Cilj 1: Razviti bezbedno i podržavajuće okruženje za razvoj i zdravlje mladih |
Potcilj 1.1 Na republičkom nivou razvoj politike za razvoj i zdravlje mladih, kao i revidiranje postojećih i donošenje novih zakona i podzakonskih akata |
aktivnosti | koraci | procesni indikatori | glavni nosioci aktivnosti i saradnici | vremenski okvir |
1.1.1 Uspostavljanje i razvijanje nacionalne politike za mlade | Þ usvojiti Strategiju razvoja zdravlja mladih Republike Srbije Þ doneti konkretne mere (operativni plan) za implementaciju strategije | Þ Usvojena Strategija Þ Operativni plan donešen i usvojen | Þ Vlada Þ Ministarstvo zdravlja | Þ od početka usvajanja |
1.1.2 Revidiranje postojećih i donošenje novih zakona i podzakonskih akata | Þ sačiniti pregled postojećih zakonskih i podzakonskih akata koji se tiču razvoja i zdravlja mladih Þ U skladu sa donetom Strategijom razvoja zdravlja mladih sačiniti predlog zakona i podzakonskih akata koje treba doneti Þ obezbediti (zalagati se za) usklađivanje zakonske regulative sa međunarodnim normama i standardima Þ učešće u praćenju primene zakonskih i podzakonskih akata | Þ pregled zakonskih i podzakonskih akata urađen Þ broj predloženih novih akata, odnosno broj usvojenih | Þ Ministarstvo zdravlja Þ Ministarstvo pravde | Þ 12 meseci Þ 12 meseci |
Potcilj 1.2 Na nacionalnom nivou izgradnja sistema za organizovano praćenje i nadzor zdravstvenog stanja mladih što omogućava zasnivanje odluka u oblasti razvoja i zdravlja mladih na pouzdanim informacijama |
1.2.1 Kontinuirano plaćanje zdravstvenih potreba i korišćenja zdravstvene zaštite mladih | Þ uspostaviti mehanizme za kontinuirano i kompletno praćenje zdravstvenih potreba mladih Þ utvrditi jasne indikatore za praćenje korišćenja zdravstvene zaštite od strane mladih Þ identifikovati mlade sa posebnim rizicima za njihovo zdravlje Þ sprovoditi istraživanja specifičnih stanja i problema vezanih za mentalno zdravlje, reproduktivno zdravlje, karakteristike ponašanja, bolesti zavisnosti, ishrane i dr. | Þ mehanizam za adekvatno praćenje utvrđen Þ indikatori usvojeni Þ broj preduzetih istraživanja Þ broj obuhvaćenih mladih i broj obuhvaćenih opština | Þ Ministarstvo zdravlja Þ Institut za javno zdravlje Srbije "dr Milan Jovanović Batut" Þ Institut za zdravstvenu zaštitu majke i deteta Srbije "dr Vukan Čupić" Þ Zavod za zdravstvenu zaštitu studenata Beograd Þ zdravstvene ustanove, ustanove socijalne zaštite i obrazovne ustanove | Þ 12 meseci Þ 12 meseci Þ kontinuirano |
1.2.2 Razvijanje jedinstvene baze podataka o zdravlju mladih | Þ u okviru razvoja informatičke mreže u zdravstvu definisati poseban interes za praćenje zdravlja mladih Þ uspostaviti jedinstvenu bazu podataka na teritoriju Republike Srbije za prikupljanje i praćenje podataka o zdravlju mladih Þ izvršiti potrebne treninge za osobe koje su odgovorne za vođenje baze na lokalnom nivou | Þ informaciona baza uspostavljena Þ broj održanih treninga i treniranih osoba | Þ Institut za javno zdravlje Srbije "dr Milan Jovanović Batut" Þ Ministarstvo zdravlja Þ zdravstvene ustanove, ustanove socijalne zaštite i obrazovne ustanove | Þ 12 meseci Þ 12 meseci Þ 15 meseci |
1.2.3 Zasnivanje odluka u oblasti razvoja i zdravlja mladih na pouzdanim informacijama | Þ periodično praćenje zdravstvenog ponašanja mladih kroz istraživanja na 3 do 5 godina na reprezentativnom uzorku mladih Republike Srbije Þ na osnovu obavljenih istraživanja pristupiti donošenju odluka u vezi prioritetnih potreba mladih i razvoja zdravstvenih službi | Þ broj sprovedenih istraživanja Þ broj odluka donetih na bazi istraživanja | Þ Ministarstvo zdravlja Þ Institut za javno zdravlje Srbije "dr Milan Jovanović Batut" Þ Zdravstvene ustanove, ustanove socijalne zaštite i obrazovne ustanove | Þ kontinuirano Þ kontinuirano |
1.2.4 Razvijanje kapaciteta za naučno-istraživački rad | Þ Uspostaviti nacionalni plan i program za naučno-istraživački rad u oblasti razvoja i zdravlja mladih | Þ nacionalni plan uspostavljen | Þ Ministarstvo zdravlja Þ Ministarstvo prosvete i sporta Þ Ministarstvo nauke i zaštite životne sredine | Þ 12 meseci |
Potcilj 1.3 Na nacionalnom i lokalnom nivou razvoj funkcionalnih partnerstava za razvoj i zdravlje mladih, uz promovisanje i intenziviranje aktivnog učestvovanja mladih u kreiranju aktivnosti |
