PRAVILNIK

O NORMATIVIMA I STANDARDIMA ZA OBAVLJANJE POSLOVA POMOĆI U KUĆI, KRITERIJUMIMA I MERILIMA ZA UTVRĐIVANJE CENE USLUGA I UČEŠĆU KORISNIKA I NJEGOVIH SRODNIKA U TROŠKOVIMA POMOĆI U KUĆI

("Sl. list Grada Novog Sada", br. 2/95, 10/95, 8/97 i 15/97)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovim Pravilnikom utvrđuju se normativi i standardi za obavljanje poslova pomoći u kući, kriterijumi i merila za utvrđivanje cene usluga pomoći u kući i učešću korisnika i njegovih srodnika obaveznih na izdržavanje u troškovima pomoći u kući.

II NORMATIVI I STANDARDI ZA OBAVLJANJE POSLOVA POMOĆI U KUĆI

Član 2

Pravo na pomoć u kući obezbeđuje se starim, iznemoglim i hronično-obolelim licima i drugim licima koja nisu u stanju da se same staraju o sebi, pružanjem sledećih usluga:

1. usluga lične higijene,

2. nega korisnika,

3. pomoć u održavanju higijene stana i obavljanje neophodnih poslova,

4. pomoć radi zadovoljavanja drugih egzistencijalnih potreba.

Član 3

Usluge lične higijene obuhvataju:

- toaletu nepokretnih, polupokretnih i senilnih korisnika,

- higijenu usne duplje,

- kupanje sa pranjem kosa nepokretnog, polupokretnog, senilnog i inkontinentnog bolesnika,

- dnevnu toaletu inkontinentnog korisnika sa kupanjem,

- šišanje, friziranje i brijanje,

- sečenje noktiju (jednom sedmično),

- prevenciju nastajanja dekubitusa i konktraktura,

- higijensku pripremu nepokretnog i polupokretnog korisnika za uzimanje obroka,

- hranjenje polupokretnog, nepokretnog i korisnika sa smetnjama žvakanja i gutanja,

- pripremu, serviranje, hranjenje senilno-dementnih korisnika,

- nameštanje kreveta,

- dezinfekciju kreveta,

- održavanje ortopedskih pomagala i pribora za ličnu higijenu,

- otklanjanje grube nečistoće inkontinentalnog korisnika,

- briga o fiziološkim potrebama korisnika u postelji i

- lekovitu klizmu.

Član 4

Nega korisnika obuhvata:

1. postavljanje bolesnika u odgovarajući korektivni položaj,

2. primenu kupke i obloga,

3. obrada dekubitusa i drugih rana,

4. jednostavno previjanje,

5. higijenu katetera, veštačkog anusa i kanile i

6. davanje klizme

i ostale poslove vezane za negu korisnika (kontrola uzimanja lekova i slično).

Član 5

Pomoć u održavanju čistoće stana i obavljanju drugih neophodnih poslova obuhvata:

- nabavku namirnica i kuvanje,

- dopremanje gotovih obroka,

- pranje posuđa,

- donošenje ogreva i zagrevanje stana,

- održavanje čistoće u stanu,

- pranje i peglanje rublja,

- nošenje rublja u servis za pranje i njegovo preuzimanje,

- nabavku neophodnih stvari za stan i plaćanje računa.

Pored poslova iz stava 1. ovog člana korisniku se pruža pomoć u uspostavljanju i održavanju saradnje sa službama socijalne zaštite i prilikom institucionalnog smeštaja, posete zdravstvenim ustanovama i slično.

Član 6

Korisnici se prema izraženim potrebama i zdravstvenom stanju svrstavaju u kategorije.

U prvu kategoriju svrstavaju se korisnici sa stanjem kompletne oduzetosti sa inkontinencijom.

U drugu kategoriju svrstavaju se korisnici kod kojih postoje: stanje kompletne oduzetosti bez inkontinencije, posttraumatska stanja i reumatska stanja sa jako izraženim kontrakturama, neuromišićna oboljenja u odmakloj fazi i maligna oboljenja u terminalnoj fazi.

U treću kategoriju svrstavaju se korisnici kod kojih postoje dekompenzovana stanja i stanja oduzetosti samo donjih ekstremiteta sa očuvanom kontinencijom.

