PRAVILNIK

O STANDARDIMA ZA SAMOVREDNOVANJE I OCENJIVANJE KVALITETA VISOKOŠKOLSKIH USTANOVA

("Sl. glasnik RS", br. 106/2006)

Član 1

Ovim pravilnikom utvrđuju se standardi za samovrednovanje i ocenjivanje kvaliteta visokoškolskih ustanova.

Standardi iz stava 1. ovog člana odštampani su uz ovaj pravilnik i čine njegov sastavni deo.

Član 2

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

STANDARDI ZA SAMOVREDNOVANJE I OCENJIVANJE KVALITETA VISOKOŠKOLSKIH USTANOVA

Standard 1: Strategija obezbeđenja kvaliteta

Visokoškolska ustanova utvrđuje strategiju obezbeđenja kvaliteta, koja je dostupna javnosti.

Strategija obezbeđenja kvaliteta sadrži:

- opredeljenje visokoškolske ustanove da neprekidno i sistematski radi na unapređenju kvaliteta svojih programa;

- mere za obezbeđenje kvaliteta;

- subjekte obezbeđenja kvaliteta (stručna tela, studente, nenastavno osoblje) i njihova prava i obaveze u tom postupku;

- oblasti obezbeđenja kvaliteta (studijski programi, nastava, istraživanje, vrednovanje studenata, udžbenici i literatura, resursi, nenastavna podrška, proces upravljanja);

- opredeljenje za izgradnju organizacione kulture kvaliteta;

- povezanost obrazovne, naučnoistraživačke, umetničke i stručne delatnosti.

Strategiju obezbeđenja kvaliteta donosi organ upravljanja visokoškolske ustanove na predlog organa poslovođenja.

Visokoškolska ustanova objavljuje strategiju obezbeđenja kvaliteta i promoviše je, kako u samoj ustanovi, tako i u javnosti.

Visokoškolska ustanova periodično preispituje i unapređuje strategiju obezbeđenja kvaliteta.

Standard 2: Standardi i postupci za obezbeđenje kvaliteta

Visokoškolska ustanova utvrđuje način (standarde) i postupke za obezbeđenje kvaliteta svog rada, koji su dostupni javnosti.

Standardi za obezbeđenje kvaliteta sadrže minimalni nivo kvaliteta rada visokoškolske ustanove.

Postupci za obezbeđenje kvaliteta se utvrđuju posebno za svaku oblast obezbeđenja kvaliteta i njima se na detaljan način uređuje postupanje subjekata u sistemu obezbeđenja kvaliteta te ustanove.

Standarde i postupke za obezbeđenje kvaliteta donosi stručni organ visokoškolske ustanove na predlog komisije za obezbeđenje kvaliteta.

Visokoškolska ustanova je obavezna da standarde i postupak za obezbeđenje kvaliteta učini dostupnim nastavnicima, studentima i javnosti.

Visokoškolska ustanova periodično preispituje i unapređuje standarde i postupke za obezbeđenje kvaliteta.

Standard 3: Sistem obezbeđenja kvaliteta

Visokoškolska ustanova izgrađuje organizacionu strukturu za obezbeđenje kvaliteta.

Visokoškolska ustanova statutom utvrđuje poslove i zadatke nastavnika, saradnika, studenata, stručnih organa, katedri i komisije za obezbeđenje kvaliteta u donošenju i sprovođenju strategije, standarda i postupka za obezbeđenje kvaliteta.

Visokoškolska ustanova posebnim merama obezbeđuje učešće studenata u donošenju i sprovođenju strategije, standarda, postupka i kulture obezbeđenja kvaliteta.

Visokoškolska ustanova formira komisiju za obezbeđenje kvaliteta iz reda nastavnika, saradnika, nenastavnog osoblja i studenata.

Standard 4: Kvalitet studijskog programa

Kvalitet studijskog programa obezbeđuje se kroz praćenje i proveru njegovih ciljeva, strukture, radnog opterećenja studenata, kao i kroz osavremenjivanje sadržaja i stalno prikupljanje informacija o kvalitetu programa od odgovarajućih organizacija iz okruženja.