1.3.1 Veća koordinacija i saradnja među nosiocima aktivnosti i donosiocima odluka orijentisanih na zdravlje mladih | Þ osnažiti odnose i saradnju zdravstvenog sa drugim sektorima na specifičnim projektima usmerenim na zdravlje mladih Þ identifikovati pojedince unutar ministarstava i sektora koji su odgovorni za pitanje zdravlja mladih i povezati ih međusobno Þ na nacionalnom nivou - identifikovati oblasti i probleme za koje je neophodno partnerstvo i oformiti strateška nacionalna tela za rešavanje tih problema Þ razvijati koordinisanu akciju državnih, privatnih i nevladinih organizacija (uključujući i organizacije mladih) u direktnom radu sa mladim ljudima na nacionalnom nivou Þ razvijati intersektorske strategije i akcione planove procene kako bi se smanjio rizik dupliranja u planiranju i finansiranju Þ na lokalnom nivou - prioritetne probleme lokalne zajednice rešavati kroz partnerstvo za zdravlje, uz punu participaciju mladih na koje se problemi odnose Þ podržavati intersektorsku saradnju i bolje povezivanje sa zajednicom i njenim strukturama Þ mobilisati kao partnere roditelje, staratelje, nastavnike, zdravstvene radnike, donosioce odluka, medije, verske organizacije Þ procenjivati uticaj svih predloženih politika na zdravlje mladih ljudi Þ dalje investiranje i podrška akciji lokalne zajednice i razvojnim programima zajednice koji se bave pitanjima zdravlja mladih i zadovoljavanja lokalnih prioriteta putem saradnje svih partnera u zajednici (obrazovanje, zdravstvo, socijalna zaštita, industrija i dr, nevladinog sektora) | Þ identifikovani pojedinci i potencijalni mehanizmi intersektorske saradnje Þ broj lokalnih akcija ostvaren uz intersektorsku saradnju | Þ Ministarstvo zdravlja Þ Ministarstvo prosvete i sporta Þ Ministarstvo rada, zapošljavanja i socijalne politike Þ zdravstvene ustanove, ustanove socijalne zaštite i obrazovne ustanove Þ lokalna samouprava Þ u saradnji sa udruženjima | Þ kontinuirano |
1.3.2 Promovisanje i intenziviranje aktivnog učestvovanja mladih u kreiranju aktivnosti za zdravlje na nacionalnom i lokalnom nivou | Þ participatorno istražiti moguće mehanizme uključivanja i učešća mladih na nacionalnom i lokalnom nivou Þ uspostaviti forume mladih u lokalnim zdravstvenim odborima i to kroz sledeće korake: 1) uspostaviti đačke parlamente u svim srednjim i osnovnim školama u Republici Srbiji i u okviru njih odbore ili pojedince zadužene za različita pitanja mladih 2) odbori ili pojedinci izveštavaju predstavnika parlamenta koji je član zdravstvenih odbora u opštini, kao i direktore škola Þ razviti intersektorsku saradnju na svim nivoima i razviti partnerstva između državnog, privatnog, nevladinog sektora, uz podsticanje mladih, kao partnera da aktivno učestvuju u kreiranju zdravstvene politike i akcija koje su njima namenjene Þ uspostaviti forume mladih u lokalnim zdravstvenim odborima | Þ broj (%) opština sa uspostavljenom participacijom mladih u oblasti zdravlja Þ broj (%) opština sa forumima mladih u lokalnim zdravstvenim odborima | Þ Ministarstvo zdravlja Þ lokalna samouprava Þ u saradnji sa udruženjima | Þ kontinuirano |
Potcilj 1.4 Na lokalnom nivou jačanje kapaciteta zajednice u planiranju, implementaciji, monitoringu i evaluaciji programa prevencije, lečenja i rehabilitacije mladih, kao i u ostvarenju bezbednije i zdravije porodične, školske i radne sredine za mlade |
1.4.1 Jačanje kapaciteta lokalne samouprave | Þ razvijati i podržavati škole kao partnere na lokalnom nivou gde se na efikasan i delotvoran način utiče na veliki broj mladih i, putem njih, na njihove porodice, odnosno roditelje i zajednicu i to kroz: - informisanje, odnosno podsticanje škola za mogućnost saradnje sa lokalnom zajednicom - uključivanje privatnog sektora kao investitora, uz nalaženje modaliteta saradnje Þ u školama i zdravstvenim ustanovama stvoriti sredinu koja je bezbedna od zlostavljanja i koja prema mladima gaji razumevanje, brigu, nediskriminaciju i poštovanje kroz: - formiranje odbora mladih za sprečavanje zlostavljanja i nasilja - obrazovanje protokola za ponašanje nastavnika i drugog školskog osoblja - osobe zaštitnika prava mladih pri školama Þ stvoriti mladima mogućnost za sveukupnu, a posebno psihološku podršku i pomoć izvan zdravstvenih i psihijatrijskih ustanova - u školama, studentskim domovima i internatima, ali i kroz otvaranje savetovališta u gradovima - izvan bilo kakvih institucija (klubovi mladih i sl.) Þ doneti program za sinhronizovanje delovanja na nivou zajednice Þ podržati programe "Zdravi gradovi" u lokalnoj upravi, čime se angažuju mladi ljudi u planiranju i sprovođenju aktivnosti | Þ broj (%) škola osnovnog i srednjeg obrazovanja, kao i studentskih domova sa posebnim programima Þ broj (%) gradova, odnosno opština u programu "Zdravi gradovi" | Þ lokalna samouprava Þ obrazovne ustanove u saradnji sa udruženjima Þ zdravstvene ustanove i ustanove zdravstvene zaštite | Þ kontinuirano |
