PRAVILNIK
O NASTAVNOM PLANU I PROGRAMU OGLEDA ZA OBRAZOVNE PROFILE ELEKTROTEHNIČAR ZA ELEKTRONIKU NA VOZILIMA I AUTOELEKTRIČAR

("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 13/2004, 12/2005 i 8/2006)

Član 1

Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program ogleda za obrazovne profile elektrotehničar za elektroniku na vozilima i autoelektričar, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Član 2

Program ogleda iz člana 1. ovog pravilnika ostvaruje se u skladu sa:

1. Pravilnikom o planu i programu obrazovanja i vaspitanja za zajedničke predmete u stručnim i umetničkim školama ("Službeni glasnik RS - Prosvetni glasnik", broj 6/90 i "Prosvetni glasnik", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/2002, 5/2003 i 10/2003), i to sa nastavnim planom i programom:

1) srpskog jezika i književnosti;

2) srpskog jezika kao nematernjeg jezika;

3) jezika nacionalnih manjina;

4) fizičkog vaspitanja;

5) računarstva i informatike;

6) hemije;

7) biologije;

8) muzičke umetnosti;

9) likovne kulture;

10) ekologije i zaštite životne sredine;

11) sociologije;

12) filozofije;

13) građanskog vaspitanja i

2. Pravilnikom o nastavnom planu i programu predmeta verska nastava za srednje škole ("Prosvetni glasnik", broj 6/2003).

Član 3

Stupanjem na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovne profile elektrotehničar za elektroniku na vozilima i autoelektričar ("Prosvetni glasnik", broj 4/2004).

Član 4

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".

NASTAVNI PLAN I PROGRAM OGLEDA

 

Područje rada: ELEKTROTEHNIKA

 

Obrazovni profil: AUTOELEKTRIČAR - ogled

 

Trajanje obrazovanja: tri godine

Cilj ogleda:

Unapređenje kvaliteta i osavremenjivanje obrazovno-vaspitnog rada kroz:

• uvođenje u svakodnevnu nastavnu praksu savremenih i efikasnih metoda rada sa učenicima;

• uvođenje novog nastavnog plana i programa u cilju ostvarivanja ishoda stručnog obrazovanja i obrazovanja uopšte;

• povećanje fonda časova vežbi i praktičnog rada, radi uspešnog ostvarivanja ciljeva obrazovanja za ovaj obrazovni profil;

• uspostavljanje višeg nivoa korelacije nastavnih sadržaja;

• uvođenja preduzetništva u nastavni program radi razvijanja preduzetničkog duha kod učenika;

• izradu kriterijuma ocenjivanja i građenja standarda ocenjivanja učenika;

• proveru novog koncepta završnog ispita.

Uvođenje organizacionih novina:

• prilagođavanje organizacije nastavnog procesa u školi, u okviru godišnjeg fonda časova, a u skladu sa očekivanim ishodima stručnog obrazovanja i uslovima rada u školi i na radnom mestu;

• nastavni sadržaji su organizovani modularno za sve stručne predmete;

• uvođenje izborne nastave, kao mogućnosti da učenik samostalno kreira deo svog obrazovanja;

Očekivani ishodi ogleda

- Brzo adaptiranje učenika na uslove rada.

- Unapređen i kvalitetan obrazovno-vaspitni rad kroz:

- efikasnije i podsticajnije metode rada sa učenicima primenjene u svakodnevnoj obrazovnoj praksi;

- efikasnije usvajanje generativnih, transfernih i funkcionalnih znanja i veština, relevantnih za buduću profesiju kao rezultat modularnog pristupa;

- ocenjivanje učenika u odnosu na očekivane ishode;

- razvijanje sistema praćenja ostvarenosti nastavnog programa na nivou škole i na nivou Republike.

Trajanje ogleda

Ogled se sprovodi od 1. septembra 2003. godine kroz najmanje tri generacije upisanih učenika. Odluku o prestanku ogleda doneće, nakon procene rezultata, ministar prosvete i sporta.

Način ostvarivanja ogleda

Ogled se ostvaruje na osnovu ovog nastavnog plana i programa.

Nastaviće se sa organizovanjem obuke nastavnika za primene novih metoda rada sa učenicima, primene novog nastavnog programa i objektivnog ocenjivanja u svakodnevnoj obrazovnoj praksi.

Obuka za nastavnike srednjih stručnih škola u kojima se ostvaruje program ovog ogleda, organizuje se u sledećim oblastima koje su bitne za unapređenje kvaliteta obrazovnog rada:

- nova koncepcija obrazovanja (usmerenost na ciljeve i ishode obrazovanja, modularni pristup u obrazovanju);

- stručno usavršavanje nastavnika za primenu novih nastavnih metoda;

- stručno usavršavanje nastavnika u okviru matične struke.

Nastavnici srednjih stručnih škola će u okviru obrazovno-vaspitnog rada primenjivati metode rada i ocenjivanja za koje su obučavani na seminarima.

U okviru Zavoda za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja i stručnih aktiva zajednica stručnih škola biće izdvojene ključne teme u okviru kojih je potrebno stručno usavršavanje nastavnika.

Stručni timovi u školama i na nivou Republike će sarađivati na horizontalnom i vertikalnom povezivanju nastavnih sadržaja kako sa autorskim timom, tako i sa predstavnicima privrede.

Planirana je izrada testova sa zajedničkim sadržajima i zajednički postavljenim kriterijumima od strane stručnih timova koji će se formirati pri Zavodu za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja – Centru za stručno i umetničko obrazovanje i Zavodu za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.

Način polaganja završnog ispita biće propisan posebnim podzakonskim aktom.

Uslovi ostvarivanja programa ogleda

Ogled će se ostvarivati u uslovima svakodnevnog obrazovno-vaspitnog rada u školama.

Njegovo ostvarivanje podrazumeva uključenost i saradnju nastavnika i pomoćnih nastavnika u okviru stručnih timova i stručnih organa u školama.

Vrsta stručne spreme nastavnika i pomoćnih nastavnika za ostvarivanje oglednog programa propisana je posebnim pravilnikom.

Ministarstvo prosvete i sporta, Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i međunarodni programi podrške reformi stručnog obrazovanja pružiće kadrovsku i materijalnu podršku za realizaciju obuke nastavnika, materijal za rad, praćenje i evaluaciju ogleda.

Praćenje i vrednovanje ogleda

Praćenje i vrednovanje ogleda obavljaće Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i prosvetni savetnik, a na osnovu posebnog uputstva za praćenje realizacije oglednih programa koje će biti naknadno publikovano.

Primena ogleda će biti praćena najmanje četiri puta u toku školske godine.

Na kraju školske godine, na osnovu različitih upitnika i izveštaja, biće ispitani ishodi obrazovno-vaspitnog rada, adekvatnost ocenjivanja, mišljenja učenika i nastavnika.

Rezultati ogleda biće objavljeni na način dostupan široj stručnoj javnosti.

I CILJEVI I OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA

za obrazovni profil AUTOELEKTRIČAR - ogled

CILJEVI STRUČNOG OBRAZOVANJA

ISHODI OBRAZOVANJA
Po završenom obrazovanju za ovaj profil, učenik će steći:

znanja

veštine

stručne kompetencije

  • Osposobljavanje učenika za evidentiranje problema neispravnog dela - sklopa, servisiranje neispravnog dela - sklopa električnih i elektronskih sistema i završnu kontrolu tehničke ispravnosti vozila
  • Osposobljavanje učenika da izvrši redovno servisno održavanje vozila
  • o proceduri prijema, opravke i predaje vozila u servisu, kroz tehničku dokumentaciju;
  • o osnovnim elementima tehničkih uputstava i radnih dijagrama svih sistema na vozilu;
  • o osnovnim električnim i elektronskim sistemima na vozilu;
  • o delovima električnih i elektronskih sistema vozila, njihovoj konstrukciji, funkciji i načinu ispitivanja;
  • o organizaciji servisa
  • rukovanje vozilom na propisan način za vreme izvođenja opravke
  • pronalaženja kataloških brojeva uređaja, sklopova i delova u tehničkoj dokumentaciji
  • primene i korišćenja propisanih uređaja i opreme za rad na električnim i elektronskim sistemima na vozilu
  • zamene delova - sklopova električnih i elektronskih sistema na vozilima
  • opravke delova - sklopova električnih i elektronskih sistema na vozilima
  • primene osnovnih pravila i uputstava za higijensko-tehničku zaštitu, samozaštitu i zaštitu okoline za vreme rada
  • vođenja tehničke dokumentacije
  • komuniciranja sa saradnicima i klijentima;
  • servisiranje neispravnog dela - sklopa u električnim sistemima vozila na osnovu naloga
  • servisiranje neispravnog dela - sklopa u elektronskim sistemima vozila na osnovu naloga

 

II NASTAVNI PLAN

Nedeljni i godišnji fond časova obaveznih i izbornih predmeta

za obrazovni profil AUTOELEKTRIČAR - ogled

 

I RAZRED

II RAZRED

III RAZRED

UKUPNO

nedeljno

godiš.

nedeljno

godiš.

nedeljno

godiš.

nedeljno

godiš.

A: OPŠTEOBRAZOVNI PREDMETI

7

259

6

210

6

186

19

655

1a. Srpski jezik i književnost

3

111

2

70

2

62

7

243

1b. Srpski jezik kao nematernji jezik

               

2._______ jezik i književnost

               

3. Strani jezik

2

74

2

70

2

62

6

206

4. Fizičko vaspitanje

2

74

2

70

2

62

6

206

B: OPŠTESTRUČNI PREDMETI

7

259

2

70

4

124

11

453

1. Matematika

3

111

2

70

2

62

7

243

2. Računarstvo i informatika

2

74

       

2

74

3. Fizika

2

74

       

2

74

4. Preduzetništvo

       

2

62

2

62

V: STRUČNI PREDMETI

15

555

24

900

21

741

62

2184

1. Tehnički materijali

2

74

       

2

74

2. Tehničko crtanje

2

74

       

2

74

3. Osnove praktičnih veština

6

222

       

6

222

4. Osnove elektrotehnike

3

111

3

105

   

6

216

5. Motori SUS i motorna vozila

2

74

2

70

   

4

144

6. Elektronika

   

3

105

   

3

105

7. Električni i elektronski sistemi na vozilima

   

16

620

21

741

37

1361

G: IZBORNI PREDMETI

3

111

1

35

1

31

5

177

1. Izborni predmet predviđen Zakonom

1

37

1

35

1

31

3

103

2. Izborni predmeti predviđeni Programom ogleda

2

74

       

2

74

Ukupno: A + B + V + G

32

1184

33

1215

32

1082

97

3481

Broj časova po predmetima dat je na nedeljnom nivou kao zbir časova teorije, vežbi i praktične nastave, a prema programu predmeta.

Blok nastava se prikazuje u ukupnom zbiru na godišnjem nivou za odgovarajući predmet u okviru koga se realizuje, a prema programu predmeta.

