PRAVILNIK

O DISCIPLINSKIM PRESTUPIMA, MERAMA I POSTUPKU PREMA OSUĐENIM LICIMA

("Sl. glasnik RS", br. 59/2006)

 

OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovim pravilnikom bliže se uređuje disciplinska odgovornost lica osuđenih na kaznu zatvora (u daljem tekstu: osuđeni), disciplinski postupak i disciplinske mere prema osuđenom.

Član 2

Tekst ovog pravilnika dostupan je osuđenom sve vreme tokom izvršenja kazne zatvora.

Član 3

Disciplinski prestup je povreda pravila reda i bezbednosti, kao i povreda drugih pravila ponašanja osuđenog utvrđena zakonom i aktom o kućnom redu zavoda.

Teži disciplinski prestupi uređeni su zakonom, a lakši pravilnikom o kućnom redu zavoda.

Član 4

Osuđenom se ne može izreći disciplinska mera za delo za koje pre nego što je učinjeno nije bilo određeno kao disciplinski prestup, niti mu se može izreći mera koja nije bila propisana pre nego što je disciplinski prestup učinjen.

Član 5

Disciplinska mera može se izreći samo osuđenom koji je kriv za učinjeni disciplinski prestup. Osuđeni se smatra nevinim dok se disciplinski prestup i krivica ne dokažu.

Krivica osuđenog za učinjeni disciplinski prestup utvrđuje se shodnom primenom odredaba kaznenog prava.

Član 6

Zaštita reda i bezbednosti u zavodu je osnov i granica primene disciplinskih mera, u meri u kojoj je to nužno za sprečavanje disciplinskih prestupa.

Član 7

Prema osuđenom se ne može više puta primeniti disciplinska mera za istu radnju disciplinskog prestupa.

Član 8

Disciplinsku meru može izreći samo nadležan organ.

Član 9

Disciplinski postupak se pokreće i vodi na osnovu predloga za pokretanje disciplinskog postupka.

Član 10

Organ koji vodi disciplinski postupak dužan je da istinito i potpuno utvrdi, na osnovu slobodne ocene dokaza, činjenice koje su važne za donošenje zakonite odluke i da sa jednakom pažnjom utvrdi kako činjenice koje terete okrivljenog tako i one koje mu idu u korist.

Član 11

Organ koji vodi disciplinski postupak dužan je da se stara, da neznanje ili neukost osuđenog prema kome se vodi postupak ne budu na štetu njegovih prava.

Član 12

Disciplinski postupak je hitan. Hitnost postupka ne sme biti na štetu donošenja pravilne i zakonite odluke.

Član 13

Osuđeni prema kome se vodi disciplinski postupak ima pravo na stručnu pravnu pomoć.

Član 14

Osuđeni prema kome se vodi disciplinski postupak ima pravo da se izjasni o činjenicama i dokazima koji ga terete i da iznese sve činjenice i dokaze koji mu idu u korist.

Član 15

Disciplinski postupak se vodi u skladu sa odredbama zakona kojima se uređuje službena upotreba jezika i pisma, kao i korišćenje tumača u krivičnom postupku.

Član 16

Disciplinski postupak je dvostepen.

Član 17

Rešenje o disciplinskom prestupu na koji je uložena žalba ne može se izmeniti na štetu osuđenog.

DEO PRVI

DISCIPLINSKI PRESTUPI, MERE I POSTUPAK PREMA OSUĐENOM

1. Disciplinski prestupi

Član 18

Teži disciplinski prestupi su:

1) bekstvo ili pokušaj bekstva iz zavoda;

2) podstrekavanje na pobunu ili bekstvo;

3) pripremanje pobune ili bekstva;

4) neovlašćeno napuštanje zavoda;

5) nasilje prema drugom licu;

6) pravljenje, posedovanje ili korišćenje opasne stvari;

7) izrada ili unošenje u zavod sredstva podobnog za napad, bekstvo ili vršenje krivičnog dela;

8) sprečavanje pristupa u bilo koji deo zavoda službenom licu ili licu koje se ovlašćeno nalazi u zavodu, odnosno ulazi u njega;

9) ugrožavanje, oštećenje ili uništenje imovine većeg obima;

10) odbijanje izvršenja zakonitog naloga ovlašćenog lica usled čega je nastupila ili mogla nastupiti teža štetna posledica;

11) namerno ili grubom nepažnjom ugrožavanje tuđeg zdravlja;

12) proizvodnja, posedovanje ili korišćenje opojnog ili psihoaktivnog sredstva;

13) grubo zanemarivanje lične higijene;

14) bavljenje igrama na sreću;

15) namerno ugrožavanje svog zdravlja radi onesposobljavanja za izvršenje obaveze;

16) otpor zdravstvenom pregledu ili merama za sprečavanje opasnosti od zaraze;

17) podstrekavanje lica lišenog slobode na teži disciplinski prestup;

18) zanemarivanje radne obaveze koje je izazvalo ili je moglo izazvati težu štetnu posledicu;

19) obučavanje sebe ili drugog o načinu izvršenja krivičnog dela na osnovu ličnog ili tuđeg iskustva;

20) teža zloupotreba dobijenih posebnih prava iz člana 115. stav 1. Zakona o izvršenju krivičnih sankcija;

21) ponavljanje lakših disciplinskih prestupa.