Visokoškolska ustanova redovno i sistematski proverava i, po potrebi, iznova određuje:

- ciljeve studijskog programa i njihovu usklađenost sa osnovnim zadacima i ciljevima visokoškolske ustanove;

- strukturu i sadržaj studijskog programa u pogledu odnosa opšte-akademskih, naučno-stručnih i stručno-aplikativnih disciplina;

- radno opterećenje studenata mereno ESPB;

- ishode i stručnost koje dobijaju studenti kada završe studije i mogućnosti zapošljavanja i daljeg školovanja.

Visokoškolska ustanova ima utvrđene postupke za odobravanje, praćenje i kontrolu programa studija.

Visokoškolska ustanova redovno pribavlja povratne informacije od poslodavaca, predstavnika Nacionalne službe za zapošljavanje i drugih odgovarajućih organizacija o kvalitetu studija i svojih studijskih programa.

Visokoškolska ustanova obezbeđuje studentima učešće u ocenjivanju i osiguranju kvaliteta studijskih programa.

Visokoškolska ustanova obezbeđuje neprekidno osavremenjivanje sadržaja kurikuluma i njihovu uporedivost sa kurikulumima odgovarajućih stranih visokoškolskih ustanova.

Kurikulum studijskog programa podstiče studente na stvaralački način razmišljanja, na deduktivan način istraživanja kao i primenu tih znanja i veština u praktične svrhe.

Uslovi i postupci koji su neophodni za završavanje studija i dobijanje diplome određenog nivoa obrazovanja su definisani i dostupni na uvid javnosti, naročito u elektronskoj formi i usklađeni su sa ciljevima, sadržajima i obimom akreditovanja studijskih programa.

Standard 5: Kvalitet nastavnog procesa

Kvalitet nastavnog procesa obezbeđuje se kroz interaktivnost nastave, uključivanje primera u nastavu, profesionalni rad nastavnika i saradnika, donošenje i poštovanje planova rada po predmetima kao i praćenje kvaliteta nastave i preduzimanje potrebnih mera u slučaju kada se utvrdi da kvalitet nastave nije na odgovarajućem nivou.

Nastavnici i saradnici tokom izvođenja predavanja i vežbi postupaju profesionalno i imaju korektan odnos prema studentima.

Plan i raspored nastave (predavanja i vežbi) su usklađeni sa potrebama i mogućnostima studenata, poznati su pre početka odgovarajućeg semestra i dosledno se sprovode.

Nastava na visokoškolskim ustanovama je interaktivna, obavezno uključuje primere iz prakse, podstiče studente na razmišljanje i kreativnost, samostalnost u radu i primenu stečenih znanja.

Visokoškolska ustanova obezbeđuje da se na svakom predmetu, pre početka semestra, donese i učini dostupnim studentima plan rada koji uključuje:

- osnovne podatke o predmetu: naziv, godina, broj ESPB bodova, uslovi;

- ciljeve predmeta;

- sadržaj i strukturu predmeta;

- plan i raspored izvođenja nastave (predavanja i vežbe);

- način ocenjivanja na predmetu;

- udžbenike, odnosno obaveznu i dopunsku literaturu;

- podatke o nastavnicima i saradnicima na predmetu.

Visokoškolska ustanova sistematski prati sprovođenje plana nastave kao i planova rada na pojedinačnim predmetima i preduzima korektivne mere ukoliko dođe do odstupanja.

Visokoškolska ustanova sistematski prati, ocenjuje kvalitet nastave na pojedinačnim predmetima i preduzima korektivne mere za njegovo unapređenje. Ustanova upozorava nastavnike koji se ne pridržavaju plana rada na predmetu ili ne postižu odgovarajući kvalitet predavanja i vežbi, na potrebu poboljšanja, i obezbeđuju im potrebno usavršavanje.

Standard 6: Kvalitet naučnoistraživačkog, umetničkog i stručnog rada

Visokoškolska ustanova neprekidno radi na podsticanju, obezbeđenju uslova, praćenju i proveri rezultata naučnoistraživačkog, umetničkog i stručnog rada i na njihovom uključivanju u nastavni proces.

