PLANMESTA ZA POSTAVLJANJE PLOVNOG OBJEKTA NA DELU OBALE I VODENOG PROSTORA NA TERITORIJI GRADA BEOGRADA("Sl. list grada Beograda", br. 4/2007) |
Grad Beograd se nalazi na obalama dva plovna puta. Jedan je Dunav, međunarodni plovni put, koji izgradnjom plovidbenog sistema Đerdap i Rajna - Majna - Dunav, predstavlja ogromno prirodno bogatstvo i ima vitalni značaj za prosperitet podunavskih zemalja, pružajući uslove za privredni razvoj, posebno za razvoj saobraćaja i razmenu dobara, za rekreaciju i turizam. Drugi je Sava, takođe međunarodni plovni put, sa znatno manjim značajem od Dunava u saobraćajnom smislu, ali sa velikim značajem u turističkom smislu. Obale Save i Dunava predstavljaju privlačno mesto za postavljanje različitih plovnih objekata, koji čine svojevrsnu turističku atrakciju. Svrha ovog plana je da se opštim i posebnim pravilima reguliše postavljanje plovnih objekata i uvede red u ovoj oblasti.
Izradi plana pristupa se na osnovu Odluke o utvrđivanju i korišćenju mesta za postavljanje plovnog objekta na delu obale i vodenog prostora na teritoriji grada Beograda, broj 3-888/05-XIII-01, koju je donela Skupštine grada Beograda, 26. decembra 2005. godine. Pravni osnov za donošenje ove odluke je član 10. Zakona o unutrašnjoj plovidbi ("Službeni glasnik SRS", br. 54/90, 53/93, 67/93, 48/94) i član 31. tačka 2. Statuta grada Beograda ("Službeni list grada Beograda", br. 14/04, 30/04 i 19/05).
Prema odluci prostor obuhvaćen planom tretira celokupnu teritoriju administrativnog područja grada Beograda u delovima obale i vodenog prostora reke Save i Dunava. Opštine koje svojom teritorijom izlaze na reku su: Novi Beograd, Zemun, Surčin, Palilula, Stari grad, Savski venac, Čukarica, Obrenovac i Grocka.
Prema odluci, član 5, stav 5, cilj izrade plana je definisanje zona, mesta unutar zona na kojima se može postaviti plovni objekat, njegovu vrstu, namenu i pravila postavljanja u skladu sa uslovima nadležnih institucija.
Prema Programskom zadatku plan sadrži:
- tipologiju zona jednoznačnog uređenja obale i vodenog prostora;
- grafički prikaz svih bezuslovnih i uslovljenih prostornih i funkcionalnih ograničenja;
- grafički prikaz zona i delova obala unutar zona na kojima je moguće postavljati plovne objekte;
- tipologiju plovnih objekata, prema popisu iz leta 2004. godine;
- pravila postavljanja plovnih objekata uključujući dozvoljene gabarite i estetski izgled;
- uslove za plovne pristane na katastarskoj parceli 1120/3 KO Umka u cilju formiranja zone za odlaganje uklonjenih objekata.
3.4. Definicija plovnog objekta
Prema članu 2. odluke: "Plovni objekat, u smislu ove odluke, je ploveće postrojenje bez sopstvenog pogona, koje po nameni nije predviđeno za česta premeštanja sa jednog mesta na drugo, niti za vršenje posebnih radova na unutrašnjim vodama, kao što su: restoran na vodi, kupatilo, dok, pristan, hangar za čamce i slično (u daljem tekstu: plovni objekat)."
4. Kriterijumi za određivanje zona
Kriterijumi za određivanje zona u kojima se mogu postavljati plovni objekti čine kriterijumi navedeni u odluci, kao i uslovi nadležnih republičkih i gradskih organa i organizacija i komunalnih preduzeća.
Prema članu 6. odluke planom određeno mesto za postavljanje plovnog objekta mora biti udaljeno:
- od reni bunara u prečniku 120 m,
- od cevastih bunara u prečniku 50 m,
- od vodozahvata 800 m uzvodno i 50 m nizvodno, odnosno u zavisnosti od uslova nadležnog javnog komunalnog preduzeća,
- najmanje od mosta uzvodno 100 m i nizvodno 50 m,
- od gradske plaže 500 m uzvodno i 200 m nizvodno,
- od obalnih rampi uzvodno i nizvodno 50 m,
- od drugog plovnog objekta 10-15 m.
Prema članu 7. odluke na mestu za postavljanje plovnog objekta mora da postoji dovoljno dubine pri svakom vodostaju, u skladu sa nautičko-tehničkim uslovima nadležne Kapetanije pristaništa i vodoprivrednim uslovima JVP "Srbijavode".
Sve akvatorije koje se koriste za sidrenje i pristajanje plovnih objekata moraju biti obeležene od strane ovlašćene ustanove ("Plovput" - Beograd).
