ODLUKA

O UTVRĐIVANJU METODOLOGIJE ZA ODREĐIVANJE TARIFNIH ELEMENATA ZA IZRAČUNAVANJE CENA PRISTUPA I KORIŠĆENJA SISTEMA ZA TRANSPORT PRIRODNOG GASA

("Sl. glasnik RS", br. 68/2006 i 1/2007)

1. Utvrđuje se Metodologija za određivanje tarifnih elemenata za izračunavanje cena pristupa i korišćenja sistema za transport prirodnog gasa, koja je odštampana uz ovu odluku i čini njen sastavni deo.

2. Ovu odluku objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

METODOLOGIJA
ZA ODREĐIVANJE TARIFNIH ELEMENATA ZA IZRAČUNAVANJE CENA PRISTUPA I KORIŠĆENJA SISTEMA ZA TRANSPORT PRIRODNOG GASA

 

I PREDMET METODOLOGIJE

Ovom metodologijom se utvrđuje način određivanja tarifnih elemenata za izračunavanje cena pristupa i korišćenja sistema za transport prirodnog gasa (u daljem tekstu: korišćenje sistema).

II METODOLOŠKI PRISTUP

Metodologija se bazira na mehanizmu kontrole cene pristupa i korišćenja sistema za transport prirodnog gasa primenom metode regulacije "troškovi plus", kojom se energetskim subjektima koji obavljaju delatnosti transporta prirodnog gasa, odnosno upravljanja transportnim sistemom za prirodni gas određuje maksimalna visina prihoda u regulatornom periodu, odnosno cena kojom se omogućava pokriće opravdanih troškova poslovanja, kao i odgovarajući povraćaj na angažovana sredstva.

Maksimalno odobreni prihod energetskog subjekta se alocira na tarifne elemente na osnovu:

1) planirane potrošnje prirodnog gasa, strukture i vrednosti energetskih objekata, i

2) učešća varijabilnih i fiksnih troškova u ukupnim troškovima energetskog subjekta.

III POJMOVI I DEFINICIJE

Pojmovi upotrebljeni u metodologiji imaju sledeće značenje:

Alokacija prihoda

 

Raspodela maksimalno odobrenog prihoda na tarifne elemente;

m3

 

Kubni metar prirodnog gasa donje toplotne vrednosti 33.338,35 kJ pri temperaturi od 288,15 K (15oC) i na pritisku od 1,01325 bar;

Maksimalno odobreni prihod

 

Maksimalan iznos prihoda energetskog subjekta u regulatornom periodu kojim se nadoknađuju svi opravdani troškovi koji nastaju obavljanjem regulisane energetske delatnosti i odgovarajući povraćaj na angažovana sredstva;

Mesto troška

 

Fizičko ili drugo mesto u energetskom subjektu na kome nastaje konkretan trošak;

Regulatorna naknada

 

Deo tarife za pristup i korišćenje sistema koji se priznaje kao trošak energetskom subjektu, a predstavlja prihod Agencije za energetiku Republike Srbije, u skladu sa Zakonom;

Tarifni elementi

 

Obračunske veličine tarifnog sistema u kojima se izražavaju učinci regulisanih energetskih subjekata i obračunavaju cene tih učinaka.

Ostali pojmovi upotrebljeni u ovoj metodologiji imaju isto značenje kao u Zakonu o energetici.

IV ODREĐIVANJE MAKSIMALNO ODOBRENOG PRIHODA

Maksimalno odobreni prihod se obračunava za svaku energetsku delatnost posebno, na osnovu opravdanih troškova poslovanja energetskog subjekta koji nastaju obavljanjem energetske delatnosti za koju se utvrđuje maksimalno odobreni prihod i na osnovu odgovarajućeg povraćaja na sredstva angažovana za obavljanje te delatnosti.

Ako u toku regulatornog perioda, iz objektivnih razloga (promena Energetskog bilansa Republike Srbije ili promena cene prirodnog gasa iz uvoza, izražena u dinarima, za više od 3%), opravdani troškovi poslovanja na osnovu kojih je utvrđen maksimalno odobreni prihod energetskog subjekta bitno odstupaju od troškova koji realno nastaju, može se izvršiti korekcija maksimalno odobrenog prihoda za taj regulatorni period.

IV.1. Zajednički troškovi, sredstva i ostali prihodi

Zajedničkim troškovima se smatraju troškovi nastali radi omogućavanja funkcionisanja celine energetskog subjekta koji obavlja dve ili više energetskih delatnosti ili koji pored energetske obavlja i neku drugu delatnost, a koji ne mogu biti direktno vezani ni za jedno konkretno mesto troška.

