STRATEGIJARAZVOJA ZVANIČNE STATISTIKE U REPUBLICI SRBIJI("Sl. glasnik RS", br. 111/2006) |
U Republici Srbiji trenutno se odvijaju intenzivne aktivnosti na planu prilagođavanja i harmonizovanja sa standardima i praksom Evropske unije, s ciljem što bržeg pristupanja istoj.
Praćenje i merenje rezultata ovih aktivnosti, naročito u ekonomskoj sferi, predstavlja u velikoj meri, obavezu zvanične statistike. S obzirom na to da ova obaveza ima trajni karakter i da će izuzetan značaj imati i u periodu koji će uslediti nakon pristupanja EU, neophodno je da se ulože napori na jačanju i osavremenjivanju sistema zvanične statistike.
Prepoznavši potrebe statistike Republike Srbije, Evropska unija je već uložila značajna sredstva u prilagođavanje našeg statističkog sistema svom statističkom sistemu, kao i promenama uzrokovanim tranzicionim procesima.
Međutim, obaveze zvanične statistike Republike Srbije nisu posledica samo procesa pridruživanja EU, već i odnosa s drugim međunarodnim institucijama, kao što su Ujedinjene nacije, Međunarodni monetarni fond, Svetska banka, OECD i druge.
Ipak, najvažniji zadatak zvanične statistike jeste da pruži realnu sliku društvenih i ekonomskih kretanja u zemlji, i da obezbedi pouzdan osnov donošenju odluka na raznim nivoima, od državne uprave i drugih institucija preko privrednih subjekata, sve do zainteresovanih građana.
Zvaničnu statistiku sprovode i ovlašćene državne institucije kao što su Ministarstvo rada, zapošljavanja i socijalne politike, Narodna banka Srbije, Republički fond za penzijsko i invalidsko osiguranje zaposlenih, Republički fond za penzijsko i invalidsko osiguranje poljoprivrednika, Republički fond za penzijsko i invalidsko osiguranje samostalnih delatnosti (u daljem tekstu: Fondovi PIO), Nacionalna služba za zapošljavanje, i druge, a nosilac je Republički zavod za statistiku (u daljem tekstu: Zavod), koji realizuje preko 80% statističkih aktivnosti.
U skladu s tim, Zavod je zadužen za pripremu zakonskog osnova i institucionalnog okvira za delovanje zvanične statistike. Ovo se odnosi na Zakon o statistici, na Strategiju razvoja zvanične statistike, Višegodišnji program statističkih istraživanja i unutrašnje uređenje i sistematizaciju radnih mesta u Zavodu.
Ovaj dokument sadrži i Program razvoja zvanične statistike u narednom periodu (Master plan). U njemu je, pored osnovnih strateških pravaca razvoja, dat i konkretan program promena, s planom realizacije u narednom periodu, za koju je nadležan Republički zavod za statistiku kao nosilac razvoja zvanične statistike Republike Srbije.
Osnovni je zadatak zvanične statistike da prikuplja, obrađuje, analizira i objavljuje statističke podatke i informacije, pri čemu je neophodno koristiti metodološko znanje, statističke standarde i modernu tehnologiju i tehniku. Podaci i informacije koje se objavljuju moraju biti kvalitetni, pravovremeni, nepristrasni, pristupačni i jednostavni za korišćenje.
Zvanična statistika treba da se u radu pridržava principa koji su definisani u dokumentu Ekonomskog i društvenog saveta UN "Fundamentalni principi zvaničnih statistika", kao i u dokumentu Evropske komisije "Kodeks prakse evropske statistike".
Osnovni strateški ciljevi definišu prioritete, glavne pravce delovanja i ciljeve koje tim delovanjem zvanična statistika treba da postigne.
3.1. Razvoj i promene statističkog sistema u skladu s promenama u realnom okruženju
Osnovni zadatak statistike jeste da daje objektivnu sliku realnog okruženja u državi. Ostvarenje tog cilja podrazumeva da ona ima razvijen sistem za praćenje i merenje stanja i promena u vremenu, kao i adekvatan način informisanja javnosti o stanju i kretanju privrednog i društvenog života u državi.
Suština sistema za praćenje i merenje jeste statistička metodologija, na osnovu koje se, korišćenjem administrativnih izvora, sprovode statistička istraživanja i dolazi do podataka i informacija kao osnova za donošenje odluka ili za sprovođenje daljih analiza. Da bi se uspešno pratile promene u društvu, neophodno je povremeno prilagođavanje metodologija, što je posebno izraženo u periodu tranzicije, kada se, kao što je to slučaj kod nas, u relativno kratkom vremenu značajno menjaju ekonomski, zakonodavni i politički sistem.
Shodno tome, najznačajnije promene moraju se sprovesti prvo u oblasti nacionalnih računa i ekonomskih statistika, a potom u društvenim statistikama.
Pored navedenog, neophodno je nastaviti unapređivanje kvaliteta i ažurnosti podataka, primenom modernih tehnologija, daljom standardizacijom i unapređenjem organizacije prikupljanja, obrade i diseminacije podataka.
3.2. Razvoj međunarodne saradnje
Nastaviće se s razvojem međunarodne saradnje i ispunjavanjem obaveza prema organizacijama kao što su UN, MMF, Svetska banka, OECD, EUROSTAT i razne agencije UN.
Prvenstveno će se raditi na harmonizovanju standarda, klasifikacija i metodologija, kao i na preuzimanju dobre statističke prakse drugih zemalja, odnosno preuzimanju međunarodnih rešenja, u prvom redu rešenja Evropske unije, radi dobijanja međunarodno uporedivih pokazatelja.
Time će se lakše ispuniti zahtevi koje pred statistiku postavlja proces stabilizacije naše zemlje i njenog pridruživanja EU, što predstavlja značajan doprinos približavanju naše države toj zajednici država.
3.3. Unapređenje sistema zvanične statistike kroz saradnju i podršku drugim institucijama zaduženim za sprovođenje pojedinih delova statističkog programa
Zavod je nosilac sistema zvanične statistike u Republici Srbiji, dok su za pojedine oblasti zadužene druge institucije, kao što su Ministarstvo rada, zapošljavanja i socijalne politike, Narodna banka Srbije, Ministarstvo finansija, Ministarstvo zdravlja, Nacionalna služba za zapošljavanje i Zavod za penzijsko i invalidsko osiguranje (u daljem tekstu: ovlašćeni organi).
Zavod objedinjuje dobijene podatke i informacije o svim oblastima i na taj način stvara kompletnu sliku privrednog i društvenog života države (kroz niz pokazatelja i indikatora, uz njihovu statističku analizu baziranu na standardnim metodima i postupcima).
Zvanični statistički sistem Republike Srbije predstavlja uređen sistem, u kome se, na osnovu Zakona o statistici, dugoročnog plana razvoja, i višegodišnjih i godišnjih programa statističkih istraživanja, kao i zakonskih akata i propisa po pojedinim oblastima, definišu uloga i konkretne obaveze svih organa, organizacija i institucija koje su proizvođači zvanične statistike u državi. Putem direktne saradnje s njima, Zavod će uticati na koherentnost, celovitost i primenu standardnih klasifikacija i definicija u formiranju statističkih pokazatelja. Ovakva vrsta uticaja od ključnog je značaja za statistički sistem, jer je samo primenom istih statističkih standarda u celom statističkom sistemu moguće dobiti celovitu i koherentnu sliku o društvenom i ekonomskom stanju u zemlji.
3.4. Jačanje poverenja u zvaničnu statistiku
Da bi statistička produkcija bila vrednovana na pravi način, Zavod i ovlašćeni organi moraju da stiču poverenje i razvijaju dobre odnose s glavnim korisnicima i davaocima podataka, kao i s predstavnicima svih medija.
Kvalitetni, pravovremeni i nepristrasni podaci i informacije ne mogu imati pravi efekat bez odgovarajuće prezentacije i distribucije.
S druge strane, statistika će striktno sprovoditi zaštitu individualnih podataka i voditi dijalog s davaocima podataka u cilju jačanja njihovog poverenja, bez čega nema daljeg razvoja statistike.
Uvođenjem istraživanja koja korisnicima omogućavaju da iskažu svoje mišljenje o uslugama koje im statistika pruža unaprediće se odnos s korisnicima i dobiće se informacije korisne za unapređenje diseminacije podataka.
4. STRATEŠKE OBLASTI DELOVANJA
Strateški ciljevi određuju osnovne pravce razvoja koji se realizuju u različitim strateškim oblastima, od kojih je najznačajnija proizvodnja statističkih podataka, a potom slede diseminacija podataka i informacija, korišćenje informacione tehnologije, organizacija i zaposleni, finansije i materijalni resursi, međunarodna saradnja i delovanje na regionalnom i lokalnom nivou.
4.1. Proizvodnja statističkih podataka
Proizvodnja statističkih podataka sastoji se od prikupljanja, obrade i analize podataka, a na osnovu statističke metodologije i uz korišćenje statističkih standarda (definicije, klasifikacije, identifikacije i dr.).
Kad je reč o oblastima - razlikujemo nacionalne račune, ekonomske i društvene statistike.
U oblasti nacionalnih računa i makroekonomskih bilansa implementiraće se kompletan sistem nacionalnih računa (SNA 93/ESA 95), kao i odgovarajući sistem praćenja cena.
U oblasti ekonomskih statistika povećaće se broj finansijskih pokazatelja na račun količinskih pokazatelja, uz razvoj statističkog poslovnog registra kao okvira za izbor jedinica posmatranja - poslovnih subjekata.
U oblasti društvenih statistika biće unapređena statistika radne snage, posebno u delu koji se odnosi na mesečne zarade.
Pored razvoja metodologije i usvajanja i razvoja novih standarda, neophodna je šira primena metoda uzorka za ekonomske statistike, kao i kontinuirano i redovno prikupljanje, obrada i objavljivanje statističkih podataka u skladu sa propisima.
Posebna pažnja biće posvećena razvoju odnosa s davaocima podataka, direktnim i selektivnim kontaktima na terenu, i većim uvažavanjem njihovih potreba.
4.2. Diseminacija podataka i informacija
Usvojiće se korisnički orijentisana diseminaciona politika, koja će u prvi plan staviti značajne korisnike podataka: državnu upravu, naučne institucije, univerzitete i sve oblike javnih medija.
Prioritet predstavlja razvoj veb sajta i elektronske komunikacije, kao i modernizacija stručne biblioteke.
Kao podrška efikasnom informisanju formiraće se diseminacione baze podataka.
4.3. Korišćenje informaciono-komunikacione tehnologije
Statistički sistem je veliki informacioni sistem čija je tehničko-tehnološka osnova informaciono-komunikaciona tehnologija (ICT). S obzirom na to da je razvoj moderne statistike vezan za razvoj ICT, biće usvojena politika razvoja ICT, u kojoj će posebna pažnja biti posvećena razvoju baza podataka kao osnove za racionalno održavanje statističke produkcije i brzo i jednostavno zadovoljavanje zahteva korisnika.
Zbog visokih troškova koje podrazumeva korišćenje ICT, analiziraće se i odabraće se najracionalnija rešenja budućeg koncepta razvoja ICT.
Dobra organizacija rada jedan je od ključnih elemenata racionalnog i efikasnog poslovanja. Ona se definiše Pravilnikom o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji radnih mesta, koji mora da prati dinamične promene u organizaciji i radu.
Zaposleni moraju imati dobre uslove za rad, a to podrazumeva tehničku opremljenost kao i mogućnost stalnog stručnog usavršavanja. S druge strane, biće uvedeno stalno praćenje i ocenjivanje rada zaposlenih s ciljem podsticanja na bolje rezultate rada i stvaranje uslova za pravilno odlučivanje o napredovanju i stručnom usavršavanju.
Veoma je važno da Zavod i ovlašćeni organi razvijaju međunarodnu saradnju i da aktivno učestvuju u njoj. Zavod, kao nosilac zvanične statistike, aktivno će učestvovati u radu radnih grupa i u drugim aktivnostima pri EUROSTAT-u, u okviru harmonizacije s međunarodnim standardima i praksom.
