ODLUKA
O KLASIFIKACIJI BILANSNE AKTIVE I VANBILANSNIH STAVKI BANKE

("Sl. glasnik RS", br. 57/2006 i 116/2006)

1. Ovom odlukom se, radi adekvatnog i efikasnog upravljanja rizicima kojima je banka izložena u svom poslovanju, utvrđuju uslovi pod kojima banka klasifikuje bilansnu aktivu i vanbilansne stavke (u daljem tekstu: kriterijumi), kao i način pokrića rezerve za procenjene gubitke koji mogu nastati po osnovu bilansne aktive i vanbilansnih stavki.

Pod potraživanjima banke koja se klasifikuju na način utvrđen ovom odlukom podrazumevaju se bilansna aktiva iz tačke 3. i vanbilansne stavke iz tačke 4. te odluke.

2. Pojedini pojmovi, u smislu ove odluke, imaju sledeća značenja:

a) rezerva za procenjene gubitke koji mogu nastati po osnovu bilansne aktive i vanbilansnih stavki banke označava posebnu rezervu za procenjene gubitke i rezervu za opšte bankarske rizike;

b) jedan dužnik označava i sva povezana lica u smislu Zakona o bankama;

v) ovlašćeni procenjivač označava sudskog veštaka odgovarajuće struke ili organ koji je, u skladu sa zakonom kojim su uređeni poreski postupak i poreska administracija, nadležan za vođenje poreskog postupka.

Posebna rezerva za procenjene gubitke obračunava se kao zbir:

- 1-2 % potraživanja klasifikovanih u kategoriju A,

- 5-15% potraživanja klasifikovanih u kategoriju B,

- 20-35% potraživanja klasifikovanih u kategoriju V,

- 40-75% potraživanja klasifikovanih u kategoriju G,

- 100% potraživanja klasifikovanih u kategoriju D.

Banka je dužna da svojim unutrašnjim aktima bliže odredi kriterijume i metodologiju za utvrđivanje posebne rezerve za procenjene gubitke u okviru procenata iz stava 2. ove tačke, u skladu s procenom kreditnog rizika kome je izložena.

Obračunata posebna rezerva za procenjene gubitke umanjuje se za ispravke vrednosti bilansne aktive i rezervisanja za gubitke po vanbilansnim stavkama koja su, u skladu sa unutrašnjim aktima banke, obračunata i iskazana na teret rashoda, pri čemu se utvrđena razlika evidentira na posebnom računu u okviru rezervi iz dobiti.

Rezervu za opšte bankarske rizike banka obračunava i iskazuje u skladu sa svojim unutrašnjim aktima.

Posebna rezerva za procenjene gubitke, i to posle umanjenja za ispravke vrednosti bilansne aktive i rezervisanja za gubitke po vanbilansnim stavkama, i rezerva za opšte bankarske rizike izdvajaju se iz neraspoređenog dobitka i evidentiraju na posebnim računima u okviru rezervi iz dobiti za procenjene gubitke po plasmanima.

U slučaju da dobit banke za godinu za koju je potrebno formirati rezervu iz dobiti za procenjene gubitke nije dovoljna za formiranje obračunate visine ove rezerve - razlika se iskazuje kao iznos te rezerve koji nedostaje.

3. Bilansnu aktivu banke koja se klasifikuje u smislu ove odluke čine:

- dospeli i nedospeli kratkoročni i dugoročni krediti;

- kamate i naknade;

- dugoročne i kratkoročne hartije od vrednosti i drugi plasmani namenjeni prodaji;

- učešća banke u kapitalu drugih pravnih lica;

- sredstva stečena naplatom potraživanja;

- druga bilansna aktiva, osim bilansne aktive iz tačke 5. te odluke.

4. Vanbilansne stavke banke koje se klasifikuju u smislu ove odluke čine:

- izdate plative i činidbene garancije;

- avali i akcepti menica;

- drugi oblici jemstva;

- nepokriveni akreditivi;

- neiskorišćene preuzete obaveze;

- druge vanbilansne stavke po kojima može doći do plaćanja.

