SREDNJOROČNI PROGRAM
FONDA ZA RAZVOJ REPUBLIKE SRBIJE ZA PERIOD OD 2006. DO 2010. GODINE

("Sl. glasnik RS", br. 99/2006)

 

1. UVOD

Poznat je značaj i funkcija planiranja u finansijskim institucijama. Proces planiranja podrazumeva definisanje poslovne politike kojom se uređuju najvažniji zadaci i projekti za planirani period. Za uspešnu izradu planskih dokumenata treba poći od činilaca iz spoljnog okruženja, od dostignutog nivoa razvoja institucije, njenih raspoloživih resursa, kao i od odrednica tekuće i buduće poslovne politike.

Strategija razvoja Fonda za razvoj Republike Srbije obuhvata period od četiri godine, 2006-2010. godine. On je dovoljno dug za iskazivanje procenjenih mogućnosti rasta i razvoja Institucije. Istovremeno četvorogodišnje razdoblje je optimalno da se u njemu sa razumnom tačnošću, a na osnovu analize prošlih, ocene sadašnjih i predviđanja budućih rezultata, detaljno razrade osnovne poslovne aktivnosti.

2. ODREDNICE RAZVOJNE STRATEGIJE FONDA

2.1. Razvoj Fonda i njegova sadašnja organizacija

Fond za razvoj Republike Srbije osnovan je Zakonom, aprila meseca 1992. godine. Osnivač Fonda je Vlada Republike Srbije, koja imenuje Upravni odbor, Nadzorni odbor i direktora Fonda. Fond ima nezavisnog revizora.

U periodu od osnivanja Fonda, pa do 2001. godine, sredstvima Fonda kreditirana su preduzeća u društvenom sektoru.

U periodu od 2001. godine, do danas, kreditiraju se pretežno preduzeća u privatnoj svojini, sa posebnim naglaskom na mala i srednja preduzeća.

Ova orijentacija je potvrđena izmenama i dopunama Zakona o Fondu, koje su usvojene u decembru 2005. godine.

Organizacija poslovanja Fonda tokom proteklih godina se neprekidno dograđivala. Time se odgovaralo na promene, odnosno kretanja na celokupnom tržištu, a posebno na finansijskom.

Očuvanje i povećanje kapitala Fonda, održavanje korektnog i profesionalnog odnosa prema komitentima, sa davanjem prioriteta komitentima na nerazvijenom području, predstavlja stalnu težnju zaposlenih u Fondu.

Organizaciona šema Fonda za razvoj Republike Srbije:

2.2. Osnovni ciljevi Fonda

U periodu od 2006. do 2010. godine, Fond za razvoj Republike Srbije će usmeriti svoju aktivnost na ostvarenje sledećih ciljeva:

- podsticanje privrednog razvoja;

- podsticanje ravnomernog regionalnog razvoja;

- unapređenje konkurentnosti domaće privrede;

- podsticanje razvoja proizvodnog zanatstva i uslužnih delatnosti;

- podsticanje zapošljavanja;

- podsticanje razvoja tržišta kapitala.

2.3. Mere za podsticanje privrednog i regionalnog razvoja Republike Srbije

Podsticanje privrednog i regionalnog razvoja vršiće se kreditiranjem malih i srednjih preduzeća u privatnom vlasništvu. Posebna pažnja će se usmeriti za podsticanje razvoja najnerazvijenijih opština na području Republike, kroz odobravanje kredita pod povoljnim uslovima koji se ogledaju u procentu učešća Fonda u finansiranju investicija i povoljnim kamatnim stopama.

Finansijska podrška ukupnom privrednom razvoju Republike obezbediće se za sledeće namene:

- kreditiranje osnivanja, početka poslovanja i razvoja malih i srednjih preduzeća i samostalnih radnji,

- ulaganja u nove programe, u rekonstrukciju i modernizaciju postojećih pogona, kao i finansiranje trajnih obrtnih sredstava,

- kreditiranje samostalnih proizvodnih, zanatskih radnji i uslužnih delatnosti,

- kreditiranje programa koji obezbeđuju bolju konkurentnost domaće privrede. Finansiranje ovih namena vršiće se kroz dugoročno i kratkoročno kreditiranje,

- ulaganje u programe koji obezbeđuju primenu inovacionih tehnologija,

- ulaganja u programe koji povećavaju energetsku efikasnost.