5. Uslovi nadležnih institucija
Za potrebe izrade plana pribavljeni su uslovi od sledećih institucija:
Institucija |
Poslato |
Broj predmeta |
Dostavljeno |
- Ustanova za održavanje plovnih puteva "Plovput" |
2. 2. 2006. |
III-07-325-4/2radni |
2. 3. 2006. |
Ministarstvo za kapitalne investicije |
2. 2. 2006. |
342-216/06 |
3. 5. 2006. |
Sektor za vodni saobraćaj i bezbednost plovidbe |
|
|
11. 9. 2006. |
JVP "Srbijavode" |
2. 2. 2006. |
748 |
16. 3. 2006. |
Sekretarijat za zaštitu životne sredine |
2. 2. 2006. |
501.2-16/06-V-03 |
6. 6. 2006. |
JKP "Beogradski vodovod i kanalizacija" |
2. 2. 2006. |
I1-1-294 |
23. 3. 2006. |
JKP "Zelenilo - Beograd" |
2. 2. 2006. |
2179/1 |
27. 3. 2006. |
JKP "Gradska čistoća" |
2. 2. 2006. |
534 |
30. 3. 2006. |
JKP "Elektrodistribucija Beograd" |
2. 2. 2006. |
5230SM,5240 NZ, |
|
|
|
6/92,587/06 |
30. 5. 2006. |
Ministarstvo odbrane - uprava za infrastrukturu |
2. 2. 2006. |
441-6 |
4. 5. 2006. |
Republički zavod za zaštitu spomenika kulture - Beograd |
|
5/987 |
25. 5. 2006. |
Zavoda za zaštitu spomenika kulture |
2. 2. 2006. |
060166 |
6. 3. 2006. |
MUP Uprava za zaštitu od požara i spašavanje |
2. 2. 2006. |
217.6-2/2006-09 |
13. 10. 2006. |
Zavod za zaštitu prirode Srbije |
11. 4. 2006. |
03-658/2 |
1. 6. 2006. |
Sva bezuslovna i uslovljena prostorna i funkcionalna ograničenja na teritoriji Grada Beograda prema uslovima nadležnih institucija prikazana su na grafičkim prilozima broj 1. Prikaz svih bezuslovnih i uslovljenih prostornih i funkcionalnih ograničenja u obuhvatu granice plana, R 1: 60.000 i br. 2.1. do 2.11 Prikaz svih bezuslovnih i uslovljenih prostornih i funkcionalnih ograničenja - detaljni listovi, R 1: 5.000.
6. Pravila za postavljanje plovnih objekata
Pravila za postavljanje objekata definisana su kao:
- opšta pravila za postavljanje plovnih objekata,
- posebna pravila postavljanja plovnih objekata.
Opšta pravila za postavljanje plovnih objekata se primenjuju i važe za postavljanje svih plovnih objekata na obuhvaćenom području bez obzira na to u kojoj se zoni nalaze i data su u daljem tekstu (poglavlja 6. do 11.).
Posebna pravila za postavljanje plovnih objekata data su za svaku zonu posebno, važe zajedno sa opštim pravilima za postavljanje plovnih objekata i tabelarno su prikazani u kataloškim listovima i tabelom: Posebna pravila za postavljanje plovnih objekata po zonama.
6.1. Zone jednoznačnog uređivanja obale i vodenog prostora
Prema napred navedenim kriterijumima i uslovima obala i vodeni prostor na teritoriji grada Beograda je podeljen na delove obale i vodenog prostora na kojima je bezuslovno zabranjeno postavljanje i privez plovnih objekata, ili su već postavljeni objekti od značaja za privrednu ili javnu delatnost i one delove obale i vodenog prostora na kojima je moguće definisanje mesta za postavljanje plovnih objekata u skladu sa kriterijumima i uslovima iz plana.
Delovi obale i vodenog prostora na kojima je moguće definisanje mesta za postavljanje plovnih objekata su podeljeni na zone označene brojevima od 1 do 100, kako je prikazano na grafičkim prilozima (listovi od 2.1. do 2.11. Prikaz svih bezuslovnih i uslovljenih prostornih i funkcionalnih ograničenja - detaljni listovi, R 1: 5.000) i kataloškim listovima.
Zona je skup mesta istovetnih prostorno-funkcionalnih karakteristika i uslova za postavljanje plovnih objekata. Zonu definiše stacionaža (kao referentna stacionaža u planu je usvojena stacionaža Lučke kapetanije Beograd), namena, veličina objekta, tip objekta.
Mesto za postavljanje plovnog objekta je dato kao orijentaciona pozicija plovnog objekta u zoni, dok će tačna pozicija biti određena tokom daljeg sprovođenja plana a u skladu odredbama odluke, iz člana 6. i 13, stav 2. i pravilima ovog plana.
Zone, označene u kataloškim listovima kao potencijalne (brojevi 44, 85, 86, 89, 91, 92, 96 i 98), su zone u kojima je moguće postavljanje plovnih objekata u skladu sa kriterijumima i uslovima iz plana, ali su one uglavnom udaljene od naselja, saobraćajno i infrastrukturno neopremljene ili je sama obala strma i nepristupačna. Opremanje tih zona, kako bi se postavili plovni objekti, traži veća materijalna ulaganja nesrazmerna atraktivnosti zone. Potencijal takvih zona se može povećati većim investicionim zahvatima u okolini, koji bi ne samo opremili lokaciju infrastrukturom, već i obezbedili potencijalne korisnike.
Zone, označene u kataloškim listovima brojevima od 1 do 20 i od 74 do 82 obuhvataju delove obala reka Save i Dunava, koji su sastavni deo urbanog gradskog tkiva i kao takve se smatraju najatraktivnijim zonama.
6.2. Tipologija plovnih objekata
Za korišćenje delova obale i vodenog prostora planirani su sledeći tipovi objekata:
- marine,
- pristani,
- restorani na vodi,
- sportski klubovi na vodi,
- rekreativni splavovi kućice,
- ostali objekti (dokovi, hangari za čamce, kupatila i slično).
- Marina je osnovni objekat nautičkog turizma i specijalizovana turistička luka na obali sa sadržajima namenjenim plovnim objektima za rekreaciju i potrebe nautičkih turista, sa skupom objekata, uređaja i opreme na vodenoj i kopnenoj površini.
Marine na rečnim tokovima formiraju se u dva tipa:
- bazenska marina (nije predmet razrade ovog plana),
- marina u toku (mesta na kojima se mogu postavljati marine u toku dodeljuju se na osnovu konkursa predviđenog odlukom, a ukoliko se planiraju prateći objekti na kopnu njihova realizacija se sprovodi na osnovu Zakona o planiranju i izgradnji ("Službeni glasnik RS", br. 47/03 i 34/06). Marine u toku predstavljaju površine duž rečnog toka namenjene vezivanju manjih plovnih objekata.