Lista ponuđenih izbornih predmeta po razredima

G: IZBORNI PREDMETI

I

II

III

Izborni predmet predviđen Zakonom

     

1. Građansko vaspitanje / Verska nastava

1

1

1

Izborni predmeti predviđeni Programom ogleda

     

1. Muzička umetnost

1

   

2. Likovna kultura

1

   

3. Industrijska geografija u elektrotehnici

1

   

4. Istorija

2

   

5. Hemija

2

   

6. Ekologija i zaštita životne sredine

1

   

Izborna nastava sastoji se svake školske godine iz:

- Izbornog predmeta predviđenog Zakonom: Građansko vaspitanje ili Verska nastava (1 čas nedeljno tokom školske godine)

- Dva (jedan) izborna predmeta predviđena Programom ogleda - svaki po 1 čas (2 časa) nedeljno samo u prvom razredu

Lista izbornih predmeta nije konačna i može se dopuniti na predlog škole koja sprovodi ogled, programom koji je prethodno odobrilo Ministarstvo prosvete i sporta. Ostvaruje se iz onih predmeta za koji se izjasni najmanje 30% učenika oglednog odeljenja.

Ocena izbornog predmeta predviđenog programom ogleda je numerička i ulazi u prosek ocena na kraju godine.

Ostvarivanje programa ogleda

Predviđen broj učenika u odeljenju je 20.

Nastava iz sledećih predmeta odvija se po grupama kroz vežbe (V), praktičnu nastavu (PN) i nastavu u bloku (B):

razred

predmet / modul

godišnji fond časova

broj učenika u grupi

V

PN

B

I

Računarstvo i informatika

74

   

10

Tehničko crtanje

74

   

10

Osnove praktičnih veština

 

222

 

10

II

Osnove elektrotehnike

35

   

10

Elektronika

35

   

10

Električni i elektronski sistemi na vozilima

 

420

60

10

III

Preduzetništvo

62

   

10

Električni i elektronski sistemi na vozilima

 

372

90

10

Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine

 

I RAZRED
časova

II RAZRED
časova

III RAZRED
časova

UKUPNO
časova

Čas odeljenskog starešine

do 74

do 70

do 62

do 206

Dodatni rad*

do 30

do 30

do 30

do 90

Dopunski rad*

do 30

do 30

do 30

do 90

Pripremni rad*

do 30

do 30

do 30

do 90

Društveno korisni rad*

do 30

do 30

do 30

do 90

*Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada

Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima

 

I

II

III

Ekskurzija

2-3 dana

2-3 dana

do 5 dana

Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture

2 časa nedeljno

Drugi strani jezik

2 časa nedeljno

Drugi predmeti*

1 - 2 časa nedeljno

Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo)

30 - 60 časova godišnje

Društvene aktivnosti – đački parlament, učeničke zadruge

15 - 30 časova godišnje

Kulturna i javna delatnost škole

2 radna dana

*Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno doneti.

Ostvarivanje školskog programa po nedeljama

razred

razredno
časovna
nastava

mentorski rad
(nastava u bloku)

obavezne
vannastavne
aktivnosti

ostalo
(završni ispit)

ukupno radnih
nedelja

I

37

 

2

 

39

II

35

2

2

 

39

III

31

3

2

3

39

 

III NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA OGLEDA (UPUTSTVO)

Nastavni plan i program za obrazovni profil autoelektričar - ogled ostvaruje se u školama gde su školski prostor, oprema i nastavna sredstva propisani:

- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje plana i programa zajedničkih predmeta u stručnim školama za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme - "Službeni glasnik Republike Srbije – Prosvetni glasnik", broj 7/91 i

- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje planova i programa obrazovanja i vaspitanja za stručne predmete za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme u stručnim školama područje rada elektrotehnika -"Službeni glasnik Republike Srbije - Prosvetni glasnik", broj 8/91.

Nastavnici sami pripremaju potrebna nastavna sredstva (dijapozitive, grafofolije, šeme i Power Point prezentacije) u skladu sa ovim nastavnim programom, koristeći:

- publikovana multimedijalna nastavna sredstva (štampana literatura, različite publikacije, zbirke dijapozitiva, odgovarajuće video kasete i elektronske publikacije);

- Internet.

Nastava se realizuje uz korišćenje:

- računara i projektora za Power Point prezentacije;

- skenera;

- dijaprojektora;

- grafoskopa;

- televizora i video rekordera.

Detaljna uputstva za ostvarivanje programa data su uz svaki predmet pojedinačno.

NAPOMENE O OSTVARIVANJU PROGRAMA SRPSKOG JEZIKA U ODELJENJIMA OGLEDNIH OBRAZOVNIH PROFILA SREDNJIH STRUČNIH ŠKOLA U PODRUČJU RADA ELEKTROTEHNIKA

Pošto je u nastavnim planovima oglednih obrazovnih profila:

• AUTOELEKTRIČAR - ogled i

• ELEKTROTEHNIČAR ZA ELEKTRONIKU NA MOTORNIM VOZILIMA - ogled,

godišnji fond časova srpskog jezika i književnosti osetnije smanjen u odnosu na važeći nastavni plan trogodišnjih i četvorogodišnjih obrazovnih profila, u ostvarivanju programa biće neophodno da nastavnik vrši primerena sažimanja programskih sadržaja nastavnog predmeta Srpski jezik i književnost, objavljenih u "Službenom glasniku RS - Prosvetnom glasniku", broj 6/90 i "Prosvetnom glasniku", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/2002, 5/2003 i 10/2003.

Sažimanja treba vršiti prevashodno u programskom području KNJIŽEVNOST jer je u ostvarivanju tih sadržaja bitniji kvalitet učenikovog čitanja nego broj pročitanih književnih dela. Takav pristup programskim sadržajima moguć je, na primer, u onim segmentima gde je ponuđeno više književnih dela istog pisca. Celishodno može biti rešenje da nastavnik predvidi da na nivou interpretacije obradi jedno delo, reprezentativno za stvaralaštvo tog pisca i pristupačno recepciji konkretnog đačkog kolektiva, a da ostala potpuno izostavi, ili obradi na nivou prikaza i osvrta. Sličan pristup može primeniti i u obradi pojedinih književnih dela kao reprezentativnih za stilska razdoblja, odnosno književne pravce u istoriji književnosti.

U okviru domaće lektire moguće je, takođe, da nastavnik izostavi pojedina književna ostvarenja za koja je nastavna praksa potvrdila da nisu u dovoljnoj meri pristupačna recepciji učenika određenog uzrasta i stručnog usmerenja. Moguće je, takođe, izostavljena dela zameniti nekim ostvarenjem iz tekuće srpske ili svetske književnosti za koje nastavnik proceni da je primerenije mogućnostima recepcije konkretnog đačkog kolektiva sa kojim ostvaruje nastavni program.

Eventualna sažimanja u programskom području JEZIK moraju biti veoma obazriva jer je jezik sistem, što uvek podrazumeva celovita rešenja, odnosno povezanost svih rešenja u okviru programa za određeni razred, ali i njihovo vertikalno povezivanje, odnosno međusobnu povezanost programskih sadržaja predviđenih za ostvarivanje u svim razredima srednjeg stručnog obrazovanja.

STRANI JEZIK (L2)

1. CILJEVI PREDMETA:

Nastava stranog jezika u srednjem stručnom obrazovanju predstavlja kontinuitet nastave stranog jezika u prethodnom školovanju. Ciljevi ove nastave su:

• utvrđivanje znanja i dalje obučavanje učenika da komuniciraju sa ljudima iz drugih zemalja o opštim temama;

• razvijanje odnosa tolerancije kroz upoznavanje kulture i načina života drugih naroda;

• sticanje osnovnih jezičkih znanja i kompetencija u skladu sa potrebama struke i zanimanja.

2. ISHODI NASTAVE STRANOG JEZIKA NA KRAJU TROGODIŠNJEG SREDNJEG STRUČNOG OBRAZOVANJA

Jezičke aktivnosti

po završetku trogodišnjeg obrazovanja:

JEZIČKA
RECEPCIJA

SLUŠANJE

  • razume osnovni smisao informacija i tekstova koji govore o poznatim temama
  • razume jednostavne informacije i instrukcije u okviru svoje struke

ČITANJE

  • razume jednostavne natpise, etikete na proizvodima, reklamni materijal, uputstva za upotrebu
  • pronalazi potrebnu informaciju u tekstu
  • otkriva značenje nepoznatih reči na osnovu poznatog konteksta ili ličnog / profesionalnog iskustva

JEZIČKA
PRODUKCIJA

GOVOR

  • govori o bliskim temama i događajima (porodica, hobi, posao) koristeći jednostavne reči i rečenice
  • govori o sebi (lični podaci, obrazovanje)
  • traži i daje informacije iz svoje struke

PISANJE

  • piše kratke jednostavne tekstove u različite svrhe (poruke, uputstva, popunjava upitnike, formulare i sl.)

INTERAKCIJA

  • komunicira u svakodnevnim situacijama (pita, predlaže, traži i daje uputstva ili obaveštenja)
  • prima i prenosi jednostavne poruke (prijateljima, kolegama) koje se odnose na neposredne potrebe

ZNANJA O JEZIKU

  • poznaje leksiku i gramatičke sadržaje jezika koji uči na nivou koji mu omogućava da razume, govori ili piše o temama iz svakodnevnog života ili struke
  • uočava osnovne sličnosti i razlike između maternjeg jezika i stranog jezika koji uči

MEDIJSKA PISMENOST

  • koristi sadržaje medijske produkcije radi zadovoljenja ličnog interesovanja i profesionalnih potreba (knjige, časopise, prospekte, kataloge, rečnike, audio i video zapise, kompakt disk, Internet)

3. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

• postojeći odobreni udžbenici

• popularna literatura

• Internet

4. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA

• Srpski jezik i književnost

• stručni predmeti

5. PREPORUČENI SADRŽAJI ZA STRANI JEZIK U SREDNJEM STRUČNOM OBRAZOVANJU

I RAZRED

II RAZRED

III RAZRED

OPŠTE TEME 80%

OPŠTE TEME 70%

OPŠTE TEME 60%

  • Svakodnevni život
    (organizacija vremena, poslova, slobodno vreme)
  • Hrana i zdravlje
    (navike u ishrani, karakteristična jela i pića u zemljama sveta)
  • Poznati gradovi i njihove znamenitosti
  • Sportovi i poznata sportska takmičenja
  • Život i dela slavnih ljudi XX veka
    (iz sveta nauke, kulture)
  • Mediji (štampa, televizija)
  • Hrabra i plemenita dela ljudi
    (interesantne životne priče i događaji)
  • Svet kompjutera
    (rasprostranjenost i primena)
  • Mesta, ljudi i znamenitosti u svetu
  • Putovanja
    (turistička, poslovna; transport, hoteli, kupovina, obilazak znamenitosti, zabava)
  • Prijateljstvo i druženje
  • Život u gradu
    (ulice, ustanove; problemi buke, zagađenosti, gužvi)
  • Štampa i televizija
    (aktuelni i interesantni događaji i priče)
  • Ljudska solidarnost i podvizi
  • Iz sveta filma, muzike, umetnosti
  • Životna sredina
    (uticaj nove tehnologije na biljni, životinjski svet, zdravlje ljudi)
  • Tekovine kulture, znamenitosti i zanimljivosti iz sveta
  • Iz života mladih
    (zabava, sport, obrazovanje)
  • Običaji i praznici naroda sveta
  • Značajna otkrića, pronalasci i događaji u XX veku
  • Knjige, filmovi, muzika

STRUČNE TEME* 20%

STRUČNE TEME* 30%

STRUČNE TEME* 40%

  • izbor tema u vezi sa materijalom, alatom, procesom rada i poslovnim situacijama bitnim za struku i zanimanje
  • izbor tema u vezi sa materijalom, alatom, procesom rada i poslovnim situacijama bitnim za struku i zanimanje
  • izbor tema u vezi sa materijalom, alatom, procesom rada i poslovnim situacijama bitnim za struku i zanimanje

FUNKCIJE

FUNKCIJE

FUNKCIJE

  • Pozdravljanje i predstavljanje u susretu sa ljudima
  • Zahvaljivanje, izvinjavanje
  • Molbe, naredbe
  • Izražavanje dopadanja i nedopadanja
  • Traženje informacije
  • Davanje informacije (o vremenu i mestu)
  • Opisivanje ljudi, stvari, aktivnosti
  • Traženje i davanje dozvole
  • Traženje i davanje uputstva za pravac kretanja
  • Predlaganje i ubeđivanje
  • Odbijanje zahteva ili molbe
  • Izražavanje slaganja i neslaganja
  • Izražavanje želje, potrebe
  • Izražavanje interesovanja
  • Izražavanje preferenci
  • Izražavanje planova i namera u budućnosti
  • Izražavanje verovatnoće
  • Traženje i nuđenje pomoći
  • Izveštavanje (pripovedanje o prošlim događajima)
  • Izražavanje saosećanja, ohrabrenja

* IZBOR STRUČNIH TEMA IZVRŠITI U SARADNJI SA STRUČNIM VEĆEM NASTAVNIKA STRUČNIH PREDMETA U ŠKOLI.