Član 19

Lakši disciplinski prestupi su:

1) ugrožavanje i ometanje drugog osuđenog u obavljanju radnih i slobodnih aktivnosti;

2) udaljavanje iz kruga zavoda ili radilišta i radionice zavoda bez odobrenja;

3) iznošenje alata i drugih materijalnih sredstava sa radnog mesta;

4) međusobna kupoprodaja odeće, obuće, lekova i drugih stvari;

5) kockanje;

6) pripremanje obroka, napitaka ili hrane van prostora predviđenog u tu svrhu;

7) tetoviranje i telesni pirsing sebe ili drugog u zavodu;

8) ugrožavanje i oštećenje imovine;

9) narušavanje izgleda zavoda;

10) neovlašćeno korišćenje i ulaženje u službene prostorije;

11) lakša zloupotreba dobijenih posebnih prava;

12) posedovanje stvari koje osuđeni ne sme imati kod sebe;

13) nedisciplinovano, nepristojno i agresivno ponašanje koje remeti život i rad u zavodu;

14) nedozvoljena izrada predmeta;

15) pušenje van prostora određenog u tu svrhu;

16) zanemarivanje radne obaveze;

17) odbijanje izvršenja zakonitog naloga ovlašćenog lica;

18) neovlašćeno korišćenje stvari;

19) omogućavanje pristupa neovlašćenom licu u prostor zavoda;

20) uvredljivo ponašanje prema drugom licu po bilo kom ličnom svojstvu;

21) davanje netačnih podataka o činjenicama bitnim za ostvarivanje prava.

Član 20

Ukoliko osuđeni za vreme izdržavanja kazne učini krivično delo za koje je propisana novčana kazna ili kazna zatvora do jedne godine, ili kazna zatvora do jedne godine i novčana kazna, kazniće se disciplinskom merom iz člana 21. stava 2. tač. 4) i 5) ovog pravilnika kao za teži disciplinski prestup.

2. Disciplinske mere

Član 21

Za disciplinski prestup osuđenom se može izreći disciplinska mera.

Disciplinske mere su:

1) ukor;

2) ograničenje ili zabrana primanja paketa do tri meseca;

3) oduzimanje dodeljenih posebnih prava iz člana 115. stava 1. Zakona o izvršenju krivičnih sankcija;

4) ograničenje ili zabrana raspolaganja novcem u zavodu do tri meseca;

5) upućivanje u samicu u slobodno vreme ili tokom celog dana i noći.

Disciplinske mere iz stava 2. tač. 4) i 5) ovog člana mogu se izreći samo za teže disciplinske prestupe.

Disciplinske mere iz stava 2. tač. 3) i 5) mogu se izreći kumulativno.

Ukor

Član 22

Ukor se izriče kada osuđenog zbog učinjenog disciplinskog prestupa treba samo ukoriti.

Ograničenje ili zabrana primanja paketa

Član 23

Ograničenje ili zabrana primanja paketa izriče se kao samostalna mera, kada se ukorom ne može postići svrha disciplinske mere. Ograničenje ili zabrana ne može se odnositi na higijenski paket.

Disciplinska mera iz stava 1. ovog člana izriče se u trajanju do tri meseca.

Oduzimanje dodeljenih posebnih prava

Član 24

Oduzimanje dodeljenih posebnih prava iz člana 115. stav 1. Zakona o izvršenju krivičnih sankcija izriče se kao samostalna mera, kada se ukorom ili ograničenjem ili zabranom primanja paketa ne može postići svrha disciplinske mere.

Oduzimanje dodeljenih posebnih prava može se izreći kumulativno sa disciplinskom merom upućivanja u samicu.

Ograničenje ili zabrana raspolaganja novcem

Član 25

Ograničenje ili zabrana raspolaganja novcem u zavodu može se izreći samo za teže disciplinske prestupe, u trajanju do tri meseca.

Ograničenje ili zabrana raspolaganja novcem ne može se odnositi na raspolaganje novcem za nabavku lekova, ortopedskih pomagala, pružanje neophodnih medicinskih usluga, sredstava za ličnu higijenu, ostvarivanje prava na dopisivanje i telefoniranje i pravnu pomoć.

Upućivanje u samicu

Član 26

Upućivanje u samicu u slobodno vreme ili tokom celog dana i noći izuzetno se izriče za teže disciplinske prestupe, u trajanju do 15 dana.

Mera iz stava 1. ovog člana može se izreći u trajanju do 30 dana za sticaj težih disciplinskih prestupa.

Vreme izdvajanja osuđenog se uračunava u trajanje disciplinske mere upućivanja u samicu.

Ukupan boravak osuđenog u prostoriji u kojoj se izvršava disciplinska mera upućivanja u samicu ne može trajati duže od šest meseci u toku jedne kalendarske godine.

Osuđeni tokom izvršenja mere upućivanja u samicu ima pravo na podnošenje podnesaka radi zaštite svojih prava, u skladu sa pravilnikom o kućnom redu.

Član 27

Mera upućivanja u samicu podrazumeva izdvajanje osuđenog iz zajedničkih aktivnosti sa drugim osuđenicima, u slobodno vreme ili tokom celog dana i noći.

Pre izvršenja disciplinske mere upućivanja u samicu obavezan je lekarski pregled osuđenog radi utvrđivanja psihičke i fizičke sposobnosti za izvršenje ove mere.

