PRAVILNIK

O DOPUNI PRAVILNIKA O NASTAVNOM PLANU I PROGRAMU OGLEDA ZA OBRAZOVNE PROFILE KOZMETIČKI TEHNIČAR, LABORATORIJSKI TEHNIČAR, MEDICINSKA SESTRA - TEHNIČAR, STOMATOLOŠKA SESTRA - TEHNIČAR, FARMACEUTSKI TEHNIČAR, FIZIOTERAPEUTSKI TEHNIČAR, ZDRAVSTVENI NEGOVATELJ I MASER
- Program maturskog ispita -

("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 3/2007)

Član 1

U Pravilniku o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovne profile kozmetički tehničar, laboratorijski tehničar, medicinska sestra - tehničar, stomatološka sestra - tehničar, farmaceutski tehničar, fizioterapeutski tehničar, zdravstveni negovatelj i maser ("Prosvetni glasnik RS", br. 25/04, 14/05 i 8/06), posle Programa završnog ispita za ogledne obrazovne profile zdravstveni negovatelj i maser, dodaje se Program maturskog ispita za ogledne obrazovne profile kozmetički tehničar, laboratorijski tehničar, medicinska sestra - tehničar, stomatološka sestra - tehničar, farmaceutski tehničar i fizioterapeutski tehničar, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Član 2

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".

PROGRAM MATURSKOG ISPITA
ZA OGLEDNE OBRAZOVNE PROFILE KOZMETIČKI TEHNIČAR, LABORATORIJSKI TEHNIČAR, MEDICINSKA SESTRA - TEHNIČAR, STOMATOLOŠKA SESTRA - TEHNIČAR, FARMACEUTSKI TEHNIČAR I FIZIOTERAPEUTSKI TEHNIČAR

 

Cilj maturskog ispita

Maturskim ispitom proverava se da li je učenik, po uspešno završenom obrazovanju za odgovarajući obrazovni profil, stekao programom propisana znanja, veštine i glavne stručne kompetencije za zanimanja za koja se školovao u okviru obrazovnog profila po programu ogleda.

Struktura maturskog ispita

Maturski ispit za učenike koji su se školovali po oglednom programu za obrazovne profile: kozmetički tehničar, laboratorijski tehničar, medicinska sestra - tehničar, stomatološka sestra - tehničar, farmaceutski tehničar i fizioterapeutski tehničar, sastoji se od tri nezavisna ispita:

- ispit iz srpskog jezika, odnosno jezika nacionalne manjine (u daljem tekstu: maternji jezik);

- ispit za proveru stručno-teorijskih znanja;

- maturski praktični rad.

Preduslovi za polaganje maturskog ispita

Učenik polaže maturski ispit u skladu sa Zakonom. Maturski ispit može da polaže učenik koji je uspešno završio četiri razreda srednje škole po programu ogleda za ovaj obrazovni profil.

Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje (u daljem tekstu: Centar) u priručniku o polaganju maturskog ispita za ovaj obrazovni profil (u daljem tekstu: priručnik):

- određuje posebne preduslove za polaganje maturskog ispita;

- utvrđuje listu tema za pismeni ispit iz maternjeg jezika, sa uputstvima za organizaciju ispita i ocenjivanje;

- priprema zbirku zadataka za završni test provere stručno-teorijskih znanja sa uputstvima za strukturiranje testa i njegovo ocenjivanje;

- priprema listu standardizovanih radnih zadataka i kombinacija za maturski praktični rad i liste za ocenjivanje sa uputstvima za organizaciju i realizaciju ispita.

Jedinstvenu listu tema određuju nastavnici maternjeg jezika iz svih škola u kojima se ostvaruje ogled za dati obrazovni profil.

Zbirku zadataka za završni test i praktične radne zadatke pripremaju nastavnici stručnih predmeta iz svih škola u kojima se ostvaruje ogled, u saradnji sa Centrom.

Centar dostavlja priručnik svakoj školi koja ostvaruje nastavni plan i program ogleda.

Priručnik se može dopunjavati svake školske godine.

Organizacija maturskog ispita

Maturski ispit sprovodi se u školi i prostorima gde se nalaze radna mesta i uslovi za koje se učenik obrazovao.

Za svakog učenika direktor škole određuje mentora. Mentor je nastavnik stručnih predmeta i koji je obučavao učenika u toku školovanja. On pomaže učeniku u pripremama za polaganje testa za proveru stručno-teorijskih znanja i maturskog praktičnog rada.

