ODLUKA

O UTVRĐIVANJU METODOLOGIJE ZA ODREĐIVANJE TARIFNIH ELEMENATA ZA IZRAČUNAVANJE CENA PRISTUPA I KORIŠĆENJA SISTEMA ZA TRANSPORT NAFTE NAFTOVODIMA

("Sl. glasnik RS", br. 68/2006 i 1/2007)

1. Utvrđuje se Metodologija za određivanje tarifnih elemenata za izračunavanje cena pristupa i korišćenja sistema za transport nafte naftovodima, koja je odštampana uz ovu odluku i čini njen sastavni deo.

2. Ovu odluku objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

METODOLOGIJA
ZA ODREĐIVANJE TARIFNIH ELEMENATA ZA IZRAČUNAVANJE CENA PRISTUPA I KORIŠĆENJA SISTEMA ZA TRANSPORT NAFTE NAFTOVODIMA

 

I PREDMET METODOLOGIJE

Ovom metodologijom se utvrđuje način određivanja tarifnih elemenata za izračunavanje cena pristupa i korišćenja sistema za transport nafte naftovodima (u daljem tekstu: korišćenje sistema).

II METODOLOŠKI PRISTUP

Metodologija se bazira na mehanizmu kontrole cene korišćenja sistema za transport nafte naftovodima, primenom metode regulacije "troškovi plus", kojom se energetskim subjektima koji obavljaju delatnost transporta nafte naftovodima određuje maksimalna visina prihoda u regulatornom periodu, odnosno cena kojom se omogućava pokriće opravdanih troškova poslovanja, kao i odgovarajući povraćaj na angažovana sredstva.

III POJMOVI I DEFINICIJE

Pojmovi upotrebljeni u ovoj metodologiji imaju sledeće značenje:

Alokacija prihoda

 

Raspodela prihoda na tarifne elemente;

Deonica naftovoda

 

Tehničko - tehnološka celina koja služi za transport nafte naftovodima i na koju je moguće alocirati sve elemente pripadajućeg maksimalno odobrenog prihoda;

Maksimalno odobreni prihod

 

Maksimalan iznos prihoda energetskog subjekta u regulatornom periodu kojim se nadoknađuju svi opravdani troškovi koji nastaju obavljanjem regulisane energetske delatnosti i odgovarajući povraćaj na angažovana sredstva;

Mesto troška

 

Fizičko ili drugo mesto u energetskom subjektu na kome nastaje konkretan trošak;

Regulatorna naknada

 

Deo tarife za pristup i korišćenje sistema koji se priznaje kao trošak energetskom subjektu, a predstavlja prihod Agencije za energetiku Republike Srbije, u skladu sa Zakonom;

Tarifni elementi

 

Obračunske veličine tarifnog sistema u kojima se izražavaju učinci regulisanih energetskih subjekata i obračunavaju cene tih učinaka.

Ostali pojmovi upotrebljeni u ovoj metodologiji imaju isto značenje kao u Zakonu o energetici.

IV ODREĐIVANJE MAKSIMALNO ODOBRENOG PRIHODA

Maksimalno odobreni prihod se obračunava na osnovu opravdanih troškova poslovanja energetskog subjekta koji nastaju obavljanjem energetske delatnosti transporta nafte naftovodima i na osnovu odgovarajućeg povraćaja na sredstva angažovana za obavljanje te delatnosti.

Ako u toku regulatornog perioda, zbog promene Energetskog bilansa Republike Srbije, opravdani troškovi poslovanja na osnovu kojih je utvrđen maksimalno odobreni prihod energetskog subjekta bitno odstupaju od troškova koji realno nastaju, može se izvršiti korekcija maksimalno odobrenog prihoda za taj regulatorni period.

IV.1. Zajednički troškovi, sredstva i ostali prihodi

Zajedničkim troškovima se smatraju troškovi nastali radi omogućavanja funkcionisanja celine energetskog subjekta koji obavlja dve ili više energetskih delatnosti ili koji pored energetske obavlja i neku drugu delatnost, a koji ne mogu biti direktno vezani ni za jedno konkretno mesto troška.

Zajedničkim sredstvima se smatraju sredstva energetskog subjekta koja se ne mogu direktno alocirati na pojedine delatnosti (npr. zemljište, građevinski objekti, vozila, oprema i sl.).

Zajedničkim ostalim prihodima se smatraju prihodi ostvareni angažovanjem sredstava energetskog subjekta koji se ne mogu direktno alocirati na pojedine delatnosti.