5. U smislu ove odluke, ne klasifikuju se sledeća bilansna aktiva i sledeće vanbilansne stavke:

- gotovina u blagajni, sredstva na žiro računu, zlato i drugi plemeniti metali;

- osnovna sredstva i nematerijalna ulaganja;

- sredstva po viđenju i sredstva oročena do sedam dana na računima banaka koje su, prema poslednjem rangiranju koje su izvršili Standard&Poor’s ili Fitch IBCA, rangirane s najmanje BBB ili koje je izvršio Moody’s - s najmanje Baa3;

- hartije od vrednosti koje se mogu refinansirati kod Narodne banke Srbije;

- potraživanja od Narodne banke Srbije ili Republike Srbije i potraživanja banke obezbeđena njihovim bezuslovnim garancijama plativim na prvi poziv;

- potraživanja od vlada i centralnih banaka zemalja članica Organizacije za ekonomsku saradnju i razvoj (u daljem tekstu: OECD) i potraživanja banke obezbeđena njihovim bezuslovnim garancijama plativim na prvi poziv;

- sredstva stečena naplatom potraživanja u toku godinu dana od dana sticanja;

- obveznice emitovane u skladu sa Zakonom o regulisanju javnog duga SR Jugoslavije po osnovu devizne štednje građana ("Službeni list SRJ", broj 36/2002);

- vanbilansne stavke po kojima ne može doći do plaćanja;

- neuplaćeni upisani kapital;

- otkupljene sopstvene akcije;

- zalihe;

- potraživanja za više uplaćene poreske obaveze.

6. Banka je dužna da sva potraživanja od pravnih lica, od jedinica teritorijalne autonomije, jedinica lokalne samouprave i organizacija obaveznog osiguranja, od preduzetnika i poljoprivrednika i od fizičkih lica, osim potraživanja iz tačke 5. ove odluke, klasifikuje u kategorije iz tačke 7. te odluke, prema kriterijumima iz te tačke.

7. Potraživanja od pravnih lica klasifikuju se:

1) u kategoriju A:

- potraživanja od dužnika kod koga se ne očekuju problemi u naplati i koji svoje obaveze izmiruje blagovremeno, a izuzetno s docnjom ne dužom od 30 dana;

2) u kategoriju B:

- potraživanja od dužnika čije finansijsko stanje nije u potpunosti zadovoljavajuće usled određenih problema u poslovanju, s tim da ne ukazuje na znatnije pogoršanje u budućnosti,

- potraživanja od dužnika koji svoje obaveze izmiruje s docnjom od 31 dan do 90 dana;

3) u kategoriju V:

- potraživanja od dužnika čije finansijsko stanje nije zadovoljavajuće, a pre svega čiji tokovi gotovine nisu adekvatni što se tiče izmirivanja obaveza i kod koga ne postoji ročna usklađenost određenih elemenata aktive i pasive,

- potraživanja od dužnika koji svoje obaveze izmiruje s docnjom od 91 dan do 120 dana;

4) u kategoriju G:

- potraživanja od dužnika čije finansijsko stanje ukazuje na znatne probleme u poslovanju, a pre svega potraživanja od dužnika koji posluje s gubitkom ili potraživanja od nelikvidnog ili nesolventnog dužnika,

- potraživanja od dužnika koji svoje obaveze izmiruje s docnjom od 121 dan do 180 dana;

5) u kategoriju D:

- potraživanja sa sumnjivim ili spornim pravnim osnovom,

- potraživanja od dužnika u likvidaciji ili stečaju,

- potraživanja od dužnika koji svoje obaveze izmiruje s docnjom od 181 dan i više dana,

- sredstva stečena naplatom potraživanja koja banka nije otuđila niti stavila u funkciju svog poslovanja u roku od jedne godine od datuma sticanja,

- potraživanja koja ne ispunjavaju uslove za klasifikaciju u ostale kategorije.