Zajedničkim sredstvima se smatraju sredstva energetskog subjekta koja se ne mogu direktno alocirati na pojedine delatnosti (npr. zemljište, građevinski objekti, vozila, oprema i sl.).

Zajedničkim ostalim prihodima se smatraju prihodi ostvareni angažovanjem sredstava energetskog subjekta koji se ne mogu direktno alocirati na pojedine delatnosti.

Zajednički troškovi, sredstva i ostali prihodi se raspoređuju na energetsku delatnost za koju se utvrđuje maksimalno odobreni prihod, u skladu sa ovom metodologijom (transport prirodnog gasa, odnosno upravljanje transportnim sistemom za prirodni gas) i na druge energetske i ostale delatnosti, na osnovu transparentnih pravila (ključeva) utvrđenih u skladu sa računovodstvenim standardima i objektivnim kriterijumima.

Pripadajući deo zajedničkih troškova, sredstava i ostalih prihoda alociran na energetsku delatnost za koju se utvrđuje maksimalno odobreni prihod, u skladu sa ovom metodologijom, uključuje se u obračun maksimalno odobrenog prihoda energetskog subjekta po osnovu obavljanja te delatnosti.

IV.2. Transport prirodnog gasa

Obračun maksimalno odobrenog prihoda energetskog subjekta po osnovu obavljanja delatnosti transporta prirodnog gasa vrši se primenom sledeće formule:

MOPt = OTt + At + PPCK * RSt - OPt + KEt

gde su:

t - regulatorni period,

MOPt - maksimalno odobreni prihod po osnovu obavljanja delatnosti transporta prirodnog gasa u periodu t (u dinarima),

OTt - operativni troškovi u periodu t (u dinarima),

At - troškovi amortizacije u periodu t (u dinarima),

PPCK - stopa povraćaja na regulisana sredstva koja se obračunava kao prosečna ponderisana cena kapitala (u %),

RSt - regulisana sredstva u periodu t (u dinarima),

OPt - ostali prihodi u periodu t (u dinarima),

KEt - korekcioni element u periodu t (u dinarima).

Troškovi koji ulaze u obračun maksimalno odobrenog prihoda energetskog subjekta koji obavlja delatnost transporta prirodnog gasa utvrđuju se na osnovu podataka o planiranim količinama za transport prirodnog gasa iz Energetskog bilansa Republike Srbije, odnosno na osnovu podataka koji služe za njegovo donošenje.

IV.2.1. Operativni troškovi

Operativni troškovi predstavljaju opravdane troškove nastale po osnovu obavljanja energetske delatnosti transporta prirodnog gasa i čine ih:

1) troškovi materijala,

2) troškovi zarada, naknada zarada i ostali lični rashodi,

3) troškovi proizvodnih usluga, i

4) nematerijalni troškovi.

U ovim operativnim troškovima sadržani su i:

- troškovi zaštite životne sredine,

- operativni troškovi sredstava pribavljenih bez naknade, i

- regulatorna naknada koja čini deo tarife za korišćenje sistema i koja se obračunava u iznosu od 1% od maksimalno odobrenog prihoda energetskog subjekta koji obavlja delatnost transporta prirodnog gasa utvrđenog pre uključivanja ovog troška.

Ocena opravdanosti troškova se vrši prema prirodi konkretnog troška analizom svrsishodnosti, analizom količine i cene, uporednom analizom zasnovanom na podacima o troškovima u prethodnom periodu i troškovima energetskih subjekata koji obavljaju istu energetsku delatnost u zemlji i okruženju (benchmarking).

IV.2.2. Troškovi amortizacije

Troškovi amortizacije predstavljaju troškove amortizacije sredstava koja su u funkciji obavljanja energetske delatnosti transporta prirodnog gasa, pri čemu se u troškove amortizacije uključuju i troškovi amortizacije sredstava pribavljenih bez naknade.

Troškovi amortizacije obuhvataju troškove amortizacije postojećih sredstava i troškove amortizacije sredstava koja će biti aktivirana u posmatranom regulatornom periodu.

Troškovi amortizacije postojećih i sredstava koja će biti aktivirana u posmatranom regulatornom periodu obračunavaju se proporcionalnom metodom u procenjenom korisnom veku trajanja sredstava.

Troškovi amortizacije sredstava koja će biti aktivirana u posmatranom regulatornom periodu obračunavaju se na osnovicu koju čini 50% vrednosti aktiviranih nematerijalnih ulaganja, nekretnina, postrojenja i opreme u pripremi i avansa datih za nabavku istih.