U okviru perioda planiranog programom ogleda za pripremu i polaganje maturskog ispita, škola organizuje konsultacije i dodatnu pripremu učenika za polaganje ispita, obezbeđujući dodatne uslove u pogledu prostora, opreme i vremenskog rasporeda.

Maturski ispit za učenika može da traje najviše pet dana. U istom danu učenik može da polaže samo jedan deo maturskog ispita.

Za svaki deo maturskog ispita direktor škole imenuje stručnu ispitnu komisiju, koju čine tri člana i tri zamenika.

Svaki deo maturskog ispita se ocenjuje i na osnovu tih ocena utvrđuje se opšti uspeh na maturskom ispitu.

Ispit iz maternjeg jezika

Cilj ispita iz maternjeg jezika je provera jezičke pismenosti, poznavanja književnosti kao i opšte kulture.

Ispit se polaže pismeno i traje tri sata.

Na pismenom ispitu iz maternjeg jezika učenik obrađuje jednu od četiri ponuđene teme, koje utvrđuje ispitni odbor škole, na predlog stručnog veća nastavnika maternjeg jezika, sa jedinstvene liste tema objavljene u Priručniku.

Ocenu pisanog rada utvrđuje ispitna komisija na osnovu pojedinačnih ocena svakog člana ispitne komisije.

Ispit za proveru stručno-teorijskih znanja

Cilj ovog dela maturskog ispita je provera stručno-teorijskih znanja neophodnih za obavljanje poslova i zadataka za čije se izvršenje učenik osposobljava tokom školovanja. Ova znanja stiču se zavisno od obrazovnog profila, kroz sledeće predmete:

KOZMETIČKI TEHNIČAR

LABORATORIJSKI TEHNIČAR

MEDICINSKA SESTRA - TEHNIČAR

Estetska nega

Medicinska biohemija

Zdravstvena nega

Masaža

Medicinska mikrobiologija

Interna medicina

Kozmetologija

Hematologija sa transfuziologijom

Hirurgija

Dermatologija sa negom

Osnovi kliničke medicine

Infektologija

Estetska hirurgija sa negom

Laboratorijske tehnike

Neuropsihijatrija

 

 

Pedijatrija

 

 

Ginekologija i akušerstvo

STOMATOLOŠKA SESTRA - TEHNIČAR

FARMACEUTSKI TEHNIČAR

FIZIOTERAPEUTSKI TEHNIČAR

Bolesti zuba

Farmaceutska tehnologija

Fizikalna medicina sa balneoklimatologijom

Stomatološka protetika

Farmakognozija

Kineziologija

Preventivna i dečija stomatologija

Farmaceutsko-tehnološke operacije i postupci

Kineziterapija

Parodontologija i oralna medicina

Farmakologija

Specijalna rehabilitacija

Oralna hirurgija

Farmaceutska hemija sa analitikom lekova

Masaža

Ortopedija vilica

Organizacija farmaceutske delatnosti

 

Ispit se polaže pismeno, rešavanjem testa za proveru stručno-teorijskih znanja, koji se sastoji od 50 pitanja, a vrednuje se sa ukupno 100 bodova. Bodovi se prevode u uspeh. Skala uspešnosti je petostepena.

Ukupan broj bodova ostvaren na testu

USPEH

do 50

nedovoljan (1)

51 - 63

dovoljan (2)

64 - 75

dobar (3)

76 - 87

vrlo dobar (4)

88 - 100

odličan (5)

Test priprema Centar, na osnovu zbirke zadataka za završni test.

Komisiju za pregled testova čine tri nastavnika stručnih predmeta.

Maturski praktični rad

Cilj maturskog praktičnog rada je provera glavnih stručnih kompetencija propisanih oglednim planom i programom za pojedinačne obrazovne profile:

KOZMETIČKI TEHNIČAR

LABORATORIJSKI TEHNIČAR

MEDICINSKA SESTRA - TEHNIČAR

- dijagnostikovanje, sprovođenje kozmetoterapijske i estetske procedure na regiji lica

- parazitološka, bakteriološka, virusološka, serološka i mikološka analiza

- posmatranje i zbrinjavanje bolesnika, sprovođenje lične higijene, primena mera lične zaštite, principa asepse i antisepse i sprečavanje intrahospitalnih infekcija

- dijagnostikovanje, sprovođenje kozmetoterapijske i estetske procedure na regiji tela

- kvalitativna i kvantitativna hematološka analiza

- pripremanje bolesnika za sprovođenje medicinskih procedura u dijagnostičke svrhe, asistencija lekaru i vođenje prateće dokumentacije

- dijagnostikovanje, sprovođenje kozmetoterapijske i estetske procedure na regiji šaka i stopala

- kvalitativna i kvantitativna biohemijska analiza krvi i urina

- primena propisane terapije, ishrana bolesnika i sprovođenje zdravstveno-vaspitnog rada

STOMATOLOŠKA SESTRA - TEHNIČAR

FARMACEUTSKI TEHNIČAR

FIZIOTERAPEUTSKI TEHNIČAR

- asistiranje pri zbrinjavanju pacijenta u stomatologiji

- izrada lekova, medicinskih i kozmetičkih sredstava po propisanoj recepturi

- sprovođenje foto-, termo, hidro-, mehano-, elektro, magneto-, sono- i balneoklimatoloških terapijskih procedura

- sterilizacija stomatoloških instrumenata i materijala

- učešće u prometu sirovina, ambalaže, lekova, medicinskih i kozmetičkih sredstava

- merenje obima i dužine ekstremiteta, obima pokretljivosti i mišićne snage manuelno - mišićnim testom (MMT)

 

- kvalitativna i kvantitativna analiza sirovina, poluproizvoda i gotovih proizvoda u farmaceutskoj praksi

- osposobljavanje pacijenta za upotrebu ortoza, pomagala za hod i transfere

Maturski praktični rad sprovodi se u školi i prostorima gde se nalaze radna mesta i uslovi za koje se učenik obrazovao u toku svog školovanja.

Ocenu o stečenim propisanim kompetencijama daje ispitna komisija. Komisiju čine tri člana i tri zamenika, koje imenuje direktor škole. Komisiju čine:

- dva nastavnika stručnih predmeta za obrazovni profil, od kojih je jedan predsednik komisije i

- predstavnik poslodavaca - stručnjak u datoj oblasti koga predlaže Unija poslodavaca Srbije u saradnji sa odgovarajućim poslovnim udruženjima, Privrednom komorom Srbije i Centrom. Bazu podataka o članovima ispitnih komisija vodi Centar.

Na maturskom praktičnom radu učenik izvršava dva odnosno tri radna zadatka. Broj radnih zadataka odgovara broju propisanih glavnih stručnih kompetencija, a svaka kompetencija proverava se jednim radnim zadatkom.

Od standardizovanih radnih zadataka sačinjava se odgovarajući broj kombinacija radnih zadataka za maturski praktični rad. Broj kombinacija mora biti za 10% veći od broja učenika koji polažu maturski ispit u jednoj školi.

Učenik ima pravo da izvlači kombinaciju radnih zadataka.

Elementi koji se vrednuju kod svakog radnog radnog zadatka su:

1. priprema za izradu radnog zadatka (pisani tekst);

2. urednost na radu;

3. izrada radnog zadatka:

3.1. redosled operacija, odnosno tehnološki proces izrade;

3.2. očekivano vreme za izradu;

3.3. parametri kvaliteta.

Svaki radni zadatak može da se oceni sa najviše 100 bodova. Uspeh na maturskom praktičnom radu zavisi od ukupnog broja bodova koje je učenik stekao izvršavanjem svih propisanih radnih zadataka.

Svaki član ispitne komisije unosi ocene u svoj obrazac za ocenjivanje, koji sadrži standarde za dati radni zadatak.

Na osnovu pojedinačnog ocenjivanja svih članova, komisija utvrđuje prosečan broj bodova za svaki radni zadatak i taj podatak unosi u zbirni obrazac za ocenjivanje radnih zadataka na maturskom praktičnom radu, koji je sastavni deo zapisnika o polaganju maturskog ispita.

Ukupan broj bodova koji učenik ostvari na maturskom praktičnom radu, jednak je zbiru postignutih bodova na svim radnim zadacima. Ukupan broj bodova prevodi se u uspeh. Skala uspešnosti je petostepena.

UKUPAN BROJ BODOVA

USPEH

3 radna zadatka

 

do 150

nedovoljan (1)

151 - 189

dovoljan (2)

190 - 225

dobar (3)

226 - 260

vrlo dobar (4)

261 - 300

odličan (5)

 

Diploma i uverenje

Učenik koji je položio maturski ispit, stiče pravo na izdavanje diplome o stečenom srednjem obrazovanju za odgovarajući obrazovni profil.

Uz diplomu učenik dobija i uverenje o položenim ispitima u okviru savladanog programa ogleda za obrazovni profil.