MATEMATIKA

1. CILJEVI:

- Razvijanje logičkog i apstraktnog mišljenja

- Razvijanje sposobnosti jasnog i preciznog izražavanja i korišćenja osnovnog matematičko-logičkog jezika

- Razvijanje sposobnosti određivanja i procene kvantitativnih veličina i njihovog odnosa

- Razlikovanje geometrijskih figura i njihovi uzajamni odnosi i transformacije

- Razumevanje funkcionalnih zavisnosti, njihovo predstavljanje i primena

- Razvijanje sistematičnosti, urednosti, preciznosti, temeljnosti, istrajnosti, kritičnosti u radu; razvijanje radnih navika i sposobnosti za samostalni i grupni rad

- Sticanje znanja i veština korisnih za transfer u stručno-teoretskim predmetima i razvijanje sposobnosti za pravilno korišćenje stručne literature

- Formiranje svesti o univerzalnosti i primeni matematičkog načina mišljenja

- Podsticanje stručnog razvoja i usavršavanje u skladu sa individualnim sposobnostima i potrebama društva

- Razvoj sposobnosti potrebnih za rešavanje problema i novih situacija u procesu rada i svakodnevnom životu

2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU:

- Despotović Radivoje, Tošić Ratko, Šešelja Branimir, Matematika za prvi razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd

- Vojvodić Gradimir, Despotović Radivoje, Petrović Vojislav, Tošić Ratko, Šešelja Branimir, Matematika za drugi razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd

- Milošević Vladislav, Ivović Miodrag, Nenadović Ratko, Simić Krstomir, Matematika sa zbirkom zadataka za treći razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd

- Bogoslavov Vene, Zbirka rešenih zadataka iz matematike 1, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd

- Bogoslavov Vene, Zbirka rešenih zadataka iz matematike 2, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd

- Bogoslavov Vene, Zbirka rešenih zadataka iz matematike 3, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd

- Kečkić Jovan, Matematika sa zbirkom zadataka za prvi razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd

- Kečkić Jovan, Matematika sa zbirkom zadataka za drugi razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd

- Kečkić Jovan, Matematika sa zbirkom zadataka za treći razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd

3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA

- Fizika

- Grupa stručnih predmeta

4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO RAZREDIMA

Razred:

prvi

Godišnji fond časova:

111 časova

 

CILJEVI

ISHODI
Po završetku prvog razreda učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA

  • Obnavljanje i proširivanje znanja o vektorima i važnim geometrijskim figurama
  • znati da računa sa vektorima i da ih razlaže
  • prepoznavati vrstu izometrijske transformacije
  • znati osnovne osobine geometrijskih figura, razlikovati delove kruga
  • razlikovati mnogouglove, posebno pravilne i znati da izračuna obim i površinu
  • biti osposobljen da rukuje priborom za konstruisanje
  • znati konstruktivno da odredi značajne tačke trougla
  • Pojam ugla, prav ugao, uglovi sa paralelnim i normalnim kracima
  • Vektori i osnovne operacije sa primerima razlaganja sila u fizici
  • Izometrijske transformacije (primeri)
  • Podudarnost duži, uglova i trouglova
  • Podela trouglova
  • Osobine strana i uglova trougla
  • Značajne tačke trouglova i njihovo konstruktivno određivanje
  • Podela četvorouglova
  • Osobine paralelograma, trapeza i deltoida
  • Krug, periferijski i centralni ugao, delovi kruga
  • Konveksan mnogougao, formule za broj dijagonala i zbir unutrašnjih i spoljašnjih uglova
  • Pravilan mnogougao i osobine
  • Obim i površine geometrijskih figura
  • Raditi ulazni test (npr. po zadacima iz zbirke pripremnih zadataka za prijemni ispit, samo sa izvariranim podacima)
  • Sadržaj o vektorima povezati sa sadržajem iz fizike
  • Izometrijske transformacije prikazati kroz primere kretanja i povezati sa odgovarajućim sadržajima iz stručnih predmeta
  • Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 23 časa
  • Obnavljanje i proširivanje znanja o skupovima i realnim brojevima
  • razlikovati: znake konstanti, promenljive, znake operacija, izraze, znake relacija, elementarne formule (na "brojevnim" primerima)
  • prepoznavati iskaz i i utvrđivati njegovu istinitost
  • određivati vrednost skupovnog izraza i ispitivati tačnost skupovnih relacija
  • izvršavati operacije sa realnim brojevima i umeti da prilagodi rezultat traženoj tačnosti izraženoj brojem decimalnih mesta
  • Matematičko-logički jezik
  • Osnovne logičke i skupovne operacije
  • Pregled brojeva i operacija na njima
  • Realni brojevi, operacije sa realnim brojevima
  • Približna vrednost realnog broja, pravila zaokruživanja
  • Relativna i apsolutna greška (primeri)
  • Posebnu pažnju obratiti na razumevanje i pravilno korišćenje matematičkih simbola, jasno i precizno izražavanje; sadržaje povezivati sa primerima iz govornog jezika
  • Naglašavati veze odgovarajućih logičkih i skupovnih operacija
  • Povezivati ove sadržaje sa sadržajima bliskim iskustvu učenika odranije, posebno na primerima iz skupa realnih brojeva
  • Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 7 časova
  • Sticanje znanja iz trigonometrije pravouglog trougla i primena
  • znati šta je sinus, kosinus, tangens i kotangens oštrog ugla u pravouglom trouglu, izračunavati ih ako su date stranice (ili se mogu izračunati) i obrnuto - konstruisati oštar ugao ako je poznata jedna njegova trigonometrijska funkcija
  • znati osnovne trigonometrijske identičnosti i primenjivati ih u određivanju vrednosti trigonometrijskih funkcija na osnovu poznavanja samo jedne
  • znati vrednosti trigonometrijskih funkcija karakterističnih uglova (od 30°, 45°, 60°), umeti da sa kalkulatora pročita vrednosti za ostale oštre uglove i obrnuto - umeti da odredi ugao ako je poznata vrednost jedne trigonometrijske funkcije
  • "rešavati" pravougli trougao i to primenjivati pri "rešavanju" složenijih figura
  • elemente trigonometrije pravouglog trougla koristiti u rešavanju praktičnih problema
  • Definicije trigonometrijskih funkcija u pravouglom trouglu
  • Vrednosti trigonometrijskih funkcija za uglove od 30, 45, 60
  • Osnovne trigonometrijske identičnosti
  • Rešavanje pravouglog trougla
  • Naglasiti da se rezultat Talesove teoreme koristi pri uvođenju trigonometrijskih funkcija oštrog ugla
  • Sadržaje povezivati sa odgovarajućim sadržajima fizike i stručnih predmeta: nagib strme ravni, razlaganje sila (normalna komponenta kod sile trenja ili komponenta sile u pravcu kretanja tela...), veličina senke...
  • Treba insistirati na upotrebi kalkulatora, kao pomoćnog sredstva pri rešavanju problema primenom trigonometrije
  • Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 9 časova
  • Znanja o imaginarnom i kompleksnim brojevima
  • shvatati kompleksne brojeve kao proširenje skupa realnih
  • znati izvršiti operacije s kompleksnim brojevima u algebarskom obliku
  • umeti prevesti kompleksni broj iz jednog oblika u drugi
  • znati odrediti stepen kompleksnog broja u trigonometrijskom obliku
  • Definicija imaginarnog i kompleksnog broja, algebarski oblik kompleksnog broja
  • Operacije s kompleksnim brojevima u algebarskom obliku
  • Trigonometrijski oblik kompleksnog broja, prevođenje iz algebarskog u trigonometrijski i obrnuto
  • Operacije s kompleksnim brojevima u trigonometrijskom obliku
  • Kompleksne brojeve povezati sa njihovom primenom u elektrotehnici kod struja....?
  • Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 7 časova
  • Razumevanje i primena proporcionalnosti
  • izračunavati određen deo neke veličine znati šta je razmera, proširivati je ili skraćivati i to primenjivati u rešavanju problema podele
  • rešavati prostu i produženu proporciju
  • prepoznati direktnu i obrnutu proporcionalnost dve veličine i to primenjivati u rešavanju jednostavnih problema
  • rešavati osnovne probleme procentnog računa (određivanja nepoznate glavnice, procenta ili procentnog iznosa)
  • Razmera i proporcija
  • Direktna i obrnuta proporcionalnost
  • Prost i složen srazmerni račun
  • Račun podele
  • Račun mešanja
  • Procentni i promilni račun
  • Važno je da se razmera, pre svega, vezuje za konkretne primene (na primer kod planova i geografskih karata) i treba raditi što više raznovrsnih primera (na primer račun mešanja se koristi pri određivanju količine komponenata u nekoj boji)
  • Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 8 časova
  • Obnavljanje, upotpunjavanje i primena znanja o sličnosti figura, Talesovoj i Pitagorinoj teoremi
  • znati talesovu teoremu i primenjivati je (npr. pri konstruktivnom određivanju nepoznate duži u proporciji četiri duži ili konstrukciji podele duži u datom odnosu; u dokazima teorema o srednjoj liniji trougla ili trapeza, dokazu svojstva težišta trougla...)
  • znati obrnutu talesovu teoremu; znati šta su perspektivno-slični trouglovi, četvorouglovi,... i umeti da ih konstruiše
  • znati definiciju sličnih figura, razumeti šta je koeficijent sličnosti i stavove o sličnosti trouglova i to primenjivati
  • Talesova i obrnuta Talesova teorema
  • Sličnost figura
  • Sličnost trouglova, stavovi sličnosti
  • Naglasiti analogije između stavova podudarnosti i odgovarajućih stavova sličnosti trouglova
  • Navesti kao primer merenje visine Keopsove piramide, koje se pripisuje Talesu
  • Kroz primenu obrnute Talesove teoreme može se prirodno doći do pojma perspektivno-sličnih figura; u zavisnosti od raspoloživog vremena može se, ali nije neophodno, eksplicitno obraditi transformacija homotetije
  • Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 5 časova
  • Obnavljanje i upotpunjavanje znanja o polinomima i racionalnim algebarskim izrazima
  • znati šta je monom, prepoznavati slične monome, sabirati ih i oduzimati
  • znati da množi i deli monome; znati kada je algebarski razlomak definisan i kada je jednak nuli, skraćivati ga (proširivati) i znati uslove pod kojim to važi
  • znati šta je polinom, njegov opšti oblik i stepen; sređivati polinom dobijen sabiranjem, oduzimanjem, množenjem polinoma
  • znati formule za kvadrat i kub binoma i primenjivati ih
  • rastavljati polinom na činioce primenom osnovnih formula (distributivni zakon množenja prema sabiranju, kvadrat binoma, razlika kvadrata, kub binoma, zbir i razlika kubova)
  • određivati nzs i nzd datih polinoma
  • transformisati racionalni algebarski izraz
  • Monomi, račun sa stepenima
  • Polinomi i operacije sa njima
  • Rastavljanje polinoma na činioce
  • Racionalni algebarski izrazi, operacije sa racionalnim algebarskim izrazima
  • Rastavljanje polinoma na činioce i sređivanje racionalnih izraza obrađivati na jako puno primera i insistirati da učenici jednim delom rade sami ili u grupama
  • Ozbiljnom greškom treba smatrati previđanje ograničavajućih uslova pri sređivanju izraza (npr. vrednost izraza x/x jeste 1, ali samo pod uslovom da je xą0 – ne sme se "izgubiti informacija" da izraz x/x nije ni definisan za x =0)
  • Zašto ne bi, ponekad, pri sređivanju izraza naglasili i distributivnost deljenja prema sabiranju (oduzimanju) da bi se i na taj način počelo sa eliminisanjem poznate materijalne greške?
  • Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 22 časa
  • Obnavljanje i upotpunjavanje znanja o linearnim funkcijama, jednačinama, nejednačinama, sistemima i primena
  • umeti da predstavi zavisnost dve veličine u stanjima, pojavama i procesima iz realnih situacija - tabelarno i grafički
  • umeti da sa grafika, grafikona ili iz tabele pročita i zapiše koliko iznosi vrednost jedne veličine ako je poznata druga i koliko iznosi promena jedne veličine ako je poznata promena druge
  • rešavati linearne jednačine primenom ekvivalentnih transformacija rešavati praktične probleme koji se svode na linearne jednačine
  • znati analitički oblik y = kx + n linearne funkcije, znati da je grafik linearne funkcije prava i geometrijski interpretirati parametre k i n
  • grafički rešavati sisteme linearnih jednačina sa dve nepoznate
  • znati analitičke metode za rešavanje sistema linearnih jednačina sa dve i tri nepoznate i primenjivati ih
  • razlikovati jednačine i sisteme koji imaju jedinstveno rešenje od onih koji su protivurečni ili neodređeni
  • rešavati linearnu nejednačinu sa jednom nepoznatom i grafički prikazivati skup rešenja
  • Osobine jednakosti
  • Linearna jednačina
  • Rešavanje linearnih jednačina sa jednom nepoznatom, ekvivalentnost jednačina
  • Linearna jednačina sa parametrom
  • Jednačine čije se rešavanje svodi na rešavanje linearne jednačine; apsolutna vrednost
  • Linearna funkcija i njen grafik
  • Sistem linearnih jednačina sa dve i tri nepoznate, različite metode rešavanja
  • Primena linearnih jednačina na rešavanje različitih problema
  • Osobine nejednakosti <,>, £, ³
  • Linearne nejednačine sa jednom nepoznatom, sistemi
  • Sadržaje povezati sa odgovarajućim sadržajima fizike, hemije i praktične nastave; insistirati na primerima problema iz svakodnevnog života
  • Insistirati na geometrijskoj interpretaciji grafika funkcije f(x) = kx + n kao prave kroz tačku N(0,n) i pravcem koji, za ką0 određuje duž XY gde je X(1,0), Y(1,k), a za k=0 je paralelan x osi
  • Povezivanje pojmova linearne funkcije, linearne jednačine i nejednačine, preko znaka linearne funkcije
  • Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 22 časa

