ODLUKAO UTVRĐIVANJU METODOLOGIJE ZA ODREĐIVANJE TARIFNIH ELEMENATA ZA OBRAČUN CENA PRIRODNOG GASA ZA TARIFNE KUPCE("Sl. glasnik RS", br. 68/2006) |
1. Utvrđuje se Metodologija za određivanje tarifnih elemenata za obračun cena prirodnog gasa za tarifne kupce, koja je odštampana uz ovu odluku i čini njen sastavni deo.
2. Ovu odluku objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".
METODOLOGIJA
ZA ODREĐIVANJE TARIFNIH ELEMENATA ZA OBRAČUN CENA PRIRODNOG GASA ZA TARIFNE KUPCE
Ovom metodologijom se utvrđuje način određivanja tarifnih elemenata za obračun cena prirodnog gasa za tarifne kupce, uključujući i cene usluga za tarifne kupce.
Metodologija se bazira na mehanizmu kontrole cena usluga za tarifne kupce primenom metode regulacije "troškovi plus", kojom se energetskim subjektima koji obavljaju delatnosti trgovine prirodnim gasom radi snabdevanja tarifnih kupaca (u daljem tekstu: trgovina na veliko) i trgovine na malo prirodnim gasom za potrebe tarifnih kupaca (u daljem tekstu: trgovina na malo) određuje maksimalna visina prihoda u regulatornom periodu, odnosno cena kojom se omogućava pokriće opravdanih troškova poslovanja.
Maksimalno odobreni prihod energetskog subjekta se alocira na tarifne elemente na osnovu:
1) planirane potrošnje prirodnog gasa za tarifne kupce, i
2) učešća varijabilnih i fiksnih troškova u ukupnim troškovima energetskog subjekta.
Na osnovu vrednosti tarifnih elemenata obračunava se prihod energetskih subjekata po osnovu obavljanja energetskih delatnosti u regulatornom periodu, regulisanih u skladu sa ovom metodologijom. Vrednosti tarifnih elemenata predstavljaju obračunske veličine tarifnog sistema za obračun prirodnog gasa isporučenog tarifnim kupcima.
Pojmovi upotrebljeni u ovoj metodologiji imaju sledeće značenje:
Alokacija prihoda |
Raspodela prihoda na tarifne elemente; |
|
m3 |
Kubni metar prirodnog gasa donje toplotne vrednosti 33.338,35 kJ pri temperaturi od 288,15 K (15oC) i na pritisku od 1,01325 bar; |
|
Maksimalno odobreni prihod |
Maksimalan iznos prihoda energetskog subjekta u regulatornom periodu kojim se nadoknađuju svi opravdani troškovi koji nastaju obavljanjem regulisane energetske delatnosti; |
|
Mesto troška |
Fizičko ili drugo mesto u energetskom subjektu na kome nastaje konkretan trošak; |
|
Tarifni elementi |
Obračunske veličine tarifnog sistema u kojima se izražavaju učinci regulisanih energetskih subjekata i obračunavaju cene tih učinaka. |
Ostali pojmovi upotrebljeni u ovoj metodologiji imaju isto značenje kao u Zakonu o energetici.
IV ODREĐIVANJE MAKSIMALNO ODOBRENOG PRIHODA
Maksimalno odobreni prihod se obračunava za svaku delatnost posebno na osnovu opravdanih troškova poslovanja energetskog subjekta koji nastaju obavljanjem energetske delatnosti za koju se utvrđuje maksimalno odobreni prihod.
Ako u toku regulatornog perioda, iz objektivnih razloga (promena Energetskog bilansa Republike Srbije ili promena cene prirodnog gasa iz uvoza, izražena u dinarima, za više od 3%), opravdani troškovi poslovanja na osnovu kojih je utvrđen maksimalno odobreni prihod energetskog subjekta bitno odstupaju od troškova koji realno nastaju, može se izvršiti korekcija maksimalno odobrenog prihoda za taj regulatorni period.
IV.1. Zajednički troškovi i sredstva
Zajedničkim troškovima se smatraju troškovi nastali radi omogućavanja funkcionisanja celine energetskog subjekta koji obavlja dve ili više energetskih delatnosti ili koji pored energetske obavlja i neku drugu delatnost, a koji ne mogu biti direktno vezani ni za jedno konkretno mesto troška.