Troškovi amortizacije se računaju prema sledećoj formuli:

At = APSt + AASt

gde su:

At - troškovi amortizacije u periodu t (u dinarima),

APSt - troškovi amortizacije postojećih sredstava u periodu t (u dinarima),

AASt - troškovi amortizacije sredstava koja će biti aktivirana u periodu t (u dinarima).

IV.2.3. Regulisana sredstva

Regulisana sredstva predstavljaju neto vrednost nematerijalnih ulaganja (osim goodwill-a), nekretnina, postrojenja i opreme koja su angažovana na obavljanju energetske delatnosti transporta prirodnog gasa, izuzimajući:

- neto vrednost sredstava pribavljenih bez naknade, kao što su donacije, učešće trećih lica u izgradnji sistema za transport prirodnog gasa, sredstva prikupljena po osnovu izgradnje priključaka i slično, i

- vrednosti nematerijalnih ulaganja, nekretnina, postrojenja i opreme u pripremi i avansa datih za njihovu nabavku, koja se ne aktiviraju u regulatornom periodu ili koja nisu opravdana i/ili efikasna.

Opravdanost i efikasnost investicija se utvrđuju na osnovu:

- potrebe razvoja sistema za transport prirodnog gasa, u cilju zadovoljavanja porasta potražnje za prirodnim gasom, kao i povećanja sigurnosti i kvaliteta snabdevanja,

- tehničko - tehnoloških, ekonomskih i drugih parametara i pokazatelja opravdanosti i efikasnosti ulaganja, i

- usklađenosti ulaganja sa planovima razvoja energetskog subjekta za period od pet godina.

Regulisana sredstva su osnovica za obračun povraćaja na angažovana sredstva koji energetski subjekt može da ostvari u regulatornom periodu.

Vrednost regulisanih sredstava obračunava se kao aritmetička sredina vrednosti regulisanih sredstava na početku regulatornog perioda i vrednosti regulisanih sredstava na kraju regulatornog perioda prema sledećoj formuli:

RSt = (pRSt + kRSt)/2

gde su:

RSt - regulisana sredstva u periodu t (u dinarima),

pRSt - vrednost regulisanih sredstava na početku perioda t (u dinarima),

kRSt - vrednost regulisanih sredstava na kraju perioda t (u dinarima).

Vrednost regulisanih sredstava na početku regulatornog perioda obračunava se prema sledećoj formuli:

pRSt = pNVSt - pSBNt - pNSUPt,

gde su:

pNVSt - neto vrednost sredstava na početku regulatornog perioda (u dinarima),

pSBNt - neto vrednost sredstava pribavljenih bez naknade na početku regulatornog perioda (u dinarima),

pNSUPt - vrednost nematerijalnih ulaganja (izuzev goodwill-a), nekretnina, postrojenja i opreme u pripremi i avansa datih za nabavku istih na početku regulatornog perioda, a koja neće biti aktivirana u prvom regulatornom periodu ili koja nisu opravdana i/ili efikasna (u dinarima).

Vrednost regulisanih sredstava na kraju regulatornog perioda obračunava se prema sledećoj formuli:

kRSt=pRSt-At+ΔSUPt-NOPSt-ΔSBNt-ΔNSUPt

gde su:

At - troškovi amortizacije u periodu t koji se obračunavaju na način definisan ovom metodologijom (u dinarima),

ΔSUPt - promena vrednosti nematerijalnih ulaganja (izuzev goodwill-a), nekretnina, postrojenja i opreme u pripremi i avansa datih za nabavku istih u periodu t (u dinarima),

NOPSt - neto vrednost sredstava koja su otuđena i/ili trajno povučena iz upotrebe u periodu t (u dinarima),

ΔSBNt - promena vrednosti sredstava pribavljenih bez naknade u periodu t (u dinarima),

ΔNSUPt - promena vrednosti nematerijalnih ulaganja (izuzev goodwill-a), nekretnina, postrojenja i opreme u pripremi i avansa datih za nabavku istih koja neće biti aktivirana u periodu t ili koja nisu opravdana i/ili efikasna (u dinarima).

IV.2.4. Stopa povraćaja na regulisana sredstva

Stopa povraćaja na regulisana sredstva utvrđuje se kao ponderisana prosečna cena kapitala energetskog subjekta koji obavlja energetsku delatnost transporta prirodnog gasa.