Izuzetno od stava 1. odredba pod 4, alineja prva, ove tačke, poslovanje dužnika s gubitkom nije uslov za klasifikaciju njegovih potraživanja u kategoriju G:

- ako dužnik svoje obaveze prema banci izmiruje blagovremeno ili s docnjom ne dužom od 120 dana, a pri tom je privatizovan metodom tenderske privatizacije u poslednje tri godine od dana kad se vrši klasifikacija, s tim da potraživanje od tog dužnika ne može biti klasifikovano u kategoriju A;

- ako dužnik svoje obaveze izmiruje u roku ili s docnjom ne dužom od 30 dana, s tim da potraživanje od tog dužnika ne može biti klasifikovano u kategoriju A.

Izuzetno od stava 1. ove tačke, potraživanja od dužnika koji je osnovan u poslednje dve godine od dana kada se vrši klasifikacija klasifikuju se na osnovu kriterijuma blagovremenosti i procene mogućnosti tog dužnika da ostvari adekvatne tokove gotovine koji obezbeđuju uredno izmirivanje obaveza po ugovorenoj dinamici otplate kredita, pri čemu banka ovu procenu vrši u skladu s metodologijom utvrđenom njenim unutrašnjim aktima, na osnovu analize banke o rentabilnosti ulaganja za koje su odobrena sredstva, a naročito procene budućih tokova gotovine tog ulaganja (poslovni plan, finansijske projekcije, ocena perioda vraćanja ulaganja, analiza osetljivosti projekta na rizike i sl.) - s tim da potraživanje od ovog dužnika ne može biti klasifikovano u kategoriju A.

Tokovima gotovine, u smislu ove tačke, podrazumeva se razlika između neto gotovinskog toka iz poslovnih aktivnosti dužnika i kratkoročnih finansijskih obaveza, pri čemu se pod neto gotovinskim tokom iz poslovnih aktivnosti dužnika podrazumeva razlika između neto priliva gotovine iz njegovih poslovnih aktivnosti i neto odliva gotovine iz tih aktivnosti. Ako dužnik nije zakonom obavezan da sačinjava izveštaj o tokovima gotovine - neto gotovinski tok iz poslovnih aktivnosti dužnika obračunava se, i to korišćenjem direktne metode, na osnovu podataka iz njegovih osnovnih finansijskih izveštaja u poslednja dva obračunska perioda.

Tokovi gotovine dužnika smatraju se adekvatnim što se tiče izmirivanja obaveza ako je dužnik iskazao pozitivnu razliku u smislu stava 4. ove tačke.

Ročna usklađenost određenih elemenata aktive i pasive, u smislu ove tačke, postoji ako je dužnik iskazao pozitivnu razliku između obrtne imovine i kratkoročnih obaveza uvećanih za odložene poreske obaveze.

8. Potraživanja od jedinica teritorijalne autonomije, jedinica lokalne samouprave i organizacija obaveznog socijalnog osiguranja klasifikuju se na osnovu kriterijuma blagovremenosti, odnosno docnje iz tačke 7. ove odluke u izmirivanju obaveza prema banci u toku poslednjih dvanaest meseci i ocene mogućnosti dužnika da uredno izmiruje svoje obaveze prema banci izvršene na osnovu dokumentacije iz tačke 14. te odluke, osim potraživanja sa sumnjivim i spornim pravnim osnovom, koja se klasifikuju u kategoriju D.

9. Potraživanja od preduzetnika i poljoprivrednika klasifikuju se na osnovu kriterijuma blagovremenosti, odnosno docnje iz tačke 7. ove odluke u izmirivanju obaveza prema banci u toku poslednjih dvanaest meseci, na osnovu likvidnosti dužnika, kao i na osnovu njegove urednosti u izmirivanju poreskih obaveza, osim potraživanja sa sumnjivim i spornim pravnim osnovom, koja se klasifikuju u kategoriju D.

U smislu ove tačke, preduzetnicima se smatraju fizička lica koja se registruju u skladu sa zakonom kojim se uređuje registracija privrednih subjekata, a poljoprivrednicima - nosioci poljoprivrednih gazdinstava koji se registruju u skladu sa uredbom kojom se uređuje registar poljoprivrednih gazdinstava.