U tom cilju, koristiće se planirani programi međunarodne pomoći Republici Srbiji. Evropska komisija, preko Evropske agencije za rekonstrukciju u Republici Srbiji, uz tehničku pomoć EUROSTAT-a, finansira nacionalni CARDS program u statistici, a švedska organizacija SIDA (Švedska agencija za pomoć zemljama u razvoju), uz tehničku pomoć švedske statistike, finansira statistički program koji se dopunjuje sa CARDS programom.
Ovi programi obezbediće znatno brže usvajanje novih metodoloških rešenja i standarda i omogućiti Zavodu aktivno učešće u razvoju statističkog sistema EU i uporedivost statističkih podataka naše zemlje sa statističkim podacima zemalja članica EU i zemalja kandidata za prijem u EU.
5. PROGRAM PROMENA DO 2008. GODINE
Značajan razvoj zvanične statistike u pravcu harmonizacije i stabilizacije sa standardima i praksom EU počeo je 2002. godine i zasnivao se na Master planu razvoja srpske statistike iz 2002. godine. Veći deo ciljeva iz Master plana je realizovan, tako da je neophodno postaviti nove, konkretne ciljeve i zadatke.
Realizacija navedenih promena bila je omogućena i uvođenjem novog sistema organizacije i planiranja rada, primenom projektne organizacije i timskog rada, kao i uvođenjem kontrole kvaliteta rada, odnosno podataka.
Ciljevi razvoja u narednom periodu su sledeći:
- da se ubrza tempo i održi smer razvoja zvanične statistike u pravcu harmonizacije metodologija, standarda i dobre statističke prakse sa zemljama EU;
- da se proširi osnova za dobijanje najznačajnijih statističkih pokazatelja, i
- da se poveća uporedivost podataka zvanične statistike Srbije sa statističkim podacima drugih evropskih zemalja.
Predloženi Program promena sastoji se od dve celine. U prvoj su obrađene: statističke oblasti, koncept razvojnih promena u njima i tabelarni pregled najznačajnijih statističkih pokazatelja, s rokovima objavljivanja i izvorima njihovog formiranja. U drugoj celini date su razvojne aktivnosti u pratećim oblastima koje su od ključnog značaja za razvoj statistike.
U ostvarivanju ovog programa i dalje se računa na ekspertsku pomoć koja se realizuje preko međunarodnih projekata finansiranih od CARDS-a i Švedske agencije za pomoć zemljama u razvoju (SIDA).
5.2. Planirane promene prikazane po statističkim oblastima
Osnovni cilj promena jeste harmonizacija sa sistemom zvanične statistike EU i preuzimanje utvrđenih standarda i dobre prakse. Način ostvarivanja cilja je kompleksan, pa će i promene koje treba izvršiti biti raznovrsne i složene.
5.2.1.1. Statistički pokazatelji
Statistički pokazatelji su ciljni proizvod statistike i osnov za upoređivanje sa statistikama drugih zemalja.
Kod postojećih statističkih pokazatelja primeniće se nova metodološka rešenja, a kod novih preuzeće se standardna evropska rešenja, uz rešavanje mehanizma za njihovo formiranje, i to bilo uvođenjem novih istraživanja, bilo korišćenjem postojećih istraživanja i raznih administrativnih izvora.
Promene kod statističkih pokazatelja navedene su u tabelarnom pregledu.
5.2.1.2. Statistička istraživanja
Statistička istraživanja su najčešće korišćeni izvor za dobijanje statističkih pokazatelja. Potrebno je izvršiti racionalizaciju postojeće strukture i načina realizacije statističkih istraživanja spajanjem dva ili više istraživanja u jedno ili, kada je reč o prikupljanju podataka, prelaskom s punog obuhvata na sistem uzoraka, uz korišćenje uspešne prakse zemalja EU.
Ostala unapređenja statističkih istraživanja vezana su za modernizaciju primenjenih informatičko-tehnoloških rešenja u prikupljanju i obradi podataka.
Sva statistička istraživanja navedena su u godišnjem programu statističkih istraživanja.
5.2.1.3. Standardi
U ovom dokumentu pod standardima se podrazumevaju standardne definicije (pojmovi, klasifikacije i nomenklature), kao i standardne procedure za obračun statističkih pokazatelja. Korišćenjem standardnih definicija i klasifikacija, kao i postupaka za dobijanje složenijih statističkih pokazatelja, stvara se osnova za potpunu uporedivost podataka nacionalne statistike s podacima zemalja EU i za njihovu relevantnost i validnost sa stanovišta zakonske regulative EU, što je od velikog značaja za postizanje Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju EU.
Sledeći praksu zemalja EU, Zavod će posvetiti veliku pažnju terminološkom usaglašavanju i metodološkom ujednačavanju definicija i pojmova, tako da je omogućeno obostrano korišćenje i međusobno upoređivanje statističkih pokazatelja naše zvanične statistike i statistika zemalja EU.
U oblasti klasifikacija i nomenklatura, nova klasifikacija delatnosti (KD) usklađena je s evropskom NACE klasifikacijom i zvanično se koristi od 2001. godine. U 2002. godini uvedena je Nomenklatura industrijskih proizvoda usklađena sa evropskom CPA klasifikacijom, a u 2004. godini klasifikacija građevinarstva usklađena je sa evropskom CC klasifikacijom. U Anketi o potrošnji domaćinstava koristi se evropska COICOP klasifikacija za robe i usluge, a u Popisu 2002. korišćena je klasifikacija zanimanja koja je usklađena sa ISCO-88 klasifikacijom.
U narednom periodu treba uskladiti KD sa NACE Rev. 2 klasifikacijom, na kojoj se upravo radi u EU, a koja će početi da se koristi u 2008. godini, kada će početi da se koristi klasifikacija proizvoda CPA 2008, s kojom treba da bude usklađena naša Nomenklatura industrijskih proizvoda, kao i nomenklature koje se primenjuju u drugim oblastima ekonomskih statistika.
Na osnovu smernica prethodnog Master plana, uz maksimalno respektovanje postojeće administrativne podele teritorije Republike Srbije i na bazi principa, kriterijuma i definicija EUROSTAT-a, urađen je predlog za primenu statističke klasifikacije prostornih jedinica - NUTS - koja je u upotrebi u EU. Ostaje da nadležni organi usvoje predloženi standard, u tom ili u izmenjenom obliku. Time bi se obezbedio jedan značajan instrument bitan za pregovore o stabilizaciji i pridruživanju naše zemlje EU.
5.2.1.4. Statistički registri
Statistički registri, kao deo šireg sistema registara koji svaka država treba da u osnovi svog funkcionisanja ima, predstavljaju empirijski okvir i instrument za postavljanje i realizaciju različitih statističkih istraživanja.
Statistički poslovni registar nalazi se u osnovi svih statističkih istraživanja koja se bave poslovnim subjektima. EU je donela zakonsku regulativu kojom se definišu osnove i način formiranja statističkog poslovnog registra i ona je u celini primenjena kod nas.
Statistički poslovni registar (SPR) postavljen je krajem 2005. godine, a najvećim delom je formiran iz dva administrativna registra koje vodi Zavod, iz Registra jedinica razvrstavanja i Jedinstvenog registra radnji (privatnih preduzetnika). Naime, Zavod je jedino mesto u informacionom sistemu Republike Srbije gde se uređeno vode podaci o svim pravnim licima i drugim ekonomskim subjektima registrovanim po zakonu. Podizanje kvaliteta i ažurnosti SPR nastavljeno je tokom 2006. godine, a dostizanje evropskog nivoa očekuje se u 2007. godini. U tom cilju, neophodno je razviti i formalizovati stalnu saradnju s drugim organima i institucijama ovlašćenim za vođenje posebnih javnih evidencija i registara, čime će se obezbediti podaci neophodni za vođenje SPR. Od Agencije za registraciju privrednih subjekata dobijaju se identifikacioni i adresni podaci za pravna lica, od Narodne banke Srbije - podaci završnih računa, a od Poreske uprave - podaci poreske statistike, neophodni za održavanje kvaliteta okvira za uzorak i za ocenjivanje kvaliteta podataka. Razvijaće se saradnja i s drugim potencijalnim izvorima podataka radi što boljeg i kvalitetnijeg vođenja SPR.
Statistički registar farmi, kao deo SPR ili kao satelitski podregistar, moguće je uvesti kroz Popis poljoprivrede, što znači ne pre 2008. godine, pri čemu bi bio iskorišćen i postojeći administrativni registar poljoprivrednih gazdinstava.
5.2.2. Nacionalni računi i cene
Ovo je, svakako, najznačajniji segment makroekonomskih statistika, sa obračunom bruto domaćeg proizvoda (per capita) kao glavnog ekonomskog pokazatelja svake države. Prihvaćen je evropski koncept i nov način obračuna BDP, koji je postavljen u saradnji sa MMF, dok je Plan potpune implementacije sistema nacionalnih računa usklađen s međunarodnim standardima SNA 93 i ESA 95.
U narednom periodu radiće se na daljoj implementaciji međunarodnih standarda SNA 93 i ESA 95. Postojeći obračuni biće poboljšani, a posebna pažnja biće posvećena uvođenju novih makroekonomskih agregata i računa. Težište će biti na obračunu u tekućim i stalnim cenama, u godišnjoj i kvartalnoj periodici, kao i obračun BDP po rashodnom metodu, u kvartalnoj i godišnjoj periodici. Takođe, biće urađeni satelitski računi za oblast poljoprivrede i turizma.
U oblasti statistike cena, najznačajniji pomak predstavljaće prelazak na indeks potrošačkih cena (CPI), koji, kao mera inflacije, treba da zameni sadašnji indeks cena na malo. Ovim će se prihvatiti evropski standard u merenju i praćenju inflatornih kretanja.
Nastaviće se učešće u regionalnom projektu obračuna i upoređivanja pariteta kupovne moći sa zemljama u regionu, ali i sa članicama EU.
Najviše promena planirano je u okviru usaglašavanja kratkoročnih indikatora s EU standardima i preporukama - po definiciji i obuhvatu, u oblasti industrije, građevinarstva, trgovine i usluga. U Prilogu 5 dat je pregled kratkoročnih indikatora po EU standardima, s planiranim promenama, po godinama.
Najznačajnijom promenom smatra se uvođenje kompleksnog godišnjeg istraživanja, koje treba da upotpuni podatke koji se dobijaju iz završnih računa i poreske statistike, kao osnova za obračun pokazatelja o rezultatima poslovanja ekonomskih subjekata po EU standardima. Proširiće se skup pokazatelja po sektorima i uvesti novi - prema veličini preduzeća. Planira se i uvođenje osnovnih pokazatelja strukturnih poslovnih statistika (SPS) na kvartalnom nivou - investicija u 2006. godini, a ostalih u 2007. godini.
Zavod, Narodna banka Srbije i Ministarstvo za ekonomske odnose sa inostranstvom treba da razviju sistem praćenja direktnih stranih investicija, kao i statističko praćenje tekućeg i kapitalnog priliva deviznih sredstava.
U okviru strategije razvoja energetike Republike Srbije do 2015. godine, Zavod u saradnji s Ministarstvom rudarstva i energetike, treba da razvije bazu podataka statistike energetike. Do 2008. godine planirana je izrada energetskih bilansa po energentima, u skladu s EU standardima i zahtevima Međunarodne agencije za energetiku.
Praktično, u svim ekonomskim statistikama nastaviće se rad na unapređivanju kvaliteta statističkih pokazatelja, što će doprineti i kvalitetnijem obračunu kvartalnih nacionalnih računa i godišnjeg BDP.
5.2.4. Monetarna statistika i statistika platnog bilansa
Narodna banka Srbije kao institucija odgovorna za razvoj finansijskih statistika koje obezbeđuju tekuće praćenje monetarnih indikatora i indikatora o finansijskih odnosima sa inostranstvom i dalje će raditi na unapređenju ove oblasti kao i na daljem prilagođavanju finalnih prikaza ovih indikatora međunarodnim standardima (IFS) odnosno standardima Međunarodnog monetarnog fonda.
