ZAKONO ORGANIZACIJI I JEDINSTVENOJ METODOLOGIJI PRIKUPLJANJA, EVIDENTIRANJA I OBRADE PODATAKA I INFORMACIJA ZA POTREBE PRAVOSUDNIH ORGANA OD INTERESA ZA CELU ZEMLJU("Sl. list SFRJ", br. 44/89 i "Sl. list SCG", br. 1/2003 - Ustavna povelja) |
Ovim zakonom uređuje se organizovanje, prikupljanje, evidentiranje, obrada, iskazivanje, prenos, razmena i zaštita podataka i informacija koja se koriste za ostvarivanje funkcija i zadataka pravosudnih organa, a od interesa su za celu zemlju (u daljem tekstu: pravosudni informacioni sistem).
Pravosudni informacioni sistem je deo informacionog sistema federacije i povezan je sa drugim informacionim sistemima u okviru društvenog sistema informisanja.
Pravosudni informacioni sistem sadrži podatke i informacije o pravnim propisima, sudskoj praksi, krivičnoj proceduri, društvenim odnosima i pojavama zapaženim u praksi pravosudnih organa, pravosudnoj statistici i stručnoj pravnoj literaturi, kao i druge podatke i informacije koji se koriste za ostvarivanje funkcije i zadataka pravosudnih organa.
Subjekti Pravosudnog informacionog sistema kao davaoci i korisnici podataka i informacija su: pravosudni organi, ustavni sudovi, skupštine društveno-političkih zajednica, njihovi izvršni organi i organi uprave.
Pored subjekata iz stava 1. ovog člana, korisnici podataka i informacija su i svi ostali subjekti društvenog sistema informisanja, pod uslovima i na način propisanim ovim zakonom i propisima donesenim na osnovu ovog zakona.
Pod pravosudnim organima, u smislu ovog zakona, podrazumevaju se redovni sudovi, samoupravni sudovi, javna tužilaštva, javna pravobranilaštva, društveni pravobranilac samoupravljanja i organi nadležni za vođenje prekršajnog postupka.
Usklađivanje, povezivanje i objedinjavanje aktivnosti i zadovoljavanje potreba subjekata Pravosudnog informacionog sistema obezbeđuju se utvrđivanjem metodoloških osnova (definicije obradnih jedinica, obeležja i modaliteta, njihove klasifikacije i izbor metoda obrade) i organizacionih i metodoloških instrumenata (izrada uputstava, obrazaca, uputstava za rad, i dr.).
Za funkcionisanje Pravosudnog informacionog sistema koriste se jugoslovenski i međunarodni standardi kojima se omogućava povezivanje i saradnja sa informacionim sistemima drugih zemalja i međunarodnih organizacija.
Metodološke osnove, standarde i način prikupljanja, evidentiranja, obrade, iskazivanja, prenosa, razmene i zaštite podataka i informacija Pravosudnog informacionog sistema propisuje funkcioner koji rukovodi saveznim organom uprave nadležnim za poslove pravosuđa.
Subjekti iz člana 4. stav 1. ovog zakona, kao davaoci podataka i informacija o svom radu i u vezi sa vršenjem svojih funkcija, dužni su da te podatke i informacije prikupljaju, obrađuju i obezbeđuju na način propisan u smislu člana 6. ovog zakona.
Podaci i informacije Pravosudnog informacionog sistema su javni i dostupni svim subjektima društvenog sistema informisanja.
Podaci i informacije koji predstavljaju državnu, službenu, vojnu ili poslovnu tajnu ili se odnose na lične i porodične prilike dostupni su samo ovlašćenim subjektima pod uslovima i na način propisanim zakonom i drugim propisima.
Subjekti iz člana 4. stav 2. ovog zakona mogu da koriste određene podatke i informacije Pravosudnog informacionog sistema uz plaćanje odgovarajuće naknade.
Funkcioner koji rukovodi saveznim organom uprave nadležnim za poslove pravosuđa propisuje bliže uslove i način korišćenja podataka i informacija Pravosudnog informacionog sistema, kao i kriterijume za utvrđivanje naknade iz stava 1. ovog člana.
Propisi iz čl. 6. i 9. ovog zakona doneće se u roku od dve godine od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu SFRJ".
Na osnovu člana 64. stav 2. Ustavne povelje državne zajednice Srbija i Crna Gora ("Sl. list SCG", br. 1/2003), od dana stupanja na snagu Ustavne povelje, ovaj propis primenjuje se kao republički.