1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO | |||
Teorijska | Vežbe | Praktična | Nastava u | |||
II | 74 | 37 | 111 | |||
III | 70 | 35 | 105 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Sticanje teorijskih znanja o osnovnim sistemima na motorima SUS i motornim vozilima
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: drugi
NAZIV MODULA | Trajanje modula |
Podela motornih vozila i motora SUS i njihovi glavni delovi | 13 |
Način rada motora SUS, goriva i maziva | 44 |
Dinamika motornog mehanizma | 12 |
Sistemi na motoru SUS | 42 |
Razred: treći
NAZIV MODULA | Trajanje modula |
Osnovni sistemi na motornim vozilima | 8 |
Sistem za prenos snage | 30 |
Kretači i sistem oslanjanja | 21 |
Sistem upravljanja | 16 |
Sistem za kočenje | 21 |
Noseći sistem i specijalni uređaji na vozilima | 9 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Podela motornih vozila i motora SUS i njihovi glavni delovi |
Trajanje modula: | 13 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
|
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost na | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički rad |
* | * | * | * | * | * | * |
Naziv modula: | Osnovni sistemi na motornim vozilima |
Trajanje modula: | 8 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
|
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost na | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički rad |
* | * | * | * | * | * |
Naziv modula: | Sistem za prenos snage |
Trajanje modula: | 30 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
|
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost na | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički rad |
* | * | * | * | * | * | * |
Naziv modula: | Kretači i sistem oslanjanja |
Trajanje modula: | 21 čas |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
|
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost na | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički rad |
* | * | * | * | * | * | * |
Naziv modula: | Sistem upravljanja |
Trajanje modula: | 16 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
|
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost na | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički rad |
* | * | * | * | * | * |
Naziv modula: | Sistem za kočenje |
Trajanje modula: | 21 čas |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
|
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost na | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički rad |
* | * | * | * | * | * | * |
Naziv modula: | Noseći sistem i specijalni uređaji na vozilima |
Trajanje modula: | 10 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
|
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost na | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički rad |
* | * | * | * |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Janković, Janićijević, Todorović: Konstrukcija motornih vozila
- Lenasi, Ristanović: Motorna vozila
- Janković, Janićijević: Tehnologija obrazovnog profila
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Osnove mašinstva,
- Osnove praktičnih veština.
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO | |||
Teorijska | Vežbe | Praktična | Nastava u | |||
II | 74 | 37 | 111 | |||
III | 70 | 35 | 105 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Sticanje osnovnih znanja o diskretnim elektronskim elementima, njihovim karakteristikama i primeni u elektronskim kolima
- Sticanje osnovnih znanja o linearnim, logičkim i impulsnim integrisanim kolima koja su potrebna za ostale stručne predmete
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: drugi
NAZIV MODULA | Trajanje modula |
Diode | 27 |
Bipolarni tranzistori | 51 |
FET-ovi | 15 |
Oscilatori, tiristori i optoelektronika | 18 |
Razred: treći
NAZIV MODULA | Trajanje modula |
Linearna integrisana kola | 42 |
Digitalna tehnika | 51 |
Impulsna elektronika | 12 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Diode |
Trajanje modula: | 27 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
|
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost na | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički rad |
* | * | * | * | * | * | * |
Naziv modula: | Bipolarni tranzistor |
Trajanje modula: | 51 čas |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
vežbe:
|
vežbe:
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost na | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički rad |
* | * | * | * | * | * | * |
Naziv modula: | FET-ovi |
Trajanje modula: | 15 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
|
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost na | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički rad |
* | * | * | * | * | * | * |
Naziv modula: | Oscilatori i tiristori |
Trajanje modula: | 18 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
|
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost na | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički rad |
* | * | * | * | * | * | * |
Naziv modula: | Impulsna elektronika |
Trajanje modula: | 12 časova (8 časova teorije, 4 časa vežbi) |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
|
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost na | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički rad |
* | * | * | * | * | * | * |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- R. Opačić: Elektronika 1
- Ratko Opačić: Elektronika 2
- Topalović: Digitalna elektronika
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Osnove elektrotehnike – prvi razred,
- Osnove elektrotehnike – drugi razred,
- Elektronika – drugi razred.