Osnovni element marine je usidreni plovni objekat sa grupom osnovnih sadržaja (uprava, čuvanje, održavanje čamaca i motora, sanitarni čvor) oko kojih se formiraju zone za organizovano sidrenje sa odgovarajućim vodenim prilazima i prolazima, a u neposrednoj vezi su i ostali objekti i delatnosti proširenih funkcija marine. U okviru usidrenog plovnog objekta marine, pored navedenih sadržaja kao dopunske delatnosti manjeg obima mogu se obavljati i delatnosti iz oblasti ugostiteljstva, kulture i turizma.
Rang marine propisuje nadležni državni organ (nacionalna kategorizacija) i u zavisnosti od kategorije potrebni su različiti sadržaji od društvenih, preko rekreativnih, uslužnih, trgovačkih i administrativnih delatnosti. Prema elementima osnovnih sadržaja koje marina ispunjava, može se ustanoviti više kategorija po uslugama (standardne, luksuzno ugostiteljske, rekreativno-sportske) i veličini (prvog reda sa kapacitetom preko 300 čamaca, drugog reda za 100 do 300 i trećeg reda za oko 100 čamaca).
- Pristan je plovni objekat koji služi za pristajanje i ograničeno zadržavanje brodova registrovanih za linijski i poprečni prevoz putnika na reci Savi i reci Dunav i čamaca registrovanih za poprečni prevoz na reci Savi i rukavcu reke Dunav prema Velikom ratnom ostrvu, u skladu sa odredbama Zakona o unutrašnjoj plovidbi.
- Restoran na vodi je plovni objekat koji ima prvenstveno ugostiteljsku namenu u okviru koje se mogu odvijati i različite kulturne manifestacije, kao izložbe, kamerna pozorišta, modne revije i slično.
- Sportski klubovi na vodi su objekti koji imaju namenu okupljanja sportista i rekreativaca koji se bave sportovima na vodi. U okviru objekta sportskog kluba mogu se obavljati i delatnosti iz oblasti ugostiteljstva, kulture i turizma, kao dopunske delatnosti manjeg obima.
Odvijanje sportskih aktivnosti na vodi nije planirano u neposrednoj okolini sportskih klubova. Delovi vodenog prostora koji će se koristiti za sportske aktivnosti i trening, biće određeni posebnim uslovima Lučke kapetanije Beograd u skladu sa važećim propisima.
- Rekreativni splavovi kućice su plovni objekti sa malim gazom, koja nisu predviđena za često premeštanje, a sadrže platforme za sunčanje i kabinu za smeštaj opreme i rekreaciju ljudi.
6.3. Zone prema nameni plovnih objekata
Zone, odnosno delovi obale i vodenog prostora, u kojima je moguće postavljanje plovnih objekata prema nameni plovnih objekata podeljeni su na:
- zone u kojima je dozvoljeno postavljanje marina i sportskih klubova;
- zone u kojima je dozvoljeno postavljanje brodova restorana;
- zone u kojima je dozvoljeno postavljanje rekreativnih splavova kućica.
Plovni pristani se mogu postavljati u svim zonama prema pravilima datim ovim planom kao i na lokacijama navedenim 6.5.2. Veličina i položaj po tipovima plovnih objekata, u podnaslovu - Pristani.
Zone u kojima je dozvoljeno postavljanje rekreativnih splavova kućica se smatraju nekomercijalnim zonama, dok su ostale zone namenjene komercijalnim objektima, odnosno objektima koji su registrovani za obavljanje odgovarajuće delatnosti kod nadležnog organa.
6.4. Veličina i položaj plovnih objekata
6.4.1. Opšta pravila
Širina slobodne zone za postavljanje plovnih objekata na reci Dunav iznosi 40m od ureza vode na obali pri niskom plovidbenom nivou, a na reci Savi 30m.
Na desnoj obali Dunava od Km 1170 do Km 1171 (Km 0 reke Save), odnosno produžetku linije desne obale rukavca Dunava između obale i Malog ratnog ostrva, određuje se širina slobodne zone od maksimalno 30m.
Kote niskog plovidbenog nivoa date su u sledećoj tabeli:
Opština |
Reka |
Stacionaža |
EN-NUN |
Obrenovac |
Sava |
63.71km |
70.34mnm |
Beograd |
Sava |
0.00km |
70.10mnm |
Pazova |
Dunav |
1206.30km |
70.88mnm |
Beograd |
Dunav |
1174.00km |
70.10mnm |
Grocka |
Dunav |
1132.00km |
69.80mnm |
Prvi objekat nizvodno od pozicija namenski definisanih za sidrenje plovnih objekata ne može biti ploveće postrojenje namenjeno za ugostiteljstvo, niti objekat namenjen za prihvat ili smeštaj više od 12 osoba.
Zabranjeno je sidrenje plovnih objekata 50m uzvodno i nizvodno od svih podvodnih instalacija.
Dubine u akvatoriju marina ili pristana treba da budu obezbeđene na nivou dubina u plovnom putu i iznose 3.5m ispod niskog plovidbenog nivoa. U marinama nižeg ranga dubina može biti manja, određuje se na osnovu kategorije marine prema važećim propisima i uslovima nadležnih institucija.
Na mestima na kojima su projektovane i izvedene stepenice na izgrađenoj kosoj obali, kao i 5m uzvodno i nizvodno od stepeništa, zabranjuje se postavljanje bilo kakvih objekata.
6.4.2. Veličina i položaj po tipovima plovnih objekata
Veličina se definiše kao maksimalna površina koju plovni objekat zauzima na vodi i maksimalna površina zatvorenog dela plovnog objekta, kao i maksimalna visina iznad površine akvatorije, odnosno maksimalni broj zatvorenih etaža iznad platoa pontona.
Položaj plovnih objekata se definiše osovinskim rastojanjem i rastojanjem između dva susedna objekta.