1.4.2 Ostvarenje bezbednije i zdravije životne, školske i radne sredine za mlade | Þ podržati dalju primenu postojećih programa koji promovišu zdravlje mladih Þ inicirati razvijanje novih programa za promociju zdravlja mladih Þ promovisati programe obrazovanja nastavnika, odnosio zaposlenih o stvaranju radnih sredina prijateljskih za mlade Þ prepoznati i odgovoriti na potrebe mladih ljudi koji su opaženi kao drugačiji zbog stanja posebne potrebe Þ podržati i povećati svest među učenicima i školskim osobljem o pitanjima koja se tiču mladih sa hroničnim oboljenjima i invaliditetom, zbog kojih su možda prekinuli i školovanje, a imaju posebne potrebe u školskom okruženju Þ obezbediti šanse za obrazovanje roditelja o razvojnim potrebama mladih Þ osigurati da učenici imaju direktan pristup savetima i uputima, posebno u oblasti reproduktivnog zdravlja, mentalnog zdravlja i zloupotrebe alkohola i droga. Þ obezbediti obuku koja će pomoći nastavnicima i drugom školskom osoblju u prepoznavanju ranih znakova mentalnih oboljenja i zloupotrebe alkohola i droga, kao i drugih poremećaja zdravlja Þ razvijati i podržavati razvoj mreže škola koje promovišu zdravlje i formiranje mreže zdravih škola u skladu sa inicijativom Svetske zdravstvene organizacije - "Global School Health Initiative". | Þ broj jasno definisanih programa Þ broj novozapočetih programa Þ broj (%) mladih obuhvaćenih ovim programima - distribucija prema programima Þ broj (%) škola sa programima za roditelje Þ broj (%) edukovanih nastavnika za rano aktiviranje poremećaja Þ broj (%) "Zdravih škola" Þ broj (%)škola sa obezbeđenim optimalnim školskim obrokom Þ broj (%) škola sa adekvatnim salama za fizičko vaspitanje Þ broj (%) škola koje zadovoljavaju sanitarno higijenske norme | Þ Ministarstvo zdravlja Þ zdravstvene ustanove, obrazovne i ustanove socijalne zaštite | Þ kontinuirano |
Potcilj 1.5 akcioni planovi lokalne samouprave prepoznaju značaj rodne jednakosti |
1.5.1 Uključivanje oba roda u nosioce aktivnosti implementacije lokalnih akcionih planova | Þ Podsticati uključivanje oba roda u nosioce aktivnosti implementacije lokalnih akcionih planova | Þ Rodna struktura nosilaca aktivnosti implementacije lokalnih akcionih planova | Þ lokalna samouprava | Þ kontinuirano |
Cilj 2: Razviti adekvatan sistem prenosa znanja i veština za sticanje stavova, navika i ponašanja koji vode ka zdravlju |
Potcilj 2.1 Razvoj, standardizacija, akreditacija, primena i praćenje programa za promociju zdravlja mladih na nacionalnom i lokalnom nivou koji se sprovode od strane stručne javnosti |
2.1.1 Priprema i izrada programa za promociju zdravlja mladih | Þ imenovanje nosilaca aktivnosti Þ pregled postojećih programa Þ definisanje standarda Þ standardizacija postojećih programa Þ iniciranje i učestvovanje u izradi novih programa za promociju zdravlja mladih | Þ imenovani nosioci aktivnosti Þ urađeno mapiranje postojećih programa Þ utvrđeni standardi iz svih oblasti koje su značajne za razvoj i zdravlje mladih Þ broj standardizovanih programa, geografska distribucija i prema oblastima Þ započela izrada programa | Þ Ministarstvo zdravlja Þ Ministarstvo prosvete i sporta Þ Ministarstvo rada, zapošljavanja i socijalne politike Þ Institut za zdravstvenu zaštitu majke i deteta Srbije "dr Vukan Čupić" Þ Zavod za zdravstvenu zaštitu studenata Þ zdravstvene ustanove, ustanove socijalne zaštite i obrazovne ustanove Þ lokalna samouprava Þ u saradnji sa udruženjima | Þ šest meseci Þ šest meseci Þ šest meseci Þ kontinuirano |
2.1.2 Trening nosilaca programskih aktivnosti na republičkom i lokalnom nivou | Þ definisanje sadržaja treninga: zdravstvenih radnika i zdravstvenih saradnika, prosvetnih radnika, predstavnika medija, lokalne samouprave i socijalne zaštite Þ implementacija treninga Þ uvođenje u sistem obrazovanja i kontinuirane edukacije | Þ utvrđeni neophodni sadržaji treninga Þ broj opština obuhvaćenih treninzima Þ broj održanih treninga i edukovanih osoba Þ struktura profila stručnjaka obuhvaćenih treningom | Þ Ministarstvo zdravlja Þ Ministarstvo prosvete i sporta Þ Institut za zdravstvenu zaštitu majke i deteta Srbije "dr Vukan Čupić" Þ Zavod za zdravstvenu zaštitu studenata Þ lokalna samouprava Þ u saradnji sa udruženjima | Þ 12 meseci Þ kontinuirano |
2.1.3 Razvoj operativnih planova na republičkom i lokalnom nivou | Þ izrada operativnog plana na nacionalnom nivou Þ geografska distribucija nacionalnog plana i izrada operativnog plana na lokalnom nivou Þ jačanje kapaciteta zdravstvenih i obrazovnih institucija | Þ urađen nacionalni operativni plan Þ broj urađenih lokalnih operativnih planova - distribucija prema opštinama | Þ Ministarstvo zdravlja Þ Ministarstvo prosvete i sporta Þ zdravstvene ustanove, ustanove socijalne zaštite i obrazovne ustanove Þ lokalna samouprava | Þ 12 meseci |
2.1.4 Organizovanje i sprovođenje aktivnosti na mestima gde mladi uče | Þ uvođenje sadržaja iz oblasti razvoja i zdravlja mladih u školsku periodiku Þ priprema, izrada i distribucija promotivnog odnosno zdravstveno-edukativnog materijala za mlade Þ organizovanje zdravstveno-vaspitnih tribina, radionica | Þ zastupljenost sadržaja iz oblasti razvoja i zdravlja mladih u školskoj periodici Þ broj i zastupljenost različitih oblasti značajnih za razvoj i zdravlje mladih u edukativnim materijalima uz participatorno definisanje Þ broj distribuiranih primeraka i raspored distribucije edukativnog materijala Þ broj zdravstveno-vaspitnih tribina odnosno radionica i njihova zastupljenost u različitim krajevima Republike Srbije odnosno estimacija broja mladih koji su prisustvovali | Þ zdravstvene ustanove, ustanove socijalne zaštite i obrazovne ustanove Þ lokalna samouprava | Þ 12 meseci Þ kontinuirano |
