STATUT
Beogradske berze a.d. Beograd od 20. decembra 2006. godine

Na osnovu člana 26. Statuta Beogradske berze a.d. Beograd, a u vezi člana 92. Zakona o tržištu hartija od vrednosti i drugih finansijskih instrumenata (Službeni glasnik RS br. 47/06) Skupština Beogradske berze a.d. Beograd (u daljem tekstu: Berza) na XVI vanrednoj sednici, dana 7.12.2006. godine, donosi Statut Beogradske berze a.d. Beograd

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Beogradska Berza, akcionarsko društvo, Beograd (u daljem tekstu: Berza) je pravno lice sa pravima, obavezama i odgovornostima utvrđenim Zakonom o tržištu hartija od vrednosti i drugih finansijskih instrumenata (u daljem tekstu: Zakon) i zakonom kojim se uređuju privredna društva.

Član 2

Berza se osniva sa ciljem:

(1) da reguliše, olakša i unapredi promet hartija od vrednosti i drugih finansijskih instrumenata,

(2) da obezbedi otvoreno, javno, ravnopravno, efikasno i ekonomično tržište hartija od vrednosti,

(3) da omogući poštovanje pravičnih principa i sprovođenje poštene i korektne procedure na organizovanom tržištu.

Član 3

Ugovorom o organizovanju Beogradske berze a.d. Beograd radi usklađivanja sa Zakonom o privrednim društvima (u daljem tekstu: osnivački akt Berze), uređuju se pitanja od značaja za položaj i poslovanje Berze: poslovno ime i sedište Berze, delatnost Berze; oblik i odgovornost Berze; imovina Berze; zastupanje Berze; osnovni kapital Berze; broj, vrednost, vrsta i klasa akcija Berze i pravo iz akcija; broj akcija svake vrste i klase koje su upisane i izdate; izdavanje akcija; raspodela dobiti i pokriće gubitka; organi i odlučivanje u Berzi; trajanje i prestanak Berze; druga pitanja od značajna za položaj i poslovanje Berze.

Ovim Statutom, u skladu sa Zakonom o tržištu hartija od vrednosti i drugih finansijskih instrumenata (Službeni glasnik RS br. 47/2006 - u daljem tekstu: Zakon) i podzakonskim aktima Komisije za hartije od vrednosti, uređuju se pitanja od značaja za položaj i poslovanje Berze koja nisu uređena Ugovorom iz prethodnog stava ovog člana i to: komisija za listing i kotaciju hartija od vrednosti; izveštavanje Komisije za hartije od vrednosti; uslovi za sticanje članstva na Berzi, gubitak članstva; nadzor nad poslovanjem članova Berze; način organizovanja trgovanja na Berzi; privremena obustava trgovine i isključenje hartije od vrednosti; način rešavanja sporova među članovima i učesnicima na Berzi; način objavljivanja akata Berze i informacija o poslovanju Berze; zabrana korišćenja privilegovanih informacija i manipulacija; zaposleni na Berzi; tumačenje akata Berze; zaštita životne sredine.

II KOMISIJA ZA LISTING I KOTACIJU HARTIJA OD VREDNOSTI

Član 4

Berza ima Komisiju za listing i kotaciju hartija od vrednosti.

Pored Komisije iz stava 1. ovog člana, Odlukom Upravnog odbora mogu se obrazovati i druge komisije.

Član 5

Komisija za listing i kotaciju hartija od vrednosti ima 5 članova koje imenuje Upravni odbor.

Član 6

Članovi Komisije za listing i kotaciju hartija od vrednosti biraju se iz reda zaposlenih na Berzi, akcionara, članova Berze i drugih kvalifikovanih stručnjaka.

Lice imenovano za člana Komisije iz prethodnog stava može biti lice koje ima najmanje tri godine iskustva u poslovanju hartijama od vrednosti.

Član 7

Mandat članova Komisije za listing i kotaciju hartija od vrednosti traje dve godine, uz mogućnost ponovnog izbora.

Mandat članu Komisije može prestati i pre isteka mandatnog perioda u sledećim slučajevima:

1) po opozivu od strane Upravnog odbora,

2) prestankom nekog od uslova na osnovu koga je izabran,

3) kada podnese ostavku na članstvo u Komisiji.

Član 8

Komisija za listing i kotaciju hartija od vrednosti odlučuje na sednicama.

Na prvoj sednici Komisije za listing i kotaciju hartija od vrednosti članovi iz svojih redova biraju predsednika i zamenika predsednika.

Član 9

Uz zahtev za kotaciju hartija od vrednosti podnosi se dokumentacija propisana pravilnikom Berze.

Komisija za listing i kotaciju hartija od vrednosti na osnovu zahteva i dostavljene dokumentacije, kao i na osnovu drugih raspoloživih informacija donosi rešenje o zahtevu u roku utvrđenom zakonom.

Član 10

Komisija za listing i kotaciju hartija od vrednosti donosi rešenje većinom glasova svih članova.

Protiv rešenja Komisije za listing i kotaciju hartija od vrednosti može se izjaviti žalba Upravnom odboru u roku od osam dana od dana prijema rešenja. Žalba na rešenje Komisije ne odlaže izvršenje rešenja.

III IZVEŠTAVANJE KOMISIJE ZA HARTIJE OD VREDNOSTI

Član 11

Berza izveštava Komisiju za hartije od vrednosti u obimu i na način utvrđen Zakonom i podzakonskim aktima Komisije za hartije od vrednosti.