Položaj i veličina su definisani za svaki tip objekta posebno.
GRAFIČKI PRIKAZ POLOŽAJA I VELIČINE PLOVNIH OBJEKATA
PRIKAZ PLOVNIH OBJEKATA U OSNOVI
PRIKAZ PLOVNIH OBJEKATA U IZGLEDU
PRESEK KROZ PLOVNI OBJEKAT
Marine
Usidreni plovni objekat sa grupom osnovnih sadržaja marine može biti:
- Maksimalna površina koju usidreni plovni objekat zauzima na vodi je 450m2.
- Maksimalna površina zatvorenog dela plovnog objekta je 250m2.
- Objekat može biti visine maksimalno 6m iznad površine akvatorije, odnosno u cilju očuvanja vizura može imati maksimalno jednu zatvorenu etažu iznad platoa. Moguće je ispod platoa pontona (u okviru korita plovnog objekta) ostvariti jednu etažu namenjenu pomoćnim prostorijama.
Ukupna površina marine sa zonom za organizovano sidrenje može zahvatati prostor čije su maksimalne dimenzije:
- reka Dunav 200m duž obale/40m,
- reka Sava 200m duž obale /30m,
- rukavac Dunava pored Velikog ratnog ostrva 200m duž obale /150m.
Minimalno međusobno rastojanje marina, kao i rastojanje od drugih plovnih objekata je 30m. S obzirom na veliku raznolikost oblika i veličina zona za organizovano sidrenje nije definisan osovinski razmak između marina. Orijentacioni broj marina po zonama dat je na osnovu maksimalnih gabarita marina.
Pristani
Maksimalna površina koju pristan zauzima na vodi je 50m2.
Minimalna udaljenost između pristana i susednih nizvodnih i uzvodnih plovnih objekata ne sme biti manja od 20m. Krajnja tačka u liniji tih objekata prema plovnom putu ne sme prelaziti krajnju tačku pristana.
S obzirom na dosadašnje potrebe za prevoz putnika, za putničke pristane predviđene su sledeće lokacije:
- Dunav, desna obala, km 1170+120 (Ušće, rampa za sneg),
- Dunav, leva obala, km 1172+700 (trenutno ne legalna deponija šljunka),
- Dunav, leva obala, km 1169+100 (ulaz u Jojkićev rukavac),
- Sava, desna obala, km 0+200 ("Beton hala"),
- Veliko ratno ostrvo (kupalište "Lido"),
- Dunav, desna obala, km 1163+200 (Ada Huja),
- Dunav, leva obala, km 1161 (Bela stena - Forkontumac).
Poprečni prevoz putnika se može obavljati na reci Savi i rukavcima reke Dunava samo pri povoljnom plovidbenom nivou vodostaja, čamcima registrovanim za javni prevoz, sa registrovanih pristana projektovanim i izvedenim prema odobrenom projektu.
S obzirom na dosadašnje potrebe za prevoz putnika, za pristane su predviđene sledeće lokacije:
- Sava, desna obala, km 5+050 (Staro savsko kupatilo),
- Sava, desna obala, km 3+750 (ulaz u Čukarički rukavac),
- Sava, leva obala, km 6+700 (Novi Beograd - Blok 45),
- Rukavac reke Dunav, desna obala 1171 + 900 (pontonski most za "Lido"),
- Rukavac reke Dunav, desna obala km 1171+560,
- Veliko ratno ostrvo (kupalište "Lido").
Restorani na vodi
Objekat restorana na vodi sa grupom osnovnih i pratećih sadržaja može biti:
- Maksimalna površina koju plovni objekat zauzima na vodi je 450m2.
- Maksimalna površina zatvorenog dela plovnog objekta je 250m2.
- Objekat može biti visine maksimalno 6m iznad površine akvatorije, odnosno u cilju očuvanja vizura može imati maksimalno jednu zatvorenu etažu iznad platoa. Moguće je ispod platoa pontona (u okviru korita plovnog objekta) ostvariti jednu etažu namenjenu pomoćnim prostorijama - ostavama.
- Minimalno rastojanje objekta broda restorana od drugih plovnih objekata je 15m. Minimalni međusobni osovinski razmak je 45m. Dužina plovnog objekta (paralelno sa obalom) je A= maks. 30m.
Orijentacioni broj objekta po zonama dat je na osnovu minimalnog osovinskog razmaka.
Izuzetak od ovih pravila su zone broj: 47A, 56, 57, 58 i 84, za koje važe sledeća pravila:
Objekat restorana na vodi sa grupom osnovnih i pratećih sadržaja može biti:
- Maksimalna površina koju plovni objekat zauzima na vodi je 900m2.
- Maksimalna površina zatvorenog dela plovnog objekta je 500m2.
- Objekat može biti visine maksimalno 6m iznad površine akvatorije, odnosno u cilju očuvanja vizura može imati maksimalno jednu zatvorenu etažu iznad platoa. Moguće je ispod platoa pontona (u okviru korita plovnog objekta) ostvariti jednu etažu namenjenu pomoćnim prostorijama - ostavama.
- Minimalno rastojanje objekta od drugih plovnih objekata je 20m. Minimalni međusobni osovinski razmak je 95m. Dužina plovnog objekta (paralelno sa obalom) je A= maks. 75m.
Orijentacioni broj objekta po zonama dat je na osnovu minimalnog osovinskog razmaka.
Sportski klubovi
Objekat sportskog kluba sa grupom osnovnih i pratećih sadržaja može biti:
- Maksimalna površina koju plovni objekat zauzima na vodi je 450m2.
- Maksimalna površina zatvorenog dela plovnog objekta je 250m2.
- Objekat može biti visine maksimalno 6m iznad površine akvatorije, odnosno u cilju očuvanja vizura može imati maksimalno jednu zatvorenu etažu iznad platoa. Moguće je ispod platoa pontona (u okviru korita plovnog objekta) ostvariti jednu etažu namenjenu pomoćnim prostorijama - ostavama.