NAPOMENA: ZA REALIZACIJU 4 PISMENA ZADATKA SA ISPRAVKAMA PLANIRANO JE 8 ČASOVA.

Razred:

drugi

Godišnji fond časova:

70 časova

 

CILJEVI

ISHODI
Po završetku drugog razreda učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA

  • Sticanje znanja o trigonometrijskim funkcijama i njihova primena
  • znati šta je trigonometrijski krug i da je njegov obim 2p razumeti jedinice stepen i radijan za merenje ugla i umeti da meru ugla u jednoj od njih pretvori u meru po drugoj
  • znati definicije i geometrijsku interpretaciju četiri osnovne trigonometrijske funkcije
  • određivati trigonometrijske funkcije proizvoljnog ugla, svodeći ih na trigonometrijske funkcije nenegativnog oštrog ugla (na osnovu osobina o periodičnosti, (ne)parnosti, svođenju na prvi kvadrant,...)
  • primenjivati adicione teoreme i ostale identitete pri transformisanju izraza
  • znati grafike osnovnih trigonometrijskih funkcija i umeti da sa grafika pročita osnovne osobine
  • znati sinusnu i kosinusnu teoremu i primenjivati ih, "rešavati" trougao
  • određivati skup rešenja trigonometrijske jednačine
  • Stepen i radijan
  • Trigonometrijske funkcije proizvoljnog ugla na trigonometrijskom krugu
  • Svođenje na prvi kvadrant
  • Periodičnost
  • Znak
  • (Ne)parnost
  • Monotonost
  • Grafici trigonometrijskih funkcija, osobine
  • Sinusna i kosinusna teorema sa primenom
  • Adicione teoreme
  • Transformacije zbira i razlike trigonometrijskih funkcija u proizvod i obrnuto
  • Arkus funkcije, grafici, osobine
  • Trigonometrijske jednačine i nejednačine
  • Trigonometrijske jednačine i nejednačine mogu se rešavati paralelno sa ostalim sadržajima, a ne samo na kraju oblasti, ali na primerima kada su rešenja specijalni uglovi (dok se ne uvedu arkus funkcije)
  • Ponoviti o pravilima zaokrugljivanja brojeva i primenjivati ih
  • Ovi sadržaji ne mogu biti efikasno obrađivani bez povezivanja sa ostalim
  • Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 22 časa
  • Sticanje osnovnih znanja o operacijama stepenovanja i korenovanja
  • znati osobine operacija stepenovanja sa celim eksponentom i primenjivati ih u transformacijama izraza
  • crtati grafike i umeti da pročita osobine funkcija y=xn za n=2 i n=3
  • znati definicije drugog i trećeg korena, umeti da nacrta grafike i uoči osobine
  • znati osobine operacija korenovanja i primenjivati ih u transformacijama izraza, npr. znati da racionališe imenilac razlomka u jednostavnim slučajevima
  • Stepen, operacije sa stepenima
  • Stepen sa celim izložiocem
  • Funkcija y=xn i njen grafik (n=2, n=3)
  • Drugi i treći koren; funkcija y=nÖx i njen grafik (n=2, n=3); parni i neparni koreni
  • Korenovanje u skupu realnih brojeva, operacije sa korenima
  • Stepen sa racionalnim izložiocem
  • Isticati da permanentno važe osobine stepenovanja pri proširivanju skupa iz koga je izložilac
  • Za realizaciju preporučuje se 8 časova
  • Sticanje znanja o kvadratnim funkcijama, rešavanje kvadratnih jednačina i nejednačina i primena
  • rešavati nad R jednačinu x2 =a (ako je a³0) i druge nepotpune kvadratne jednačine
  • znati primer kvadratne jednačine koja nema rešenja u skupu R i šta je imaginarna jedinica
  • znati šta su kompleksni brojevi i vršiti osnovne operacije sa njima
  • primenjivati obrazac za rešavanje kvadratne jednačine
  • znati šta je diskriminanta i određivati prirodu rešenja kvadratne jednačine
  • znati Vietova pravila i primenjivati ih u jednostavnim slučajevima
  • rešavati bikvadratnu jednačinu
  • znati kanonski oblik kvadratnog trinoma i primenjivati ga
  • umeti da nacrta grafik kvadratne funkcije i opiše njene osobine
  • rešavati sistem linearne i kvadratne jednačine (dve kvadratne jednačine)
  • razlikovati šest mogućih tipova grafika kvadratne funkcije i primenjivati ih pri određivanju znaka kvadratnog trinoma i rešavanju kvadratne nejednačine
  • rešavati formule koje se svode na rešavanje jedne ili više kvadratnih nejednačina
  • umeti da za brojeve date u trigonometrijskom obliku nađe proizvod, količnik, stepen, koren i znati geometrijsku interpretaciju
  • umeti da znanja o kompleksnim brojevima primenjuje u struci
  • Kvadratni trinom, kvadratna jednačina
  • Kompleksni brojevi, jednakost, operacije
  • Obrazac za rešavanje kvadratne jednačine
  • Diskriminanta i priroda rešenja kvadratne jednačine
  • Rastavljanje kvadratnog trinoma na linearne činioce
  • Vietova pravila
  • Jednačine koje se smenom svode na kvadratne
  • Kvadratna funkcija i njen grafik
  • Kvadratna nejednačina
  • Sistem kvadratne i linearne jednačine, sistem dve kvadratne jednačine
  • Preporuka je da se kvadratne jednačine prvo rešavaju samo nad skupom realnih brojeva, dok se ne savlada osnovno iz kvadratnih funkcija
  • Ovi veoma važni sadržaji ne mogu biti efikasno savladani bez povezivanja sa ostalim - povezivati znanja o kvadratnoj funkciji, jednačini i nejednačini sa znanjima iz trigonometrije, kompleksnih brojeva, ...
  • Pri proširivanju skupa realnih brojeva naglasiti da više "ne važe" relacije <, >, £, ³, a da operacije -, +, . · , : proširuju svoje dejstvo na nove konstante, uz nastavak važenja istih zakona (tako da učenici i sami mogu da naslute kako se npr. množe kompleksni brojevi)
  • Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 18 časova
  • Sticanje znanja o eksponencijalnim i logaritamskim funkcijama, rešavanje jednostavnih eksponencijalnih i logaritamskih jednačina i primena
  • prikazivati analitički, tabelarno i grafički eksponencijalnu funkciju i znati njene osobine
  • rešavati jednostavne eksponencijalne jednačine i nejednačine
  • prikazivati analitički, tabelarno i grafički logaritamsku funkciju kao inverznu funkciju eksponencijalne i znati njene osnovne osobine
  • znati šta je logaritam i pravila logaritmovanja i primenjivati ih pri transformaciji jednostavnih izraza
  • rešavati jednostavne logaritamske jednačine
  • znati da koristi kalkulator za određivanje logaritama vrednosti koje nisu specijalne i zaokrugljivati ih
  • Eksponencijalna funkcija i njen grafik, osobine
  • Eksponencijalne jednačine i nejednačine
  • Inverzna funkcija
  • Logaritamska funkcija i njen grafik, osobine
  • Pravila logaritmovanja i antilogaritmovanja i primena
  • Logaritamske jednačine i nejednačine
  • Dekadni logaritam i upotreba digitrona
  • Naglašavati da osnovna svojstva operacije stepenovanja ostaju u važnosti pri proširivanju domena za eksponente od skupa prirodnih do skupa realnih brojeva, a osnova na kraju može biti samo pozitivan broj, različit od 1
  • Posebno insistirati na razmatranju uslova da bi neki broj bio rešenje jednačine
  • Za realizaciju preporučuje se 14 časova

