ODLUKA

O BLIŽIM USLOVIMA I NAČINU VOĐENJA REGISTRA PODATAKA O BONITETU PRAVNIH LICA I PREDUZETNIKA I DAVANJU PODATAKA I MIŠLJENJA O BONITETU

("Sl. glasnik RS", br. 116/2006)

Osnovne odredbe

1. Ovom odlukom propisuju se bliži uslovi i način vođenja Registra podataka o bonitetu pravnih lica i preduzetnika (u daljem tekstu: Registar boniteta), koji Narodna banka Srbije vodi na osnovu člana 35. Zakona o računovodstvu i reviziji (u daljem tekstu: Zakon), kao i način davanja podataka i mišljenja o bonitetu.

2. Narodna banka Srbije, u smislu ove odluke, obavlja sledeće poslove:

- vodi Registar boniteta;

- izrađuje Metodologiju za utvrđivanje podataka i pokazatelja o bonitetu pravnih lica i preduzetnika i davanje mišljenja o bonitetu privrednih društava (u daljem tekstu: Metodologija) - opšti i poseban deo;

- pribavlja i preuzima izvorne podatke i dokumente o bonitetu pravnih lica i preduzetnika (u daljem tekstu: izvorni podaci i dokumenti);

- utvrđuje izvedene podatke i pokazatelje o bonitetu pravnih lica i preduzetnika (u daljem tekstu: izvedeni podaci i pokazatelji);

- izrađuje izveštaje o bonitetu pravnih lica i preduzetnika (u daljem tekstu: izveštaji o bonitetu) i mišljenja o bonitetu privrednih društava (u daljem tekstu: mišljenja o bonitetu);

- daje korisnicima podatke, izveštaje o bonitetu i mišljenja o bonitetu;

- vodi dokumentacionu bazu izveštaja o bonitetu i mišljenja o bonitetu;

- pruža usluge, na zahtev korisnika (specijalni aranžmani), u skladu s Metodologijom - opšti i poseban deo;

- izrađuje makroekonomske informacije i analize za potrebe državnih organa i institucija Republike Srbije;

- pruža usluge u vezi s poslovima koje obavlja u skladu sa ovom odlukom.

3. Pojedini izrazi u ovoj odluci imaju sledeće značenje:

1) pravna lica su privredna društva, zadruge, banke, društva za osiguranje, davaoci finansijskog lizinga, društva za upravljanje dobrovoljnim penzijskim fondovima, društva za upravljanje investicionim fondovima, berze, brokersko dilerska društva i ustanove;

2) preduzetnici su fizička lica koja samostalno obavljaju privrednu delatnost radi sticanja dobitka, a poslovne knjige vode po sistemu dvojnog knjigovodstva;

3) izvorni podaci i dokumenti su podaci i dokumenti dobijeni neposredno od pravnih lica i preduzetnika ili preuzeti od nadležnih organa;

4) izvedeni podaci i pokazatelji su podaci i pokazatelji utvrđeni u skladu s Metodologijom - opšti i poseban deo;

5) podaci o bonitetu su izvorni podaci i dokumenti i izvedeni podaci i pokazatelji;

6) izveštaj o bonitetu je sistematizovana zbirka (set) podataka o bonitetu;

7) mišljenje o bonitetu je ocena sposobnosti izmirivanja obaveza privrednog društva, doneta na osnovu sveobuhvatne zbirke (seta) podataka o bonitetu, u skladu s Metodologijom - opšti i poseban deo;

8) specijalni aranžman je zbirka (set) podataka o bonitetu utvrđen prema zahtevima korisnika.

Obuhvatnost Registra boniteta

4. Registar boniteta je jedinstvena, standardizovana, elektronska baza podataka o bonitetu pravnih lica i preduzetnika koji imaju sedište na teritoriji Republike Srbije, obrađenih u skladu sa ovom odlukom i Metodologijom - opšti i poseban deo.

Podaci iz stava 1. ove tačke javni su i dostupni svim pravnim i fizičkim licima.

5. Podaci o bonitetu vode se po grupama pravnih lica, i to:

- za privredna društva, zadruge i ustanove,

- za banke,

- za društva za osiguranje,

- za davaoce finansijskog lizinga,

- za društva za upravljanje dobrovoljnim penzijskim fondovima,

- za društva za upravljanje investicionim fondovima,

- za berze i brokersko dilerska društva.

Podaci o bonitetu vode se i za preduzetnike.

Izvori podataka

6. Narodna banka Srbije vodi Registar boniteta na osnovu podataka iz registara i evidencija koje vodi, i to:

- elektronske baze finansijskih izveštaja,

- jedinstvenog registra računa,

- evidencija prinudne naplate,

- registara banaka, društava za osiguranje, davalaca finansijskog lizinga i društava za upravljanje dobrovoljnim penzijskim fondovima - kojima je izdala dozvolu za rad.

7. Registar boniteta Narodna banka Srbije vodi i na osnovu podataka koje joj dostavljaju sledeći nadležni organi:

- Agencija za privredne registre,

- Republički zavod za statistiku Srbije,

- Ministarstvo finansija - Poreska uprava,

- Komisija za hartije od vrednosti,

- Agencija za privatizaciju,

- berze,

- Centralni registar, depo i kliring hartija od vrednosti,

- trgovinski sudovi.

