PRAVILNIK

O ELEMENTIMA ŽELEZNIČKE INFRASTRUKTURE

("Sl. glasnik RS", br. 114/2006)

 

I UVODNE ODREDBE

Član 1

Ovim pravilnikom bliže se određuju elementi železničke infrastrukture.

Član 2

Železnička infrastruktura obuhvata: donji i gornji stroj pruge, telekomunikaciona postrojenja i uređaje, signalno-sigurnosna postrojenja i uređaje, elektrovučna i elektroenergetska postrojenja, zgrade železničkih službenih mesta, ostale objekte i opremu pruge na železničkim službenim mestima koji su u funkciji organizovanja i regulisanja železničkog saobraćaja, sa zemljištem koje služi tim zgradama, pružni pojas i vazdušni prostor iznad pruge.

Član 3

Železnička infrastruktura ne obuhvata objekte za održavanje voznih sredstava sa pripadajućim kolosecima i železničke depoe.

II ELEMENTI ŽELEZNIČKE INFRASTRUKTURE

1. Donji stroj pruge

Član 4

Donji stroj pruge čine: zemljani trup, mostovi i propusti, tuneli, stanični objekti, stanična postrojenja i objekti za zaštitu pruge od površinskih voda i atmosferskog uticaja.

1) Zemljani trup čine:

(1) nasipi;

(2) useci;

(3) zaseci uključivo sa planumom;

(4) jarkovi i kanali za odvodnjavanje;

(5) obloge;

(6) obložni i potporni zidovi;

(7) drenaže;

(8) vegetacioni pokrivač na kosinama i padinama i dr.

2) Pod mostovima i propustima podrazumevaju se, osim mostova i propusta, još i pešački prelazi iznad pruge (pasarele) o kojima se stara upravljač.

3) Pod tunelima se podrazumevaju podzemne građevine u obliku cevi za provođenje pruga, kao i galerije koje su samo delimično u brdskoj masi i služe za obezbeđenje pruge od obrušavanja stena, lavina i slično.

4) Stanični objekti su:

(1) peroni;

(2) pothodnici;

(3) rampe;

(4) putevi u staničnom reonu.

5) Stanična postrojenja su:

(1) kolske vage;

(2) postrojenja za snabdevanje vodom;

(3) kontrolni tovarni profil;

(4) jame za okretnice;

(5) jame za čišćenje vatre.

6) Objekti za zaštitu pruge od površinskih voda i atmosferskog uticaja su:

(1) objekti za zaštitu od nanosa bujičnih tokova (poprečne građevine, regulacioni kanali);

(2) objekti za osiguranje korita rečnih tokova (obaloutvrde, paralelne i poprečne građevine);

(3) objekti za zaštitu pruge od snega, lavina, leda i jakog vetra (šumski snegozaštitni pojasevi, snegobrani, vetrobrani, ledobrani i dr.).

2. Gornji stroj pruge

Član 5

Gornji stroj pruge čine koloseci i složene kolosečne konstrukcije.

1) Koloseci mogu biti:

(1) sa zastorom (klasični koloseci);

(2) bez zastora.

2) Složene kolosečne konstrukcije su:

(1) skretnice;

(2) ukrštaji;

(3) dilatacione sprave;

(4) okretnice;

(5) prenosnice;

(6) koloseci na kolskim vagama i dr.

3) Elementi gornjeg stroja su:

(1) slobodni profil;

(2) tovarni profil;

(3) šine;

(4) kolosečni i skretnički pričvrsni i spojni pribor;

(5) pragovi;

(6) kolosečni zastor;

(7) elementi za prigušivanje buke i vibracija;

(8) signali, signalne i pružne oznake;

(9) putni prelazi u nivou;

(10) pešački prelazi u nivou;

(11) drugi elementi.

3. Telekomunikaciona postrojenja i uređaji

Član 6

U telekomunikaciona postrojenja i uređaje spadaju telekomunikacioni kablovi, vazdušne linije, prenosni sistemi, ŽAT mreža, ŽATg mreža, pružni telefonski uređaji, interfonski i razglasni uređaji, UKT radio uređaji, radio dispečerski uređaji, uređaji za merenje i pokazivanje tačnog vremena, sistemi za obaveštavanje i informisanje, uređaji za napajanje telekomunikacionih postrojenja i telekomunikacioni uređaji za potrebe informatike.

1) Telekomunikacione kablove čine:

(1) pružni kablovi;

(2) lokalni kablovi;

(3) kablovska oprema.