NAPOMENA: ZA REALIZACIJU 4 PISMENA ZADATKA SA ISPRAVKAMA PLANIRANO JE 8 ČASOVA

Razred:

treći

Godišnji fond časova:

62 časa

 

CILJEVI

ISHODI
Po završetku trećeg razreda učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA

  • Razvijanje ideja o analitičkoj geometriji i primena
  • znati šta je Dekartov koordinatni sistem i kako se u njemu predstavlja tačka, određuje rastojanje dve tačke, središte duži, površina trougla ako su date koordinate
  • razlikovati implicitni, eksplicitni i segmentni oblik jednačine prave i umeti da ih koristi
  • primenjivati jednačinu pramena pravih kroz jednu tačku
  • primenjivati jednačinu prave kroz dve tačke
  • utvrđivati međusobne odnose dve prave date svojim jednačinama (paralelnost, normalnost, ugao preseka)
  • znati jednačinu kruga ako je poznat centar i poluprečnik
  • analitički određivati presek prave i kruga rešavajući odgovarajući sistem jednačina
  • određivati jednačinu tangente kruga koja zadovoljava određeni uslov
  • Tačka, duž i trougao u koordinatnom sistemu
  • Razni oblici jednačine prave (eksplicitni, implicitni, segmentni, oblik, određivanje prave tačkom i pravcem, određivanje prave dvema tačkama)
  • Odnos dve prave
  • Jednačina kruga
  • Prava i krug
  • Istaći povezanost grafičkog i analitičkog pristupa u analitičkoj geometriji. Često naglašavati da tačka pripada liniji ako i samo ako njene koordinate zadovoljavaju jednačinu te linije
  • Ukazati učenicima na primenu računanja površine trougla u struci
  • Da se formule ne bi samo mehanički pamtile treba npr. birati ponekad i neke specijalne slučajeve
  • Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 18 časova
  • Obnavljanje i upotpunjavanje znanja o obimu i površini mnogouglova, površini i zapremini poliedara i primena
  • razumeti šta je obim, odnosno površina mnogougla, šta je merna jedinica i merni broj
  • primenjivati formule za izračunavanje obima i površina: pravougaonika, kvadrata, paralelograma, trougla, četvorougla sa normalnim dijagonalama, jednakostraničnog trougla, trapeza, pravilnog šestougla
  • znati moguće međusobne položaje tačaka, pravih i ravni u prostoru
  • znati šta je normalnost prave i ravni, normalna projekcija tačke, ugao između prave i ravni
  • znati šta je poluravan, diedar, ugao diedra
  • crtati pomoćne slike osnovnih oblika prizme i piramide (kvadar, kocka, pravilna trostrana, četvorostrana i šestostrana prizma, piramida i zarubljena piramida) i znati njihove elemente
  • razlikovati pet pravilnih poliedara
  • razumeti šta je površina, odnosno zapremina poliedra, merna jedinica i merni broj
  • crtati mrežu i računati površinu i zapreminu prizme, piramide, zarubljene piramide
  • izračunavati zapreminu prizme, piramide, zarubljene piramide
  • znati kakav je odnos površina (zapremina) dva slična poliedra sa poznatim koeficijentom sličnosti i to primenjivati
  • izračunavati površinu i zapreminu složenih figura nastalih od poliedara
  • određivati površinu ravnih preseka poliedara
  • primenjivati stečeno znanje na rešavanje problema iz svakodnevne građevinske prakse
  • Metričke relacije za mnogouglove
  • Međusobni položaj tačaka, pravih i ravni u prostora
  • Normalnost prave i ravni, Košijeva teorema; normalna projekcija tačke, ugao između prave i ravni
  • Poluravan, diedar, ugao diedra
  • Poliedri: prizma i piramida (elementi, podela, karakteristični preseci, mreža, površina i zapremina)
  • Pravilni poliedri
  • Na početnim časovima obnavljanja i dopunjavanja znanja o obimu, površini i zapremini tela i osnovnim mernim jedinicama, koristiti model kocke ivice 1 dm na čijim stranama je ucrtana centimetarska mreža i, ako je moguće, kod kojeg se iz jednog roglja može izvaditi kocka ivice 1 cm i posle ponovo uklopiti
  • Insistirati da svaki učenik napravi mrežu i model bar jednog poliedra, kao i da, pri navođenju skoro svakog zadatka, crta pomoćnu sliku
  • Ako je moguće, koristiti simulacije na računaru, npr. simulacije preseka poliedara
  • Insistirati na primeni Pitagorine teoreme i trigonometrije kroz više zadataka
  • Neke rezultate učenici moraju automatski da znaju i da koriste, bez izvođenja (npr. obrasci za dijagonalu kvadrata, kocke, kvadra)
  • U zadacima koristiti što više primera iz prakse, posebno stručne
  • Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 16 časova
  • Obnavljanje i upotpunjavanje znanja o obimu i površini kruga i delova kruga, površini i zapremini oblih tela i primena
  • znati formule za izračunavanje obima i površine kruga i delova kruga i primenjivati ih, znati približnu vrednost broja p na dve decimale
  • razumeti da valjak, kupa, zarubljena kupa nastaju rotacijom, redom: pravougaonika oko jedne strane, pravouglog trougla oko katete, polukruga oko prečnika i umeti da to prikaže
  • crtati mrežu i izračunavati površinu valjka, kupe, zarubljene kupe
  • izračunavati površinu sfere
  • izračunavati površinu osnih preseka obrtnih tela
  • izračunavati zapreminu valjka, kupe i lopte
  • znati kakav je odnos površina (zapremina) dva slična obla tela sa poznatim koeficijentom sličnosti i to primenjivati
  • izračunavati površinu i zapreminu složenih figura
  • primenjivati stečeno znanje na rešavanje praktičnih problema iz svakodnevne prakse
  • Obim i površina kruga, broj p
  • Obim i površina kruga, delova kruga
  • Obrtna tela
  • Valjak, površina i zapremina
  • Kupa, površina i zapremina
  • Zarubljena kupa, površina i zapremina
  • Sfera i lopta
  • Površina i zapremina lopte
  • Ravni preseci obrtnih tela
  • Površina i zapremina složenih figura
  • Na početnim časovima obnavljanja i dopunjavanja znanja o obimu i površini kruga insistirati na formulacijama: obim bilo kog kruga je približno 3,14 puta veći od svog prečnika, površina bilo kog kruga je približno 3,14 puta veća od kvadrata nad jednim svojim poluprečnikom; tek posle toga taj standardni odnos označiti sa p i, naravno, obezbediti da učenici razlikuju broj p od svojih približnih vrednosti
  • Nije loše primetiti sličnost među formulama za površinu trougla (trapeza) i kružnog isečka (isečka kružnog prstena)
  • Insistirati na samostalnom pravljenju modela obrtnih tela
  • Ako je moguće, koristiti simulacije na računaru
  • Sadržaje povezati sa stručnim predmetima i problemima iz svakodnevnog života
  • Insistirati na primeni Pitagorine teoreme i trigonometrije kroz zadatke
  • Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 10 časova
  • Sticanje osnovnih znanja o aritmetičkom i geometrijskom nizu i primena
  • znati šta je aritmetički niz i umeti da ga reši
  • znati šta je geometrijski niz i umeti da ga reši
  • Niz, zadavanje, monotonost, ograničenost niza
  • Aritmetički niz (definicija, osobine i suma prvih članova niza), primene
  • Geometrijski niz (definicija, osobine i suma prvih članova niza), primene
  • Matematička indukcija
  • Nizove zadavati kako formulom, tako i svojim članovima i rekurzivno i u svakom od slučajeva kod učenika stvarati predstavu o ponašanju niza
  • Primere nizova davati iz raznih oblasti matematike, kao i iz svakodnevnog života (npr. neki izabrani problem složenog interesnog računa)
  • Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 10 časova

NAPOMENA: ZA REALIZACIJU 4 PISMENA ZADATKA SA ISPRAVKAMA PLANIRANO JE 8 ČASOVA.

FIZIKA

1. CILJEVI PREDMETA:

• Dobijanje temeljnih teorijskih znanja iz fizike

• Dobijanje znanja potrebnih za razumevanje stručnih predmeta

• Razvijanje logičkog i apstraktnog mišljenja

• Razvijanje sistematičnosti i urednosti u radu

• Osposobljavanje za planiranje rada i preuzimanje odgovornosti za sopstsveno učenje

• Formiranje osnova za nastavak obrazovanja

• Formiranje kulture fizičkih pojmova, koji podrazumevaju svest o značaju fizike kao prirodne nauke

2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

• J. Janjić, M. Pavlov, B. Radivojević: FIZIKA za prvi razred srednjeg obrazovanja i vaspitanja. Naučna knjiga Beograd 2000.

• M. Raspopović, i dr., Fizika sa zbirkom zadataka i priručnikom za laboratorijske vežbe, za I razred četvorogodišnjih stručnih škola, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd 1998.

• E. Danilović, M. Raspopović, S. Božin, Fizika za prvi razred gimnazije, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd 2000.

• Kvark media, Multimedijalni edukativni programi Fizika 1 i 2 Multisoft+, Užice 1999.

3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA

• Motori SUS i motorna vozila

• Merenja na vozilu

4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA

Razred:

prvi

Godišnji fond časova:

74 časa

 

CILJEVI

ISHODI
Po završetku prvog razreda učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA

  • učenik treba da oformi sliku o mestu i značaju fizike za razvoj društva, o njenim vezama sa matematikom i ostalim prirodnim i tehničkim naukama
  • da shvati kinematičke pojave i veličine koje dovode do kretanja tela
  • da oformi sliku o fizici kao prirodnoj nauci, da shvati značaj fizike kao fundamentalne nauke i njenu korelaciju sa drugim prirodnim i tehničkim naukama.
  • da zna šta su fizičke veličine i njihovu podelu. Osnovne fizičke veličine i one koje se izvode.
  • da razume različite vrste kretanja, da zna kinematičke veličine i njihove jedinice kao i da ume da ih izmeri i izračuna.

Kinematika

  • fizika-oblast i priroda naučne discipline
  • fizičke veličine i formule. Osnovne fizičke veličine (međunarodni SI sistem)
  • podela fizičkih veličina. Skalarne i vektorske fizičke veličine.
  • osnovne operacije sa vektorima, sabiranje, oduzimanje i razlaganje vektora.
  • referentni sistem. Vektor položaja
  • kretanje. Podela kretanja.
  • ravnomerno kretanje
  • neravnomerno kretanje
  • brzina. Trenutna brzina i srednja brzina
  • kružno kretanje. Veličine koje opisuju kružno kretanje
  • ugaoni pomeraj, ugaona brzina, ugaono ubrzanje i period
  • istaći povezanost sa matematikom, tehničkim crtanjem.
  • istaći povezanost između analitičkog i grafičkog prikaza fizičkih veličina.
  • Resursi: grafofolije, grafoskop, projekc. platno, kompjuter, Atvudova mašina, Obrtni disk, uređaj sa magnetnim držačima, hronometar, nonijus, Mikrometarski zavrtanj.
  • Uraditi test na kraju obrađene nastavne teme.
  • razumevanje da fizički zakoni i principi nisu apstraktni pojmovi, već da je svaki od njih našao primenu u konkretnim mašinama i mehanizmima
  • sticanje osnovnih znanja iz dinamike i razumevanje dinamičkih procesa i veličina koje dovode do dinamičkog kretanja tela
  • da razume da je uzrok kretanja sila. Razume povezanost sile kao fizičke veličine, sa impulsom, ubrzanjem i masom.
  • da razume gravitaciju i njen uticaj na kretanje tela.
  • da razume povezanost kretanja sa silom i energijom.
  • da shvati zakone održavanja i da ume da ih navede.
  • da razume dinamiku rotacionog kretanja i fizičke veličine koje opisuju dinamiku rotacionog kretanja.
  • da razume pojam sudara u fizici.