ELEKTRIČNI I ELEKTRONSKI SISTEMI NA VOZILIMA
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO | |||
Teorijska | Vežbe | Praktična | Nastava u | |||
II | 148 | 222 | 370 | |||
III | 210 | 350 | 60 | 620 | ||
IV | 217 | 372 | 90 | 679 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Osposobljavanje učenika za obavljanje poslova održavanja, dijagnostikovanja i otklanjanja neispravnosti na električnim i elektronskim sistemima na vozilima
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: drugi
NAZIV MODULA | Trajanje modula |
Električne instalacije i osvetljenje na vozilima | 112 |
Električne mašine na vozilima | 148 |
Davači na vozilima | 110 |
Razred: treći
NAZIV MODULA | Trajanje modula |
Elektronska upravljačka jedinica i izvršni elementi na vozilima | 70 |
Baterijski sistemi paljenja na vozilima | 120 |
Elektronski sistemi ubrizgavanja benzinskog motora | 210 |
Kombinovani elektronski sistemi paljenja i ubrizgavanja benzinskog motora | 160 |
Blok praktična nastava 1 | 60 |
Razred: četvrti
NAZIV MODULA | Trajanje modula |
Elektronski sistemi ubrizgavanja dizel motora | 188 |
Sistemi stabilnosti na vozilima | 158 |
Sistemi sigurnosti na vozilima | 109 |
Sistemi komfora na vozilima | 120 |
Nove i alternativne tehnologije u automobilskoj industriji | 14 |
Blok praktična nastava 2 | 90 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Električne instalacije i osvetljenje na vozilima |
Trajanje modula: | 112 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost na | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički rad |
* | * | * | * | * | * | * |
Naziv modula: | Električne mašine na vozilima |
Trajanje modula: | 132 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost na | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički rad |
* | * | * | * | * | * | * |
Naziv modula: | Davači na vozilima |
Trajanje modula: | 104 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost na | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički rad |
* | * | * | * | * | * | * |
Naziv modula: | Elektronska upravljačka jedinica i izvršni elementi na vozilima |
Trajanje modula: | 60 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost na | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički rad |
* | * | * | * | * | * | * |
Naziv modula: | Baterijski sistemi paljenja na vozilima |
Trajanje modula: | 120 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost na | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički rad |
* | * | * | * | * | * | * |
Naziv modula: | Elektronski sistemi ubrizgavanja benzinskog motora |
Trajanje modula: | 200 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost na | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički rad |
* | * | * | * | * | * | * |
Naziv modula: | Kombinovani elektronski sistemi paljenja i ubrizgavanja benzinskog motora |
Trajanje modula: | 160 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost na | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički rad |
* | * | * | * | * | * | * |
Naziv modula: | Blok praktična nastava 1 |
Trajanje modula: | 60 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost na | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički rad |
* | * | * | * |
Naziv modula: | Elektronski sistemi ubrizgavanja dizel motora |
Trajanje modula: | 188 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost na | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički rad |
* | * | * | * | * | * | * |
Naziv modula: | Sistemi stabilnosti na vozilima |
Trajanje modula: | 158 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost na | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički rad |
* | * | * | * | * | * |
Naziv modula: | Sistemi sigurnosti na vozilima |
Trajanje modula: | 109 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost na | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički rad |
* | * | * | * | * | * |
Naziv modula: | Sistemi komfora na vozilima |
Trajanje modula: | 120 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost na | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički rad |
