STATUT

REPUBLIČKOG FONDA ZA PENZIJSKO I INVALIDSKO OSIGURANJE SAMOSTALNIH DELATNOSTI

("Sl. glasnik RS", br. 75/2003, 79/2003 - ispr., 21/2005, 103/2005, 24/2006 i 67/2006)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovim statutom se bliže uređuje delokrug, organizacija i način poslovanja Republičkog fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje samostalnih delatnosti (u daljem tekstu: Fond), organi Fonda, delokrug i način njihovog rada i druga pitanja od značaja za rad Fonda.

Član 2

Fond je pravno lice koje ima status organizacije za obavezno socijalno osiguranje, sa pravima i obavezama utvrđenim zakonom i ovim statutom i upisuje se u sudski registar.

Fond je nosilac svih prava, obaveza i odgovornosti u pravnom prometu na sredstvima kojim raspolaže.

Član 3

Sedište Fonda je u Beogradu, Bulevar umetnosti broj 10.

Član 4

Rad Fonda je javan.

Javnost rada Fonda obezbeđuje se na način utvrđenim ovim statutom.

Član 5

Fond ima pečat i štambilj.

Član 6

Pečat Fonda ima oblik kruga prečnika 32 mm, u čijoj je sredini grb Republike Srbije.

Pečat Fonda sadrži tekst: "Republika Srbija - Republički fond za penzijsko i invalidsko osiguranje samostalnih delatnosti - Beograd".

Pečat Fonda koji se koristi u organizacionim jedinicama Fonda, pored teksta iz stava 2. ovog člana, sadrži naziv i sedište organizacione jedinice.

Tekst pečata Fonda ispisuje se na srpskom jeziku, ćiriličnim pismom.

Član 7

Štambilj Fonda je pravougaonog oblika dimenzija 60 x 30 mm i sadrži tekst: "Republički fond za penzijsko i invalidsko osiguranje samostalnih delatnosti - Beograd" i rubrike za upis datuma prijema akta, organizacione jedinice, broja pod kojim će se akt zavesti i broja priloga uz akt.

Odredbe člana 6. st. 3. i 4. ovog statuta odnose se i na štambilj Fonda, kao i na štambilje koji se koriste u organizacionim jedinicama.

Član 8

Na području organizacione jedinice na kome je, u skladu sa zakonom, u službenoj upotrebi i jezik nacionalnih manjina, pečat, odnosno štambilj, pored teksta iz člana 6. odnosno člana 7. ovog statuta, sadrže i isti tekst na tom jeziku i pismu.

II DELOKRUG RADA FONDA

Član 9

U Fondu se obavljaju poslovi utvrđeni zakonom i ovim statutom.

Član 10

U Fondu se, u cilju sprovođenja sistema penzijskog i invalidskog osiguranja, stvaraju materijalni, organizacioni, kadrovski i drugi uslovi za funkcionisanje, razvoj i unapređenje ovog sistema.

III ORGANIZACIJA I ORGANI FONDA

1. Organizacija Fonda

Član 11

Radi obezbeđivanja zakonitog, neposrednog, efikasnog i racionalnog ostvarivanja prava iz penzijskog i invalidskog osiguranja i obavljanja poslova sprovođenja osiguranja, u Fondu se, u skladu sa zakonom i opštim aktima Fonda, obrazuju sektori kao funkcionalne organizacione jedinice, Pokrajinski fond i filijale kao teritorijalne organizacione jedinice.

Organizacija i nadležnost organizacionih jedinica iz stava 1. ovog člana bliže se uređuju opštim aktom o organizaciji Fonda.

2. Organi Fonda

Član 12

Organi fonda su:

- Upravni odbor,

- Nadzorni odbor i

- direktor Fonda

Upravni odbor

Član 13

Upravni odbor, pored poslova utvrđenih zakonom, obavlja i sledeće poslove:

1) utvrđuje poslovnu politiku o ulaganju sopstvenih prihoda Fonda koji ostaju po izmirenju obaveza propisanih zakonom iz oblasti penzijskog i invalidskog osiguranja i sprovodi tu politiku;

2) odlučuje o ulaganju sopstvenih prihoda Fonda na tržištu novca, poslovnom bankarstvu ili u hartije od vrednosti čiji je emitent država, radi ostvarivanja dobiti;

3) stara se o finansijskoj stabilnosti Fonda obezbeđujući:

- namensko i ekonomično korišćenje sredstava i njihovo uvećanje, na ekonomskim osnovama;

- stvaranje sredstava rezerve, i

- podsticanje razvoja preduzetništva, odnosno malih i srednjih preduzeća, u cilju povećanja broja osiguranika ovog Fonda, u skladu sa zakonom i utvrđenom poslovnom politikom Fonda o ulaganju sopstvenih prihoda;

