ZAKONO ORGANSKOJ PROIZVODNJI I ORGANSKIM PROIZVODIMA("Sl. glasnik RS", br. 62/2006) |
Ovim zakonom uređuju se proizvodnja poljoprivrednih i drugih proizvoda metodama organske proizvodnje (u daljem tekstu: organska proizvodnja), prerada, skladištenje, transport, obeležavanje, deklarisanje i promet organskih proizvoda, izdavanje sertifikata i resertifikata za organske proizvode, kao i druga pitanja od značaja za organsku proizvodnju.
Cilj ovog zakona jeste:
1) dobijanje proizvoda sa potvrđenom procedurom proizvodnje;
2) obezbeđivanje održivog socijalno-ekonomskog ruralnog razvoja;
3) zaštita potrošača stavljanjem oznake koja jasno ukazuje na način i metode za dobijanje organskog proizvoda, u skladu sa zakonom;
4) zaštita prirodnih resursa od zagađenja;
5) dugoročno održavanje i povećanje plodnosti zemljišta;
6) očuvanje biodiverziteta.
Organska proizvodnja zasniva se na prirodnim procesima i upotrebi organskih i prirodnih mineralnih materija.
U organskoj proizvodnji ne mogu se koristiti sredstva sintetičko-hemijskog porekla, osim u slučajevima utvrđenim ovim zakonom i propisima donetim na osnovu njega.
U organskoj proizvodnji ne mogu se koristiti genetski modifikovani organizmi i njihovi derivati.
Materijal za reprodukciju (seme i sadni materijal, jaja, matice, podmladak, seme za osemenjavanje životinja i sl.) koji se primenjuje u organskoj proizvodnji mora biti proizveden metodama organske proizvodnje.
Materijal za reprodukciju koji nije proizveden metodama organske proizvodnje može se primenjivati ako:
1) nema na tržištu materijala za reprodukciju proizvedenog po metodama organske proizvodnje;
2) se postupak organske proizvodnje sprovodi u naučnoistraživačke svrhe;
3) se postupak organske proizvodnje sprovodi u periodu konverzije.
U slučajevima iz stava 5. tač. 1) i 2) ovog člana pribavlja se odobrenje ministra nadležnog za poslove poljoprivrede (u daljem tekstu: Ministar).
Pojedini izrazi upotrebljeni u ovom zakonu, imaju sledeće značenje:
1) divlje biljne i životinjske vrste jesu organizmi koji nisu nastali kao posledica gajenja od strane čoveka;
2) zasnivanje organske proizvodnje jeste skup ispunjenih uslova utvrđenih ovim zakonom kojim se omogućava proizvodnja sertifikovanog organskog proizvoda;
3) konvencionalna proizvodnja jeste proizvodnja poljoprivrednih, prehrambenih i drugih proizvoda, koji se ne mogu deklarisati i označiti prema ovom zakonu i propisima donetim na osnovu njega;
4) metode organske proizvodnje jesu postupci biljne i stočarske proizvodnje sprovedeni u skladu sa ovim zakonom i propisima donetim na osnovu njega;
5) ovlašćena organizacija jeste privredno društvo ili drugo pravno lice koje je ovlašćeno za izdavanje sertifikata i resertifikata;
6) oznaka "ORGANSKI PROIZVOD" jeste znak ili obeležje na proizvodu kojim se označava da je taj proizvod proizveden u skladu sa ovim zakonom i propisima donetim na osnovu njega;
7) organska poljoprivreda jeste sistem ekološkog upravljanja proizvodnjom kojim se unapređuje biodiverzitet, kruženje materije u prirodi, biološka aktivnost zemljišta i zaštita životne sredine;
8) organski proizvod jeste svaki proizvod proizveden i označen u skladu sa ovim zakonom i propisima donetim na osnovu njega;
9) period konverzije jeste vremenski period utvrđen ovim zakonom, potreban za prelazak sa konvencionalne na organsku proizvodnju;
10) proizvođač je fizičko lice, preduzetnik ili pravno lice koje proizvodi, prerađuje, stavlja u unutrašnji, odnosno spoljnotrgovinski promet organske proizvode, u skladu sa zakonom;
11) resertifikat je dokument kojim ovlašćena organizacija potvrđuje da je organski proizvod, koji se uvozi i koji ima sertifikat izdat od strane nadležnog organa zemlje porekla, proizveden u skladu sa ovim zakonom i propisima donetim na osnovu njega;
12) sertifikat je dokument kojim ovlašćena organizacija potvrđuje da je organski proizvod proizveden u skladu sa ovim zakonom i propisima donetim na osnovu njega;
13) stočarstvo je uzgoj stoke (goveda, svinje, konji, pčele, živina, ribe i dr.), proizvodnja i prerada stočnih proizvoda;
14) uključivanje u organsku proizvodnju jeste momenat od kada počinje period konverzije.