Narodna banka Srbije, Zavod i Ministarstvo za ekonomske odnose sa inostranstvom treba da razviju sistem praćenja direktnih stranih investicija, kao i statističko praćenje tekućeg i kapitalnog priliva deviznih sredstava.
Uspostavljena statistika platnog bilansa i dalje će biti značajan deo zvanične statistike koji vodi Narodna banka Srbije i koji će se i dalje usklađivati sa zakonodavnim promenama u ovoj oblasti.
5.2.5. Poljoprivreda i šumarstvo
U cilju praćenja usvojene Strategije razvoja poljoprivrede u Srbiji, izrađena je Strategija razvoja poljoprivredne statistike, u kojoj se uvode značajne promene: uvođenje novog sistema statističkog praćenja biljne proizvodnje (prelazak s metoda procene na metod uzorka), obezbeđivanje podataka za izradu ekonomskih računa u poljoprivredi, kao i potpuna harmonizacija sa standarima EU u oblasti stočne proizvodnje i ribarstva.
Ključnu aktivnost predstavljaće pripremne radnje za organizaciju i sprovođenje Popisa poljoprivrede. Ovaj popis ima izuzetan značaj za sagledavanje poljoprivrednih fondova u Srbiji, a poslužiće, takođe, za uvođenje statističkog registra farmi, odnosno poljoprivrednih gazdinstava.
Ukoliko budu bila obezbeđena sredstva, probni popis bio bi izvršen u 2008. godini, a Popis u 2009. godini.
5.2.6. Zaštita životne sredine i vodoprivrede
Zaštita životne sredine posebno se potencira od strane EU, te se i poslednjih godina dosta radilo na uvođenju novih pokazatelja iz domena zaštite životne sredine. U narednom periodu planira se revizija većeg broja postojećih istraživanja i formiranje novih pokazatelja od posebnog značaja za zvanični statistički sistem, u saradnji sa Upravom za životnu sredinu i Agencijom za zaštitu životne sredine.
U oblasti vodoprivrede i korišćenja voda radiće se na razvoju baze podataka statistike vodoprivrede, u saradnji sa Republičkom direkcijom za vode, a u skladu sa EU standardima i zakonskom regulativom naše zemlje.
Pod tržištem rada podrazumevaju se svi statistički podaci vezani za zapošljavanje, kao i podaci vezani za zaposlene i nezaposlene, uključujući, kao najznačajnije, podatke o zaradama i drugim vrstama primanja. Ova oblast je pokrivena Zakonom o evidencijama u oblasti rada i zapošljavanja, kao i propisima donetim na osnovu tog zakona. Na osnovu navedenih propisa vode se evidencije iz ove oblasti što omogućava Ministarstvu rada, zapošljavanja i socijalne politike, kao i Zavodu, da veliki broj indikatora dobijaju na osnovu ovih evidencija, kao i putem punog obuhvata od pravnih lica i drugih organizacionih oblika. Jedan broj podataka, za koje su izvor domaćinstva ili lica, moraće se prikupljati putem reprezentativnih uzoraka. Ovi uzorci treba da budu sa redovnom tromesečnom dinamikom i dovoljno veliki da obezbede podatke do nivoa okruga.
Za potrebe praćenja statistike zaposlenosti potrebno je obezbediti nove statističke pokazatelje o broju zaposlenih u inostranstvu, kao i po vrsti radnog odnosa i vrsti radnog mesta, o prestancima radnog odnosa, radnim sporovima, ugovorima van radnog odnosa i povredama na radu i profesionalnim oboljenjima. Deo ovih podataka obezbediće se kroz redovna istraživanja gde su izveštajne jedinice pravna lica i drugi organizacioni oblici. Drugi deo će se obezbediti kroz postojeću ARS anketu koja treba sa godišnje da pređe na polugodišnju, a, zatim, i na kvartalnu periodiku, pri čemu treba povećati uzorak da bi se dobili relevantni podaci na nivou okruga.
U oblasti statistike zarada proširiće se postojeći skup pokazatelja radi što boljeg uvida u strukturu i obim celokupnih isplata za rad, kao i strukturu radnog vremena, odnosno njegovog korišćenja. Ovde se misli na isplate po osnovu vrste radnog vremena, isplate koje nisu zarade, isplaćene naknade zarada, kao i na obim odsustvovanja sa rada.
Nastaviće se sa objavljivanjem podataka o broju zaposlenih i prosečnih zarada na nivou okruga i opština, imajući u vidu zakonske obaveze određenih isplata, a vezanih za ove statističke podatke. U tom cilju moraće se unaprediti obim i način prikupljanja podataka od pravnih lica i drugih organizacionih oblika, a u okviru postojećeg mesečnog istraživanja o zaposlenima i zaradama.
5.2.8. Stanovništvo i domaćinstva
U najznačajnije razvojne aktivnosti u oblasti statistike stanovništva spada izrada projekcija stanovništva i radne snage od 2002. godine do 2032. godine, kao i metodološke pripreme za početak praćenja spoljnih migracija.
U narednom periodu planira se i početak priprema za Popis stanovništva 2011. godine, odnosno za probni popis 2009. godine.
U oblasti statistike zaposlenosti očekuje se uvođenje brojnih novih pokazatelja, usklađenih s međunarodnim standardima, a dobijenih iz Ankete o radnoj snazi, koja treba da s godišnje pređe na polugodišnju, a zatim i na kvartalnu periodiku.
U oblasti statistike zarada, sadašnja zakonska regulativa ne omogućava usklađivanje praćenja zarada sa standardima koji se primenjuju u EU, te se, stoga, očekuje da će se steći uslovi da promene u toj oblasti započnu u 2007. godini, kako bi novi pokazatelji bili obezbeđeni u 2008. godini.
Za potrebe praćenja i merenja rezultata sprovođenja strategije za smanjenje siromaštva, ključni pokazatelji obezbeđuju se Anketom o potrošnji domaćinstava (APD), odnosno podaci koji služe za izvođenje raznih mera siromaštva. Ovde treba spomenuti minimalnu i prosečnu potrošačku korpu, GINI koeficijent, decilnu analizu i dr.
Za potrebe praćenja socijalne zaštite stanovništva treba uvesti nove pokazatelje koji se odnose na broj i strukturu marginalizovanih i ugroženih društvenih grupa (Roma, izbeglih i interno raseljenih lica, maloletnih delikvenata, dece - žrtava zlostavljanja, invalida, žrtava trgovine ljudima i dece sa teškoćama u razvoju).
Dalji razvoj APD, za koji su vrlo zainteresovani Svetska banka, UNDP i UNICEF, ići će u pravcu obezbeđenja većeg broja pokazatelja uslova življenja, koji se u EU dobijaju sprovođenjem posebnog EU-SILC istraživanja.
U prateće aktivnosti svrstavaju se sve aktivnosti koje direktno ili indirektno potpomažu rad na formiranju i istraživanju statističkih pokazatelja kao osnovnog cilja statističkih aktivnosti.
Bez razvoja pratećih aktivnosti nije moguć ni kvalitetan razvoj statistike, te im se mora pružiti odgovarajuća pažnja, pogotovo što one ne podležu u većoj meri ujednačavanju s pravilima EU, pa ih, shodno tome, predstavnici EU, odnosno EUROSTAT-a, nedovoljno uključuju u svoje programe stručne pomoći.
Diseminaciona politika treba da se orijentiše na korisnički pristup.
Razvoj diseminacije podataka, koji se sastoji od publikovanja podataka, razvoja odnosa s javnošću, marketinga, razvoja veb sajta i drugih oblika stavljanja podataka na raspolaganje korisnicima, neophodan je u funkcionisanju moderne statistike.
Potrebno je razviti diseminacione baze podataka, publikovanje sve više prebacivati na elektronsko, i to dvojezično (srpski - engleski), i stalno proširivati sadržaj veb sajta. Korisnik mora imati potpunu informaciju o izvorima podataka i informacijama koje se nude, načinima njihovog korišćenja i mogućnostima iskazivanja svog mišljenja i svojih potreba.
Zavod i drugi nadležni organi, preko marketiških aktivnosti i, posebno, preko razvoja kontakta s medijima, moraju jačati svoj ugled i sticati i jačati poverenje široke javnosti u zvaničnu statistiku.
Za navedene svrhe potrebno je uvesti kalendar s rokovima objavljivanja podataka u publikacijama i anketno istraživanje o mišljenju korisnika, i insistirati na daljem razvijanju analitičkog dela u publikacijama.
5.3.2. Informaciono-tehnološka podrška
Korišćenje računarske opreme i tehnologije ima dugu tradiciju u statističkom sistemu. Moderna statistika je nezamisliva bez široke upotrebe računarske opreme.
Dinamičan razvoj informatičke tehnologije nameće česte promene i, samim tim, potrebu za konstantnim obučavanjem informatičara i korisnika.
Osnovni pravac razvoja treba da bude u skladu s konceptom E-GOVERNMENT-a, a posebnu pažnju treba pokloniti razvoju baza podataka i odgovarajućih metabaza, kao i njihovom osavremenjivanju, radi omogućavanja jednostavnog i sveobuhvatnog pristupa korisnika podacima, u cilju povećanja racionalnosti i efikasnosti u radu.
Pored sadržinskog obogaćivanja, jedan od ciljeva jeste dalje tehničko unapređivanje veb sajtova i razvoj svih elektronskih formi diseminacije podataka.
Potrebno je razviti savremena aplikativna rešenja za automatizovan način kontrole i korigovanja podataka (DATA EDITING) kod istraživanja baziranih na uzorku.
Značajniji cilj biće i obezbeđivanje vrhunskog softvera za analize podataka, koji će omogućiti brži i kvalitetniji rad na statističkoj analizi podataka.
5.3.3. Saradnja s davaocima podataka
Uprkos tome što predstavljaju osnovni izvor podataka neophodnih za funkcionisanje zvaničnog statističkog sistema, davaoci podataka sve više postaju "slaba karika" u statističkom sistemu. Postoje tri osnovna razloga za to: 1) odbijanje davanja podataka, 2) kašnjenje u davanju podataka i 3) davanje nekvalitetnih, odnosno netačnih podataka.
Nepoverenje u zvaničnu statistiku i njenu zaštitu tajnosti individualnih podataka, trošenje mnogo vremena na popunjavanje upitnika i dostavljanje podataka najviše utiču na narušavanje discipline davalaca podataka. Inače, ovo su opštepoznati problemi i u zvaničnim statistikama drugih zemalja, mada postoji niz mehanizama za unapređenje saradnje s davaocima podataka.
Jedan od njih jeste pojednostavljivanje upitnika i načina davanja podataka, kao i smanjivanje traženog broja podataka, a drugi se sastoji u zadovoljenju potreba davalaca podataka za nekim određenim statističkim podacima.
Neophodno je: uspostavljanje dobrih odnosa s davaocima podataka, sticanje njihovog poverenja osmišljenim nastupom u javnosti i striktno čuvanje individualnih podataka. Potrebno je, takođe, obilaziti davaoce podataka i pružati im mogućnost da izraze svoje mišljenje i stavove, kao i predloge za racionalizaciju faze prikupljanja podataka, uz razvoj telefonski i kompjuterski podržanih popunjavanja i slanja upitnika. Aktivno uključivanje predstavnika davalaca podataka u fazi definisanja upitnika i obavezno sprovođenje probnog (pilot) istraživanja smanjilo bi otpor i nepoverenje izveštajnih jedinica prema zvaničnoj statistici.
5.3.4. Analitičko-razvojni rad
Proces pridruživanja naše zemlje Evropskoj uniji pred zvaničnu statistiku postavlja zadatke prilagođavanja standardima koji važe u okviru evropskog statističkog sistema, i to ne samo u pogledu prihvatanja definicija, klasifikacija i nomenklatura, već i u ostalim metodološkim normama, kao što su standardizacija postupaka, ujednačavanje nivoa obrade podataka namenjenih razmeni, praćenje i merenje kvaliteta, modeli izveštavanja i ostale norme. Sve će to, podižući pouzdanost, relevantnost, tačnost i ostale dimenzije kvaliteta statističke proizvodnje, obezbediti i multilateralnu uporedivost podataka.