Ukoliko se lekarskim pregledom utvrdi da osuđeni nije sposoban za izvršenje disciplinske mere upućivanja u samicu, izvršenje disciplinske mere će se odložiti.

Član 28

Prostorija u kojoj se izvršava mera upućivanja u samicu mora imati najmanje četiri kvadratna metra i deset kubnih metara prostora. Prostorija mora biti prozračna, osvetljena dnevnim i veštačkim osvetljenjem, zagrejana u skladu sa klimatskim uslovima, opremljena krevetom i posteljinom, stolom i stolicom.

Osuđenom se mora osigurati neograničen pristup vodi za piće i sanitarnim uređajima.

Tokom izvršenja mere upućivanja u samicu osuđeni može čitati i pisati, i ima pravo da boravi van prostorije na svežem vazduhu u trajanju od najmanje jedan sat dnevno.

Član 29

Tokom izvršenja mere upućivanja u samicu obavezna je lekarska kontrola osuđenog najmanje jednom u toku dana, a upravnik zavoda i vaspitač su obavezni da ga posete najmanje jednom u toku sedam dana.

Nalazi i zapažanja lekara i drugih ovlašćenih lica unose se u knjigu izvršenja mere upućivanja u samicu.

Član 30

Upravnik zavoda obustaviće izvršenje mere upućivanja u samicu ako oceni da je disciplinska mera postigla svoju svrhu i pre njenog isteka.

Upravnik zavoda obavezno prekida izvršenje mere upućivanja u samicu ako po pismenom mišljenju lekara dalji boravak u samici ugrožava psihičko i fizičko zdravlje osuđenog.

Upravnik zavoda može prekinuti izvršenje mere upućivanja u samicu i na osnovu molbe osuđenog, kojom se poziva na zdravstveno stanje, i pribavljenog mišljenja lekara.

Uslovno odlaganje disciplinske mere

Član 31

Disciplinsku meru, osim ukora, moguće je odložiti do tri meseca pod uslovom da osuđeni u tom roku ne učini novi disciplinski prestup.

Izvršenje mere će se odložiti ukoliko se, na osnovu vladanja osuđenog i prirode disciplinskog prestupa koji je učinio, može očekivati da će se i odlaganjem postići svrha disciplinske mere.

Član 32

Uslovno odložena mera će se opozvati ukoliko osuđeni za vreme odlaganja učini teži disciplinski prestup, a može se opozvati ukoliko učini lakši disciplinski prestup.

Uslovno odložena mera može biti opozvana i ukoliko se naknadno utvrdi da je osuđeni pre izricanja uslovno odložene disciplinske mere učinio lakši disciplinski prestup, a biće opozvana ukoliko je učinio teži disciplinski prestup.

Ukoliko je uslovno odložena mera opozvana osuđenom će se, primenom odredaba ovog pravilnika o sticaju, izreći jedinstvena mera.

Član 33

Jedinstvena disciplinska mera može biti uslovno odložena ukoliko je do opozivanja ranije uslovno odložene disciplinske mere došlo zbog novog ili ranije učinjenog lakšeg disciplinskog prestupa.

Član 34

Kod izricanja jedinstvene disciplinske mere upućivanja u samicu ukupno trajanje jedinstvene mere ne može biti duže od 30 dana.

Opšte pravilo o izricanju disciplinske mere

Član 35

Pri izricanju disciplinske mere uzimaju se u obzir sve činjenice i okolnosti koje mogu biti od značaja pri izboru disciplinske mere, a naročito: težina prestupa, okolnosti pod kojima je učinjen, ranije izricanje disciplinskih mera, ponašanje osuđenog tokom izvršenja kazne zatvora, njegov odnos prema radu i radnim obavezama i ocena ostvarenja svrhe izricanja disciplinske mere.

Odmeravanje disciplinske mere za sticaj disciplinskih prestupa

Član 36

Za sticaj disciplinskog prestupa izriče se jedinstvena disciplinska mera, na osnovu slobodne ocene težine prestupa u sticaju i drugih okolnosti koje utiču na izricanje jedinstvene mere.

Kod izricanja mere upućivanja u samicu za sticaj disciplinskih prestupa, ukupno trajanje jedinstvene mere ne može biti duže od 30 dana.

3. Disciplinski postupak

Nadležnost za vođenje disciplinskog postupka

Član 37

Disciplinski postupak za teže disciplinske prestupe vodi i odluku donosi disciplinska komisija.

Disciplinski postupak za lakše disciplinske prestupe vodi i odluku donosi upravnik zavoda ili lice koje on odredi, s tim da to lice ne može biti podnosilac predloga za pokretanje disciplinskog postupka.

Član 38

Disciplinsku komisiju od tri člana i tri zamenika imenuje direktor Uprave na predlog upravnika zavoda, na vreme od dve godine.

Za članove komisije i njihove zamenike mogu biti birani svi zaposleni.

Komisija zaseda u punom sastavu, a odluke donosi većinom glasova.

Izuzeće

Član 39

Član komisije ne može učestvovati u radu komisije: ako je podnosilac prijave ili predlagač za pokretanje disciplinskog postupka, ili ako je u bilo kom drugom svojstvu učesnik u disciplinskom postupku (svedok, veštak, oštećeni).

Ako postoje okolnosti koje izazivaju opravdanu sumnju u nepristrasnost i objektivnost člana komisije, upravnika ili lica koje on odredi doneće se odluka o izuzeću.