IV USLOVI ZA STICANJE ČLANSTVA NA BERZI, GUBITAK ČLANSTVA

Član 12

Članovi Berze mogu biti brokersko-dilerska društva i ovlašćene banke (u daljem tekstu: podnosilac zahteva za prijem u članstvo) koji pored uslova utvrđenih Zakonom i podzakonskim aktima za obavljanje delatnosti brokersko-dilerskog društva moraju da ispunjavaju i sledeće uslove:

1. Firma - Podnosilac zahteva za prijem u članstvo mora da posluje pod imenom koje ne može prouzrokovati zabunu.

2. Sedište - Podnosilac zahteva za prijem u članstvo mora da ima sedište ili poslovnu jedinicu na teritoriji Srbije.

3. Stručna i tehnička organizovanost i osposobljenost za prijem u članstvo

- Imenovanje ovlašćenog predstavnika - Podnosilac zahteva za prijem u članstvo dužan je da imenuje najmanje dva predstavnika iz reda zaposlenih podnosioca Zahteva za prijem u članstvo za sklapanje poslova na Berzi, koja ispunjavaju uslove koje je Berza propisala za dobijanje dozvole za trgovinu brokeru člana Berze

- Podnosilac zahteva za prijem u članstvo, njegovi brokeri i ostali službenici koji posluju hartijama od vrednosti moraju biti organizaciono i stručno osposobljeni i tehnički opremljeni u skladu sa kriterijumima koje propisuje Berza.

- Direktor podnosioca zahteva za prijem u članstvo dužan je da u okviru svoje firme imenuje lica odgovorna za rad organizacionih jedinica koja posluju sa hartijama od vrednosti, kao i organizacionih jedinica za pravne poslove i poslove finansija.

- Analitička evidencija hartija od vrednosti - Podnosilac zahteva za prijem u članstvo mora da ima urednu analitičku evidenciju hartija od vrednosti sa kojima posluje.

4. Preporuke - Podnosilac zahteva za prijem u članstvo mora dobiti pismenu preporuku najmanje dva člana Berze;

5. potpisan Etički kodeks sa strukovnim udruženjem;

6. da akcionar/udeličar, broker, članovi uprave i sa njima povezana lica u smislu Pravila poslovanja Berze, nemaju niti su imali to svojstvo u drugom brokersko dilerskom društvu prema kome je komisija Berze nadležna za utvrđivanje postojanja berzanskih prekršaja i izricanje mera i kazni izrekla kaznu.

Član 13

Broj članova Berze nije ograničen.

Svi članovi Berze su ravnopravni u ostvarivanju svojih prava i obaveza.

Član 14

Postupak za prijem u članstvo Berze počinje na osnovu ispunjenog propisanog obrasca zahteva za prijem u članstvo na Berzi (u daljem tekstu: Zahtev) koji se dostavlja Berzi.

Član 15

Elementi zahteva iz prethodnog člana su podaci o podnosiocu zahteva i to:

1) Pun i skraćeni naziv;

2) matični broj;

3) podaci o sedištu i poslovnim jedinicama (adrese, brojevi telefona i telefax-a, e-mail adrese i drugo);

4) broj i datum rešenja o upisu u nadležni registar;

5) broj i datum rešenja nadležnih organa (dozvola za rad, saglasnosti i drugo);

6) podaci o tekućem računu i PIB;

7) način obavljanja poslova na Berzi;

8) visina kapitala;

9) podaci o akcionarima, odnosno udeličarima;

10) podaci o članovima uprave;

11) podaci o ovlašćenim licima za trgovanje;

12) drugi podaci o podnosiocu Zahteva

13) potpis i pečat ovlašćenog lica.

Obrazac zahteva iz stava 1. ovog člana propisuje Upravni odbor posebnom odlukom.

Član 16

Uz Zahtev iz prethodnog člana ovog Statuta, podnosilac zahteva prilaže sledeću dokumentaciju:

1) Prečišćeni tekst Ugovora o osnivanju;

2) Prečišćeni tekst Statuta;

3) rešenje sa prilozima o upisu pravnog lica u nadležni registar;

4) dozvole i saglasnosti nadležnih organa za obavljanje registrovane delatnosti;

5) prečišćeni tekst Pravila poslovanja kojima su utvrđeni uslovi poslovanja s obzirom na vrstu delatnosti za koju je registrovan podnosilac zahteva;

6) dokaz o članstvu u Centralnom registru hartija od vrednosti (u daljem tekstu: Centralni registar), odnosno ako podnosilac zahteva nije član Centralnog registra ugovor sa članom Centralnog registra preko koga će omogućiti izvršavanje preuzetih obaveza po poslovima zaključenim na Berzi u Centralnom registru;

7) kratak prikaz dosadašnjeg poslovanja i planovi delovanja na tržištu kapitala;

8) godišnje i periodične računovodstvene izveštaje za poslednju poslovnu godinu, ako podnosilac zahteva posluje duže od jedne godine;

9) revizija računovodstvenih izveštaja;

10) preporuke najmanje dva člana Berze, u pisanoj formi;

11) obaveštenje o visini svog učešća u vlasništvu i upravljanju drugog pravnog lica;

12) odgovarajuće sredstvo obezbeđenja utvrđeno u skladu sa ovim Statutom i Pravilima poslovanja Berze, za izvršavanje obaveza po poslovima zaključenim na Berzi i obaveza prema Berzi, sa ovlašćenjem za raspolaganje;

13) podaci o licima sa posebnim ovlašćenjima i odgovornostima;

14) Tarifnik;

15) Dokumentacija, dokazi i izjave o ispunjenosti uslova iz člana 12. ovog Statuta;

16) neopoziva izjava podnosioca zahteva o prihvatanju svih odredbi ovog Statuta, Pravila poslovanja Berze i opštih akata Berze, te na osnovu njih donetih akata, kao i njihove izmene i dopune, sa obavezom poštovanja i sprovođenja istih;

17) neopoziva izjava podnosioca zahteva da će svoja akta uskladiti sa aktima Berze, u roku od tri (3) meseca od dana sticanja statusa člana Berze;

18) predlog lica koja bi trgovala na Berzi, i dokumentaciju utvrđenu ovim Statutom iz koje se može sagledati da ovlašćena lica ispunjavaju uslove koje je Berza propisala za dobijanje dozvole za trgovanje brokeru člana Berze;

19) drugu dokumentaciju koju odredi Upravni odbor Berze.

