PRAVILNIKO NASTAVNOM PLANU I PROGRAMU OGLEDA ZA OBRAZOVNI PROFIL ZLATAR("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 17/2006) |
Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program ogleda za obrazovni profil Zlatar, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Program ogleda iz člana 1. ovog pravilnika ostvaruje se u skladu sa:
1. Pravilnikom o planu i programu obrazovanja i vaspitanja za zajedničke predmete u stručnim i umetničkim školama ("Službeni glasnik SRS - Prosvetni glasnik", broj 6/90 i "Prosvetni glasnik", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/02, 5/03, 10/03, 24/04, 3/05, 6/05, 11/05 i 6/06), i to sa nastavnim planom i programom:
1) srpskog jezika i književnosti;
2) srpskog jezika kao nematernjeg jezika;
3) jezika nacionalnih manjina;
4) stranih jezika;
5) fizičkog vaspitanja;
6) računarstva i informatike;
7) ekologije i zaštite čovekove sredine;
8) građanskog vaspitanja i
2. Pravilnikom o nastavnom planu i programu predmeta Verska nastava za srednje škole ("Prosvetni glasnik", br. 6/03, 23/04 i 9/05).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".
NASTAVNI PLAN I PROGRAM OGLEDA
Područje rada: GEOLOGIJA, RUDARSTVO I METALURGIJA
Obrazovni profil: ZLATAR - ogled
Trajanje obrazovanja: tri godine
Cilj ogleda:
Unapređenje kvaliteta i osavremenjivanje obrazovno-vaspitnog rada kroz:
- uvođenje u svakodnevnu nastavnu praksu savremenih i efikasnih metoda rada sa učenicima;
- uvođenje novog nastavnog plana i programa u cilju ostvarivanja predviđenih ishoda stručnog obrazovanja i obrazovanja uopšte;
- povećanje fonda časova vežbi i praktičnog rada, radi uspešnog ostvarivanja ciljeva obrazovanja za ovaj obrazovni profil;
- uspostavljanje višeg nivoa korelacije nastavnih sadržaja;
- uvođenje fleksibilnog nastavnog programa, koji bi bio definisan u jednom delu od strane škole, a u zavisnosti od interesa lokalne sredine, kako bi se obezbedila efikasnija upošljivost stručnjaka ovog obrazovnog profila u lokalnoj sredini;
- uvođenje preduzetništva kao predmeta u nastavni program, radi razvijanja preduzetničkog duha kod učenika;
- izradu kriterijuma ocenjivanja i građenja standarda ocenjivanja učenika;
- proveru novog koncepta završnog ispita.
Uvođenje organizacionih novina:
- prilagođavanje organizacije nastavnog procesa u školi, u okviru godišnjeg fonda časova, a u skladu sa postavljenim ishodima stručnog obrazovanja i uslovima rada u školi i na radnom mestu;
- nastavni sadržaji su organizovani modularno za pojedine opštestručne i sve stručne predmete;
- pojedini moduli su zbog svoje dužine trajanja organizovani u modularne jedinice;
- uvođenje izborne nastave, kao mogućnosti da učenik samostalno kreira deo svog obrazovanja.
Očekivani ishodi ogleda
- Učenik koji se po završenom obrazovanju brže adaptira na radnom mestu.
-unapređen i kvalitetan obrazovno-vaspitni rad kroz:
- efikasnije i podsticajnije metode rada sa učenicima primenjene u svakodnevnoj obrazovnoj praksi;
- efikasnije usvajanje generativnih, transfernih i funkcionalnih znanja i veština, relevantnih za buduću profesiju kao rezultat modularnog pristupa;
- ocenjivanje učenika prema postavljenim ishodima;
- razvijanje sistema praćenja ostvarenosti nastavnog programa na nivou škole, ali i na nivou Republike.
Trajanje ogleda
Ogled se sprovodi od 1. septembra 2006. godine kroz najmanje 3 generacije upisanih učenika. Odluku o prestanku ogleda doneće, nakon procene rezultata, Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja.
Način ostvarivanja ogleda
Ogled će biti realizovan na osnovu ovog nastavnog plana i programa.
Istovremeno organizovaće se obuke nastavnika srednjih stručnih škola u kojima će se sprovoditi ovaj ogled, za primene novih metoda rada sa učenicima, primene novog nastavnog programa i objektivnog ocenjivanja u svakodnevnoj obrazovnoj praksi.
Obuka za nastavnike srednjih stručnih škola u kojima se realizuje program ovog ogleda, biće organizovana u sledećim oblastima koje su bitne za unapređenje kvaliteta obrazovnog rada:
- nova koncepcija obrazovanja (usmerenost na ciljeve i ishode obrazovanja, modularni pristup u obrazovanju);
- stručno usavršavanje nastavnika za primenu novih nastavnih metoda;
- stručno usavršavanje nastavnika u okviru matične struke.
Nastavnici srednjih stručnih škola će u okviru obrazovnog rada primenjivati metode rada i ocenjivanja za koje su obučavani na seminarima.
U okviru Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja i stručnih veća Zajednica stručnih škola biće izdvojene ključne teme, u okviru kojih je potrebno stručno usavršavanje nastavnika.
Stručni timovi u školama i na nivou Republike će sarađivati na horizontalnom i vertikalnom povezivanju nastavnih sadržaja, kako sa autorskim timom, tako i sa predstavnicima Unije zlatara Srbije.
Planirana je izrada testova sa zajedničkim sadržajima i zajednički postavljenim kriterijumima od strane stručnih timova, koji će se formirati pri Zavodu za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centru za stručno i umetničko obrazovanje i Zavodu za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.
Način polaganja završnog ispita biće definisani posebnim Pravilnikom.
Uslovi ostvarivanja programa ogleda
Ogled će se realizovati u uslovima svakodnevnog obrazovnog rada u srednjim stručnim školama. Njegova realizacija podrazumeva uključenost i saradnju nastavnika i pomoćnih nastavnika u okviru stručnih timova i stručnih organa u školama.
Pravilnik o vrsti stručne spreme nastavnika i pomoćnih nastavnika, kao i Pravilnik o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje planova i programa obrazovanja i vaspitanja za stručne predmete za obrazovni profil Zlatar u ogledu, su posebno definisani.
Ministarstvo prosvete i sporta, Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i program podrške Zanatske komore Kelna, pružaće stručnu i materijalnu podršku za realizaciju obuke nastavnika, materijal za rad, praćenje i evaluaciju ogleda.
Praćenje i vrednovanje ogleda
Praćenje i vrednovanje ogleda obavljaće Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i prosvetni savetnik, a na osnovu posebnog uputstva za praćenje realizacije oglednih programa, koje će biti naknadno publikovano.