Zajednički troškovi, sredstva i prihodi se raspoređuju na energetsku delatnost za koju se utvrđuje maksimalno odobreni prihod, u skladu sa ovom metodologijom, na druge energetske i ostale delatnosti, na osnovu transparentnih pravila (ključeva) utvrđenih u skladu sa računovodstvenim standardima i objektivnim kriterijumima.

Pripadajući deo zajedničkih troškova, sredstava i ostalih prihoda alociran na energetsku delatnost za koju se utvrđuje maksimalno odobreni prihod, u skladu sa ovom metodologijom, uključuje se u obračun maksimalno odobrenog prihoda energetskog subjekta po osnovu obavljanja te delatnosti.

IV.2. Transport nafte naftovodima

Obračun maksimalno odobrenog prihoda energetskog subjekta koji obavlja delatnost transporta nafte naftovodima, vrši se primenom sledeće formule:

MOPt = OTt + At + PPCK * RSt - OPt + KEt

gde su:

t - regulatorni period,

MOPt - maksimalno odobreni prihod po osnovu obavljanja delatnosti transporta nafte naftovodima u periodu t (u dinarima),

OTt - operativni troškovi u periodu t (u dinarima),

At - troškovi amortizacije u periodu t (u dinarima),

PPCK - stopa povraćaja na regulisana sredstva koja se obračunava kao ponderisana prosečna cena kapitala (u %),

RSt - regulisana sredstva u periodu t (u dinarima),

OPt - ostali prihodi u periodu t (u dinarima),

KEt - korekcioni element u periodu t (u dinarima).

Troškovi koji ulaze u obračun maksimalno odobrenog prihoda energetskog subjekta koji obavlja energetsku delatnost transporta nafte naftovodima utvrđuju se na osnovu podataka o planiranim količinama transporta nafte naftovodima iz Energetskog bilansa Republike Srbije, odnosno na osnovu podataka koji služe za njegovo donošenje.

Troškovi za nadoknadu gubitaka nafte u sistemima za transport nafte naftovodima ne uključuju se u obračun maksimalno odobrenog prihoda energetskog subjekta koji obavlja energetsku delatnost transporta nafte naftovodima. Stopa gubitaka nafte u transportu naftovodima utvrđuje se u visini do 0,15% gde ne postoji mogućnosti merenja meračima protoka, odnosno u slučaju gde postoji mogućnost merenja meračima protoka u visini ostvarene stope gubitaka, koja ne može biti veća od uobičajene stope gubitaka energetskih subjekata koji obavljaju istu energetsku delatnost u zemlji i okruženju.

IV.2.1. Operativni troškovi

Operativni troškovi predstavljaju opravdane troškove nastale po osnovu obavljanja energetske delatnosti transporta nafte naftovodima i čine ih:

1) troškovi materijala,

2) troškovi zarada, naknada zarada i ostali lični rashodi,

3) troškovi proizvodnih usluga, i

4) nematerijalni troškovi.

U ovim operativnim troškovima sadržani su i:

- troškovi zaštite životne sredine,

- operativni troškovi sredstava pribavljenih bez naknade, i

- regulatorna naknada koja čini deo tarife za korišćenje sistema i koja se obračunava u iznosu od 0,4% od maksimalno odobrenog prihoda subjekta koji obavlja delatnost transporta nafte naftovodima utvrđenog pre obračunavanja ovog troška.

Ocena opravdanosti troškova se vrši prema prirodi konkretnog troška analizom svrsishodnosti, analizom količine i cene, uporednom analizom zasnovanom na podacima o troškovima u prethodnom periodu i troškovima energetskih subjekata koji obavljaju istu energetsku delatnost (benchmarking).

IV.2.2. Troškovi amortizacije

Troškovi amortizacije predstavljaju troškove amortizacije sredstava koja su u funkciji obavljanja energetske delatnosti transporta nafte naftovodima, pri čemu se u odobrene troškove amortizacije uključuju i troškovi amortizacije sredstava pribavljenih bez naknade.

Troškovi amortizacije obuhvataju troškove amortizacije postojećih sredstava i troškove amortizacije sredstava koja će biti aktivirana u posmatranom regulatornom periodu.

Troškovi amortizacije postojećih i sredstava koja će biti aktivirana u posmatranom regulatornom periodu obračunavaju se proporcionalnom metodom u procenjenom korisnom veku trajanja sredstava.

Troškovi amortizacije sredstava koja će biti aktivirana u posmatranom regulatornom periodu obračunavaju se na osnovicu koju čini 50% vrednosti aktiviranih nematerijalnih ulaganja, nekretnina, postrojenja i opreme u pripremi i avansa datih za njihovu nabavku.