Uz zahtev za sticanje statusa člana Berze podnosi se i Ugovor o sticanju statusa člana Berze potpisan od strane podnosioca zahteva. Formu i sadržinu Ugovora utvrđuje Direktor Berze.

U slučaju da uz Zahtev nije dostavljena kompletna i potpuna dokumentacija u smislu ovog člana, Berza može podnosiocu Zahteva ostaviti rok koji ne može biti duži od osam (8) dana za dostavljanje Berzi kompletne i potpune dokumentacije.

U slučaju da podnosilac zahteva ni u naknadno ostavljenom roku ne dostavi kompletnu dokumentaciju, Berza će predmetni zahtev dostaviti Upravnom odboru na razmatranje, sa predlogom da se isti odbaci.

Danom prijema Zahteva smatra se dan prijema Zahteva sa kompletnom i potpunom dokumentacijom u smislu ovog člana, odnosno dan proteka roka iz prethodnog stava ovog člana.

Član 17

Upravni odbor donosi odluku o Zahtevu, najkasnije u roku od 15 dana od dana prijema Zahteva.

Član 18

Upravni odbor po podnetom Zahtevu može doneti rešenje o:

- odbacivanju zahteva u slučaju da zahtev nije izrađen u smislu odredbi člana 16. ovog Statuta;

- odbijanju zahteva u slučaju da nisu ispunjeni uslovi za prijem u članstvo na Berzi;

- sticanju statusa člana Berze.

U slučaju donošenja rešenja iz tačke 1. i 2. prethodnog stava, Berza o tome obaveštava podnosioca zahteva, odmah a najkasnije u roku od tri dana od dana donošenja rešenja. Novi zahtev za sticanje članstva na Berzi, može se podneti najranije po proteku roka od šest meseci od prijema obaveštenja.

Rešenje Upravnog odbora je konačno i protiv njega se može pokrenuti upravni spor u skladu sa Zakonom.

Berza dostavlja Komisiji za hartije od vrednosti, obaveštenje o prijemu u članstvo ili odbijanju prijema u članstvo Berze, sa rešenjem iz stava 1. ovog člana, u roku od tri dana od dana njegovog donošenja.

Član 19

Podnosilac zahteva je dužan da u roku od 15 dana od dana dostavljanja rešenja iz tačke 3. prethodnog člana izvrši na račun Berze uplatu članarine i ostalih naknada i obaveza predviđenih Tarifnikom Berze.

Rešenje iz tačke 3. prethodnog člana stupa na snagu i primenjuje se danom izmirenja obaveze iz prethodnog stava ovog člana i objavljuje se u službenom glasilu Berze i oglašava se deset dana na berzanskoj tabli i internet stranici Berze.

U slučaju neispunjenja obaveza iz stava 1. ovog člana, Upravni odbor Berze može poništiti rešenje o sticanju statusa člana Berze.

Član 20

U slučaju da član Berze, u roku od tri meseca od dana sticanja statusa člana Berze, ne zaključi transakciju na Berzi, Upravni odbor može poništiti rešenje o sticanju statusa člana Berze, bez prava na povraćaj pristupne članarine i ostalih uplaćenih naknada Berzi.

Član 21

Danom prijema u članstvo na osnovu pozitivno rešenog zahteva podnosioca zahteva član Berze i njegovi ovlašćeni brokeri, neopozivo prihvataju sve odredbe ovog Statuta, Pravila poslovanja i opštih akata Berze, te na osnovu njih donetih akata, kao i njihove izmene i dopune, sa obavezom poštovanja i sprovođenja istih.

Članovi Berze su dužni da svoja akta usklade sa aktima Berze, u roku od tri (3) meseca od dana sticanja statusa člana Berze.

Obaveze člana Berze iz prethodnog stava važe i za sve izmene i dopune akata Berze.

Član Berze obavezan je da neprekidno - u svakom trenutku, ispunjava utvrđene uslove iz člana 12. ovog Statuta.

Broker člana Berze

Član 22

Broker člana Berze je fizičko lice koje je član Berze ovlastio da u njegovo ime i za njegov račun učestvuje u zaključivanju poslova na Berzi i kome je rešenjem Upravni odbor Berze izdao dozvolu za trgovinu na osnovu podnetog zahteva člana Berze, u pisanoj formi.

Broker člana Berze može biti samo lice koje ispunjava uslove utvrđene Zakonom, podzakonskim aktima i koje:

- ima položen stručni ispit Komisije za hartije od vrednosti za obavljanje poslova na Berzi;

- da je obučen za rad na informacionom sistemu Berze - Belexu;

- je zaposleno na neodređeno vreme, nakon isteka probnog rada ukoliko je isti ugovoren, sa punim radnim vremenom, kod člana Berze na poslovima radnog mesta "brokera"

- nije pravnosnažno osuđivano za krivična dela protiv privrede, imovine, pravosuđa, javnog reda i pravnog saobraćaja i službene dužnosti, kao ni za krivična dela utvrđena Zakonom;

- nije na listi Berze među licima prema kojima je pravnosnažno izrečena kazna za učinjeni berzanski prekršaj, odnosno da se prema njemu u trenutku podnošenja zahteva ne vodi postupak za utvrđivanje postojanja berzanskih prekršaja i izricanje mera i kazni.