Podatke iz stava 1. ove tačke Narodna banka Srbije preuzima na osnovu ugovora ili sporazuma koji sa organima iz tog stava zaključi guverner ili lice koje on ovlasti, a podatke koji su javni i dostupni preuzima i sa Internet strana tih organa, odnosno iz službenih glasila u kojima se ti podaci objavljuju, u skladu sa zakonom.

Sadržina Registra boniteta

8. Registar boniteta sadrži kompleksne, međusobno povezane baze podataka o pravnim licima i preduzetnicima, po grupama iz tačke 5. ove odluke, i to bazu izvornih podataka i dokumenata i bazu izvedenih podataka i pokazatelja.

Izvorne podatke i dokumente, u smislu stava 1. ove tačke, čine:

- osnovni (statusni) podaci;

- računovodstveni podaci iz godišnjih, konsolidovanih i usvojenih finansijskih izveštaja;

- mišljenja ovlašćenog revizora;

- podaci o tržišnoj vrednosti akcija i o berzanskom kursu akcija iz evidencija berzi.

Izvedene podatke i pokazatelje, u smislu stava 1. ove tačke, čine izvorni podaci iskazani kao:

- metodološki uređeni podaci iz finansijskih izveštaja u komparativnim vremenskim serijama;

- individualni i zbirni pokazatelji za ocenu boniteta;

- podaci i pokazatelji agregirani (združeni) po pretežnoj klasifikaciji delatnosti, veličini, ovlašćenjima, vrsti posla i teritorijalnoj pripadnosti.

Vođenje Registra boniteta

9. Registar boniteta vodi se u skladu s načelima sveobuhvatnosti, standardizacije, ažurnosti, kontinuiteta, harmonizacije sa standardima Evropske unije, dostupnosti i zaštite podataka.

10. U Registru boniteta podaci o bonitetu vode se za period od najmanje deset godina, počev od 1994. godine, osim za:

- ustanove i preduzetnike - za koje se vode počev od 2004. godine;

- davaoce finansijskog lizinga i društva za upravljanje dobrovoljnim penzijskim fondovima - za koje se vode počev od 2006. godine;

- društva za upravljanje investicionim fondovima - za koja se vode počev od 2007. godine.

11. Način utvrđivanja i obelodanjivanja podataka o bonitetu za potrebe Registra boniteta, zatim sadržina izveštaja o bonitetu i mišljenja o bonitetu, kao i kataloga podataka o bonitetu, uređuju se Metodologijom - opšti deo, koja je priložena uz ovu odluku i njen je sastavni deo.

Način iskazivanja i izračunavanja podataka o bonitetu u komparativnim vremenskim serijama bliže se uređuje Metodologijom - poseban deo.

Korisnici podataka, izveštaja o bonitetu i mišljenja o bonitetu

12. Korisnici podataka, izveštaja o bonitetu i mišljenja o bonitetu mogu biti sva zainteresovana pravna i fizička lica, domaća i strana.

13. Domaća pravna lica i preduzetnici mogu postati članovi Kluba boniteta - prihvatanjem Pravila Kluba boniteta i zaključivanjem ugovora o pristupu u Klub boniteta.

Pravila Kluba boniteta su skup etičkih normi u vezi sa obelodanjivanjem, raspolaganjem i korišćenjem podataka, izveštaja o bonitetu i mišljenja o bonitetu, a donosi ih guverner ili lice koje on ovlasti.

Ugovor iz stava 1. ove tačke zaključuje guverner ili lice koje on ovlasti.

14. Domaća i strana pravna i fizička lica mogu postati certifikovani korisnici - potpisivanjem pristupnice za registrovanje certifikovanog korisnika podataka, izveštaja o bonitetu i mišljenja o bonitetu.

15. Lica iz tačke 12. ove odluke koja ne ispunjavaju uslove iz tač. 13. i 14. te odluke smatraju se običnim korisnicima podataka, izveštaja o bonitetu i mišljenja o bonitetu.

Davanje podataka i izveštaja o bonitetu

16. Podaci i izveštaji o bonitetu dostupni su korisnicima preko Interneta i preko Narodne banke Srbije - Sedišta - organizacione jedinice u Novom Sadu, pod uslovima utvrđenim ovom odlukom i odlukom kojom se utvrđuje jedinstvena tarifa po kojoj Narodna banka Srbije naplaćuje naknadu za izvršene usluge.

Podaci i izveštaji o bonitetu daju se na zahtev korisnika, u elektronskoj ili pismenoj formi, i važe bez pečata i potpisa.

Narodna banka Srbije ne daje podatke i izveštaje o bonitetu pravnih lica i preduzetnika nad kojima je pokrenut postupak stečaja i likvidacije, osim na zahtev tih pravnih lica ili preduzetnika.

Davanje mišljenja o bonitetu

17. Mišljenje o bonitetu daje komisija Narodne banke Srbije koju obrazuje guverner.

Mišljenje o bonitetu daje se na zahtev korisnika, u pismenoj formi, s pečatom i potpisom.

Narodna banka Srbije ne daje mišljenje o bonitetu za novoosnovana privredna društva, kao ni za privredna društva nad kojima je pokrenut postupak stečaja ili likvidacije.

Zaštita podataka

18. Podatke, izveštaje o bonitetu i mišljenja o bonitetu u izvornom obliku mogu objavljivati samo korisnici na koje se ti podaci, izveštaji i mišljenja odnose.