Analiza vremenskih serija predstavlja važan element u procesu priprema materijala za donošenje odluka u okviru ekonomske, socijalne i populacione politike. Rad na vremenskim serijama uključuje njihovo redovno prevođenje na revidirane klasifikacije delatnosti, kao i usklađivanje s teritorijalnim promenama na raznim nivoima.
Desezonizacija vremenskih serija je važan deo prilagođavanja podataka promenama u vremenu.
Analiza makroekonomskih podataka je nova aktivnost u razvoju, koja treba da upotpuni podatke i informacije koji se pripremaju radi donošenja važnih odluka u Vladi i organima državne uprave.
Neophodan je razvoj INPUT-OUTPUT tabela kao nezaobilaznog instrumenta u analizi ekonomskih kretanja i osnove za makroekonomska planiranja. Pored toga, u saradnji s odgovarajućim ministarstvima, radiće se na razvoju satelitskih računa za oblasti turizma i zdravstva.
Obezbeđenje neophodne softverske podrške (prvenstveno SAS paketa za PC), naročito kada je reč o poslovima uzorka - počev od dizajniranja i izbora, do obrade i analize rezultata, značilo bi veoma mnogo za ozbiljan i dinamičan budući razvoj analitičkog rada. Nabavka programskog paketa kojim bi se omogućio kvalitetan analitički rad jedan je od prioritetnih koraka u razvojnom radu.
Planirani sistematski razvoj analitičkog rada, uz podizanje kvaliteta podataka, poboljšaće opštu sliku i ugled u javnosti zvanične statistike.
Statistički sistem ostvaruje svoje učešće u međunarodnoj saradnji kroz aktivnu participaciju u sledećim međunarodnim forumima:
- Konferencija evropskih statističara - organizator: UN/Ekonomska komisija za Evropu;
- Konferencija direktora nacionalnih statističkih institucija (DGINS Meetings) - organizator: EUROSTAT, i
- Sastanci grupe za statističku kooperaciju (Policy Group Meetings) - organizator: EUROSTAT.
S obzirom na posebno naglašen značaj regionalne saradnje, statistički sistem je obuhvaćen regionalnom saradnjom sa zemljama:
- zapadnog Balkana - kroz CARDS i druge programe Evropske unije ili drugih organizacija;
- jugoistočne Evrope, i
- centralne i istočne Evrope.
Poseban oblik saradnje odvija se s međunarodnim organizacijama koje su, u ulozi donatora, zadužene za pojedine namenske projekte (EU CARDS, Sida, World Bank, itd.), koji su utvrđeni prvenstveno na bazi kratkoročnih i srednjoročnih prioriteta, definisanih u okviru procesa stabilizacije i pridruživanja EU. Izgradnja institucionalnih kapaciteta, kroz ovakve projekte, treba značajno da doprinese proizvodnji i objavljivanju osnovnih statističkih podataka, koji su u skladu s evropskim standardima u oblasti poslovne statistike, tržišta rada i nacionalnih računa, što je u više dokumenata naznačeno kao prioritet u ovom trenutku.
Stručnjaci iz statističkog sistema treba da učestvuju u radu raznih seminara, radnih grupa i sl., koji su sastavni deo međunarodnih projekata u oblasti statistike.
Statistički sistem treba da učvršćuje bilateralnu saradnju sa statistikama drugih zemalja, a posebno onu koja se zasniva na potpisanim dokumentima o saradnji u oblasti statistike između naše države i sledećih zemalja: Albanije, Bugarske, Makedonije, Rumunije, Rusije i Hrvatske. Drugi vidovi saradnje uspostavljeni su sa statistikama Bosne i Hercegovine, Mađarske, Poljske, Češke i Slovenije.
Posebna pažnja biće posvećena obezbeđivanju dokumentacionih i metodoloških osnova za potrebe drugih nadležnih organa u međunarodnoj saradnji.
6. USLOVI ZA REALIZACIJU STRATEGIJE
U protekle dve godine, u skladu s Master planom iz 2002. godine, u zvaničnoj statistici pokrenuto je niz promena koje su dovele do harmonizacije osnovnih pokazatelja, pre svega, u oblasti nacionalnih računa i ekonomskih statistika. Ove promene sprovedene su brzo i efikasno, a prema Programu promena do 2008. godine treba da se dovrši harmonizacija nacionalnih računa i ekonomskih statistika, da se harmonizuje oblast cena i zarada, kao i pokazatelji vezani za zaposlenost.
Pored toga, predviđene su razvojne aktivnosti u statistici poljoprivrede, a posebno su važne pripreme za dve statističke akcije od kapitalnog značaja: Popis poljoprivrede i Popis stanovništva, domaćinstava i stanova.
Uložiće se napor da se obezbede potrebna sredstva i kadar radi obezbeđenja kvalitetne, ažurne i sveobuhvatne statistike.
Vlada i drugi nadležni organi državne uprave stvoriće ambijent za promene u statistici i adekvatno merenje socioekonomskih pojava.
To znači da se zakonodavnom aktivnošću i aktivnom politikom izvrše promene u skladu s regulativom i praksom u Evropskoj uniji, kako bi i zvanična statistika Srbije mogla da se harmonizuje sa statističkim sistemom EU. Primeri zastarelih rešenja jesu npr. traženje podataka za "privredu", koja kao takva ne postoji u EU, ili nemogućnost praćenja cena rada, jer kod nas još nema takve zakonske regulative.
Drugi aspekt bio bi pružanje javne podrške statistici u odnosu na davaoce podataka, kako propagandom, tako i kroz zakonodavno-sudsku zaštitu. Ovo jeste nepopularan čin, ali se primenjuje i u svim zemljama EU.
U pregovorima o stabilizaciji i pridruživanju EU biće sve više zahteva za različitim statističkim pokazateljima, kao i u razgovorima u okviru očekivanog STAND-BY aranžmana s MMF-om, tako da zvanična statistika mora spremno da dočeka sve te zahteve, jer je ona, u očima međunarodne javnosti, jedina kompetentna i merodavna da daje objektivne statističke informacije o društveno-ekonomskim kretanjima u državi. Međutim, da bi državna statistika ispunila ovu ulogu, nužno je da raspolaže savremenom metodologijom i prikladnim mehanizmima za njenu primenu, koje priznaju i prihvataju EUROSTAT, MMF, OECD i druge relevantne međunarodne organizacije i institucije.
Navedeni poslovi i zadaci su obimni, a realizacija mora biti značajno brže izvedena nego u zemljama u okruženju, jer se u startu kasni pet do deset godina u odnosu na njih.
Potrebno je stvoriti pogodan ambijent za planirane promene, što znači ulaganje u materijalne i kadrovske resurse, i odgovarajuća zakonodavno-institucionalna aktivnost.
Ova strategija sadrži Prilog 1 (Pregled skraćenica u tekstu), Prilog 2 (Osnovni principi zvanične statistike), Prilog 3 (Kodeks prakse Evropske statistike), Prilog 4 (Tabelarni pregled promena kod statističkih pokazatelja) i Prilog 5 (Plan harmonizacije kratkoročnih indikatora sa standardima Evropske unije, po godinama), koji su odštampani uz nju i čine njen sastavni deo.
Ovu strategiju objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".
PREGLED SKRAĆENICA U TEKSTU
EU |
Evropska unija |
UN |
Ujedinjene nacije |
UNDP |
Organizacija UN za pomoć zemljama u razvoju |
UNICEF |
Fond UN za pomoć deci |
OECD |
Međunarodna organizacija za ekonomsku saradnju i razvoj |
MMF |
Međunarodni monetarni fond |
EUROSTAT |
Statistički zavod EU |
CARDS |
Program pomoći EU za rekonstrukciju, razvoj i stabilizaciju |
SIDA |
Državna švedska agencija za pomoć u razvoju drugih zemalja |
ILO |
Međunarodna organizacija rada |
NACE |
Opšta klasifikacija delatnosti EU |
SNA93 |
Klasifikovani sistem nacionalnih računa |
ESA95 |
Evropski sistem nacionalnih i regionalnih računa |
BDP |
Bruto domaći proizvod |
KD |
Klasifikacija delatnosti Srbije |
CPA |
Klasifikacija proizvoda prema delatnosti |
CC |
Klasifikacija vrsta građevina |
COICOP |
Klasifikacija individualne potrošnje prema nameni |
ISCO-88 |
Međunarodna standardna klasifikacija zanimanja |
NUTS |
Nomenklatura prostornih jedinica u statistici |
CPI |
Indeks potrošačkih cena |
EU-SILC |
Istraživanje EU o prihodima i standardu stanovništva |
SAS |
Programski paket za analitički rad u statistici |
INPUT-OUTPUT |
Tabele međusobnih odnosa proizvodnje i potrošnje po proizvodima i uslugama |
OSNOVNI PRINCIPI ZVANIČNE STATISTIKE
Izvod iz izveštaja Statističke komisije Ujedinjenih nacija s njene Specijalne sednice, održane u Njujorku, 11-14. aprila 1994. Zvanični izveštaj Ekonomskog i socijalnog saveta, 1994, prilog br. 9.
Komisija je usvojila osnovne principe zvanične statistike koji su navedeni u ECE odluci C (47), ali uključujući revidiranu preambulu. Preambula i principi koji su usvojeni navedeni su u daljem tekstu:
Osnovni principi zvanične statistike
Statistička komisija,
Imajući u vidu da zvanične statističke informacije čine neophodnu osnovu za razvoj u ekonomskoj, demografskoj i socijalnoj oblasti i oblasti životne sredine i za uzajamno razumevanje i trgovinu između država i naroda sveta,
Imajući u vidu da neophodno poverenje javnosti u zvanične statističke informacije u velikoj meri zavisi od poštovanja osnovnih vrednosti i principa koji su osnova svakog društva koje teži da razume sebe i da poštuje prava svojih članova,
Imajući u vidu da kvalitet zvanične statistike, a tako i kvalitet informacija koje su na raspolaganju vladi, ekonomiji i javnosti, umnogome zavisi od saradnje građana, preduzeća i drugih respondenata u prikupljanju odgovarajućih i pouzdanih podataka za neophodne statističke kompilacije i od saradnje korisnika i proizvođača statistike u cilju zadovoljavanja potreba korisnika,
Pozivajući se na napore vladinih i nevladinih organizacija iz oblasti statistike da ustanove standarde i koncepte koji omogućavaju poređenja između zemalja,
Pozivajući se, takođe, na Deklaraciju o profesionalnoj etici Međunarodnog statističkog instituta,
S obzirom na izražen stav da je rezolucija C (47), koju je usvojila Evropska ekonomska komisija 15. aprila 1992, od univerzalnog značaja,
S obzirom na to da se na svojoj osmoj sednici, održanoj u Bangkoku u novembru 1993, Radna grupa statističkih eksperata, koju je Statistički komitet Komisije za ekonomska i socijalna pitanja za Aziju i Pacifik zvanično imenovao da ispita osnovne principe, u načelu složila sa ECE verzijom i naglasila da su ovi principi primenljivi za sve nacije,
S obzirom na to da se, takođe na svojoj osmoj sednici, održanoj u Adis Abebi u martu 1994, Zajednička konferencija Afričkih planera, statističara i demografa složila da su Osnovni principi zvanične statistike od univerzalnog značaja,
Usvaja sledeće principe zvanične statistike:
1. Zvanična statistika jeste neophodan element u informacionom sistemu demokratskog društva koji snabdeva vladu, ekonomiju i javnost podacima o ekonomskoj, demografskoj i socijalnoj situaciji i stanju životne sredine. U tom cilju, zvanične statističke agencije obezbeđuju i na nepristrasnoj osnovi čine dostupnom zvaničnu statistiku koja ispunjava zahtev praktične korisnosti, uvažavajući pravo građana na javnu informaciju.
2. Da bi se sačuvalo poverenje u zvaničnu statistiku, neophodno je da statističke agencije odlučuju o metodima i procedurama prikupljanja, obrade, čuvanja i prezentacije statističkih podataka po strogo profesionalnim kriterijumima, uz poštovanje naučnih principa i profesionalne etike.