Član 23

Uz zahtev za dobijanje dozvole za trgovinu, Član Berze podnosi sledeću dokumentaciju i dokaze:

1) diploma, uverenje ili sertifikat Komisije za hartije od vrednosti o položenom stručnom ispitu za obavljanje poslova na berzi;

2) Potvrda Berze o obučenosti za rad na informacionom sistemu Berze - Belexu;

3) potvrda da je lice zaposleno na neodređeno vreme, sa kojim nije ugovoren probni rad, odnosno ugovoreni probni rad mu je istekao, sa punim radnim vremenom, kod člana Berze na poslovima radnog mesta "brokera

4) uverenje nadležnog organa da nije u kaznenoj evidenciji za krivična dela iz alineje 4. stava 2. prethodnog člana ovog Statuta i da se protiv njega u trenutku podnošenja zahteva ne vodi istraga zbog istih krivičnih dela,

5) odluku kojom član Berze imenuje brokera da u njegovo ime i za njegov račun obavlja poslove na Berzi, sa jasnom naznakom obima ovlašćenja u skladu sa Statutom Berze i Pravilima poslovanja Berze;

6) neopozivu izjavu člana Berze da sve obaveze koje broker preuzima prihvata kao svoje,

7) neopozivu izjavu člana Berze da se podneta sredstva obezbeđenja, utvrđena aktima Berze, mogu koristiti kao sredstvo obezbeđenja za izvršavanje obaveza po poslovima koje je njegov broker zaključio na Berzi;

8) karton deponovanog potpisa predloženog lica - brokera i jedna fotografija.

Član 24

Upravni odbor u roku od 15 dana od dana podnošenja zahteva za dobijanje dozvole za trgovinu donosi rešenje o podnetom zahtevu. Pri odlučivanju o izdavanju dozvole za trgovinu, Upravni odbor može uzeti u obzir broj brokersko dilerskih društava u kojima je to lice bilo u radnom odnosu u prethodnih godinu dana, a posebno broj izdatih dozvola za trgovanje koje su tom licu izdate po osnovu ovlašćenja članova Berze u istom periodu. Radi sagledavanja razloga eventualno čestih promena brokersko dilerskih društava tog lica, Upravni odbor može tražiti dodatne dokaze i dokumentaciju.

U rešenju o izdavanju dozvole za trgovinu preneta su ovlašćenja člana Berze da za njega vrši poslove na Berzi u skladu sa ovim Statutom, Pravilima poslovanja i drugim aktima Berze.

Upravni odbor može izdati brokeru člana Berze dozvolu bez ograničenja ili dozvolu sa ograničenjem u pogledu vremena trajanja, vrste hartija od vrednosti ili limita do koga može da zaključuje poslove na Berzi.

Član Berze je dužan da odmah pismeno obavesti Upravni odbor Berze o svakoj promeni ovlašćenja, prava i odgovornosti koje je dao svom brokeru, a naročito o promeni činjenica na osnovu kojih je dobio dozvolu za trgovinu.

Član 25

Odredbe ovog Statuta koje se odnose na odlučivanje Upravnog odbora o zahtevu za sticanje statusa člana Berze shodno se primenjuju na odlučivanje Upravnog odbora o zahtevu za dobijanje dozvole za trgovinu na Berzi.

Član 26

Član Berze je dužan naročito:

1) da se pridržava svih akata Berze,

2) da savesno i u skladu sa dobrim poslovnim običajima i poslovnim moralom obavlja poslove na Berzi,

3) da ne zloupotrebljava informacije koje nisu dostupne svim učesnicima na Berzi,

4) da o prispelom nalogu klijenta ili o sopstvenom nalogu odmah obavesti Berzu,

5) da izvršenje naloga iz tač. 4 ovog stava odloži do isteka roka koji Berza propisuje svojim Pravilima poslovanja,

6) da odmah bez odlaganja, pismeno obaveštava Berzu o svakoj promeni svojih ovlašćenja, prava, obaveza i odgovornosti u pravnom prometu, a naročito o promenama koje se odnose na uslove na osnovu kojih je stekao članstvo na Berzi i promenama podataka iz Zahteva za prijem u članstvo Berze i Berzi dostavlja prečišćene tekstove dokumentacije iz člana 64. Statuta Berze, odmah po dobijanju rešenja nadležnog organa;

7) da plaća članarinu, proviziju od zaključenih poslova trgovine hartijama od vrednosti na Berzi i druge naknade utvrđene tarifnikom Berze.

Bliže odredbe o međusobnim pravima i obavezama člana Berze i Berze regulišu se Pravilima poslovanja Berze.

Prestanak statusa člana Berze

Član 27

Upravni odbor donosi rešenje o prestanku statusa člana Berze:

1) na zahtev člana Berze, u pisanoj formi;

2) ako član Berze prestane sa radom,

3) ako članu Berze nadležni organ oduzme dozvolu za rad, odnosno saglasnost za obavljanje poslova na Berzi,

4) ako je nad članom Berze pokrenut postupak stečaja, ili likvidacije,

5) ako se član Berze ne pridržava odredaba Statuta, Pravila poslovanja i ostalih akata Berze,

6) ako je prema članu Berze izrečena mera trajne zabrane trgovine na Berzi,

7) ako svojim ponašanjem, delovanjem i istupima ruši ugled Berze i ostalih članova Berze,

8) ako član Berze kontinuirano u periodu od tri uzastopna meseca ne zaključuje poslove na Berzi,

9) ako član Berze u utvrđenom roku ne usaglasi svoja akta sa aktima Berze,

10) ako ne priloži sredstvo obezbeđenja utvrđeno aktima Berze,

11) prestankom nekog od uslova na osnovu kojih je stekao članstvo na Berzi;

12) ako član Berze i pored dostavljene opomene, u roku utvrđenom opomenom a koji ne može biti kraći od 8 (osam) dana od dana prijema opomene, ne izvrši finansijske obaveze prema Berzi,

13) ako član Berze i pored dostavljene opomene izdate u pisanoj formi, ne dostavlja podatke o ostvarenom prometu van Berze.