Visokoškolska ustanova u svome radu ostvaruje jedinstvo obrazovnog, naučnoistraživačkog, umetničkog i profesionalnog (stručnog) rada.

Visokoškolska ustanova permanentno osmišljava, priprema i realizuje naučnoistraživačke, umetničke, stručne i druge vrste programa, kao i nacionalne i međunarodne naučne projekte.

Visokoškolska ustanova sistematski prati i ocenjuje obim i kvalitet istraživačkog rada nastavnika i saradnika.

Sadržaj i rezultati naučnih, istraživačkih, umetničkih i stručnih aktivnosti visokoškolske ustanove usklađeni su sa strateškim ciljem same ustanove, kao i sa nacionalnim i evropskim ciljevima i standardima visokog obrazovanja.

Znanja do kojih visokoškolska ustanova dolazi sprovođenjem određenih naučnih, istraživačkih, umetničkih i profesionalnih aktivnosti, aktivno se uključuju u postojeći nastavni proces.

Visokoškolska ustanova podstiče svoje zaposlene da se aktivno bave naučnim, istraživačkim, umetničkim i profesionalnim radom i da što češće objavljuju rezultate svoga rada.

Visokoškolska ustanova obavlja izdavačku delatnost u skladu sa svojim mogućnostima.

Standard 7: Kvalitet nastavnika i saradnika

Kvalitet nastavnika i saradnika obezbeđuje se pažljivim planiranjem i izborom na osnovu javnog postupka, stvaranjem uslova za permanentnu edukaciju i razvoj nastavnika i saradnika i proverom kvaliteta njihovog rada u nastavi.

Postupak i uslovi za izbor nastavnika i saradnika utvrđuju se unapred, javni su i dostupni oceni stručne i šire javnosti. Ovaj postupak i uslovi su predmet periodične provere i usavršavanja.

Visokoškolska ustanova se prilikom izbora nastavnika i saradnika u zvanja pridržava propisanih postupaka i uslova putem kojih ocenjuje naučnu, istraživačku i pedagošku aktivnost nastavnika i saradnika.

Visokoškolska ustanova sistematski prati, ocenjuje i podstiče naučnu, istraživačku i pedagošku aktivnost nastavnika i saradnika.

Visokoškolska ustanova sprovodi dugoročnu politiku kvalitetne selekcije mladih kadrova i njihovog daljeg napretka kao i različite vrste usavršavanja.

Visokoškolska ustanova obezbeđuje nastavnicima i saradnicima permanentnu edukaciju i usavršavanje, putem studijskih boravaka, specijalizacija, učešća na naučnim, umetničkim i stručnim skupovima.

Visokoškolska ustanova pri izboru i unapređenju nastavno-naučnog, umetničkog i stručnog kadra posebno vrednuje povezanost rada u obrazovanju sa radom na projektima u drugim oblastima privrednog i društvenog života.

Visokoškolska ustanova pri izboru i unapređenju nastavno-naučnog, umetničkog i stručnog kadra posebno vrednuje pedagoške sposobnosti nastavnika i saradnika.

Standard 8: Kvalitet studenata

Kvalitet studenata se obezbeđuje selekcijom studenata na unapred propisan i javan način, ocenjivanjem studenata tokom rada u nastavi, permanentnim praćenjem i proveravanjem rezultata ocenjivanja i prolaznosti studenata i preduzimanjem odgovarajućih mera u slučaju propusta.

Visokoškolska ustanova obezbeđuje potencijalnim i upisanim studentima sve relevantne informacije i podatke koji su povezani sa njihovim studijama.

Pri selekciji studenata za upis, visokoškolska ustanova vrednuje rezultate postignute u prethodnom školovanju i rezultate postignete na prijemnom ispitu, odnosno ispitu za proveru sklonosti i sposobnosti, u skladu sa zakonom.

