PRAVILNIK

O USLOVIMA KONKURISANJA, KRITERIJUMIMA ZA IZBOR REALIZATORA PROJEKATA I USLOVIMA FINANSIRANJA PROJEKATA ILI IZGRADNJE INFRASTRUKTURE NAMENJENE REALIZACIJI INOVACIONIH PROJEKATA

("Sl. glasnik RS", br. 59/2006)

Član 1

Ovim pravilnikom uređuju se uslovi konkurisanja na inovacionim projektima, kriterijumi za izbor realizatora projekata koji se finansiraju iz budžetskih sredstava i fondova sa većinskim državnim vlasništvom, kao i uslovi finansiranja projekata ili izgradnje infrastrukture namenjene realizaciji inovacionih projekata.

Član 2

Pod inovacionim projektom, u smislu ovog pravilnika, smatra se pismeni dokument kojim se predlaže način realizacije programa inovacione delatnosti koje je usvojila Vlada za tekuću budžetsku godinu, a koji realizuje jedna ili više organizacija koje su nosioci inovacione delatnosti u skladu sa Zakonom o inovacionoj delatnosti (u daljem tekstu: Zakon).

Inovacioni projekat tipa 1, u smislu ovog pravilnika, jeste inovacioni projekat koji za rezultat ima stvaranje novih proizvoda, tehnologija, procesa i usluga ili značajnu izmenu postojećih u skladu sa potrebama tržišta, a inovacioni projekat tipa 2 jeste inovacioni projekat koji za rezultat ima izgradnju infrastrukture namenjene realizaciji inovacionih projekata.

Pod infrastrukturom namenjenoj realizaciji inovacionih projekata, u smislu ovog pravilnika, smatra se okruženje nosilaca inovacione delatnosti iz oblasti informacionih i komunikacionih tehnologija, tehničko-tehnološkog opremanja, fizičke infrastrukture (prostorne i transportne), kao i infrastrukture znanja (resursi naučnoistraživačkih organizacija), čija izgradnja je u funkciji realizacije inovacionih projekata.

Član 3

Za učešće u realizaciji inovacionih projekata, koji se finansiraju iz budžetskih sredstava i fondova sa većinskim državnim vlasništvom, mogu da konkurišu organizacije koje su nosioci inovacione delatnosti iz člana 5. Zakona (u daljem tekstu: realizatori), pod uslovom da je za realizaciju inovacionog projekta obezbeđeno najmanje 50% neophodnih sredstava.

Organizacija iz stava 1. ovog člana može konkurisati pod uslovom da je upisana u Registar inovacione delatnosti (u daljem tekstu: Registar), a više organizacija zajednički mogu konkurisati pod uslovom da je najmanje jedna od njih subjekt koji je upisan u Registar.

Ministarstvo nadležno za nauku (u daljem tekstu: Ministarstvo) upućuje javni poziv (konkurs) za prijavu predloga inovacionih projekata kojima se realizuju programi inovacione delatnosti koje je usvojila Vlada za tekuću budžetsku godinu.

Prilikom prijavljivanja na konkurs podnosi se:

1) prijava sa zahtevom za dodelu budžetskih sredstava, koju potpisuje ovlašćeno lice, odnosno ovlašćena lica svih realizatora i lice koje je ugovorom određeno za rukovodioca inovacionog projekta. Uz prijavu, kao njen sastavni deo, dostavljaju se sledeći podaci:

(1) opšti podaci o realizatorima;

(2) opis predmeta, sadržaja, cilja i plana aktivnosti realizacije predloženog inovacionog projekta, kao i pregled sadržine i vreme postizanja očekivanih međurezultata, odnosno krajnjih rezultata predloženog inovacionog projekta;

(3) spisak fizičkih lica koja su nosioci aktivnosti kod realizatora;