2.1.5 Organizovanje i sprovođenje aktivnosti na mestima gde mladi provode slobodno vreme | Þ priprema, izrada i distribucija promotivnog odnosno zdravstveno-edukativnog materijala za mlade Þ promotivne aktivnosti na terenu Þ u promotivne akcije uključivanje javnih i popularnih ličnosti, kao i struktura u kojima mladi provode slobodno vreme | Þ broj različitih edukativnih materijala participatorno definisan i broj distribuiranih primeraka Þ broj aktivnosti na terenu i estimacija broja obuhvaćenih mladih Þ broj uključenih popularnih ličnosti | Þ zdravstvene ustanove Þ lokalna samouprava Þ u saradnji sa udruženjima | Þ šest meseci Þ kontinuirano Þ kontinuirano |
2.1.6 Korišćenje medija, internet mreža za mlade; telefonskih i internet savetovališta | Þ jačanje postojećih telefonskih savetovališta i otvaranje novih Þ širenje i održavanje postojeće internet mreže Þ primena medija plana Þ organizovanje i sprovođenje promotivnih aktivnosti na audio-vizuelnim medijima Þ priprema, izrada i distribucija promotivnog, odnosno zdravstveno-edukativnog materijala za mlade | Þ broj različitih edukativnih materijala participatorno definisan i broj distribuiranih primeraka Þ broj korisnika internet mreže i telefonskih savetovališta Þ postojanje medija plana Þ broj sprovedenih aktivnosti pomoću audio-vizuelnih medija Þ broja obuhvaćenih mladih različitim vidovima medijske komunikacije | Þ zdravstvene ustanove, ustanove socijalne zaštite i obrazovne ustanove Þ lokalna samouprava Þ u saradnji sa medijima | Þ kontinuirano |
Potcilj 2.2 Razvoj, standardizacija, akreditacija, primena i praćenje programa za promociju zdravlja mladih na republičkom i lokalnom nivou koji se sprovode od strane mladih (vršnjački pristup) |
2.2.1 Priprema i izrada vršnjačkih programa za promociju zdravlja mladih | Þ imenovanje nosilaca aktivnosti Þ pregled postojećih programa Þ definisanje standarda Þ standardizacija postojećih programa Þ iniciranje i učestvovanje u izradi novih preventivnih programa za mlade | Þ nosioci aktivnosti imenovani Þ postojeći programi mapirani Þ standardi donešeni Þ broj novonastalih programa | Þ Ministarstvo zdravlja Þ Ministarstvo prosvete i sporta Þ zdravstvene ustanove, ustanove socijalne zaštite i obrazovne ustanove Þ u saradnji sa NVO | Þ 12 meseci Þ 12 meseci Þ 12 meseci Þ kontinuirano |
2.2.2 Trening nosilaca preventivnih aktivnosti (vršnjački edukatori) | Þ definisanje sadržaja treninga vršnjačkih edukatora Þ implementacija treninga Þ uspostavljanje sistema kontinuirane edukacije vršnjačkih edukatora kroz sistem školstva, zdravstva odnosno udruženja | Þ utvrđeni neophodni sadržaji treninga Þ broj održanih treninga i edukovanih vršnjaka | Þ Institut za zdravstvenu zaštitu majke i deteta Srbije "dr Vukan Čupić" Þ Zavod za zdravstvenu zaštitu studenata Þ u saradnji sa mrežama vršnjačkih edukatora Þ zdravstvene ustanove, ustanove socijalne zaštite i obrazovne ustanove Þ u saradnji sa udruženjima | Þ 12 meseci Þ kontinuirano |
2.2.3 Razvoj operativnih planova na nacionalnom i lokalnom nivou | Þ izrada operativnog plana na republičkom nivou Þ izrada operativnog plana na lokalnom nivou | Þ urađen republički operativni plan Þ broj urađenih lokalnih operativnih planova - distribucija prema opštinama | Þ Ministarstvo zdravlja Þ zdravstvene ustanove, ustanove socijalne zaštite i obrazovne ustanove Þ lokalna samouprava Þ u saradnji sa udruženjima | Þ šest meseci Þ šest meseci Þ šest meseci |
2.2.4 Sprovođenje vršnjačke edukacije i formiranje grupa za podršku "mladi mladima" | Þ vršnjačka edukacija na mestima gde mladi uče Þ vršnjačka edukacija na mestima gde mladi žive i provode slobodno vreme Þ vršnjačka edukacija koristeći različita sredstva komunikacije Þ formiranje grupa za pomoć i podršku "mladi mladima" izvan zdravstvenih institucija, a uz superviziju profesionalaca | Þ broj održanih radionica i obuhvaćenih mladih Þ broj formiranih grupa za podršku | Þ lokalna samouprava Þ u saradnji sa udruženjima | Þ kontinuirano |
Potcilj 2.3 Razvoj, standardizacija, akreditacija, primena i praćenje ciljanih preventivnih programa i kampanja za posebno osetljive, socijalno ugrožene i marginalizovane mlade |