Rešenje Upravnog odbora je konačno.

Berza dostavlja Komisiji za hartije od vrednosti, obaveštenje o prestanku članstva, sa rešenjem iz stava 1. ovog člana, u roku od tri dana od dana njegovog donošenja.

Privremeno isključenje člana Berze

Član 28

Zbog osnovane sumnje da je član Berze izvršio neko od dela koja su Pravilima poslovanja i drugim aktima Berze zabranjena i zbog kojih se vodi postupak za utvrđivanje postojanja berzanskih prekršaja i izricanje mera i kazni, Upravni odbor može doneti odluku o privremenom isključenju člana Berze iz poslovanja na Berzi.

Upravni odbor donosi odluku iz prethodnog stava po sopstvenoj inicijativi ili na predlog komisije nadležne za utvrđivanje postojanja berzanskih prekršaja i izricanja mera i kazni.

Privremeno isključenje iz stava 1. ovog člana, može trajati najduže do donošenja konačne odluke u postupku iz stava 1. ovog člana.

Za vreme privremenog isključenja, član Berze ne može ispostavljati nove naloge za trgovanje, a ispostavljene naloge za trgovanje može povući.

Prestanak dozvole za trgovanje

Član 29

Upravni odbor donosi rešenje o prestanku važenja dozvole za trgovinu:

1) istekom roka važenja dozvole,

2) opozivom datog ovlašćenja brokeru za obavljanje poslova na Berzi,

3) prestankom nekog od uslova na osnovu kojih je dozvola izdata,

4) ukoliko članu Berze koji ga je ovlastio za obavljanje poslova na Berzi, prestane status člana Berze.

Rešenje Upravnog odbora je konačno i objavljuje se u službenom glasniku Berze i oglasnoj tabli Berze deset dana.

Privremeno isključenje brokera člana Berze

Član 30

Zbog osnovane sumnje da je broker člana Berze izvršio neko od dela koja su Pravilima poslovanja Berze zabranjena i zbog kojih se može voditi ili se vodi postupak za utvrđivanje postojanja berzanskih prekršaja i izricanje mera i kazni, Upravni odbor može doneti odluku o privremenom isključenju brokera člana Berze iz poslovanja na Berzi. Odluka Upravnog odbora je konačna i objavljuje se na oglasnoj tabli Berze deset dana i internet stranici Berze.

Upravni odbor donosi odluku iz prethodnog stava po sopstvenoj inicijativi ili na predlog komisije nadležne za utvrđivanje postojanja berzanskih prekršaja i izricanje mera i kazni.

Upravni odbor može ovlašćenje iz stava 1. i 2. ovog člana preneti na Direktora Berze.

Privremeno isključenje iz stava 1. ovog člana, može trajati najduže do donošenja konačne odluke u postupku iz stava 1. ovog člana.

Oduzimanje dozvole za trgovanje

Član 31

Upravni odbor donosi rešenje o oduzimanju dozvole za trgovinu ako se broker člana Berze ne pridržava odredaba Statuta, Pravila poslovanja Berze i ostalih akata Berze i ako je prema njemu izrečena kazna trajne zabrane trgovanja na Berzi. Rešenje Upravnog odbora je konačno i objavljuje se u službenom glasniku Berze i oglasnoj tabli Berze deset dana i internet stranici Berze.

 

V NADZOR NAD POSLOVANJEM ČLANOVA BERZE

Član 32

Berza vrši poslove nadzora i kontrole nad trgovanjem na Berzi i poslovanjem članova Berze u vezi sa poslovima koje obavljaju na Berzi, i preduzima mere iz svoje nadležnosti radi obezbeđenja organizovanog, nesmetanog, poštenog i efikasnog funkcionisanja berzanskog i vanberzanskog tržišta. Upravni odbor Berze donosi posebna uputstva za vršenje poslova nadzora i kontrole.

Poslove nadzora i kontrole u smislu stava 1. ovog člana, vrši berzanski kontrolor koga imenuje i razrešava Direktor Berze iz reda zaposlenih Berze.

Za berzanskog kontrolora može se imenovati zaposleni Berze koji ispunjava sledeće uslove:

- da ima visoku ili višu stručnu spremu,

- da ima položen test za sticanje zvanja brokera,

- da ima najmanje tri godine radnog iskustva na poslovima sa hartijama od vrednosti,

- da nije pravnosnažno osuđivan za krivična dela protiv povrede i jedinstva jugoslovenskog tržišta, radnih odnosa, privrede, imovine, pravosuđa, javnog reda i pravnog saobraćaja i službene dužnosti, kao ni za krivična dela utvrđena ovim zakonom a za koja je, kao najmanja mera, propisana kazna zatvora u trajanju od jedne godine.

U postupku nadzora i kontrole u smislu stava 1. ovog člana, po pisanom ovlašćenju Direktora Berze, mogu učestvovati i druga lica radi prikupljanja i obrade podataka i dokumentacije koja se odnose na poslovanje, zaposlene ili imovinu člana Berze.

Član 33

Nadzor i kontrolu poslovanja članova Berze, Berza vrši:

1) preko posebnih nadzornih radnih stanica, i to:

- u realnom vremenu tokom samog trgovanja (neobično kretanje cena i obima prometa, a koje mogu ukazivati na različite oblike zloupotreba u trgovanju),

- analizom informacija o trgovanju koja se vrši na kraju radnog dana

2) kontrolom koja se sprovodi u poslovnim prostorijama Berze ili poslovnim prostorijama člana Berze pregledom dokumentacije i poslovnih knjiga koja je u vezi sa poslovima sa hartijama od vrednosti.

Kontrolu iz prethodnog člana ovog Statuta nije potrebno najaviti.