- Minimalno rastojanje objekta sportskog kluba od drugih plovnih objekata je 30m. Minimalni međusobni osovinski razmak je 45m. Dužina plovnog objekta (paralelno sa obalom) je A= maks. 30m.
Sportski klubovi se postavljaju u zonama u kojima je dozvoljeno postavljanje marina.
Delovi vodenog prostora koji će se koristiti za sportske aktivnosti i trening biće određeni posebnim uslovima Lučke kapetanije Beograd u skladu sa važećim propisima.
Poligoni za motonautičke i druge sportove na vodi (motonautičke trke, džet-ski trke, skijaška takmičenja i druge manifestacije na vodi) određuju se u rukavcu reke Dunav (između desne obale i Velikog ratnog ostrva) i Grocka, reka Dunav, km 1131 do km 1133.
Tospašin kanal, reka Dunav km 1131 do km 1133, desna obala su lokacije pogodne za trening motonautičkih sportova.
Na obalnom rubu, naspram lokacija određenih za poligon motonautičkih i sportova na vodi, u dužini od najmanje 200m, zabranjuje se postavljanje plovećih postrojenja.
Lokacija u rukavcu reke Dunav, između desne obale i Velikog ratnog ostrva ispunjava sve međunarodne kriterijume za održavanje takmičenja i manifestacija na vodi, pa su sa njom saglasni Nautički savez Jugoslavije - SCG, Skijaški savez SCG i Džet savez Srbije. Namensko korišćenje te lokacije nalaže uklanjanje svih plovećih postrojenja od obalnog ruba u dužini od najmanje 200m naspram hotela "Jugoslavija".
Kupališta i poligoni za nautičke sportove u toku sezone moraju biti propisno obeleženi.
Poligoni za jedriličarske i veslačke sportove se određuju na reci Dunav, uz desnu obalu od km 1.172+500 do km 1.174 i na reci Savi km 3+00 do km 5+00. S obzirom na to da se dati poligoni za jedriličarska i veslačka takmičenja nalaze većim delom u međunarodnom plovnom putu, za njihovo korišćenje je neophodno strogo pridržavanje čl. 14. i 15. Zakona o unutrašnjoj plovidbi ("Službeni glasnik RS", broj 54/90).
Lokacije za prateće plovne objekte neophodne za nautičke sportove (pristani, radionice, klupske prostorije i slično) određuju se načelno u zonama u blizini poligona koji su za te sportove namenjeni.
Rekreativni splavovi kućice
Ovim planom određene su samo zone u kojima je moguće postavljanje rekreativnih splavova kućica, a položaj, veličina i orijentacioni broj biće definisani drugim dokumentom.
6.5. Arhitektonsko i estetsko oblikovanje plovnih objekata
Svi objekti treba da budu ravnih linija, bez primene materijala uobičajenih u stambenoj izgradnji (opeka, crep, klasična stolarija). Arhitektura i estetika plovnih objekata uslovljena je uređivanjem priobalne zone.
U odnosu na arhitektonsko-estetske odlike postoje dve kategorije plovnih objekata:
Prva kategorija se primenjuje ukoliko je sa pešačke staze moguće vizuelno sagledavanje vodenog prostora i druge obale reke (nema visokog drveća koje zaklanja pogled). Plovni objekti arhitektonski treba da budu oblikovani da omoguće vizuelnu komunikaciju sa reke i na reku. U tom smislu objekti treba da su dominantno transparentni fasadama paralelnim sa obalom. Preporuka je da samo pomoćni prostori (sanitarni čvor, kuhinja i magacini) budu od neprovidnog materijala.
Primer za 1. kategoriju objekta (Beč)
OSNOVA
PRESEK
Druga kategorija se primenjuje ukoliko se između pešačke staze i vode nalaze kvalitetni zasadi visokog drveća ili druge fizičke prepreke, koje sprečavaju vizuelno sagledavanje vodenog prostora i druge obale reke mogu se postavljati i objekti koji ne moraju da budu dominantno transparentni svojim izgledom.
Primer za 2. kategoriju objekta (Budimpešta)
Pristup objektu i način vezivanja za obalu zavisi od tipa obale. Prema uslovima JP "Srbijavode" izvršena je sledeća podela:
1. Uređene obale u užem delu naselja sa obaloutvrdama, kejskim zidovima i nasipima.
2. Neuređene obale u užem delu naselja za koje je planskom i tehničkom dokumentacijom planirana izgradnja i uređivanje.
3. Neuređene obale sa linijom odbrane od velikih voda (odbrambeni nasipi van užeg dela gradskog tkiva).
4. Neuređene obale - prirodno visok teren bez odbrambene linije za odbranu od velikih voda.
Projektovanje, izgradnju pristupne staze i infrastrukturnih priključaka do objekta, kao i način vezivanja za obalu i za plovni objekt uraditi u zavisnosti od tipa obale i u skladu sa uslovima nadležne institucije (Lučka kapetanija Beograd, JP "Srbijavode"). Neophodno je obezbediti i njihovu saglasnost na projektnu dokumentaciju i nadzor nad izvođenjem radova.
Neophodno je maksimalno korišćenje postojećih vezova uz njihovu sanaciju.
Plovni objekat treba da bude privezan sa obalom pokretnim mostom, odnosno pristupnom stazom, jednom, a maksimum dve, tako da ne ometa korišćenje nižih platoa na obaloutvrdi i zonu prilaza duž obaloutvrde.
Širina pristupne staze koja povezuje plovni objekat sa obalom je min. 1.5m.
Prihvatne sajle i sam ulaz u objekat ne smeju ometati pešački i biciklistički saobraćaj po keju, i ne smeju ugroziti ili izazvati oštećenje obale.