Troškovi amortizacije se računaju prema sledećoj formuli:

At = APSt + AASt

gde su:

At - troškovi amortizacije u periodu t (u dinarima),

APSt - troškovi amortizacije postojećih sredstava u periodu t (u dinarima),

AASt - troškovi amortizacije sredstava koja će biti aktivirana u periodu t (u dinarima).

IV.2.3. Regulisana sredstva

Regulisana sredstva predstavljaju neto vrednost nematerijalnih ulaganja (izuzev goodwill-a), nekretnina, postrojenja i opreme koja su angažovana u obavljanju energetske delatnosti transporta nafte naftovodima, izuzimajući:

- neto vrednost sredstava pribavljenih bez naknade, kao što su donacije, učešće trećih lica u izgradnji sistema za transport nafte naftovodima i slično, i

- vrednosti nematerijalnih ulaganja, nekretnina, postrojenja i opreme u pripremi i avansa datih za njihovu nabavku, koja se ne aktiviraju u regulatornom periodu ili koja nisu opravdana i/ili efikasna.

Opravdanost i efikasnost investicija se utvrđuju na osnovu:

- potrebe razvoja sistema za transport nafte naftovodima, u cilju zadovoljavanja porasta potražnje za naftom, kao i povećanja sigurnosti i kvaliteta snabdevanja,

- tehničko - tehnoloških, ekonomskih i drugih parametara i pokazatelja opravdanosti i efikasnosti ulaganja, i

- usklađenosti ulaganja sa planovima rada i razvoja energetskog subjekta za period od pet godina.

Regulisana sredstva su osnovica za obračun povraćaja na angažovana sredstva koji energetski subjekt može da ostvari u regulatornom periodu.

Vrednost regulisanih sredstava obračunava se kao aritmetička sredina vrednosti regulisanih sredstava na početku regulatornog perioda i vrednosti regulisanih sredstava na kraju regulatornog perioda prema sledećoj formuli:

RSt = (pRSt + kRSt) / 2

gde su:

RSt - regulisana sredstva u periodu t (u dinarima),

pRSt - vrednost regulisanih sredstava na početku perioda t (u dinarima),

kRSt - vrednost regulisanih sredstava na kraju perioda t (u dinarima).

Vrednost regulisanih sredstava na početku regulatornog perioda obračunava se prema sledećoj formuli:

pRSt = pNVSt - pSBNt - pNSUPt

gde su:

pNVSt - neto vrednost nematerijalnih ulaganja (izuzev goodwill-a), nekretnina postrojenja i opreme na početku perioda t (u dinarima),

pSBNt - neto vrednost sredstava pribavljenih bez naknade na početku perioda t (u dinarima),

pNSUPt - vrednost nematerijalnih ulaganja (izuzev goodwill-a), nekretnina, postrojenja i opreme u pripremi i avansa datih za njihovu nabavku na početku perioda t, a koja neće biti aktivirana u periodu t ili koja nisu opravdana i/ili efikasna (u dinarima).

Vrednost regulisanih sredstava na kraju regulatornog perioda obračunava se prema sledećoj formuli:

kRSt=pRSt-At+ΔSUPt-NOPSt-ΔSBNt-ΔNSUPt

gde su:

At - troškovi amortizacije u periodu t koji se obračunavaju na način definisan ovom metodologijom (u dinarima),

ΔSUPt - promena vrednosti nematerijalnih ulaganja (izuzev goodwill-a), nekretnina, postrojenja i opreme u pripremi i avansa datih za njihovu nabavku u periodu t (u dinarima),

NOPSt - neto vrednost sredstava koja su otuđena i/ili trajno povučena iz upotrebe u periodu t (u dinarima),

ΔSBNt - promena vrednosti sredstava pribavljenih bez naknade u periodu t (u dinarima),

ΔNSUPt - promena vrednosti nematerijalnih ulaganja (izuzev goodwill-a), nekretnina, postrojenja i opreme u pripremi i avansa datih za njihovu nabavku koja neće biti aktivirana u periodu t ili koja nisu opravdana i/ili efikasna (u dinarima).

IV.2.4. Stopa povraćaja na regulisana sredstva

Stopa povraćaja na regulisana sredstva utvrđuje se kao ponderisana prosečna cena kapitala energetskog subjekta koji obavlja energetsku delatnost transporta nafte naftovodima.