Lica iz stava 2. i 3. prethodnog člana, u obavljanju poslova nadzora i kontrole koriste sve raspoložive informacije o izdavaocu, elektronske, finansijske i druge informacione servise.

Član 34

Član Berze i njegovi zaposleni dužni su da licima koja vrše kontrolu daju informacije, dokumentaciju ili da se izjasne povodom stvari koja je predmet kontrole.

Član Berze i njegovi zaposleni dužni su da ne ometaju ili sprečavaju lica u postupku nadzora i kontrole u skladu sa zahtevima berzanskog kontrolora ili lica iz člana 80. stava 4. ovog Statuta.

Članovi su dužni da licima u postupku kontrole i nadzora Berze omoguće pristup u svoje poslovne prostorije, pristup poslovnim knjigama, evidencijama i drugim ispravama i dokumentima koji su potrebni za obavljanje kontrole.

Član 35

Berza jednom godišnje, a po potrebi i češće, vrši redovan nadzor i kontrolu nad poslovanjem člana Berze.

Berza vrši vanredni nadzor i kontrolu poslovanja člana Berze po pisanoj inicijativi drugog člana Berze, odnosno drugog zainteresovanog lica.

Ukoliko se kontrolom obavljenom u skladu sa odredbama ovog Statuta utvrde nepravilnosti u poslovanju kontrolisanog člana Berze troškove kontrole snosi taj član Berze i to u visini opravdanih stvarnih troškova zaposlenih Berze koji su učestvovali u vršenju kontrole i nadzora, kao što su putni troškovi, troškovi dnevnica i smeštaja i drugi opravdani izdaci neophodni za bavljenje u mestu i vršenje kontrole i nadzora.

Član 36

Pravilima poslovanja Berze bliže se uređuju načini vršenja kontrole poslovanja članova Berze i trgovanja na Berzi, izveštavanje o izvršenom nadzoru i kontroli.

VI NAČIN ORGANIZOVANJA TRGOVANJA NA BERZI

Član 37

Trgovanje hartijama od vrednosti može se odvijati na berzanskom i vanberzanskom tržištu.

Član 38

Na berzanskom tržištu može se trgovati samo hartijama od vrednosti koje su primljene na listing Berze, a u skladu sa Pravilnikom o listingu i kotaciji, odnosno na vanberzansko tržište mogu se uključiti hartije od vrednosti koje ne ispunjavaju propisane uslove za listing i kotaciju a na zahtev izdavaoca ili po službenoj dužnosti kad su za to ispunjeni uslovi utvrđeni Zakonom.

Član 39

Bliže odredbe o uslovima i načinu obavljanja trgovine na Berzi utvrđuju se Pravilima poslovanja Berze i drugim aktima koje donosi Upravni odbor Berze.

Berzansko tržište

Član 40

Na berzanskom tržištu može se trgovati samo hartijama od vrednosti koje su primljene na listing Berze.

Pravilnikom o listingu i kotaciji bliže se utvrđuju uslovi prijema hartije od vrednosti na listing Berze.

Član 41

Berza javno objavljuje listu izdavalaca i vrstu hartije od vrednosti za koje je donela rešenje o prijemu na listing u roku od dva dana od dana donošenja rešenja.

Član 42

Dužničkim hartijama od vrednosti koje izdaje Republika Srbija i Narodna banka Srbije, može se trgovati na berzanskom tržištu bez ispunjenja posebnih uslova koje propisuje Berza za druge izdavaoce hartija od vrednosti.

Član 43

Inostrane hartije od vrednosti, odnosno hartije od vrednosti koje izdaju strana pravna lica, mogu se primiti na listing Berze pod uslovima utvrđenim Zakonom i Pravilnikom o listingu i kotaciji.

Vanberzansko tržište

Član 44

Na vanberzansko tržište mogu se uključiti hartije od vrednosti koje ne ispunjavaju uslove za listing i kotaciju hartija od vrednosti na Berzi, a koje ispunjavaju propisane uslove Zakonom i Pravilima poslovanja Berze.

Berza odlučuje o uključivanju hartije od vrednosti na vanberzansko tržište na zahtev izdavaoca ili po službenoj dužnosti i javno objavljuje listu izdavalaca i vrstu hartije od vrednosti za koje je donela rešenje u roku od dva dana od dana donošenja predmetnog rešenja.

Trgovina finansijskim derivatima i garantni depozit

Član 45

Trgovina finansijskim derivatima vrši se u posebnom organizacionom delu Berze, na osnovu utvrđenih standardizovanih prava i obaveza ugovornih strana i za koja je, u roku od 30 dana pre početka trgovine, obavestila Komisiju za hartije od vrednosti o nameri uvođenja tog derivata u trgovinu.

Fjučers i opcijski ugovori zaključuju se preko članova Berze a ugovorne strane fjučers ugovora i prodavac opcijskog ugovora dužni su da polože garantni depozit na poseban račun kod organizacionog dela Berze koji obavlja poslove kliringa i saldiranja na Berzi.

VII PRIVREMENA OBUSTAVA TRGOVINE I ISKLJUČENJE HARTIJE OD VREDNOSTI

Član 46

Berza može da privremeno obustavi trgovinu određenom hartijom od vrednosti u slučaju da trgovina tom hartijom može da izazove poremećaj na tržištu, odnosno, ako je to potrebno radi zaštite investitora i to na period do sticanja uslova za nastavak trgovine a najduže šest meseci od dana donošenja rešenja o privremenoj obustavi trgovine hartijama od vrednosti.

Pravilnikom o listingu i kotaciji i Pravilima poslovanja Berze, Berza propisuje uslove i način na koji se vrši privremena obustava trgovine hartijama od vrednosti.