4) sarađuje sa asocijacijama osiguranika i korisnika prava u cilju realizacije projekata koji imaju za cilj obezbeđenje neposrednog, efikasnog i racionalnog ostvarivanja prava iz penzijskog i invalidskog osiguranja i efikasnije kontrole podataka od značaja za sticanje i ostvarivanje tih prava;

5) odlučuje o poveravanju upravnih, analitičkih, finansijskih, administrativnih, tehničkih i drugih poslova drugim organima, odnosno organizacijama, kao i o obavljanju tih poslova za druge organe, odnosno organizacije;

6) donosi odluku o načinu utvrđivanja doprinosa kada se svojstvo osiguranika utvrđuje po isteku rokova određenih za podnošenje prijave na osiguranje, odnosno kada doprinos nije utvrđen i naplaćen od strane organa nadležnog za poslove javnih prihoda;

7) donosi akt o obrazovanju i načinu rada organa veštačenja;

8) donosi akt o korišćenju sredstava za društveni standard korisnika penzija;

9) predlaže akt o utvrđivanju poslova na kojima se staž osiguranja računa sa uvećanim trajanjem, profesionalnih bolesti i telesnih oštećenja;

10) usvaja izveštaj o poslovanju Fonda;

11) donosi poslovnik o svom radu, i

12) odlučuje o drugim pitanjima u skladu sa zakonom, ovim statutom i drugim opštim aktima Fonda.

Član 14

Odluku o pokretanju inicijative za imenovanje članova Upravnog odbora, donosi Upravni odbor, najkasnije tri meseca pre isteka njihovog mandata.

Član 15

Članu Upravnog odbora prestaje mandat i pre isteka vremena za koje je imenovan, gubitkom svojstva osiguranika, odnosno korisnika prava, ostavkom, odnosno razrešenjem.

Postupak za razrešenje člana Upravnog odbora pokreće se u slučaju neopravdanog izostanka sa više od tri sednice u toku jedne kalendarske godine, nepridržavanja opštih akata Fonda, odluka, zaključaka i stavova Upravnog odbora, kao i korišćenja položaja člana Upravnog odbora suprotno interesima i poslovnoj politici Fonda.

Predlog za razrešenje člana Upravnog odbora može podneti predsednik, zamenik predsednika ili član Upravnog odbora.

Predlog iz stava 3. ovog člana razmatra tročlana komisija koju formira Upravni odbor, iz reda svojih članova, i to: dva člana iz reda predstavnika osiguranika i jedan član iz reda predstavnika korisnika prava i o tome sačinjava izveštaj.

Po dobijanju izveštaja komisije iz stava 4. ovog člana, Upravni odbor može predložiti reprezentativnom udruženju osiguranika, odnosno korisnika prava, koje ga je imenovalo da pokrene postupak za imenovanje novog člana.

U slučaju iz stava 1. ovog člana, imenuje se novi član Upravnog odbora, čiji mandat traje onoliko vremena koliko bi trajao mandat člana na čije mesto se imenuje.

Član 16

Predsednik Upravnog odbora:

1) predstavlja Upravni odbor;

2) saziva sednice Upravnog odbora, predlaže dnevni red i predsedava tim sednicama;

3) pokreće raspravu o određenim pitanjima iz delokruga Upravnog odbora;

4) potpisuje akte koje donosi Upravni odbor;

5) obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i ovim statutom.

Član 17

Predsednik Upravnog odbora ima zamenika.

Zamenik predsednika Upravnog odbora obavlja poslove iz delokruga predsednika, u dogovoru sa njim i zamenjuje ga za vreme njegove sprečenosti.

Član 18

Za rad Upravnog odbora neophodno je da sednici prisustvuje najmanje dve trećine od ukupnog broja članova Upravnog odbora.

Upravni odbor donosi odluke većinom glasova ukupnog broja članova Upravnog odbora.

Član 18a

Upravni odbor može obrazovati komisije i druga tela radi obavljanja određenih poslova u oblasti penzijskog i invalidskog osiguranja.

Komisije i druga tela mogu biti stalnog ili privremenog karaktera.

U komisije i druga tela mogu se imenovati članovi Upravnog odbora, kao i druga lica.

Nadzorni odbor

Član 19

Odluku o pokretanju inicijative za imenovanje članova Nadzornog odbora, donosi Nadzorni odbor, najkasnije tri meseca pre isteka mandata njegovih članova.

Član 20

Članu Nadzornog odbora prestaje mandat i pre isteka vremena za koje je imenovan gubitkom svojstva osiguranika, odnosno korisnika prava, ostavkom, odnosno razrešenjem.

U slučaju iz stava 1. ovog člana, imenuje se novi član Nadzornog odbora, čiji mandat traje onoliko vremena koliko bi trajao mandat člana na čije mesto se imenuje.