Odgovornost

19. Narodna banka Srbije je odgovorna za to da podaci koje daje u smislu ove odluke budu istovetni sa izvornim podacima, a odgovorna je i za doslednu primenu Metodologije - opšti i poseban deo u postupku utvrđivanja i davanja podataka, izveštaja o bonitetu i mišljenja o bonitetu.

Narodna banka Srbije i članovi komisije iz tačke 17. ove odluke nisu odgovorni za eventualnu štetu koja nastane za korisnika zbog datih podataka, izveštaja o bonitetu i mišljenja o bonitetu, osim u slučaju da se dokaže da je šteta prouzrokovana namerno ili krajnjom nepažnjom.

Narodna banka Srbije nije odgovorna ni za eventualnu štetu koja nastane zbog mišljenja o bonitetu koje ona nije dala a izrađeno je na osnovu podataka i izveštaja o bonitetu Narodne banke Srbije.

Čuvanje podataka, izveštaja o bonitetu i mišljenja o bonitetu

20. Podaci, izveštaji o bonitetu i mišljenja o bonitetu dati korisnicima u skladu sa ovom odlukom čuvaju se u dokumentacionoj bazi Narodne banke Srbije, i to podaci i izveštaji o bonitetu godinu dana, a mišljenja o bonitetu - pet godina.

Završne odredbe

21. Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o načinu i uslovima vođenja registra podataka o bonitetu pravnih lica i davanju podataka i mišljenja o bonitetu ("Službeni glasnik RS", br. 83/2004, 51/2005, 83/2005 i 117/2005).

22. Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku RS".

 

METODOLOGIJA
ZA UTVRĐIVANJE PODATAKA I POKAZATELJA O BONITETU PRAVNIH LICA I PREDUZETNIKA I DAVANJE MIŠLJENJA O BONITETU PRIVREDNIH DRUŠTAVA

 

Opšti deo

OPŠTE ODREDBE

1. Ovom metodologijom uređuju se način obrade, utvrđivanja, ažuriranja i obelodanjivanja podataka i pokazatelja o bonitetu pravnih lica i preduzetnika (u daljem tekstu: podaci i pokazatelji o bonitetu) potrebnih za vođenje Registra podataka o bonitetu pravnih lica i preduzetnika (u daljem tekstu: Registar boniteta), sadržina izveštaja o bonitetu pravnih lica i preduzetnika (u daljem tekstu: izveštaj o bonitetu), mišljenja o bonitetu privrednih društava (u daljem tekstu: mišljenje o bonitetu) i kataloga podataka o bonitetu pravnih lica i preduzetnika (u daljem tekstu: katalog podataka o bonitetu).

2. Ovom metodologijom utvrđuju se osnovni (statusni) podaci, računovodstveni podaci i pokazatelji, podaci o reviziji, podaci o danima nelikvidnosti, podaci o hartijama od vrednosti i drugi relevantni podaci.

PODACI I POKAZATELJI O BONITETU

Osnovni (statusni) podaci

3. Standardizovane osnovne (statusne) podatke za utvrđivanje boniteta čine podaci o identifikaciji, osnivanju, osnivačima i osnivačkom kapitalu, klasifikaciji delatnosti, ovlašćenjima, veličini, zastupanju, ograncima, povezivanju, upravljanju, privatizaciji, platnom prometu, reorganizaciji, stečaju i likvidaciji, kao i ostali podaci.

Podaci iz stava 1. ove tačke su javni podaci, a evidentiraju se i ažuriraju u skladu s njihovim nastajanjem i promenama.

Način prikupljanja, ažuriranja i skladištenja podataka iz stava 1. ove tačke bliže je uređen posebnim uputstvom.

Računovodstveni podaci i pokazatelji

4. Izvori računovodstvenih podataka i pokazatelja za utvrđivanje boniteta su godišnji, konsolidovani i usvojeni finansijski izveštaji pravnih lica i preduzetnika koji se dostavljaju Narodnoj banci Srbije.

Jednoobraznost evidencija računovodstvenih podataka i pokazatelja po grupama pravnih lica i po preduzetnicima obezbeđuje se podzakonskim aktima donetim u skladu sa Zakonom o računovodstvu i reviziji kojima se propisuju posebni kontni okviri i sadržaj pojedinih računa u tim kontnim okvirima.

5. Računovodstveni podaci i pokazatelji izračunavaju se u vremenskim serijama od najmanje deset godina, i to tako što se poslednjom obrađenom godinom eliminiše prva godina iz vremenske serije. Za izračunavanje računovodstvenih podataka i pokazatelja bazna je 1994. godina, osim za ustanove i preduzetnike, za koje je bazna 2004. godina, zatim za davaoce finansijskog lizinga i za društva za upravljanje dobrovoljnim penzijskim fondovima - za koje je bazna 2006. godina, kao i za društva za upravljanje investicionim fondovima - za koje je bazna 2007. godina. Za konsolidovane finansijske izveštaje bazna je 1998. godina, a za usvojene finansijske izveštaje - 2002. godina.

6. Prvi nivo čine izvorni finansijski izveštaji, po grupama pravnih lica i po preduzetnicima, sastavljeni u skladu s propisima koji su bili na snazi u godini na koju se odnose.

7. Drugi (izvedeni) nivo vremenske serije podataka iz finansijskih izveštaja izračunava se sažimanjem bilansnih pozicija, pri čemu su anulirane promene u propisima i omogućeno komparativno sagledavanje u različitim periodima.