Član 47

Berza može isključiti sa listinga hartije od vrednosti određenog izdavaoca, odnosno hartije od vrednosti određene klase ili serije istog izdavaoca u slučajevima propisanim Zakonom i Pravilnikom o listingu i kotaciji hartija od vrednosti.

Berza može isključiti sa vanberzanskog tržišta hartije od vrednosti određenog izdavaoca, odnosno hartije od vrednosti određene klase ili serije istog izdavaoca u slučajevima propisanim Zakonom i Pravilima poslovanja Berze.

VIII NAČIN REŠAVANJA SPOROVA MEĐU ČLANOVIMA I UČESNICIMA NA BERZI

Član 48

Za rešavanje sporova između učesnika na Berzi, a u vezi sa poslovima koji se zaključuju na Berzi, obrazuje se Arbitraža.

Član 49

Arbitraža Berze ima listu arbitara koju imenuje (propisuje) Skupština Berze.

Lica iz stava 1. ovog člana imenuju se iz reda članova Berze, zaposlenih na Berzi, pravnih stručnjaka i drugih lica kvalifikovanih za oblast berzanskog poslovanja i hartija od vrednosti i drugih finansijskih instrumenata.

Član 50

Članovi Upravnog i Nadzornog odbora i Direktor Berze ne mogu biti članovi Arbitraže.

Član 51

Arbitraža Berze donosi Pravilnik o radu kojim uređuje način obavljanja poslova Arbitraže.

IX NAČIN OBJAVLJIVANJA AKATA BERZE I INFORMACIJA O POSLOVANJU BERZE

Član 52

Statut, Pravila poslovanja, Pravilnik o listingu i kotaciji i Tarifnik Berze se, po dobijanju saglasnosti Komisije za hartije od vrednosti, objavljuju na internet stranici Berze i službenom glasilu Berze. Po odluci donosioca, pojedinačna akta Berze objavljuju se u službenom glasilu Berze.

Član 53

Ostale relevantne informacije o radu Berze, koje ne predstavljaju poslovnu tajnu, objavljuju se i distribuiraju preko informacionog i komunikacionog sistema Berze, odnosno putem internet stranice Berze, kao i objavljivanjem u službenom glasilu Berze.

X ZABRANA KORIŠĆENJA PRIVILEGOVANIH INFORMACIJA I MANIPULACIJA

Član 54

Zaposleni Berze, član Uprave ili Nadzornog odbora Berze, kao i drugo lice kome su dostupne privilegovane informacije, ne sme ih koristiti ili ih prenositi trećim licima.

Privilegovanom informacijom u smislu stava 1. ovog člana, smatraju se poslovni podaci i informacije koje još nisu dostupne javnosti, a mogu uticati na cenu hartija od vrednosti i drugih finansijskih instrumenata. Pod nejavnom informacijom podrazumeva se da informacija nije javno objavljena, odnosno istovremeno i jednako dostupna svim učesnicima na tržištu.

Lice iz stava 1. ovog člana, dužno je da o svakoj nameravanoj kupovini ili prodaji hartija od vrednosti na koje se odnose privilegovane informacije, a kojima se trguje na Berzi, prethodno obavesti izdavaoca te hartije od vrednosti, Komisiju za hartije od vrednosti i Berzu na način utvrđen podzakonskim aktom Komisije za hartije od vrednosti.

Član 55

Lica iz člana 54. ovog Statuta ne mogu koristiti privilegovane informacije za ostvarivanje imovinske ili bilo koje druge koristi za sebe ili drugo lice, niti na osnovu njih preporučivati drugim licima da stiču, kupuju i prodaju hartije od vrednosti ili na drugi način raspolažu tim hartijama.

Član 56

Lica koja šire neistinite informacije kojima se stvara privid o činjenicama i okolnostima koje utiču ili mogu uticati na cenu hartija od vrednosti, na učesnike, na stanje ili kretanje na tržištu hartija od vrednosti u nameri da se jedno ili više lica podstaknu na to da zaključe ili ne zaključe ugovore o prometu hartija od vrednosti ili da ostvare, odnosno uzdrže se od ostvarivanja prava koja su u vezi sa hartijom od vrednosti, solidarno odgovaraju za štetu.

Član 57

Učesnicima (licima) u trgovanju na organizovanom tržištu zabranjeno je da preduzimaju radnje isključivo radi:

1) Povećanja cene određenih hartija od vrednosti i podsticanja drugih investitora na prodaju tih hartija;

2) Smanjenja cena određenih hartija od vrednosti i podsticanja investitora da kupe te hartije;

3) Stvaranja privida u pogledu obima prometa hartija od vrednosti.

Član 58

Lica koja učestvuju u manipulaciji kojom se stvara neistinita slika o tržištu hartija od vrednosti a odnosi se na pojavu kupovine, prodaje i pozajmljivanja hartije od vrednosti kojom se ne vrši promena zakonitih imalaca hartije od vrednosti ili davanjem ovlašćenom učesniku na tržištu hartija od vrednosti naloge za kupovinu odnosno prodaju određenih hartija od vrednosti uz istovremeno davanje naloga za prodaju, odnosno, kupovinu istih hartija od vrednosti u istom broju i po istoj ceni istom ili drugom ovlašćenom učesniku na tom tržištu kada se zna da je drugo lice dalo ili da će dati nalog za kupovinu odnosno prodaju istih hartija od vrednosti po istoj ceni istom ili drugom ovlašćenom učesniku na tom tržištu na osnovu prethodnog sporazuma sa ovlašćenim učesnikom na tržištu hartija od vrednosti ako se ta radnja preduzima radi uticaja na cenu na tržištu hartija od vrednosti na osnovu kojih nalogodavac ili druga lica mogu ostvarivati imovinsku korist, snose solidarnu odgovornost za nastalu štetu.