Ponderisana prosečna cena kapitala je ponderisani prosek stope povraćaja na sopstveni kapital i prosečne stope povraćaja na pozajmljeni kapital, i obračunava se pre oporezivanja prema sledećoj formuli:

PPCK = (SK * CSK) / (1 - SP) + PK * CPK,

pri čemu je SK + PK = 1

gde su:

PPCK - stopa povraćaja na regulisana sredstva koja se obračunava kao ponderisana prosečna cena kapitala (u %),

SK - učešće sopstvenog kapitala u finansiranju regulisanih sredstava (u %),

CSK - realna cena sopstvenog kapitala pre oporezivanja (u %),

SP - stopa poreza na dobit (u %),

PK - učešće pozajmljenog kapitala u finansiranju regulisanih sredstava (u %),

CPK - ponderisana prosečna cena pozajmljenog kapitala (u %).

Učešće pozajmljenog kapitala u finansiranju regulisanih sredstava treba da bude što veće, u skladu sa najboljom međunarodnom praksom, kako bi se obezbedila niža prosečna cena ukupnog kapitala.

Realna cena sopstvenog kapitala pre oporezivanja treba da odražava specifični rizik preduzeća, rizik zemlje i preovlađujuće uslove pribavljanja kapitala na finansijskom tržištu u regulatornom periodu.

Pozajmljeni kapital u smislu ove metodologije predstavlja zbir dugoročnih obaveza i kratkoročnih finansijskih obaveza.

Cena pozajmljenog kapitala se računa kao ponderisana prosečna kamatna stopa na ukupno pozajmljena sredstva, pri čemu se kao ponderi uzimaju učešća pozajmljenih sredstava u ukupno pozajmljenim sredstvima. Cena pozajmljenog kapitala se priznaje do nivoa cene obazrivo i racionalno pozajmljenih sredstava.

IV.2.5. Ostali prihodi

Ostali prihodi, osim prihoda nastalog obavljanjem delatnosti transporta nafte naftovodima, su prihodi ostvareni angažovanjem sredstava namenjenih obavljanju te delatnosti, kao što su: prihodi od prodaje nusproizvoda, prihodi od aktiviranja vlastitih učinaka, prihodi od prodaje sredstava, razgraničeni deo prihoda perioda po osnovu realizacije doniranih sredstava, i drugi prihodi.

IV.2.6. Korekcioni element

Korekcioni element je vrednosni izraz (novčani iznos) kojim se koriguje maksimalno odobreni prihod za naredni regulatorni period, za iznos odstupanja ostvarenog prihoda od prihoda obračunatog u skladu sa ovom metodologijom, a na osnovu ostvarenih količina nafte i vrednosti opravdanih troškova i ostalih prihoda ostvarenih u prethodnom regulatornom periodu.

Prilikom obračuna maksimalno odobrenog prihoda za prvi regulatorni period korekcioni element je jednak nuli.

IV.3. Transport nafte naftovodima koji sadrže dve ili više zasebnih deonica

Maksimalno odobreni prihod energetskog subjekta koji obavlja delatnost transporta nafte naftovodima, ako sistem za transport sadrži dve ili više zasebnih deonica, obračunava se za svaku zasebnu deonicu sistema na način utvrđen ovom metodologijom, pri čemu se alokacija zajedničkih troškova i sredstava na nivou celokupnog sistema za transport nafte naftovodima vrši na osnovu transparentnih pravila (ključeva) utvrđenih u skladu sa računovodstvenim standardima i objektivnim kriterijumima. Maksimalno odobreni prihod energetskog subjekta po osnovu obavljanja energetske delatnosti transporta nafte naftovodima, izračunava se kao zbir maksimalno odobrenih prihoda zasebnih deonica sistema za transport nafte naftovodima.

V ALOKACIJA MAKSIMALNO ODOBRENOG PRIHODA NA TARIFNI ELEMENT

Maksimalno odobreni prihod energetskog subjekta koji obavlja delatnost transporta nafte naftovodima alocira se na tarifni element "energent".

Tarifni element "energent", ako se sistem za transport nafte naftovodima sastoji od jedne deonice, je ukupna godišnja količina nafte koja se isporučuje korisnicima sistema za transport nafte i izražava se u tonama.

Ako sistem za transport nafte naftovodima sadrži dve ili više zasebnih deonica, tarifni element "energent" se utvrđuje za svaku deonicu.

VI REGULATORNI PERIOD

Prvi regulatorni period počinje 1. januara 2007. godine.

Dužina regulatornog perioda utvrđuje se u trajanju od godinu dana.