* | * | * | * | * | * | * |
Naziv modula: | Nove i alternativne tehnologije u automobilskoj industriji |
Trajanje modula: | 14 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost na | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički rad |
* | * |
Naziv modula: | Blok praktična nastava 2 |
Trajanje modula: | 90 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost na | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički rad |
* | * | * | * |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Batterien und Bordnetze, Bosch, 1 987 722 003
- Lichttehnik, Bosch, 1 987 722 039
- Generatoren, Bosch, 1 987 722 006
- Startanlagen, Bosch, 1 987 722 007
- Schaltzeichen und - plane fur Kfz, Bosch 1 987 722 002
- Sensoren im Kraftfahrzeug, Bosch 1 987 722 031
- Mikroelektronik im Kraftfahrzeug, Bosh, 1 987 722 022
- Zundsysteme, Bosch, 1 987 722 004,
- Zundkerzen, Bosch, 1 987 722 005,
- Ottomotor-management, Grundlagen und Komponenten, Bosch, 1 987 722 036,
- Benzineinspritzsystem K-Jetronic, Bosch, 1 987 722 009,
- Benzineinspritzsystem KE-Jetronic, Bosch, 1 987 722 021,
- Benzineinspritzsystem L-Jetronic, Bosch, 1 987 722 010,
- Benzineinspritzsystem mit Mono-Jetronic, Bosch, 1 987 722 033,·
- Benzineinspritzsystem mit M-Motronic, Bosch, 1 987 722 011,
- Benzineinspritzsystem mit ME-Motronic, Bosch, 1 987 722 051,
- Abgastechnik fur Ottomotoren, Bosch, 1 987 722 023,
- Kantengesteuerte Diesel-Vereilereinspritzpumpen, Bosch, 1 987 722 014,
- Elektronische Dieselregelung EDC, Bosch, 1 987 722 035,
- Diesel-Radialkolbenpumpen VR, Bosch, 1 987 722 053,
- Diesel-Speichereinspritzsystem, Common Rail CR, Bosch, 1 987 722 054,
- Diesel-Einspritzsysteme, Unit Iwector System/Unit Pump System, Bosch, 1 987 722 056,
- Diesel-Reiheinspritzpumpen, Bosch, 1 987 722 057,
- Dieselmotor-Management im Uberblick, Bosch, 1 987 722 058,
- Nfz-Druckluftanlagen (1): Anlagenplane, Bosch, 1 987 722 015,
- Nfz-Druckluftanlagen (2): Gerate, Bosch, 1 987 722 016,
- Audio, Navigation und Telematik fur Kraftfahrzeuge, Bosch, 1 987 722 032,
- Sichereits-und Komforsysteme, Bosch, 1 987 722 037,
- Elektronisches Stabilitionsprogramm EPS, Bosch, 1 987 722 052,
- Adaptive Fahrgeschwindigkeitsregelung ECC, Bosch, 1 987 722 034,
- Anton Herner: Kfz-Elektronik, Vogel, 1999.
- Ulrich Deh: Kfz-Klimaanlagen, Vogel, 1999.
- Tehnička dokumentacija poznatih proizvođača vozila,
- Programski paketi za vozila (ESI-tronic BOSCH, Autodata, ElsaWin, Sun SAIS, TIS 2000, Workshop, i dr.)
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Tehnički materijali,
- Osnove mašinstva,
- Motori SUS i vozila,
- Osnove elektrotehnike,
- Elektronika,
- Računarstvo i informatika,
- Fizika,
- Matematika,
- Strani jezik (engleski i nemački).
Područja rada:
Poljoprivreda, proizvodnja i prerada hrane
Elektrotehnika i
Mašinstvo i obrada metala
Zdravstvo i socijalna zaštita
Razred: svi razredi četvorogodišnjih i trogodišnjih oglednih obrazovnih profila
CILJEVI PREDMETA:
- Razumevanje osnovnih pojmova istorijske nauke;
- Razumevanje društva i društvenih odnosa u prošlosti;
- Razumevanje uticaja privrede na društvo i način života;
- Razumevanje pojma država i njenog razvitka u vremenu i prostoru;
- Razumevanje razvojnosti kulturnih pojava i procesa;
- Poznavanje ustanova kulture;
- Poznavanje verovanja i običaja i povezanosti vere i kulture u prošlosti i sadašnjosti;
- Razumevanje ekonomskih promena u prošlosti i sadašnjosti i posledice tih promena na društvo, državu i kulturu;
- Razumevanje uloge pojedinaca u pojavama i procesima prošlih i sadašnjih vremena
Ciljevi i ishodi nastave istorije su:
1. Razumevanje pojava i procesa u društvu i njihova povezanost u prostoru i vremenu.
Učenik će:
1.1. znati da objasni veze između prirodnih i društvenih pojava i procesa u prostoru i vremenu;
1.2. znati da objasni dejstvo različitih društvenih i kulturnih činilaca i njihove međusobne odnose u istorijskim procesima (privredni, društveni, tehnološki, politički, religijski...);
1.3. biti u stanju da objasni razvojnost društvenih i kulturnih pojava i procesa i njihovu povezanost u prostoru i vremenu.