3. OSNOVNA POLAZIŠTA STRATEGIJE RAZVOJA FONDA

Strategija razvoja Fonda za period 2006-2010. godine sačinjena je polazeći od opštih, odnosno eksternih uslova u kojima posluje Fond, kao i na osnovu pretpostavki neposredno vezanih za sprovođenje njegovih poslovnih funkcija. Uticaj okruženja na strateška opredeljenja može se posmatrati dvojako: sa stanovišta ukupnih privrednih kretanja i sa stanovišta stanja na finansijskom tržištu.

Makroekonomska kretanja u zemlji tokom poslednjih nekoliko godina obeležavaju uspostavljanje održive stabilnosti i privrednog rasta. Svodeći ostvarene ekonomske rezultate, posebno se mogu istaći pozitivna kretanja bruto domaćeg proizvoda utemeljena na uvećanju industrijske, a naročito poljoprivredne proizvodnje.

Poseban uspeh ostvaren je u smanjenju inflacije koja je imala nezabeleženo visok rast u prethodnoj deceniji, kao i u obezbeđenju stabilnog deviznog kursa, uz neprekidan rast deviznih rezervi. Takve povoljne makroekonomske rezultate pratio je brži rast uvoza od izvoza, uz visok spoljnotrgovinski deficit, kao negativan pokazatelj.

Postignut je značajan napredak u sprovođenju strukturnih reformi, posebno u oblasti privatizacije preduzeća i konsolidaciji bankarskog sektora. Ostvaren je priliv neposrednih stranih ulaganja i rast zaposlenosti, prvenstveno u malim i srednjim preduzećima.

Privatizacijom domaćih banaka, omogućen je razvoj finansijskog tržišta, ali ciljna grupa ovih institucija je za sada, stanovništvo, a ne privreda, pa možemo konstatovati da je još uvek investiciono bankarstvo u Srbiji nedovoljno razvijeno.

U ovakvom okruženju treba planirati i buduću aktivnost Fonda.

Fond će u skladu sa Zakonom, nastaviti sa realizacijom posebnih programa u ime i za račun Republike Srbije.

Strategija razvoja Fonda za razdoblje 2006-2010. godine treba da se ostvaruje kroz nekoliko nivoa različitih aktivnosti koje se paralelno ostvaruju:

1. aktivnosti na kratak rok;

2. aktivnosti na srednji rok.

3.1. Sprovođenje aktivnosti na kratak rok

Prilagođavanje novom Zakonu o Fondu

Razvojni pravci Fonda u najvećem delu proističu iz regulative definisane izmenama i dopunama Zakona o Fondu.

U organizacionom smislu najznačajniji poslovi su:

- obaveza razgraničenja "budžetskih" izvora, od "sopstvenih" izvora,

- usklađivanje statuta i drugih opštih akata i akata poslovne politike sa odredbama Zakona o Fondu.

Pokretanje kreditne podrške početnom biznisu "start-up" krediti

U cilju razvoja i povećanja broja novih preduzetnika i novih MSP, kao i smanjenja nezaposlenosti neophodno je pokretanje kreditne podrške ovoj ciljnoj grupi.

Naplata potraživanja

S obzirom na činjenicu da je naplata kredita Fonda obezbeđenih avaliranim menicama i garancijama poslovnih banaka na visokom nivou, takvu politiku naplate treba i dalje sprovoditi. Uvođenjem novog instrumenta obezbeđenja kredita, hipoteke, realno je očekivati smanjenje procenta naplate. Stoga je neophodno stalno pratiti kretanja naplate potraživanja i preduzimati aktivne mere poslovne politike, kako bi se i u tom delu instrumenata obezbeđenja kredita osigurala visoka stopa naplate.