10. Potraživanja od fizičkih lica, koja čine pozajmice i krediti odobreni tim licima za namene koje se ne odnose na obavljanje poslovne delatnosti, klasifikuju se na osnovu kriterijuma blagovremenosti, odnosno docnje iz tačke 7. ove odluke u izmirivanju obaveza prema banci u poslednjih dvanaest meseci i ocene mogućnosti dužnika da uredno izmiruje svoje obaveze prema banci, izvršene na osnovu dokumentacije iz tačke 14. te odluke.

Izuzetno od stava 1. ove tačke, potraživanja od fizičkih lica klasifikuju se:

1) u kategoriju D:

- ako su sa sumnjivim ili spornim pravnim osnovom,

- ako je lice kome je odobren kredit položilo učešće ili depozit manji od 20% iznosa kredita odobrenog od dana stupanja na snagu ove odluke, izuzev odobrenog stambenog kredita i obaveza po kreditnim karticama;

2) u kategoriju G ili D:

- ako ukupne mesečne kreditne obaveze fizičkog lica, izuzev obaveza po stambenim kreditima, prelaze 30% njegovih redovnih neto mesečnih prihoda,

- ako ukupne mesečne kreditne obaveze fizičkog lica, uključujući i obaveze po stambenim kreditima, prelaze 50% njegovih redovnih neto mesečnih prihoda.

Banka je dužna da svojim unutrašnjim aktima iz tačke 2. stav 3. ove odluke odredi koje će kriterijume primeniti za klasifikaciju potraživanja iz ove tačke u kategorije iz stava 2. odredba pod 2 te tačke, a naročito one koji se odnose na stepen u kome su ukupne mesečne kreditne obaveze fizičkog lica iznad 30%, odnosno 50% njegovih redovnih neto mesečnih prihoda.

Ukupnim mesečnim kreditnim obavezama fizičkog lica iz stava 2. odredba pod 2 ove tačke smatra se zbir obaveza po kreditima, kreditnim karticama, aktiviranim jemstvima po kreditima i po osnovu obaveza iz ugovora o finansijskom lizingu, kao i 50% iznosa datih jemstava po kreditima.

Stambenim kreditom, u smislu ove odluke, smatraju se sredstva odobrena klijentu banke za:

- kupovinu ili izgradnju stana ili kuće;

- rekonstrukciju, tj. adaptaciju ili popravku stana ili kuće;

- kupovinu građevinskog zemljišta bez izgrađene građevine ili s delimično izgrađenom građevinom;

- otplatu stambenog kredita u korišćenju, koji je uzet kod banke čije je poslovno sedište na teritoriji Republike Srbije i utrošen za namene iz alineja prve, druge i treće ovog stava.

11. Sva potraživanja od jednog dužnika klasifikuju se u jednu kategoriju, koja se određuje na osnovu potraživanja koje je, primenom kriterijuma iz tačke 7. ove odluke, najnepovoljnije klasifikovano.

Izuzetno od stava 1. ove tačke, potraživanja se mogu klasifikovati u jednu povoljniju kategoriju ako postoji finansijska sposobnost i spremnost lica u okviru grupe povezanih lica da garantuju izmirenje tog potraživanja, i to:

- ako je povezano lice obezbedilo neopozivu i bezuslovnu korporativnu garanciju plativu na prvi poziv kojom garantuje izmirenje tog potraživanja, a rangirano je s najmanje BBB prema poslednjem rangiranju koje su izvršili Standard&Poor’s ili Fitch-IBCA, ili s najmanje Baa3 prema poslednjem rangiranju koje je izvršio Moody’s, ili

- ako je povezano lice obezbedilo instrument kojim se vrši neopozivo i bezuslovno garantovanje potraživanja i koji je plativ na prvi poziv (menicu koju je avalirala banka ili bankarsku garanciju) a ispunjava uslove iz tačke 7. ove odluke za klasifikaciju u najmanje kategoriju B.

Izuzetno od stava 1. ove tačke, potraživanja sa sumnjivim i spornim pravnim osnovom ne određuju klasifikaciju ostalih potraživanja.

12. Docnja u naplati potraživanja računa se prema prvobitnom datumu dospeća.

Prenos potraživanja na drugog dužnika ne utiče na njegovu klasifikaciju prema kriterijumu docnje u naplati.