U četvrtu kategoriju svrstavaju se korisnici kod kojih postoje: hemiparetična stanja, enuromišićna oboljenja sa lakšim smanjenjem pokretljivosti, postreumatska oboljenja sa težim deformacijama i umanjenom pokretljivošću, reumatska oboljenja sa težim deformacijama i umanjenom pokretljivošću, subdekompenzovana stanja kardiovaskularnih i respiratornih oboljenja, diodetes unellitus sa komplikacijama i druga oboljenja sa ograničenom pokretljivošću.

U petu kategoriju svrstavaju se korisnici sa arterisklerotičnom i senilnom demencijom i oronulošću i staračkom iznemoglošću.

U šestu kategoriju svrstavaju se korisnici sa stanjem teške senilne i arteriosklerotične demencije sa nekontrolisanom kontinencijom.

Član 7

Efektivni rad kod korisnika u proseku iznosi najviše 1 čas i 45 minuta dnevno, s tim, što mesečno po korisniku ne može da iznosi više od 19 časova.

U toku radnog vremena izvršiocima poslova se priznaje 2 časa za prelaz od korisnika do korisnika.

Član 8

Za organizaciju i realizaciju stručnog rada na pružanju usluga pomoći u kući potreban je:

1. jedan socijalni radnik do 300 korisnika

2. jedan trijažer do 100 korisnika

3. rukovodilac.

Za obavljanje finansijsko-računovodstvenih, opštih i zajedničkih poslova ustanove koja obavlja poslove pomoći u kući može imati jednog zaposlenog na 100 korisnika.

Član 9

Ustanovi koja obavlja poslove pomoći u kući treba obezbediti po izvršiocu koji neposredno pruža usluge sledeću opremu:

Red.
broj

NAZIV

Oznaka kol.

Vreme za koje se
oprema nabavlja

1.

Radni mantil

3 komada

za 24 meseca

2.

Radna kecelja

2 komada

za 24 meseca

3.

Zaštitna obuća

1 par

za 24 meseca

4.

Radno odelo

1 par

za 36 meseci

5.

Gumene rukavice

1 par

za 1 mesec

Pored opreme iz stava 1. ovog člana ustanovi koja ima do 300 korisnika za obavljanje poslova pomoći u kući treba obezbediti:

Red.
broj

NAZIV

Oznaka kol.

Vreme za koje se
oprema nabavlja

1.

PVC rukavice

7000 komada

mesečno

2.

Maska hirurška

100 komada

mesečno

3.

Krema za ruke

50 komada

mesečno

4.

Hirurške makaze

10 komada

za 24 meseca

5.

Frizerske makaze

2 komada

za 12 meseci

6.

Aparat za merenje pritiska

15 komada

 

 

III KRITERIJUMI I MERILA ZA UTVRĐIVANJE CENE USLUGA POMOĆI U KUĆI

Član 10

Cena usluga pomoći u kući utvrđuje se primenom normativa i standarda za obavljanje poslova pomoći u kući utvrđenih ovim Pravilnikom i Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i potrebnih stručnih i drugih radnika za osnivanje ustanova socijalne zaštite i za obavljanje delatnosti, odnosno poslova socijalne zaštite ("Službeni glasnik RS" broj 75/91).

U cenu usluge ne uračunava se stručni rad radnika iz člana 8. stav 1. tačka 1. i 2. ovog pravilnika.

Član 11

Cena usluge pomoći u kući utvrđuje se u mesečnom iznosu.

Cenu usluge pomoći u kući čine:

1. Zarade, naknade i ostala primanja (naknada troškova prevoza u javnom saobraćaju, naknada za ishranu u toku rada i regres za godišnji odmor) zaposlenih u skladu sa Zakonom i kolektivnim ugovorima.

2. Sredstva za zakonom utvrđene obaveze.

3. Materijalni troškovi službe utvrđeni za električnu energiju i grejanje, naknada za utrošenu vodu i odvođenje otpadnih voda prema računima.

4. Ostali materijalni i nematerijalni troškovi vezani za rad službe (kancelarijski materijal, telefon, pregled radnika, sredstva za higijenu...).

Član 12

Cena časa usluga pomoći u kući utvrđuje se deljenjem ukupne mesečne cene utvrđene u skladu sa članom 11. ovog Pravilnika sa brojem časova rada kod korisnika utvrđenih u članu 7. stav 1. ovog Pravilnika.

Cenu časa usluge pomoći u kući utvrđuje Izvršni odbor Skupštine Grada Novog Sada.

Cena časa usluge pomoći u kući menjaće se ukoliko se promene elementi cene iz člana 11. ovog Pravilnika.

