ODLUKA
O OSNIVANJU INSTITUTA ZA STANDARDIZACIJU SRBIJE

("Sl. glasnik RS", br. 16/2007)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Osniva se Institut za standardizaciju Srbije (u daljem tekstu: Institut).

Član 2

Institut je samostalna neprofitna organizacija.

Institut ima svojstvo pravnog lica.

Institut ima prava, obaveze i odgovornosti utvrđene zakonom, ovom odlukom i statutom.

II NAZIV I SEDIŠTE INSTITUTA

Član 3

Naziv Instituta je: Institut za standardizaciju Srbije.

Skraćeni naziv Instituta je: ISS.

Sedište Instituta je u Beogradu.

III PODACI O OSNIVAČU

Član 4

Osnivač Instituta je Republika Srbija za koju na osnovu zakonskog ovlašćenja osnivačka prava vrši Vlada, Beograd, Nemanjina 11 (u daljem tekstu: osnivač).

IV DELATNOST INSTITUTA

Član 5

Institut:

1) donosi, razvija, preispituje, menja, dopunjava i povlači srpske standarde i srodne dokumente;

2) obezbeđuje usaglašenost srpskih standarda i srodnih dokumenata sa evropskim i međunarodnim standardima i srodnim dokumentima;

3) vodi registar srpskih standarda i srodnih dokumenata u svim fazama razvoja;

4) učestvuje u izradi i preispitivanju evropskih i međunarodnih standarda i srodnih dokumenata koje donose evropske i međunarodne organizacije za standardizaciju u oblastima za koje postoje potrebe i interesi Republike Srbije, a za koje se očekuje preispitivanje ili donošenje srpskih standarda i srodnih dokumenata;

5) sarađuje sa evropskim i međunarodnim organizacijama za standardizaciju i nacionalnim telima za standardizaciju zemalja potpisnica odgovarajućih sporazuma iz oblasti standardizacije;

6) izvršava druge zadatke u skladu sa obavezama iz međunarodnih ugovora u oblasti standardizacije koji obavezuju Republiku Srbiju;

7) obezbeđuje dostupnost javnosti srpskih standarda, srodnih dokumenata, publikacija, kao i standarda i publikacija odgovarajućih evropskih i međunarodnih organizacija i drugih zemalja i vrši njihovu prodaju;

8) daje osnovu za izradu tehničkih propisa;

9) priprema programe i godišnje planove donošenja srpskih standarda;

10) deluje kao informacioni centar, u skladu sa zahtevima predviđenim odgovarajućim međunarodnim sporazumima i obavezama koje proizlaze iz članstva u odgovarajućim evropskim i međunarodnim organizacijama za standardizaciju;

11) predstavlja i zastupa interese Republike Srbije u oblasti standardizacije u evropskim i međunarodnim organizacijama za standardizaciju, kao i u njihovim telima;

12) odobrava upotrebu znaka usaglašenosti sa srpskim standardima i srodnim dokumentima, u skladu sa svojim pravilima;

13) promoviše primenu srpskih standarda i srodnih dokumenata;

14) obavlja i druge poslove iz oblasti standardizacije u skladu sa zakonom, ovom odlukom i statutom.

Za izradu srpskih standarda i srodnih dokumenata u specifičnim oblastima, Institut može da angažuje specijalizovane organizacije i asocijacije, u skladu sa svojim pravilima.

V FINANSIRANJE INSTITUTA

Član 6

Sredstva za rad Instituta obezbeđuju se:

1) prodajom standarda, srodnih dokumenata i drugih publikacija;

2) naplatom članarine;

3) naplatom usluga;

4) iz budžeta Republike Srbije;

5) iz donacija i drugih izvora, u skladu sa zakonom.

Iznos sredstava za rad Instituta koji se obezbeđuje iz budžeta Republike Srbije određuje se u skladu sa godišnjim programom rada i godišnjim planom za donošenje standarda i srodnih dokumenata.

Sredstva za članarine Instituta u evropskim (CEN, CENELEC, ETSI) i međunarodnim (ISO, IEC, ITU) organizacijama za standardizaciju obezbeđuju se iz budžeta Republike Srbije.

VI ORGANI INSTITUTA

Član 7

Organi Instituta su: Skupština, Upravni odbor, direktor, Nadzorni odbor i Stručni savet.

Član 8

Skupštinu čine osnivač i članovi Instituta koji u radu Skupštine učestvuju neposredno ili preko ovlašćenih predstavnika.

Broj ovlašćenih predstavnika iz stava 1. ovog člana i način njihovog određivanja, bliže se uređuju statutom.

Član 9

Skupština:

1) donosi statut;

2) donosi godišnji program rada i godišnji plan za donošenje standarda i srodnih dokumenata;

3) bira i razrešava predsednika Skupštine;

4) usvaja izveštaj o realizaciji godišnjeg programa rada;

5) usvaja finansijski izveštaj Instituta;

6) usvaja polugodišnji i godišnji izveštaj o realizaciji plana za donošenje standarda i srodnih dokumenata;

7) odlučuje o raspolaganju imovinom velike vrednosti, u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj privrednih društava;

8) po potrebi donosi i druga opšta akta Instituta;

9) obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom, ovom odlukom i statutom.

Akte iz stava 1. tač. 1), 2), 5) i 7) ovog člana, Skupština donosi uz saglasnost osnivača.

Način rada i odlučivanja Skupštine bliže se određuje statutom i poslovnikom o radu Skupštine.

Član 10

Predsednik Skupštine saziva i vodi sednice Skupštine i obavlja druge poslove koji su određeni statutom i poslovnikom o radu.

Mandat predsednika Skupštine traje četiri godine uz mogućnost ponovnog izbora.

Način izbora i razrešenja kao i rad predsednika Skupštine bliže se određuje statutom i poslovnikom o radu skupštine.

Član 11

Upravni odbor ima predsednika i šest članova.

Predsednika i članove Upravnog odbora imenuje i razrešava osnivač.

Tri člana Upravnog odbora predlaže Skupština Instituta iz redova članova Instituta.

Jedan član Upravnog odbora predlaže se iz reda zaposlenih u Institutu.

Način predlaganja članova Upravnog odbora iz reda članova Instituta i zaposlenih bliže se određuju statutom.

Član 12

Mandat predsednika i članova Upravnog odbora traje četiri godine, uz mogućnost ponovnog imenovanja.

Upravni odbor odluke donosi većinom glasova od ukupnog broja članova.

Način rada Upravnog odbora bliže se uređuje poslovnikom o radu Upravnog odbora.

Član 13

Upravni odbor:

1) predlaže Skupštini godišnji program rada i godišnji plan za donošenje srpskih standarda i srodnih dokumenata i stara se o njihovom sprovođenju;

2) predlaže Skupštini usvajanje izveštaja o realizaciji godišnjeg programa rada;

3) predlaže Skupštini usvajanje finansijskog izveštaja Instituta;

4) predlaže Skupštini usvajanje polugodišnjeg i godišnjeg izveštaja o realizaciji plana za donošenje standarda i srodnih dokumenata;

5) imenuje i razrešava predsednika i članove Stručnog saveta;

6) donosi odluke o raspolaganju imovinom Instituta, za čije donošenje nije nadležna Skupština;

7) donosi pravila Instituta na osnovu kojih se donose, objavljuju, preispituju, održavaju i povlače srpski standardi i srodni dokumenti;

8) donosi pravila o upotrebi znaka usaglašenosti sa srpskim standardima i srodnim dokumentima;

9) daje saglasnost na akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u Institutu;

10) odlučuje o prijemu članova Instituta;

11) donosi odluku kojom se određuje visina članarine za svaku godinu;

12) donosi odluku o visini naknada za standarde, srodne dokumente i druge publikacije, kao i o visini naknada za usluge koje vrši Institut u obavljanju poslova iz oblasti standardizacije;

13) obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom, ovom odlukom i statutom.

Odluku iz stava 1. tačka 12) ovog člana, Upravni odbor donosi uz saglasnost osnivača.

Član 14

Direktora Instituta imenuje i razrešava osnivač, na predlog Upravnog odbora.

Uslovi koje mora ispunjavati kandidat za direktora utvrđuju se Statutom.

Mandat direktora traje pet godina, s tim što isto lice može biti ponovo imenovano za direktora.

Član 15

Direktor:

1) zastupa i predstavlja Institut;

2) organizuje i rukovodi radom Instituta;

3) stara se o zakonitosti rada i odgovoran je za zakonitost rada Instituta;

4) stara se o korišćenju sredstava;

5) izvršava i sprovodi odluke Skupštine i Upravnog odbora;

6) predlaže akta koje razmatra, odnosno donosi Upravni odbor;

7) donosi akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta, uz saglasnost Upravnog odbora;

8) podnosi osnivaču izveštaj o realizaciji godišnjeg programa rada, koji je usvojila Skupština;

9) podnosi osnivaču polugodišnji i godišnji izveštaj o realizaciji plana za donošenje standarda i srodnih dokumenata, koji je usvojila Skupština;

10) donosi akt o proglašenju (akt o donošenju), odnosno povlačenju srpskih standarda i srodnih dokumenata;

11) odlučuje o pravima i obavezama zaposlenih u Institutu, u skladu sa zakonom;

12) donosi akta o obrazovanju komisija za standarde i srodna dokumenta, kojima se određuje sastav komisije, poslovi koje komisija obavlja, rokovi za izvršenje posla i druga pitanja koja su od značaja za rad komisije kao i odluke o prestanku rada komisije, na predlog Stručnog saveta;

13) podnosi Upravnom odboru tromesečne izveštaje o radu komisija za standarde i srodna dokumenta;

14) obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom, ovom odlukom i statutom.

Član 16

Nadzorni odbor ima predsednika i dva člana.

Predsednika i članove Nadzornog odbora imenuje i razrešava osnivač.

Jednog člana Nadzornog odbora predlaže Skupština Instituta iz reda članova Instituta.

Drugi član Nadzornog odbora predlaže se iz reda zaposlenih u Institutu.

Način predlaganja članova Nadzornog odbora iz reda članova Instituta i zaposlenih bliže se određuje statutom.

Mandat članova Nadzornog odbora traje četiri godine, uz mogućnost ponovnog imenovanja.

Član 17

Nadzorni odbor:

1) vrši nadzor nad zakonitošću rada organa Instituta;

2) pregleda izveštaje o realizaciji godišnjeg programa rada i finansijski izveštaj i utvrđuje da li su sačinjeni u skladu sa zakonom i vrši kontrolu njihove verodostojnosti i usklađenosti sa zakonom i drugim propisima;

3) obavlja i druge poslove utvrđene zakonom, ovom odlukom i statutom.

O rezultatima nadzora, Nadzorni odbor podnosi izveštaj Skupštini kao i osnivaču, najmanje jednom godišnje.

Način rada i odlučivanja Nadzornog odbora bliže se uređuje statutom i poslovnikom o radu.

Član 18

Stručni savet se osniva radi usmeravanja stručnog rada u pojedinim oblastima standardizacije.

Upravni odbor imenuje i razrešava predsednika i članove Stručnog saveta, za oblast standardizacije za koju je taj savet osnovan, iz reda istaknutih stručnjaka iz oblasti standardizacije.

Oblasti standardizacije za koje se osniva Stručni savet, broj članova Stručnog saveta za konkretnu oblast standardizacije, kriterijumi za imenovanje i razrešenje predsednika i članova Stručnog saveta, kao i njihov mandat i druga pitanja od značaja za rad Stručnog saveta bliže se određuju statutom.

Način rada Stručnog saveta uređuje se poslovnikom o radu Stručnog saveta.

Predsednik Stručnog saveta, po potrebi prisustvuje sednicama Skupštine, odnosno Upravnog odbora, bez prava glasa.

Član 19

Stručni savet:

1) predlaže usvajanje pravila Instituta na osnovu kojih se donose, objavljuju, preispituju, održavaju i povlače srpski standardi i srodni dokumenti;

2) predlaže usvajanje pravila o upotrebi znaka usaglašenosti sa srpskim standardima i srodnim dokumentima;

3) priprema stručne osnove za godišnji program rada i godišnji plan za donošenja standarda i srodnih dokumenata;

4) predlaže obrazovanje i prestanak rada komisija za standarde i srodna dokumenta radi sprovođenja godišnjeg programa rada i godišnjeg plana za donošenje standarda i srodnih dokumenata, kao i izmene i dopune akta o obrazovanju ovih komisija;

5) daje predloge i mišljenja o organizaciji rada Instituta;

6) obavlja i druge poslove utvrđene ovom odlukom i statutom.

U slučajevima kada iz objektivnih razloga nije moguće obrazovati komisiju za standarde i srodna dokumenta, Stručni savet obavlja poslove komisije za standarde i srodna dokumenta u procesu izrade i donošenja srpskih standarda i srodnih dokumenata koje je potrebno doneti radi ispunjenja obaveza koje proističu iz članstva u evropskim i međunarodnim organizacijama za standardizaciju.

VII ČLANSTVO U INSTITUTU

Član 20

Članstvo u Institutu je dobrovoljno.

U Institut se mogu učlaniti: privredno društvo, preduzeće i drugo pravno lice ili preduzetnik koji su osnovani po propisima Republike Srbije i fizičko lice koje je državljanin Republike Srbije (u daljem tekstu: zainteresovane strane).

Prava i obaveze člana Instituta bliže se uređuju statutom i drugim aktima Instituta.

Član 21

Zainteresovana strana podnosi pisanu prijavu za učlanjenje s potpisanom izjavom o pristupanju i prihvatanju prava i obaveza koje proističu iz članstva, u skladu sa statutom i drugim aktima Instituta.

Odluku o prijemu u članstvo donosi Upravni odbor Instituta na osnovu podnetih dokumenata iz stava 1. ovog člana.

Način sticanja i prestanka svojstva člana bliže se određuje statutom.

Član 22

Kriterijume za određivanje visine članarine i način plaćanja članarine, kao i druga pitanja u vezi s članarinom bliže se određuju statutom.

Visina članarine za svaku godinu određuje se odlukom Upravnog odbora Instituta.

VIII PRAVA, OBAVEZE I ODGOVORNOSTI INSTITUTA U PRAVNOM PROMETU

Član 23

Za obaveze u pravnom prometu sa trećim licima Institut odgovara celokupnom svojom imovinom.

Ako Institut ne može da ispuni obaveze iz svoje imovine ili ako bi ispunjenje obaveza iz imovine Instituta ozbiljno ugrozilo njegov rad, za obaveze Instituta odgovara osnivač.

IX PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 24

Do imenovanja direktora Instituta, dužnost direktora Instituta obavljaće mr Ivan Krstić, koji je Rešenjem o imenovanju vršioca dužnosti direktora Instituta za standardizaciju Srbije ("Službeni glasnik RS", broj 57/06), imenovan za vršioca dužnosti direktora.

Vršilac dužnosti direktora Instituta dužan je da u roku od tri meseca od dana donošenja ove odluke, objavi javni poziv kako bi se zainteresovane strane prijavile za članstvo u Institutu.

Javni poziv obavezno sadrži rok za prijavljivanje zainteresovanih strana za članstvo u Institutu.

Javni poziv se ponavlja dok se u Institut ne učlani najmanje 15 zainteresovanih strana.

Vršilac dužnosti direktora Instituta donosi odluku o prijemu u članstvo zainteresovanih strana koje su se prijavile na javni poziv iz st. 2. i 4. ovog člana, u roku od osam dana od dana isteka roka za prijavljivanje.

Vršilac dužnosti direktora je dužan da sazove prvu sednicu Skupštine Instituta radi donošenja statuta, najkasnije u roku od 30 dana od dana ispunjenja uslova iz stava 4. ovog člana.

Odluku o prijemu u članstvo iz stava 5. ovog člana potvrđuje Upravni odbor Instituta na svojoj prvoj sednici.

Član 25

Na prvoj sednici Skupštine Instituta učestvuje predstavnik osnivača i članovi Instituta koji su taj status stekli u skladu sa članom 24. ove odluke.

Svaki član Skupštine ima jedan glas, a Skupština punovažno odlučuje ako je prisutna većina od ukupnog broja članova, s tim da se odluke donose većinom glasova prisutnih članova Skupštine.

Član 26

Skupština na prvoj sednici:

1) bira predsednika Skupštine;

2) donosi statut Instituta;

3) predlaže članove Upravnog odbora i jednog člana Nadzornog odbora iz reda članova Instituta.

Član 27

Osnivač će imenovati predsednika i članove Upravnog odbora najkasnije u roku od 30 dana od dana održavanja prve sednice Skupštine Instituta.

Član 28

Osnivač obezbeđuje Institutu prostorije potrebne za rad, sredstva i opremu, u skladu sa zakonom.

Član 29

Institut počinje sa radom danom upisa u odgovarajući registar.

Danom početka rada Institut preuzima prava, obaveze, predmete, opremu, sredstva za rad i arhivsku građu, kao i zaposlene u Institutu za standardizaciju Srbije, koji je osnovan i koji je poslovao u skladu sa Uredbom o osnivanju Instituta za standardizaciju Srbije i Crne Gore ("Službeni list SCG", broj 22/06) i Uredbom o položaju pojedinih institucija bivše Srbije i Crne Gore i Službi Saveta ministara ("Službeni glasnik RS", br. 49/06 i 63/06 - US).

Član 30

Do donošenja pravila Instituta na osnovu kojih se donose i izdaju srpski standardi i srodni dokumenti, primenjivaće se važeća pravila koja je doneo Zavod za standardizaciju, u skladu sa Zakonom o standardizaciji ("Službeni list SRJ", br. 30/96, 59/98, 70/01 i 8/03).

Član 31

Ovu odluku objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".