3. Da bi se omogućila korektna interpretacija podataka, statističke agencije prezentuju informacije o statističkim izvorima, metodima i procedurama prema naučnim standardima.
4. Statističke agencije su ovlašćene da objašnjavaju pogrešne interpretacije i zloupotrebe statistike.
5. Podaci za statističke svrhe mogu se uzimati iz svih vrsta izvora, bilo da su to statistička istraživanja ili administrativni podaci. Statističke agencije biraju izvore imajući u vidu kvalitet, rokove, troškove i opterećenost respondenata.
6. Individualni podaci koje statističke agencije prikupljaju za statističku kompilaciju, bilo da se odnose na fizička bilo na pravna lica, strogo su tajni i koriste se isključivo u statističke svrhe.
7. Zakoni, propisi i mere po kojima funkcionišu statistički sistemi moraju biti javni.
8. Koordinacija između statističkih agencija unutar zemalja je suštinska za postizanje konzistentnosti i efikasnosti u statističkom sistemu.
9. Upotreba međunarodnih koncepata, klasifikacija i metoda od strane statističkih agencija u svim zemljama unapređuje konzistentnost i efikasnost statističkih sistema na svim zvaničnim nivoima.
10. Bilateralna i multilateralna saradnja u statistici doprinosi unapređenju sistema zvanične statistike u svim zemljama.
Eurostat
KODEKS PRAKSE EVROPSKE STATISTIKE
Za nacionalne statističke institucije i statističke institucije EU
Kodeks je usvojen od strane odbora za statistički program, 24. februara 2005. godine i ozvaničen u preporuci evropske komisije od 25. maja 2005. Godine o nezavisnosti, integritetu i pouzdanosti nacionalnih statističkih institucija i statističkih institucija EU.
Kodeks prakse evropske statistike je zasnovan na 15 principa. Vlade i statističke institucije i organi Evropske unije prihvataju poštovanje principa koji su određeni ovim kodeksom, koji pokriva institucionalno okruženje, statističke procese i proizvodnju. Određeni broj indikatora pozitivne prakse za svaki od 15 principa predstavlja referentni nivo za sagledavanje primene ovog Kodeksa.
Institucionalno okruženje
Institucionalni i organizacioni faktori imaju značajan uticaj na efikasnost i pouzdanost statističke institucije koja proizvodi i vrši diseminaciju evropske statistike. Relevantna pitanja su profesionalna nezavisnost, mandat za sakupljanje podataka, adekvatnost izvora podatka, posvećenost kvalitetu, poverljivost statističkih podataka, nepristrasnost i objektivnost.
Princip 1: Profesionalna nezavisnost
Profesionalna nezavisnost statističkih institucija od drugih političkih, regulatornih ili administrativnih državnih organa i tela, kao i od činilaca privatnog sektora, obezbeđuje pouzdanost evropske statistike.
Indikatori
- Nezavisnost statističkih organa od političkih i drugih spoljašnjih mešanja u proizvodnju i diseminaciju zvanične statistike određena je zakonom.
- Direktor statističke institucije ima odgovarajući hijerarhijski položaj da osigura pristup na visokom nivou političkim institucijama i javnoj administraciji. Ovaj funkcioner treba da ima najviši profesionalni rang.
- Direktor statističke institucije i rukovodioci njenih statističkih tela, kada je to potrebno, imaju odgovornost da obezbede da se proizvodnja i diseminacija evropske statistike obavljaju na nezavisan način.
- Direktor statističke institucije i rukovodioci njenih statističkih tela, kada je to potrebno, imaju isključivu odgovornost da odlučuju o statističkim metodima, standardima i procedurama, i o sadržaju i vremenskom planiranju statističkih saopštenja.
- Objavljuju se statistički programi, a periodični izveštaji opisuju ostvareni napredak.
- Statistička saopštenja se jasno razlikuju i izdaju nezavisno od političkih / politikantskih izjava.
- Statističke institucije, kada je potrebno, javno daju komentar o statističkim pitanjima, uključujući i kritike i ukazivanje na zloupotrebu zvanične statistike.
Princip 2: Mandat za sakupljanje podataka
Statističke institucije moraju da imaju jasan zakonski mandat za sakupljanje informacija za potrebe evropske statistike. Za državnu administraciju, preduzeća i domaćinstva, a i javnost u celini može se zakonom predvideti obaveza da dozvole pristup ili da dostave podatke za potrebe evropske statistike na zahtev statističkih organa.
Indikatori
- Mandat za sakupljanje informacija za proizvodnju i diseminaciju zvanične statistike određen je zakonom.
- Zvaničnoj statističkoj instituciji je republičkim zakonima dozvoljeno da koristi administrativne podatke za statističke potrebe.
- Na osnovu zakonskog propisa, zvanična statistička institucija može da traži odgovor tj. saradnju u statističkim istraživanjima.
Princip 3: Adekvatnost izvora podataka
Izvori koji su na raspolaganju statističkim institucijama moraju biti dovoljni da zadovolje zahteve evropske statistike.
Indikatori
- Zaposleni radnici, finansijska sredstva i računarska opremljenost, adekvatnog obima i kvaliteta stoje na raspolaganju radi zadovoljenja potreba evropske statistike.
- Obim, detaljnost i troškovi evropske statistike su u skladu sa potrebama.
- Postoje procedure kojima se ocenjuju i podešavaju potrebe za novom evropskom statistikom prema njenim troškovima.
- Postoje procedure kojima se ocenjuju stalne ukupne potrebe za evropskom statistikom, da bi se utvrdilo da li prikupljanje nekih podataka može da se ukine ili smanji da bi se oslobodila sredstva.
Princip 4: Posvećenost kvalitetu
Sve članice ESS prihvataju da rade i sarađuju u skladu sa principima postavljenim u "Deklaraciji kvaliteta Evropskog statističkog sistema".
Indikatori
- Kvalitet statističkih proizvoda se redovno prati u skladu sa komponentama kvaliteta ESS.
- Postoje procesi za praćenje kvaliteta sakupljanja, obrade i diseminacije statističkih podataka.
- Postoje procesi kojima se razmatra kvalitet, uključujući odmeravanje ustupaka u kvalitetu, i kojima se vodi planiranje postojećih i novih istraživanja.
- Smernice kvaliteta su date u vidu dokumenata a zaposleni radnici su dobro obučeni za zadatke. Ove smernice postoje u pisanoj formi i objavljene su u javnosti.
- Postoji redovan i detaljan pregled osnovnih statističkih proizvoda, a po potrebi se angažuju eksperti sa strane.
Princip 5: Poverljivost statističkih podataka
Privatnost davalaca podataka (domaćinstva, preduzeća, administrativna tela i drugi davaoci podataka), poverljivost informacija koje oni daju i njihovo korišćenje samo u statističke svrhe, moraju u potpunosti biti garantovani.
Indikatori
- Poverljivost statističkih podataka je garantovana zakonom.
- Zaposleni u zvaničnim statističkim institucijama po preuzimanju ovlašćenja potpisuju zvanične izjave o poštovanju poverljivosti podataka.
- Predviđene su velike kazne za svako namerno kršenje poverljivosti statističkih podataka.
- Obezbeđene su instrukcije i smernice o zaštiti poverljivosti statističkih podataka u procesima proizvodnje i diseminacije. Ove smernice postoje u pisanoj formi i objavljene su u javnosti.
- Postoji fizička i tehnološka opremljenost za zaštitu bezbednosti i integriteta statističkih baza podataka.
- Primenjuje se strogi protokol za spoljašnje korisnike koji pristupaju statističkim mikropodacima u istraživačke svrhe.
Princip 6: Nepristrasnost i objektivnost
Statističke institucije moraju da proizvode i diseminiraju evropsku statistiku uz poštovanje naučne nezavisnosti i na objektivan, stručan i transparentan način gde su svi korisnici jednako tretirani.
Indikatori
- Statistički podaci se prikupljaju na objektivnoj osnovi koju određuju statistički organi.
- Izbor izvora i statističke tehnike saopštavaju statistički zvaničnici.
- Greške otkrivene u objavljenim statističkim podacima se ispravljaju što je pre moguće i o tome se daje javno saopštenje.
- Informacije o metodima i procedurama koje koriste statističke institucije dostupne su javnosti.
- Datumi i vreme statističkih saopštenja se najavljuje.
- Svi korisnici imaju jednak pristup statističkim saopštenjima u isto vreme i svaki privilegovani raniji pristup za spoljnog korisnika je ograničen, kontrolisan i javno objavljen. U slučaju da informacije procure, aranžmane o prethodnim saopštenjima treba pregledati da bi se obezbedila nepristrasnost.
- Statistička saopštenja i izjave date na konferencijama za štampu su objektivne i planirane.
Statistički procesi
Evropski i drugi međunarodni standardi, smernice i pozitivna praksa moraju se u potpunosti poštovati u procesima koje sprovode statističke institucije u organizovanju, sakupljanju, obradi i diseminaciji zvanične statistike. Kredibilnost statistike se proširuje sticanjem reputacije za dobro rukovođenje i efikasnost. Relevantni aspekti su dobra metodologija, odgovarajuće statističke procedure, odmerena opterećenost davalaca podataka i ekonomičnost troškova.
Princip 7: Dobra metodologija
Dobra metodologija mora da se nalazi u osnovi kvalitetne statistike. Za to su potrebna adekvatna sredstva, procedure i stručnost.
Indikatori
- Ukupni metodološki okvir zvanične statističke institucije prati evropske i druge međunarodne standarde, smernice i pozitivnu praksu.
- Postoje procedure koje obezbeđuju da se standardni pojmovi, definicije i klasifikacije konzistentno primenjuju u celoj statističkoj instituciji.
- Poslovni registri i okvir za istraživanje stanovništva se redovno procenjuju i usklađuju ukoliko je potrebno, a da bi se obezbedio visoki kvalitet.
- Postoji puna detaljna saglasnost između domaćih klasifikacija i sistema sektorske podele i odgovarajućih evropskih sistema.
- Angažovani su univerzitetski obrazovani stručnjaci iz odgovarajućih akademskih oblasti.
- Zaposleni pohađaju međunarodno priznate kurseve obuke i konferencije i održavaju veze sa kolegama statističarima na međunarodnom nivou, da bi sticali znanja od vrhunskih stručnjaka i da bi usavršili svoju stručnost.
- Organizovana je saradnja sa naučnom zajednicom da bi se usavršila metodologija, a spoljni saradnici ocenjuju kvalitet i efikasnost primenjenih metoda i promovišu bolja sredstva kada je to moguće.
Princip 8: Odgovarajuće statističke procedure
Odgovarajuće statističke procedure, primenjene od sakupljanja podataka do ocene podataka, daju osnovu kvalitetnoj statistici.
Indikatori
- Kada se evropska statistika bazira na administrativnim podacima, definicije i pojmovi koji se koriste za administrativne namene moraju da budu u dobroj saglasnosti sa onima koji se koriste u statističke svrhe.
- U statističkim istraživanjima, upitnici se sistematski testiraju pre sakupljanja podataka.
- Projekat istraživanja, izbor uzoraka i ponderi uzorka su dobro osmišljeni i redovno se po potrebi kontrolišu, revidiraju ili ažuriraju.
- Revizije se obavljaju po standardnim, dobro utemeljenim i transparentnim procedurama.
Princip 9: Bez suvišne opterećenosti davalaca podataka
Opterećenost obavezom davanja podataka treba da bude u skladu sa potrebama korisnika i ne treba da bude suvišna za davaoce podataka. Statistička institucija prati opterećenost davaoca podataka i postavlja ciljeve za njeno smanjenje tokom vremena.
Indikatori
- Zahtevi u vezi sa obimom i detaljnošću evropske statistike ograničeni su time šta je apsolutno neophodno.
- Obaveze podnošenja izveštaja raspoređene su što je šire moguće u populaciji koja se obrađuje istraživanjem i to putem odgovarajućih tehnika uzorkovanja.
- Informacije koje se traže od poslovnih preduzeća su koliko je god moguće dostupne sa njihovih računa, a koriste se elektronska sredstva za lakšu manipulaciju.