Potraživanje kojim su dužniku neposredno ili posredno obezbeđena sredstva za izmirivanje prethodno odobrenog potraživanja banke klasifikuje se prema prvobitnom datumu dospeća izmirenog potraživanja.

Odredbe st. 1, 2. i 3. ove tačke ne primenjuju se na restrukturirana potraživanja pri prvom restrukturiranju, pod uslovom da je dužnik u periodu od najmanje šest meseci, odnosno najmanje šest uzastopnih plaćanja prema ugovorenom planu otplate nakon izvršenog restrukturiranja, svoje obaveze izmirivao s docnjom ne dužom od 30 dana, pri čemu se restrukturiranim potraživanjem smatra novo potraživanje uređeno ugovorom ako su tim potraživanjem zamenjena sva bilansna potraživanja od dužnika zbog pogoršanja njegovog finansijskog stanja, bitno promenjeni uslovi pod kojima je to potraživanje odobreno (pod čim se naročito podrazumeva produženje roka vraćanja glavnice ili kamate, smanjenje kamatne stope ili visine potraživanja, zamena ispunjenja, kao i druge promene uslova kojima se olakšava položaj dužnika) i istovremeno usvojen adekvatan program finansijske konsolidacije tog dužnika.

13. Banka je dužna da za odobravanje, dokumentovanje, praćenje i naplatu potraživanja od dužnika uspostavi i sprovodi politike i procedure kojima se obezbeđuju adekvatna procena kreditne sposobnosti dužnika, vođenje urednog kreditnog dosijea dužnika, poštovanje regulative, kao i efikasno i ažurno praćenje potraživanja od dužnika i njihova naplata.

14. Banka je dužna da, u skladu s tačkom 13. ove odluke, za svakog dužnika vodi dosije, koji obavezno sadrži:

- dokumentaciju o statusu dužnika (za pravno lice - izvod iz registra privrednih subjekata, za fizičko lice - fotokopiju lične karte, odnosno pasoša, za preduzetnika - izvod iz Registra privrednih subjekata ili rešenje o osnivanju radnje, za poljoprivrednika - izvod iz registra poljoprivrednih gazdinstava);

- ocenu finansijskog stanja i kreditne sposobnosti dužnika, uključujući i analizu njegove izloženosti riziku od promene kursa dinara;

- finansijske izveštaje dužnika u poslednjih dvanaest meseci pre nastanka potraživanja i u svim obračunskim periodima do potpunog izmirivanja potraživanja, uključujući i izveštaj revizora za one dužnike za koje je to propisano zakonom, osim za dužnike koji počinju da se bave delatnošću;

- dokumentaciju o izmirivanju obaveza dužnika prema banci u toku poslednjih dvanaest meseci, osim za nove dužnike banke;

- izveštaj Kreditnog biroa (s kojim Narodna banka Srbije ima zaključen sporazum o saradnji) o obavezama i urednosti izvršavanja obaveza dužnika;

- odluke banke o odobravanju potraživanja dužniku i eventualnim izmenama uslova potraživanja;

- ugovornu dokumentaciju koja se odnosi na dužnika;

- podatke o klasifikaciji potraživanja dužnika prema stepenu naplativosti u trenutku nastanka potraživanja i posle toga;

- prepisku i drugu dokumentaciju o kontaktima banke i dužnika u vezi s potraživanjem;

- dokumentaciju u vezi s naplatom potraživanja dužnika i merama koje je banka preduzela radi naplate.

Dosije dužnika koji je jedinica teritorijalne autonomije, jedinica lokalne samouprave ili organizacija obaveznog socijalnog osiguranja sadrži podatke iz stava 1. ove tačke, odluke o zaduživanju iz čl. 33. i 39. Zakona o javnom dugu ("Službeni glasnik RS", broj 61/2005), kao i analizu banke o ekonomičnosti ulaganja za koje su odobrena sredstva (poslovni plan, finansijske projekcije, ocenu perioda vraćanja ulaganja i analizu osetljivosti projekta na rizike).