2) Vazdušne linije sastoje se od:

(1) vazdušnih vodova;

(2) opreme.

3) U prenosne sisteme spadaju:

(1) visokofrekventni telefonski uređaji;

(2) višekanalni telegrafski uređaji;

(3) linijska oprema.

4) Elementi ŽAT mreže su:

(1) ŽAT centrale;

(2) posrednički stolovi;

(3) telefonski aparati;

(4) sekretarske garniture;

(5) faks aparati.

5) Elementi ŽATg mreže su:

(1) ŽATg centrale;

(2) teleprinteri.

6) U pružne telefonske uređaje spadaju:

(1) pružni telefoni;

(2) relejni zvonovni signalni automati;

(3) telefonske budilice;

(4) telekomunikacioni pultevi;

(5) stanični dispečerski uređaji;

(6) dispečerske centrale;

(7) registrofoni;

(8) uređaji daljinskog napajanja;

(9) ostali uređaji.

7) U interfonske i razglasne uređaje spadaju:

(1) interfonska govorna mesta - unutrašnja;

(2) interfonska govorna mesta - spoljna;

(3) interfonske centrale;

(4) zvučnici;

(5) komandni stolovi za razglas;

(6) ostali uređaji.

8) UKT radio uređaje čine:

(1) fiksne radio stanice;

(2) repetitori;

(3) mobilne radio stanice;

(4) prenosne radio stanice;

(5) radio-relejni uređaji;

(6) antene i antenski sistemi.

9) U radio dispečerske uređaje (RDU) spadaju:

(1) pružne radio stanice;

(2) pružni razdelnici;

(3) lokomotivske radio stanice;

(4) antene za RDU;

(5) RD centrale.

10) Uređaji za merenje i pokazivanje tačnog vremena su:

(1) matični časovnici;

(2) sporedni časovnici;

(3) primopredajnici satnih impulsa;

(4) satne centrale.

11) U sisteme za obaveštavanje i informisanje spadaju:

(1) informacione table;

(2) displeji;

(3) centralni uređaji.

12) U uređaje za napajanje telekomunikacionih postrojenja spadaju:

(1) akumulatorske baterije;

(2) ispravljači;

(3) pretvarači.

13) Telekomunikacioni uređaji za potrebe informatike su:

(1) modemi;

(2) ruteri;

(3) svičevi.

4. Signalno-sigurnosna postrojenja i uređaji

Član 7

U signalno-sigurnosna postrojenja i uređaje spadaju: stanični signalno-sigurnosni uređaji, pružni signalno-sigurnosni uređaji, uređaji za osiguranje ranžirnih stanica, uređaji za osiguranje putnih prelaza u nivou, uređaji za automatsko vođenje vozova, uređaji za daljinsko upravljanje saobraćajem i dopunski signalno-sigurnosni uređaji posebnih namena.

1) Stanični signalno-sigurnosni uređaji su:

(1) svetlosni i mehanički signali i predsignali;

(2) svetlosni pokazivači i pretpokazivači;

(3) skretničke postavne sprave sa električnim pogonom;

(4) skretničke postavnice;

(5) skretničke brave;

(6) iskliznice;

(7) izolovani odseci;

(8) brojači osovina;

(9) komandni stolovi relejnih staničnih signalno-sigurnosnih uređaja;

(10) relejni delovi relejnih staničnih signalno-sigurnosnih uređaja;

(11) komandno-kontrolni uređaji elektronskih staničnih signalno-sigurnosnih uređaja;

(12) delovi elektronskih staničnih signalno-sigurnosnih uređaja za realizaciju staničnih zavisnosti;

(13) napojni delovi staničnih signalno-sigurnosnih uređaja;

(14) kancelarijski komandni blok-aparati;

(15) signalno-sigurnosne postavnice (mehaničke i elektromehaničke);

(16) signalno-sigurnosni kablovi i žicovodi.

2) Pružni signalno-sigurnosni uređaji su:

(1) uređaji automatskog pružnog bloka (APB);

(2) izolovani odseci i brojači osovina;

(3) prostorni signali APB i zaštitni signali;

(4) signalno-sigurnosni kablovi i žicovodi.

3) Uređaji za osiguranje ranžirnih stanica su:

(1) signali;

(2) elektropostavne skretničke sprave;

(3) kolosečne kočnice;

(4) izolovani odseci;

(5) komandni stolovi;

(6) napojni delovi uređaja;

(7) uređaji automatike skretnica;

(8) uređaji automatike kolosečnih kočnica;

(9) radari, fotodetektori, detektori težine, magnetni kontakti i drugi uređaji.