- Prihvataju se najbolje moguće procene i približne vrednosti kada ne postoje na raspolaganju tačni podaci.
- Administrativni izvori se koriste uvek kada je moguće da bi se izbeglo dupliranje zahteva za podacima.
- Podaci se zajednički koriste (data shering) među statističkim institucijama da bi se izbegla višestruka istraživanja.
Princip 10: Racionalni troškovi
Finansijska sredstva se moraju racionalno koristiti.
Indikatori
- Internim i nezavisnim spoljnim procedurama se prati kako statistička institucija koristi finansijska sredstva.
- Rutinski birokratski postupci (npr. prikupljanje podataka, kodiranje i ocenjivanje) su maksimalno automatizovani.
- Produktivni potencijal informacione i komunikacione tehnologije je optimalan za sakupljanje, obradu i diseminaciju podataka.
- Čine se aktivni napori da bi se poboljšali statistički potencijali administrativnih podataka i izbegla skupa direktna istraživanja.
Statistički proizvod
Statistički podaci koji su na raspolaganju moraju da zadovolje potrebe korisnika. Statistika je u skladu sa evropskim standardima kvaliteta i služi da zadovolji potrebe evropskih institucija, vlada, naučnih institucija, poslovnih koncerna i javnosti uopšte. Važna su pitanja koliko su statistički podaci relevantni, tačni i pouzdani, dati na vreme, koherentni, uporedivi među regionima i zemljama i dostupni korisnicima.
Princip 11: Relevantnost
Evropska statistika mora da odgovara potrebama korisnika.
Indikatori
- Postoje procesi koji se primenjuju u konsultacijama sa korisnicima, praćenju relevantnosti i praktične primenjivosti postojeće statistike za zadovoljenje njihovih potreba i obaveštavanju o nastalim potrebama i prioritetima.
- Prioritetne potrebe se zadovoljavaju i predviđene su radnim programom.
- Istraživanja o zadovoljstvu korisnika se periodično sprovode.
Princip 12: Tačnost i pouzdanost
Evropska statistika mora tačno i realno da prikazuje stvarnost.
Indikatori
- Izvorni podaci, preliminarni (prelazni) rezultati i gotovi statistički proizvodi se ocenjuju i vrednuju.
- Mere se greške uzorkovanja i druge greške (ne-uzorkovanja) i sistematski se dokumentuju u skladu sa predviđenim okvirom kvaliteta ESS (Evropskog statističkog sistema).
- Rutinski se sprovode revizione studije i analize i interno se koriste u statističkim procesima.
Princip 13: Poštovanje vremenskih rokova
Evropska statistika se diseminuje uz poštovanje vremenskih rokova.
Indikatori
- Vremenski rokovi se poštuju u skladu sa najvišim evropskim i međunarodnim standardima za diseminaciju podataka.
- Standardno dnevno vreme je određeno za saopštenja evropske statistike.
- Periodika evropske statistike se određuje maksimalno u skladu sa zahtevima korisnika.
- Sva odstupanja od vremenskog plana diseminacije se unapred najavljuju, daju se objašnjenja i određuju novi rokovi za saopštenja.
- Preliminarni rezultati koji su prihvatljivog ukupnog kvaliteta mogu da se diseminuju kada se to smatra korisnim.
Princip 14: Koherentnost i uporedivost
Evropska statistika treba da bude konzistentna interno u vremenu i uporediva među regionima i zemljama; treba omogućiti kombinovanje i zajedničko korišćenje određenih podataka iz različitih izvora.
Indikatori
- Statistika je interno koherentna i konzistentna (npr. uvaženi su aritmetički i računski identiteti).
- Statistika je koherentna i harmonizovana u razumnom vremenskom periodu.
- Statistika se kompilira na osnovu zajedničkih standarda u odnosu na opseg, definicije, jedinice i klasifikacije u različitim istraživanjima i izvorima.
- Statistika iz različitih istraživanja i izvora se poredi i harmonizuje.
- Uporedivost podatka među zemljama je obezbeđena kroz periodičnu razmenu između evropskog statističkog sistema i drugih statističkih sistema, metodološke studije se sprovode u bliskoj saradnji između zemalja članica EU i Eurostata.
Princip 15: Dostupni i jasni podaci
Evropska statistika treba da bude prezentovana jasno i razumljivo, diseminacija treba da se obavlja na odgovarajući i pogodan način, a podaci treba da su na raspolaganju i dostupni na nepristrasnim osnovama sa potpornim metapodacima i smernicama.
Indikatori
- Statistika se prezentuje u formi koja omogućava pravilno tumačenje i osmišljena poređenja.
- Usluge diseminacije koriste modernu informacionu i komunikacionu tehnologiju i, ako je pogodno, tradicionalnu hard kopiju.
- Analize prilagođene korisnicima se rade kada je to izvodivo i objavljuju se.
- Pristup mikropodacima se može dozvoliti u istraživačke svrhe. O ovakvim pristupima vode se detaljni zapisnici.
- Metapodaci se dokumentuju u skladu sa standardizovanim sistemima metapodataka.
- Korisnici se obaveštavaju o metodologiji statističkih procesa i kvalitetu statističke proizvodnje u odnosu na kriterijume kvaliteta ESS.
Definicije za potrebe ove strategije:
"Evropska statistika" podrazumeva statistiku Zajednice kako je definisano Pravilnikom Saveta (Evropske komisije) br. 322/97 od 17/02/1997 o statistici Zajednice, koju proizvode i diseminuju nacionalne, državne statističke institucije i Statistička institucija Zajednice (Eurostat) u skladu sa članom 285(2) Ugovora.
"Statistička institucija" podrazumeva, na nacionalnom nivou, državni statistički zavod (SZ) i druge statističke organe zadužene za proizvodnju i diseminaciju evropske statistike, a na nivou Zajednice to je Eurostat.
"Evropski statistički sistem", u tekstu označen kao ESS, znači partnerstvo koje objedinjuje Eurostat, nacionalne, državne statističke institucije i druge državne statističke organe koji su u državama članicama EU odgovorni za proizvodnju i diseminaciju Evropske statistike.
TABELARNI PREGLED PROMENA KOD STATISTIČKIH POKAZATELJA
Oblast statistike/ statistički |
Promene u |
Godina na |
Godina |
Izvori podataka |
Dodatna |
||
postojeći |
izmenjeni i novi |
||||||
STATISTIKA NACIONALNIH RAČUNA |
|||||||
1. |
Bruto domaći proizvod (rashodna metoda) |
Novo |
2006 |
2007 |
Svi raspoloživi |
Svi raspoloživi |
|
2. |
Bruto domaći proizvod (rashodna metoda), stalne cene |
Novo |
2006 |
2007 |
Svi raspoloživi |
Svi raspoloživi |
|
3. |
Regionalni bruto domaći proizvod |
Novo |
2006 |
2007 |
Svi raspoloživi |
Svi raspoloživi |
|
4. |
Kvartalni bruto domaći proizvod (proizvodnom metodom) |
Novo |
2007 |
2007 |
Svi raspoloživi |
Svi raspoloživi |
|
5. |
Kvartalni bruto domaći proizvod (rashodna metoda) |
Novo |
2007 |
2007 |
Svi raspoloživi |
Svi raspoloživi |
|
6. |
Kvartalni bruto domaći proizvod (rashodna metoda), u stalnim cenama |
Novo |
2007 |
2007 |
Svi raspoloživi |
Svi raspoloživi |
|
7. |
Promena bazne godine za sve agregate u stalnim cenama |
|
Sve godine |
2007, 2008 |
Svi raspoloživi |
Svi raspoloživi |
|
8. |
Računi poljoprivrede |
Novo |
2006, 2007 |
2007, 2008 |
Svi raspoloživi |
Svi raspoloživi |
|
STATISTIKA CENA |
|||||||
1. |
Indeks potrošačkih cena |
Novi zvanični indikator inflacije usklađen s preporukama EU (godišnja promena pondera, geometrijska sredina) |
2007 |
2007 |
- Anketa o potrošnji domaćinstava |
Statistički biznis registar |
Projekat u toku, u okviru nacionalnog CARDS projekta, probne obrade u 2006 |
2. |
Indeks cena proizvođača industrijskih proizvoda, mesečno |
Novo |
2008 |
2008 |
Statistika spoljne trgovine |
Statistika cena proizvođača za izvoz |
Kratkoročni indikator predviđen kao jedan od važnijih za EU U ovom periodu samo na nivou ukupne proizvodnje, kasnije po oblastima NACE klasifikacije |
3. |
Indeks cena proizvođača industrijskih proizvoda na domaćem tržištu, mesečno |
Usklađivanje metodologije obračuna sa propisanim standardima
EU. |
2007 |
2007 |
Statistika industrije Nacionalni računi |
Statistički biznis registar |
Projekat u toku, u okviru nacionalnog CARDS projekta, probne obrade u 2006 |
4. |
Indeks cena proizvođača industrijskih proizvoda za izvoz - mesečno |
Prelazak sa obračuna indeksa preko jediničnih cena u odeljenju Spoljne trgovine na obračun preko metodologije usklađene sa metodologijom EU preko cena transakcija |
2008 |
2008 |
Statistika spoljne trgovine |
Statistički biznis registar |
U prvoj fazi planirano je izračunavanje indeksa na nivou ukupnog izvoza za naredni planski period planira se obračun po oblastima NACE klasifikacije |
5. |
Indeks cena proizvođača usluga - mesečno |
Novo |
2008 |
2008 |
Statistika cena |
Statistički biznis registar |
U početnom periodu na nivou najvažnijih oblasti iz sektora usluga, kasnije na nivou ukupnog |
6. |
Deflator prodaje, detaljni nivo NACE |
Novo |
2008 |
2008 |
Statistika cena |
|
Kratkoročni indikator, prema EU standardima |
7. |
Pariteti kupovne moći |
Prikupljanje podataka i obrada podataka iz oblasti statistike cena za izračunavanje PPP i indeksa nivoa cena za međunarodna poređenja za potrebe EUROSTAT-a |
2005 |
2007 |
Statistika cena |
|
Nastavak regionalnog projekta koji se do sada odvijao pod pokroviteljstvom OECD |
STRUKTURNA POSLOVNA STATISTIKA |
|||||||
1. |
Osnovni strukturni indikatori o poslovanju preduzetnika, godišnje |
Po EU preporukama (do sada su rađeni po materijalnom konceptu) |
2005 |
2006 |
Administrativni izvori podataka - završni računi preduzetnika:
podaci Poreske uprave |
Novo godišnje strukturno istraživanje o poslovanju preduzetnika (SBS-02); Novi administrativni (poreski) izvori podataka |
Promet; vrednost proizvodnje; zalihe; investicije; zarade; broj vlasnika i zaposleni |
2. |
Strukturni indikatori o poslovanju - po delatnostima i veličini preduzeća, godišnje |
SPS indikatori - po EU preporukama (umesto materijalnog koncepta) |
2006 |
2007 |
Administrativni izvori podataka - završni računi preduzeća |
Novo godišnje strukturno istraživanje o poslovanju preduzeća; zamenjuje istraživanja KGI-01 i deo KGI-03; |
Promet; vrednost proizvodnje; zalihe; investicije; zarade; broj vlasnika i zaposleni; regionalni i indikatori po čistim delatnostima |
3. |
Strukturni indikatori o poslovanju preduzeća, kvartalno |
Novi pokazatelji investicije rezultati poslovanja ekonomskih subjekata u kvartalnoj periodici |
2006 |
2006 |
|
Izmenjena statistička istraživanja u sektorima Đ-3 i nova u sektorima A-D i I, J, L, LJ |
Promet; vrednost proizvodnje; zalihe; investicije; zarade; broj vlasnika i zaposleni |
Predviđenim aktivnostima uvode se indikatori rezultata poslovanja ekonomskih subjekata (finansijski) u kvartalnoj i godišnjoj periodici, usklađeni sa EU regulativom. Takođe, proširuje se obuhvat sektora u kvartalnoj periodici. Ovi indikatori, zajedno s administrativnim izvorima podataka iz poreskog sistema i statistike NB, najvažniji su input u obračunu BDP na kvartalnom i godišnjem nivou. U skladu sa EU regulativom, osnovni indikatori daju se i po veličini preduzeća, a planirano je uvođenje istih za preduzetnike, čime će se obezbediti indikatori neophodni za praćenje malih i srednjih preduzeća i preduzetnika.
