PROGRAMPOLAGANJA ISPITA ZA STICANJE PROFESIONALNOG ZVANJA OVLAŠĆENI INTERNI REVIZOR("Sl. glasnik RS", br. 38/2007) |
Ovim programom utvrđuju se predmeti i sadržaj predmeta za polaganje ispita za sticanje profesionalnog zvanja ovlašćeni interni revizor kod Komore ovlašćenih revizora (u daljem tekstu: Komora), kao i druga pitanja u vezi sa programom polaganja stručnog ispita za sticanje profesionalnog zvanja ovlašćeni interni revizor.
Ispit za sticanje profesionalnog zvanja ovlašćeni interni revizor polaže se prema ispitnom programu koji obuhvata sledeće predmete:
1. Uloga i aktivnosti internog revizora u upravljanju, utvrđivanju rizika i kontrola;
2. Izvođenje interne revizije;
3. Analiza poslovanja i informacione tehnologije;
4. Poslovno upravljačke veštine.
Kandidat za sticanje zvanja ovlašćeni interni revizor, koji poseduje sertifikat ovlašćeni revizor, dužan je da za sticanje zvanja ovlašćeni interni revizor položi ispite iz stava 1. tačka 1. i 2. ovog člana.
Predmeti iz člana 2. ovog programa sadrže sledeće ispitne oblasti:
1. Uloga i aktivnosti internog revizora u upravljanju, utvrđivanju rizika i kontrola
A. Usaglašenost sa zahtevima iz standarda interne revizije
- Cilj, ovlašćenja i odgovornosti u obavljanju interne revizije
- Nezavisnost i objektivnost
- Kontinuirana obuka
- Delovanje u skladu sa profesionalnom etikom
B. Planiranje zasnovano na oceni rizika i na određivanju prioriteta interne revizije
- Donošenje plana za procenu rizika
- Utvrđivanje potreba interne revizije (kadrovi, sredstva)
- Koordinacija rada sa eksternom revizijom kao i kontrolama organizovanim u preduzeću
- Izbor konkretnog angažovanja
- Razgovor sa menadžmentom i pribavljanje odobrenja donetog plana
V. Razumevanje uloge interne revizije u sistemu upravljanja
- Pribavljanje odobrenja menadžmenta za konkretan angažman
- Diskutovanje plana angažovanja
- Izveštavanje o ključnim nalazima revizije
- Redovno izveštavanje menadžmenta o najznačajnijim indikatorima poslovanja
- Razmatranje područja značajnih rizika
- Procena mehanizma izveštavanja menadžmenta
- Procena efikasnosti uspostavljenog sistema organizacije i upravljanja preduzećem
- Procena usaglašenosti sa utvrđenim politikama i regulativom
- Pomoć menadžmentu u proceni nezavisnosti eksternog revizora
G. Izvršenje ostalih uloga, zadataka i odgovornosti interne revizije
- Usaglašenost sa etičkim principima i utvrđivanje odstupanja od istih
- Upravljanje rizicima
- Privatnost
- Informisanost o fizičkoj bezbednosti
- Definisanje narušavanja i odstupanja od utvrđenih principa bezbednosti u celini
- Izveštavanje o usaglašenosti
D. Elementi poznavanja rizika u upravljanju i kontroli
- Principi korporativnog upravljanja
- Alternativni kontrolni postupci
- Pojam i koncept rizika
- Tehnike upravljanja rizicima
- Uticaj upravljanja rizicima na organizacione strukture i stil rukovođenja
- Upravljanje promenama
- Upravljanje konfliktom
- Kontrolne tehnike
- Vrste kontrola
Đ. Plan angažovanja (plan rada interne revizije)
- Iniciranje preliminarnog razgovora i istraživanje oblasti konkretnog angažmana
- Sastavljanje detaljne procene rizika
- Koordinacija angažmana sa eksternim revizorom i nadzornim organom
- Definisanje procedura izvršenja angažmana
- Utvrđivanje profila kadrova i sredstava potrebnih za obavljanje angažmana
- Adekvatno planiranje i nadzor nad izvršenjem angažmana
- Priprema plana rada
A. Izvođenje revizijskog zadatka (angažovanja)
- Iznalaženje i primena odgovarajućih standarda
- Sagledavanje potencijalne pronevere i krađe
- Prikupljanje podataka i utvrđivanje njihove relevantnosti, dovoljnosti i kompletnosti
- Analiza i interpretacija pribavljenih podataka
- Izrada radnih papira
- Pregled radnih papira
- Izrada nacrta nalaza i zaključaka
- Procena izvršenja poslova članova tima
B. Izvođenje specifičnih zadataka
- Revizijski angažmani:
(a) Revizija trećih lica i ugovorena revizija
(b) Due deligence
(c) Revizija ključnih pokazatelja poslovanja
(d) Revizija efikasnosti i efektivnosti poslovanja
(e) Revizija IT tehnologije
(f) Revizija poslovanja u celini
- Konsultantski angažmani:
(a) Obuka iz oblasti interne revizije
(b) Uvid u poslovanje
(c) Informaciona tehnologija i razvoj informacionih sistema
(d) Izrada sistema za merenje pokazatelja izvršenja poslovnih aktivnosti
