ispunjavati spoljni revizori da bi mogli vršiti reviziju finansijskih izveštaja banke su sledeći:

1) da ispunjavaju uslove koji su za preduzeće za reviziju propisani zakonom kojim se uređuju računovodstvo i revizija;

2) da najmanje dva zaposlena lica u preduzeću za reviziju imaju stručno zvanje ovlašćenog revizora i najmanje tri godine iskustva u obavljanju poslova revizije finansijskih izveštaja banaka;

3) da je najmanje petoro zaposlenih u preduzeću za reviziju steklo stručno, odnosno profesionalno zvanje u skladu sa zakonom kojim se uređuju računovodstvo i revizija i da imaju najmanje dve godine iskustva u obavljanju poslova revizije finansijskih izveštaja banaka ili stranih banaka;

4) da preduzeće za reviziju ima najmanje 20 zaposlenih u organizacionom delu u čijem su delokrugu poslovi revizije;

5) da Narodna banka Srbije nije u prethodne dve godine odbila da prihvati izveštaj preduzeća za reviziju.

3. Radi stavljanja na Listu, preduzeće za reviziju podnosi Narodnoj banci Srbije pismeni zahtev, uz koji prilaže dokumentaciju kojom dokazuje ispunjenost kriterijuma iz tačke 2. ove odluke.

O zahtevu iz stava 1. ove tačke, Narodna banka Srbije odlučuje u roku od 30 dana od dana prijema urednog zahteva.

U postupku odlučivanja o zahtevu iz stava 1. ove tačke, preduzeće za reviziju je dužno da, na zahtev Narodne banke Srbije, obavi prezentaciju metodologije revizije finansijskih izveštaja banke koju primenjuje u svom poslovanju.

4. Utvrđenu Listu Narodna banka Srbije objavljuje u "Službenom glasniku RS" i na svojoj internet prezentaciji, i to najkasnije do 30. juna tekuće godine.

5. Ako se posle objavljivanja Liste promene podaci koji utiču na ispunjenost kriterijuma iz tačke 2. ove odluke - spoljni revizor je dužan da o tome bez odlaganja obavesti Narodnu banku Srbije.

Narodna banka Srbije može od spoljnog revizora koji je na Listi zahtevati da joj dostavi dokumentaciju kojom dokazuje da i dalje ispunjava kriterijume iz tačke 2. ove odluke.

U slučaju da spoljni revizor ne postupi u skladu sa st. 1. i 2. ove tačke, Narodna banka Srbije će ga brisati s Liste.

Narodna banka Srbije će brisati s Liste spoljnog revizora i ako ne postupi u skladu s članom 58. stav 1. Zakona o bankama (u daljem tekstu: Zakon), kao i u slučaju iz člana 62. Zakona.

6. Spoljni revizor koji je na Listi ne može u istoj godini obavljati reviziju finansijskih izveštaja banke i pružati joj konsultantske usluge (npr. usluge u vezi s vođenjem poslovnih knjiga i sastavljanjem finansijskih izveštaja, usluge procene vrednosti, usluge interne revizije, usluge u oblasti informacione tehnologije, pravne usluge, usluge u okviru poslovnih finansija, saveta ili pomoći, odnosno druge usluge), niti može obavljati reviziju za poslovnu godinu u kojoj joj je pružao ove usluge. Ovaj spoljni revizor ne može obavljati ni reviziju finansijskih izveštaja banke za poslovnu godinu u kojoj je njegov zaposleni bio privremeno angažovan u toj banci, ili je u banci privremeno angažovan u vreme obavljanja revizije.

7. Spoljni revizor koji je na Listi dužan je da Narodnoj banci Srbije do 31. oktobra tekuće godine dostavi plan obavljanja revizije godišnjih finansijskih izveštaja banke za tu godinu - ako je do tog roka zaključio ugovor s bankom, a za ugovore zaključene posle tog roka dužan je da ovaj plan dostavi u roku od 15 dana od dana zaključenja tog ugovora.

Plan iz stava 1. ove tačke sadrži: naziv banke kod koje se obavlja revizija, planirane oblasti revizije i vreme njenog trajanja, imena članova revizorskog tima s podacima o njihovim zvanjima, profesionalnim kvalifikacijama i radnom iskustvu, planirane postupke i procedure revizije i planirani nivo materijalnosti.

Spoljni revizor je dužan da bez odlaganja Narodnoj banci Srbije dostavi izmene plana iz ove tačke.

8. Predstavnici Narodne banke Srbije i spoljni revizori mogu održavati sastanke u vezi sa obavljanjem poslova revizije finansijskih izveštaja banke - i to pre početka revizije, u toku revizije i nakon obavljene revizije.

Sastancima iz stava 1. ove tačke prisustvuju predstavnici banke kod koje je vršena revizija finansijskih izveštaja ili ih o sadržaju tih sastanaka obaveštava spoljni revizor.