IV KRITERIJUMI I MERILA ZA UČEŠĆE KORISNIKA I NJEGOVIH SRODNIKA U TROŠKOVIMA POMOĆI U KUĆI

Član 13

Sredstva za finansiranje obavljanja poslova pomoći u kući obezbeđuju se u budžetu Grada Novog Sada, učešćem korisnika i njegovih srodnika obaveznih na izdržavanje i iz drugih izvora.

U budžetu grada Novog Sada obezbeđuju se sredstva za finansiranje stručnog rada socijalnog radnika i trijažera prema normativu iz člana 8. Pravilnika i za regresiranje cene časa usluge pomoći u kući.

Pravo na regresiranje cene časa usluga pomoći u kući utvrđuje se u zavisnosti od odnosa ukupnog prihoda po članu porodičnog domaćinstva korisnika i nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca utvrđenog Zakonom, prema sledećoj skali:

Red.
br.

Mesečni prihod po članu domaćinstva

% učešća korisnika

% učešća Budžeta

1.

Do 3,5 nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca

0,00%

100,00%

2.

Od 3,5 - 4,5 nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca

5,00%

95,00%

3.

Od 4,5 - 5,5 nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca

15,00%

85,00%

4.

Od 5,5 - 6,5 nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca

20,00%

80,00%

5.

Od 6,5 - 7,5 nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca

30,00%

70,00%

6.

Preko 7,5 nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca

50,00%

50,00%

Ukupan prihod porodice i nivo socijalne sigurnosti za pojedinca utvrđuju se na način predviđen odredbama Zakona o socijalnoj zaštiti i socijalnoj sigurnosti građana.

Preispitivanje uslova za korišćenje prava na pomoć u kući vršiće se jednom godišnje, i to u prvom kvartalu na bazi prihoda i nivoa socijalne sigurnosti iz zadnjeg kvartala prethodne godine.

Član 14

Ukoliko korisnik usluga pomoći u kući nema prihoda ili su njegovi prihodi nedovoljni za izmirenje troškova pruženih usluga, a ima srodnike koji su po propisima o braku i porodici obavezni da učestvuju u njegovom izdržavanju učešće srodnika utvrđuje se na isti način kao i za korisnika.

Ukoliko je korisnik usluga pomoći u kući sklopio ugovor o doživotnom izdržavanju, davalac izdržavanja ima u pogledu obaveza učešća u finansiranju troškova usluga isti položaj kao i srodnik.

Član 15

Fizička i pravna lica koja ne prikažu svoje prihode, plaćaju cenu časa usluge u iznosu od 100%.

Član 16

U ukupan prihod porodice računa se i dodatak za negu i pomoć drugog lica.

Član 17

Učešće u troškovima pomoći u kući korisnici odnosno njihovi srodnici uplaćuju na žiro račun ustanove koja pruža usluge, najkasnije do desetog u narednom mesecu.

U slučaju neizmirenja obaveza u utvrđenim rokovima zaračunava se zakonska zatezna kamata.

Za dane u kojima korisnik zbog ličnih razloga ne koristi usluge plaća 50% od cene pomoći u kući.

Član 18

Centar za socijalni rad Grada Novog Sada uskladiće rešenja o pravu na pomoć u kući sa odredbama ovog Pravilnika u roku od mesec dana od dana njegovog stupanja na snagu.

Član 19

Stupanjem na snagu ovog Pravilnika prestaju da važe odredbe koje se odnose na pomoć u kući Pravilnika o merilima i kriterijumima za učešće korisnika i njegovih srodnika obaveznih na izdržavanju u troškovima pomoći u kući i dnevnog boravka ("Službeni list Grada Novog Sada" broj 10/92) i Pravilnika o kriterijumima i merilima za utvrđivanje cena usluga u kući, programa dnevnog boravka za decu i odrasla lica i programa rada Centra za socijalni rad ("Službeni list Grada Novog Sada" broj 10/92).

Član 20

Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Novog Sada".

 

Samostalni član Pravilnika o izmenama i dopunama
Pravilnika o normativima i standardima za obavljanje poslova pomoći u kući, kriterijumima i merilima za utvrđivanje cene usluga i učešću korisnika i njegovih srodnika u troškovima pomoći u kući

("Sl. list Grada Novog Sada", br. 15/97)

Član 5

Ovaj pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Novog Sada".