V. Nadzor nad rezultatima izvršenja zadatka
- Definisanje adekvatnih "follow - up" aktivnosti
- Utvrđivanje adekvatnog metoda nadzora nad rezultatima angažmana
- Sprovođenje "follow - up" aktivnosti
- Razmatranje plana nadzora i rezultata izvršenog angažmana
G. Prepoznavanje elemenata pronevere
- Definisanje uzorka
- Revizija pronevera
- Korišćenje računara u analizi podataka
- Tipovi pronevera
D. Pomoćna sredstva u izvođenju interne revizije
- Odabir uzorka
- Statističke analize
- Metode pribavljanja podataka
- Analitički pregled
- Posmatranje
- Izrada mape (uključujući "flowchart")
3. Analiza poslovanja i informacione tehnologije
A. Poslovni procesi
- ISO standardi
- Planiranje
- Analiza poslovnih procesa
- Upravljanje zalihama
- Marketing
- Upravljanje kadrovima
B. Finansijsko računovodstvo i finansije
- Osnove finansijskog računovodstva
- Analiza finansijskih izveštaja
- Analiza pojedinih bilansnih pozicija
- Finansijski instrumenti
- Metode procene vrednosti
V. Upravljačko računovodstvo
- Koncept troškova
- Planiranje kapitala
- Plan poslovanja
- Transferne cene
- Analize troškova i profita
- Odgovorno računovodstvo
G. Regulativa, zakonodavstvo i ekonomija
- Uticaj zakonskih propisa i regulative
- Sistem oporezivanja
- Ugovori
- Priroda i pravila zakonodavne regulative
D. Informaciona tehnologija
- Osnove informacione tehnologije
4. Poslovno upravljačke veštine
A. Strateški menadžment
- Globalne analitičke tehnike
- Industrijsko okruženje
- Konkurencija na globalnom nivou
- Strateške odluke
B. Globalno poslovno okruženje
- Kulturno/pravno/političko okruženje
- Ekonomsko/finansijsko okruženje
V. Organizaciono ponašanje
- Motivisanost
- Komunikacija
- Izvršenje zadataka
- Organizaciona struktura
G. Upravljačke veštine
- Formiranje i razvoj grupa/timova
- Rukovođenje timom
- Veštine rukovođenja timom
D. Pregovaranja/ugovaranje
- Konfliktna rešenja
- Prednosti pregovaranja
Komora je dužna da organizuje odgovarajući broj časova obuke za polaganje ispita iz člana 2. ovog pravilnika.
Obuku i polaganje ispita po ovom programu organizuje i sprovodi Komisija za sprovođenje ispita, obuku i kontinuirano profesionalno usavršavanje (u daljem tekstu: Komisija), u skladu sa Odlukom o obrazovanju Komisije za sprovođenje ispita, obuku i kontinuirano profesionalno usavršavanje, Pravilnikom o uslovima i postupku polaganja ispita za sticanje profesionalnog zvanja ovlašćeni revizor i ovlašćeni interni revizor i ovim programom. Zadatak Komisije je da blagovremeno i u skladu sa pravilima struke organizuje obuku za polaganje ispita.
O sprovođenju obuke i polaganju ispita odlučuje Savet Komore na predlog Komisije.
Predlog Komisije iz stava 3. ovog člana sadrži:
- nazive predmeta;
- broj časova i dana sprovođenja obuke i polaganja ispita;
- imena predavača i ispitivača po predmetima ili oblastima;
- potreba za eksternim angažovanjem predavača;
- vremenski period održavanja obuke i polaganja ispita;
- nazive literature i autori;
- druge podatke neophodne za sprovođenje obuke i polaganja ispita.
Komisija utvrđuje potrebnu literaturu za obuku i polaganje ispita iz člana 2. ovog programa.
Komisija je dužna da blagovremeno objavljuje na sajtu Komore spisak naslova literature i autora, kao i njihove izmene, za obuku i polaganje ispita iz člana 2. ovog programa.
Kandidatima za sticanje zvanja ovlašćeni interni revizor koji su završili obuku i stručno usavršavanje i stekli ispravu o sticanju zvanja iz oblasti računovodstva i revizije kod strukovnog udruženja ili drugog pravnog lica koje je registrovano za obavljanje ove delatnosti, Komisija može priznati određeni ispit ili ispite, ukoliko su položeni po programu koji odgovara ovom programu. Komisija je dužna da sa posebnom pažnjom ceni sadržaj programa ispita, kao i stručnost lica koja su vršila ispitivanje kod polaganja ispita.
Na osnovu izvršenih procena u skladu sa članom 6. ovog pravilnika, Komisija podnosi predlog Savetu Komore za priznavanje ispita, o čemu Savet donosi odluku. Odluka Saveta Komore je konačna i protiv nje se može pokrenuti upravni spor.
Ovaj program, po dobijanju saglasnosti Ministarstva finansija, objavljuje se u "Službenom glasniku RS" i stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja.
Data saglasnost Ministarsva finansija prilaže se uz ovaj program i čini njegov sastavni deo.