Zajedničkim sredstvima se smatraju sredstva energetskog subjekta koja se ne mogu direktno alocirati na pojedine delatnosti (npr. zemljište, građevinski objekti, vozila, oprema i sl.).
Zajednički troškovi i sredstva se raspoređuju na energetsku delatnost za koju se utvrđuje maksimalno odobreni prihod, u skladu sa ovom metodologijom (trgovina na veliko, odnosno trgovina na malo) i na druge energetske i ostale delatnosti, na osnovu transparentnih pravila (ključeva) utvrđenih u skladu sa računovodstvenim standardima i objektivnim kriterijumima.
Pripadajući deo zajedničkih troškova i sredstava alociran na energetsku delatnost za koju se utvrđuje maksimalno odobreni prihod, u skladu sa ovom metodologijom, uključuje se u obračun maksimalno odobrenog prihoda energetskog subjekta po osnovu obavljanja te delatnosti.
Obračun maksimalno odobrenog prihoda energetskog subjekta po osnovu obavljanja energetske delatnosti trgovine na veliko vrši se prema sledećoj formuli:
MOPt=OTt+At+NPGt+TTt+TSt+NRPt+KEt
gde su:
t - regulatorni period,
MOPt - maksimalno odobreni prihod energetskog subjekta po osnovu obavljanja delatnosti trgovine na veliko u periodu t (u dinarima),
OTt - operativni troškovi u periodu t (u dinarima),
At - troškovi amortizacije u periodu t (u dinarima),
NPGt - troškovi nabavke prirodnog gasa uključujući i sve zavisne troškove nabavke prirodnog gasa radi snabdevanja tarifnih kupaca u periodu t (u dinarima),
TTt - troškovi korišćenja sistema za transport prirodnog gasa u periodu t (u dinarima),
TSt - troškovi korišćenja sistema za skladištenje prirodnog gasa u periodu t (u dinarima),
NRPt - naknada na ime rizika naplate potraživanja u periodu t (u dinarima),
KEt - korekcioni element u periodu t (u dinarima).
Troškovi koji ulaze u obračun maksimalno odobrenog prihoda energetskog subjekta koji obavlja energetsku delatnost trgovine na veliko utvrđuju se na osnovu podataka o ukupnoj količini prirodnog gasa za potrebe tarifnih kupaca iz Energetskog bilansa Republike Srbije, odnosno na osnovu podataka o količini prirodnog gasa iz godišnjeg bilansa potreba tarifnih kupaca koje snabdeva.
Operativni troškovi predstavljaju opravdane troškove nastale po osnovu obavljanja energetske delatnosti trgovine na veliko i čine ih:
1) troškovi materijala,
2) troškovi zarada, naknada zarada i ostali lični rashodi,
3) troškovi proizvodnih usluga, i
4) nematerijalni troškovi.
Ocena opravdanosti troškova se vrši prema prirodi konkretnog troška analizom njegove svrsishodnosti, analizom količine i cene, kao i uporednom analizom zasnovanom na podacima o troškovima u prethodnom periodu i troškovima energetskih subjekata koji obavljaju istu energetsku delatnost (benchmarking).
Troškovi amortizacije predstavljaju troškove amortizacije sredstava koja su u funkciji obavljanja energetske delatnosti trgovine na veliko.
Troškovi amortizacije obuhvataju troškove amortizacije postojećih sredstava i troškove amortizacije sredstava koja će biti aktivirana u posmatranom regulatornom periodu.
Troškovi amortizacije postojećih i sredstava koja će biti aktivirana u posmatranom regulatornom periodu obračunavaju se proporcionalnom metodom u procenjenom korisnom veku trajanja sredstava.
Troškovi amortizacije sredstava koja će biti aktivirana u posmatranom regulatornom periodu obračunavaju se na osnovicu koju čini 50% vrednosti aktiviranih nematerijalnih ulaganja, nekretnina, postrojenja i opreme u pripremi i avansa datih za njihovu nabavku.
Troškovi amortizacije se računaju prema sledećoj formuli:
At = APSt + AASt
gde su:
At - troškovi amortizacije u periodu t (u dinarima),
APSt - troškovi amortizacije postojećih sredstava u periodu t (u dinarima),
AASt - troškovi amortizacije sredstava koja će biti aktivirana u periodu t (u dinarima).