Osuđeni ili njegov branilac mogu tražiti izuzeće.

Član komisije, upravnik ili lice koje on odredi, kad oceni da postoje razlozi za njegovo izuzeće, predložiće da bude izuzet.

Član 40

Odluku o izuzeću članova komisije donosi predsednik komisije.

Odluku o izuzeću predsednika komisije ili lica koje odredi upravnik, donosi upravnik zavoda.

Odluku o izuzeću upravnika donosi direktor Uprave.

Na odluku o izuzeću nije dozvoljena žalba.

Disciplinska prijava

Član 41

Svaki zaposleni u zavodu je obavezan da odmah po saznanju prijavi disciplinski prestup koji je učinilo osuđeno lice.

Osuđeni koji je oštećen disciplinskim prestupom može podneti prijavu pismeno i usmeno u zapisnik podnosiocu predloga za pokretanje disciplinskog postupka.

U slučaju hitnosti postupanja u vezi sa prestupom, zbog prikupljanja i obezbeđenja dokaza kao i u cilju sprečavanja nastajanja daljih štetnih posledica, podnosilac prijave će odmah obavestiti dežurnu službu zavoda.

Ukoliko je došlo do telesne povrede nekog lica o tome će se odmah obavestiti lekar, koji će sačiniti izveštaj o povredi i predati ga podnosiocu prijave.

Član 42

Prijava se podnosi u pismenoj formi i sadrži:

1) ime i prezime osuđenog lica;

2) opis, vreme i mesto izvršenja disciplinskog prestupa;

3) izjavu osuđenog u vezi sa događajem;

4) izjave svedoka i službene beleške u vezi sa događajem;

5) podatke o svedocima, izveštaj lekara o telesnim povredama i drugim dokazima u vezi sa učinjenim prestupom;

6) vreme i potpis podnosioca prijave.

Predlog za pokretanje disciplinskog postupka

Član 43

Disciplinski postupak se pokreće na osnovu predloga za pokretanje disciplinskog postupka.

Jednim predlogom za pokretanje disciplinskog postupka može da bude obuhvaćeno više osuđenih za isti disciplinski prestup, odnosno više prestupa istog osuđenog.

Predlog podnosi rukovodilac organizacione jedinice zavoda u čijem delokrugu je prestup učinjen ili lice koje on odredi.

Za teži disciplinski prestup predlog može podneti i upravnik zavoda ili lice koje on odredi.

Član 44

Predlog za pokretanje disciplinskog postupka podnosi se na osnovu ličnog saznanja podnosioca predloga ili disciplinske prijave.

Predlog se podnosi u roku od dvadeset i četiri sata od saznanja za učinjeni prestup.

Predlog se podnosi prvostepenom disciplinskom organu koji vodi disciplinski postupak.

Predlog se dostavlja osuđenom licu protiv koga je podnet.

Odustanak od podnošenja predloga za pokretanje disciplinskog postupka

Član 45

Ako rukovodilac organizacione jedinice ili lice koje on odredi utvrdi da postoji osnovana sumnja da je osuđeni učinio lakši disciplinski prestup, ali da zbog prirode prestupa, okolnosti pod kojima je učinjen, ličnosti osuđenog, njegovog odnosa prema oštećenom i prestupu, kao i njegove spremnosti da ubuduće ne čini disciplinske prestupe, ne bi bilo celishodno da se vodi disciplinski postupak prema osuđenom, odustaće od podnošenja predloga za pokretanje disciplinskog postupka. Zaključak o odustajanju sa obrazloženjem dostaviće upravniku zavoda, podnosiocu prijave i oštećenom.

Pri odlučivanju u slučaju iz stava 1. ovog člana mogu se saslušati i suočiti osuđeni, podnosilac prijave i oštećeni.

Podnošenje predloga za pokretanje disciplinskog postupka

Član 46

Ako lice ovlašćeno za podnošenje predloga za pokretanje disciplinskog postupka, utvrdi da postoji osnovana sumnja da je osuđeni učinio disciplinski prestup, a ne odustane od podnošenja predloga, podneće predlog za pokretanje disciplinskog postupka.

Član 47

Predlog za pokretanje disciplinskog postupka podnosi se pismeno i sadrži:

1) podatak o podnosiocu predloga;

2) naziv nadležnog organa kome se podnosi predlog;

3) osnovne podatke o osuđenom;

4) činjenični opis radnje iz koje proizilazi pravno obeležje disciplinskog prestupa, vreme i mesto prestupa i druge činjenice potrebne da se prestup što tačnije odredi;

5) pravnu kvalifikaciju prestupa;

6) imovinskopravni zahtev;

7) predlog o dokazima koje treba izvesti (svedoci, nalazi lekara, spisi, sredstva izvršenja prestupa i drugo);

8) potpis podnosioca predloga.

Ukoliko je usled disciplinskog prestupa došlo do povrede nekog lica, nalaz lekara je obavezan.

Postupanje po predlogu za vođenje disciplinskog postupka

Član 48

Nakon prijema predloga za pokretanje disciplinskog postupka, disciplinska komisija, odnosno upravnik zavoda ili lice koje on odredi, najpre će ispitati da li je nadležna (nadležan) za postupanje po predlogu, da li je predlog podnet od ovlašćenog lica i da li je blagovremen i potpun.