Sredstva za podsticajne mere za razvoj i unapređenje organske proizvodnje obezbeđuju se iz:
1) budžeta Republike Srbije;
2) donacija;
3) drugih izvora u skladu sa zakonom.
Pravo na korišćenje podsticajnih sredstava iz stava 1. ovog člana imaju poljoprivredna gazdinstva odnosno njihovi delovi koji su upisani u Registar poljoprivrednih gazdinstava u skladu sa propisima kojima se uređuje upis u Registar poljoprivrednih gazdinstava.
Vlada bliže propisuje podsticajne mere iz stava 1. ovog člana, kao i uslove i način raspodele i korišćenja sredstava namenjenih za razvoj i unapređenje organske proizvodnje.
O proizvođačima organskih proizvoda, prerađivačima organskih proizvoda, licima koja obavljaju unutrašnji odnosno spoljnotrgovinski promet organskih proizvoda, kao i o licima koja su uključena u organsku proizvodnju, vodi se jedinstvena evidencija.
Evidenciju iz stava 1. ovog člana vodi ministarstvo nadležno za poslove poljoprivrede (u daljem tekstu: Ministarstvo).
Evidencija iz stava 1. ovog člana vodi se na osnovu mesečnih izveštaja o izdatim sertifikatima odnosno resertifikatima odnosno o zaključenim ugovorima o uključivanju u organsku proizvodnju, koje Ministarstvu dostavlja ovlašćena organizacija do 20. u tekućem mesecu za prethodni mesec.
Ministar bliže propisuje način vođenja evidencije iz stava 1. ovog člana, kao i sadržinu izveštaja iz stava 3. ovog člana.
II USLOVI ZA ZASNIVANJE ORGANSKE PROIZVODNJE
Uslovi za zasnivanje organske proizvodnje jesu:
1) prostorna izolacija zemljišnih parcela, stočarskih farmi i prerađivačkih pogona od mogućih izvora zagađenja;
2) nezagađeno zemljište čiji je sadržaj štetnih materija ispod propisanih maksimalno dozvoljenih količina;
3) propisani kvalitet vode za navodnjavanje i minimalna zagađenost vazduha proizvodnog područja.
Uključivanje zemljišne parcele u organsku poljoprivredu može započeti odmah ako parcela nije korišćena u poslednje dve odnosno tri godine kod dugogodišnjih zasada ili je korišćena bez upotrebe sredstava sintetičko-hemijskog porekla.
Ako je parcela korišćena uz upotrebu sredstava sintetičko-hemijskog porekla, parcela se može uključiti u organsku poljoprivredu po isteku prelaznog perioda od dve odnosno tri godine za dugogodišnje zasade, bez upotrebe sredstava sintetičko-hemijskog porekla.
Izuzetno od odredbe stava 2. ovog člana, ako su upotrebljavana sredstva sintetičko-hemijskog porekla u skladu sa zakonom, prelazni period može se produžiti ili skratiti, o čemu odlučuje Ministarstvo na predlog ovlašćene organizacije.