4) Uređaji za osiguranje putnih prelaza u nivou su:

(1) branici i polubranici;

(2) postavni mehanizmi branika i polubranika;

(3) drumski svetlosni signali;

(4) kontrolni svetlosni signali na pruzi;

(5) napojni i relejni delovi uređaja za osiguranje putnih prelaza;

(6) uključni elementi (magnetni ili mehanički nagazni kontakti) za aktiviranje uređaja putnog prelaza.

5) Uređaji za automatsko vođenje vozova su:

(1) pružni delovi autostop uređaja;

(2) uređaji za kontinualnu kontrolu brzine.

6) Uređaji za daljinsko upravljanje saobraćajem (telekomanda saobraćaja) su:

(1) centralni deo uređaja telekomande saobraćaja;

(2) svetlosni panoi ili monitori telekomande saobraćaja;

(3) periferni delovi uređaja telekomande saobraćaja u stanicama;

(4) napojni delovi uređaja telekomande saobraćaja;

(5) spojni putevi centralnog dela uređaja telekomande saobraćaja sa perifernim delovima.

7) Dopunski signalno-sigurnosni uređaji posebnih namena su:

(1) uređaji za javljanje broja voza;

(2) uređaji za registrovanje hoda voza po redu vožnje;

(3) uređaji za javljanje odrona i lavina;

(4) uređaji za detekciju zagrejanih osovina;

(5) uređaji za grejanje skretnica;

(6) uređaji za detekciju ravnih mesta na točkovima i dr.

5. Elektrovučna i elektroenergetska postrojenja

Član 8

U elektrovučna i elektroenergetska postrojenja spadaju: stabilna postrojenja električne vuče i pogonska elektroenergetska postrojenja.

1) Stabilna postrojenja električne vuče predstavljaju skup elektroenergetskih postrojenja koja služe za napajanje elektrovučnih vozila električnom energijom 25 kV iz elektroprivredne mreže 110 kV na bilo kom delu pruge i obuhvataju:

(1) napojne dalekovode 110 kV;

(2) elektrovučne podstanice 110/25 kV, 50 Hz;

(3) postrojenja za sekcionisanje 25 kV, 50 Hz;

(4) kontaktnu mrežu 25 kV, 50 Hz;

(5) sisteme za daljinsko upravljanje stabilnim postrojenjima električne vuče.

2) Pogonska elektroenergetska postrojenja obuhvataju trafo stanice, elektroenergetske mreže i instalacije za napajanje električnom energijom svih železničkih potrošača izuzev električne vuče, i to su:

(1) napojni vodovi 10 (20) kV;

(2) trafostanice 10 (20) / 0,4 kV;

(3) niskonaponske trofazne i monofazne mreže;

(4) elektroenergetske instalacije i elektromotorni pogoni u železničkim objektima (transformatori, rasklopni aparati - prekidači i rastavljači, ispravljači i releji);

(5) instalacije za osvetljenje železničkih prostora;

(6) instalacije za zaštitu železničkih objekata od atmosferskih pražnjenja (gromobranske instalacije);

(7) specifični napojni uređaji i postrojenja (trafostanice za napajanje iz kontaktne mreže, predgrevanje putničkih kola, ispitivanje vozila i sl).

6. Zgrade železničkih službenih mesta, ostali objekti i oprema

Član 9

U zgrade železničkih službenih mesta, ostale objekte i opremu spadaju:

(1) stanične zgrade;

(2) ostale zgrade namenjene službama za održavanje železničke infrastrukture i za organizovanje i regulisanje železničkog saobraćaja;

(3) objekti namenjeni za smeštaj postrojenja, uređaja i opreme železničke infrastrukture i oprema u njima;

(4) zemljište na kojima se nalaze zgrade i objekti;

(5) vozila, mašine i oprema za održavanje i kontrolu stanja železničke infrastrukture.

7. Pružni pojas

Član 10

Pružni pojas je prostor između železničkih koloseka, kao i pored krajnjih koloseka, na odstojanju od najmanje 8 metara, a ako železnička pruga prolazi kroz naseljeno mesto - na odstojanju od najmanje 6 metara, računajući od ose krajnjeg koloseka.

8. Vazdušni prostor

Član 11

Vazdušni prostor iznad pruge je vazdušni prostor u visini od dvanaest metara, odnosno četrnaest metara kod dalekovoda napona preko 220 KV, računajući iznad gornje ivice šine.

III ZAVRŠNA ODREDBA

Član 12

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".