Nepotpun predlog se vraća na hitnu dopunu, a u slučaju utvrđene nenadležnosti odmah se dostavlja nadležnom organu.

Odbacivanje predloga za vođenje disciplinskog postupka

Član 49

Predlog za pokretanje disciplinskog postupka zaključkom se odbacuje ako se utvrdi:

1) da radnja opisana u predlogu nije disciplinski prestup;

2) da postoje okolnosti koje isključuju disciplinsku odgovornost;

3) da je predlog podnesen od neovlašćenog lica;

4) da je predlog nepotpun, a da ga podnosilac nije dopunio u ostavljenom roku;

5) da je nastupila zastarelost za pokretanje disciplinskog postupka.

Pokretanje disciplinskog postupka

Član 50

Ukoliko se predlog za pokretanje disciplinskog postupka ne odbaci, zaključkom će se pokrenuti postupak i zakazati rasprava. Protiv zaključka nije dozvoljen prigovor.

Javnost postupka

Član 51

Disciplinski postupak tokom rasprave je javan.

Javnost može biti isključena iz razloga bezbednosti, morala, zaštite osuđenog ili razloga čuvanja službene tajne.

Položaj i prava osuđenog u disciplinskom postupku

Član 52

U disciplinskom postupku poštuje se ličnost osuđenog i njegovo dostojanstvo. Prema njemu se ne sme primenjivati prinuda ili slična sredstva u cilju davanja iskaza ili davanja određenog iskaza.

Osuđeni mora biti prisutan i ima pravo da bude saslušan u raspravi.

Osuđeni ima pravo da se brani i ćutanjem.

Stručna pravna pomoć

Član 53

Osuđeni tokom postupka ima pravo na stručnu pravnu pomoć po njegovom izboru, o čemu mora biti obavešten u pozivu za raspravu.

Stručnu pravnu pomoć osuđenom može pružiti diplomirani pravnik.

U cilju omogućavanja osuđenom na korišćenje stručne pravne pomoći, zavod obezbeđuje spisak diplomiranih pravnika iz zavoda.

Uz poziv za raspravu osuđenom se dostavlja predlog za pokretanje disciplinskog postupka.

Od prijema poziva i predloga iz stava 4. ovog člana do rasprave mora da protekne najmanje tri dana.

Član 54

Od momenta saznanja za učinjeni teži disciplinski prestup do započinjanja i tokom disciplinskog postupka, upravnik zavoda ili lice koje on odredi može odlučiti da se osuđeni izdvoji iz bezbednosnih razloga od ostalih osuđenika do 24 sata.

Podnosilac predloga

Član 55

Podnosilac predloga može do kraja rasprave povući predlog, dopuniti ga ili izmeniti.

Podnosilac predloga može biti saslušan, a mora biti saslušan ako to zatraži.

Član 56

Disciplinski postupak se može voditi i bez podnosioca predloga, ako je uredno pozvan.

Branilac osuđenog

Član 57

Disciplinski postupak se može voditi i bez prisustva branioca osuđenog ako je uredno pozvan, a ne opravda svoj izostanak.

Ako branilac opravda izostanak, postupak se odlaže najduže do tri dana. Ako se ni na novoj zakazanoj raspravi ne pojavi, postupak se može voditi i bez njegovog prisustva.

Disciplinski postupak nije moguće voditi bez prisustva osuđenog.

Tok rasprave

Član 58

Raspravom rukovodi predsednik disciplinske komisije, odnosno upravnik zavoda ili lice koje on odredi.

Rasprava počinje otvaranjem i objavljivanjem predmeta rasprave, a nakon toga se utvrđuje da li su sva pozvana lica prisutna. Ukoliko nisu, utvrđuje se da li su im pozivi uredno uručeni i da li su opravdali svoj izostanak.

Član 59

Nakon utvrđivanja uslova za vođenje rasprave, čita se predlog za pokretanje disciplinskog postupka i daje se reč osuđenom da se izjasni o navodima u predlogu.

Saslušavaju se svedoci ili čitaju njihove izjave ukoliko nisu prisutni.

Osuđeni i njegov branilac imaju pravo da, preko lica koje vodi postupak, postavljaju pitanja svedoku i veštaku.

Daje se reč podnosiocu predloga, a ukoliko je naloženo veštačenje čita se ili usmeno saopštava nalaz i mišljenje veštaka. Moguće je suočavanje osuđenog i svedoka, a mogu se izvoditi i drugi dokazi.

Tokom rasprave utvrdiće se sve odlučne činjenice, kako one koje osuđenog terete tako i one koje mu idu u prilog.

Nakon izvedenog dokaznog postupka daje se završna reč najpre braniocu osuđenog ako ga ima i na kraju osuđenom.

Priznanje osuđenog da je učinio disciplinski prestup ne oslobađa organ koji vodi disciplinski postupak od dužnosti da izvodi i druge dokaze.

Prekid postupka

Član 60

Disciplinski postupak se rešenjem prekida:

1) ako je osuđeni u bekstvu;

2) ako je kod osuđenog nastupilo privremeno duševno oboljenje ili privremena duševna poremećenost;

3) ako iz zdravstvenih razloga nije u mogućnosti da prisustvuje raspravi.

Postupak će se nastaviti rešenjem kad prestanu razlozi za njegov prekid.

Ukoliko tokom prekida dođe do zastarelosti, postupak će se obustaviti rešenjem.