(4) ukupan iznos sredstava neophodnih za realizaciju inovacionog projekta iskazan kao cena projekta koju čini zbir dinarske vrednosti troškova planiranog rada (proračunati na osnovu broja angažovanih "inovator-meseca" koji je određen prosečnom bruto zaradom na teritoriji Republike Srbije ostvarenom u mesecu koji prethodi mesecu u kome je podneta prijava inovacionog projekta) i dinarske protivvrednosti direktnih materijalnih troškova realizatora inovacionog projekta (troškovi nabavke materijala, komponenata, nabavke ili izrade opreme, alata i softvera neophodnih za realizaciju inovacionog projekta; troškovi izrade prototipa proizvoda; troškovi nabavke potrošnog materijala i sitnije opreme; troškovi službenih putovanja učesnika tima inovacionog projekta radi realizacije projektnih zadataka u zemlji ili inostranstvu; novčana sredstva potrebna za izradu prijave i dokumentacije koja se podnosi nadležnom organu u svrhu prijave patenta ukoliko je isti rezultat predloženog inovacionog projekta; ostali troškovi neophodni za realizaciju predloženog inovacionog projekta);

(5) procena ekonomskih efekata realizacije predloženog inovacionog projekta za pojedine subjekte inovacione delatnosti i ekonomiju zemlje (biznis plan koji obuhvata: ukupna ulaganja u realizaciju projekta tj. cenu projekta; vreme povraćaja ulaganja, uključujući i investicije koje su povezane sa realizacijom projekta a koje nisu obuhvaćene projektom; analizu plasmana rezultata projekta na tržištu; analizu moguće dobiti; analizu rizika u realizaciji projekta i druge relevantne analize zavisno od tipa inovacionog projekta kojim se konkuriše);

2) tekst predloga inovacionog projekta u elektronskom obliku i tekst predloga inovacionog projekta u štampanom obliku, potpisan od ovlašćenog lica, odnosno ovlašćenih lica svih realizatora i lica koje je ugovorom određeno za rukovodioca inovacionog projekta;

3) rešenje o upisu u Registar i kopija godišnjeg izveštaja – za realizatora koji je registrovani subjekt inovacione delatnosti;

4) ugovor kojim realizatori određuju nosioca realizacije inovacionog projekta i lice određeno da u svojstvu rukovodioca inovacionog projekta koordinira aktivnosti i ugovor kojim se uređuju prava na intelektualnu svojinu koja može nastati kao rezultat projekta – ako u realizaciji inovacionog projekta učestvuje više organizacija;

5) dokument iz kog proizlazi da su za finansiranje inovacionog projekta obezbeđena sredstva u visini od najmanje 50% ukupnih sredstava neophodnih za njegovu realizaciju;

6) biografije i liste referenci fizičkih lica angažovanih na realizaciji projekta kod realizatora, kao i fizičkog lica koje je određeno za rukovodioca inovacionog projekta;

7) pismeno obaveštenje o projektnoj ili drugoj inovacionoj delatnosti za koje je realizator – podnosilac prijave predloga inovacionog projekta već finansiran sredstvima budžeta, odnosno o aktuelnim projektima ili drugoj inovacionoj delatnosti finansiranoj iz drugih izvora.

Član 4

Evaluaciju predloga inovacionih projekata koji konkurišu za finansiranje iz budžetskih sredstava i fondova sa većinskim državnim vlasništvom vrše recenzenti izabrani sa liste Ministarstva.

Recenzija predloga inovacionog projekta sastoji se iz tehnološke i ekonomske ocene koja obuhvata:

1) inovativnost proizvoda ili tehnološkog rešenja tj. stepen učešća originalnih rešenja kojima se postiže specifičnost i unikatnost rezultata projekta;

2) značaj rezultata, sa stanovišta postizanja kvaliteta i konkurentnosti proizvoda odnosno sistema koji su rezultat projekta;

3) ekonomsku efektivnost primene očekivanih rezultata istraživanja (biznis plan);

4) stepen učešća neposrednih korisnika rezultata projekta u pokrivanju troškova projekta;

5) rizik uspešne realizacije projekta (raspoloživi kadrovski i ostali resursi, faktori rizika, kompetentnost rukovodioca projekta i kompetentnost projektnog tima i iskustvo u sličnim projektima);

6) mogućnost povratka investicija i brzinu razvoja novih proizvoda ili tehnoloških rešenja i njihove ponude na tržištu ili neposredne primene kod realizatora - korisnika rezultata projekta;

7) cenu projekta vrednovanu kroz procenu realnosti ukupnih planiranih troškova, učešće materijalnih troškova (oprema, repromaterijal) u formiranju ukupne cene projekta sa aspekta planiranih aktivnosti i kroz brojčanost i kvalifikacionu strukturu ljudskih resursa angažovanih na aktivnostima projekta;

8) mogućnost doprinosa uvećanju izvoza i/ili smanjenju uvoza.