U toku perioda konverzije proizvođač je dužan da vodi evidenciju o načinu korišćenja proizvodne jedinice.
Organska stočarska proizvodnja može se zasnovati na proizvodnim jedinicama u čijem sastavu se nalaze pašnjaci ili drugo zemljište na kome se proizvodi stočna hrana ili se obezbeđuje stočna hrana za koju je izdat sertifikat.
Uključivanje stočarske proizvodnje u organsku proizvodnju može početi najmanje godinu dana od dana uključivanja zemljišnih parcela u organsku poljoprivredu odnosno kada se obezbedi organski proizvedena hrana za stoku sa navedenih parcela.
Sakupljanje divljih biljnih i životinjskih vrsta iz prirodnih staništa smatra se metodom organske proizvodnje, ako:
1) staništa nisu tretirana drugim sredstvima tri godine pre sakupljanja, izuzev onim sredstvima koja su u skladu sa ovim zakonom utvrđena kao dozvoljena u organskoj proizvodnji;
2) sakupljanje ne utiče na stabilnost prirodne sredine ili održavanja vrste u oblasti sakupljanja.
Sakupljanje iz stava 1. ovog člana može da se vrši ako je sa tim saglasan sopstvenik odnosno drugi korisnik zemljišta odnosno šume na kojima se vrši sakupljanje.
Proizvodi lova divljih životinja ne smatraju se proizvodima organske proizvodnje.
Ministar propisuje metode organske proizvodnje iz stava 1. ovog člana.
Metodama organske biljne proizvodnje utvrđuju se izbor vrsta i sorti bilja, plodored, obrada zemljišta, sredstva i način đubrenja, sistem održavanja plodnosti zemljišta i način suzbijanja biljnih bolesti, štetočina i korova.
Metodama organske stočarske proizvodnje utvrđuju se izbor vrsta i rasa životinja, način uzgoja, ishrana i zdravstvena zaštita životinja, transport i klanje životinja, kao i postupak sa životinjama koje su nabavljene sa drugih farmi.
Sredstva koja se koriste za održavanje plodnosti zemljišta, đubrenje i zaštitu zdravlja bilja odnosno životinja moraju biti registrovana u skladu sa zakonom kojim se uređuje zaštita zdravlja bilja odnosno životinja.
Ministar propisuje metode organske biljne proizvodnje i metode organske stočarske proizvodnje iz st. 1. i 2. ovog člana.
U preradi proizvoda dobijenih metodama organske proizvodnje koriste se posebne tehnološke linije.
Ako se tehnološke linije za organsku proizvodnju koriste i za preradu proizvoda iz konvencionalne proizvodnje, linije se pre početka korišćenja moraju temeljno očistiti i oprati.
Ministar propisuje način čišćenja i određuje sredstva za čišćenje tehnoloških linija iz stava 2. ovog člana, kao i tehnološke postupke u preradi proizvoda dobijenih metodama organske proizvodnje, dozvoljene sastojke, pomoćna sredstva i ostale proizvode nepoljoprivrednog porekla i proizvode poljoprivrednog porekla koji nisu iz organske proizvodnje, a obuhvataju sastojke, aditive i pomoćne supstance, koje je dopušteno koristiti u preradi namirnica.
Organski proizvodi pakuju se u ambalaži od prirodnog materijala, a samo izuzetno u ambalaži od sintetičkog materijala.
Prilikom pakovanja organskih proizvoda ne može se koristiti ambalaža proizvedena od polivinil-hlorida (PVC) i drugih plastičnih materija koje sadrže hlor.
Ako se koristi ambalaža od sintetičkog materijala, ona ne sme da sadrži štetne materije koje bi prelazile na zapakovane proizvode.