Na rešenja iz ovog člana nije dozvoljen prigovor.

Zapisnik o raspravi

Član 61

O raspravi se vodi zapisnik.

Zapisnik sadrži podatke o sastavu disciplinske komisije, odnosno ime upravnika ili lica koje on odredi, datumu i mestu rasprave, podatke o osuđenom i njegovom braniocu, podnosiocu zahteva za pokretanje disciplinskog postupka, pravnoj kvalifikaciji prestupa za koji se osuđeni tereti, podatak o javnosti rasprave i podatke o zapisničaru. Iskazi dati tokom rasprave unose se u zapisnik tako da se verno prikaže njihova sadržina.

Zapisnik se završava zaključenjem rasprave, a potpisuju ga članovi disciplinske komisije, odnosno upravnik ili lice koje on odredi, osuđeni i zapisničar.

Osuđenom se mora omogućiti da, pre potpisivanja, pročita zapisnik odnosno da bude neposredno i istinito obavešten o njegovoj sadržini.

Osuđenom se mora omogućiti da iznese primedbe na sadržinu zapisnika. Primedbe na sadržinu zapisnika su sastavni deo zapisnika.

Rešenje o disciplinskom prestupu

Član 62

Disciplinski postupak završava se donošenjem rešenja o izricanju disciplinske mere, rešenja o oslobađanju od disciplinske odgovornosti ili rešenja o obustavljanju disciplinskog postupka prema osuđenom.

Rešenje se objavljuje usmeno odmah nakon većanja i glasanja i uz kratko obrazloženje razloga za njegovo donošenje.

Član 63

Rešenje o disciplinskom prestupu se zasniva na izvedenim dokazima i činjenicama koje su utvrđene u raspravi.

Rešenje se izrađuje u pismenoj formi i dostavlja u roku od tri dana od dana zaključenja rasprave.

Rešenje o izricanju disciplinske mere upućivanje u samicu u slobodno vreme ili tokom celog dana i noći, izuzetno se iz razloga bezbednosti, može izvršiti odmah po objavljivanju, a u pismenoj formi se dostavlja najkasnije u roku od 24 sata od izricanja mere.

Rešenje se dostavlja osuđenom, njegovom braniocu i podnosiocu predloga. Primerak rešenja ulaže se u lični list osuđenog.

Član 64

Rešenje o disciplinskom prestupu odnosi se samo na lice koje se predlogom za pokretanje disciplinskog postupka tereti i samo na prestup koji je predmet podnetog predloga.

Jednim rešenjem obuhvataju se svi prestupi istog lica, kao i svi saučesnici u istom prestupu ili u više prestupa.

Član 65

Organ koji vodi disciplinski postupak nije vezan za predloge i ocenu u pogledu pravne kvalifikacije prestupa.

Ako je disciplinska komisija tokom rasprave ili u fazi odlučivanja ocenila da se radi o lakšem disciplinskom prestupu, doneće rešenje o tom prestupu.

Rešenje o obustavljanju disciplinskog postupka

Član 66

Rešenje o obustavljanju disciplinskog postupka prema osuđenom doneće se kad se utvrdi:

1) da je postupak vođen bez predloga za pokretanje disciplinskog postupka;

2) da ne postoji stvarna nadležnost, osim u slučaju iz člana 65. stav 2. ovog pravilnika;

3) da je osuđenom za istu radnju već izrečena disciplinska mera ili je disciplinski postupak obustavljen, ali ne zbog nenadležnosti;

4) da je nastupila zastarelost u toku postupka;

5) da je nastupila smrt osuđenog;

6) da je podnosilac predloga za pokretanje disciplinskog postupka odustao od predloga.

Rešenje o oslobađanju od disciplinske odgovornosti

Član 67

Rešenje o oslobađanju od disciplinske odgovornosti osuđenog doneće se kad se utvrdi da:

1) radnja za koju se tereti osuđeni nije disciplinski prestup;

2) postoje okolnosti koje isključuju disciplinsku odgovornost;

3) nije dokazano da je osuđeni učinio prestup za koji je podnet predlog za pokretanje disciplinskog postupka.

Rešenje o izricanju disciplinske mere

Član 68

Rešenje kojim se osuđenom izriče disciplinska mera donosi se kad se tokom rasprave utvrdi da postoji disciplinski prestup i odgovornost osuđenog za prestup.

Član 69

Rešenje o izricanju disciplinske mere sadrži:

1) podatke o disciplinskom prestupu za koji se osuđenom izriče disciplinska mera i okolnostima koje čine obeležja prestupa od kojih zavisi primena određenog propisa o prestupu;

2) pozivanje na propis koji je primenjen;

3) odluku o disciplinskoj odgovornosti i izrečenoj meri;

4) odluku o oduzimanju imovinske koristi;

5) odluku o uračunavanju izdvajanja osuđenog u trajanje disciplinske mere;

6) odluku o troškovima disciplinskog postupka;

7) odluku o imovinskopravnom zahtevu.

Član 70

Ako se disciplinski postupak vodi zbog više prestupa, u rešenju će se navesti za koje prestupe se osuđenom izriče disciplinska mera, za koje prestupe se oslobađa od disciplinske odgovornosti i za koje prestupe se obustavlja disciplinski postupak.