Podaci iz stava 1. ove tačke standardizovani su po grupama pravnih lica i po preduzetnicima, u dve osnovne forme bilansa - sažeti bilansi i bilansi za analizu.

8. Treći (izvedeni) nivo vremenske serije podataka za ekonomske celine izračunava se sažimanjem podataka iz konsolidovanih finansijskih izveštaja na način iz tačke 7. ove metodologije.

9. Četvrti (izvedeni) nivo vremenske serije podataka čine zbirni podaci, razvrstani po kriterijumima, i to:

1) za privredna društva, zadruge i ustanove:

- klasifikacija delatnosti (sektor i oblast),

- veličina (velika, srednja, mala),

- teritorijalna pripadnost;

2) za banke:

- ovlašćenja za obavljanje poslova sa inostranstvom,

- teritorijalna pripadnost;

3) za društva za osiguranje:

- oblici osnivanja (akcionarsko društvo za osiguranje, društvo za uzajamno osiguranje),

- teritorijalna pripadnost;

4) za davaoce finansijskog lizinga - teritorijalna pripadnost;

5) za društva za upravljanje dobrovoljnim penzijskim fondovima - teritorijalna pripadnost;

6) za društva za upravljanje investicionim fondovima - teritorijalna pripadnost;

7) za brokersko dilerska društva:

- vrsta posla (brokerski, dilerski, poslovi market mejkera, portfolio menadžera, agenta emisije, pokrovitelja emisije i investicionog savetnika),

- teritorijalna pripadnost;

8) za preduzetnike:

- klasifikacija delatnosti (sektor i oblast),

- teritorijalna pripadnost.

Izvedeni podaci iz stava 1. ove tačke izračunavaju se (grupišu) iz vremenskih serija podataka iz drugog i trećeg nivoa, i to posebno po grupama pravnih lica i po preduzetnicima.

10. Peti (izvedeni) nivo vremenske serije podataka čine pokazatelji o bonitetu utvrđeni na osnovu računovodstvenih podataka iz tač. od 7. do 9. ove metodologije, i to posebno:

1) za privredna društva, zadruge, ustanove i preduzetnike:

- pokazatelji imovinske strukture (intenzitet ulaganja u osnovna sredstva, intenzitet finansijskih ulaganja, intenzitet ulaganja u obrtnu imovinu, stopa otpisanosti osnovnih sredstava, godišnja stopa otpisanosti osnovnih sredstava),

- pokazatelji poslovne aktivnosti (koeficijent obrta osnovnih sredstava, koeficijent obrta ukupne imovine, koeficijent obrta potraživanja od kupaca, prosečno vreme naplate potraživanja od kupaca, koeficijent obrta obaveza prema dobavljačima, prosečno vreme plaćanja obaveza prema dobavljačima),

- pokazatelji strukture kapitala (racio sopstvenog kapitala, racio pozajmljenog kapitala, stepen ukupne zaduženosti),

- pokazatelji likvidnosti (pokriće stalnih sredstava sopstvenim kapitalom, pokriće stalnih sredstava dugoročnim izvorima finansiranja, pokriće stalnih sredstava i zaliha dugoročnim izvorima finansiranja, racio novčane likvidnosti, racio tekuće likvidnosti, neto obrtni kapital, opšti racio likvidnosti, stopa pokrića zaliha neto obrtnim kapitalom, trajnost otplate, keš flou),

- pokazatelji profitabilnosti (stopa prinosa na sopstveni kapital pre i posle oporezivanja, stopa prinosa na ukupna sredstva pre i posle oporezivanja, profitna marža, stopa raspodele, stopa prinosa na imovinu, cena tuđih izvora sredstava, leveridž, racio pokrića kamata, stopa rasta sopstvenog kapitala),

- pokazatelji tržišne vrednosti (zarade po akciji, dividendna stopa, knjigovodstvena vrednost po akciji, berzanski kurs akcija, racio cena/zarada po akciji, racio plaćanja dividendi), pri čemu se ovi pokazatelji ne izračunavaju za preduzetnike,

- pokazatelji budućeg rasta (stopa rasta preduzeća, troškovi istraživanja i razvoja),

- drugi pokazatelji na osnovu zahteva;

2) za banke:

- pokazatelji finansijske snage (obim aktive, dobitak ili gubitak),

- pokazatelji profitabilnosti (stopa prinosa na aktivu, stopa ukamaćenosti aktive - bruto i neto, stopa prinosa na kapital - pre i posle oporezivanja, stopa prinosa na prosečno angažovani kapital, stopa prinosa na akcijski kapital, stopa prinosa na prosečno angažovani akcijski kapital, cena tuđeg kapitala, vrednost prihoda prema ukupnoj vrednosti aktive, prosečna vrednost kamatonosne aktive prema prosečnoj vrednosti aktive, plasmani bankama i komitentima prema ukupnoj vrednosti aktive, plasmani komitentima prema ukupnoj vrednosti aktive),

- pokazatelji strukture bilansa (kvalitet dinarskog kreditnog portfelja i ukupnog kreditnog portfelja, rezerva za gubitke u odnosu na neto gubitke, odnos sopstvenih i tuđih sredstava, stopa revalorizacije kapitala),

- pokazatelj efikasnosti poslovanja,

- pokazatelj produktivnosti,

- analiza marže (prihod od kamate u odnosu na ukupnu vrednost prihoda, troškovi kamata u odnosu na ukupne prihode),