Ponderisana prosečna cena kapitala je ponderisani prosek stope povraćaja na sopstveni kapital i prosečne stope povraćaja na pozajmljeni kapital i obračunava se pre oporezivanja prema sledećoj formuli:

PPCK = (SK * CSK) / (1 - SP) + PK * CPK,

pri čemu je SK + PK = 1

gde su:

PPCK - stopa povraćaja na regulisana sredstva koja se obračunava kao ponderisana prosečna cena kapitala (u %),

SK - učešće sopstvenog kapitala u finansiranju regulisanih sredstava (u %),

CSK - realna cena sopstvenog kapitala pre oporezivanja (u %),

SP - stopa poreza na dobit prema važećim zakonskim propisima (u %),

PK - učešće pozajmljenog kapitala u finansiranju regulisanih sredstava (u %),

CPK - ponderisana prosečna cena pozajmljenog kapitala (u %).

Učešće pozajmljenog kapitala u finansiranju regulisanih sredstava treba da bude što veće, u skladu sa najboljom međunarodnom praksom, kako bi se obezbedila niža prosečna cena ukupnog kapitala.

Realna cena sopstvenog kapitala pre oporezivanja treba da odražava specifični rizik preduzeća, rizik zemlje i preovlađujuće uslove pribavljanja kapitala na finansijskom tržištu u regulatornom periodu.

Pozajmljeni kapital u smislu ove metodologije predstavlja zbir dugoročnih obaveza i kratkoročnih finansijskih obaveza.

Cena pozajmljenog kapitala se računa kao ponderisana prosečna kamatna stopa na ukupno pozajmljena sredstva, pri čemu se kao ponderi uzimaju učešća pozajmljenih sredstava u ukupno pozajmljenim sredstvima. Cena pozajmljenog kapitala se priznaje do nivoa cene obazrivo i racionalno pozajmljenih sredstava.

IV.2.5. Ostali prihodi

Ostali prihodi, osim prihoda nastalog obavljanjem delatnosti transporta prirodnog gasa, su prihodi ostvareni angažovanjem sredstava namenjenih obavljanju te delatnosti, kao što su: prihod ostvaren od tranzita, prihod od aktiviranja vlastitih učinaka, prihod od prodaje sredstava, razgraničeni deo prihoda perioda po osnovu realizacije doniranih sredstava i drugi prihodi.

IV.2.6. Korekcioni element

Korekcioni element je vrednosni izraz (novčani iznos) kojim se koriguje maksimalno odobreni prihod za naredni regulatorni period, za iznos odstupanja ostvarenog prihoda od prihoda obračunatog u skladu sa ovom metodologijom, a na osnovu ostvarenih količina prirodnog gasa i vrednosti opravdanih troškova i ostalih prihoda ostvarenih u prethodnom regulatornom periodu.

Prilikom obračuna maksimalno odobrenog prihoda za prvi regulatorni period korekcioni element je jednak nuli.

IV.3. Upravljanje transportnim sistemom za prirodni gas

Obračun maksimalno odobrenog prihoda energetskog subjekta po osnovu obavljanja delatnosti upravljanja transportnim sistemom za prirodni gas vrši se primenom sledeće formule:

MOPt=OTt+At+PPCK*RSt+Gt-OPt+KEt

gde su:

t - regulatorni period,

MOPt - maksimalno odobreni prihod po osnovu obavljanja delatnosti upravljanja transportnim sistemom za prirodni gas u periodu t (u dinarima),

OTt - operativni troškovi u periodu t (u dinarima),

At - troškovi amortizacije u periodu t (u dinarima),

PPCK - stopa povraćaja na regulisana sredstva obračunata kao ponderisana prosečna cena kapitala (u %),

RSt - regulisana sredstva u periodu t (u dinarima),

Gt - troškovi za nadoknadu gubitaka u sistemu za transport prirodnog gasa u periodu t (u dinarima),

OPt - ostali prihodi u periodu t (u dinarima),

KEt - korekcioni element u periodu t (u dinarima).

IV.3.1. Troškovi za nadoknadu gubitaka

Visina troškova za nadoknadu gubitaka u sistemu za transport prirodnog gasa utvrđuje se na osnovu sledeće formule:

Gt = Kt * SGt * CGt

gde su:

Gt - troškovi za nadoknadu gubitaka u periodu t (u dinarima),

Kt - količina prirodnog gasa koja se transportuje u periodu t, izuzimajući količinu prirodnog gasa za tranzit (u m3),

SGt - stopa gubitka u periodu t (u %),

CGt - ponderisana prosečna nabavna cena prirodnog gasa, uključujući i sve zavisne troškove nabavke prirodnog gasa, a za pokriće gubitaka u periodu t (u dinarima/m3).