Oblast statistike/ statistički |
Promene u |
Godina na |
Godina |
Izvori podataka |
Dodatna |
||
postojeći |
izmenjeni i novi |
||||||
STATISTIKA INDUSTRIJE - kratkoročni indikatori |
|||||||
1. |
Promet - ukupno, |
Novo |
2007 |
2007 |
|
Novo statističko istraživanje |
|
2. |
Nove narudžbine - ukupno, domaće, inostrane |
Novo |
2007 |
2007 |
|
Novo statističko istraživanje |
|
STATISTIKA ENERGETIKE |
|||||||
1. |
Godišnji energetski bilans uglja |
Novo |
2005 |
2006 |
|
Nova statistička istraživanja |
|
2. |
Godišnji energetski bilans prirodnog gasa |
Novo |
2006 |
2007 |
|
Nova statistička istraživanja |
|
3. |
Godišnji energetski bilans nafte i derivata nafte |
Novo |
2006 |
2007 |
|
Nova statistička istraživanja |
|
4. |
Godišnji energetski bilans obnovljivih izvora energije |
Novo |
2007 |
2008 |
|
Nova statistička istraživanja |
|
U okviru statistike industrije planirano je uvođenje novih kratkoročnih indikatora - promet (3) i nove narudžbine (3), u skladu sa EU standardima, koji će omogućiti kompleksnije sagledavanje kratkoročnih kretanja u ovoj oblasti, a istovremeno promet je i input za obračun kvartalnog BDP. Indeksi novih narudžbina pripadaju primarnim ekonomskim indikatorima, po standardima EU.
Započet rad na energetskim bilansima u 2004, koji je rezultirao izradom bilansa električne i toplotne energije nastavlja se u ovom periodu na izradi bilansa ostalih energenata, u skladu sa EU standardima i zahtevima Međunarodne agencije za energetiku. U okviru strategije razvoja energetike do 2015. godine predviđeno je da Zavod, u saradnji s Ministarstvom rudarstva i energetike, razvije bazu podataka statistike energetike.
Oblast statistike/ statistički |
Promene u |
Godina na |
Godina |
Izvori podataka |
Dodatna |
||
postojeći |
izmenjeni i novi |
||||||
STATISTIKA GRAĐEVINARSTVA |
|||||||
1. |
Građevinarstvo, proizvodnja (indeks), kvartalno |
Novo, podela na izgradnju zgrada i ostalih građevina, poboljšanje obuhvata |
2006 |
2006 |
Godišnja istraživanja GRAĐ-11 i GRAĐ-11a, kvartalno istraživanje GRAĐ-31 |
Kvartalno istraživanje GRAĐ-10 |
Uvođenje uzorka u 2007. za kvartalno istraživanje GRAĐ-31 |
2. |
Nove porudžbine (indeks vrednosti) - kvartalno |
Novo |
2006 |
2006 |
Kvartalno istraživanje GRAĐ-31 |
|
Uvođenje uzorka u 2007. za kvartalno istraživanje GRAĐ-31 |
3. |
Građevinske dozvole korisne površine ili alternativna mera veličine - kvartalno |
Novo |
2006 |
2006 |
|
Kvartalno istraživanje GRAĐ-10, |
Od 2007 - mesečno |
Planirane aktivnosti imaju za cilj uvođenje novih i usaglašavanje postojećih kratkoročnih indikatora u sektoru građevinarstva sa EU standardima, kao i podizanje kvaliteta obračunatih indikatora. Indikator proizvodnje (indeks) računaće se ukupno i odvojeno za zgrade i ostale građevine a prema Klasifikaciji vrsta građevina. Posebna pažnja i dalje će biti usmerena na što bolji obuhvat, što će se postići uvođenjem Statističkog poslovnog registra, koji će omogućiti primenu uzorka u kvartalnom istraživanju građevinarstva (GRAĐ-31). Sprovođenje novog istraživanja o građevinskim dozvolama (GRAĐ-10) pružiće informacije o tekućim kretanjima u građevinarstvu, kao i poboljšanje kvaliteta podataka u postojećim istraživanjima.
Oblast statistike/ statistički |
Promene u |
Godina na |
Godina |
Izvori podataka |
Dodatna |
||
postojeći |
izmenjeni i novi |
||||||
STATISTIKA TRGOVINE |
|||||||
1. |
Kratkoročni indikatori statistike trgovine na malo, kvartalno |
Proširenje obuhvata (na preduzetnike) |
2008 |
2008 |
Postojeća statistička istraživanja i administrativni izvori |
|
Na uzorku |
2. |
Kratkoročni indikatori stat. trgovine na veliko, kvartalno |
Nov indikator |
2006 |
2006 |
Postojeća statistička istraživanja i administrativni izvori |
|
Na uzorku |
STATISTIKA UGOSTITELJSTVA |
|||||||
3. |
Kratkoročni indikatori statistike ugostiteljstva, kvartalno |
Proširenje obuhvata (na preduzeća svih oblika svojine) |
2006 |
2006 |
Postojeća statistička istraživanja i administrativni izvori |
|
Na uzorku |
4. |
Kratkoročni indikatori statistike ugostiteljstva, kvartalno |
Proširenje obuhvata (na preduzetnike) |
2007 |
2007 |
Postojeća statistička istraživanja i administrativni izvori |
|
Na uzorku |
U oblasti statistike trgovine i ugostiteljstva planirano je usklađivanje kratkoročnih indikatora sa EU regulativom, po definiciji i obuhvatu, kao i uvođenje novih indikatora.
Oblast statistike/ statistički |
Promene u |
Godina na |
Godina |
Izvori podataka |
Dodatna |
||
postojeći |
izmenjeni i novi |
||||||
STATISTIKA SAOBRAĆAJA |
|||||||
1. |
Prevoz, po vrsti robe u drumskom saobraćaju, godišnje |
Novo: klasifikacije robe, NST/R, prevoz opasnih materija i prevoz kontenera |
2005 |
2006 |
|
Godišnji izveštaj o drumskom saobraćaju (SA/G-11) - izmena |
Izmene u skladu s preporukama EEK/UN i EUROSTAT-a |
2. |
Promet robe u pristaništima, godišnje |
Novo: klasifikacije robe, NST/R, prevoz opasnih materija i prevoz kontenera |
2005 |
2006 |
|
Izveštaj o prometu robe u pristaništima (SR/M-21) - izmena |
|
3. |
Prevoz robe i putnika u železničkom saobraćaju, godišnje |
Novo: klasifikacije robe, NST/R, prevoz opasnih materija i prevoz kontenera |
2005 |
2006 |
|
Prevoz robe i putnika u železničkom saobraćaju (SŽ/G-11) - izmena |
|
4. |
Indikatori o prevozu robe u drumskom saobraćaju za sopstvene potrebe |
Proširenje obuhvata u drumskom saobraćaju |
2007 |
2007. u kvartalnoj, a 2008. u godišnjoj periodici |
|
Novo istraživanje i administrativni izvor (Ministarstvo unutrašnjih poslova - Evidencija o registraciji vozila) |
Prevoz robe, po vrsti robe, tonski kilometri, pređeni kilometri, ukupno, s robom, prevoz po vrsti robe, po regionima utovara i istovara, utrošku goriva |
U narednom periodu planirane su izmene u praćenju prevoza robe - uvođenjem nove klasifikacije robe, usklađene sa EU standardima, kao i novih vidova prevoza. Takođe, u drumskom saobraćaju proširuje se obuhvat na praćenje prevoza robe za sopstvene potrebe, bazirano na rotirajućem uzorku vozila iz Evidencije o registraciji vozila Ministarstva unutrašnjih poslova.
Oblast statistike/ statistički |
Promene u |
Godina na |
Godina |
Izvori podataka |
Dodatna |
||
postojeći |
izmenjeni i novi |
||||||
STATISTIKA SPOLJNE TRGOVINE |
|||||||
1. |
Uvoz po FOB paritetu, mesečno |
Novo |
2007 |
2007 |
Administrativni izvor - Carinska deklaracija (Uprava carine - Ministarstvo finansija) |
|
Isključivanje iz vrednosti uvoza određenih elemenata koji se po VRM5 smatraju uslugama i kao takve trebalo bi da se tretiraju u platnom bilansu |
2. |
Uvoz i izvoz, po vrsti robe, mesečno |
Uvođenje nove klasifikacije HS2002 |
2006 |
2006 |
Administrativni izvor - Carinska deklaracija (Uprava carine - Ministarstvo finansija) |
|
Nacionalna CT uvedena u 2005. |
3. |
Uvoz i izvoz, po veličini preduzeća, godišnje |
Novo |
2006 |
2007 |
Administrativni izvor - Carinska deklaracija (Uprava carine - Ministarstvo finansija) i Statistički poslovni registar |
|
|
4. |
Pokazatelji za međunarodne pregovore (STO, SAA) |
|
2006 i serije unazad |
2006 |
|
|
Priprema pokazatelja za međunarodne pregovore |
U okviru statistike spoljnotrgovinske robne razmene planirano je objavljivanje podataka po proizvodima, usaglašeno sa HS2002 od 2006, kao i obračun serija unazad, jer je nova nacionalna carinska tarifa usaglašena sa ovim standardom uvedena u julu 2005. godine. Uvoz po FOB paritetu obračunaće se u skladu sa zahtevom Narodne banke Srbije i MMF. Planirano je i uvođenje pokazatelja po veličini preduzeća (velika, srednja, mala).