Podna konstrukcija mosta mora da bude od materijala koji ne dozvoljava proklizavanje. Ograda pristupnog mosta treba da bude stabilna i bezbedna, od čvrstog materijala i transparentna.
U slučaju formiranja više marina duž obale predvideti jednu rampu za opsluživanje susednih marina sa odgovarajućom širinom vodenog prilaza.
Prilikom obezbeđivanja pristupa plovnom objektu izvršiti valorizaciju postojeće vegetacije u pristupnoj zoni, zadržati i sačuvati sva vredna stabla, u svemu prema uslovima JKP "Zelenilo-Beograd".
6.7. Uslovi za zaštitu kulturnih dobara
Zavod za zaštitu spomenika kulture grada Beograda je propisao mere zaštite u odnosu na značaj pojedinih lokacija sa aspekta zaštite kulturnog nasleđa.
Na široj teritoriji grada, koja obuhvata delove obala i vodenog prostora, nalazi se značajan broj kulturnih dobara, čiji je stepen zaštite dat tabelarno:
Ne dozvoljava se |
Posebni i opšti uslovi |
Opšti uslovi/mere zaštite |
1. Belo brdo |
1. Beogradska tvrđava |
1. Topčider |
2. Staro sajmište |
2. Staro jezgro Zemuna |
2. Kosančićev venac |
Predmetni prostor obuhvata delove prostorno kulturno-istorijskih celina, celina pod prethodnom zaštitom, kao i delove obala pojedinačnih spomenika kulture, objekte i komplekse sa statusom prethodne zaštite koji imaju prostorni karakter.
Sa aspekta zaštite kulturnog nasleđa njegovi najznačajniji i najvredniji prostori, deo su zone priobalja i obaloutvrda. Tako "Beogradska tvrđava" i Kosančićev venac "silaze" do reke i postaju njen integralni deo.
Opšte mere zaštite za postavljanje plovnih objekata
- pristup brodu - restoranu ne sme da devastira obalu, zelene površina i pešačke komunikacije;
- prilaz brodu mora biti krajnje jedostavan i funkcionalan, bez elemenata arhitekture i ne treba ga akcentovati ogradama, stubovima, portalima;
- postavljati isključivo plovne objekte - brodove u jednom nivou, bez spratne konstrukcije, u cilju očuvanja vizura sa reke i na reku;
- u zoni plovni objekti moraju biti usklađeni po tipu (brodovi ili splavovi) ili po obradi (boja, materijal ...);
- moguća namena: kafei, galerija, iznajmljivanje čamaca, pristan za turističke brodove za razgledanje grada sa reke.
Beogradska tvrđava, Staro jezgro Zemuna i Belo brdo Vinča uz opšte mere to jest uslove imaju i posebne i to:
Beogradska tvrđava
Deo zone od bastiona Sv. Jakova nizvodno, tj. prostor oko Kule Nebojša, sada funkcioniše kao mala marina, koju je potrebno urediti. Na ovom delu zone je moguće locirati nekoliko brodova sa različitim namenama koji bi oplemenili prostor i poslužili i kao kratko odmorište uz već postojeću biciklističku i pešačku stazu, u svemu prema uslovima/opštim merama zaštite.
Na preostalom delu obale do SC "25maj" - ne dozvoljava se postavljanje plovnih objekata.
Prilikom realizacije plana mesta za postavljanje plovnog objekta na delu obale i vodenog prostora na teritoriji grada Beograda u predmetnoj zoni "Beogradske tvrđave", obavezna je saradnja sa Zavodom za zaštitu spomenika kulture grada Beograda.
Staro jezgro Zemuna
- Na lokaciji kod "Starog hrasta" preko puta Keja oslobođenja 37, kao i lokaciji preko puta restorana "Šaran", kod Keja oslobođenja 8c dozvoljava se formiranje platformi u funkciji depoa za čamce i prateće sadržaje za potrebe matičnih sportskih klubova.
- Lokacija u pravcu ulice Đure Đakovića je prema RP "Starog jezgra Zemuna" planirana za marinu.
- Na delu Keja od ulice Đure Đakovića do restorana "Venecija", autorskom rešenju inž. Dragutina Kapusa, zabranjeno je postavljati plovne objekte.
- Na lokaciji ispred "Stare kapetanije", Kej oslobođenja 8, (na mestu postojećeg stuba u vodi) i uzvodno od restorana "Šaran" ka "Radecskom" dozvoljava se postavljanje plovnih objekata na vodi prema uslovima to jest prema opštim merama zaštite.
- Prilikom postavljanja plovnih objekata voditi računa da se ne ugroze pristupi i funkcionisanje matičnih sportskih klubova.
- Obavezno je ispoštovati smernice za uređivanje priobalnog dela, ugrađene u Regulacioni plan Starog jezgra Zemuna.
Belo brdo - Vinča
Uz izgrađenu obaloutvrdu dozvoljava se postavljanje pristana za turističke brodove koji dovoze putnike za razgledanje arheološkog lokaliteta. Takođe, u funkciji kulturnog turizma moguće je postaviti tri restorana na vodi u zoni broj 88, s tim da ovi plovni objekti imaju prvenstveno ugostiteljsku namenu u okviru koje se mogu pojaviti različite kulturne manifestacije kao izložbe, kamerna pozorišta, modne revije i slično.
Prilikom realizacije plana mesta za postavljanje plovnog objekta na delu obale i vodenog prostora na teritoriji grada Beograda u predmetnoj zoni, obavezna je saradnja sa nadležnim službama za zaštitu spomenika kulture.
6.8. Uslovi za kopneni saobraćaj
Kolski pristup lokacijama za postavljanje plovnih objekata dozvoljen je samo sa javnih saobraćajnica, prema uslovima organizacione jedinice Gradske uprave nadležne za poslove saobraćaja.
Pristupna saobraćajnica mora biti odgovarajućih dimenzija (minimalni kolski prilaz 4.5m), kako bi mogla da prihvati vozila za odnošenje smeća i protiv požarna vozila.