- pokazatelji likvidnosti (racio novčane likvidnosti, racio tekuće likvidnosti, racio primarne likvidnosti, opšti racio likvidnosti, učešće likvidne aktive u ukupnoj aktivi, stepen transformacije, keš flou, GEP likvidnosti, osetljivost bilansa na promene u kamatnoj stopi),

- drugi pokazatelji na osnovu zahteva;

3) za društva za osiguranje:

- opšti pokazatelj (učešće premije društva za osiguranje u ukupnoj premiji u Republici Srbiji),

- pokazatelji imovinske strukture (intenzitet finansijskih ulaganja, intenzitet obrtne imovine),

- pokazatelji strukture kapitala (racio sopstvenog kapitala, racio pozajmljenog kapitala, stepen ukupne zaduženosti),

- pokazatelji likvidnosti (pokriće stalnih sredstava sopstvenim kapitalom, pokriće stalnih sredstava dugoročnim izvorima finansiranja, pokriće obrtnih sredstava dugoročnim izvorima finansiranja, opšti racio likvidnosti, racio tekuće likvidnosti, stopa otpisa potraživanja, keš flou, trajnost otplate),

- pokazatelji profitabilnosti (stopa pokrića poslovnih rashoda, stopa prinosa na sopstveni kapital - pre oporezivanja, stopa prinosa na ukupna sredstva - posle oporezivanja, leveridž, zarada po akciji),

- posebni pokazatelji (stopa pokrivenosti likvidiranih i rezervisanih šteta tehničkom premijom, ekonomičnost troškova sprovođenja osiguranja - TSO, premija osiguranja po radniku, troškovi sprovođenja osiguranja po radniku, stepen tehničke sigurnosti, stopa gotovinskog pokrića obaveza za štete i udele u štetama, stepen sigurnosti osiguravajućeg pokrića, stepen sigurnosnog potencijala),

- drugi pokazatelji na osnovu zahteva;

4) za davaoce finansijskog lizinga:

- pokazatelji imovinske strukture (intenzitet ulaganja u osnovna sredstva, intenzitet finansijskih ulaganja, intenzitet ulaganja u obrtnu imovinu),

- pokazatelji poslovne aktivnosti (koeficijent obrta osnovnih sredstava, koeficijent obrta ukupne imovine, koeficijent obrta potraživanja od kupaca, prosečno vreme naplate potraživanja od kupaca, koeficijent obrta obaveza prema dobavljačima, prosečno vreme plaćanja obaveza prema dobavljačima),

- pokazatelji strukture kapitala (racio sopstvenog kapitala, racio pozajmljenog kapitala, stepen ukupne zaduženosti),

- pokazatelji likvidnosti (pokriće stalnih sredstava sopstvenim kapitalom, pokriće stalnih sredstava dugoročnim izvorima finansiranja, racio novčane likvidnosti, racio tekuće likvidnosti, neto obrtni kapital, opšti racio likvidnosti, trajnost otplate, keš flou),

- pokazatelji profitabilnosti (stopa prinosa na sopstveni kapital pre i posle oporezivanja, stopa prinosa na ukupna sredstva pre i posle oporezivanja, profitna marža, stopa raspodele, stopa prinosa na imovinu, cena tuđih izvora sredstava, leveridž, racio pokrića kamata, stopa rasta sopstvenog kapitala),

- pokazatelji tržišne vrednosti (zarade po akciji, dividendna stopa, knjigovodstvena vrednost po akciji, berzanski kurs akcija, racio cena/zarada po akciji, racio plaćanja dividendi),

- drugi pokazatelji na osnovu zahteva;

5) za društva za upravljanje dobrovoljnim penzijskim fondovima i za društva za upravljanje investicionim fondovima:

- pokazatelji imovinske strukture (intenzitet ulaganja u osnovna sredstva, intenzitet finansijskih ulaganja),

- pokazatelji poslovne aktivnosti (koeficijent obrta ukupne imovine, koeficijent obrta potraživanja od fondova, prosečno vreme naplate potraživanja od fondova, koeficijent obrta obaveza prema fondovima, kastodi bankama i posrednicima, prosečno vreme plaćanja obaveza prema fondovima, kastodi bankama i posrednicima),

- pokazatelji strukture kapitala (racio sopstvenog kapitala, racio pozajmljenog kapitala, stepen ukupne zaduženosti),

- pokazatelji likvidnosti (pokriće stalnih sredstava sopstvenim kapitalom, pokriće stalnih sredstava dugoročnim izvorima finansiranja, racio novčane likvidnosti, racio tekuće likvidnosti, neto obrtni kapital, opšti racio likvidnosti, trajnost otplate, keš flou, faunds flou),

- pokazatelji profitabilnosti (stopa prinosa na sopstveni kapital pre i posle oporezivanja, stopa prinosa na ukupna sredstva pre i posle oporezivanja, profitna marža, stopa raspodele, stopa prinosa na imovinu, cena tuđih izvora sredstava, leveridž, racio pokrića kamata, stopa rasta sopstvenog kapitala),

- pokazatelji tržišne vrednosti (zarade po akciji, dividendna stopa, knjigovodstvena vrednost po akciji, berzanski kurs akcija, racio cena/zarada po akciji, racio plaćanja dividendi),

- drugi pokazatelji na osnovu zahteva;