Recenzenti su anonimni, a recenzije javne.

Kvalitativne ocene i odgovarajući kvantitativni ekvivalent utvrđuju se za tekuću budžetsku godinu.

Na osnovu ocene o sadržini, ciljevima i očekivanim faznim rezultatima pojedinih etapa, po periodu ukupno neophodnom za okončanje realizacije, po vremenu očekivanog plasmana i prihodovanja, kao i po priloženoj tehnoekonomskoj analizi očekivanih ukupnih rezultata, formiraju se rang liste inovacionih projekata tipa 1 i inovacionih projekata tipa 2 kojima se značajno doprinosi realizaciji pojedinog programa inovacione delatnosti.

Član 5

Kriterijumi za izbor realizatora projekata koji se finansiraju iz budžetskih sredstava i fondova sa većinskim državnim vlasništvom, jesu:

1) uspešnost u dosadašnjem radu - koja se ceni na osnovu podnetog izveštaja o radu, stanju opreme i resursa, kao i plana njihovog korišćenja sa stanovišta obavljanja aktivnosti iz domena inovativne delatnosti;

2) uspešnost u radu na već usvojenim inovacionim projektima ili drugim projektima inovacione delatnosti - koja se ceni na osnovu dokaza kojima se potvrđuje doprinos postizanju ciljeva inovacione politike Republike Srbije kroz ostvarivanje razvoja novih proizvoda ili tehnoloških rešenja i njihove ponude na tržištu ili primene kod tog realizatora ili drugog korisnika rezultata projekta;

3) značaj neposrednog doprinosa u realizaciji predloženog inovacionog projekta - koji se ceni na osnovu priloženog biznis plana sa opisom originalnosti i inovativnosti očekivanog rezultata predloženog inovacionog projekta, sa procenom očekivanih mogućnosti i efekata plasmana, kao i na osnovu obrazloženog neposrednog efekta koji se očekuje doprinosom realizatora uspešnoj realizaciji predloženog projekta imajući u vidu tehničko-tehnološku opremu i kvalifikacije, reference i kompetentnost lica predloženih za neposredno učešće u pojedinim aktivnostima projekta kod tog realizatora.

Prednost kod izbora imaće realizator inovacionog projekta koji je ugovorom zaključenim između realizatora određen za nosioca realizacije inovacionog projekta, koji je sopstvenim sredstvima ili iz drugih izvora obezbedio najveće dinarsko učešće u ukupnim sredstvima neophodnim za realizaciju projekta, kod koga je angažovano fizičko lice predloženo za rukovodioca inovacionog projekta ili fizičko lice registrovano u svojstvu subjekta inovacione delatnosti, kao i realizator koji je u Registru posebno evidentiran kao visokotehnološko ili srednjetehnološko privredno društvo.

U slučaju da je samo jedan realizator inovacionog projekta registrovani subjekt inovacione delatnosti, pored kriterijuma iz stava 1. ovog člana, posebno se ceni odnos visine zahtevanog procenta učešća budžetskih sredstava u finansiranju inovacionog projekta i visine i strukture sredstava koja realizator obezbeđuje iz drugih izvora, kao i mogućnost ostvarivanja nedostajućih sredstava kod međunarodnih organizacija.

Član 6

Polazeći od izveštaja o stanju inovacione delatnosti u Republici Srbiji za prethodnu godinu, zavisno od prioriteta koji formulišu programi inovacione delatnosti koje je usvojila Vlada, a imajući u vidu i sredstva koja su fondovi sa većinskim državnim vlasništvom namenili za finansiranje inovacionih projekata, finansiranje pojedinog tipa inovacionog projekta vrši se najviše do iznosa utvrđenog za tekuću budžetsku godinu, uz predviđanje najmanjeg procenta novčanih sredstava kojima realizatori učestvuju u ukupnim troškovima neophodnim za realizaciju inovacionog projekta.