Organski proizvodi skladište se u posebnim prostorijama skladišta. Ako su organski proizvodi upakovani i obeleženi, mogu se čuvati u istom skladištu sa proizvodima konvencionalne proizvodnje, u posebnom delu koji je obeležen.
Sredstva unutrašnjeg prevoza moraju biti bez prisustva ostataka proizvoda konvencionalne proizvodnje i ostataka neorganskog porekla.
Organski proizvodi prevoze se odvojeno od drugih proizvoda, a ako se prevoze zajedno moraju biti upakovani i jasno obeleženi.
Vozila, kontejneri i oprema namenjeni za prevoz proizvoda organske poljoprivrede moraju da budu čisti i bez štetnih ostataka odnosno bez ikakve materije koja bi mogla da kontaminira organski proizvod.
Ministar bliže propisuje uslove u pogledu pakovanja, skladištenja i prevoza organskih proizvoda.
III ORGANIZACIJA ZA IZDAVANJE SERTIFIKATA I RESERTIFIKATA
Sertifikat odnosno resertifikat može da izdaje privredno društvo ili drugo pravno lice koje ispunjava uslove u pogledu tehničke opremljenosti i koje ima zaposlena lica sa visokom školskom spremom odgovarajuće struke (u daljem tekstu: ovlašćena organizacija).
Ministar propisuje bliže uslove u pogledu tehničke opremljenosti i kadrovske osposobljenosti iz stava 1. ovog člana, kao i način izdavanja sertifikata odnosno resertifikata.
Ispunjenost uslova u pogledu tehničke opremljenosti i kadrovske osposobljenosti, kao i broj koda ovlašćene organizacije utvrđuje Ministar.
Privredno društvo odnosno drugo pravno lice podnosi Ministarstvu zahtev za utvrđivanje ispunjenosti uslova iz člana 17. ovog zakona, najkasnije do 30. juna tekuće godine za narednu godinu.
Spisak ovlašćenih organizacija objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srbije".
IV POSTUPAK UKLJUČIVANJA PROIZVOĐAČA U ORGANSKU PROIZVODNJU
Za uključivanje u organsku proizvodnju proizvođač podnosi prijavu ovlašćenoj organizaciji, u kojoj navodi podatke o uslovima za uključivanje u organsku proizvodnju.
Ovlašćena organizacija proverava podatke iz prijave i vrši njihova ispitivanja radi zaključivanja ugovora o uključivanju proizvođača u organsku proizvodnju.
Ugovor iz stava 2. ovog člana sadrži podatke o: ugovornim stranama; vrsti organske proizvodnje u koju se vrši uključivanje; trajanju perioda konverzije; pravima i obavezama ugovornih strana, a naročito o naknadi koja pripada ovlašćenoj organizaciji; uslovima i načinu ostvarivanja prava na izdavanje sertifikata i načinu zaštite za slučaj neizvršenja ugovornih obaveza.
Sertifikat koji se izdaje za organski proizvod važi godinu dana od dana izdavanja.
Sertifikat sadrži: naziv, sedište i broj koda ovlašćene organizacije; naziv, adresu ili sedište proizvođača; vrstu organskog proizvoda i njegovu procenjenu količinu za godinu dana; broj sertifikata; pečat ovlašćene organizacije i potpis ovlašćenog lica u toj organizaciji.
VI OBELEŽAVANJE I DEKLARISANJE ORGANSKIH PROIZVODA
Sertifikovan organski proizvod obeležava se oznakom: "ORGANSKI PROIZVOD", kodom ovlašćene organizacije i nacionalnim znakom.
Oznakom iz stava 1. ovog člana mogu se obeležiti i reklamni materijal, prateća dokumentacija i etikete.
Proizvodi iz perioda konverzije mogu se obeležiti oznakom: "PROIZVOD IZ PERIODA KONVERZIJE" po isteku roka od godinu dana od dana podnošenja prijave za uključivanje u organsku proizvodnju, ako je zaključen ugovor iz člana 20. stav 3. ovog zakona.