2. Primena znanja, veština i stavova stečenih u nastavi istorije u različitim okolnostima.
Učenik će:
2.1. zauzimati stav prema lokalnim, regionalnim, nacionalnim i svetskim problemima;
2.2. odlučivati o vlastitoj profesionalnoj orijentaciji na osnovu sopstvene sposobnosti i interesovanja kao i na osnovu podataka o društvenoj i profesionalnoj pokretljivosti;
2.3. razumeti društvene i kulturne vrednosti i norme (etičke, pravne, estetske);
2.4. kritički koristiti informacije (razlikuje bitno od nebitnog, povezuje, organizuje, procenjuje sa stanovišta verodostojnosti).
Nastava istorije u oglednim u područjima rada: Poljoprivreda, proizvodnja i prerada hrane, Elektrotehnika, Mašinstvo i obrada metala i Zdravstvo i socijalna zaštita, koncipirana je u velike tematske celine. Zadatak nastavnika je da učenicima na početku školske godine ponudi 6 nastavnih tema od kojih će učenici, kao grupa, prema svojim sklonostima izabrati 3 teme koje će obraditi na časovima istorije a prema nastavnom planu za svaki ogledni obrazovni profil.
TEME
1. BORBA ZA PLODNU ZEMLJU
Cilj
Razumevanje različitih napora čoveka da dođe do plodne zemlje.
Ishodi:
Učenik će:
- razumeti značaj irigacionog sistema u borbi za dobijanje plodne zemlje;
- razumeti uzroke seoba, kolonizacija i ratova u borbi za plodnu zemlju;
- razumeti uzroke i posledice unutrašnje kolonizacije u borbi za plodnu zemlju;
- znati tehnike obrade zemlje i načine njihovog usavršavanja u borbi za plodnu zemlju.
Sadržaji:
- Reke koje daju život – irigacioni sistemi (Tigar, Eufrat, Ind, Nil, Dunav...)
- Kolonizacija, seobe i ratovi (grčka kolonizacija, seoba Slovena, osvajanje američkog zapada......)
- Unutrašnja kolonizacija (isušivanje močvara-Nizozemska, krčenje šuma-Srbija)
- Način obrade zemlje: od motike do mašine – kombajna
2. SELO I GRAD
Ciljevi:
- Sticanje osnovnih znanja o selu i gradu u prošlosti i sadašnjosti
- Razumevanje odnosa sela i grada u prošlosti i sadašnjosti
Ishodi:
Učenik će:
- znati osnovna obeležja naselja neolita;
- znati osnovna obeležja antičkog grada i njegovu povezanost sa selom;
- znati obeležja sela srednjeg veka;
- znati obeležja grada srednjeg veka i razlikovati različite tipove gradova;
- razumeti razloge pojave modernih gradova i posledice njihovog razvoja na selo;
Sadržaj:
- Nastanak sela - prva naselja u neolitu
- Antički grad: Vavilon, grčki polisi, Aleksandrija, Rim...
- Srednjovekovni gradovi: Dubrovnik, Venecija, Carigrad...
- Moderni gradovi i posledice po razvoj sela (na primeru Srbije)
- Naselja u istorijskim periodima: položaj, izgled, način života, privreda, društvo...
3. PRIČE IZ STARINA
Ciljevi:
- Upoznavanje verovanja i običaja naroda u prošlosti i sadašnjosti
- Razumevanje mitova kao predstave sveta u određenom istorijskom vremenu
Ishodi:
Učenik će:
- poznavati verske predstave ljudi u prošlosti;
- poznavati običaje ljudi u prošlosti i sadašnjosti;
- uočiti sličnosti i razlike u običajima verskih zajednica;
- razumeti mit kao obeležje određenog kulturno-istorijskog perioda;
- razumeti biljne i životinjske predstave u mitovima, religiji, običajima, likovnim predstavama...