2.3.1 Priprema i izrada ciljanih preventivnih programa | Þ imenovanje nosilaca aktivnosti Þ pregled postojećih programa Þ definisanje standarda Þ standardizacija postojećih programa Þ iniciranje i učestvovanje u izradi novih preventivnih programa za mlade Þ izrada nacionalnog programa primarne prevencije faktora rizika za nastanak hroničnih masovnih nezaraznih oboljenja, pre svega kardiovaskularnih u skladu sa preporukama Svetske Zdravstvene Organizacije (u daljem tekstu SZO) (Global Strategy on Diet, Physical Activity and Health) Þ izrada i realizacija nacionalnog programa i politike ishrane u skladu sa preporukama SZO (Food and Nutrition Action for Europe) Þ izraditi i implementirati nacionalni program kontinuiranog praćenja rasta, razvoja i ishranjenosti mladih i primene odgovarajućih programa unapređenja ishrane Þ razvoj modela za registrovanje i praćenje Þ standardizacija protokola rada | Þ nosioci aktivnosti imenovani Þ postojeći programi mapirani Þ standardi donešeni Þ broj novonastalih programa Þ model za registrovanje i praćenje urađen Þ protokoli rada standardizovani Þ izrađeni modeli navedenih programa i jedinstvena metodologija | Þ Ministarstvo zdravlja Þ zdravstvene ustanove, ustanove socijalne zaštite i obrazovne ustanove Þ u saradnji sa udruženjima | Þ 12 meseci za izradu, a kontinuirana realizacija |
2.3.2 Trening nosilaca preventivnih aktivnosti na republičkom i lokalnom nivou | Þ definisanje sadržaja treninga: zdravstvenih radnika i zdravstvenih saradnika, prosvetnih radnika, predstavnika medija Þ senzitivizacija zdravstvenih radnika i saradnika Þ trening za pravovremeno prepoznavanje i zadovoljavanje specifičnih potreba posebno osetljivih, socijalno ugroženih i marginalizovanih mladih Þ implementacija treninga Þ uvođenje u sistem obrazovanja i kontinuirane edukacije | Þ sadržaji treninga definisani Þ broj zdravstvenih radnika i saradnika treniranih Þ odgovarajući sadržaji uvedeni u sistem obrazovanja i kontinuirane edukacije | Þ Ministarstvo zdravlja Þ Ministarstvo prosvete i sporta Þ Institut za zdravstvenu zaštitu majke i deteta Srbije, "dr Vukan Čupić" Þ Zavod za zdravstvenu zaštitu studenata Þ zdravstvene ustanove, ustanove socijalne zaštite i obrazovne ustanove Þ u saradnji sa udruženjima | Þ kontinuirano |
2.3.3 Razvoj jačanje programa za aktivnije ravnopravno uključivanje u socijalnu sredinu | Þ izrada i razvoj programa za uključivanje Þ mobilizacija mladih za razradu i sprovođenje programa | Þ specifični programi razvijeni Þ mehanizam za mobilizaciju mladih razvijen Þ broj mladih mobilisan za sprovođenje programa | Þ Ministarstvo zdravlja Þ zdravstvene ustanove, ustanove socijalne zaštite i obrazovne ustanove Þ u saradnji sa udruženjima | Þ 12 meseci Þ kontinuirano |
2.3.4 Formiranje i razvoj vršnjačkih i omladinskih grupa "mladi-mladima" i za samopomoć i širenje mreže | Þ povećanje osetljivosti mladih za ovu vrstu problema Þ standardizacija vršnjačkih programa za samopomoć Þ edukacija volontera Þ kontinuirani vršnjački rad Þ formiranje mreže grupa samopomoći Þ supervizija Þ terenski rad | Þ broj edukovanih volontera Þ broj ostvarenih terenskih aktivnosti i radionica Þ broj obuhvaćenih mladih | Þ Ministarstvo zdravlja Þ zdravstvene ustanove, ustanove socijalne zaštite i obrazovne ustanove Þ u saradnji sa udruženjima | Þ kontinuirano |
Potcilj 2.4 Uvođenje zdravstvenog vaspitanja u školske programe i njegova puna implementacija |
2.4.1 Uključivanje zdravstvenog vaspitanja u redovne školske programe | Þ definisanje aktivnosti, obima i sadržaja zdravstvenog vaspitanja Þ uvođenje zdravstvenog vaspitanja kao obaveznog vida nastave Þ senzitivizacija nastavnika za potrebu uvođenja zdravstvenog vaspitanja u škole | Þ sadržaj definisan Þ zdravstveno vaspitanje uvedeno kao deo obavezne nastave Þ broj i distribucija škola u kojima je urađena senzitivizacija nastavnog kadra | Þ Ministarstvo prosvete i sporta Þ Ministarstvo zdravlja Þ zdravstvene ustanove, ustanove socijalne zaštite i obrazovne ustanove Þ u saradnji sa udruženjima | Þ devet meseci Þ devet meseci Þ devet meseci Þ kontinuirano |
2.4.2 Posebna doedukacija nastavnika i profesora koji bi u školama bila odgovorni za zdravstveno vaspitanje | Þ definisanje profila nastavnika i profesora koji bi sprovodili zdravstveno vaspitanje Þ edukacija nastavnika i profesora koji bi sprovodili zdravstveno vaspitanje Þ lobiranje za proširenje programa fakulteta odakle će se regrutovati nastavnici i profesori za sprovođenje zdravstvenog vaspitanja | Þ broj edukovanih nastavnika Þ nastavni program relevantnih fakulteta proširen | Þ Ministarstvo prosvete i sporta Þ Ministarstvo zdravlja Þ zdravstvene i obrazovne ustanove Þ u saradnji sa udruženjima | Þ devet meseci Þ devet meseci Þ devet meseci |
Potcilj 2.5 Programi su namenjeni i mladićima i devojkama i prepoznaju i uvažavaju rodnu jednakost i specifičnosti rodova |
2.5.1 Programi pokrivaju problematiku specifičnu za oba roda | Þ u sadržaj programa umeti teme koje pokrivaju probleme oba roda | Þ rodna struktura akreditovanih trenera | Þ Ministarstvo zdravlja Þ zdravstvene ustanove, ustanove socijalne zaštite i obrazovne ustanove Þ u saradnji sa udruženjima | Þ kontinuirano |