6) za brokersko dilerska društva:

- pokazatelji finansijske snage (obim aktive, ukupan kapital, dobitak, gubitak),

- pokazatelji likvidnosti (pokriće stalnih sredstava sopstvenim kapitalom, pokriće stalnih sredstava dugoročnim izvorima finansiranja, racio novčane likvidnosti, racio tekuće likvidnosti, opšti racio likvidnosti, neto obrtni kapital, trajnost otplate, keš flou),

- pokazatelji strukture bilansa (učešće kratkoročnih potraživanja u aktivi, učešće kratkoročnih obaveza u pasivi, odnos osnovnog kapitala i aktive, racio sopstvenog kapitala, stepen ukupne zaduženosti),

- pokazatelji profitabilnosti (odnos poslovnih prihoda i rashoda, odnos finansijskih prihoda i rashoda, kamatonosna aktiva, učešće prihoda od kamata u ukupnim prihodima, učešće prihoda od provizija u ukupnim prihodima, ostvarena razlika u ceni za dilera, stopa prinosa na ukupna sredstva, stopa prinosa na sopstveni kapital, profitna marža, zarada po akciji),

- pokazatelji imovinske strukture (intenzitet finansijskih ulaganja),

- pokazatelji aktivnosti (koeficijent obrta ukupne imovine),

- drugi pokazatelji na osnovu zahteva.

Za pokazatelje iz ove tačke daje se značenje.

11. Računovodstveni podaci i pokazatelji iz tač. od 4. do 10. ove metodologije su javni podaci.

Podaci o reviziji - mišljenje revizora

12. Izvor podataka o izvršenoj reviziji finansijskih izveštaja za utvrđivanje boniteta je evidencija skeniranih mišljenja ovlašćenog revizora (u daljem tekstu: mišljenje revizora), počev od 2000. godine.

Podaci iz mišljenja revizora su javni podaci i koriste se za davanje podataka, izveštaja o bonitetu i mišljenja o bonitetu.

Podaci o danima nelikvidnosti

13. Izvor podataka o danima nelikvidnosti za utvrđivanje boniteta je Narodna banka Srbije.

Pravno lice ili preduzetnik je nelikvidan ako zbog neizmirenih obaveza evidentiranih u prinudnoj naplati ima blokirane račune kod banaka, odnosno ako na tim računima nema sredstava za isplatu naloga iz člana 47. Zakona o platnom prometu ili ih nema dovoljno.

Podaci o danima nelikvidnosti iskazuju se za tri, šest ili dvanaest meseci pre meseca u kome se daje izveštaj, na nivou mesečnih podataka i na nivou dnevnih podataka za tekući mesec, i standardizovani su po sledećim grupama:

- broj dana nelikvidnosti po mesecima;

- broj dana nelikvidnosti u tekućem mesecu;

- najduža neprekidna nelikvidnost u dvanaest, šest, odnosno tri meseca pre meseca u kome se daje izveštaj, kao i za tekući mesec pre dana koji prethodi danu sastavljanja izveštaja;

- likvidnost na dan koji prethodi danu sastavljanja izveštaja.

Podaci o hartijama od vrednosti

14. Izvori podataka o hartijama od vrednosti za utvrđivanje boniteta su finansijski izveštaji, registri Komisije za hartije od vrednosti i registri berzi.

Izvori iz stava 1. ove tačke obezbeđuju podatke:

- o osnovnom (akcijskom) kapitalu i njegovoj strukturi,

- o dobiti, dividendama i neraspoređenoj dobiti,

- o smanjenju, odnosno povećanju kapitala,

- o emisiji kratkoročnih i dugoročnih hartija od vrednosti,

- o akcijama po vrsti (obične i prioritetne),

- o tržišnoj vrednosti akcija,

- o berzanskom kursu akcija.

Na osnovu podataka iz stava 1. ove tačke izračunavaju se pokazatelji tržišne vrednosti (zarada po akciji, dividendna stopa, knjigovodstvena vrednost po akciji, berzanski kurs akcija, racio cene/zarade po akciji, racio plaćanja dividendi), a standardizovani su posebno po grupama pravnih lica. Pokazatelji tržišne vrednosti računaju se pod uslovom da je ukupan kapital jednak akcijskom kapitalu.

Podaci i pokazatelji o hartijama od vrednosti pravnih lica koji se izračunavaju na osnovu finansijskih izveštaja iskazuju se u vremenskim serijama od najmanje deset godina, a podaci koji se pribavljaju od Komisije za hartije od vrednosti i berzi - za tekuću kalendarsku godinu.

Podaci i pokazatelji iz ove tačke su javni podaci.

IZVEŠTAJ O BONITETU

15. Izveštaj o bonitetu predstavlja sistematizovanu zbirku (set) podataka i pokazatelja u periodu od dve godine do pet godina i sadrži sledeće delove:

- osnovne podatke,

- sažete bilanse,

- pokazatelje o bonitetu,

- podatke o reviziji finansijskih izveštaja,

- podatke o danima nelikvidnosti,

- napomene uz izveštaj o bonitetu.

Osnovni podaci sadrže zbirku (set) izabranih osnovnih (statusnih) podataka karakterističnih za svaku grupu pravnih lica i za preduzetnike na dan sastavljanja izveštaja.

Sažeti bilansi sadrže vremenske serije bilansnih pozicija relevantnih za izračunavanje pokazatelja i za ocenu finansijskog položaja i uspešnosti pravnog lica ili preduzetnika.