Jednakost i ravnopravnost studenata po svim osnovama (rasa, boja kože, pol, seksualna orijentacija, etničko, nacionalno ili socijalno poreklo, jezik, veroispovest, političko ili drugo mišljenje, status stečen rođenjem, postojanje senzornog ili motornog hendikepa i imovinsko stanje) je zagarantovana, kao i mogućnost studiranja za studente sa posebnim potrebama. Visokoškolska ustanova razvija i unapred upoznaje studente sa obavezom praćenja nastave.

Studenti se ocenjuju pomoću unapred objavljenih kriterijuma, pravila i procedura.

Visokoškolska ustanova sistematično analizira, ocenjuje i unapređuje metode i kriterijume ocenjivanja studenata po predmetima a posebno: da li je metod ocenjivanja studenata prilagođen predmetu, da li se prati i ocenjuje rad studenta tokom nastave, kakav je odnos ocena rada studenta tokom nastave i na završnom ispitu u ukupnoj oceni i da li se ocenjuje sposobnost studenata da primene znanje.

Metode ocenjivanja studenata i znanja koje su usvojili u toku nastavno-naučnog procesa usklađene su sa ciljevima, sadržajima i obimom akreditovanja studijskih programa.

Visokoškolska ustanova obezbeđuje korektno i profesionalno ponašanje nastavnika tokom ocenjivanja studenata (objektivnost, etičnost i korektan odnos prema studentu).

Visokoškolska ustanova sistematično prati i proverava ocene studenata po predmetima i preduzima odgovarajuće mere ukoliko dođe do nepravilnosti u distribuciji ocena (suviše visokih ili niskih ocena, neravnomeran raspored ocena) u dužem periodu.

Visokoškolska ustanova sistematično prati i proverava prolaznost studenata po predmetima, programima, godinama i preduzima korektivne mere u slučaju suviše niske prolaznosti ili drugih nepravilnosti u ocenjivanju.

Visokoškolska ustanova omogućava studentima odgovarajući oblik studentskog organizovanja, delovanja i učešća u odlučivanju, u skladu sa zakonom.

Standard 9: Kvalitet udžbenika, literature, bibliotečkih i informatičkih resursa

Kvalitet udžbenika, literature, bibliotečkih i informatičkih resursa se obezbeđuje donošenjem i sprovođenjem odgovarajućeg podzakonskog akta.

Visokoškolska ustanova obezbeđuje studentima udžbenike i drugu literaturu neophodnu za savlađivanje gradiva u potrebnoj količini i na vreme.

Nastava iz svakog predmeta je pokrivena odgovarajućim udžbenicima i drugim učilima koji su unapred poznati i objavljeni.

Visokoškolska ustanova donosi opšti akt o udžbenicima. U skladu sa tim opštim aktom, ustanova sistematično prati, ocenjuje kvalitet udžbenika i drugih učila sa aspekta kvaliteta sadržaja (savremenost, tačnost), strukture (primeri, pitanja, rezime), stila i obima (usklađenost sa brojem ESPB bodova); udžbenici i druga učila koja ne zadovoljavaju standard bivaju poboljšani ili povučeni iz nastave i zamenjeni kvalitetnijim.

Visokoškolska ustanova obezbeđuje studentima biblioteku opremljenu potrebnim brojem bibliotečkih jedinica kao i opremom za rad.

Visokoškolska ustanova sistematično prati, ocenjuje i unapređuje strukturu i obim bibliotečkog fonda.

Visokoškolska ustanova obezbeđuje studentima neophodne informatičke resurse za savlađivanje gradiva: potreban broj računara odgovarajućeg kvaliteta, drugu informatičku opremu, pristup Internetu i ostalu komunikacionu opremu.

Broj zaposlenih u biblioteci i pratećim službama kao i vrsta i nivo njihove stručne spreme usklađeni su sa nacionalnim i evropskim standardima za pružanje ove vrste usluga.

Kompetentnost i motivisanost osoblja za podršku u biblioteci, čitaonici i računarskom centru se kontinuirano prati, ocenjuje i unapređuje.

Studenti se sistematski upoznaju sa načinom rada u biblioteci i računskom centru.