Primena ogleda će biti praćena najmanje dva puta u toku školske godine.
Na kraju školske godine, na osnovu različitih upitnika i izveštaja, biće ispitani ishodi obrazovno - vaspitnog rada, adekvatnost ocenjivanja i mišljenja učenika i nastavnika.
I CILJEVI I ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA
za obrazovni profil ZLATAR - ogled
CILJEVI STRUČNOG OBRAZOVANJA |
ISHODI OBRAZOVANJA |
||
znanja |
veštine |
stručne kompetencije |
|
|
|
|
|
Nedeljni i godišnji fond časova obaveznih i izbornih predmeta
za obrazovni profil ZLATAR - ogled
PREDMETI / MODULI |
I RAZRED |
II RAZRED |
III RAZRED |
UKUPNO |
||||
nedeljno |
godišnje |
nedeljno |
godišnje |
nedeljno |
godišnje |
nedeljno |
godišnje |
|
A: OPŠTEOBRAZOVNI PREDMETI |
11 |
407 |
9 |
333 |
9 |
306 |
29 |
1046 |
1a. Srpski jezik i književnost |
3 |
111 |
3 |
111 |
3 |
102 |
9 |
324 |
1b. Srpski jezik kao nematernji jezik |
|
|
|
|
|
|
|
|
2. ________ jezik i književnost |
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Strani jezik |
2 |
74 |
2 |
74 |
2 |
68 |
6 |
216 |
4. Fizičko vaspitanje |
2 |
74 |
2 |
74 |
2 |
68 |
6 |
216 |
5. Matematika |
2 |
74 |
2 |
74 |
2 |
68 |
6 |
216 |
6. Računarstvo i informatika |
2 |
74 |
|
0 |
|
0 |
2 |
74 |
B: OPŠTESTRUČNI PREDMETI |
10 |
370 |
5 |
185 |
2 |
68 |
17 |
623 |
1. Fizika |
2 |
74 |
|
0 |
|
0 |
2 |
74 |
2. Materijali u zlatarstvu |
3 |
111 |
|
0 |
|
0 |
3 |
111 |
3. Tehnički crtež u zlatarstvu |
2 |
74 |
2 |
74 |
|
0 |
4 |
148 |
4. Crtanje i modelovanje |
2 |
74 |
2 |
74 |
|
0 |
4 |
148 |
5. Stilovi u zlatarstvu |
1 |
37 |
1 |
37 |
|
0 |
2 |
74 |
6. Preduzetništvo |
|
0 |
|
0 |
2 |
68 |
2 |
68 |
V: STRUČNI PREDMETI |
8 |
296 |
15 |
555 |
18 |
612 |
41 |
1463 |
1. Merenje i kontrola u zlatarstvu |
* |
35 |
|
0 |
|
0 |
* |
35 |
2. Mehanička obrada u zlatarstvu |
* |
125 |
|
0 |
|
0 |
* |
125 |
3. Plastična prerada plemenitih metala |
* |
86 |
* |
170 |
|
0 |
* |
256 |
4. Spajanje elemenata nakita |
* |
50 |
* |
108 |
|
0 |
* |
158 |
5. Topljenje i izlivanje |
|
0 |
|
0 |
* |
65 |
* |
65 |
6. Izrada nakita livenjem |
|
0 |
|
0 |
* |
209 |
* |
209 |
7. Fasovanje |
|
0 |
|
0 |
* |
102 |
* |
102 |
8. Izrada tehničke dokumentacije |
|
0 |
|
0 |
* |
50 |
* |
50 |
9. Izrada i popravka nakita |
|
0 |
* |
277 |
* |
186 |
* |
463 |
G: IZBORNI PREDMETI |
2 |
74 |
2 |
74 |
2 |
68 |
6 |
216 |
1. Izborni predmet predviđen Zakonom |
1 |
37 |
1 |
37 |
1 |
34 |
3 |
108 |
2. Izborni predmet predviđen Programom ogleda |
1 |
37 |
1 |
37 |
1 |
34 |
3 |
108 |
Ukupno: A + B + V + G |
31 |
1147 |
31 |
1147 |
31 |
1054 |
93 |
3348 |
Broj časova po predmetima dat je na nedeljnom nivou kao zbir časova teorije, vežbi i praktične nastave, a prema programu predmeta.
* Nedeljni broj časova stručnih predmeta/modula prikazan je u gantogramu.
GANTOGRAM - I GODINA
Broj modula |
MODULI/MODULARNE JEDINICE |
časova |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
33 |
34 |
35 |
36 |
37 |
1 |
MERENJE I KONTROLA U ZLATARSTVU |
35 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
MEHANIČKA OBRADA U ZLATARSTVU |
125 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ocrtavanje i obeležavanje |
20 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Testerisanje |
20 |
|
|
|
|
|
4 |
4 |
4 |
5 |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Turpijanje |
20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bušenje i glodanje |
20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Brušenje i poliranje |
45 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
3 |
PLASTIČNA PRERADA PLEMENITIH METALA |
86 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Savijanje, sečenje i ispravljanje |
86 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
6 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
|
|
4 |
SPAJANJE ELEMENATA NAKITA |
50 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Spajanje lepljenjem |
16 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
4 |
4 |
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Spajanje zatvaračima i kopčama |
34 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
4 |
4 |
4 |
6 |
6 |
6 |
|
Ukupno časova |
296 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
Lista ponuđenih izbornih predmeta po razredima
G: IZBORNI PREDMETI |
I |
II |
III |
Izborni predmet predviđen Zakonom |
|
|
|
1. Građansko vaspitanje / Verska nastava |
* |
* |
* |
Izborni predmeti predviđeni Programom ogleda |
|
|
|
1. Istorija |
* |
* |
* |
2. Geografija |
|
* |
|
3. Ekologija i zaštita čovekove okoline |
* |
|
|
4. Fizika |
|
* |
* |
5. Hemija |
|
* |
* |
Izborna nastava zastupljena je svake školske godine iz dva predmeta:
- izbornog predmeta predviđenog Zakonom: Građansko vaspitanje ili Verska nastava (1 čas nedeljno tokom školske godine)
- jednog izbornog predmeta predviđenog Programom ogleda - 1 čas nedeljno (sa mogućnošću realizacije u bloku, ili 2 časa nedeljno u toku jednog polugodišta)
Ostvarivanje programa ogleda
Predviđen broj učenika u odeljenju je 20.
Nastava iz sledećih predmeta odvija se po grupama kroz vežbe (V) i praktičnu nastavu (PN):
razred |
predmet / modul |
godišnji fond časova |
broj učenika u grupi |
|
V |
PN |
|||
I |
Računarstvo i informatika |
74 |
|
10 |
Tehnički crtež u zlatarstvu |
74 |
|
10 |
|
Crtanje i modelovanje |
74 |
|
10 |
|
Merenje i kontrola u zlatarstvu |
35 |
|
10 |
|
Mehanička obrada u zlatarstvu |
125 |
|
10 |
|
Plastična prerada plemenitih metala |
86 |
|
10 |
|
Spajanje elemenata nakita |
50 |
|
10 |
|
II |
Tehnički crtež u zlatarstvu |
74 |
|
10 |
Crtanje i modelovanje |
74 |
|
10 |
|
Plastična prerada plemenitih metala |
102 |
68 |
10 |
|
Spajanje elemenata nakita |
67 |
41 |
10 |
|
Izrada i popravka nakita |
166 |
3 |
10 |
|
III |
Topljenje i izlivanje |
26 |
39 |
10 |
Izrada nakita livenjem |
84 |
125 |
10 |
|
Fasovanje |
41 |
61 |
10 |
|
Izrada tehničke dokumentacije |
20 |
30 |
10 |
|
Izrada i popravka nakita |
75 |
111 |
10 |
Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine
|
I RAZRED |
II RAZRED |
III RAZRED |
UKUPNO |
Čas odeljenskog starešine |
74 |
74 |
68 |
216 |
Dodatni rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 90 |
Dopunski rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 90 |
Pripremni rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 90 |
Društveno korisni rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 90 |
*Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada
Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima
|
I |
II |
III |
Ekskurzija |
2-3 dana |
2-3 dana |
do 5 dana |
Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture |
2 časa nedeljno |
||
Drugi strani jezik |
2 časa nedeljno |
||
Drugi predmeti * |
1 - 2 časa nedeljno |
||
Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo) |
30 - 60 časova godišnje |
||
Društvene aktivnosti - đački parlament, učeničke zadruge |
15 - 30 časova godišnje |
||
Kulturna i javna delatnost škole |
2 radna dana |
*Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno akreditovani.
Ostvarivanje školskog programa po nedeljama
razred |
razredno |
obavezne |
završni ispit |
ukupno |
I |
37 |
2 |
|
39 |
II |
37 |
2 |
|
39 |
III |
34 |
2 |
3 |
39 |
III NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA OGLEDA
(UPUTSTVO )
Nastavni plan i program za obrazovni profil Zlatar - ogled ostvaruje se u školama gde su školski prostor, oprema i nastavna sredstva propisani:
- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje plana i programa zajedničkih predmeta u stručnim školama za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme - "Službeni glasnik Republike Srbije - Prosvetni glasnik", broj 7/91 i
- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje planova i programa obrazovanja i vaspitanja za stručne predmete za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme u stručnim školama područja rada geologija, rudarstvo i metalurgija - "Službeni glasnik Republike Srbije - Prosvetni glasnik" broj 6/2002.
Nastavnici sami pripremaju potrebna nastavna sredstva (dijapozitive, grafofolije, šeme i Power Point prezentacije) u skladu sa ovim nastavnim programom, koristeći:
- publikovana multimedijalna nastavna sredstva (štampana literatura, različite publikacije, zbirke dijapozitiva, odgovarajuće video kasete i elektronske publikacije);
- Internet.
Nastava se realizuje uz korišćenje:
- računara i projektora za Power Point prezentacije;
- skenera;
- grafoskopa;
- dijaprojektora;
- televizora i video rekordera;
- očiglednih nastavnih sredstava;
- školske radionice (zlatarski radni stolovi, pribori za merenje u zlatarstvu, stege, kalupi za livenje legura, valcna, alati i pribori za testerisanje, turpijanje, brušenje i poliranje, mašine, alati i pribori za bušenje i glodanje, alati i pribori za plastičnu preradu, alati i pribori za spajanje);
- zlatarske radionice (zlatarski radni stolovi, pribori za merenje u zlatarstvu, stege, kalupi za livenje legura, valcna, alati i pribori za testerisanje, turpijanje, brušenje i poliranje, mašine, alati i pribori za bušenje i glodanje, alati i pribori za plastičnu preradu, alati i pribori za spajanje, alati i pribori za fasovanje, alati i pribori za izradu nakita livenjem).
Detaljna uputstva za ostvarivanje programa data su uz svaki predmet pojedinačno.
1. CILJEVI PREDMETA:
- Razvijanje logičkog i apstraktnog mišljenja
- Razvijanje sposobnosti jasnog i preciznog izražavanja i korišćenja osnovnog matematičko-logičkog jezika
- Razvijanje sposobnosti određivanja i procene kvantitativnih veličina i njihovog odnosa
- Razvijanje osećaja za prostor, razlikovanje geometrijskih figura i njihovi uzajamni odnosi i transformacije
- Razumevanje funkcionalnih zavisnosti, njihovo predstavljanje i primena
- Razvijanje sistematičnosti, urednosti, preciznosti, temeljnosti, istrajnosti, kritičnosti u radu; razvijanje radnih - navika i sposobnosti za samostalni i grupni rad
- Sticanje znanja i veština korisnih za transfer u stručno-teoretskim predmetima i razvijanje sposobnosti za pravilno korišćenje stručne literature
- Formiranje svesti o univerzalnosti i primeni matematičkog načina mišljenja
- Podsticanje stručnog razvoja i usavršavanje u skladu sa individualnim sposobnostima i potrebama društva
- Razvoj sposobnosti potrebnih za rešavanje problema i novih situacija u procesu rada i svakodnevnom životu
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Despotović Radivoje, Tošić Ratko, Šešelja Branimir, Matematika za prvi razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
- Ivanović Živorad, Ognjanović Srđan, Matematika 1, zbirka zadataka i testova za prvi razred gimnazija i tehničkih škola, Krug, Beograd
- Bogoslavov Vene, Zbirka rešenih zadataka iz matematike 1, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Fizika - Materijali u zlatarstvu
- Tehnički crtež u zlatarstvu
- Merenje i kontrola u zlatarstvu
- Računarstvo i informatika
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Razred: |
prvi |
Godišnji fond: |
74 časa |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NAPOMENA: ZA REALIZACIJU 4 PISMENA ZADATKA SA ISPRAVKAMA PLANIRANO JE 8 ČASOVA.
(za obrazovni profil ZLATAR - ogled)
1. CILJEVI PREDMETA:
- Razvijanje funkcionalne pismenosti
- Razumevanje pojava, procesa i odnosa u prirodi na osnovu fizičkih zakona
- Sticanje sposobnosti za uočavanje, formulisanje, analiziranje i rešavanje problema
- Razvijanje logičkog i apstraktnog mišljenja i kritičkog stava u mišljenju
- Upoznavanje uloge čoveka u osvajanju i menjanju prirode i razvijanje pravilnog odnosa učenika prema zaštiti čovekove sredine
- Sticanje znanja o fizičkim svojstvima plemenitih metala
- Razvijanje sposobnosti za primenu znanja iz fizike u stručno - teorijskim predmetima
- Razvijanje svesti o neophodnosti doživotnog učenja i usavršavanja
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Fizika za prvi razred srednje škole, J. Janjić, M. Pavlov
- Eksperimenti iz fizike, D. Obadović, M. Pavkov, M. Garić
- Vizuelni rečnik fizike, Džek Čeloner
- Osnove elektrotehnike, J. Nikolić i N. Babić
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Materijali u zlatarstvu
- Plastična prerada plemenitih metala
- Merenje i kontrola u zlatarstvu
- Matematika
- Mehanička obrada u zlatarstvu
- Spajanje elemenata nakita
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA
Razred: |
prvi |
Godišnji fond časova: |
74 časa |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
||||||||||||
|
|
Uvod
Kinematika, dinamika, energija
Molekulske sile, agregatna stanja
Elektricitet, magnetizam
|
|
1. CILJEVI PREDMETA:
- Sticanje znanja o osobinama, primeni i postupcima dobijanja plemenitih metala;
- Razvijanje sposobnosti učenika da razlikuje plemenite metale i njihove legure i razume razloge legiranja;
- Osposobljavanje učenika da definiše i prepozna koroziju na plemenitim metalima, objasni postupke zaštite plemenitih metala od korozije i izabere odgovarajuću vrstu zaštitne prevlake;
- Sticanje osnovnih znanja o plemenitim mineralima i dragom kamenju, organskim i sintetičkim sirovinama i njihovoj primeni u zlatarstvu;
- Osposobljavanje učenika da stečena znanja primeni pri izradi nakita i predmeta od plemenitih metala.
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Opšta hemija za prvi razred srednje škole, Slavoljub Đukić, Radivoje Nikolajević, Milena Šurjanović
- Teorijski osnovi obojene metalurgije, Živan Živković
- Topljenje i livenje u zlatarstvu, Salma Antal, Miloš Stojmenović
- Plemeniti metali, Pavle Gertik
- Umetnička obrada metala, Pavle Gertik
- Azbuka zlatarstva, Vlada Anđelović
- Počti bse o juvelirnih izdelijah, V.P. Novikov
- Literatura preuzeta sa Interneta
- Ostala literatura po izboru nastavnika
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Merenje i kontrola u zlatarstvu
- Mehanička obrada u zlatarstvu
- Plastična prerada plemenitih metala
- Spajanje elemenata nakita
- Matematika
- Fizika
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Razred: |
prvi |
Godišnji fond časova: |
111 časova |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
I |
|
74 |
|
|
|
74 |
2. CILJEVI PREDMETA:
- Osposobljavanje učenika za samostalnu izradu crteža
- Osposobljavanje učenika za samostalno čitanje tehničkog crteža
- Osposobljavanje učenika da pomoću pribora za crtanje nacrta detalje i jednostavnije komade nakita
- Razvijanje preciznosti i urednosti
- Osposobljavanje učenika za samostalnu izradu jednostavnijih tehničkih crteža na računaru
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: |
prvi |
NAZIV MODULA |
TRAJANJE MODULA |
Formiranje tehničkog crteža pomoću pribora |
74 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: |
Formiranje tehničkog crteža pomoću pribora |
Trajanje modula: |
74 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
grafički |
* |
|
|
|
|
* |
* |
|
* |
|
* |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom za mašinske škole, Dušan Đorđević, Željko Papić, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, 2003
- AutoCAD, domaća ili prevedena izdanja
- Literatura preuzeta sa Interneta
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Matematika
- Stilovi u zlatarstvu
- Mehanička obrada u zlatarstvu
- Spajanje elemenata nakita
- Crtanje i modelovanje
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
I |
|
74 |
|
|
|
74 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Osposobljavanje učenika za slobodoručnu izradu dvodimenzionalnih i trodimenzionalnih skica i kopija prema zadatom modelu;
- Osposobljavanje učenika za jasno prikazivanje plemenitih i neplemenitih materijala korišćenjem jednostavnih crtačkih tehnika;
- Osposobljavanje učenika da razlikuje i pravilno koristi crtačke i modelarske tehnike, alatke i materijale;
- Osposobljavanje učenika da razlikuje, samostalno odabere i pravilno koristi meke materijale za modelovanje prema određenom zadatku;
- Osposobljavanje učenika za izradu jednostavnih voštanih modela za livenje kalupa;
- Osposobljavanje učenika za izradu jednostavnih elemenata i komada nakita u mekim materijalima;
- Osposobljavanje učenika za izradu preciznih dvodimenzionalnih i trodimenzionalnih kopija prema ponuđenom uzorku;
- Razvijanje manuelnih veština učenika za crtanje i modelovanje;
- Razvijanje preciznosti, sistematičnosti i upornosti u radu.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: |
prvi |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula |
Slobodoručno crtanje I |
20 |
Modelovanje I |
54 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: |
Slobodoručno crtanje I |
Trajanje modula: |
20 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
grafički |
|
|
|
|
|
* |
* |
|
|
* |
|
Naziv modula: |
Modelovanje I |
Trajanje modula: |
54 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
grafički |
|
|
|
|
|
* |
* |
* |
|
* |
|
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA / MODULA
- Sva dostupna stručna literatura iz oblasti crtanja i primenjenog modelovanja;
- ORNAMENTI FRESAKA iz Srbije i Makedonije od XII do sredine XV veka, Zagorka Janc, Muzej primenjene umetnosti, Beograd;
- FIDEM katalozi medalja i plaketa;
- Sva literatura iz srodnih predmeta;
- Internet.
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Tehnički crtež u zlatarstvu
- Mehanička obrada u zlatarstvu
- Stilovi u zlatarstvu
- Matematika
- Materijali u zlatarstvu
1. CILJEVI PREDMETA:
- Upoznavanje učenika sa počecima izrade nakita;
- Razvijanje svesti o značaju i funkciji nakita kroz razvoj civilizacije i društva;
- Upoznavanje učenika sa istorijatom zlatarskog zanata;
- Upućivanje učenika u tehnike izrade nakita kroz epohe;
- Osposobljavanje učenika da razlikuje zanatske stilove kroz epohe;
- Upoznavanje učenika sa stilovima dizajna nakita;
- Upoznavanje učenika sa umetničkim i zanatskim nasleđem;
- Izoštravanje kriterijuma za procenjivanje predmeta i nakita od plemenitih materijala;
- Sticanje sposobnosti za primenu znanja u praktičnom radu;
- Osposobljavanje učenika za samostalno korišćenje stručne literature u svakodnevnoj praksi;
- Podsticanje stručnog razvoja i usavršavanja u skladu sa individualnim sposobnostima.
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Sva dostupna stručna literatura iz oblasti dizajna i stilova nakita;
- Umetnička obrada metala, Pavle Gertik;
- Azbuka zlatarstva, Vlada Anđelović, Majdanpek 2001.
- Srebrnina u Srbiji XIX vek, Muzej primenjenih umetnosti, 1990.
- Almanah nakita, Muzej primenjenih umetnosti, 2005.
- Modern Jenjelrdž, Graham Huges, 1964.
- Istorija umetnosti (Dženson, Arnason, udžbenici...);
- Internet;
- Stručni časopisi (Dorotheum; GZ; accessor ITALY; BIJOU; Schmuck;...)
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Tehnički crtež u zlatarstvu
- Slobodoručno crtanje
- Materijali u zlatarstvu
- Modelovanje
- Mehanička obrada u zlatarstvu
- Istorija
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Razred: |
prvi |
Godišnji fond časova: |
37 časova |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
Stari vek:
|
|
|
|
|
|
|
|
Novi vek:
|
|
MERENJE I KONTROLA U ZLATARSTVU
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
I |
|
35 |
|
|
|
35 |
2. CILJEVI PREDMETA:
- Osposobljavanje učenika da samostalno meri i kontroliše radne predmete
- Razvijanje preciznosti, tačnosti merenja i odgovornosti u radu
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: |
prvi |
NAZIV MODULA |
TRAJANJE MODULA |
Merenje i kontrola u zlatarstvu |
35 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: |
Merenje i kontrola u zlatarstvu |
Trajanje modula: |
35 časova |
CILJEVI MODULA |
MODULARNE JEDINICE |
TRAJANJE |
ISHODI |
PREPORUČENI |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
35 |
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
grafički |
* |
* |
|
|
|
* |
* |
* |
* |
|
|
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Merenje i kontrolisanje, Jovica Jovičić
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Matematika
- Fizika
- Mehanička obrada u zlatarstvu
- Crtanje i modelovanje
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
I |
|
125 |
|
|
|
125 |
2. CILJEVI PREDMETA:
- Osposobljavanje učenika da samostalno obrađuje plemenite metale mehaničkom obradom;
- Sticanje osnovnih znanja o ocrtavanju, obeležavanju, turpijanju, testerisanju, bušenju, glodanju, brušenju i poliranju;
- Razvijanje sposobnosti učenika da primenjuje mere zaštite na radu pri mehaničkoj obradi.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULARNIH JEDINICA
Razred: |
prvi |
NAZIV MODULARNIH JEDINICA |
TRAJANJE |
Ocrtavanje i obeležavanje |
20 |
Testerisanje |
20 |
Turpijanje |
20 |
Bušenje i glodanje |
20 |
Brušenje i poliranje |
45 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: |
Mehanička obrada u zlatarstvu |
Trajanje modula: |
125 časova |
CILJEVI MODULA |
MODULARNE |
TRAJANJE |
ISHODI |
PREPORUČENI |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
20 |
|
|
|
|
20 |
|
|
||
|
20 |
|
|
||
|
20 |
|
|
||
|
44 |
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
grafički |
* |
* |
|
|
|
* |
* |
* |
* |
* |
|
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Plemeniti metali, Pavle Gertik
- Umetnička obrada metala, Pavle Gertik
- Azbuka zlatarstva, Vlada Anđelović
- Počti vse o juvelirnih izdelijah, V.P. Novikov
- Literatura preuzeta sa Interneta
- Ostala literatura po izboru nastavnika
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Merenje i kontrola u zlatarstvu
- Fizika
- Spajanje elemenata nakita
- Tehnički crtež u zlatarstvu
- Plastična prerada plemenitih metala
- Materijali u zlatarstvu
PLASTIČNA PRERADA PLEMENITIH METALA
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
I |
|
86 |
|
|
|
86 |
2. CILJEVI PREDMETA:
- Osposobljavanje učenika da samostalno preradi plemenite metale plastičnom deformacijom;
- Sticanje osnovnih znanja o preradi plastičnom deformacijom;
- Razvijanje sposobnosti učenika da primenjuje mere zaštite na radu pri preradi plastičnom deformacijom.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULARNIH JEDINICA
Razred: |
prvi |
NAZIV MODULARNE JEDINICE |
TRAJANJE |
Savijanje, sečenje i ispravljanje |
86 |
Modularna jedinica se realizuje od 10. do 34. sedmice školske godine (videti gantogram).
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: |
Plastična prerada plemenitih metala |
Trajanje modula: |
86 časova |
CILJEVI MODULA |
MODULARNE |
TRAJANJE |
ISHODI |
PREPORUČENI |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
85 |
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
grafički |
* |
* |
|
|
|
* |
* |
* |
* |
* |
|
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Plemeniti metali, Pavle Gertik
- Umetnička obrada metala, Pavle Gertik
- Azbuka zlatarstva, Vlada Anđelović
- Počti vse o juvelirnih izdelijah, V.P. Novikov
- Literatura preuzeta sa Interneta
- Ostala literatura po izboru nastavnika
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Merenje i kontrola u zlatarstvu
- Fizika
- Materijali u zlatarstvu
- Spajanje elemenata nakita
- Mehanička obrada u zlatarstvu
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
I |
|
50 |
|
|
|
50 |
2. CILJEVI PREDMETA:
- Osposobljavanje učenika da samostalno spaja elemente od plemenitih metala;
- Sticanje osnovnih znanja iz spajanja elemenata od plemenitih metala;
- Razvijanje preciznosti u postupcima spajanja.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULARNIH JEDINICA
Razred: |
prvi |
NAZIV MODULARNE JEDINICE |
TRAJANJE |
Spajanje lepljenjem |
16 |
Spajanje zatvaračima i kopčama |
34 |
Modularne jedinice se realizuju od 27. do 37. sedmice školske godine (videti gantogram).
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: |
Spajanje elemenata nakita |
Trajanje modula: |
50 časova |
CILJEVI MODULA |
MODULARNE JEDINICE |
TRAJANJE |
ISHODI |
PREPORUČENI |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
Spajanje lepljenjem |
16 |
|
|
|
|
Spajanje zatvaračima i kopčama |
34 |
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
grafički |
* |
|
|
|
|
* |
* |
* |
* |
* |
|
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Plemeniti metali, Pavle Gertik
- Umetnička obrada metala, Pavle Gertik
- Azbuka zlatarstva, Vlada Anđelović
- Počti vse o juvelirnih izdelijah, V.P. Novikov
- Literatura preuzeta sa Interneta
- Ostala literatura po izboru nastavnika
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Merenje i kontrola u zlatarstvu
- Fizika
- Materijali u zlatarstvu
- Spajanje elemenata nakita
- Mehanička obrada u zlatarstvu
- Plastična prerada plemenitih metala
Područje rada: GEOLOGIJA, RUDARSTVO I METALURGIJA
Razred: svi razredi četvorogodišnjih i trogodišnjih oglednih obrazovnih profila
CILJEVI PREDMETA:
- Razumevanje osnovnih pojmova istorijske nauke;
- Razumevanje društva i društvenih odnosa u prošlosti;
- Razumevanje uticaja privrede na društvo i način života;
- Razumevanje pojma država i njenog razvitka u vremenu i prostoru;
- Razumevanje razvojnosti kulturnih pojava i procesa;
- Poznavanje ustanova kulture;
- Poznavanje verovanja i običaja i povezanosti vere i kulture u prošlosti i sadašnjosti;
- Razumevanje ekonomskih promena u prošlosti i sadašnjosti i posledice tih promena na društvo, državu i kulturu;
- Razumevanje uloge pojedinaca u pojavama i procesima prošlih i sadašnjih vremena
Ciljevi i ishodi nastave istorije su:
1. Razumevanje pojava i procesa u društvu i njihova povezanost u prostoru i vremenu.
Učenik će:
1.1. znati da objasni veze između prirodnih i društvenih pojava i procesa u prostoru i vremenu;
1.2. znati da objasni dejstvo različitih društvenih i kulturnih činilaca i njihove međusobne odnose u istorijskim procesima (privredni, društveni, tehnološki, politički, religijski...);
1.3. biti u stanju da objasni razvojnost društvenih i kulturnih pojava i procesa i njihovu povezanost u prostoru i vremenu;
2. Primena znanja, veština i stavova stečenih u nastavi istorije u različitim okolnostima.
Učenik će:
2.1. zauzimati stav prema lokalnim, regionalnim, nacionalnim i svetskim problemima;
2.2. odlučivati o vlastitoj profesionalnoj orijentaciji na osnovu sopstvene sposobnosti i interesovanja kao i na osnovu podataka o društvenoj i profesionalnoj pokretljivosti;
2.3. razumeti društvene i kulturne vrednosti i norme (etičke, pravne, estetske);
2.4. kritički koristiti informacije (razlikuje bitno od nebitnog, povezuje, organizuje, procenjuje sa stanovišta verodostojnosti).
Nastava istorije u oglednim u područjima rada: Poljoprivreda, proizvodnja i prerada hrane, Elektrotehnika, Mašinstvo i obrada metala, Zdravstvo i socijalna zaštita, Šumarstvo i obrada drveta i Geologija, rudarstvo i metalurgija, koncipirana je u velike tematske celine. Zadatak nastavnika je da učenicima na početku školske godine ponudi 6 nastavnih tema od kojih će učenici, kao grupa, prema svojim sklonostima izabrati 3 teme koje će obraditi na časovima istorije a prema nastavnom planu za svaki ogledni obrazovni profil.
TEME
1. PRIČE IZ STARINA
Ciljevi:
- Upoznavanje verovanja i običaja naroda u prošlosti i sadašnjosti
- Razumevanje mitova kao predstave sveta u određenom istorijskom vremenu
Ishodi:
Učenik će:
- poznavati verske predstave ljudi u prošlosti;
- poznavati običaje ljudi u prošlosti i sadašnjosti;
- uočiti sličnosti i razlike u običajima verskih zajednica;
- razumeti mit kao obeležje određenog kulturno-istorijskog perioda;
- razumeti biljne i životinjske predstave u mitovima, religiji, običajima, likovnim predstavama.
Sadržaji:
- Politeizam, monoteizam - judaizam, hrišćanstvo, islam
- Post, Božić, Uskrs, slava, Kurban Bajram, Jon Kipur
2. PROBLEMI SAVREMENOG SVETA
Cilj:
- Prepoznavanje problema savremenog sveta
Ishodi:
Učenik će:
- uočiti promene u svetu u drugoj polovini XX veka koje su izazvane ekonomskim i vojno-političkim pregrupisavanjem;
- biti u stanju da uoči ekološke probleme savremenog sveta
- uočiti tehnološki razvoj savremenog sveta
- uočiti suprotnosti izazvane tehnološkim razvojem savremenog sveta
Sadržaji:
- Evropske i svetske institucije
- Problem siromaštva
- Ekološki problemi
- Problemi u obrazovanju
- Nuklearni otpad
- Savremena industrija
3. ZNAMENITI SRBI
Ciljevi:
- Razumevanje međuzavisnosti pojedinca, društva i kulture u prošlosti i sadašnjosti
- Sticanje znanja o znamenitim Srbima koji su obeležili epohe u kojima su živeli
- Razvijanje kritičkog stava prema njihovoj ulozi u društvu
Ishodi:
Učenik će:
- poznavati načine na koje društvo i kultura utiču na formiranje ličnosti i ponašanja pojedinaca;
- biti u stanju da shvati uloge pojedinca za razvoj nacije, društva i kulture;
- znati čime je znamenita ličnost obeležila epohu u kojoj je živela;
- biti u stanju da kritički koristi informacije (razlikuje bitno od nebitnog, procenjuje sa stanovišta verodostojnosti)
- razlikovati naučno-istroijske od slobodnih i tendencioznih ili mitskih interpretacija
Sadržaj:
- državnici
- vladari
- pisci
- slikari.
4. MIGRACIJE
Ciljevi:
- Sticanje znanja o migracijama kao konstantnim pojavama u istoriji ljudskog društva;
- Razumevanje uzročno-posledičnih veza privredno-ekonomskog, političkog i kulturnog razvoja društva u odnosu na migracije.
Ishodi:
Učenik će:
- znati osnovne činioce migracija kao društvenih pojava;
- biti u stanju da analizira dinamiku unutar društva koja dovodi do pojačanog kretanja društva;
- razumeti uticaj migracija na svakodnevni život ljudi
Sadržaj:
- Pojam i tipovi migracija
- Najstarije ljudske migracije (praistorijske, biblijske, migracije antičkog sveta)
- Velika seoba naroda (od Huna do Mađara)
- Kolonizacija Novog sveta
- Savremene migracije (privredno-ekonomske, političke, prisilne)
- Srpske seobe (od Zakarpatja do XX veka)
5. VOJSKA, ORUŽJE, RAT
Ciljevi:
- Sticanje znanja o oružju, vojsci i ratovima
- Razvijanje kritičkog stava prema ratu kao društvenoj pojavi
Ishodi:
Učenik će:
- znati razvoj oružja, vojne organizacije i tipove rata;
- razumeti ulogu pojedinca u ratu kao društvenoj pojavi;
- razlikovati negativne i pozitivne posledice rata;
- argumentovano diskutovati o ratu kao društvenoj pojavi;
- kritički koristiti informacije u izgradnji sopstvenog stava
Sadržaj:
Pojam rata kao fenomena i tekovine ljudske civilizacije
Ovu temu obraditi kroz:
- karakteristične ratove određene epohe
- tipove rata (osvajački, odbrambeni, kolonijalni....)