Proizvodi iz st. 1. i 3. ovog člana, mogu se obeležiti i nazivom i znakom ovlašćene organizacije.
Na proizvode iz stava 1. ovog člana, kao i na njihov reklamni materijal, prateću dokumentaciju i etikete, mogu se staviti i termini odnosno skraćenice koji označavaju poreklo organskog proizvoda (ekološki, biološki, organik, odnosno eko, bio, org i sl.).
Organski proizvod u prometu mora da odgovara kvalitetu označenom u deklaraciji i etiketi.
Reklamni materijal, prateća dokumentacija i etiketa ne mogu sadržati tekst kojim se upućuje da je proizvod vrhunskog kvaliteta samo zato što je proizveden metodama organske proizvodnje.
Ministar propisuje izgled oznake iz st. 1. i 3. ovog člana i izgled nacionalnog znaka.
U deklaraciji organskog proizvoda navode se naziv proizvođača, odnosno uvoznika, zemlja porekla, godina proizvodnje, rok trajanja proizvoda, broj i datum izdavanja sertifikata.
U deklaraciji prehrambenih proizvoda, pored podataka iz stava 1. ovog člana, navode se svi sastojci po redosledu njihovog masenog učešća, aditivi i metoda prerade proizvoda iz organske proizvodnje.
VII PROMET ORGANSKIM PROIZVODIMA
Lica koja obavljaju promet poljoprivrednim, prehrambenim i drugim proizvodima u skladu sa zakonom, mogu obavljati promet organskim proizvodima, pod uslovima utvrđenim ovim zakonom.
Promet organskim proizvodima može se obavljati na proizvodnoj jedinici, u maloprodajnim objektima na jasno obeleženom mestu odvojeno od drugih proizvoda i na pijacama bez mešanja sa proizvodima konvencionalne proizvodnje.
Ministar i ministar nadležan za poslove trgovine sporazumno propisuju bliže uslove i način prometa organskih proizvoda.
Uvoznik proizvoda koji se po propisima zemlje porekla proizvoda smatra organskim proizvodom dužan je da uvoz prijavi ovlašćenoj organizaciji.
Uz prijavu iz stava 1. ovog člana uvoznik podnosi sertifikat izdat od nadležnog organa zemlje porekla organskog proizvoda i dokumentaciju o poreklu robe, na osnovu čega ovlašćena organizacija vrši resertifikaciju organskog proizvoda iz uvoza.
Pored podataka iz člana 21. stav 2. ovog zakona, resertifikat mora da sadrži naziv stranog proizvođača i naziv uvoznika.
Na obeležavanje i deklarisanje organskih proizvoda iz uvoza shodno se primenjuju odredbe ovog zakona o obeležavanju i deklarisanju organskih proizvoda.
Inspekcijski nadzor nad sprovođenjem ovog zakona i propisa donetih na osnovu njega vrši Ministarstvo preko inspektora za organsku proizvodnju.
Izuzetno od stava 1. ovog člana inspekcijski nadzor nad sprovođenjem odredaba ovog zakona i propisa donetih na osnovu njega, koji se odnose na promet, označavanje i deklarisanje organskih proizvoda, vrši ministarstvo nadležno za poslove trgovine preko tržišnog inspektora.