Trgovanje hartijama od vrednosti

Potrebno je formirati sopstveni portfolio. Imajući u vidu činjenicu da je najmanji rizik (a i zarada) u ulaganja u obveznice stare devizne štednje, sa trgovinom treba započeti ovim hartijama i to metodom kontinuiranog trgovanja, koja omogućava da se obveznice kupe, odnosno prodaju u bilo kom trenutku trajanja trgovanja, ukoliko postoji ponuda, odnosno tražnja.

Snižavanje troškova poslovanja

Jedan od strateških pravaca i ciljeva poslovne politike Fonda i u narednom periodu biće racionalan pristup politici troškova, uz puno uvažavanje faktora realne ekonomije, što znači i realnih troškova. Na realno smanjenje troškova može se uticati proširenjem aktivnosti Fonda.

3.2. Sprovođenje aktivnosti na srednji rok

Širenje kreditne podrške

Aktivnost Fonda treba da se proširi i na one segmente privrede koje ova institucija u prethodnom periodu nije kreditirala. A to su sledeće grane: saobraćaj, trgovina i građevinarstvo, a naročito da se intenzivira kreditiranje sektora usluga.

Rešavanje poslovnog prostora

Institucija koja postoji preko 30 godina, obavlja svoju delatnost u iznajmljenom prostoru. Pokrenuta je inicijativa za rešavanje ovog problema, pa je realno očekivati da će uz pomoć Vlade Republike Srbije, Fond konačno doći do svog poslovnog prostora, čime će se i značajno smanjiti troškovi.

Jačanje funkcije razvoja

Jačanje funkcije razvoja treba da se odvija značajnim delom kroz angažovanje specifičnih kadrova, instituta i fakulteta. Posebnu ulogu treba da ima finansijski menadžment u poslovanju Fonda i u razvoju novih proizvoda. To podrazumeva i jačanje funkcije upravljanja novčanim sredstvima i potpuno ovladavanje svim vrstama finansijskih transakcija.

Upravljanje kadrovima

U Fondu će se u domenu upravljanja kadrovima uvažavati sledeći aksiomi:

- kontinualno obrazovanje i stručno usavršavanje je obaveza svih zaposlenih,

- organizaciona struktura i mesto kadrova podložni su stalnim promenama,

- dostignuća informacione tehnologije utiču na sva radna mesta,

- nepostojanje standardnog puta u napredovanju.

Razvoj informatičke podrške

Fond zasniva poslovanje na primeni savremenih informatičkih rešenja. Obnova računarske, komunikacione opreme i softvera je trajan proces.

Novi proizvodi

U narednom periodu agresivnije će se raditi na proširenju i uvođenju novih "proizvoda", odnosno na proširenju aktivnosti Fonda. Tu se pre svega misli na plasiranje i investiranje u kapitalno intenzivne grane privrede, u industrijsku infrastrukturu, saobraćaj, u trgovinu, trgovinu hartijama od vrednosti, ulaganja na kapital osnovi i slično.

Upravljanje rizicima

Funkcija upravljanja rizicima u periodu 2006-2010. godine biće razvijana tako da se obezbedi:

- identifikacija svih rizika iz poslovanja koji mogu značajnije uticati na dugoročnu finansijsku stabilnost Fonda,

- merenje osnovnih poslovnih rizika,

- uvođenje mehanizma kontrole,

- razvoj metodologije praćenja poslovnih rizika.

4. FINANSIJSKI IZVEŠTAJI

Fond je do 31. decembra primenjivao računovodstvene standarde i propise Republike Srbije i sastavio finansijske izveštaje za 2003. godinu u skladu po tim standardima i propisima. Promene Zakona o računovodstvu i reviziji nalažu primenu Međunarodnih standarda finansijskog izveštavanja (MSFI) počev od 1. januara 2004. godine. Shodno tome, Fond je sastavio početni bilans stanja na dan 1. januara 2004. godine koji je usaglašen sa MSFI. Bilans stanja na dan 31. decembra 2004. godine i bilans uspeha, izveštaj o promenama na kapitalu i izveštaj o novčanim tokovima za 2004. godinu i za naredne godine, sastavljeni su u skladu sa MSFI, Zakonom o računovodstvu i reviziji, Zakonom o Fondu i podzakonskim aktima.