Gubici u transportnom sistemu za prirodni gas se određuju na osnovu: ostvarenih stopa gubitaka u prethodne tri godine, uporedne analize stopa gubitaka sa energetskim subjektima koji obavljaju istu delatnost i plana za smanjenje gubitaka i mera za njegovu realizaciju.

IV.3.2. Značenje ostalih elemenata formule

Operativni troškovi za obavljanje delatnosti upravljanja transportnim sistemom za prirodni gas ne uključuju trošak regulatorne naknade, a uključuju troškove po osnovu kupovine prirodnog gasa za potrebe balansiranja sistema za transport.

Značenje ostalih elemenata formule za izračunavanje maksimalno odobrenog prihoda energetskog subjekta koji obavlja delatnost upravljanja transportnim sistemom za prirodni gas identično je značenjima utvrđenim ovom metodologijom kod maksimalno odobrenog prihoda energetskog subjekta koji obavlja delatnost transporta prirodnog gasa.

Troškovi koji ulaze u obračun maksimalno odobrenog prihoda energetskog subjekta koji obavlja delatnost upravljanja transportnim sistemom za prirodni gas izračunavaju se na osnovu podataka o količinama koji se koriste za obračun maksimalno odobrenog prihoda energetskih subjekata koji obavljaju delatnost transporta prirodnog gasa, čijim sistemima taj energetski subjekt upravlja.

V ALOKACIJA MAKSIMALNO ODOBRENOG PRIHODA NA TARIFNE ELEMENTE

V.1. Transport prirodnog gasa

Maksimalno odobreni prihod energetskog subjekta koji obavlja delatnost transporta prirodnog gasa se alocira na tarifne elemente:

- kapacitet, izražava se u m3/dan/godina, i

- energent, izražava se u m3.

Tarifni element "kapacitet" se utvrđuje sabiranjem maksimalnih dnevnih potrošnji iz prethodne godine koje se mere i maksimalnih izvedenih dnevnih potrošnji prirodnog gasa gde ne postoji mogućnost dnevnog očitavanja, na svim mestima primopredaje gasa sa transportnog sistema kojim se obavlja transport prirodnog gasa.

Maksimalna izvedena dnevna potrošnja prirodnog gasa se određuje za mesta primopredaje na kojima ne postoji dnevno očitavanje i izračunava se na osnovu maksimalne izmerene mesečne potrošnje datog mesta primopredaje u prethodnoj godini, svedene na dan i uvećane za 20%, zaokružene na ceo broj.

Tarifni element "energent" predstavlja ukupnu godišnju količinu prirodnog gasa koja se transportuje radi isporuke sa transportnog sistema za prirodni gas energetskog subjekta, izuzimajući količinu prirodnog gasa za tranzit.

Prihod koji se alocira na tarifni element "kapacitet" se izračunava prema sledećoj formuli:

PKt = MOPt * u,

a prihod koji se alocira na tarifni element "energent" se izračunava prema sledećoj formuli:

PEt = MOPt * (1 - u)

gde su:

PKt - prihod koji se alocira na tarifni element "kapacitet" u periodu t (u dinarima),

MOPt - maksimalno odobreni prihod u periodu t (u dinarima),

u - učešće elementa "kapacitet" u ostvarivanju maksimalno odobrenog prihoda (u %),

PEt - prihod koji se alocira na tarifni element "energent" u periodu t (u dinarima).

Na bazi učešća varijabilnih i fiksnih troškova u ukupnim troškovima, optimalnog korišćenja sistema za transport prirodnog gasa i uporedne analize zasnovane na podacima o strukturi troškova energetskih subjekata koji obavljaju istu energetsku delatnost, utvrđuje se učešće tarifnog elementa "kapacitet" u ostvarivanju maksimalno odobrenog prihoda od u = 30%.

V.2. Upravljanje transportnim sistemom za prirodni gas

Maksimalno odobreni prihod za delatnost upravljanja transportnim sistemom za prirodni gas se u celini alocira na tarifni element "energent".

Tarifni element "energent" se izražava u m3 i predstavlja ukupnu godišnju količinu prirodnog gasa koji se transportuje radi isporuke sa transportnog sistema za prirodni gas, na teritoriji Republike Srbije kojim upravlja energetski subjekt za upravljanje transportnim sistemom za prirodni gas, izuzimajući količinu prirodnog gasa za tranzit.

VI REGULATORNI PERIOD

Prvi regulatorni period počinje 1. januara 2007. godine.

Dužina regulatornog perioda utvrđuje se u trajanju od godinu dana.