2.5.2 Uključivanje u vršnjačku edukaciju oba roda | Þ Podsticati uključivanje u vršnjačku edukaciju oba roda | Þ rodna struktura vršnjačkih edukatora | Þ Ministarstvo zdravlja Þ zdravstvene ustanove, ustanove socijalne zaštite i obrazovne ustanove Þ u saradnji sa udruženjima | Þ kontinuirano |
2.5.3 Uključivanje u terenski rad oba roda | Þ Podsticati uključivanje u terenski rad oba roda | Þ rodna struktura terenskih radnika | Þ Ministarstvo zdravlja Þ zdravstvene ustanove, ustanove socijalne zaštite i obrazovne ustanove Þ u saradnji sa udruženjima | Þ kontinuirano |
2.5.4 Uključivanje nastavnika oba roda u edukaciju | Þ Podsticati uključivanje nastavnika oba roda u edukaciju | Þ rodna struktura edukovanih nastavnika | Þ Ministarstvo prosvete i sporta Þ Ministarstvo zdravlja Þ zdravstvene ustanove, ustanove socijalne zaštite i obrazovne ustanove | Þ kontinuirano |
Cilj 3: Unapređivanje i ujednačavanje kvaliteta zdravstvene zaštite mladih sa posebnim osvrtom na prilagođavanje službi razvojnim potrebama mladih |
Potcilj 3.1 Razvijanje i donošenje nacionalnih programa i vodiča dobre prakse |
3.1.1 Priprema i izrada nacionalnih programa i vodiča | Þ donošenje nacionalnih programa Þ izrada vodiča za različite oblasti od značaja za razvoj i zdravlje mladih | Þ vodiči izrađeni i usvojeni | Þ Ministarstvo zdravlja Þ Institut za zdravstvenu zaštitu majke i deteta Srbije "dr Vukan Čupić" Þ Zavod za zdravstvenu zaštitu studenata Þ zdravstvene ustanove, ustanove socijalne zaštite i obrazovne ustanove | Þ 12 meseci |
Potcilj 3.2 Razvijanje i donošenje protokola kontrole rada |
3.2.1 Identifikacija oblasti rada u kojima je potrebno unapređenje kvaliteta rada | Þ izrada protokola za procenu prilagođenosti usluga potrebama mladih Þ izrada protokola za procenu zadovoljstva mladih pruženim uslugama Þ izrada protokola za evaluaciju različitih sadržaja rada Þ izrada protokola za intervju sa rukovodiocem Þ izrada protokola za organizaciju rada Þ izrada protokola za procenu edukovanosti članova stručnog tima u oblasti razvoja i zdravlja mladih | Þ doneti i usvojeni protokoli | Þ Ministarstvo zdravlja Þ Institut za zdravstvenu zaštitu majke i deteta Srbije "dr Vukan Čupić" Þ Zavod za zdravstvenu zaštitu studenata Þ zdravstvene ustanove, ustanove socijalne zaštite i obrazovne ustanove | Þ šest meseci |
3.2.2 Podržavajuća supervizija | Þ obilasci imenovanog tima za superviziju ustanova koje pružaju zdravstvenu zaštitu mladima Þ intervjui sa rukovodiocima, pružaocima usluga i korisnicima, opservacija, izveštavanje | Þ imenovati tim za superviziju Þ broj supervizija izvršenih na svakom nivou Þ broj (%) institucija i savetovališta za mlade gde se podržavajuća supervizija redovno održava | Þ Ministarstvo zdravlja Þ Institut za zdravstvenu zaštitu majke i deteta Srbije "dr Vukan Čupić" Þ Zavod za zdravstvenu zaštitu studenata Þ zdravstvene ustanove, ustanove socijalne zaštite i obrazovne ustanove | Þ Jednom godišnje |
3.2.3 Donošenje akcionih planova za unapređenje kvaliteta rada | Þ Utvrđivanje plana akcije za naredni period kojim bi se ispravili propusti, odnosno dizajnirale odgovarajuće promene ili intervencije | Þ broj izrađenih planova akcije za poboljšanje kvaliteta Þ broj institucija u kojima je registrovano poboljšanje kvaliteta rada od jedne do druge supervizijske posete | Þ zdravstvene ustanove, ustanove socijalne zaštite i obrazovne ustanove | Þ Jednom godišnje |
Potcilj 3.3. Podizanje stručnih kapaciteta i uvođenje procesa licenciranja rada profesionalaca u zdravstvu i profesionalaca iz drugih oblasti koje su povezane sa zdravljem mladih |
3.3.1 Kontinuirana edukacija profesionalaca u zdravstvu i iz drugih oblasti povezanih sa zdravljem mladih | Þ edukacija zdravstvenih radnika i saradnika za primenu vodiča i protokola rada Þ kontinuirana edukacija zdravstvenih radnika i saradnika prvenstveno na primarnom nivou, ali i na drugim nivoima zdravstvene zaštite Þ stvaranje mreže edukovanih multidisciplinarnih timova stručnjaka Þ uspostavljanje koordinacije rada među stručnim timovima Þ predlog za uvođenje odgovarajućih sadržaja iz oblasti promocije zdravlja mladih u nastavne planove i dodiplomske i poslediplomske programe obrazovanja | Þ broj dodatno edukovanih stručnjaka | Þ Ministarstvo zdravlja Þ zdravstvene ustanove, ustanove socijalne zaštite i obrazovne ustanove | Þ kontinuirano |
3.3.2 Uvođenje procesa licenciranja u radu zdravstvenih radnika i drugih profesionalaca | Þ učešće u procesu pripreme profesionalnih udruženja, obrazovnih institucija i upravnih struktura koje će donositi licencu za rad Þ uvesti obaveznu periodičnu edukaciju Þ razviti nacionalni etički kodeks | Þ periodična edukacija uvedena sa planom primene Þ broj osnovanih ili osnaženih profesionalnih udruženja koje će donositi licencu Þ nacionalni etički kodeks donešen | Þ Ministarstvo zdravlja Þ Ministarstvo prosvete i sporta Þ Ministarstvo pravde | Þ 24 meseca |