- najveće vojskovođe i njihovo vreme (npr. Aleksandar Makedonski, Hanibal, Napoleon)
- karakteristične bitke određenih epoha
- ratovi XX veka (međunarodne konvencije)
6. ŽIVOT I OBIČAJI NA DVORU
Cilj:
- Sticanje znanja o životu i običajima na evropskim dvorovima
Ishodi:
Učenik će:
- biti u stanju da shvati ulogu dvora u društvenom, političkom, ekonomskom i kulturnom razvoju države;
- biti u stanju da kritički i analitički sagleda uslovljenost života na dvoru pripadnošću određenom kulturnom području;
- razlikovati pozitivne i negativne posledice života na dvoru na ukupan društveni razvoj.
Sadržaj:
- Pojam monarhije
- Zapadnoevropski dvor (odabrani primeri i opšta obeležja)
- Vizantijski dvor (odabrani primeri i opšta obeležja)
- Osmanlijski dvor (odabrani primeri i opšta obeležja)
- Srpski dvor (odabrani primeri i opšta obeležja)
7. SRPSKA REVOLUCIJA 1804-1835
Ciljevi:
- Sticanje znanja o srpskoj revoluciji kao najznačajnijem događaju borbe za nacionalno oslobođenje
- Razumevanje aspekata srpske revolucije kao društvene pojave
Ishodi:
Učenik će:
- znati uzroke, tok i posledice srpske revolucije
- biti u stanju da sagleda srpsku revoluciju kao deo širih evropskih zbivanja
- znati najznačajnije ličnosti i njihovu ulogu u srpskoj revoluciji
- razumeti politički, sociološki i kulturni aspekt srpske revolucije
- biti u stanju da se kritički i analitički odnosi prema mestu i značaju srpske revolucije u sveukupnom nacionalnom razvoju
- biti u stanju da shvati značaj formiranja državnih institucija i kodifikovanog prava i utemeljenja novovekovnih srpskih dinastija
Sadržaji:
- Turska na prelazu iz XVIII u XIX vek
- Buna na dahije
- Ustanci
- Društvene i privredne promene u Srbiji
- Izgradnja moderne srpske države
- Srpska revolucija u kontekstu evropskih zbivanja
- Značajne ličnosti revolucije
8. KULTURA SRBA NA PRELAZU IZ XIX U XX VEK
Ciljevi:
- Sticanje znanja o kulturi Srba na prelazu iz XIX u XX vek
- Razumevanje različitih kulturnih uticaja na prostoru Srbije
- Uočavanje međuzavisnosti pojedinca, društva i kulture
Ishodi:
Učenik će:
- znati osnovne karakteristike kulturnog preobražaja kod Srba na prelazu iz XIX u XX vek biti u stanju da sagleda srpsku kulturu u kontekstu evropskih kulturnih dešavanja
- razlikovati način života stanovnika grada i sela u odnosu na regiju
- biti u stanju da razlikuje dinamiku promena, načina života pojedinca u odnosu na društvenu pripadnost
- znati da navede uslove koji određuju kulturne procese
- razumeti ulogu pojedinca za kulturni razvoj nacije
- razumeti značaj obrazovanja za opšti kulturni napredak
- razumeti način na koje društvene institucije i institucije kulture služe zadovoljenju ličnih i zajedničkih potreba
Sadržaj:
- obrazovanje kod Srba
- novi umetnički pravci u književnosti, likovnoj umetnosti, arhitekturi, muzici (romantizam, realizam, impresionizam)
- kultura života u gradu i selu
- evropeizacija Srbije
9. SRPSKE DINASTIJE
Ciljevi:
- Sticanje znanja o istorijskom periodu kojem odabrana dinastija pripada
- Sticanje znanja o ulozi i značaju dinastije za epohu kojoj pripada
Ishodi:
Učenik će:
- znati da odredi epohu kojoj dinastija pripada
- biti u stanju da odabranu dinastiju sagleda u nacionalnom i evropskom kontekstu
- biti u stanju da shvati pojedinca, pripadnika odabrane dinastije, i njegovu ulogu u nacionalnom i evropskom kontekstu
- moći da se kritički odnosi prema mestu i ulozi dinastije i pojedinca, pripadnika dinastije(vladar), u istorijskom razvitku Srba
- uočiti uticaj dinastije na politički, ekonomski i kulturni razvitak države
Sadržaj:
- Pojam dinastije i principi nasleđivanja
- Uloga dinastije i pojedinaca u političkom, privrednom i kulturnom razvitku Srbije
- Dinastički sukobi
10. GRAĐANSKE REVOLUCIJE - PUT KA MODERNOJ NACIJI
Cilj:
- Negovanje svesti o nacionalnoj pripadnosti i razvijanje duha tolerancije prema pripadnicima drugih nacija
Ishod:
Učenik će:
- razumeti pojam nacije i proces njenog razvoja
- analizirati pozitivne i negativne aspekte procesa stvaranja nacije na primeru sopstvenog naroda
- uočiti značaj građanskih revolucija za razvoj nacije
- razlikovati nacionalizam, šovinizam i patriotizam
Sadržaj:
- Pojam nacije kroz ideje Francuske građanske revolucije
- Ideje Francuske građanske revolucije u revolucionarnim pokretima evropskih nacija
- Nacionalno ujedinjenje (Nemačka, Italija.....)