Snabdevanje robom i materijalom kao i odvoženje ambalaže i ostalih čvrstih otpadaka, vrši se sa javnih saobraćajnica i kolsko-pešačkih staza, kao i vodenim putem.
Parkiranje vozila za zaposlene i posetioce moguće je na postojećim javnim parking površinama, u neposrednoj blizini plovnog objekta. Do same lokacije treba obezbediti pešačku stazu, koja zajedno sa pristupom objektu mora biti adekvatno osvetljena i obezbeđena. Omogućiti nesmetano kretanje hendikepiranim osobama.
6.9. Uslovi za priključenje plovnih objekata na infrastrukturnu mrežu
Vodovod
Priključak plovnog objekta na vodovodnu mrežu izvesti u skladu sa uslovima JKP "Vodovod i kanalizacija" sa kojom vlasnik zaključuje ugovor o korišćenju vode.
Kanalizacija
Plovni objekti se ne smeju povezati na objekte gradske kanalizacije. Nije dozvoljeno direktno upuštanje otpadnih voda u vodotok. Plovni objekat mora da poseduje nepropusni tank, koji mora da ispunjava važeće sanitarno-tehničke uslove. Tankove treba da prazni za to ovlašćena JKP (sa kojom vlasnik zaključuje ugovor) i da odnosi na mesto koje odredi nadležni sanitarni organ.
Rekreativni splavovi kućice za sanitarno upotrebljene vode koriste montažne sanitarne čvorove sa samorazgradnjom.
Elektroenergetska mreža
Planirane plovne objekte napajati sa postojeće i planirane distributivne mreže 10kV. Napajanje vršiti iz planiranih kablovskih priključnih ormana smeštenih na neplavnom delu obale.
Postavljanjem plovnih objekata u zoni nadzemnih vodova moraju se zadovoljiti propisane sigurnosne udaljenosti i sigurnosne visine, prema Pravilniku o tehničkim normativima za izgradnju elektroenergetskih vodova nazivnog napona od 1kV do 400 kV ("Službeni list SFRJ", broj 65/88). Za izgradnju i postavljanje planiranih objekata u blizini nadzemnih vodova potrebno je izraditi elaborat kojim će se izvršiti provera propisanih rastojanja.
Manipulativni prostor plovnih objekata u priobalnom pojasu opremiti instalacijama javnog osvetljenja. Napajanje javnog osvetljenja će se vršiti iz postojeće električne mreže javnog osvetljenja. Mrežu 1 kV javnog osvetljenja izvesti podzemno, u rovu potrebnih dimenzija.
Na mestima gde se očekuju veća mehanička naprezanja tla i tamo gde može doći do oštećenja podzemnih vodova, iste postaviti u kablovsku kanalizaciju ili kroz zaštitne cevi.
Priključak na elektro mrežu izvesti u skladu sa uslovima "Elektrodistribucije Beograd" ili druge nadležne organizacije sa kojom vlasnik zaključuje ugovor o korišćenju.
Evakuacija otpada
Za odlaganje smeća potrebno je obezbediti potreban broj kontejnera i postaviti ih uz završni segment pristupne saobraćajnice ispred obaloutvrde.
Vlasnik je dužan da zaključi ugovor sa JKP "Gradska čistoća" ili drugim nadležnim komunalnim preduzećem za odnošenje smeća.
Na delu obale i vodenog prostora na teritoriji Beograda nalazi se zaštićeno prirodno dobro "Veliko ratno ostrvo", koje je zaštićeno kao predeo izuzetnih odlika rešenjem Skupštine grada Beograda od 11. aprila 2005. god. ("Službeni list grada Beograda", broj 7/2005).
Malo ratno ostrvo (Konjska ada), nizvodno kraj Ade Ciganlije, kao i vrbaci na desnoj obali Save predstavljaju važne lokacije za zimovanje malog kormorana Phalacrocorax pygmaeus, zakonom zaštićene i globalno ugrožene vrste. U toku zime na ovim lokacijama boravi i do 3% ukupne evropske populacije ove vrste. Na ovim lokacijama nije dozvoljeno postavljanje plovnih objekata, kao i u njihovoj neposrednoj blizini.
Prilikom postavljanja plovnih objekata na svim planiranim lokacijama u obalnom delu neophodno je ispoštovati sledeće uslove zaštite prirode i životne sredine:
- izgradnju plovnih objekata izvesti tako da pozicijom, gabaritima, materijalima, izgledom i načinom korišćenja uklopi u okolni prostor i namenu, to jest ne smeju se ugroziti ili narušiti prirodne vrednosti i pejzažne odlike prostora;
- pri izgradnji plovnih objekata i prilaza, sav višak zemlje, građevinskog materijala, kao i eventualni otpad, po završetku radova ukloniti i deponovati na lokaciju i pod uslovima koje će odrediti nadležna opštinska komunalna služba;
- u slučaju havarijskih oštećenja i izlivanja motornih ulja i goriva u toku pripreme lokacije i pri izgradnji, odnosno postavljanja plovnih pristana i pratećih objekata, oštećenja se moraju odmah sanirati radi sprečavanja dalje degradacije životne sredine, ili pak deponovati pod uslovima nadležne komunalne službe. Potpuna i što brža sanacija lokacije u ovakvim situacijama je obavezna;
- neophodno je sprečiti, odnosno onemogućiti svaki vid zagađenja vode i zemljišta od strane plovnih objekata;
- svi ploveći objekti koji se postavljaju moraju imati rešen odvod otpadnih i fekalnih voda (prečišćavanje, tankovi) i one se ni u kom slučaju ne smeju slobodno ispuštati u reku;
- komunalni otpad sa plovnog objekta se mora odlagati na način koji je propisala nadležna komunalna služba;
- vlasnik, odnosno korisnik plovnog objekta je dužan da spreči izlivanje štetnih materija (ulja, goriva, detergenata i slično) u reku;
- vlasnici, odnosno korisnici plovnih objekata su obavezni da nakon okončanja svih radova na izgradnji održavaju maksimalni nivo komunalne higijene;
- u slučaju napuštanja lokacije, vlasnik je obavezan da u roku od sedam dana ukloni izgrađeni prilaz i plovne objekte i lokaciju dovede u prvobitno stanje;
- na plovne objekte se ne smeju postavljati jaki reflektori i laseri (rotirajući i fiksni) usmereni u visinu ili ka reci, kako bi se izbegli negativni efekti na migratorne vrste ptica. Osvetljenje treba postaviti tako da ispuni uslove za bezbednost prilaza ljudi i bezbednost rečne plovidbe i pri tome izbeći osvetljavanje šire okoline objekta;
- vlasnik, odnosno korisnik plovnog objekta je dužan da spreči nagomilavanje otpada donesenog rekom i da ga redovno uklanja;
- objekti moraju da zadovolje važeće zakone i propise koji tretiraju problematiku buke.