Član 21

Predsednik Nadzornog odbora saziva sednice, predlaže dnevni red i predsedava tim sednicama.

Nadzorni odbor donosi odluke većinom glasova ukupnog broja članova Nadzornog odbora.

Član 22

Nadzorni odbor, pored poslova utvrđenih zakonom, donosi Poslovnik o radu.

Direktor Fonda

Član 23

Direktor Fonda, pored poslova utvrđenih zakonom, obavlja i sledeće poslove:

1) stara se o pripremi opštih akata i drugih materijala o kojima odlučuju Upravni i Nadzorni odbor;

2) sprovodi odluke i druga opšta akta koja donesu Upravni odbor i Nadzorni odbor;

3) vrši naredbodavne funkcije za izvršenje finansijskog plana Fonda;

4) realizuje ulaganja sopstvenih prihoda Fonda, u skladu sa zakonom i poslovnom politikom Fonda;

5) donosi rešenja o pravima iz penzijskog i invalidskog osiguranja u drugom stepenu i u postupku revizije;

6) donosi rešenja o usklađivanju vrednosti opšteg boda, o usklađivanju penzija i novčanih naknada iz penzijskog i invalidskog osiguranja i o visini naknade pogrebnih troškova;

7) donosi i druga rešenja, uputstva i druge opšte akte u skladu sa zakonom i ovim statutom i

8) vrši i druge poslove u skladu sa zakonom, ovim statutom i aktima Upravnog odbora.

Član 24

Za direktora Fonda može biti imenovano lice koje ima najmanje VII-1 stepen stručne spreme, uspešnost na rukovodećim poslovima i najmanje pet godina radnog iskustva na tim poslovima.

Član 25

Direktor Fonda učestvuje u radu Upravnog i Nadzornog odbora, bez prava odlučivanja.

Član 25a

Odluku o sprovođenju konkursa za imenovanje direktora Fonda Upravni odbor donosi najkasnije mesec dana pre isteka njegovog mandata.

Član 26

Direktor Fonda može biti razrešen dužnosti i pre vremena na koje je imenovan, ako svoju funkciju ne vrši u skladu sa zakonom, ovim statutom i opštim aktima Fonda, ako ne ostvaruje rezultate rada koji su u skladu sa poslovnom politikom Fonda, ako ne ostvaruje rezultate rada koji su u skladu sa poslovnom politikom Fonda, ako mu prestane radni odnos u skladu sa zakonom ili ako sam podnese zahtev za razrešenje.

Član 27

Direktor Fonda ima zamenika, pomoćnike i savetnike.

Zamenik direktora Fonda zamenjuje direktora Fonda u slučaju njegove sprečenosti i obavlja druge poslove koje odredi direktor Fonda.

Broj pomoćnika i savetnika se utvrđuje opštim aktom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji poslova u Fondu.

Bliži uslovi za postavljenje zamenika, pomoćnika i savetnika direktora Fonda utvrđuju se opštim aktom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji poslova.

Član 28

Direktor Fonda može generalnim, odnosno pojedinačnim punomoćjem svoje ovlašćenje za potpisivanje preneti na druga lica.

Direktor Fonda može određene poslove iz svoje nadležnosti preneti na rukovodeće i druge stručne radnike u Fondu.

Član 29

Direktor Pokrajinskog fonda:

1) predlaže direktoru Fonda plasman slobodnih sredstava sa podračuna Pokrajinskog fonda;

2) predlaže prijem i raspoređivanje zaposlenih u Pokrajinskom fondu, u skladu sa propisima kojima se uređuje oblast rada i opštim aktom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji poslova u Fondu, i

3) vrši i druge poslove u skladu sa opštim aktima Upravnog odbora i direktora Fonda.

Član 30

Za direktora Pokrajinskog fonda može biti imenovano lice koje ima najmanje VII-1 stepen stručne spreme, uspešnost na rukovodećim poslovima i najmanje dve godine radnog iskustva na tim poslovima.

IV KORIŠĆENJE SREDSTAVA I PLANIRANJE U FONDU

Član 31

Sredstva za penzijsko i invalidsko osiguranje koriste se za namene predviđene finansijskim planom Fonda, u skladu sa zakonom i ovim statutom.

Član 32

Srednjoročni program rada sadrži osnovne ciljeve, pravce i prioritet razvoja u oblasti penzijskog i invalidskog osiguranja i sredstva potrebna za ostvarivanje programa.

Član 33

Finansijsko poslovanje Fonda obuhvata pripremu predloga srednjoročnog finansijskog plana i finansijskog plana, praćenje ostvarivanja prihoda i izvršavanja rashoda, vođenje knjigovodstva i evidencije o finansijskom poslovanju i sredstvima Fonda, internu finansijsku kontrolu i izradu godišnjeg obračuna.