Član 71

Pismeno izrađeno rešenje o disciplinskom prestupu sadrži:

1) uvod;

2) izreku;

3) obrazloženje;

4) uputstvo o pravu na žalbu;

5) broj, datum, potpis lica koje je vodilo disciplinski postupak i službeni pečat.

Oduzimanje imovinske koristi

Član 72

Od osuđenog koji je učinio disciplinski prestup u disciplinskom postupku, oduzeće se sva imovinska korist koju je pribavio vršenjem prestupa.

Iz oduzete koristi nadoknadiće se šteta koja je nastala vršenjem prestupa.

Oduzeta korist ili preostali deo koristi, nakon naknade štete, pripada zavodu.

Imovinskopravni zahtev

Član 73

Imovinskopravni zahtev za naknadu štete, koju je osuđeni namerno ili grubom nepažnjom prouzrokovao zavodu vršenjem disciplinskog prestupa, podnosi podnosilac predloga za pokretanje disciplinskog postupka.

O zahtevu iz stava 1. ovog člana odlučuje disciplinska komisija, odnosno upravnik zavoda ili lice koje odredi, u postupku u kojem se odlučuje o disciplinskom prestupu kojim je osuđeni naneo štetu zavodu.

Odlukom o naknadi štete može biti utvrđena šteta u iznosu do 10.000 dinara, a za iznos preko 10.000 dinara zavod ostvaruje naknadu u parničnom postupku.

Naknada štete o kojoj je rešenjem o disciplinskom prestupu odlučila disciplinska komisija, odnosno upravnik zavoda ili lice koje odredi, neposredno se naplaćuje iz sredstava kojim osuđeni slobodno raspolaže, a ako je to nedovoljno i iz obaveznog depozita osuđenog.

Žalba na rešenje o disciplinskom prestupu

Član 74

Protiv rešenja o disciplinskom prestupu može se izjaviti žalba.

Žalbu mogu izjaviti osuđeni i njegov branilac.

Žalba se izjavljuje direktoru Uprave.

Žalba se podnosi preko zavoda u roku od tri dana od dana prijema rešenja o disciplinskom prestupu.

Žalba ne zadržava izvršenje rešenja.

Sadržaj žalbe

Član 75

Žalba mora sadržati podatak o rešenju protiv kojeg se žalba izjavljuje, razloge iz kojih je podnosilac žalbe nezadovoljan odlukom, i potpis podnosioca žalbe.

U žalbi se mogu iznositi nove činjenice i novi dokazi.

Ako se podnosilac žalbe poziva na nove činjenice, dužan je da navede dokaze kojima bi se te činjenice mogle dokazati.

Ako podnosilac žalbe iznosi nove dokaze, dužan je da navede zašto ih nije ranije izneo, kao i činjenice koje tim dokazima želi da dokaže.

Osnovi zbog kojih se rešenje može pobijati

Član 76

Rešenje o disciplinskom prestupu može se pobijati zbog:

1) bitne povrede disciplinskog postupka;

2) povrede materijalnopravnih odredaba;

3) pogrešno ili nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja;

4) odluke o disciplinskoj meri;

5) odluke o oduzimanju imovinske koristi, troškovima disciplinskog postupka i imovinskopravnom zahtevu.

Bitne povrede disciplinskog postupka

Član 77

Bitna povreda disciplinskog postupka postoji:

1) ako je disciplinski postupak vodilo ili u odlučivanju učestvovalo lice koje je izuzeto ili moralo biti izuzeto;

2) ako osuđeni u disciplinskom postupku nije bio prisutan ili mu nije omogućeno da se brani;

3) ako osuđeni nije bio poučen o pravu na upotrebu jezika i pisma ili mu je to pravo bilo uskraćeno;

4) ako je bila isključena javnost rasprave bez pravnog osnova;

5) ako je rešenje doneto od nenadležnog organa;

6) ako usmeno saopštena odluka nije uneta u zapisnik;

7) ako je odlučeno mimo predloga za pokretanje disciplinskog postupka;

8) ako se odluka zasnivala na nezakonito pribavljenom dokazu;

9) ako je izreka odluke nerazumljiva, protivrečna razlozima odluke ili ako odluka uopšte nema razloge, ili nisu navedeni razlozi o odlučnim činjenicama, ili postoji protivrečnost između razloga navedenih u odluci i sadržine dokumenata ili zapisnika.

Bitna povreda disciplinskog postupka postoji i ako prilikom donošenja odluke nije primenjena ili je pogrešno primenjena neka odredba ovog pravilnika, ili je u toku postupka povređeno pravo odbrane a to je uticalo ili je moglo uticati na pravilno donošenje odluke.

Povreda materijalnog prava

Član 78

Povreda materijalnog prava postoji:

1) ako radnja kojom je osuđeni oglašen odgovornim ne predstavlja disciplinski prestup;

2) ako postoje okolnosti koje isključuju disciplinsku odgovornost;

3) ako je nastupila zastarelost za pokretanje ili vođenje postupka;

4) ako je odlukom o disciplinskoj meri prekoračeno ovlašćenje predviđeno ovim pravilnikom.

Pogrešno ili nepotpuno utvrđeno činjenično stanje

Član 79

Rešenje o disciplinskoj odgovornosti može se pobijati zbog pogrešno ili nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja, kad je neka odlučna činjenica pogrešno utvrđena ili nije utvrđena.

Nepotpuno utvrđeno činjenično stanje postoji i kad na to ukazuju nove činjenice ili novi dokazi.