U vršenju nadzora nad sprovođenjem ovog zakona inspektor za organsku proizvodnju ovlašćen je da vrši:
1) kontrolu ispunjenosti uslova za zasnivanje organske proizvodnje;
2) kontrolu uključivanja zemljišne parcele u organsku proizvodnju;
3) kontrolu uključivanja stočarske proizvodnje u organsku proizvodnju;
4) kontrolu načina sakupljanja divljih životinjskih i biljnih vrsta;
5) kontrolu ispunjenosti uslova za uključivanje proizvođača u organsku proizvodnju;
6) kontrolu metoda primene organske biljne proizvodnje i organske stočarske proizvodnje;
7) kontrolu tehnoloških postupaka u preradi proizvoda iz organske proizvodnje;
8) kontrolu skladištenja, pakovanja i prevoza proizvoda iz organske proizvodnje;
9) kontrolu da li je proizvod dobijen metodama organske proizvodnje;
10) pregled poslovnih knjiga i isprava proizvođača u vezi sa sprovođenjem ovog zakona;
11) kontrolu ispunjenosti uslova za ovlašćenje sertifikacionih organizacija;
12) pregled poslovnih knjiga sertifikacionih organizacija u vezi sa poslovima izdavanja sertifikata, odnosno resertifikata, obavljanja stručnog nadzora.
U vršenju nadzora nad sprovođenjem ovog zakona tržišni inspektor ovlašćen je da vrši kontrolu korišćenja oznake iz člana 22. ovog zakona.
U vršenju nadzora nad sprovođenjem ovog zakona, inspektor za organsku proizvodnju ovlašćen je da:
1) zabrani proizvođaču proizvodnju proizvoda iz organske poljoprivrede, ako utvrdi da taj proizvod ne ispunjava uslove propisane ovim zakonom, do otklanjanja nedostataka;
2) podnosi krivične prijave, prijave za privredne prestupe i zahteve za pokretanje prekršajnog postupka zbog povrede odredaba ovog zakona;
3) privremeno zabrani rad ovlašćenoj organizaciji, ako utvrdi da ona ne ispunjava uslove utvrđene ovim zakonom;
4) naredi preduzimanje drugih mera na osnovu ovlašćenja utvrđenih zakonom.
U vršenju nadzora nad sprovođenjem ovog zakona, tržišni inspektor ovlašćen je da:
1) zabrani stavljanje u promet ili izvoz proizvoda sa oznakom iz člana 22. ovog zakona, ako utvrdi da taj proizvod ne ispunjava uslove propisane ovim zakonom;
2) podnosi krivične prijave, prijave za privredne prestupe i zahteve za pokretanje prekršajnog postupka zbog povrede odredaba ovog zakona;
3) naredi preduzimanje drugih mera na osnovu ovlašćenja utvrđenih zakonom.
Mere iz stava 1. tač. 1), 3) i 4) i stava 2. tač. 1) i 3) ovog člana određuju se rešenjem inspektora.
Na rešenje inspektora za organsku proizvodnju odnosno tržišnog inspektora može se izjaviti žalba nadležnom ministru.
Inspektor za organsku proizvodnju ima službenu legitimaciju.
Ministar propisuje obrazac službene legitimacije iz stava 1. ovog člana.
Novčanom kaznom od 100.000 do 3.000.000 dinara kazniće se za privredni prestup pravno lice - proizvođač:
1) ako svoje proizvode, odnosno proizvode koje je uvezao, označava oznakom: "ORGANSKI PROIZVOD", a navedeni proizvodi nisu dobili sertifikat odnosno resertifikat (član 22. stav 1);
2) ako na reklamnom materijalu, pratećim dokumentima i etiketama za svoje proizvode odnosno za proizvode koje je uvezao, stavlja oznaku: "ORGANSKI PROIZVOD", a navedeni proizvodi nemaju sertifikat, odnosno resertifikat (član 22. stav 2);
3) ako svoj proizvod označi oznakom: "PROIZVOD IZ PERIODA KONVERZIJE", a nije podneo prijavu iz člana 20. ovog zakona odnosno ako je podneo prijavu a oznaku stavio pre roka utvrđenog članom 22. stav 3. ovog zakona;
4) ako na svojim proizvodima ili na reklamnom materijalu, pratećim dokumentima i etiketama štampa termine odnosno skraćenice koji označavaju poreklo organskog proizvoda (ekološki, biološki, odnosno eko, bio i sl.), a navedeni proizvodi nemaju sertifikat odnosno resertifikat (član 22. stav 5);
5) ako organski proizvod nema svojstva kvaliteta koja je označio na etiketi ili deklaraciji (član 22. stav 6);
6) ako u reklamni materijal, prateću dokumentaciju i etiketu stavi tekst kojim se upućuje da je proizvod vrhunskog kvaliteta samo zato što je proizveden metodama organske proizvodnje (član 22. stav 7);
7) ako ne postupi po rešenju inspektora u skladu sa ovim zakonom.