4.1. Plan prihoda i rashoda

Radi ostvarenja ciljeva postavljenih ovim programom, potrebna sredstva će se obezbediti:

- naplatom anuiteta po dospelim dugoročnim kreditima,

- naplatom kratkoročnih kredita,

- prodajom kapitala,

- emisijom hartija od vrednosti,

- prodajom hartija od vrednosti, ostatkom stečajne mase i drugim izvorima Fonda.

Finansijski plan za 2006-2010. godinu (plan priliva i odliva sredstava), prikazan je u narednim tabelama:

4.2. Projekcija priliva sredstava

1 EUR = 85,00 din.

Sredstva od

 

Iznos

% učešća u strukturi

 

din.

EUR

UKUPNA SREDSTVA

24.423.000.000,00

287.329.411

100,00

Naplate anuiteta po dospelim kreditima

16.000.000.000,00

188.235.294

64,30

Prodaje obveznica stare devizne štednje

98.000.000,00

1.152.941

0,39

Prodaja akcija

1.200.000.000,00

14.117.647

4,83

Prodaje kapit., ostatka steč. mase i ostalo

100.000.000,00

1.176.471

0,40

Kreditne linije

5.525.000.000,00

65.000.000

22,20

Emisija hartija od vrednosti

1.500.000.000,00

23.076.923

7,88

 

4.3. Planirani raspored sredstava

1 EUR = 85,00 din.

Sredstva od

 

Iznos

% učešća u strukturi

 

din.

EUR

UKUPNA SREDSTVA

24.423.000.000,00

287.329.411

100,00

UKUPNI PLASMANI

23.500.000.000,00

276.470.588

96,22

Kreditiranje MSP

13.000.000.000,00

152.941.176

53,22

Kred. sam. zanatskih radnji i preduzetnika

2.500.000.000,00

29.411.764

10.23

Kratkoročni krediti privredi

6.000.000.000,00

70.588.236

24,56

Kupovina hartija od vrednosti

2.000.000.000,00

23.529.412

8,18

Finansir. red. del. Fonda

923.000.000,00

10.858.823

3,78

 

5. PLAN RAZVOJA INFORMATIČKE PODRŠKE

5.1. Polazne osnove

Polazne osnove za unapređenje i razvoj informatičke podrške čini postojeći informacioni sistem, koji najvećim delom podržava poslovne funkcije Fonda, i funkcioniše na osnovu:

- postavljene komunikacione mreže, hardware-ski i logički funkcionalne, u koju su povezana 44 personalna računara, dva servera, i 35 štampača;

- E-mail servera - MS Exchange Server;

- Microsoft operativni sistem i razvojna platforma;

- aplikativni softver je samostalno razvijen, podržava poslovni informacioni sistem u on-line režimu rada u delu: prijema i obrade kreditnih zahteva, pripreme sednica UO, izrade svih pratećih dokumenta (odluka, obrazloženja, izrada ugovora...), prijema i obrade izvoda, analitičkog knjigovodstva korišćenja i naplate kredita, izvora sredstava, glavne knjige kao i ostalih poslova;

- obezbeđena je zaštita podataka (backup-File server i logička preko selektivnog pristupa podacima);

- isključivo je u upotrebi licencirani software.

5.2. Plan razvoja

Razvoj informatičke podrške u planskom periodu podrazumeva da se na postavljenoj komunikacionoj i hardware-skoj osnovi razvije novi web orijentisan projekat informacionog sistema, koji će obezbediti da se svaki podatak unosi samo jednom i to na mestu nastanka u jedinstvenu bazu podataka, a obrađene informacije će biti dostupne selektivno prema potrebama i pravu pristupa, kako unutar poslovnog sistema tako i prema okruženju (ministarstva, komitenti, NBS, UJP...), u obliku izveštaja (PDF format) ili za razmenu podataka (xml format).