Oblast statistike/ statistički |
Promene u |
Godina na |
Godina |
Izvori podataka |
Dodatna |
||
postojeći |
izmenjeni i novi |
||||||
STATISTIKA POLJOPRIVREDE |
|||||||
1. |
Indikatori praćenja strukture poljoprivrednih gazdinstava |
Novo |
2007 |
2007 (pilot) |
|
Istraživanja na bazi uzorka |
|
2. |
Stočna proizvodnja |
Usklađivanje sa EU standardima |
2006 |
2006 |
Postojeća istraživanja stočne proizvodnje |
|
|
3. |
Godišnji izveštaj o slatkovodnom ribarstvu |
Usklađivanje sa EU standardima |
2006 |
2007 |
Postojeća statistička istraživanja |
|
|
4. |
Novi sistem statističkog praćenja biljne proizvodnje |
Novi metod prikupljanja podataka u skladu sa EU (umesto procena) |
2008 |
2008 (pilot) |
|
Istraživanja na bazi uzorka. Podaci Popisa stanovništva, domaćinstava i stanova 2002 (okvir za uzorak) |
|
5. |
Popis poljoprivrede - priprema probnog popisa poljoprivrede |
Novo |
2008 |
2008 (pilot) |
|
Popis na izabranom uzorku |
Organizaciono-metodološke pripreme |
STATISTIKA ŠUMARSTVA |
|||||||
1. |
Štete u privatnim šumama |
Novo |
2007 |
2008 |
|
Statistička istraživanja |
Pilot, štete od insekata, elementarnih nepogoda, domaćih životinja, bespravnog zauzeća zemljišta |
2. |
Podaci o šumskom fondu |
Novo |
2006-2007 |
2008 |
|
Evidencija šumarskog fakulteta |
Podaci o biomasi i strukturnom obliku šuma |
3. |
Istraživanje o tekućem - godišnjem zapreminskom prirastu |
Novo |
2007 |
2008 |
|
Statistička istraživanja |
Pilot |
STATISTIKA ZAŠTITE ŽIVOTNE SREDINE |
|||||||
1. |
Vrste i količine otpadaka |
Proširenje obuhvata |
2005 |
2006 |
Redovno statističko istraživanje |
|
REVIZIJA (zamrznuto po MP 2003-2005) PILOT |
2. |
Vrste i veličina deponija |
Usklađivanje sa EU standardima |
2005 |
2006 |
Redovno statističko istraživanje |
|
REVIZIJA (zamrznuto po MP 2003-2005) |
3. |
Emisije gasova iz industrije, energetike i saobraćaja |
Usklađivanje sa EU standardima |
2005 |
2006 |
Statistička istraživanja iz navedenih oblasti |
|
REVIZIJA emisije SO2, NOx, |
4. |
Emisije gasova iz poljoprivrede, šumarstva, građevinarstva, vodoprivrede i domaćinstava |
Usklađivanje sa EU standardima |
2006 |
2007 |
Statistička istraživanja iz navedenih oblasti |
|
REVIZIJA emisije SO2, NOx, |
5. |
Emisije gasova prema Konvenciji o prekograničnom zagađenju gasova |
Novo |
2006-2007 |
2007-2008 |
|
Dopunjena postojeća statistička istraživanja |
REVIZIJA PILOT emisije CO3, NH3, NMVOC |
6. |
Emisije gasova "staklene bašte" iz industrije, energetike i saobraćaja |
Novo |
2006 |
2007 |
|
Dopunjena postojeća statistička istraživanja |
PILOT emisije CO2 |
7. |
Emisije gasova "staklene bašte" iz ostalih sektora |
Novo |
2007 |
2008 |
|
Dopunjena postojeća statistička istraživanja |
PILOT emisije CO2 |
8. |
Vodoprivreda i korišćenje voda u domaćinstvima i industriji |
Usklađivanje sa EU standardima i zakonskom regulativom u zemlji |
2006 |
2007 |
Statistička istraživanja |
|
REVIZIJA |
9. |
Ekonomski pokazatelji u životnoj sredini |
Novo |
2007 |
2008 |
|
Dopunjena postojeća statistička istraživanja |
PILOT |
VITALNA STATISTIKA |
|||||||
1. |
Projekcije domaćinstava, prema broju članova i tipu domaćinstva, 2002-2032 |
Rade se prvi put |
2002-2032 |
2006 |
- Popis 2002 |
|
|
2. |
Procene stanovništva, prema starosti, polu i bračnosti (godišnje istraživanje) |
Novo obeležje - bračnost |
2006 |
2006 |
- Popis 2002 |
|
|
3. |
Tablice fertiliteta, 2001-2003 |
Novo |
2001-2003 |
31.06.2006 |
- Popis 2002 |
|
|
4. |
Projekcije radne snage, 2002-2032 |
Novo |
2002-2032 |
2006 |
- Popis 2002 |
|
|
5. |
Spoljne migracije |
Novo |
2008 |
2008 |
|
Podaci Ministarstva unutrašnjih poslova |
U saradnji sa Ministarstvom spoljnih poslova i Ministarstvom unutrašnjih poslova |
6. |
Popis stanovništva |
Novo |
2009 |
2009 |
|
|
Organizaciono-metodološke pripreme probnog popisa i izbor odgovarajućih aplikacija za obradu podataka u periodu 2006-2008 |
7. |
Tipologija naselja |
Novo |
2002 |
2008 |
- Popis 2002 |
|
|
Statistika spoljnih migracija je novo istraživanje koje je planirano da se uvede kao redovno godišnje istraživanje od 2008. godine, u saradnji s Ministarstvom spoljnih poslova i Ministarstvom unutrašnjih poslova.
Savetovanje o predstojećem popisu stanovništva
S obzirom na to da se u junu 2006. godine očekuje usvajanje međunarodnih preporuka za popise stanovništva i domaćinstava oko 2010. godine, neophodno je da se tokom 2007. godine održi savetovanje o primeni novih metodološko-organizacionih rešenja za sprovođenje popisa stanovništva 2011. godine, koje podrazumeva učešće najistaknutijih institucija i najeminentnijih stručnjaka iz ove oblasti.
Tipologija naselja
Zbog sve veće potrebe da se statistički pokazatelji iskažu prema statističkoj tipologiji naselja, predviđeno je da se izvrši nova statistička klasifikacija naselja (do sada je za iskazivanje podataka korišćen pravni kriterijum, po kojem su sva naselja razvrstana na gradska i ostala).
Oblast statistike/ statistički |
Promene u |
Godina na |
Godina |
Izvori podataka |
Dodatna |
||
postojeći |
izmenjeni i novi |
||||||
STATISTIKA ZAPOSLENOSTI |
|||||||
1. |
Stopa aktivnosti |
Novo |
2005 |
2006 |
Anketa o radnoj snazi (ARS) |
|
KILM indikatori. Za starost: 15+, 15-24, 15-64, 25-54, 25-34, 35-54, 55-64 i 64+ |
2. |
Stopa zaposlenosti |
Novo |
2005 |
2006 |
ARS |
|
|
3. |
Profesionalni status |
Novo |
2005 |
2006 |
ARS |
|
Prema ICSE |
4. |
Zaposlenost, po sektorima |
Novo |
2005 |
2006 |
ARS |
|
Poljoprivreda, industrija i usluge, Prema ISIC |
5. |
Zaposleni s radnim vremenom kraćim od punog u odnosu na ukupnu zaposlenost |
Novo |
2005 |
2006 |
ARS |
|
Ne postoji jedinstvena definicija minimalnog broja časova rada |
6. |
Časovi rada |
Novo |
2005 |
2006 |
ARS |
|
Sedmično: manje od 20, manje od 30, 20-29, 30-39, 40+, 50+ Godišnje: godišnji prosek časova rada po licu |
7. |
Zaposlenost u neformalnom sektoru (sivoj ekonomiji) u odnosu na ukupnu zaposlenost |
Novo |
2007 |
2008 |
ARS |
|
Pored izmene obrasca treba precizno definisati pojam neformalne ekonomije (u užem i u širem smislu) |
8. |
Nezaposlenost (stopa) |
Novo |
2005 |
2006 |
ARS |
|
|
9. |
Nezaposlenost mladih |
Novo |
2005 |
2006 |
ARS |
|
|
10. |
Dugotrajna nezaposlenost |
Novo |
2005 |
2006 |
ARS |
|
|
11. |
Nezaposlenost prema stepenu obrazovanja |
Novo |
2005 |
2006 |
ARS |
|
ISCED |
12. |
Vremenski uslovljena podzaposlenost |
Novo |
2006 |
2007 |
ARS |
|
|
13. |
Stopa neaktivnosti |
Novo |
2005 |
2006 |
ARS |
|
Starost: 15+, 15-24, 15-64, 25-54, 25-34, 35-54, 55-64, 65+ |
14. |
Stečeno obrazovanje |
Novo |
2005 |
2006 |
ARS |
|
|
15. |
Pokazatelji zarada u proizvodnji |
Novo |
2005 |
2006 |
RAD ili ARS |
|
ARS ima samo neto primanja i zarade |
16. |
Zarade, po zanimanjima, i pokazatelji plata (nominalne i realne plate i nominalna i realna ostale zarade) |
Novo |
2005 |
2006 |
ARS (RAD nema zarade po zanimanjima) |
|
Raspoložive su samo neto zarade |
17. |
Cena po času rada |
Novo |
2006 |
2007 |
|
|
Izvori zavise od zakonske regulative |
18. |
Produktivnost rada i cena (troškovi) jedinice rada |
Novo |
|
|
RAD više službi |
|
|
19. |
Prilagodljivost zaposlenosti |
Novo |
2008 |
2009 |
ARS ili RAD i bilansi |
|
|
20. |
Siromaštvo, siromaštvo radnika i raspodela prihoda |
Novo |
2008 |
2009 |
ARS ili RAD i APD |
|
Nemamo utvrđenu liniju siromaštva |
Anketa o radnoj snazi za sada se sprovodi jednom godišnje. Planira se da u 2007. godini ovo istraživanje postane polugodišnje, dok bi se 2008. godine prešlo na kvartalno sprovođenje.
Oblast statistike/ statistički |
Promene u |
Godina na |
Godina |
Izvori podataka |
Dodatna |
||
postojeći |
izmenjeni i novi |
||||||
STATISTIKA ZARADA |
|||||||
1. |
Novi indeks zarada - kvartalno |
Bruto zarade po času (cena časa rada), po delatnostima, sektorima svojine i po polu, princip "za mesec" |
2008 |
2008 ako se steknu uslovi "za mesec" |
|
Poboljšanje obuhvata privatnog sektora, novi upitnik (zarade, časovi rada, zaposleni), indeks na bazi pondera |
Nisu se stekli uslovi u okruženju |
2. |
Novi indeksi zaposlenih i časova rada - kvartalno |
Novi indikatori |
2008 |
2008 ako ARS obezbedi kvartalne podatke |
|
Novi upitnik (časovi rada po kategorijama: redovni, prekovremeni itd.) |
|
3. |
Mesečno istraživanje o zaradama i broju zaposlenih |
Novi indikatori |
2008 |
2008 |
|
Novi upitnik |
|
4. |
Ukupni troškovi rada |
Novo |
2008 |
2008 |
|
Novi upitnik |
Ukupni troškovi rada po osnovu angažovanja radne snage |
5. |
Indeks troškova rada |
Novo |
2008 |
2008 |
|
Istraživanje o ukupnim troškovima rada i drugi izvori |
|
STATISTIKA PRAVOSUĐA |
|||||||
1. |
Prijavljena, optužena i osuđena punoletna lica (SK-1, SK-2) |
Novi indikatori - prema novoj klasifikaciji krivičnih dela |
2006 |
2007 |
Postojeći izvori (sud, tužilaštvo) |
|
|
2. |
Osuđena punoletna lica (SK-2) |
Uvode se podaci o oštećenom - pol i godine života |
2007 |
2008 |
Postojeći izvori (sud, tužilaštvo) |
|
|
3. |
Prijavljena, optužena i osuđena maloletna lica (SK-3, SK-4) |
Novi indikatori - prema novoj klasifikaciji krivičnih dela |
2006 |
2007 |
Postojeći izvori (sud, tužilaštvo) |
|
|
4. |
Osuđena maloletna lica (SK-4) |
Uvode se podaci o oštećenom (pol i godine života) |
2007 |
2008 |
Postojeći izvori (sud, tužilaštvo) |
|
|
PLAN HARMONIZACIJE KRATKOROČNIH INDIKATORA SA EU STANDARDIMA, PO GODINAMA
Šifra |
Naziv indikatora |
Obuhvat delatnosti |
Periodika |
Stanje u 2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
A110 |
Indeks industrijske proizvodnje |
C, D, 40.1, 40.2 |
Mesečno |
X |
|
|
|
|
A120 |
Promet |
C, D |
Mesečno |
|
|
|
X |
|
A130 |
Novoprimljene porudžbine |
17, 18, 21, 24, 27 do 35 |
Mesečno |
|
|
|
X |
|
A210 |
Broj zaposlenih osoba |
C do E |
Kvartalno |
D |
|
|
X |
|
A310 |
Cene proizvođača |
C do E izuzev |
Mesečno |
|
|
|
X |
|
B110 |
Indeks građevinarstva |
45 (= deo F) |
Kvartalno |
D |
|
X |
|
|
B130 |
Novoprimljene porudžbine |
45.1, 45.2 |
Kvartalno |
|
D |
X |
|
|
B210 |
Broj zaposlenih osoba |
45 |
Kvartalno |
D |
|
|
X |
|
B320 |
Troškovi izgradnje |
CC 111, 112 |
Kvartalno |
|
|
|
|
X |
B411 |
Građevinske dozvole |
CC 111, 112 |
Kvartalno |
|
X |
|
|
|
C120 |
Promet - agregirani |
52 |
Mesečno |
D |
X |
|
|
|
C120 |
Promet - detaljni nivo |
52 |
Mesečno |
D |
X |
|
|
|
C210 |
Broj zaposlenih osoba |
52 |
Kvartalno |
D |
X |
|
|
|
D120 |
Promet |
50, 51, H, I, 72, 74 |
Kvartalno |
D |
|
|
X |
|
D210 |
Broj zaposlenih osoba |
50, 51, H, I, 72, 74 |
Kvartalno |
D |
|
|
X |
|
U 2009. godini svi indikatori (32) biće usklađeni, 6 u 2006. godini, 11 u 2007. godini i 29 u 2008. godini.