9. Izveštaj spoljnog revizora o obavljenoj reviziji godišnjih finansijskih izveštaja banke (u daljem tekstu: izveštaj o reviziji) sačinjava se u skladu sa zakonom kojim se uređuje revizija finansijskih izveštaja, Međunarodnim standardima revizije i ovom odlukom.

Izveštaj o reviziji sadrži: izveštaj i mišljenje spoljnog revizora, pismo o prezentaciji finansijskih izveštaja banke, kao i analize i priloge.

Spoljni revizor daje mišljenje o tome da li finansijski izveštaji koji su bili predmet revizije po svim materijalno značajnim pitanjima istinito i objektivno, u skladu s Međunarodnim računovodstvenim standardima (MRS) i Međunarodnim standardima finansijskog izveštavanja (MSFI), prikazuju finansijski položaj banke, rezultate poslovanja banke i novčane tokove.

Spoljni revizor je dužan da u izveštaju o reviziji posebno iskaže da li su istinito, objektivno i potpuno iskazani podaci u finansijskim izveštajima banke sa stanjem na dan 31. decembra za godinu za koju se obavlja revizija, a koje ona sačinjava i Narodnoj banci Srbije dostavlja u skladu s propisima Narodne banke Srbije.

10. Uz izveštaj o reviziji, spoljni revizor daje i mišljenje o efikasnosti funkcionisanja unutrašnje revizije, sistemu upravljanja rizicima i sistemu unutrašnjih kontrola.

Mišljenje iz stava 1. ove tačke se naročito odnosi na to:

- da li je banka u svom poslovanju uspostavila odgovarajući način identifikovanja svih vrsta rizika kojima je izložena, kao i procedura za uspešno upravljanje tim rizicima;

- da li je uspostavljena adekvatna organizacija, način i kvalitet vršenja unutrašnje revizije (položaj i aktivnosti organizacione jedinice u čijem je delokrugu unutrašnja revizija, kao i da li funkcioniše na način propisan zakonom i unutrašnjim aktima banke i pravilima struke);

- da li je adekvatan način organizacije i upravljanja informacionim i drugim tehnologijama značajnim za poslovanje banke (pouzdanost, sigurnost, usklađenost s poslovima koje banka obavlja, stepen fizičke zaštite podataka i stepen zaštite informacionog sistema banke);

- da li su adekvatni unutrašnji akti kojima se uređuje funkcionisanje unutrašnje revizije, sistem upravljanja rizicima i sistem unutrašnjih kontrola.

11. Banka je dužna da Narodnoj banci Srbije izveštaj o reviziji dostavi zajedno s pismom rukovodstvu koje je spoljni revizor dostavio banci posle završetka revizije, i to najkasnije u roku od 120 dana posle završetka poslovne godine na koju se izveštaj o reviziji odnosi.

Banka je dužna da, najkasnije u roku od deset dana od dana dostavljanja izveštaja o reviziji, na svojoj Internet prezentaciji objavi kompletan izveštaj spoljnog revizora, u skladu s članom 61. stav 5. Zakona, i da ga zadrži na toj prezentaciji do objavljivanja izveštaja za narednu poslovnu godinu.

Ako Narodna banka Srbije odbije da prihvati kompletan izveštaj spoljnog revizora, u skladu s članom 62. Zakona, banka je dužna da na svojoj internet prezentaciji odbijeni izveštaj zameni novim izveštajem, koji je drugi spoljni revizor sačinio na osnovu ponovo obavljene revizije.

12. Izuzetno od rokova utvrđenih ovom odlukom, preduzeća za reviziju zahtev i dokumentaciju iz tačke 2. ove odluke dostavljaju Narodnoj banci Srbije najkasnije do 31. oktobra 2006. godine, a Narodna banka Srbije utvrđuje i objavljuje Listu najkasnije do 31. decembra 2006. godine.

13. Spoljni revizori s Liste koju Narodna banka Srbije objavi najkasnije do 31. decembra 2006. godine prvi put obavljaju reviziju finansijskih izveštaja banke za poslovnu 2007. godinu, s tim da je ne mogu obavljati ako su do te poslovne godine obavili tri uzastopne revizije finansijskih izveštaja kod iste banke.

Preduzeća za reviziju koja obavljaju reviziju finansijskih izveštaja banke za poslovnu 2006. godinu dužna su da plan revizije iz tačke 7. ove odluke dostave Narodnoj banci Srbije u rokovima iz te tačke.

Mišljenje iz tačke 10. ove odluke za poslovnu 2006. godinu, preduzeća za reviziju iz stava 2. ove tačke Narodnoj banci Srbije dostavljaju do 30. juna 2007. godine.

14. Za sprovođenje ove odluke, Narodna banka Srbije donosi uputstvo.

15. Danom početka primene ove odluke prestaje da važi Odluka o minimumu sadržaja izveštaja o reviziji finansijskih izveštaja banke i druge finansijske organizacije ("Službeni glasnik RS", broj 86/2004).

16. Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku RS", a primenjivaće se od 1. oktobra 2006. godine.