Član 7

Inovacioni projekat se sredstvima iz člana 6. ovog pravilnika finansira pod uslovima:

1) da se realizacijom inovacionog projekta neposredno doprinosi ostvarenju ciljeva programa inovacione delatnosti koji je usvojila Vlada za budžetsku godinu u kojoj se inovacioni projekat finansira;

2) da su se rukovodioci realizatora i rukovodilac inovacionog projekta obavezali da blagovremeno obezbede ažurnu finansijsku dokumentaciju o namenskom trošenju svih sredstava kojima se inovacioni projekat finansira; da aktivnosti realizacije projekta neposredno koordinira rukovodilac projekta, po čijem pismenom nalogu, odnosno saglasnosti se vrši raspored ukupnog iznosa sredstava obezbeđenih za realizaciju inovacionog projekta; da rukovodilac projekta svojim potpisom potvrđuje tačnost informacija u izveštajima o realizaciji projekta, redovno i potpuno izveštava Ministarstvo o aktivnostima koje se preduzimaju u cilju realizacije projekta, o okolnostima koje su od uticaja na njegovo uspešno okončanje, kao i da predlaže mere za unapređenje rada na projektu. Rukovodilac projekta može rukovoditi samo jednim inovacionom projektom, a istovremeno ne može kao fizičko lice biti neposredno angažovan na drugom inovacionom projektu koji se finansira iz sredstava budžeta;

3) da su korisnici bespovratnih budžetskih sredstava realizatori inovacionog projekta koji su registrovani subjekti inovacione delatnosti;

4) da ukupna budžetska sredstva kojima se inovacioni projekat finansira nisu veća od 50% neophodnih sredstava za njegovu realizaciju, a čini ih dinarska protivvrednost utvrđena kao zbir naknade za:

(1) deo troškova potrebnog rada na projektu - utvrđen na osnovu broja "inovator-meseca" obračunatog po broju sati, broju i kvalifikacionoj strukturi zaposlenih i trećih lica koja su neposredno radno angažovana na aktivnostima realizacije inovacionog projekta. Raspolaganje tim delom iznosa, fiksno utvrđenim za ceo period za koji je finansiranje odobreno, vrši se na osnovu pismenog naloga rukovodioca projekta. Preusmeravanje tog dela sredstava finansiranja inovacionog projekta nije dozvoljeno, a isplata eventualnih iznosa bonusa i stimulacija radno angažovanih lica vrši se iz sredstava realizatora inovacionog projekta, i ti iznosi ne ulaze u cenu inovacionog projekta utvrđenu ugovorom;

(2) deo potrebnih direktnih materijalnih troškova projekta – utvrđen za namene: nabavke materijala, komponenata, opreme, alata i softvera neophodnih za realizaciju inovacionog projekta; izrade prototipa proizvoda u meri u kojoj se utvrdi ugovorom sa Ministarstvom; nabavke ili izrade opreme neophodne za realizaciju inovacionog projekta, pri čemu se posebno iskazuje deo nabavne cene koji se pokriva od strane Ministarstva; nabavke potrošnog materijala i sitnije opreme; troškova službenih putovanja učesnika tima inovacionog projekta radi realizacije projektnih zadataka u zemlji ili inostranstvu; troškova prijave patenta ukoliko je isti rezultat predloženog inovacionog projekta. Raspolaganje tim delom iznosa, fiksno utvrđenim za ceo period za koji je finansiranje odobreno, vrši se na osnovu pismenog naloga rukovodioca projekta;

5) da su realizatori obezbedili sredstva u visini od najmanje 50% sredstava neophodnih za realizaciju projekta;

6) da nabavke radova i usluga realizatori vrše u skladu sa važećim zakonskim propisima.

Član 8

Iz budžetskih sredstava i fondova sa većinskim državnim vlasništvom može se finansirati i inovacioni projekat koji traje duže od jedne godine, ako su obezbeđena odgovarajuća sredstva u budžetu i ako je u pitanju inovacioni projekat čija sadržina i vreme realizacije zahtevaju trajanje duže od jedne godine, a pod uslovom da rezultati posle prve godine potvrđuju opravdanost nastavka odobrenog finansiranja. Akt o nastavku finansiranja donosi se na osnovu obrazloženog mišljenja recenzenata.

Član 9

Na osnovu akta o obimu i uslovima finansiranja inovacionih projekata budžetskim sredstvima, Ministarstvo sa izabranim realizatorima inovacionog projekta zaključuje ugovor o pravima i obavezama u realizaciji za odobreni period trajanja inovacionog projekta, čiji potpisnik je i lice određeno za rukovodioca projekta.

Član 10

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".