Pokazatelji o bonitetu sadrže vremensku seriju zbirke (seta) izabranih individualnih računovodstvenih pokazatelja, kao i njihov odnos prema zbirnim pokazateljima koji su relevantni za ocenu boniteta i njihovo značenje.

Podaci o reviziji finansijskih izveštaja sadrže poslednje verodostojno (skenirano) mišljenje revizora na osnovu izvršene revizije finansijskih izveštaja i podataka o obavezi vršenja revizije u prethodnom periodu.

Podaci o danima nelikvidnosti iskazuju se za poslednjih šest meseci, odnosno tri meseca.

Napomene uz izveštaj o bonitetu sadrže podatke o podnošenju finansijskog izveštaja u zakonskom roku, o obavezi vršenja revizije i o tome da li se podaci i pokazatelji odnose na godišnji ili usvojeni finansijski izveštaj.

MIŠLJENJE O BONITETU

16. Mišljenje o bonitetu predstavlja ocenu sposobnosti izmirivanja obaveza privrednog društva, donetu na osnovu sveobuhvatne zbirke (seta) podataka i pokazatelja o bonitetu u vremenskom periodu od pet godina.

Postupak davanja mišljenja o bonitetu zasnovan je na primeni kvalitativne i kvantitativne analize rizika poslovanja privrednog društva u odnosu na oblast kojoj pripada.

17. Osnovni delovi mišljenja o bonitetu su:

- osnovni podaci,

- bilansni podaci,

- podaci o reviziji,

- finansijska analiza,

- finansijska snaga,

- problemi u plaćanju,

- makroekonomski pokazatelji,

- mišljenje (zaključak) o bonitetu.

18. Osnovni podaci predstavljaju izabranu zbirku (set) podataka o privrednom društvu iz tačke 3. ove metodologije.

19. Bilansni podaci predstavljaju računovodstvene podatke iz tač. 7. i 8. ove metodologije.

20. Podaci o reviziji sadrže informacije o istinitosti i objektivnosti iskazanih pozicija u finansijskom izveštaju na osnovu mišljenja revizora iz tačke 12. ove metodologije.

21. Finansijska analiza obuhvata zbirku (set) izabranih finansijskih pokazatelja o bonitetu privrednog društva, kao i na nivou oblasti kojoj ono pripada, koji omogućavaju ocenu ispunjenosti osnovnih principa finansijske politike, i to:

- profitabilnosti,

- sigurnosti i likvidnosti,

- nezavisnosti,

- fleksibilnosti,

- finansiranja u skladu s rizikom,

- optimiziranja tržišne vrednosti privrednog društva,

- budućeg rasta.

Profitabilnost ukazuje na stepen ispunjenja osnovnog cilja poslovanja privrednog društva, odnosno maksimiziranja rezultata na dugi rok. Ispunjenost ovog principa utvrđuje se analizom ostvarene neto dobiti, poslovne dobiti, ostvarenim prinosom na sopstveni kapital i ukupna sredstva, iznosom leveridža i pokrićem kamate.

Sigurnost i likvidnost ukazuju na stepen zaštite poverilaca i sposobnost privrednog društva da izmiruje obaveze, a njegovi pokazatelji su visina sopstvenog kapitala i profitabilnost poslovanja, kao i adekvatnost finansiranja (koja se ispoljava u finansiranju stalne imovine sopstvenim kapitalom, a dugoročno vezanih obrtnih sredstava dugoročnim kapitalom i pretpostavlja analizu neto obrtnog kapitala i pokrića zaliha neto obrtnim kapitalom). Sigurnost i likvidnost privrednog društva ispoljavaju se i u postojanju pozitivnih novčanih tokova iz poslovne aktivnosti (keš flou), što ukazuje na popravljanje ili održavanje mogućnosti plaćanja u budućnosti.

Nezavisnost ukazuje na stepen minimiziranja nepovoljnih zahteva poverilaca i utvrđuje se analizom profitabilnosti, neto obrtnog kapitala, usaglašenim obrtanjem potraživanja i kratkoročnih obaveza i permanentnom sposobnošću plaćanja.

Fleksibilnost ukazuje na sposobnost kratkoročnog prilagođavanja privrednog društva izmenjenim uslovima poslovanja, odnosno širenja ili sužavanja tržišta, što uslovljava potrebu za dodatnim kapitalom ili vraćanjem pozajmljenog kapitala. Ocena ispunjenosti ovog principa dobija se analizom adekvatnosti finansiranja, odnosno time da je fiksne potrebe neophodno finansirati sopstvenim, a varijabilne pozajmljenim kapitalom.

Finansiranje u skladu s rizikom predstavlja zahtev za zaštitom od prezaduženosti. Ovaj princip je obrnuto srazmeran principu profitabilnosti i pretpostavlja da veći rizik poslovanja zahteva i veći iznos sopstvenog kapitala. Pored pokazatelja profitabilnosti za zaključivanje o pokrivenosti rizika, koriste se i racio sopstvenog kapitala i stepen ukupne zaduženosti.

Optimiziranje tržišne vrednosti privrednog društva ukazuje na politiku raspodele koja treba da omogući optimiziranje tržišne vrednosti akcija tog društva. Ispunjenost ovog principa utvrđuje se analizom rasta sopstvenog kapitala, zatim ostvarene zarade po akciji i knjigovodstvene vrednosti po akciji.