Sadržaji:
- Politeizam, monoteizam - judaizam, hrišćanstvo, islam
- Post, Božić, Uskrs, slava, Kurban Bajram, Jon Kipur
4. BIBER MENJA SVET
Ciljevi:
- Razumevanje uzroka, toka i posledica velikih geografskih otkrića
- Uočavanje različitosti pojava i procesa u Zapadnoj Evropi i na Balkanu u periodu velikih geografskih otkrića
Ishodi:
Učenik će:
- razumeti uzroke velikih geografskih otkrića;
- razumeti značaj otkrića (naučno-tehnička) u menjanju svesti i načinu života ljudi;
- uočiti razlike u procesima i posledicama u Zapadnoj Evropi i na Balkanu u periodu velikih geografskih otkrića.
Sadržaji:
- Mirisi, začini i svila grade most između Evrope i Azije
- Nova saznanja menjaju svest i život ljudi
- Putovanja u neizvesno
- Krompir na evropskoj trpezi - novi jelovnik Evrope
- Osmanlije menjaju Balkan
5. PROBLEMI SAVREMENOG SVETA
Cilj:
Prepoznavanje problema savremenog sveta
Ishodi:
Učenik će:
- uočiti promene u svetu u drugoj polovini XX veka koje su izazvane ekonomskim i vojno-političkim pregrupisavanjem;
- biti u stanju da uoči ekološke probleme savremenog sveta
- uočiti tehnološki razvoj savremenog sveta
- uočiti suprotnosti izavne tehnološkim razvojem savremenog sveta
Sadržaji:
- Evropske i svetske institucije
- Problem siromaštva
- Ekološki problemi
- Problemi u obrazovanju
- Nuklearni otpad
- Savremena industrija
6. ZNAMENITI SRBI
Ciljevi:
- Razumevanje međuzavisnosti pojedinca, društva i kulture u prošlosti i sadašnjosti
Sticanje znanja o znamenitim Srbima koji su obeležili epohe u kojima su živeli
- Razvijanje kritičkog stava prema njihovoj ulozi u društvu
Ishodi:
Učenik će:
- poznavati načine na koje društvo i kultura utiču na formiranje ličnosti i ponašanja pojedinaca;
- biti u stanju da shvati uloge pojedinca za razvoj nacije, društva i kulture;
- znati čime je znamenita ličnost obeležila epohu u kojoj je živela;
- biti u stanju da kritički koristi informacije (razlikuje bitno od nebitnog, procenjuje sa stanovišta verodostojnosti)
- razlikovati naučno-istorijske od slobodnih i tendecioznih ili mitskih interpretacija
Sadržaj:
- državnici
- vladari
- pisci
- slikari...
7. MIGRACIJE
Ciljevi:
- Sticanje znanja o migracijama kao konstantnim pojavama u istoriji ljudskog društva;
- Razumevanje uzročno-posledičnih veza privredno-ekonomskog, političkog i kulturnog razvoja društva u odnosu na migracije.
Ishodi:
Učenik će:
- znati osnovne činioce migracija kao društvenih pojava;
- biti u stanju da analizira dinamiku unutar društva koja dovodi do pojačanog kretanja društva;
- razumeti uticaj migracija na svakodnevni život ljudi
Sadržaj:
- Pojam i tipovi migracija
- Najstarije ljudske migracije (praistorijske, biblijske, migracije antičkog sveta)
- Velika seoba naroda (od Huna do Mađara)
- Kolonizacija Novog sveta
- Savremene migracije (privredno-ekonomske, političke, prisilne)
- Srpske seobe (od Zakarpatja do XX veka)
8. VOJSKA, ORUŽJE, RAT
Ciljevi:
- Sticanje znanja o oružju, vojsci i ratovima
- Razvijanje kritičkog stava prema ratu kao društvenoj pojavi
Ishodi:
Učenik će:
- znati razvoj oružja, vojne organizacije i tipove rata;
- razumeti ulogu pojedinca u ratu kao društvenoj pojavi;
- razlikovati negativne i pozitivne posledice rata;
- argumentovano diskutovati o ratu kao društvenoj pojavi;
- kritički koristiti informacije u izgradnji sopstvenog stava.