Član 59

Berzanski kontrolor ukazuje na kretanje cena hartija od vrednosti i drugih finansijskih instrumenata koje može biti posledica zloupotrebe korišćenja privilegovanih informacija.

Član 60

Upravni odbor donosi rešenje o prestanku svojstva člana, odnosno učesnika na Berzi licu za koga je nadležni organ utvrdio da je zloupotrebio privilegovane informacije.

Rešenje kojim se utvrđuje da je neko lice zloupotrebio privilegovane informacije objavljuje se na Berzanskoj tabli, službenom glasilu Berze i sredstvima javnog informisanja.

Član 61

Lica koja u obavljanju svojih poslova svoje profesije ili funkcije imaju saznanja o privilegovanim informacijama dužna su da o svakoj nameravanoj kupovini ili prodaji hartija od vrednosti na koje se odnosi privilegovana informacija obavesti izdavaoca, Berzu i Komisiju za hartije od vrednosti, u svemu poštujući postupak predviđen Pravilima poslovanja Berze.

XI ZAPOSLENI NA BERZI

Član 62

Prijem i raspored zaposlenih na Berzi vrši direktor Berze.

Prava, obaveze i odgovornosti zaposlenih na Berzi utvrđuju se u skladu sa zakonom, ovim Statutom, Kolektivnim ugovorom ili Pravilnikom o radu i drugim aktima Berze.

Član 63

Zaposlenima, članovima Uprave i Nadzornog odbora Berze, zabranjeno je širenje informacija kojima se stvara privid o činjenicama i okolnostima koje utiču ili mogu uticati na cenu hartija od vrednosti, na učesnike, na stanje ili kretanje na tržištu hartija od vrednosti, s namerom da se jedno ili više lica podstaknu na to da zaključe ili ne zaključe ugovore o prometu hartija od vrednosti, ili da ostvare, odnosno uzdrže se od ostvarivanja prava koja su u vezi sa hartijama od vrednosti.

Lica koja šire neistinite informacije iz stava 1. ovog člana solidarno odgovaraju za štetu.

Zaposleni na Berzi ne mogu biti članovi organa upravljanja, niti zaposleni kod brokersko-dilerskog društva, banaka ili izdavaoca hartija od vrednosti čijim se hartijama od vrednosti obavlja trgovina na Berzi.

Zabrana iz prethodnog stava ovog člana traje najviše šest meseci od dana prestanka radnog ili ugovornog odnosa ako je to predviđeno ugovorom o radu.

XII TUMAČENJE AKATA

Član 64

Tumačenje odredbi opštih i pojedinačnih akata Berze vrši organ koji je nadležan za njegovo donošenje.

Predlog za tumačenje akata mogu podneti akcionari Berze, članovi Berze, učesnici na Berzi i svako drugo zainteresovano lice.

Organ koji je akt doneo dužan je da odgovori na zahtev za tumačenje u roku od 30 dana od dana prijema zahteva.

Tumačenje se objavljuje na Berzanskoj tabli i u službenom glasilu Berze.

XIII ZAŠTITA ŽIVOTNE SREDINE

Član 65

U obavljanju svoje delatnosti, pri nabavci i korišćenju opreme u svom poslovanju, Berza će se pridržavati zakonskih i drugih propisa i standarda koji uređuju oblast zaštite životne sredine.

XIV PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 66

Članovi Berze koji imaju taj status na dan stupanja na snagu ovog Statuta zadržavaju taj status pod uslovom da ispunjavaju uslove za sticanje statusa člana Berze utvrđene ovim Statutom.

U slučaju da ne ispunjavaju uslove iz prethodnog stava, članovi Berze zadržavaju taj status ukoliko u roku od mesec dana od dana usaglašavanja sa Zakonom, iste ispune.

Članu Berze koji ne postupi na način utvrđen prethodnim stavom ovog člana, Upravni odbor Berze oduzeće status člana Berze.

Član 67

Brokeri članova Berze koji imaju dozvolu za trgovanje na Berzi na dan stupanja na snagu ovog Statuta, dužni su da u roku od tri meseca od dana stupanja na snagu ovog Statuta, ispune uslove za izdavanje dozvole za trgovanje utvrđene ovim Statutom.

Brokerima članova Berze koji ne postupe na način utvrđen prethodnim stavom ovog člana, Upravni odbor Berze oduzeće dozvole za trgovanje.

Član 68

Ovaj Statut objavljuje se na internet stranici Berze, narednog dana od dana dobijanja saglasnosti Komisije za hartije od vrednosti i stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja.

Ovaj Statut objavljuje se u službenom glasilu Berze - "Biltenu".

Izmene i dopune Statuta Berze vrši organ nadležan za njegovo donošenje u skladu sa osnivačkim aktom Berze.

Član 69

Akcionari Berze su saglasni da sporove koji proisteknu iz ovog Statuta ili u vezi sa njim, rešavaju sporazumno. Ako se spor ne može rešiti na ovaj način, za spor je nadležan Trgovinski sud u Beogradu.

Član 70

Danom stupanja na snagu ovog Statuta prestaje da važi Statut Beogradske berze a.d. Beograd ("Službeni glasnik RS", br. 13/04, 116/04, 69/05 i 111/05).

Napomene

Statut Beogradske berze a.d. Beograd ("Sl. glasnik RS", br. 13/2004, 116/2004, 69/2005 i 111/2005) izmenjen je i dopunjen Odlukom XVI Skupštine Berze (broj: 04/1-2890/06, od 7. decembra 2006. godine), a izmene i dopune inkorporirane su u prečišćeni tekst datog akta koji je utvrđen kao novi tekst Statuta Beogradske berze a.d. Beograd u postupku usaglašavanja Beogradske berze a.d. Beograd sa Zakonom o tržištu hartija od vrednosti i drugih finansijskih instrumenata ("Sl. glasnik RS", br. 47/2006).