Razvoj novog IS će uključiti primenu informatičkih standarda.

Planirana platforma je MS SQL baza podataka i MS Visual Studio (dot.net) kao razvojni alat.

6. PLAN RAZVOJA INTERNE REVIZIJE

Interna revizija nema dugu tradiciju u Fondu, ali je neophodno njeno ustrojavanje, u skladu sa propisima i potrebama organa upravljanja. Ovaj sektor treba da se razvija u tri segmenta:

I. Formiranje stručnog tima,

II. Sprovođenje interne revizije, i

III. Unapređenje funkcionisanja interne revizije.

I Formiranje stručnog tima

Za adekvatno obavljanje interne revizije neophodni su resursi. Pored tehničkih uslova, stručno obavljanje interne revizije podrazumeva kadrove, sa radnim iskustvom na poslovima koji su predmet revizije. Stručno profilisan tim ljudi omogućava rad u skladu sa zakonima, internom regulativom, Međunarodnim računovodstvenim standardima, Međunarodnim standardima revizije i smernicama IFAC-ovog Etičkog kodeksa za profesionalne računovođe.

II Sprovođenje interne revizije

Funkcionisanje interne revizije bliže je regulisano internom regulativom, i to:

1. Pravilnikom o internoj reviziji,

2. Programom rada interne revizije,

3. Godišnjim planom rada interne revizije.

III Unapređenje interne revizije

Poslovi interne revizije ne mogu biti statički, već moraju pratiti dinamiku daljeg razvoja i unapređenja poslovanja. Ostvarenje ovog cilja obezbeđuje se insistiranjem na poštovanju standarda za profesionalno obavljanje interne revizije.

Interna revizija treba da uspostavi i održava sistem praćenja rezultata, a takođe da prati razvoj procesa gde se utvrđuju: (1) vrednosti i ciljevi, (2) prati njihova realizacija, (3) obezbeđuje odgovornost i (4) čuvaju vrednosti.

7. RADNA SNAGA

7.1. Broj i kvalifikaciona struktura zaposlenih

Angažovanje, odnosno korišćenje kadrovskih resursa predstavlja jedan od osnovnih činilaca poslovanja.

Na dan 1. septembra 2006. godine u Fondu je zaposleno 46 radnika. Od ukupnog broja zaposlenih, 38 ili 83% čine žene, a osam ili 17% čine muškarci.

Prosečna starost zaposlenih je 50,5 godina.

U sledećoj tabeli data je kvalifikaciona struktura prema stepenu stručne spreme:

Stepen stručne spreme

Broj radnika

visoka stručna sprema

21

viša stručna sprema

3

srednja stručna sprema

15

niža stručna sprema

7

Ukupno

46

Dostignuta kvalifikaciona struktura zaposlenih, uz odgovarajuću organizaciju, permanentno usavršavanje i adekvatnu stimulaciju, može da obezbedi sprovođenje postavljenih ciljeva i dalji razvoj Fonda.

Politika korišćenja ljudskih resursa ići će u pravcu optimizacije broja zaposlenih, prilagođavanje kadrovske, kvalifikacione i starosne strukture potrebama posla, odnosno zahtevima tržišta, a sve u funkciji kvalitetnog obavljanja posla.

7.2. Obuka zaposlenih

Organizovanje uspešnog obučavanja zaposlenih podrazumeva da se najpre utvrde potrebe za obukom u zavisnosti od strateških ciljeva. Fond će podržati predmet obuke. Neophodnost obuke će se ustanovljavati na nivou potrebe koju determiniše određeno radno mesto. Obuka i usavršavanje zaposlenih je permanentni proces i predstavlja radnu obavezu pojedinca.

8. ZAVRŠNA ODREDBA

Ovaj program po dobijanju saglasnosti Vlade objavljuje se u "Službenom glasniku RS", dnevnim i nedeljnim listovima i sajtu Fonda.