Fond, pored računa, ima podračun Pokrajinskog fonda i filijale, prema aktu o organizaciji Fonda, organizovane van sedišta Fonda.

Na račun Fonda prenose se sredstva sa uplatnih računa na koje se uplaćuju doprinosi za penzijsko i invalidsko osiguranje sa teritorije Republike bez autonomnih pokrajina, sa teritorije AP Kosova i Metohije i sa podračuna Pokrajinskog fonda.

Na podračun Pokrajinskog fonda prenose se sredstva sa uplatnih računa na koje se uplaćuju doprinosi za penzijsko i invalidsko osiguranje sa teritorije AP Vojvodine radi evidencije o ostvarenim sredstvima.

Član 34

Prihodi ostvareni od imovine kojom Fond raspolaže, prihodi od kamate na finansijska ulaganja i od prometa ili prodaje hartija od vrednosti koriste se za namene utvrđene zakonom i finansijskim planom Fonda.

Član 35

Direktor Fonda može ovlastiti rukovodeće radnike u Fondu, Pokrajinskom fondu i filijalama da raspolažu sredstvima na računu, odnosno podračunu i da učestvuju u platnom prometu.

V OSTVARIVANJE I ZAŠTITA PRAVA

Član 36

O pravima iz penzijskog i invalidskog osiguranja, utvrđivanju svojstva osiguranika i penzijskom stažu u prvom stepenu rešava Pokrajinski fond, odnosno filijala na čijem je području osiguranik bio poslednji put osiguran.

Ako je od prestanka osiguranja do pokretanja postupka proteklo 12 meseci, o pravu rešava Pokrajinski fond, odnosno filijala na čijem području lice koje je podnelo zahtev za pokretanje postupka ima prebivalište.

Član 37

Rešenje o pravima iz penzijskog i invalidskog osiguranja, utvrđivanju svojstva osiguranika i penzijskom stažu u prvom stepenu donosi direktor Pokrajinskog fonda, odnosno direktor filijale.

Direktor Pokrajinskog fonda, odnosno direktor filijale može ovlastiti drugo lice u Pokrajinskom fondu, odnosno filijali za potpisivanje rešenja iz stava 1. ovog člana.

Rešenje o pravima iz penzijskog i invalidskog osiguranja primenom međunarodnih sporazuma o socijalnom osiguranju u prvom stepenu donosi direktor filijale sa sedištem u Beogradu.

Član 38

Rešenje o pravima iz penzijskog i invalidskog osiguranja, utvrđivanju svojstva osiguranika i penzijskom stažu podleže prethodnoj kontroli organa utvrđenog opštim aktom o organizaciji i sistematizaciji poslova u Fondu.

Član 39

Organi veštačenja i kontrole, kao i način utvrđivanja medicinskih činjenica od značaja za ostvarivanje prava iz penzijskog i invalidskog osiguranja utvrđuju se opštim aktom o obrazovanju i načinu rada organa veštačenja.

Član 40

Rešenje o pravima iz penzijskog i invalidskog osiguranja u drugom stepenu donosi direktor Fonda.

Reviziju prvostepenih rešenja vrši direktor Fonda.

Član 41

Kada u postupku za ostvarivanje prava nastane sukob nadležnosti između filijala ili Pokrajinskog fonda i filijala, taj sukob rešava direktor Fonda.

Član 42

O izvršenom usklađivanju penzija i drugih novčanih naknada po propisima o penzijskom i invalidskom osiguranju korisniku se ne donosi posebno rešenje, već mu se o tome daje obaveštenje na čeku kojim se vrši isplata usklađene penzije, odnosno novčane naknade.

VI JAVNOST RADA

Član 43

Javnost rada Fonda ostvaruje se javnošću rada Upravnog odbora, Nadzornog odbora, podnošenjem izveštaja o poslovanju Fonda i objavljivanjem opštih akata Fonda.

Fond može imati svoje glasilo, ili zajedničko glasilo sa drugim fondovima ili drugim ustanovama.

Član 44

Statut i opšta akta Fonda kojima se uređuju prava iz penzijskog i invalidskog osiguranja objavljuju se u "Službenom glasniku Republike Srbije".

VII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 45

Danom stupanja na snagu ovog statuta prestaje da važi Statut Republičkog fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje samostalnih delatnosti ("Službeni glasnik Republike Srbije", br. 34/97 i 24/2002).

Član 46

Ovaj statut, po dobijanju saglasnosti Vlade Republike Srbije, objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srbije" i stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja.

 

Samostalni član Odluke o izmenama i dopunama
Statuta Republičkog fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje samostalnih delatnosti

("Sl. glasnik RS", br. 21/2005)

Član 5

Ova odluka, po dobijanju saglasnosti Vlade Republike Srbije, objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srbije" i stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja.