STATUTCENTRALNOG REGISTRA, DEPOA I KLIRINGA HARTIJA OD VREDNOSTI("Sl. glasnik RS", br. 113/2006) |
Ovim statutom, u skladu sa zakonom, uređuju se pitanja koja se odnose na naziv i sedište; delatnost; organe Centralnog registra, depoa i kliringa hartija od vrednosti (u daljem tekstu: Centralni registar), delokrug, odgovornost i način odlučivanja organa; unutrašnju organizaciju Centralnog registra; raspodelu dobiti i pokriće gubitka; način formiranja i korišćenja fondova i sredstava rezervi Centralnog registra; uslove za prijem u članstvo Centralnog registra; prava i obaveze članova Centralnog registra; prestanak članstva u Centralnom registru; zastupanje Centralnog registra i odgovornost za obaveze; opšte akte i način njihovog donošenja; način i postupak izmene statuta; druga pitanja od značaja za rad i poslovanje Centralnog registra.
Centralni registar je pravno lice koje se organizuje i posluje kao zatvoreno akcionarsko društvo sa pravima, obavezama i odgovornostima utvrđenim Zakonom o privrednim društvima ("Službeni glasnik RS", broj 125/2004) i Zakonom o tržištu hartija od vrednosti i drugih finansijskih instrumenata ("Službeni glasnik RS", broj 47/2006).
Centralni registar stiče svojstvo pravnog lica upisom u registar privrednih subjekata.
Centralni registar je dužan da, u roku od sedam dana od prijema rešenja o upisu u registar privrednih subjekata, Komisiji za hartije od vrednosti (u daljem tekstu: Komisija) dostavi izvod iz upisa u registar privrednih subjekata.
Centralni registar, posluje pod sledećim imenom: Centralni registar, depo i kliring hartija od vrednosti akcionarsko društvo.
Skraćeno poslovno ime Centralnog registra glasi: Centralni registar hartija od vrednosti a.d.
Sedište Centralnog registra je u Beogradu, ul. Trg Nikole Pašića br. 5.
Odluku o statusnim promenama, promenama pravne forme i sedištu Centralnog registra donosi Skupština Centralnog registra.
Centralni registar ima svoj pečat i štambilj.
Pečat Centralnog registra je okruglog oblika i sadrži tekst: "Centralni registar, depo i kliring hartija od vrednosti akcionarsko društvo, Beograd".
Štambilj Centralnog registra je pravougaonog oblika i sadrži tekst: "Centralni registar, depo i kliring hartija od vrednosti akcionarsko društvo, Beograd, ulica Trg Nikole Pašića br. 5" i rubrike za upis datuma prijema podnesaka, broj pod kojim će se podnesak zavesti i broj priloga uz podnesak.
Rukovanje i upotreba pečata i štambilja uređuje se posebnim opštim aktom Centralnog registra.
III DELATNOST CENTRALNOG REGISTRA
U skladu sa odredbama Zakona o tržištu hartija od vrednosti i drugih finansijskih instrumenata ("Službeni glasnik RS", broj 47/2006), pretežna delatnost Centralnog registra je kliring i saldiranje obaveza i potraživanja u hartijama od vrednosti i novcu nastalih na osnovu zaključenih poslova sa hartijama od vrednosti.
Pored delatnosti iz stava 1. ovog člana Centralni registar obavlja i:
1) vođenje registra hartija od vrednosti;
2) vođenje evidencija hartija od vrednosti na računima izdavaoca;
3) vođenje i evidencija računa hartija od vrednosti i drugih računa članova Centralnog registra i njihovih klijenata;
4) upis prava trećih lica na hartijama od vrednosti;
5) čuvanje materijalizovanih hartija od vrednosti;
6) vođenje novčanih računa članova Centralnog registra;
7) uknjižavanje materijalizovanih hartija od vrednosti u dematerijalizovanoj formi;
8) kliring i saldiranje obaveza i potraživanja u hartijama od vrednosti i novcu nastalih na osnovu zaključenih poslova sa hartijama od vrednosti i utvrđivanje stanja, obaveza i potraživanja članova Centralnog registra i njihovih klijenata posle izmirenja međusobnih obaveza i potraživanja u roku utvrđenom Pravilima poslovanja Centralnog registra;
9) kliring i saldiranje inostranih hartija od vrednosti kojima se trguje u Republici Srbiji;
10) prenos hartija od vrednosti na račune članova Centralnog registra i zakonitih imalaca tih hartija;
11) utvrđivanje i dodela jednoobraznog identifikacionog broja hartija od vrednosti i drugih finansijskih instrumenata;
12) vođenje šifarnika vrsta hartija od vrednosti i drugih finansijskih instrumenata;
13) poslove u vezi sa korporativnim radnjama;
14) obračunavanje poreza na prenos apsolutnih prava na hartijama od vrednosti u skladu sa zakonom koji reguliše poreze na imovinu;
15) saradnja sa međunarodnim organizacijama koje se bave poslovima registracije, kliringa i saldiranja hartija od vrednosti i novca po osnovu poslova sa hartijama od vrednosti;
16) druge poslove u vezi sa hartijama od vrednosti.
Poslovi Centralnog registra obavljaju se u sedištu Centralnog registra, u okviru organizacionih jedinica-sektora, utvrđenih opštim aktom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta.
Organizacionom jedinicom-sektorom Centralnog registra rukovodi rukovodilac organizacione jedinice.
IV ZASTUPANJE CENTRALNOG REGISTRA I ODGOVORNOST ZA OBAVEZE
U pravnom prometu sa trećim licima Centralni registar istupa, po pravilu, u svoje ime i za svoj račun.
Za obaveze nastale istupanjem u pravnom prometu Centralni registar odgovara celokupnom svojom imovinom.
U pravnom prometu sa trećim licima Centralni registar predstavlja i zastupa predsednik Upravnog odbora.
Predsednik Upravnog odbora Centralnog registra je generalni direktor, koji u tom svojstvu zastupa Centralni registar bez ograničenja.
U okviru svojih ovlašćenja utvrđenih zakonom i statutom predsednik Upravnog odbora može pismeno da ovlasti i druga lica iz Centralnog registra ili treća lica da predstavljaju i zastupaju Centralni registar.
Pismenim ovlašćenjem iz stava 3. ovog člana, predsednik Upravnog odbora utvrđuje sadržaj, okvir i vreme važenja ovlašćenja za predstavljanje i zastupanje Centralnog registra.
Lica sa posebnim ovlašćenjima i odgovornostima u Centralnom registru imenuje i razrešava Upravni odbor Centralnog registra, na predlog predsednika Upravnog odbora Centralnog registra, a u skladu sa ovim statutom i opštim aktom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u Centralnom registru.
Prava i obaveze lica iz stava 1. ovog člana regulisaće se opštim aktom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u Centralnom registru.
Novčani deo osnovnog kapitala Centralnog registra na dan održavanja I sednice Skupštine Centralnog registra iznosi 47.000.000,00 dinara.
Osnovni kapital Centralnog registra je isključivo u novcu i podeljen je na 4700 običnih akcija pojedinačne nominalne vrednosti od 10.000,00 dinara.
Jedinstvena evidencija akcionara Centralnog registra vodi se u Centralnom registru.
Osnivač može doneti odluku da proda svoje akcije, pri čemu mora zadržati najmanje 51% vlasništva.
U Centralnom registru se vode poslovne knjige u skladu sa propisima.
Finansijski izveštaji Centralnog registra utvrđuju se za svaku poslovnu godinu, na način i u vreme utvrđenim u skladu sa zakonom i drugim propisima.
Godišnji finansijski izveštaj Centralnog registra obavezno sadrži izveštaj o poslovanju.
Godišnji izveštaj o poslovanju Centralnog registra koji sadrži i finansijske izveštaje mora da bude stavljen na uvid članovima Upravnog odbora najmanje osam dana pre njegovog razmatranja i usvajanja na sednici Upravnog odbora.
Centralni registar javno objavljuje godišnji izveštaj o svom poslovanju i dostavlja ga Komisiji.
VII UNUTRAŠNJA ORGANIZACIJA CENTRALNOG REGISTRA
U Centralnom registru formiraju se sledeće organizacione jedinice:
1) sektor za kliring i saldiranje;
2) sektor za administriranje računa;
3) sektor informacione tehnologije;
4) pravni i kadrovski sektor;
5) finansijski i opšti sektor;
6) sektor za nadzor i internu reviziju.
Upravni odbor Centralnog registra odlučuje o spajanju, pripajanju, podeli i ukidanju organizacionih jedinica iz stava 1. ovog člana.
Unutrašnju organizaciju i sistematizaciju radnih mesta, uslove za zasnivanje radnog odnosa zaposlenih i njihovo raspoređivanje u Centralnom registru uređuje posebnim aktom Upravni odbor Centralnog registra.
VIII RASPODELA DOBITI I POKRIĆE GUBITKA
Godišnja dobit Centralnog registra utvrđena u finansijskim izveštajima (u daljem tekstu: dobit) raspoređuje se odlukom Skupštine Centralnog registra na redovnoj sednici Skupštine na kojoj se usvajaju finansijski izveštaji po kojima se dobit raspoređuje.
Dobit iz stava 1. ovog člana, po odbitku poreza u skladu sa pozitivnim zakonskim propisima, može se rasporediti za:
- pokriće gubitka, ukoliko ima nepokrivenog gubitka;
- rezerve Centralnog registra;
- isplatu dividende akcionarima;
- povećanje osnovnog kapitala;
- ostale namene u skladu sa zakonom.
Gubitak koji se ne može pokriti iz sredstava Centralnog registra, pokriva se smanjenjem osnovnog kapitala Centralnog registra koji ne može biti manji od 50.000 evra u dinarskoj protivvrednosti po zvaničnom srednjem kursu dinara Narodne banke Srbije na dan uplate.
Centralni registar formira rezerve iz dobiti za namene koje se utvrđuju odlukom Skupštine Centralnog registra.
Rezerve se mogu koristiti za pokriće gubitka i za ostale namene.
Rezerve se formiraju tako što se iz godišnje dobiti Centralnog registra u ove rezerve izdvaja 5% dobiti.
Kada rezerve dostignu iznos od 30% osnovnog kapitala ne postoji obaveza izdvajanja rezervi iz dobiti.
X ORGANI CENTRALNOG REGISTRA, DELOKRUG, ODGOVORNOST I NAČIN ODLUČIVANJA
Organi Centralnog registra su:
1) Skupština i
2) Upravni odbor.
Skupština Centralnog registra:
1) donosi statut Centralnog registra;
2) donosi akte poslovne politike;
3) donosi akte kojima će se bliže urediti poslovi i način obavljanja delatnosti Centralnog registra;
4) razmatra godišnje izveštaje o poslovanju Upravnog odbora;
5) usvaja godišnji račun (godišnji finansijski izveštaj) Centralnog registra i odlučuje o upotrebi i raspoređivanju ostvarene dobiti, odnosno pokriću gubitaka;
6) odlučuje o povećanju osnovnog kapitala Centralnog registra i visini ulaganja u osnovna sredstva Centralnog registra;
7) odlučuje o iznosu i strukturi rezervi sigurnosti;
8) imenuje i razrešava članove Upravnog odbora;
9) odlučuje o statusnim promenama, promenama pravne forme i sedišta Centralnog registra;
10) imenuje i razrešava internog revizora;
11) donosi plan razvoja Centralnog registra;
12) donosi poslovnik o svom radu;
13) donosi druge odluke u skladu sa zakonom.
Ovlašćenja Skupštine Centralnog registra vrši Vlada preko ovlašćenih predstavnika.
Upravni odbor ima predsednika, zamenika predsednika i tri člana.
Članove Upravnog odbora predlaže, imenuje i razrešava Skupština Centralnog registra.
Mandat članova Upravnog odbora je četiri godine, s tim što ista lica mogu biti ponovo birana, odnosno imenovana.
Za predsednika Upravnog odbora, zamenika predsednika Upravnog odbora i članove Upravnog odbora Centralnog registra (u daljem tekstu: uprava Centralnog registra) može biti izabrano lice za koje je data prethodna saglasnost za izbor, odnosno imenovanje od strane Komisije, a koje nije:
1) pravosnažno osuđivano za krivična dela protiv radnih odnosa, privrede, imovine, pravosuđa, pranja novca, javnog reda i pravnog saobraćaja, i službene dužnosti, a za koje je kao najmanja mera propisana kazna zatvora u trajanju od jedne godine, kao ni za krivično delo utvrđeno Zakonom o tržištu hartija od vrednosti i drugih finansijskih instrumenata;
2) izvršilo težu povredu odredaba Zakona o tržištu hartija od vrednosti i drugih finansijskih instrumenata o pravilima sigurnog i dobrog poslovanja, o zabrani korišćenja i saopštavanja privilegovanih informacija, odnosno zabrani manipulacija, pravila poslovnog morala, savesnog poslovanja i pravila o upravljanju rizikom ili na drugi način teže ugrozilo interese učesnika na organizovanom tržištu.
Član uprave Centralnog registra ne može biti lice koje je član uprave:
1) organizatora tržišta ili je njegov zaposleni;
2) brokersko-dilerskog društva ili ovlašćene banke;
3) banke sa kojom Centralni registar ima zaključen ugovor;
4) povezanih lica u odnosu na lica iz tačke 1) i 2) ovog stava.
Za člana uprave Centralnog registra može biti biran državljanin Republike Srbije koji poseduje opštu radnu sposobnost, ima odgovarajuću poslovnu reputaciju i najmanje tri godine radnog iskustva stečenog u obavljanju poslova u vezi sa hartijama od vrednosti u zemlji i / ili inostranstvu:
1) u brokersko dilerskom društvu;
2) na berzi hartija od vrednosti, odnosno finansijskih derivata;
3) u banci;
4) u društvu za upravljanje investicionim ili dobrovoljnim penzijskim fondovima;
5) u osiguravajućem društvu;
6) u Narodnoj banci Srbije, organu državne uprave, organizaciji ili pravnom licu koje poslove u vezi sa hartijama od vrednosti obavlja za račun države kao poverene poslove;
7) u Komisiji;
8) u Centralnom registru;
9) naučnog radnika iz oblasti hartija od vrednosti, privrednog prava, računovodstva i revizije;
10) u privrednom društvu ili drugom pravnom licu sa finansijskim poslovima.
Predsednika i zamenika predsednika Upravnog odbora Centralnog registra biraju članovi Upravnog odbora iz svojih redova.
Mandat predsednika i zamenika predsednika Upravnog odbora je četiri godine, s tim što ista lica mogu biti ponovo birana, odnosno imenovana.
Upravni odbor Centralnog registra odlučuje na sednicama.
Upravni odbor može, u slučaju hitnosti, odlučivati i bez održavanja sednice (pismeno, telegrafski, telefonski) u skladu sa zakonom.
Upravni odbor saziva predsednik i predlaže dnevni red.
Sednice Upravnog odbora održavaju se po potrebi.
Sednica Upravnog odbora može se sazvati i na zahtev Skupštine.
O pitanjima iz svog delokruga Upravni odbor Centralnog registra odlučuje većinom glasova.
U slučaju jednakog broja glasova, glas predsednika Upravnog odbora je odlučujući.
Upravni odbor u svom delokrugu:
1) saziva sednice Skupštine Centralnog registra;
2) donosi i usvaja opšte i pojedinačne akte Centralnog registra iz svoje nadležnosti;
3) priprema predloge za Skupštinu Centralnog registra i izvršava njene odluke;
4) razmatra i predlaže usvajanje izveštaja o poslovanju Centralnog registra u toku godine;
5) podnosi Skupštini Centralnog registra godišnji izveštaj o poslovanju;
6) donosi odluku o izdavanju akcija i utvrđuje njihovu vrednost kao vrednost imovine Centralnog registra u skladu sa zakonom;
7) utvrđuje iznos i dan dividende, dan plaćanja i postupak plaćanja dividende;
8) odlučuje o davanju i opozivanju prokure;
9) donosi opšti akt o organizaciji i sistematizaciji;
10) donosi Poslovnik o radu Upravnog odbora Centralnog registra;
11) obavlja i druge poslove utvrđene zakonom kojim se uređuje pravni položaj privrednih društava i ovim statutom.
Upravni odbor Centralnog registra odgovara za svoj rad Skupštini Centralnog registra.
Predsednik Upravnog odbora u svom delokrugu:
1) organizuje i vodi poslovanje Centralnog registra;
2) zastupa i predstavlja Centralni registar;
3) saziva i predsedava sednicama Upravnog odbora Centralnog registra;
4) stara se o zakonitosti rada i odgovara za zakonitost rada Centralnog registra;
5) odlučuje o korišćenju sredstava Centralnog registra za tekuće potrebe;
6) priprema predloge odluka Skupštine i stara se o sprovođenju istih;
7) odlučuje o službenim putovanjima svih zaposlenih u Centralnom registru;
8) obezbeđuje sigurnost i redovno praćenje sistema informacione tehnologije Centralnog registra;
9) odlučuje o drugim poslovima po nalogu Skupštine Centralnog registra ili u skladu sa propisima i opštim aktima Centralnog registra.
Predsednik Upravnog odbora, zamenik predsednika Upravnog odbora ili član Upravnog odbora može biti razrešen dužnosti na svoj zahtev, a razrešava se dužnosti iz sledećih razloga:
1) je osuđen za krivično delo na bezuslovnu kaznu zatvora u trajanju od najmanje šest meseci, ili za krivično delo protiv privrede, imovine, pravosuđa, pranja novca, javnog reda i pravnog saobraćaja, radnih odnosa i službene dužnosti;
2) ako se, na osnovu nalaza i mišljenja nadležne zdravstvene ustanove utvrdi da je zbog zdravstvenog stanja trajno izgubio radnu sposobnost za vršenje funkcije;
3) ako se utvrdi da nestručno i nesavesno obavlja svoju funkciju;
4) ako se utvrdi da ne ispunjava uslove za imenovanje;
5) ako se utvrdi postojanje jedne ili više okolnosti iz člana 26. ovog statuta.
Centralni registar ima internog revizora.
Interni revizor je fizičko lice koje poslove nadzora vrši individualno.
Interni revizor odgovara za svoj rad Skupštini Centralnog registra i obavezan je da Skupštinu Centralnog registra izveštava o rezultatu nadzora najmanje jednom godišnje ili više puta, na zahtev Skupštine.
Osnovni opšti akt Centralnog registra je statut.
Drugi opšti akti Centralnog registra su:
1) Pravila poslovanja;
2) Pravilnik o tarifi;
3) Šifarnik vrsta hartija od vrednosti i drugih finansijskih instrumenata;
4) Uputstvo o dodeljivanju CFI koda i ISIN broja i načinu upisa hartija od vrednosti u Centralni registar;
5) Druga uputstva i opšti akti kojima se na opšti način uređuju pitanja bitna za rad Centralnog registra.
Drugi opšti akti moraju biti u skladu sa statutom.
Opštim aktima iz stava 2. tačka 5) ovog člana uređuju se:
1) organizacija i sistematizacija radnih mesta;
2) prava i obaveze zaposlenih po osnovu rada;
3) materijalno-finansijsko poslovanje;
4) bezbednost i zdravlje na radu;
5) i druga pitanja.
Pojedinačni akti moraju biti u skladu sa statutom i drugim opštim aktima.
Komisija daje saglasnost na Statut, Pravila poslovanja i Pravilnik o tarifi Centralnog registra.
Akti iz stava 1. ovog člana objavljuju se u "Službenom glasniku RS", u roku od osam dana od dana dobijanja saglasnosti iz tog stava.
Pitanja kojima se uređuju radno-pravni odnosi, utvrđuje zarada, naknada zarada i druga primanja iz radnog odnosa, uređuju se u skladu sa zakonom.
Opštim aktom utvrđuju se dokumenti ili podaci koji predstavljaju poslovnu tajnu Centralnog registra, a čije bi saopštavanje neovlašćenom licu bilo u suprotnosti sa poslovanjem Centralnog registra i štetilo njegovim poslovnim interesima, ugledu i komitentima.
Upravni odbor donosi odluku kojom se utvrđuje način čuvanja i raspolaganja dokumentima i podacima proglašenim poslovnom tajnom.
XII ČLANSTVO U CENTRALNOM REGISTRU
Članovi Centralnog registra mogu biti Republika Srbija, Narodna banka Srbije, brokersko-dilerska društva, ovlašćene banke, kastodi banke, banke, organizatori tržišta, društva za upravljanje fondovima i inostrana pravna lica koja obavljaju poslove kliringa i saldiranja hartija od vrednosti.
Za prijem u članstvo Centralnog registra podnosi se pismeni zahtev koji sadrži naziv i sedište podnosioca zahteva, potpis ovlašćenog lica podnosioca, odnosno njegovog zastupnika.
Uz zahtev iz stava 1. ovog člana podnose se sledeći dokumenti:
1) rešenje o upisu u registar privrednih subjekata;
2) dozvola za obavljanje delatnosti;
3) brojevi računa preko kojih podnosilac obavlja platni promet;
4) poslednji godišnji, odnosno polugodišnji račun, ako je podnosilac dužan da ga sastavlja;
5) izveštaj revizora;
6) dokaz o tehničko-tehnološkoj osposobljenosti za elektronsku razmenu podataka sa Centralnim registrom;
7) dokaz o izvršenoj uplati potrebnog iznosa novčanih sredstava na ime garantnog fonda Centralnog registra, sa odgovarajućim brojem menica i ovlašćenjem da ih Centralni registar može aktivirati pod uslovima i na način propisanim opštim aktima Centralnog registra.
Ako su ispunjeni uslovi iz st. 1. i 2. i 3. ovog člana, Centralni registar je dužan da u roku od 30 dana od dana prijema zahteva za prijem u članstvo, donese rešenje o prijemu u članstvo Centralnog registra. Po donošenju ovog rešenja zaključuje se ugovor o članstvu sa podnosiocem zahteva, kojim se regulišu njihova međusobna prava i obaveze.
Sadržaj i formu ugovora iz stava 4. ovog člana propisuje Centralni registar.
Na osnovu ugovora iz člana 40. stav 5. ovog statuta, član Centralnog registra može da obavlja poslove u skladu sa zaključenim ugovorom o članstvu sa Centralnim registrom i Zakonom o tržištu hartija od vrednosti i drugih finansijskih instrumenata.
XIII PRAVA I OBAVEZE CENTRALNOG REGISTRA PREMA ČLANU
Centralni registar ima pravo i obavezu da:
- ne daje informacije za koje sazna pri obavljanju svojih poslova a smatraju se poslovnom tajnom;
- ne pruža savete o prometu hartija od vrednosti i ulaganju u hartije od vrednosti, ni mišljenja o povoljnosti ili nepovoljnosti kupovine ili prodaje hartija od vrednosti koje su u prometu;
- neće neovlašćeno davati podatke o stanju na računima hartija od vrednosti člana i njegovih klijenata niti o stanju na njegovim novčanim računima.
Podaci sadržani u Centralnom registru su tajni podaci i saopštavaju se samo pod uslovom i na način koji su propisani Zakonom o tržištu hartija od vrednosti i drugih finansijskih instrumenata, na zahtev suda ili drugog nadležnog organa.
XIV PRAVA I OBAVEZE ČLANA CENTRALNOG REGISTRA
Prava i obaveze člana Centralnog registra su:
1) da obezbedi da na njegovim računima ima dovoljno hartija od vrednosti, odnosno dovoljno novčanih sredstava za izvršenje preuzetih obaveza;
2) da pre početka obavljanja poslova sa Centralnim registrom, stručno osposobi lice zaposleno kod člana Centralnog registra za obavljanje poslova sa Centralnim registrom, tako što će to lice završiti obuku, nakon čega će mu Centralni registar izdati identifikacionu (SMART) karticu;
3) da poslove sa Centralnim registrom obavlja elektronski, na način i u skladu sa opštim aktima Centralnog registra;
4) da na zahtev klijenta ili njegovog zastupnika vrši ažuriranje određenih podataka o imaocima računa hartija od vrednosti;
5) da ne dozvoli korišćenje ili uzimanje u posed identifikacione (SMART) kartice drugih lica osim ovlašćenog lica koje je dobilo tu karticu;
6) da nadoknadi štetu Centralnom registru nastalu usled neovlašćenog korišćenja identifikacione (SMART) kartice;
7) da informacije dobijene preko informacionog sistema Centralnog registra koristi isključivo za sopstvene potrebe, bez prava na ustupanje trećim licima;
8) da obaveštava Centralni registar o eventualnim problemima koji nastanu prilikom pristupa informacionom sistemu Centralnog registra;
9) da obezbedi dostupnost ovlašćenog radnika za obavljanje poslova sa hartijama od vrednosti (za rešavanje spornih pitanja sa Centralnim registrom) svakog radnog dana;
10) da plaća naknade za korišćenje usluga Centralnog registra u skladu sa Pravilnikom o tarifi Centralnog registra;
11) da naloge koje su izdali klijenti, kao i drugu dokumentaciju u vezi sa poslovanjem hartijama od vrednosti, čuva u skladu sa zakonom;
12) da postupa u skladu sa opštim i pojedinačnim aktima Centralnog registra, kao i da poštuje potpisani ugovor o članstvu.
XV PRESTANAK ČLANSTVA U CENTRALNOM REGISTRU
Članu Centralnog registra prestaje članstvo:
1) na pismeni zahtev, a nakon izmirenja svih njegovih obaveza po zaključenim poslovima sa hartijama od vrednosti;
2) ako mu je trajno oduzeta dozvola za rad, odnosno dozvola za obavljanje delatnosti;
3) ako ne ispunjava uslove na osnovu kojih je primljen u članstvo;
4) ako ne izvršava obaveze prema Centralnom registru;
5) ako ne postupa u skladu sa opštim aktima Centralnog registra;
6) na osnovu odluke o likvidaciji.
Kada član Centralnog registra podnese zahtev za prestanak članstva, Centralni registar je dužan da, bez odlaganja, utvrdi stanje svih neizvršenih poslova sa hartijama od vrednosti tog člana, kao i način okončanja ovih poslova, i da o tome odmah obavesti tog člana.
Nakon ispunjenja obaveza prema Centralnom registru i njegovim članovima, članu Centralnog registra prestaje članstvo u Centralnom registru. Hartije od vrednosti tog člana i njegovih klijenata biće prenete na račune hartija od vrednosti kod drugog člana Centralnog registra, a na osnovu ugovora sa drugim članom.
Prestankom članstva u Centralnom registru, novčana sredstva člana Centralnog registra, nakon izmirenja svih njegovih obaveza po osnovu zaključenih poslova sa hartijama od vrednosti, Centralni registar prenosi na novčane račune tog člana.
Centralni registar donosi rešenje o prestanku članstva u Centralnom registru.
Centralni registar vrši kontrolu svog člana u delu poslova iz nadležnosti Centralnog registra.
U vršenju kontrole iz stava 1. ovog člana Centralni registar ima pravo neposrednog uvida u dokumentaciju u vezi sa poslovanjem iz tog stava.
O nalazima kontrole iz st. 1. i 2. ovog člana Centralni registar obaveštava Komisiju.
XVI PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Na izmene i dopune statuta, koje donosi Skupština Centralnog registra prethodnu saglasnost daje Komisija.
Na pitanja koja nisu uređena ovim statutom primenjuje se Zakon o privrednim društvima i Zakon o tržištu hartija od vrednosti i drugih finansijskih instrumenata.
Ovaj statut se objavljuje u "Službenom glasniku Republike Srbije", u roku od osam dana od dana dobijanja saglasnosti Komisije.
Ovaj statut stupa na snagu osam dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Stupanjem na snagu ovog statuta, prestaje da važi statut Centralnog registra ("Službeni glasnik RS", broj 111/2003).