Postupak po žalbi

Član 80

Rešavajući po žalbi direktor Uprave može žalbu odbaciti, odbiti kao neosnovanu i potvrditi rešenje o disciplinskom prestupu, ili žalbu usvojiti, a rešenje o disciplinskom prestupu preinačiti ili ukinuti.

Odbacivanje žalbe

Član 81

Direktor Uprave odbaciće žalbu rešenjem ako je neblagovremena, nedozvoljena ili izjavljena od strane neovlašćenog lica.

Granice ispitivanja rešenja o disciplinskom prestupu

Član 82

Direktor Uprave ispituje rešenje o disciplinskom prestupu u delu koje se pobija žalbom, ali mora uvek po službenoj dužnosti ispitati:

1) da li postoji bitna povreda odredaba disciplinskog postupka, osim u slučajevima iz člana 77. stav 2. ovog pravilnika;

2) da li je povređeno materijalno pravo.

Potvrđivanje rešenja o disciplinskom prestupu

Član 83

Direktor Uprave će rešenjem odbiti žalbu kao neosnovanu i potvrditi rešenje o disciplinskom prestupu, kad utvrdi da ne postoje razlozi zbog kojih se rešenje pobija, niti povrede pravilnika iz člana 82. ovog pravilnika.

Preinačenje rešenja o disciplinskom prestupu

Član 84

Direktor Uprave će uvažiti žalbu i rešenjem preinačiti rešenje o disciplinskom prestupu, kad utvrdi da su odlučne činjenice utvrđene i da, s obzirom na utvrđeno činjenično stanje, treba doneti drugačije rešenje ili ako smatra da postoje takve povrede pravilnika koje se mogu otkloniti bez ukidanja rešenja o disciplinskom prestupu, ili ako nađe da prilikom izricanja disciplinske mere nisu uzete u obzir sve okolnosti koje utiču na njeno pravilno odmeravanje ili kad okolnosti koje su uzete u obzir nisu pravilno ocenjene.

Ukidanje rešenja o disciplinskom prestupu

Član 85

Direktor Uprave će žalbu uvažiti i rešenjem ukinuti rešenje o disciplinskom prestupu i predmet vratiti na ponovno odlučivanje, ako utvrdi da je pogrešno ili nepotpuno utvrđeno činjenično stanje ili utvrdi da postoji bitna povreda odredaba disciplinskog postupka, koja je bila ili je mogla biti od uticaja na zakonito rešavanje.

Povodom žalbe na rešenje o disciplinskom prestupu u ponovljenom postupku u slučaju iz stava 1. ovog člana direktor Uprave doneće konačnu odluku o disciplinskom prestupu.

Obrazloženje rešenja o žalbi

Član 86

U obrazloženju rešenja o žalbi direktor Uprave ceniće žalbene navode i ukazaće na povrede pravilnika koje je uzeo u obzir po službenoj dužnosti.

Kad se rešenje o disciplinskom prestupu ukida zbog povrede disciplinskog postupka, u obrazloženju će se navesti koje su odredbe povređene i u čemu se ogleda povreda.

Kad se rešenje o disciplinskom prestupu ukida zbog pogrešno ili nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja, navešće se nedostatci odnosno razlozi zašto su novi dokazi i nove činjenice važni za donošenje pravilne odluke.

Dejstvo žalbe u korist saučesnika

Član 87

Kad direktor Uprave povodom žalbe izjavljene protiv rešenja o disciplinskom prestupu utvrdi, da su razlozi zbog kojih je doneo rešenje u korist podnosioca žalbe korisni i za nekog od saučesnika koji nije izjavio žalbu ili je nije izjavio u tom pravcu, po službenoj dužnosti će postupiti kao da takva žalba postoji.

Dostavljanje rešenja o žalbi

Član 88

Direktor Uprave će vratiti sve spise organu koji je doneo rešenje o disciplinskom prestupu, sa dovoljnim brojem overenih prepisa svog rešenja radi dostavljanja osuđenom, podnosiocu predloga za pokretanje disciplinskog postupka, ulaganja u lični list osuđenog i u spis predmeta.

Zastarelost

Član 89

Disciplinska mera ne može se izreći niti se izrečena mera može izvršiti, ako je od učinjenog disciplinskog prestupa proteklo više od šest meseci.

Evidencija i korišćenje podataka o izrečenim disciplinskim merama

Član 90

O izrečenim disciplinskim merama vodi se evidencija u knjizi izricanja disciplinskih mera.

Podaci iz evidencije o disciplinskim merama ne mogu se koristiti u disciplinskom postupku, za lakše disciplinske prestupe godinu dana od učinjenog prestupa, a za teže tri godine od učinjenog prestupa.

Shodna primena odredaba Krivičnog zakonika i Zakonika o krivičnom postupku

Član 91

Na sva pitanja koja nisu uređena ovim pravilnikom a od značaja su za njegovu primenu, shodno se primenjuju odredbe Krivičnog zakonika i Zakonika o krivičnom postupku.

Shodna primena pravilnika u disciplinskom postupku prema licu kojem je izrečena kazna zatvora za prekršaj

Član 92

Odredbe ovog pravilnika shodno se primenjuju i na lice kojem je izrečena kazna zatvora za prekršaj, ako posebnim pravilnikom nije drugačije određeno.

Član 93

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".