Za privredni prestup iz stava 1. ovog člana kazniće se novčanom kaznom od 10.000 do 200.000 dinara i odgovorno lice u pravnom licu.
Za radnje iz stava 1. ovog člana pored novčane kazne može se izreći zaštitna mera zabrane pravnom licu da se bavi određenom privrednom delatnošću, odnosno zaštitna mera zabrane odgovornom licu da vrši određene dužnosti, u trajanju od šest meseci do deset godina.
Novčanom kaznom od 100.000 do 3.000.000 dinara kazniće se za privredni prestup ovlašćena organizacija ako:
1) obavlja poslove utvrđene ovim zakonom, a ne ispunjava uslove iz člana 17. stav 1. ovog zakona;
2) u izveštaju navede netačne podatke (član 6. stav 3);
3) ako ne postupi po rešenju inspektora u skladu sa ovim zakonom.
Za privredni prestup iz stava 1. ovog člana kazniće se novčanom kaznom od 10.000 do 200.000 dinara i odgovorno lice u ovlašćenoj organizaciji.
Za radnje iz stava 1. ovog člana pored novčane kazne može se izreći zaštitna mera zabrane pravnom licu da se bavi određenom privrednom delatnošću odnosno zaštitna mera zabrane odgovornom licu da vrši određene dužnosti, u trajanju od šest meseci do deset godina.
Novčanom kaznom od 100.000 do 3.000.000 dinara kazniće se za privredni prestup pravno lice ako izda sertifikat, odnosno resertifikat, a nije ovlašćena organizacija u smislu ovog zakona (član 17. stav 3).
Novčanom kaznom od 100.000 do 1.000.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice - proizvođač:
1) ako proizvod iz organske poljoprivrede pakuje u ambalažu proizvedenu od polivinil hlorida i drugih plastičnih materijala koji sadrže hlor i druge štetne materije koje bi prelazile na zapakovane proizvode (član 13. st. 2. i 3);
2) ako na deklaraciju proizvoda iz organske poljoprivrede ne stavi sve podatke iz člana 23. ovog zakona.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se novčanom kaznom od 5.000 do 50.000 dinara i odgovorno lice u pravnom licu.
Novčanom kaznom od 100.000 do 1.000.000 dinara kazniće se za prekršaj ovlašćena organizacija ako ne podnese izveštaj u skladu sa članom 6. stav 3. ovog zakona.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se novčanom kaznom od 5.000 do 50.000 dinara i odgovorno lice u pravnom licu.
Novčanom kaznom u iznosu od 5.000 do 50.000 dinara kazniće se za prekršaj preduzetnik-proizvođač odnosno fizičko lice - proizvođač ako izvrši neku od radnji iz čl. 30. i 33. ovog zakona.
Propisi koji se donose za izvršavanje ovog zakona doneće se u roku od 60 dana od dana njegovog stupanja na snagu.
Do donošenja propisa iz stava 1. ovog člana primenjivaće se akti doneti na osnovu Zakona o organskoj poljoprivredi ("Službeni list SRJ", broj 28/00).
Zahtevi za dobijanje ovlašćenja iz člana 18. ovog zakona za 2006. godinu podnose se do 30. septembra 2006. godine.
Danom stupanja na snagu ovog zakona prestaje da važi Zakon o organskoj poljoprivredi ("Službeni list SRJ", broj 28/00).
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".