Plovni objekat se ne može postaviti ukoliko lokacija prethodno nije opremljena instalacijama vodovoda, električne energije i instalacijama javnog osvetljenja, odnosno bez izgrađene saobraćajne infrastrukture (pristupne saobraćajnice i parking prostora), pejzažnog uređenja zone priobalja i drugo.
Planirati izgradnju vodonepropusnog platoa za manipulaciju sa otpadnim materijama i materijalima poreklom iz uklonjenih plovnih objekata, sa sabirnim šahtom za prikupljanje procednih voda, bez mogućnosti oceđivanja u reku.
Radi zaštite od požara objekti moraju biti realizovani prema tehničkim protivpožarnim propisima, standardima i normativima:
- Planiranim plovnim objektima mora biti obezbeđen pristupni put za vatrogasna vozila, najdalje 25m od objekta, širine 6m za dvosmerno ili 3.5m za jednosmerno kretanje, sa kružnom ili "T" okretnicom u skladu sa Pravilnikom o tehničkim normativima za pristupne puteve... ("Službeni list SRJ", broj 8/95).
- Predvideti hidrantsku mrežu u blizini plovnih objekata, sa udaljenjem spoljnih hidranata maksimum 80.0m od objekata, shodno Pravilniku o tehničkim normativima za spoljnu i unutrašnju hidrantsku mrežu za gašenje požara ("Službeni list SFRJ", broj 30/91).
- Predvideti pristupne puteve za vatrogasni brod, odnosno obezbediti prostor od min. 15m između plovnih objekata i 20m levo i desno od pristana za vatrogasni brod.
Planskim rešenjem, koje je usklađeno sa dopisom Uprave za zaštitu spasavanje u Beogradu, broj 217-2/06, omogućena je brza i efikasna intervencija vatrogasnih vozila i vatrogasnog broda.
7. Zone za odlaganje uklonjenih plovnih objekata
Zone koje se mogu koristiti za odlaganje neregistrovanih, neispravnih i bespravno postavljenih plovnih objekata su:
- Desna obala reke Save od km 18 do km 20.
- Reka Dunav, rukavac Tospašin kanal, km 1153-1161.
Procedura uklanjanja plovnih objekata je definisana odlukom (čl. 20. 21. 22. i 23.).
Datom stacionažom definisana je raspoloživa dužina obale za odlaganje ovih objekata, ali tačan broj mesta nije moguće definisati zbog izraženo različite veličine postojećih plovnih objekata.
Procedura za postavljanje plovnog objekta definisana je odlukom. U skladu sa tim vlasnik plovnog objekta dužan je da za postavljanje plovnog objekta pribavi uslove i saglasnosti od svih nadležnih institucija.
Sve akvatorije koje se koriste za sidrenje i pristajanje plovnih objekata moraju biti obeležene od strane ovlašćene ustanove.
Svi građevinski radovi na obali, neophodni za postavljanje i funkcionisanje plovnih objekata, projektuju se i izvode u skladu sa Zakonom o planiranju i izgradnji ("Službeni glasnik RS", br. 47/03, 34/06), na osnovu urbanističkih planova.
Ovaj plan je urađen u skladu sa važećim detaljnim, regulaconim i planovima detaljne regulacije i preuzete su njihove odredbe i planska rešenja.
U plan su ugrađene odredbe i planska rešenja iz sledećih urbanističkih planova:
- Generalni plan Beograda ("Službeni list grada Beograda", br. 27/03, 25/05)
- Izmena i dopuna DUP-a uređivanja obala u Zemunu (od Restorana Šaran do Hotela Jugoslavija) ("Službeni list grada Beograda", broj 16/90)
- DUP Sportsko-rekreativnog centra Ada Ciganlija ("Službeni list grada Beograda", broj 25/80)
- DUP savske obale ("Službeni list grada Beograda", broj 01/81)
- PDR Starog jezgra Zemuna ("Službeni list grada Beograda", broj 34/03)
- PDR privredne zone Gornji Zemun - zone 3 i 4 ("Službeni list grada Beograda", broj 14/05)
- Odluka o određivanju urbanističkih planova, koji u celini i delovima nisu u suprotnosti sa zakonom o planiranju i izgradnji ("Službeni list grada Beograda", br. 30/03, 23/04), kojom se navedeni plan sprovodi u celini.
Sastavni deo ovog plana su: B. tabela: Posebna pravila za postavljanje plovnih objekata po zonama, V. Grafički prilozi, G. Dokumentacija plana i D. Katalog mesta na kojima je moguće postavljanje plovnih objekata sa posebnim pravilima po zonama.
Ovaj plan objaviti u "Službenom listu grada Beograda".
Grafički prilozi, koji su sastavni deo ovog plana, objavljeni su u "Sl. listu grada Beograda", br. 4/2007, str. 54-80.