Potcilj 3.4 Razvijanje postojećih i formiranje novih službi okrenutih mladima, uz definisanje sistema njihove kontrole rada i koordinacije |
3.4.1 Širenje mreže institucija i službi koje će omogućiti promociju zdravlja mladih | Þ definisanje okvira sadržaja rada institucija i službi za mlade Þ izrada standarda službi ul mlade i njihova primena (u pogledu geografske distribucije, obuke i standarda rada kadra, pruženih usluga i podrške lokalne zajednice) Þ formiranje multidisciplinarnih službi prijateljski naklonjenih mladima u ustanovama primarne zdravstvene zaštite (prilagođeno dobnim grupama) Þ identifikovati ustanove koje se bave promocijom zdravlja mladih i njihovo povezivanje Þ restruktuiranje organizacije i sadržaja rada postojećih institucija za očuvanje i unapređivanje zdravlja mladih u skladu sa njihovim potrebama | Þ sadržaj rada institucija i službi za mlade definisan Þ broj novoformiranih službi za mlade Þ broj službi za mlade i broj opština u kojima su razvijene | Þ Ministarstvo zdravlja Þ Institut za zdravstvenu zaštitu majke i deteta Srbije "dr Vukan Čupić" Þ Zavod za zdravstvenu zaštitu studenata Þ zdravstvene ustanove, ustanove socijalne zaštite i obrazovne ustanove | Þ 12 meseci |
3.4.2 formiranje i razvijanje pristupačne mreže savetovališta za mlade na primarnom nivou zdravstvene zaštite | Þ izrada modela za rad u savetovalištu za mlade koje bi sprovodilo primarnu i delom sekundarnu prevenciju poremećaja zdravlja, a u skladu sa mogućnostima primarnog nivoa zdravstvene zaštite Þ formiranje multidisciplinarnih savetovališta za mlade u svim domovima zdravlja u Republici Srbiji u skladu sa potrebama mladih i postojećim kadrovskim, prostornim i tehničkim mogućnostima Þ doedukacija kadra za rad u multidisciplinarnom savetovalištu Þ uključivanje mladih u rad savetovališta uz podršku i pomoć profesionalaca Þ kontinuirana promocija Savetovališta koja bi podigla svest mladih o postojanju ovakvih ustanova i o uslugama koje one pružaju Þ organizovanje jedinstvenog web-foruma u cilju razmene iskustava unutar mreže institucija i službi koje se bave promocijom zdravlja mladih Þ organizovanje obuke za pisanje projekata napraviti dokument kojim će se utvrditi saradnja između zdravstvenih ustanova i NVO-a. | Þ model za rad u savetovalištu za mlade izrađen u skladu sa istraženim potrebama mladih Þ broj restruktuiranih postojećih savetovališta za mlade Þ broj opština u kojima postoje savetovališta za mlade Þ broj novoformiranih savetovališta za mlade Þ broj (%) savetovališta u čiji rad su aktivno uključeni mladi Þ broj i stručni profil kadra u savetovalištu koji su prošli doedukaciju | Þ Ministarstvo zdravlja Þ Institut za zdravstvenu zaštitu majke i deteta Srbije "dr Vukan Čupić" Þ Zavod za zdravstvenu zaštitu studenata Þ zdravstvene ustanove, ustanove socijalne zaštite i obrazovne ustanove Þ u saradnji sa udruženjima | Þ 24 meseca |
3.4.3 Razvijanje mreže dostupnih timova za hitne i krizne intervencije | Þ formiranje timova za mrežu SOS telefonskih linija koje će biti dostupne mladima i van zvaničnog radnog vremena Þ povezivanje timova u mrežu Þ saradnja sa drugim institucijama, organizacijama ili ciljnim grupama Þ doedukacija stručnjaka i edukacija novih članova - povezivanje timova u mrežu | Þ broj edukovanih osoba za SOS telefon Þ broj formiranih timova Þ broj ostvarenih kontakata Þ broj (%) opština u Republici Srbiji odakle dolaze pozivi mladih | Þ Ministarstvo zdravlja Þ zdravstvene ustanove, ustanove socijalne zaštite i obrazovne Þ u saradnji sa udruženjima | Þ 24 meseca |
3.4.4 Razvijanje mreže vaninstitucionalnih jedinica sa preventivnom orijentacijom na lokalnom nivou | Þ identifikovati partnere među vaninstitucionalnim organizacijama i NVO koje u delokrugu svoga rada primarno imaju unapređivanje zdravlja mladih Þ uspostaviti mrežu vladinih organizacija i NVO koje u delokrugu svoga rada primarno imaju razvoj i zdravlje mladih | Þ broj identifikovanih strateških partnera Þ broj uspostavljenih mreža | Þ lokalna samouprava Þ u saradnji sa udruženjima | Þ 12. meseci |
3.4.5 Definisanje sistema kontrole i koordinacije rada institucija i službi za mlade | Þ utvrditi osnovne indikatore za kontrolu rada institucija i službi za mlade Þ identifikovati (mapirati) ustanove i službe za mlade i definisati osnovne principe koordinacije njihovog rada Þ definisati eksternu superviziju (jednom u pola godine) od strane tima eksperata u oblastima koje pokriva ta služba Þ definisati jednomesečnu internu superviziju članova tima Þ definisati redovne periodične sastanke članova tima određene zdravstvene službe uz samoevaluaciju članova tima Þ definisati permanentu evaluaciju od strane samih korisnika (mladih) | Þ indikatori uspostavljeni Þ ustanove i službe mapirane Þ broj supervizija izvršenih na svakom nivou Þ broj (%) institucija i savetovališta za mlade gde se eksterna supervizija redovno održava Þ broj (%) institucija i savetovališta za mlade gde se interna supervizija i samoevaluacija redovno održava Þ broj (%) institucija i savetovališta za mlade gde se evaluacija od strane korisnika redovno održava | Þ Ministarstvo zdravlja Þ Institut za zdravstvenu zaštitu majke i deteta Srbije "dr Vukan Čupić" Þ Zavod za zdravstvenu zaštitu studenata Þ zdravstvene ustanove, ustanove socijalne zaštite i obrazovne ustanove | Þ 12 meseci |