IV.2.3. Troškovi nabavke prirodnog gasa radi snabdevanja tarifnih kupaca
Troškovi nabavke prirodnog gasa radi snabdevanja tarifnih kupaca predstavljaju umnožak cena koje se formiraju u skladu sa ugovorom o nabavci prirodnog gasa i planirane količine prirodnog gasa koji se nabavlja na godišnjem nivou radi snabdevanja tarifnih kupaca.
Troškovi nabavke prirodnog gasa obuhvataju i sve zavisne troškove nabavke prirodnog gasa iskazane u skladu sa međunarodnim računovodstvenim standardima.
IV.2.4. Naknada na ime rizika naplate potraživanja
Naknada na ime rizika naplate potraživanja, u smislu ove metodologije, predstavlja trošak rezervisanja za nenaplativa potraživanja i obračunava se prema sledećoj formuli:
NRPt = n * NPGt
gde su:
NRPt - naknada na ime rizika naplate potraživanja u periodu t (u dinarima),
n - procenat naknade na ime rizika naplate potraživanja u periodu t (u %),
NPGt - troškovi nabavke prirodnog gasa uključujući i sve zavisne troškove nabavke prirodnog gasa radi snabdevanja tarifnih kupaca u periodu t (u dinarima).
Procenat naknade na ime rizika naplate potraživanja energetskog subjekta koji obavlja energetsku delatnost trgovine na veliko može biti najviše 0,3%.
Korekcioni element je vrednosni izraz (novčani iznos) kojim se koriguje maksimalno odobreni prihod za naredni regulatorni period, za iznos odstupanja ostvarenog prihoda od prihoda obračunatog u skladu sa ovom metodologijom, a na osnovu ostvarenih količina prirodnog gasa i vrednosti opravdanih troškova i ostalih prihoda ostvarenih u prethodnom regulatornom periodu.
Prilikom obračuna maksimalno odobrenog prihoda za prvi regulatorni period korekcioni element je jednak nuli.
Obračun maksimalno odobrenog prihoda energetskog subjekta po osnovu obavljanja delatnosti trgovine na malo vrši se prema sledećoj formuli:
MOPt = OTt + At + NPGt +TDt + NRPt + KEt
gde su:
t - regulatorni period,
MOPt - maksimalno odobreni prihod po osnovu obavljanja delatnosti trgovine na malo u periodu t (u dinarima),
OTt - operativni troškovi u periodu t (u dinarima),
At - troškovi amortizacije u periodu t (u dinarima),
NPGt - troškovi nabavke prirodnog gasa uključujući i sve zavisne troškove nabavke prirodnog gasa u periodu t (u dinarima),
TDt - troškovi korišćenja sistema za distribuciju prirodnog gasa u periodu t (u dinarima),
NRPt - naknada na ime rizika naplate potraživanja u periodu t (u dinarima),
KEt - korekcioni element u periodu t (u dinarima).
Troškovi koji ulaze u obračun maksimalno odobrenog prihoda energetskog subjekta koji obavlja energetsku delatnost trgovine na malo utvrđuju se na osnovu podataka o količini prirodnog gasa za potrebe tarifnih kupaca koje snabdeva iz Energetskog bilansa Republike Srbije, odnosno na osnovu podataka o količini prirodnog gasa iz godišnjeg bilansa potreba tarifnih kupaca koje snabdeva.
Operativni troškovi predstavljaju opravdane troškove nastale po osnovu obavljanja energetske delatnosti trgovine na malo i čine ih:
1) troškovi materijala,
2) troškovi zarada, naknada zarada i ostali lični rashodi,
3) troškovi proizvodnih usluga, i
4) nematerijalni troškovi.
Ocena opravdanosti troškova se vrši prema prirodi konkretnog troška analizom njegove svrsishodnosti, analizom količine i cene, kao i uporednom analizom zasnovanom na podacima o troškovima u prethodnom periodu i troškovima energetskih subjekata koji obavljaju istu energetsku delatnost u zemlji i okruženju (benchmarking).
Troškovi amortizacije predstavljaju troškove amortizacije sredstava koja su u funkciji obavljanja energetske delatnosti trgovine na malo.