Dinamika

  • pojam sile i impulsa.
  • Njutnovi zakoni (I, II, III).
  • Njutnov zakon gravitacije.
  • skalarni i vektorski proizvod.
  • rad sile. Snaga. Mehanička energija. Ukupna energija u mehanici. Vučna sila i kretanje tela.
  • moment sile.
  • moment inercije.
  • moment impulsa.
  • sile kod kružnog kretanja. Sila trenja i otpora.
  • elastični i neelastični sudar.
  • povezanost sa stručnim predmetima
  • uraditi test na kraju nastavne teme
  • resursi: grafofolije, grafoskop, projekciono platno, kompjuter, Maksvelov točak, Oberbekov točak, kolica sa oprugom.
  • sticanje osnovnih znanja iz statike
  • razumevanje pojma ravnoteže i uslova koji dovode fizičko telo u stanje ravnoteže
  • da razume princip rada i primenu prostih mašina (poluga, strma ravan, kotur, itd.).
  • da shvati uslove koji dovode do ravnoteže tela, iako sile deluju na telo.
  • da razume pojam sprega sila i moment sprega sila.
  • da poznaje vrste ravnoteže i razume ravnotežu tela na strmoj ravni.

Statika

  • ravnoteža materijalne tačke.
  • slaganje dveju paralelnih sila istih smerova.
  • slaganje dveju paralelnih sila suprotnih smerova.
  • spreg sila, moment sprega sila.
  • ravnoteža čvrstog tela. Vrsta ravnoteže.
  • ravnoteža tela na strmoj ravni.
  • poluga.
  • resursi: grafofolija, grafoskop, projekciono platno, kompjuter, (intermedijalni prikaz) stativ, daska dužine 1,5 m.
  • uraditi test na kraju obrađene nastavne teme.
  • razumevanje termodinamičkih pojava i termodinamičkih veličina koje dovode do kretanja tela
  • da razume gasne zakone i povezanost termodinamičkih veličina.
  • da zna pojmove količina toplote, unutrašnja energija, toplotni kapacitet.
  • da razume termodinamičke principe.
  • da zna da objasni princip rada toplotnih motora sa stanovišta fizičkih osnova termodinamike.
  • da usvoji znanja potrebna za uspešno dalje usavršavanje i bavljenje profesijom.

Termodinamika

  • gasni zakoni
    - Bojl-Mariotov zakon - izotermski Proces
    - Gej-Lisakov zakon - izobarski proces
    - Šarlov zakon - izohorski proces.
  • količina toplote. Unutrašnja energija. Promena unutrašnje energije.
    Toplotni kapacitet.
    Adijabatski proces.
  • I i II princip termodinamike.
  • Koeficijent korisnog dejstva rada toplotne mašine.
  • povezanost sa stručnim predmetom motori i motorna vozila.
  • resursi: grafofolije, grafoskop, projekciono platno, kompjuter, termometar, barometar, PVT aparat, model toplotnog motora.
  • uraditi test na kraju obrađene nastavne teme.
  • formiranje slike o molekulskoj strukturi supstancije.
  • da shvati pojam veličine molekula, da shvati razliku između tečnosti i čvrstih tela.
  • da razume kretanje tečnosti i uzajamna delovanja između molekula tečnosti.
  • da shvati da je supstancija čestičnog sastava i da se čestice (molekuli) neprekidno kreću.
  • znati da se molekuli sastoje od atoma i da između molekula postoji uzajamno delovanje.
  • da shvati da su pojave difuzije, Braunovog kretanja i promena oblika tečnosti zavisne od oblika suda u kome se nalaze, posledica molekularne strukture supstancije i kretanja molekula.

Čvrsta tela, tečnosti

  • molekuli. Veličina molekula. Uzajamno delovanje molekula.
  • čvrsta tela, kristali, elastičnost čvrstih tela. Hukov zakon.
  • tečnosti. Površinski napon, kapilarne pojave.
  • osobine tečnosti. Viskoznost.
  • resursi: grafofolija, grafoskop, projekciono platno, kompjuter, (intermedijalni prikaz).
  • uraditi test na kraju obrađene nastavne teme.

Preporučeni broj časova po temama:

  • Kinematika .............................19
  • Dinamika..................................20
  • Statika........................................8
  • Termodinamika........................16
  • Čvrsta tela. Tečnosti...............11

 

PREDUZETNIŠTVO

1. CILJEVI PREDMETA:

• Razvijanje poslovnih i preduzetničkih znanja, veština i ponašanja (inovativnost i kreativnost, pokretanje inicijativa, preuzimanje odgovornosti, upravljanje promenama, timski rad, veštine komunikacije, konstruktivno rešavanje problema, kritičko mišljenje, upravljanje vremenom, liderstvo,...)

• Razvijanje poslovnog i preduzetničkog načina mišljenja.

• Multidisciplinarni pristup i orjentacija na praksu.

• Razvijanje osnove za kontinuirano učenje.

• Razvijanje svesti o sopstvenim znanjima i sposobnostima i daljoj profesionalnoj orjentaciji

• Osposobljavanje za aktivno traženje posla (zapošljavanje i samozapošljavanje)

• Razvoj odgovornog odnosa prema očuvanju prirodnih resursa i ekološke ravnoteže.

2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

Entrepreneurship in Action, Mary Coulter, Prentice Hall, 2003

Entrepreneurship, Theory, process Practice, Donald F. Kuratko and Richard M. Hodgetts, 2004

Inovacije i preduzetništvo, Peter F. Drucker, Grmeč 1996.

Moj pogled na menadžment, Peter F. Drucker, 2003.

3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

• Stručni predmeti

4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA

Razred:

treći

Godišnji fond časova:

62 časa

 

CILJEVI

ISHODI
Po završetku programa učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA

  • Razumevanje pojma i značaja preduzetništva
  • Prepoznavanje osobenosti preduzetnika i podsticanje preduzetničkih predispozicija
  • Iniciranje preduzetničkih veština i akcija
  • znati da objasni značenje preduzetništva i da navede adekvatne primere iz poslovne prakse u Srbiji
  • moći da odgovori na pitanje šta sve podrazumeva pojam preduzetnika i da navede njegove karakteristike
  • shvatiti značaj motivacionih faktora u preduzetništvu i moći da ih prepozna

Osnovni pojmovi o preduzetništvu

  • Pojam, razvoj i značaj preduzetništva
  • Profil i karakteristike uspešnog preduzetnika
  • Motivi preduzetnika
  • Tehnike i kriterijumi za utvrđivanje preduzetničkih predispozicija
  • Koristiti preporučenu literaturu
  • Adekvatna priprema časa u saradnji sa pedagoško-psihološkom službom
  • Priprema didaktičkog materijala za realizaciju časa
  • Uputiti učenike kako da vode dnevnik rada
  • Metod rada - radionica (primena aktivnih metoda učenja):
    - predavanje/mini lekcija
    - brainstorming
  • Mesto održavanja
    - učionica
    - informatički kabinet
  • Koristiti primere iz poslovnog života Srbije, naročito iz specifične stručne oblasti,
  • Preporučene metode ocenjivanja:
    - aktivnost na času
    - dnevnik rada
  • Temu realizovati kroz 4 časa vežbi
  • Razvijanje sposobnosti planiranja i procene u svim životnim situacijama
  • Osposobljavanje učenika da shvate strukturu i značaj poslovnog plana
  • razumeti sadržaj i značaj poslovnog plana i izdvojiti bitne "teorijske" delove

Poslovni plan kao okvir za posao

  • Pojam, elementi, struktura i sadržaj poslovnog plana
  • Koristiti preporučenu literaturu
  • Adekvatna priprema časa
  • Prikazati primer dobro urađenog biznis plana
  • Priprema didaktičkog materijala za realizaciju časa
  • Pripremiti vežbe za opuštanje (uvodne i završne igre) u saradnji sa stručnom službom
  • Metod rada
    - radionica (primena aktivnih metoda učenja):
    - predavanje/mini lekcija
    - grupni oblik rada
    - diskusija
  • Mesto održavanja
    - učionica
    - informatički kabinet
  • Nastavnik organizuje dolazak uspešnog preduzetnika koji će učenicima prezentovati značaj poslovnog plana
  • Preporučene metode ocenjivanja:
    - aktivnost na času
    - dnevnik rada
  • Temu realizovati kroz 2 časa vežbi
  • Razvijanje sposobnosti za uočavanje i formulisanje ideje
  • Razvijanje inovativnog pristupa i upućivanje na neophodnost učenja tokom čitavog života
  • Razvijanje sposobnosti korišćenja ideja u kreiranju budućih poslova
  • Razvijanje sposobnosti kritičkog korišćenja različitih izvora informacija
  • moći da primeni kreativne tehnike razvijanja poslovnih ideja
  • moći da diskutuje o poslovnim idejama
  • da shvati značaj inovativnog pristupa i ume da ga koristi u realizaciji ideje i njenog pretvaranja u proizvod/uslugu
  • moći da prepozna različite načine otpočinjanja posla

Razvijanje poslovnih ideja

  • Preduzetnička ideja i njeni izvori
  • Metode razvijanja poslovnih ideja
  • Inovacije i preduzetništvo
  • Načini otpočinjanja poslovanja (razvoj novog proizvoda ili usluge, korišćenje postojećeg proizvoda/usluge, korišćenje patenata i inovacija)
  • Koristiti preporučenu literaturu
  • Adekvatna priprema časa u saradnji sa pedagoško-psihološkom službom i nastavnicima stručnih predmeta/prakse
  • Priprema didaktičkog materijala za realizaciju časa
  • Pripremiti vežbe za opuštanje (uvodne i završne igre) u saradnji sa stručnom službom
  • Metod rada - radionica (primena aktivnih metoda učenja):
    - predavanje/mini lekcija
    - grupni oblik rada
    - brainstorming
    - kooperativno učenje
    - diskusija
    - individualni rad
    - asocijacije
  • Mesto održavanja:
    - učionica
    - informatički kabinet
  • Organizovati dolazak uspešnog preduzetnika na čas
  • Koristiti primere uspešnih ljudi iz lokalne zajednice i šire, u okviru struke (izvor - sredstva javnog informisanja)
  • Preporučene metode ocenjivanja:
    - aktivnost na času
    - domaći zadatak
    - dnevnik rada
  • Temu realizovati kroz 4 časa vežbi
  • Razvijanje sposobnosti za analiziranje ideja
  • Upoznavanje učenike sa značajem tržišne orjentacije u poslovanju
  • Razvijanje kreativnog mišljenja i kritičkog stava u odnosu na poslovne mogućnosti
  • Upoznavanje učenika sa elementima marketing plana i marketing miksa
  • Razvijanje sposobnosti samoocenjivanja i procene rada drugih
  • znati najvažnije faktore poslovnog okruženja (što uključuje klijente, veličinu potencijalnog tržišta, direktne i indirektne konkurente, trendove itd.)
  • moći da analizira potencijalnu veličinu tržišta za poslovni poduhvat.
  • moći da analizira potrebe i preporuke klijenata.
  • moći da analizira sistem konkurencije.

Procena poslovnih ideja

  • Procena poslovnih mogućnosti za novi poslovni poduhvat
  • Elementi marketing miksa (proizvod i usluga, cena, kanali distribucije, promocija)
  • Opis i analiza poslovnog okruženja; potencijalni klijenti, veličina tržišta, direktna i indirektna konkurencija, trendovi na tržištu.
  • Različiti metodi istraživanja i analize tržišta: različiti izvori informacija, kvalitativna i kvantitativna istraživanja, obična i terenska istraživanja
  • Koristiti preporučenu literaturu
  • Adekvatna priprema časa u saradnji sa pedagoško-psihološkom službom i nastavnicima stručnih predmeta/prakse
  • Priprema didaktičkog materijala za realizaciju časa
  • Pripremiti vežbe za opuštanje (uvodne i završne igre) u saradnji sa stručnom službom
  • Metod rada - racionica (primena aktivnih metoda učenja):
    - predavanje/mini lekcija
    - grupni oblik rada
    - brainstorming
    - kooperativno učenje
    - diskusija
    - individualni rad
    - SWOT analiza
  • Mesto održavanja:
    - učionica
    - informatički kabinet
  • Organizovati dolazak uspešnog preduzetnika na čas
  • Organizovati odlazak u uspešnu marketinšku agenciju
  • Preporučene metode ocenjivanja:
    - aktivnost na času
    - domaći zadatak
    - test
    - dnevnik rada
  • Temu realizovati kroz 8 časova vežbi
  • Upoznavanje učenika sa finansijskim aspektima preduzeća / radnje
  • znati strukturu troškova preduzeća;
  • znati da izračuna bilans stanja i bilans uspeha preduzeća;
  • znati mogućnosti finansiranja;
  • znati da primenjuje osnovnu finansijsku prognozu (rad na budžetu)
  • znati da izračuna tok gotovine (Cash flow) i prelomnu tačku rentabiliteta;

Ekonomija poslovanja

  • Struktura troškova (fiksni i varijabilni troškovi)
  • Finansijske prognoze
  • Bilans stanja i bilans uspeha (prihodi i gubici)
  • Tok gotovine (Cash flow) i prelomna tačka rentabiliteta
  • Osnovni principi računovodstva
  • Finansiranje (sopstvena sredstva, fondovski i kreditni izvori)
  • Pravilno raspoređivanje kapitala, kreditni resursi;
  • Koristiti preporučenu literaturu
  • Adekvatna priprema časa u saradnji sa pedagoško-psihološkom službom i nastavnicima stručnih predmeta/prakse
  • Priprema didaktičkog materijala za realizaciju časa
  • Pripremiti vežbe za opuštanje (uvodne i završne igre) u saradnji sa stručnom službom
  • Metod rada - radionica (primena aktivnih metoda učenja):
    - predavanje/mini lekcija
    - grupni oblik rada
    - kooperativno učenje
    - simulacija
    - individualni rad
  • Mesto održavanja
    - učionica
    - informatički kabinet
  • Organizovati odlazak u uspešno preduzeće, banku...
  • Preporučene metode ocenjivanja:
    - aktivnost na času
    - test
    - dnevnik rada
    - samostalni praktični rad
  • Temu realizovati kroz 8 časova vežbi
  • Usmeravanje učenika da spozna pravni okvir funkcionisanja delatnosti (poređenje i izbor prihvatljive mogućnosti)
  • Davanje osnovnih uputstava gde doći do neophodnih informacija
  • Upoznavanje učenika sa suštinom prava i obaveza zaposlenih
  • Upoznavanje učenika sa značajem ugovornih i dužničko-poverilačkih odnosa i njihovim posledicama
  • Razvijanje funkcionalne pismenosti
  • Razvijanje sposobnosti samoocenjivanja i procene rada drugih
  • upoznati osnovne zakonske forme organizovanja radnje, preduzeća i zadruge
  • znati gde može da dođe do informacija koje se odnose na pravnu regulativu
  • moći da proceni koji je najbolji zakonski način za organizovanje delatnosti
  • razumeti i shvatiti važnost ugovora i njegovu sadržinu
  • znati sadržinu osnivačkog akta i da ga sačini uz stručnu pomoć
  • biti osposobljen da sam izvrši registraciju radnje
  • biti osposobljen da uz stručnu pomoć registruje preduzeće
  • shvatiti važnost trgovačke marke i brenda u poslovanju
  • znati koje su osnovne poreske obaveze i olakšice
  • shvatiti ulogu inspekcijskih organa
  • biti upućen u mogućnost partnerstva sa stranim ulagačima i mogućim izvorima informacija za nastup na stranom tržištu
  • shvatiti važnost dužničko-poverilačkog odnosa
  • znati suštinu prava i obaveza zaposlenih
  • biti sposoban da samostalno sačini ili popuni poslovnu dokumentaciju (CV, poslovna pisma, molbe, zapisnik, obrasci...)

Pravni okvir za osnivanje i funkcionisanje delatnosti

  • Zakonske forme organizovanja delatnosti i način registracije (preduzetnik - radnja, preduzeće i zadruga)
  • Institucije za podršku preduzetništvu (nadležnost i protok informacija)
  • Trgovačka marka i zaštita brenda
  • Upravljanje u okviru preduzeća (prava i obaveze)
  • Ugovor i ugovorni odnosi
  • Radni odnosi
  • Dužničko-poverilački odnosi
  • Poreski sistem
  • Uloga inspekcijskih organa
  • Strana ulaganja, izvoz i carine
  • Poslovna dokumentacija (popunjavanje obrazaca, poslovna prepiska, vođenje poslovne dokumentacije...)
  • Koristiti preporučenu literaturu
  • Adekvatna priprema časa u saradnji sa pedagoško-psihološkom službom i nastavnicima stručnih predmeta/prakse
  • Priprema didaktičkog materijala za realizaciju časa
  • Pripremiti vežbe za opuštanje (uvodne i završne igre) u saradnji sa stručnom službom
  • Metod rada - radionica (primena aktivnih metoda učenja):
    - predavanje/mini lekcija
    - grupni oblik rada
    - brainstorming
    - igra uloga
    - kooperativno učenje
    - individualni rad
  • Mesto održavanja:
    - učionica
    - informatički kabinet
  • Poseta socijalnim partnerima na lokalnom nivou (opština, trgovinski sud, filijale Nacionalne službe za zapošljavanje, Regionalne agencije za razvoj malih i srednih preduzeća i preduzetništva, banke, inspekcijski organi...)
  • Poseta ili dolazak uspešnog preduzetnika
  • Preporučene metode ocenjivanja:
    - aktivnost na času
    - domaći zadatak
    - test
    - dnevnik rada
    - samostalni praktični rad
  • Temu realizovati kroz 8 časova vežbi
  • Upoznavanje učenika sa menadžment funkcijama i menadžment stilovima
  • Upoznavanje učenika sa specifičnostima upravljanja proizvodnjom/uslugama i ljudskim resursima
  • Upoznavanje učenika sa karakteristikama timskog rada
  • Razumevanje značaja razvoja ljudskih resursa
  • Upoznavanje učenika sa značajem korišćenja informacionih tehnologija za savremeno poslovanje
  • Razvijanje sposobnosti samoocenjivanja i procene rada drugih
  • znati suštinu osnovnih menadžment funkcija
  • umeti da praktično demonstrira određene menadžment veštine
  • znati da oceni finansijsku isplativost investicije
  • znati važnost i značaj kontrole i standarda kvaliteta
  • znati samostalno ili uz stručnu pomoć da utvrdi profitabilnost proizvoda/usluge
  • shvatiti važnost informacionih tehnologija za savremeno poslovanje i da ih koristi u svom radu
  • shvatiti suštinu menadžmenta usluga
  • znati važnost planiranja i odabira ljudskih resursa za potrebe organizacije
  • shvatiti da efikasnost timskog rada zavisi od efikasnosti svakog pojedinca u timu
  • shvatiti vezu između nagrađivanja i radnog učinka zaposlenih
  • imati svest o potrebi doživotnog učenja i različitim načinima ličnog usavršavanja - formalnim i neformalnim
  • imati odgovoran odnos prema očuvanju prirodnih resursa

Upravljanje i organizacija

  • Menadžment funkcije (planiranje, organizovanje, vođenje i kontrola)
  • Menadžment stilovi (preduzetnik kao menadžer)
  • Osnovna upravljačka znanja i veštine i razvoj upravljačkih kompetencija;
  • Menadžment usluga / proizvodnje (upravljanje proizvodnim resursima, upravljanje sirovinama i poluproizvodima, upravljanje proizvodnim procesom)
  • Upravljanje ljudskim resursima (planiranje ljudskih resursa, timski rad, liderstvo, stručno usavršavanje zaposlenih, ocenjivanje i nagrađivanje)
  • Informacione tehnologije u poslovanju (poslovni informacioni sistemi, internet, intranet i ekstranet u poslovanju, elektronsko poslovanje, elektronska trgovina, elektronsko bankarstvo)
  • Koristiti preporučenu literaturu
  • Adekvatna priprema časa u saradnji sa pedagoško-psihološkom službom i nastavnicima stručnih predmeta posebno prakse
  • Priprema didaktičkog materijala za realizaciju časa
  • Pripremiti vežbe za opuštanje (uvodne i završne igre) u saradnji sa stručnom službom
  • Metod rada - radionica (primena aktivnih metoda učenja):
    - predavanje/mini lekcija
    - grupni oblik rada
    - igra uloga
    - kooperativno učenje
    - simulacija
    - individualni rad
    - asocijacije
    - prezentacija
  • Mesto održavanja:
  • - učionica
    - informatički kabinet
  • Organizovati dolazak uspešnog menadžera na čas
  • Koristiti primere uspešnih ljudi iz lokalne zajednice i šire, u okviru struke (izvor - sredstva javnog informisanja)
  • Preporučene metode ocenjivanja:
    - aktivnost na času
    - test
    - dnevnik rada
    - samostalni praktični rad
  • Temu realizovati kroz 8 časova vežbi
  • Osposobljavanje učenika da shvate strukturu poslovnog plana i u određenoj meri samostalno primene stečena znanja i veštine
  • Osposobljavanje učenika da stečene veštine i znanja primeni, u okviru tima, na izradi poslovnog plana
  • Osposobljavanje učenika veštini prezentacije poslovnog plana
  • Razvijanje sposobnosti samoocenjivanja i procene rada drugih
  • biti osposobljen da uz stručnu pomoć izradi sve segmente poslovnog plana za specifičnu stručnu oblast;
  • biti osposobljen da stečene veštine i znanja primeni u okviru tima, na prezentaciji poslovnog plana;

Učenički projekat-izrada i prezentacija poslovnog plana

  • Opšti opis aktivnosti
  • Zakonske osnove za započinjanje planiranje i pravljenje rasporeda
  • Analiza potencijalnih klijenata, delovi i veličina tržišta
  • Analiza konkurencije
  • Izbor odgovarajućih kanala distribucije/prodaje
  • Razvoj i pozicioniranje pravih proizvoda/usluga
  • Opisivanje neophodnih proizvodnih kapaciteta (objekti i oprema)
  • Izbor dobavljača i prevoznika
  • Procena prihoda i troškova
  • Izvođenje analize prelomne tačke rentabiliteta
  • Izvođenje analize protoka gotovine
  • Ovo je integrativna tema (upotrebiti znanja i veštine iz predhodnih 7 tema)
  • Koristiti preporučenu literaturu i uputstva za poslovni plan
  • Adekvatna priprema časa
  • Prikazati primer dobro urađenog biznis plana
  • Priprema didaktičkog materijala za realizaciju časa
  • Pripremiti vežbe za opuštanje (uvodne i završne igre) u saradnji sa stručnom službom
  • Metod rada - radionica (primena aktivnih metoda učenja):
    - predavanje/mini lekcija
    - grupni oblik rada
    - igra uloga
    - kooperativno učenje
    - diskusija
    - simulacija
    - individualni rad
    - SWOT analiza
    - prezentacija
    - praktični rad
    - grafički radovi
  • Mesto održavanja:
    - učionica
    - informatički kabinet
  • Organizovati dolazak stručnjaka za procenu biznis plana
  • Preporučene metode ocenjivanja:
    - aktivnost na času
    - praćenje praktičnog rada
    - veština prezentacije
    - samostalni praktični rad
  • Temu realizovati kroz 20 časova vežbi

 

TEHNIČKI MATERIJALI

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

I

74

       

74

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

• Da učenici ovladaju osnovnim znanjima o strukturi materije radi boljeg razumevanja osobina tehničkih materijala.

• Sticanje osnovnih znanja o tehničkim materijalima, njihovoj građi, osobinama, vrstama i mogućnostima praktične primene, radi osposobljavanja učenika za dalje usavršavanje ili specijalizaciju u praksi.

• Razvijanje logičkog razmišljanja i rasuđivanja pri sagledavanju i rešavanju tehničkog problema u praksi.

• Podsticaj svesnosti o životnoj sredini i neophodnosti upotrebe samo onih materijala koji nisu štetni za okolinu i živi svet u njoj, uključujući i čoveka.

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:          prvi

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Struktura i osobine materijala

12

Konstrukcioni materijali

24

Elektrotehnički materijali

38

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Struktura i osobine materijala

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o strukturi materije, radi boljeg razumevanja osobina tehničkih materijala
  • biti sposoban da razume i objasni prirodu materije, razlikuje elementarne čestice i objasni građu materije;
  • moći da objasni hemijsku aktivnost elemenata, kao i razliku između metala i nemetala;
  • moći da objasni nastanak hemijskih veza i navede koje osobine materijala su posledica određenog tipa veze;
  • znati da definiše agregatna stanja materije i uoči razlike između kristala i fluida;
  • znati da definiše energetski proces, razume i objasni uticaj veličine energetskog procesa na ponašanje materijala u električnom polju;
  • znati da navede i definiše osnovne osobine tehničkih materijala i objasni svrhu poznavanja određenih veličina materijala;
  • umeti da navede standardne metode ispitivanja
  • Osnovni pojmovi o građi materije
  • Periodičnost osobina elemenata
  • Hemijske veze i njihov uticaj na osobine materijala
  • Agregatna stanja materije
  • Osobine materijala
  • Osnovne fizičke i mehaničke veličine materijala
  • Osnovni načini ispitivanja materijala
  • Proširiti ranije stečena znanja o strukturi materije (građi atoma, hemijskim vezama, agregatnim stanjima), s posebnim osvrtom na njen uticaj na električne, magnetne, mehaničke i druge osobine materijala.
  • Ukazati na neophodnost ispitivanja strukture i osobina materijala, da bi se na osnovu toga mogli dobiti i novi materijali boljih, unapred zadatih karakteristika za određenu primenu u praksi.
  • Koristiti stručnu literaturu, modele, video zapise.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

     

*

         

 

Naziv modula:

Konstrukcioni materijali

Trajanje modula:

24 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o osnovnim karakteristikama konstrukcionih materijala i zahtevima koje oni zavisno od primene moraju da ispune.
  • Upoznavanje osobina različitih vrsta konstrukcionih materijala, načinima njihove obrade, uticaju spoljašnjih faktora na osobine ovih materijala, kao i mogućnostima njihove praktične primene.
  • Razvijanje logičkog razmišljanja i rasuđivanja pri sagledavanju i rešavanju tehničkog problema u praksi.
  • razumeti i moći da objasni zadatak konstrukcionih materijala, kao i da navede i razlikuje različite vrste konstrukcionih materijala;
  • razumeti neophodnost usaglašavanja zahteva u pogledu funkcije i načina obrade materijala sa osobinama materijala, koji nam stoje na raspolaganju, pri rešavanju praktičnog tehničkog problema;
  • shvatiti veliki uticaj ekonomskog faktora pri izboru materijala;
  • razumeti i znati da objasni uticaj legiranja, obrade i termičke obrade na osobine materijala;
  • znati da definiše sastav čelika i livenog gvožđa, moći da uoči razlike u sastavu i osobinama različitih vrsta čelika i livenog gvožđa, kao i da prepozna razlike u njihovom označavanju;
  • moći da definiše sastav, navede osobine, označavanje i primenu aluminijuma i njegovih legura, uoči razlike i navede primere praktične primene;
  • znati da definiše sastav, navede osobine, označavanje i primenu bakra i njegovih legura, uoči razlike i navede primere praktične primene;
  • moći da objasni nastanak (dobijanje) polimera, prepozna razlike u njihovoj strukturi, pa onda i razlike u osobinama i praktičnoj primeni;
  • umeti da navede neke od najčešće korišćenih polimera u praksi, kao i da uporedi njihove osobine;
  • moći da objasni upotrebu lepkova za sastavljanje složenih konstrukcija;
  • moći da objasni nastajanje, osobine i upotrebu gume kao konstrukcionog materijala.
  • Osnovni pojmovi
  • Pregled konstrukcionih materijala
  • Zahtevi od konstrukcionih materijala
  • Metali kao konstrukcioni materijali
  • Nemetalni konstrukcioni materijali
  • Gradivo izlagati jasno i konkretno na jednostavnijim primerima.
  • Koristiti šeme, modele, video zapise, originalne delove.
  • Učenike upućivati na uočavanje grubih razlika između pojedinih materijala, samo opšte karakteristike materijala i mogućnosti njihove primene.
  • Učenike uputiti da detaljnije informacije o materijalima i veličinama koje ih opisuju potraže u literaturi.
  • Skrenuti pažnju učenicima da pri izučavanju stručnih predmeta obrate pažnju na materijale koji se u određenim prilikama koriste, jer od kvaliteta materijala zavisi i kvalitet komponenti, elemenata, sklopova, uređaja.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

     

*

         

 

Naziv modula:

Elektrotehnički materijali

Trajanje modula:

38 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o elektrotehničkim materijalima, njihovim osobinama, vrstama i mogućnostima praktične primene.
  • Provodnici
  • znati da definiše pojam provodnika, navede i objasni koji materijali mogu biti provodnici i da li su
  • jedino metali provodnici;
  • znati da objasni uticaj pojedinih faktora na električnu provodnost;
  • moći da uporedi karakteristike najboljih provodnika Cu, Al, Ag i Au i navede primere njihove praktične primene;
  • umeti da objasni gde i kako se primenjuju metali i njihove legure koji nemaju veliku provodnost (otporni materijali);
  • znati da objasni koje su specifične primene provodnika i koji materijali se koriste u te svrhe;
  • moći da objasni princip prenosa signala u optičkim provodnicima, način izgradnje optičkog vlakna i navede materijale od kojih se izrađuju;
  • znati da definiše superprovodnost i navede kritične parametre za superprovodnost;
  • umeti da objasni razliku između provodnika i superprovodnika.
  • Poluprovodnici
  • biti sposoban da definiše poluprovodnike; razume i objasni uticaj primesa na nastanak i način provođenja kod poluprovodnika, kao i uticaj drugih faktora na provodnost poluprovodnika;
  • biti sposoban da uoči i objasni razlike između provodnika i poluprovodnika;
  • razumeti koje specifične osobine poluprovodnika omogućuju njihovu široku primenu u praksi;
  • moći da uoči razlike u osobinama i primeni Si, Ge i Ga, As;
  • moći da navede razloge zašto se elektronika danas zasniva na silicijumskoj tehnologiji.
  • Izolacioni materijali i dielektrici
  • znati da objasni koji se materijali u električnom polju ponašaju kao izolacioni materijali i dielektrici;
  • moći da navede i objasni dielektrične osobine koje određuju kvalitet i mogućnosti praktične primene izolacionih materijala i dielektrika;
  • razumeti i moći da objasni kakve zahteve u pogledu dielektričnih osobina treba da ispune izolacioni materijali u zavisnosti od njihove primene u praksi, uporedi karakteristike najčešće korišćenih izolacionih materijala i navede primere njihove primene;
  • razumeti i moći da objasni kakve zahteve u pogledu dielektričnih osobina treba da ispune kondenzatorski materijali, uporedi karakteristike najčešće korišćenih kondenzatorskih materijala i navede primere njihove primene;
  • znati da navede i objasni specifične osobine dielektrika, kao i mogućnosti praktične primene.
  • Magnetni materijali
  • moći da objasni koje su osobine najvažnije za određivanje kvaliteta jednog magnetnog materijala
  • znati da navede koje su to osobine magnetnih materijala o kojima treba voditi računa prilikom izbora za njihovu praktičnu primenu;
  • umeti da definiše magnetno meke i magnetno tvrde materijale i uoči razlike između njih;
  • znati da uporedi karakteristike najboljih magnetno mekih materijala i navede primere njihove praktične primene;
  • znati da uporedi karakteristike najboljih magnetno tvrdih materijala i navede primere njihove praktične primene.
  • Podela elektrotehničkih materijala
  • Provodnici
  • Poluprovodnici
  • Izolacioni materijali i dielektrici
  • Magnetni materijali
  • Učenike postupno uvoditi u sadržaj modula
  • Prvo izvršiti podelu elektrotehničkih materijala prema veličini specifične električne otpornosti i prema veličini energetskog procepa.
  • Naglasiti da postoji veliki broj elektrotehničkih materijala, vrlo različitih osobina. Zato ukazati samo na opšte karakteristike pojedinih grupa mateijala, a detaljnije izložiti samo karakteristike tipičnih predstavnika pojedinih grupa materijala i onih materijala koji se najviše koriste u praksi.
  • Učenike uputiti da detaljnije informacije o materijalima, kao i brojne vrednosti pojedinih veličina koje opisuju osobine materijala potraže u literaturi.
  • Pri obradi pojedinih poglavlja modula slediti princip: uvod - definisati materijal opšte karakteristike materijala zahtevi od materijala pregled materijala primeri upotrebe materijala

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

     

*

         

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

• Udžbenici tehničkih materijala i elektrotehničkih materijala

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

• Fizika

• Osnove elektrotehnike

• Praktična nastava

Sledeći