Prostorije namenjene za smeštaj bibliotečkog fonda, arhivskog i ostalog elektronskog materijala, a naročito studentske čitaonice, smeštene su u odgovarajućem delu zgrade kako bi studentima, nastavnom i nenastavnom osoblju i ostalim korisnicima pružili adekvatne uslove za rad. Korišćenje biblioteke i pristup njenom kompletnom fondu obezbeđen je najmanje 12 časova dnevno.

Standard 10: Kvalitet upravljanja visokoškolskom ustanovom i kvalitet nenastavne podrške

Kvalitet upravljanja visokoškolskom ustanovom i kvalitet nenastavne podrške se obezbeđuje utvrđivanjem nadležnosti i odgovornosti organa upravljanja i jedinica za nenastavnu podršku i permanentnim praćenjem i proverom njihovog rada.

Organi upravljanja i organi poslovođenja, njihove nadležnosti i odgovornosti u organizaciji i upravljanju visokoškolskom ustanovom su utvrđeni opštim aktom visokoškolske ustanove u skladu sa zakonom.

Struktura, organizacione jedinice i njihov delokrug rada kao i njihova koordinacija i kontrola su utvrđeni opštim aktom visokoškolske ustanove, u skladu sa zakonom.

Visokoškolska ustanova sistematski prati i ocenjuje organizaciju i upravljanje visokoškolskom ustanovom i preduzima mere za njihovo unapređenje.

Visokoškolska ustanova sistematski prati i ocenjuje rad upravljačkog i nenastavnog osoblja i preduzima mere za unapređenje kvaliteta njihovog rada; posebno prati i ocenjuje njihov odnos prema studentima i motivaciju u radu sa studentima.

Uslovi i postupak zasnivanja radnog odnosa i napredovanja nenastavnog osoblja utvrđuju se opštima aktom visokoškolske ustanove i dostupni su javnosti.

Rad i delovanje upravljačkog i nenastavnog osoblja su dostupni oceni nastavnika, nenastavnog osoblja, studenata i javnog mnjenja.

Visokoškolska ustanova obezbeđuje broj i kvalitet nenastavnog osoblja u skladu sa standardima za akreditaciju.

Ustanova obezbeđuje upravljačkom i nenastavnom osoblju permanentno obrazovanje i usavršavanje na profesionalnom planu.

Standard 11: Kvalitet prostora i opreme

Kvalitet prostora i opreme se obezbeđuje kroz njihov adekvatan obim i strukturu.

Visokoškolska ustanova poseduje primerene prostorne kapacitete: učionice, kabinete, biblioteku, čitaonicu i slično, za kvalitetno obavljanje svoje delatnosti.

Visokoškolska ustanova poseduje adekvatnu i savremenu tehničku, laboratorijsku i drugu specifičnu opremu koja obezbeđuje kvalitetno izvođenje nastave na svim vrstama i stepenima studija.

Visokoškolska ustanova kontinuirano prati i usklađuje svoje prostorne kapacitete i opremu sa potrebama nastavnog procesa i brojem studenata.

Visokoškolska ustanova svim zaposlenim i studentima obezbeđuje neometan pristup različitim vrstama informacija u elektronskom obliku i informacionim tehnologijama, kako bi se te informacije koristile u naučnoobrazovne svrhe.

Visokoškolska ustanova u svom sastavu poseduje najmanje jednu prostoriju opremljenu savremenim tehničkim i ostalim uređajima koji studentima i osoblju omogućavaju rad na računarima i korišćenje usluga računskog centra (fotokopiranje, štampanje, skeniranje, narezivanje CD i DVD materijala).

Standard 12: Finansiranje

Kvalitet finansiranja visokoškolske ustanove obezbeđuje se kroz kvalitet izvora finansiranja, finansijsko planiranje i transparentnost u upotrebi finansijskih sredstava što dovodi do finansijske stabilnosti u dugom roku.

Visokoškolska ustanova ima dugoročno obezbeđena finansijska sredstva neophodna za realizaciju nastavno-naučnog procesa, naučnoistraživačkih projekata, umetničkih i profesionalnih aktivnosti.