Troškovi amortizacije obuhvataju troškove amortizacije postojećih sredstava i troškove amortizacije sredstava koja će biti aktivirana u posmatranom regulatornom periodu.
Troškovi amortizacije postojećih i sredstava koja će biti aktivirana u posmatranom regulatornom periodu obračunavaju se proporcionalnom metodom u procenjenom korisnom veku trajanja sredstava.
Troškovi amortizacije sredstava koja će biti aktivirana u posmatranom regulatornom periodu obračunavaju se na osnovicu koju čini 50% vrednosti aktiviranih nematerijalnih ulaganja, nekretnina, postrojenja i opreme u pripremi i avansa datih za njihovu nabavku.
Troškovi amortizacije se računaju prema sledećoj formuli:
At = APSt + AASt
gde su:
At - troškovi amortizacije u periodu t (u dinarima),
APSt - troškovi amortizacije postojećih sredstava u periodu t (u dinarima),
AASt - troškovi amortizacije sredstava koja će biti aktivirana u periodu t (u dinarima).
IV.3.3. Troškovi nabavke prirodnog gasa
Troškovi nabavke prirodnog gasa predstavljaju umnožak regulisanih cena i planiranih količina prirodnog gasa koji se nabavlja na godišnjem nivou radi prodaje tarifnim kupcima, po kojima energetski subjekti koji obavljaju energetsku delatnost trgovine na malo nabavljaju prirodni gas od energetskog subjekta za trgovinu na veliko.
Troškovi nabavke prirodnog gasa obuhvataju i sve zavisne troškove nabavke prirodnog gasa iskazane u skladu sa međunarodnim računovodstvenim standardima.
IV.3.4. Naknada na ime rizika naplate potraživanja
Naknada na ime rizika naplate potraživanja, u smislu ove metodologije, predstavlja trošak rezervisanja za nenaplativa potraživanja i obračunava se prema sledećoj formuli:
NRPt = n * MOPt’ /(1 - n)
gde su:
NRPt - naknada na ime rizika naplate potraživanja u periodu t (u dinarima),
n - procenat naknade na ime rizika naplate potraživanja u periodu t (u %),
MOPt’ - maksimalno odobreni prihod u periodu t, obračunat ne uzimajući u obzir naknadu na ime rizika naplate potraživanja (u dinarima).
Procenat naknade na ime rizika naplate potraživanja energetskih subjekata koji obavljaju energetsku delatnost trgovine na malo može biti najviše 2%.
Korekcioni element je vrednosni izraz (novčani iznos) kojim se koriguje maksimalno odobreni prihod za naredni regulatorni period, za iznos odstupanja ostvarenog prihoda od prihoda obračunatog u skladu sa ovom metodologijom, a na osnovu ostvarenih količina prirodnog gasa i vrednosti opravdanih troškova i ostalih prihoda ostvarenih u prethodnom regulatornom periodu.
Prilikom obračuna maksimalno odobrenog prihoda za prvi regulatorni period korekcioni element je jednak nuli.
V ALOKACIJA MAKSIMALNO ODOBRENOG PRIHODA NA TARIFNE ELEMENTE
Maksimalno odobreni prihod energetskog subjekta koji obavlja delatnost trgovine na veliko se alocira na tarifne elemente:
- kapacitet, izražava se u m3/dan/godina, i
- energent, izražava se u m3.
Tarifni element "kapacitet" se utvrđuje sabiranjem maksimalnih dnevnih potrošnji koje se mere i/ili maksimalnih izvedenih dnevnih potrošnji prirodnog gasa, na svim mestima primopredaje gasa sa transportnog sistema. Za obračun vrednosti tarifnog elementa za regulatorni period, "kapacitet" je suma maksimalnih izmerenih i/ili izvedenih dnevnih potrošnji na svim mestima primopredaje gasa sa transportnog sistema u poslednjoj završenoj godini uvećana za prognozirani porast.
Maksimalna izvedena dnevna potrošnja prirodnog gasa se određuje za mesta primopredaje na kojima ne postoji dnevno očitavanje i izračunava se na osnovu maksimalne izmerene mesečne potrošnje datog mesta primopredaje u prethodnoj godini, svedene na dan i uvećane za 20%, računate na dve decimale.
Tarifni element "energent" predstavlja ukupnu godišnju količinu prirodnog gasa koja se prodaje energetskim subjektima koji obavljaju energetsku delatnost trgovine na malo.