Potcilj 3.5 Jačanje kapaciteta (kadar, prostor, oprema) institucija usmerenih na pomoć i lečenje mladih |
3.5.1 Integrisano delovanje službi na sva tri nivoa | Þ jasno definisati i razgraničiti okvir, obim i sadržaj rada službi namenjenih mladima po nivoima Þ preciznim protokolom obezbediti neophodnu povezanost i prohodnost po nivoima zdravstvene zaštite Þ osnaživanje postojećih savetovališta za mlade i proširivanje integriranog delovanja uvođenjem novih sadržaja (prevencija HIV infekcije, prevencija zloupotrebe psihoaktivnih supstanci, prevencija zlostavljanja i zanemarivanja, prevencija mentalnih poremećaja, poremećaja ishrane i sl.) Þ povezivanje službi za mlade na sekundarnom nivou, kao i ostvarivanje integrisanog pristupa u lečenju i rehabilitaciji (tercijarni nivo) | Þ protokoli definisani na svim nivoima | Þ Ministarstvo zdravlja Þ Institut za javno zdravlje Srbije "dr Milan Jovanović Batut" Þ Republički zavod za zdravstveno osiguranje Þ zdravstvene ustanove, ustanove socijalne zaštite i obrazovne ustanove | Þ 12 meseci |
3.5.2 Nove stacionarne jedinice za mentalne probleme mladih | Þ proceniti potrebe na teritoriji cele Republike Srbije za lečenje mladih sa mentalnim problemima Þ pristupiti otvaranju novih stacioniranih jedinica za lečenje mladih sa mentalnim problemima u sastavu postojećih psihijatrijskih odeljenja u medicinskim centrima Þ organizovanje kreativnih dnevnih aktivnosti prilagođenih mladima (sport, kulturne aktivnosti, edukativni programi) Þ uključivanje volontera - vršnjačkih edukatora u rad stacionarnih jedinica humanizacija prostora (vedre boje, veliki dnevni boravci, parkovi) | Þ analiza potrebe urađena Þ broj (%) medicinskih centara i opštih bolnica sa otvorenim odeljenjima za lečenje mladih sa mentalnim problemima | Þ Ministarstvo zdravlja Þ Institut za javno zdravlje Srbije "dr Milan Jovanović Batut" Þ Republički zavod za zdravstveno osiguranje | Þ 24 meseca |
3.5.3 Osnaživanje, programsko i teritorijalno definisanje postojećih jedinica za mentalno zdravlje mladih | Þ Preispitati postojeću mrežu stacionarnih jedinica za mentalne probleme mladih i razdvojiti ih od jedinica za decu, kao i od dece i mladih sa neurološkim poremećajima Þ Zavisno od lokalnih potreba otvoriti specijalističko-konsultativne ambulante na sekundarnom nivou zdravstvene zaštite za mentalne probleme mladih (poremećaj ponašanja, upotrebe psihoaktivnih supstanci) Þ permanentna edukacija kadrova i supervizija rad | Þ broj (%) stacionarnih psihijatrijskih jedinica odvojenih za decu Þ broj psihijatrijskih stacionarnih jedinica odvojenih od neuroloških | Þ Ministarstvo zdravlja Þ Institut za javno zdravlje Srbije "dr Milan Jovanović Batut" Þ Republički zavod za zdravstveno osiguranje | Þ 12 meseci |
Potcilj 3.6 Smanjenje stigmatizacije i diskriminacije mladih koji su oboleli, sa potrebom za posebnom podrškom, socijalno ugroženih i zlostavljanih |
3.6.1 Razvijanje programa za razvoj samopouzdanja, veština komunikacije i pregovaranja usklađenih sa razvojnim potencijalima mladih sa poremećajima mentalnog zdravlja, hroničnim oboljenjima i sa potrebom za posebnom podrškom | Þ imenovanje nosilaca aktivnosti za standardizaciju Þ pregled postojećih programa Þ definisanje standarda Þ standardizacija postojećih programa Þ iniciranje i učestvovanje u izradi novih preventivnih programa za mlade Þ razvoj modela za registrovanje i praćenje Þ standardizacija protokola rada Þ formiranje i jačanje programa za ekonomsko osamostaljivanje Þ edukacija najšire javnosti Þ edukovanje medija-novinara Þ podstaći razvoj programa koji su kulturalno prikladni i pristupačni i koji odražavaju raznolikost zajednice mladih | Þ nosilac aktivnosti imenovan Þ postojeći programi mapirani Þ standardi donešeni Þ broj novonastalih programa Þ model za praćenje razvijen Þ protokol rada standardizovan Þ broj javnih kampanja Þ broj treniranih novinara Þ broj novonastalih kulturalno prikladnih programa | Þ Ministarstvo zdravlja Þ Ministarstvo rada, zapošljavanja i socijalne politike Þ zdravstvene ustanove, ustanove socijalne zaštite i obrazovne ustanove Þ u saradnji sa udruženjima | Þ Kontinuirano |
3.6.2 Prilagođavanje arhitektura mladima sa posebnim potrebama | Þ definisati zakonsku obavezu za jednakost u dostupnosti svih objekata i sredstava Þ realizovati zakonom predviđenu obavezu | Þ doneti i sprovesti propis | Þ Ministarstvo za kapitalne investicije | Þ 12 meseci |