Finansijski izveštaji dužnika iz stava 2. ove tačke sastavni su deo Pravilnika o načinu pripreme, sastavljanja i podnošenja završnih računa korisnika budžetskih sredstava, organizacija obaveznog socijalnog osiguranja i budžetskih fondova Republike i lokalnih vlasti ("Službeni glasnik RS", br. 12/2004, 11/2005, 17/2005 i 11/2006).

Dosije dužnika koji je preduzetnik i poljoprivrednik sadrži podatke iz stava 1. ove tačke, izuzev podataka iz alineje treće te tačke, kao i rešenje o poreskom zaduženju i plaćenim porezima u poslednjih dvanaest meseci i podatke o ostvarenom prometu u poslednjih dvanaest meseci, a dosije preduzetnika koji poslovne knjige vode prema sistemu prostog, odnosno dvojnog knjigovodstva sadrži i bilans uspeha, odnosno bilans stanja, bilans uspeha i statistički aneks za poslednjih dvanaest meseci.

Dosije dužnika koji je fizičko lice sadrži podatke iz stava 1. ove tačke, izuzev podataka iz alineje treće te tačke, kao i dokaze o zaposlenju i zaradi ili penziji tog dužnika u poslednja tri meseca koje je izdao i overio poslodavac (isplatni listić) sa izjavom da se mogu koristiti za proveru plaćenih poreza i doprinosa, a, po potrebi, sadrži i podatke o prosečnom godišnjem prihodu u poslednjih dvanaest meseci, s procenom imovinskog stanja ovog dužnika.

15. Potraživanja od dužnika za koga banka ne raspolaže potpunim i ažurnim podacima iz tačke 14. ove odluke klasifikuju se u kategoriju D, osim ako delimično nedostaju ili su neažurni samo manje značajni podaci, u kom se slučaju potraživanja od tog dužnika klasifikuju u jednu kategoriju nepovoljniju od one u koju bi bila klasifikovana.

Potraživanja od dužnika čije su obaveze prema banci ugovorene u stranoj valuti ili u dinarima s valutnom klauzulom klasifikuju se u jednu kategoriju nepovoljniju od one u koju bi bila klasifikovana - ako se banka ne pridržava usvojene metodologije za analizu izloženosti dužnika riziku od promene kursa dinara, odnosno ako kreditni dosije takvog dužnika ne sadrži tu analizu, ni procenu uticaja rizika od promene kursa dinara na klasifikaciju dužnika.

Procena klasifikacije vrši se kod dužnika čije obaveze prema banci ugovorene u stranoj valuti ili u dinarima s valutnom klauzulom - u dinarskoj protivvrednosti iznose 10.000.000 i više.

16. Banka je dužna da redovno obračunava rezervu za procenjene gubitke koji mogu nastati po osnovu bilansne aktive i vanbilansnih stavki i da je iskazuje u ukupnom iznosu, na način iz tač. 2. i 17. ove odluke, u skladu s promenama kvaliteta i iznosa svojih potraživanja, a najmanje jednom tromesečno.

17. Osnovicu za obračun posebne rezerve za procenjene gubitke iz tačke 2. ove odluke predstavlja knjigovodstvena vrednost potraživanja umanjena za:

- visinu potraživanja obezbeđenih bezuslovnom garancijom fondova koje je osnovala Republika Srbija, plativom na prvi poziv;

- potraživanja osigurana kod fondova koje je osnovala Republika Srbija - u visini osiguranog iznosa;

- potraživanja obezbeđena gotovinskim depozitom kod banke, pod uslovom da je ugovoreno da depozit služi kao obezbeđenje za određena potraživanja banke, da rok dospeća depozita odgovara roku dospeća potraživanja i da jedino banka može raspolagati tim depozitom u visini dospelog nenaplaćenog potraživanja;

- vrednost zaloge na zlatu, ostalim plemenitim metalima, kratkoročnim hartijama od vrednosti koje se mogu refinansirati kod Narodne banke Srbije, obveznicama Republike Srbije - do visine njihove tržišne vrednosti ili hartijama od vrednosti koje su izdale vlade i centralne banke zemalja članica OECD-a i kojima su obezbeđena potraživanja banke od tog dužnika;

- neiskorišćeni iznos okvirnih kredita s rokom dospeća do jedne godine ili koje banka može otkazati bezuslovno i bez najave;

- visinu pokrivenih akreditiva;

- 80% iznosa potraživanja od međunarodnih razvojnih finansijskih institucija (IBRD, EBRD, EIB, IFC i sl.) i potraživanja obezbeđenih njihovim bezuslovnim garancijama plativim na prvi poziv;

- 80% potraživanja od banaka koje su, prema poslednjem rangiranju koje su izvršili Standard&Poor’s ili Fitch IBCA, rangirane s najmanje BBB ili koje je izvršio Moody’s - s najmanje Baa3, kao i potraživanja obezbeđenih njihovim bezuslovnim garancijama plativim na prvi poziv;

- 80% iznosa potraživanja po osnovu dokumentarnih akreditiva obezbeđenih zalogom na robi koja se plaća akreditivom;

- 50% sredstava na računima banaka koje nisu rangirane na način iz alineje osme ovog stava, osim dela sredstava koji služi za obezbeđenje izmirenja preuzetih obaveza;

- 50% neiskorišćenog iznosa okvirnih kredita sa izvornim rokom dospeća preko jedne godine ili koje banka ne može otkazati bezuslovno ili bez najave;

- 50% vrednosti činidbenih garancija;

- 50% iznosa bilansnih potraživanja banke od pravnih lica, preduzetnika i poljoprivrednih gazdinstava obezbeđenih hipotekom na nepokretnosti čija vrednost, prema proceni ovlašćenog procenjivača, nije manja od ukupne visine potraživanja banke i drugih potraživanja obezbeđenih založnim pravom višeg reda prvenstva na istoj nepokretnosti, pod uslovom da je procena vrednosti nepokretnosti izvršena u poslednje tri godine, da u tom periodu na tržištu nije došlo do znatnih promena u cenama nepokretnosti i da od prvobitnog datuma dospeća nije prošlo više od 360 dana;

- 50% iznosa bilansnih potraživanja banke po osnovu stambenih kredita obezbeđenih hipotekom na nepokretnosti čija vrednost, prema proceni ovlašćenog procenjivača, nije manja od ukupne visine potraživanja banke i drugih potraživanja obezbeđenih založnim pravom višeg reda prvenstva na istoj nepokretnosti, pod uslovom da je procena vrednosti nepokretnosti izvršena u poslednje tri godine, da u tom periodu na tržištu nije došlo do znatnih promena u cenama nepokretnosti i da od prvobitnog datuma dospeća nije prošlo više od 360 dana;

- 50% potraživanja od poljoprivrednih gazdinstava - u visini procenjene vrednosti uskladištene robe za koju je skladišnicu izdao ovlašćeni skladištar, umanjene za naknade skladištaru, pod uslovom da je skladišnica preneta indosamentom na banku i da banka raspolaže dokazom o prenosu te skladišnice na banku i njenom prepisu u registar skladišta;

- 50% iznosa vanbilansnih stavki banke ako su obezbeđene na način propisan alinejama trinaestom, četrnaestom i petnaestom ovog stava.

Kada se osnovica za obračun rezerve umanjuje po više osnova, banka je dužna da se pridržava redosleda odbitnih stavki iz stava 1. ove tačke.

18. Banka je dužna da Narodnoj banci Srbije tromesečno dostavlja izveštaje o iznosu i klasifikaciji svoje bilansne aktive i svojih vanbilansnih stavki, kao i o iznosu svoje posebne rezerve za procenjene gubitke.

Izveštaji iz stava 1. ove tačke izrađuju se na obrascima koje Narodna banka Srbije propisuje posebnim uputstvom i dostavljaju u rokovima i na način utvrđenim tim uputstvom.

19. Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku RS", a primenjuje se od 1. oktobra 2006. godine.

 

Samostalna odredba Odluke o izmenama i dopunama
Odluke o klasifikaciji bilansne aktive i vanbilansnih stavki banke

("Sl. glasnik RS", br. 116/2006)

8. Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku RS".