- Srpsko nacionalno pitanje i nacionalna pitanja u tri velika carstva (Rusija, Austro-Ugarska, Turska)
- Nacionalizam, šovinizam, patriotizam
- Nacija danas
11. BALKAN IZMEĐU ISTOKA I ZAPADA
Cilj:
- Razumevanje prožimanja različitih kulturnih, geopolitičkih i ekonomskih uticaja i interesa na Balkanu
Ishodi:
Učenik će:
- razumeti geopolitički položaj Balkana
- uočiti i razumeti prožimanje različitih kulturnih, geopolitičkih i ekonomskih interesa na Balkanu
- razviti kritički stav prema događajima iz neposredne prošlosti
- analizirati i argumentovano diskutovati o pozitivnim i negativnim aspektima života na Balkanu
Sadržaj:
- Podela Carstva i doseljavanje Slovena
- Velika šizma
- Balkan na razmeđu različitih uticaja (Vizantija, Turska, Zapadna Evropa)
- Istočno pitanje
- Balkan u geopolitičkoj podeli XX veka
12. PROBLEMI SAVREMENOG SVETA
Cilj:
Prepoznavanje problema savremenog sveta
Ishodi:
Učenik će:
- uočiti promene u svetu u drugoj polovini XX veka koje su izazvane ekonomskim i vojno-političkim pregrupisavanjem
- biti u stanju da uoči ekološke probleme savremenog sveta
- uočiti tehnološki razvoj savremenog sveta
- uočiti suprotnosti izazvane tehnološkim razvojem savremenog sveta
Sadržaj:
- Evropske i svetske institucije
- Problem siromaštva
- Ekološki problemi
- Problemi u obrazovanju
- Nuklearni otpad
- Savremena industrija
13. IZUMI
Cilj:
- Upoznavanje učenika sa predmetima koje je čovek izumeo i sa njihovom primenom
- Uočavanje linije razvojnosti izuma
- Poznavanje ličnosti koje su svojim izumima doprinele promeni slike sveta
Ishodi:
Učenik će:
- znati izume čoveka u prošlosti i sadašnjosti
- uočavati razvojnost čovekovih izuma
- znati kako je čovek koristio izume
- poznavati ličnosti čiji izumi su doprineli promeni slike sveta
Sadržaj:
- Izumi menjaju sliku sveta
- Izumi izazivaju otpore
- Izumi unapređuju privredu i menjaju sliku društva
- Značajne ličnosti i njihovi izumi
14. INDUSTRIJSKE REVOLUCIJE
Cilj:
- Poznavanje ključnih pronalazaka za industrijske revolucije
- Razumevanje perioda industrijske revolucije
- Uočiti značaj promena u privredi i društvu koje su nastale u vreme industrijskih revolucija
Ishodi:
Učenik će:
- znati najznačajnije pronalaske u pojedinim industrijskim revolucijama
- uviđati promene u razvoju privrede zahvaljujući industrijskim revolucijama
- znati uticaj industrijskih revolucija na razvoj društva
- znati promene u odnosima u svetu u vreme industrijskih revolucija
- uočiti značaj industrijskih revolucija na promene u svakodnevnom životu ljudi
- poznavati ličnosti značajne za industrijske revolucije
Sadržaj:
- Pronalasci dovode do revolucije u privredi
- Industrijske revolucije menjaju ekonomske i političke odnose
- Promene načina života i migracije u vreme industrijskih revolucija
- Značajne ličnosti i njihovi pronalasci
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA (UPUTSTVO)
U oglednim školama, istorija pripada grupi izbornih opšteobrazovnih predmeta. Zastupljena je u četvorogodišnjim i trogodišnjim oglednim obrazovnim profilima sa jednim ili dva časa nedeljno a prema nastavnom planu i programu za svaki ogledni obrazovni profil u ovim područjima rada.
Nastava istorije u ovim školama, koncipirana je u velike tematske celine.
Zadatak nastavnika je da učenicima ponudi 6 nastavnih tema od kojih će učenici, kao grupa, prema svojim sklonostima izabrati 3 teme koje će obraditi na časovima istorije. Od te tri teme najmanje jedna mora biti iz nacionalne istorije.
Za svaku predloženu tematsku celinu dati su ciljevi, ishodi i sadržaji. Ishodi su centralno mesto ovog programa i oni treba da posluže nastavnicima da nastavni proces u ovom predmetu bude tako oblikovan da se navedeni ishodi postignu. Do ishoda možemo doći pravilnim i dobrim odabirom sadržaja. To znači da se sadržaji koji su ponuđeni mogu prilagođavati učenicima, kako bi najlakše i najbrže dostigli navedene ishode. Uspeh u realizaciji sadržaja i postizanju ishoda zavisi od metoda/aktivnosti koje se planiraju. Predlaže se stalna interakcija sa učenicima, primena radioničarskog rada, istraživačke metode/aktivnosti. Učenike treba podsticati na istraživački rad i rešavanje problemskih pitanja. Važno mesto u postizanju ishoda imaju i nastavna sredstva (karte, atlasi i sl.). Učenike treba upućivati i na ostalu literaturu.
Preporučena literatura za učenike:
- Radne sveske od prvog do četvrtog razreda gimnazije.
- Istorija privatnog života, 1-3, Beograd, Klio, 2000. - 2003.
- A. Veselinović, R. Ljušić, Srpske dinastije, Novi Sad, 2001.
- Miloš Blagojević, Dejan Medaković, Radoš Ljušić, Ljubodrag Dimić, Istorija srpske državnosti, 1-3, Novi Sad, 2000. - 2001.
- Bojan Aleksov, Uporedne hronologije, Novi Sad, 2003.
- Nebojša Jovanović, Leksikon ličnosti, Novi Sad, 2000.
Preporučena literatura za nastavnike:
- Oksfordska istorija Grčke i Helenističkog doba, Beograd, Klio, 1999.
- Oksfordska istorija Rimskog sveta, Beograd, Klio, 1999.
- Istorija privatnog života, 1-3, Beograd, Klio, 2000. -2003.
- G. Ostrogorski, Istorija Vizantije, Beograd,
- Sidni Peinter, Istorija srednjeg veka, Beograd, Klio, 1997.
- Robert Mantran, Istorija Osmanskog carstva, Beograd, Klio 2002.
- Fernan Brodel, Mediteran, 1-2, Beograd, Geopoetika, 2001.
- H. Kenigsberger,. Dž. Mouz, Dž. Bouler, Evropa u šesnaestom veku, Beograd, Klio, 2002.
- Donald H. Penington, Evropa u sedamnaestom veku, Beograd, Klio, 2002.
- Hari Herder, Evropa u devetnaestom veku, Beograd, Klio, 2003.
- Džon M. Roberts, Evropa 1880-1945, Beograd, Klio, 2002.
- Filip Longvort, Stvaranje istočne Evrope, Beograd, Klio, 2002.
- Grupa autora, Istorija srpskog naroda, Beograd,
- S. Ćirković, R. Mihaljčić, Leksikon srpskog srednjeg veka, Beograd, 1999.
- A. Veselinović, R. Ljušić, Srpske dinastije, Novi Sad, 2001.
- Miloš Blagojević, Dejan Medaković, Radoš Ljušić, Ljubodrag Dimić, Istorija srpske državnosti, 1-3, Novi Sad, 2000. - 2001.
- Ljubodrag Dimić, Kulturna politika Kraljevine Jugoslavije,
- Kenedi, Uspon i pad velikih sila, CID, Podgorica.