Budući rast ukazuje na stepen ulaganja u modernizaciju, odnosno u budući rast privrednog društva. Pokazatelji koji se koriste za ocenu ispunjenosti ovog principa su stopa rasta privrednog društva, kao i rast prihoda od prodaje i troškova istraživanja i razvoja.

Poseban deo finansijske analize iz ove tačke predstavlja verovatnoća bankrotstva privrednog društva utvrđena primenom Altmanove funkcije koja ukazuje na ovu mogućnost, a čiji se znaci obično javljaju dve tri godine ranije.

22. Finansijska snaga predstavlja finansijski potencijal i utvrđuje se na osnovu visine sopstvenog kapitala. Radi sagledavanja konkurentske pozicije privrednog društva, iskazuje se ukupna finansijska snaga oblasti, prosečna i maksimalna finansijska snaga u oblasti, kao i finansijska snaga privrednog društva.

23. Problemi u plaćanju obuhvataju podatke o danima nelikvidnosti iz tačke 13. ove metodologije u poslednjih dvanaest meseci pre meseca u kome se daje mišljenje o bonitetu, na nivou mesečnih i dnevnih podataka za tekući mesec.

24. Makroekonomski pokazatelji predstavljaju skup relevantnih podataka kojima raspolaže Narodna banka Srbije a odnose se na okruženje u posmatranom periodu, odnosno na bruto društveni proizvod, devizni kurs, stopu inflacije i kreditni rejting zemlje.

25. Mišljenje, odnosno zaključak o bonitetu privrednog društva podrazumeva sveobuhvatni pristup, a formira se analizom ispunjenosti principa finansijske politike.

26. Postupak utvrđivanja ispunjenosti pojedinih principa finansijske politike i zaključivanja bliže je uređen Metodologijom za utvrđivanje podataka i pokazatelja o bonitetu pravnih lica i preduzetnika i davanje mišljenja o bonitetu privrednih društava - poseban deo.

27. Mišljenje o bonitetu može biti iskazano na sledeći način:

1) odličan bonitet,

2) vrlo dobar bonitet,

3) dobar bonitet,

4) loš bonitet,

5) vrlo loš bonitet.

Odličan bonitet imaju privredna društva koja karakteriše izvanredna sposobnost izmirivanja obaveza ocenjena kao rezultat odlične profitabilnosti i finansijske stabilnosti. Privredno društvo poseduje finansijsku fleksibilnost i izuzetnu rezistentnost na uticaj nepovoljnih faktora iz okruženja i ima izvanredan poslovni razvoj, a saradnja sa ovim društvom se preporučuje.

Vrlo dobar bonitet imaju privredna društva koja odlikuje vrlo zadovoljavajuća sposobnost izmirivanja obaveza iskazana kroz vrlo visoku profitabilnost i finansijsku stabilnost, likvidnost i sigurnost poslovanja, uz vrlo zadovoljavajući stepen finansijske fleksibilnosti. Rezistentnost na uticaj nepovoljnih faktora iz okruženja je nešto manja u odnosu na privredna društva sa odličnim bonitetom. Privredno društvo ostvaruje dobar poslovni razvoj, a saradnja sa ovim društvom je dopuštena.

Dobar bonitet imaju privredna društva zadovoljavajuće sposobnosti izmirivanja obaveza koja je izražena kroz profitabilnost nižeg stepena u odnosu na privredna društva sa odličnim i vrlo dobrim bonitetom, a realizovana prevashodno obavljanjem osnovne delatnosti. Takođe, postoji izvesna finansijska neravnoteža koja uslovljava smanjenu finansijsku fleksibilnost i rezistentnost na uticaj nepovoljnih faktora iz okruženja, dok struktura kapitala omogućava zaštitu od prezaduženosti. Saradnja sa ovim društvom se ne odbija.

Loš bonitet imaju privredna društva nezadovoljavajuće sposobnosti izmirivanja obaveza proistekle iz velikih problema u poslovanju, prevashodno izraženim kroz smanjenu profitabilnost, finansijsku neravnotežu, neadekvatnu strukturu kapitala i nezadovoljavajući keš flou, a saradnja s navedenim privrednim društvom zavisi od poverenja u ovo društvo.

Vrlo loš bonitet imaju privredna društva vrlo slabe sposobnosti izmirivanja obaveza koja je rezultat neprofitabilnog poslovanja i izrazito nepovoljne strukture kapitala, a saradnja sa ovim privrednim društvom se odbija.

Za mišljenje o bonitetu iskazano u st. 3, 4. i 5. ove tačke daje se napomena o problemima u poslovanju ili razlozima neispunjenosti pojedinih principa finansijske politike.

KATALOG PODATAKA O BONITETU

28. Katalog podataka o bonitetu sadrži sve standardizovane individualne i zbirne podatke i pokazatelje utvrđene ovom metodologijom, a iskazane kao:

- podaci i pokazatelji o bonitetu,

- izveštaji o bonitetu (standardizovani i specijalizovani).

Podaci i pokazatelji u katalogu podataka o bonitetu sistematizuju se (grupišu) u formi pregleda i izveštaja objedinjenih na različitim nivoima ili pojedinačno, po grupama pravnih lica i po preduzetnicima, a njihov detaljan pregled sadržan je ovom u katalogu i posebno se vodi, na način propisan ovom metodologijom.