Izvori finansiranja visokoškolske ustanove mogu biti:

- sredstva koja obezbeđuje osnivač;

- školarine;

- donacije, pokloni i zaveštanja;

- sredstva za finansiranje naučnoistraživačkog, umetničkog i stručnog rada;

- projekti i ugovori u vezi sa realizacijom nastave, istraživanja i konsultantskih usluga;

- naknade za komercijalne i druge usluge;

- osnivačka prava iz ugovora sa trećim licima;

- i drugi izvori, u skladu sa zakonom.

Visokoškolska ustanova samostalno planira raspored i namenu finansijskih sredstava tako da obezbeđuje finansijsku stabilnost i likvidnost u dužem vremenskom periodu.

Visokoškolska ustanova obezbeđuje javnost i transparentnost svojih izvora finansiranja i načina upotreba finansijskih sredstava kroz izveštaj o poslovanju i godišnji obračun koji usvaja savet.

Standard 13: Uloga studenata u samovrednovanju i proveri kvaliteta

Visokoškolske ustanove obezbeđuju značajnu ulogu studenata u procesu obezbeđenja kvaliteta i to kroz rad studentskih organizacija i studentskih predstavnika u telima visokoškolske ustanove kao i kroz anketiranje studenata o kvalitetu visokoškolske ustanove.

Predstavnici studenata su članovi komisije za obezbeđenje kvaliteta visokoškolske ustanove.

Studenti na odgovarajući način daju mišljenje o strategiji, standardima, postupcima i dokumentima kojima se obezbeđuje kvalitet visokoškolske ustanove, uključujući i rezultate samovrednovanja i ocenjivanja kvaliteta visokoškolske ustanove.

Obavezan element samovrednovanja visokoškolske ustanove jeste anketa kojom se ispituju stavovi i mišljenja studenata o pitanjima iz svih oblasti koje se proveravaju u procesu samovrednovanja. Visokoškolska ustanova je obavezna da organizuje i sprovede anketu i da njene rezultate učini dostupnim javnosti i uključi ih u ukupnu ocenu samovrednovanja i ocene kvaliteta.

Studenti su aktivno uključeni u procese permanentnog osmišljavanja, realizacije razvoja i evaluacije studijskih programa u okviru kurikuluma i razvoj metoda ocenjivanja.

Standard 14: Sistematsko praćenje i periodična provera kvaliteta

Visokoškolska ustanova kontinuirano i sistematski prikuplja potrebne informacije o obezbeđenju kvaliteta i vrši periodične provere u svim oblastima obezbeđenja kvaliteta.

Visokoškolska ustanova obezbeđuje sprovođenje utvrđenih standarda i postupaka za ocenjivanje kvaliteta i obavljanje svih zadataka koje u tom procesu imaju subjekti u sistemu obezbeđenja kvaliteta te ustanove.

Visokoškolska ustanova obezbeđuje uslove i infrastrukturu za redovno, sistematsko prikupljanje i obradu podataka potrebnih za ocenu kvaliteta u svim oblastima koje su predmet samovrednovanja.

Visokoškolska ustanova obezbeđuje redovnu povratnu informaciju od poslodavaca, predstavnika Nacionalne službe za zapošljavanje, svojih bivših studenata i drugih odgovarajućih organizacija o kompetencijama diplomiranih studenata.

Visokoškolska ustanova obezbeđuje podatke potrebne za upoređivanje sa stranim visokoškolskim ustanovama u pogledu kvaliteta.

Visokoškolska ustanova obavlja periodična samovrednovanja i proveru nivoa kvaliteta tokom kojih proverava sprovođenje utvrđene strategije i postupaka za obezbeđenje kvaliteta kao i dostizanje željenih standarda kvaliteta. U periodičnim samovrednovanjima obavezno je uključivanje rezultata anektiranja studenata. Samovrednovanje mora da se sprovodi najmanje jednom u tri godine.

Sa rezultatima samovrednovanja visokoškolska ustanova upoznaje nastavnike i saradnike preko katedri i stručnih organa, studente preko studentskih organizacija, Komisiju za akreditaiciju i proveru kvaliteta i javnost.