Prihod koji se alocira na tarifni element "energent" izračunava se prema sledećoj formuli:
PEt = MOPt - TKt
gde su:
PEt - prihod koji se alocira na tarifni element "energent" u periodu t (u dinarima),
MOPt - prihod energetskog subjekta koji obavlja energetsku delatnost trgovine prirodnim gasom radi snabdevanja tarifnih kupaca u periodu t (u dinarima),
TKt - troškovi energetskog subjekta koji obavlja energetsku delatnost trgovine na veliko po osnovu tarifnog elementa "kapacitet" za nabavljene usluge korišćenja sistema za transport prirodnog gasa i sistema za skladištenje prirodnog gasa u periodu t (u dinarima).
Prihod koji se alocira na tarifni element "kapacitet" (PKt) jednak je troškovima energetskog subjekta koji obavlja energetsku delatnost trgovine na veliko po osnovu tarifnog elementa "kapacitet" za nabavljene usluge korišćenja sistema za transport prirodnog gasa i sistema za skladištenje prirodnog gasa u periodu t, odnosno:
PKt = TKt
Vrednost tarifnog elementa "kapacitet" izražava se u dinarima po m3/dan/godina i obračunava se kao količnik prihoda koji se alocira na tarifni element "kapacitet" i zbira maksimalnih dnevnih potrošnji koje se mere, odnosno izvode na svim mestima primopredaje gasa sa transportnog sistema.
Vrednost tarifnog elementa "energent" izražava se u dinarima po m3i obračunava se kao količnik prihoda koji se alocira na tarifni element "energent" i ukupne godišnje količine prirodnog gasa koja se prodaje.
Maksimalno odobreni prihod energetskog subjekta koji obavlja energetsku delatnost trgovine na malo alocira se na tarifne elemente:
- kapacitet, izražava se u m3/dan/godina,
- energent, izražava se u m3, i
- stalna naknada, izražava se u dinarima po tarifnom kupcu.
Tarifni element "kapacitet" se utvrđuje sabiranjem maksimalnih dnevnih potrošnji koje se mere i/ili maksimalnih izvedenih dnevnih potrošnji prirodnog gasa, na svim mestima primopredaje gasa sa distributivnog, odnosno transportnog sistema. Za obračun vrednosti tarifnog elementa za regulatorni period, "kapacitet" je suma maksimalnih izmerenih i/ili izvedenih dnevnih potrošnji na svim mestima primopredaje gasa sa distributivnog, odnosno transportnog sistema u poslednjoj završenoj godini uvećana za prognozirani porast.
Maksimalna izvedena dnevna potrošnja prirodnog gasa se određuje za mesta primopredaje na kojima ne postoji dnevno očitavanje i izračunava se na osnovu maksimalne izmerene mesečne potrošnje datog mesta primopredaje u prethodnoj godini, svedene na dan i uvećane za 20%, računate na dve decimale.
Tarifni element "energent" predstavlja ukupnu godišnju količinu prirodnog gasa koja se prodaje tarifnim kupcima.
Na tarifni element "kapacitet" alocira se deo maksimalno odobrenog prihoda energetskog subjekta koji obavlja delatnost trgovine na malo koji se odnosi na troškove nabavke prirodnog gasa po osnovu tarifnog elementa "kapacitet" i troškove korišćenja sistema za distribuciju prirodnog gasa po osnovu tarifnog elementa "kapacitet".
Na tarifni element "energent" alocira se deo maksimalno odobrenog prihoda energetskog subjekta koji obavlja delatnost trgovine na malo koji se odnosi na troškove nabavke prirodnog gasa po osnovu tarifnog elementa "energent" i troškove korišćenja sistema za distribuciju prirodnog gasa po osnovu tarifnog elementa "energent".
Na tarifni element "stalna naknada po tarifnom kupcu" alocira se maksimalno odobreni prihod energetskog subjekta koji obavlja delatnost trgovine na malo od koga su oduzeti troškovi nabavke prirodnog gasa i troškovi korišćenja sistema za distribuciju prirodnog gasa.
Prvi regulatorni period počinje 1. januara 2007. godine.
Dužina regulatornog perioda utvrđuje se u trajanju od godinu dana.