Sadržaj:
Pojam rata kao fenomena i tekovine ljudske civilizacije
Ovu temu obraditi kroz:
- karakteristične ratove određene epohe
- tipove rata (osvajački, odbrambeni, kolonijalni....)
- najveće vojskovođe i njihovo vreme (npr. Aleksandar Makedonski, Hanibal, Napoleon)
- karakteristične bitke određenih epoha
- ratovi XX veka (međunarodne konvencije)
9. ŽIVOT I OBIČAJI NA DVORU
Cilj:
Sticanje znanja o životu i običajima na evropskim dvorovima
Ishodi:
Učenik će:
- biti u stanju da shvati ulogu dvora u društvenom, političkom, ekonomskom i kulturnom razvoju države;
- biti u stanju da kritički i analitički sagleda uslovljenost života na dvoru pripadnošću određenom kulturnom području;
- razlikovati pozitivne i negativne posledice života na dvoru na ukupan društveni razvoj.
Sadržaj:
- Pojam monarhije
- Zapadnoevropski dvor (odabrani primeri i opšta obeležja)
- Vizantijski dvor (odabrani primeri i opšta obeležja)
- Osmanlijski dvor (odabrani primeri i opšta obeležja)
- Srpski dvor (odabrani primeri i opšta obeležja)
10. SRPSKA REVOLUCIJA 1804-1835
Ciljevi:
- Sticanje znanja o srpskoj revoluciji kao najznačajnijem događaju borbe za nacionalno oslobođenje
- Razumevanje aspekata srpske revolucije kao društvene pojave
Ishodi:
Učenik će:
- znati uzroke, tok i posledice srpske revolucije
- biti u stanju da sagleda srpsku revoluciju kao deo širih evropskih zbivanja
- znati najznačajnije ličnosti i njihovu ulogu u srpskoj revoluciji
- razumeti politički, sociološki i kulturni aspekt srpske revolucije
- biti u stanju da se kritički i analitički odnositi prema mestu i značaju srpske revolucije u sveukupnom nacionalnom razvoju
- biti u stanju da shvatiti značaj formiranja državnih institucija i kodifikovanog prava i utemeljenja novovekovnih srpskih dinastija
Sadržaji:
- Turska na prelazu iz XVIII u XIX vek
- Buna na dahije
- Ustanci
- Društvene i privredne promene u Srbiji
- Izgradnja moderne srpske države
- Srpska revolucija u kontekstu evropskih zbivanja
- Značajne ličnosti revolucije
11. KULTURA SRBA NA PRELAZU IZ XIX U XX VEK
Ciljevi:
- Sticanje znanja o kulturi Srba na prelazu iz XIX u XX vek
- Razumevanje različitih kulturnih uticaja na prostoru Srbije
- Uočavanje međuzavisnosti pojedinca, društva i kulture
Ishodi:
Učenik će:
- znati osnovne karakteristike kulturnog preobražaja kod Srba na prelazu iz XIX u XX vek, biti u stanju da sagleda srpsku kulturu u kontekstu evropskih kulturnih dešavanja
- razlikovati način života stanovnika grada i sela u odnosu na regiju
- biti u stanju da razlikuje dinamiku promena, načina života pojedinca u odnosu na društvenu pripadnost
- znati da navede uslove koji određuju kulturne procese
- razumeti ulogu pojedinca za kulturni razvoj nacije
- razumeti značaj obrazovanja za opšti kulturni napredak
- razumeti način na koje društvene institucije i institucije kulture služe zadovoljenju ličnih i zajedničkih potreba
Sadržaj:
- obrazovanje kod Srba
- novi umetnički pravci u: književnosti, likovnoj umetnosti, arhitekturi, muzici (romantizam, realizam, impresionizam)
- kultura života u gradu i selu
- evropeizacija Srbije
12. SRPSKE DINASTIJE
Ciljevi:
- Sticanje znanja o istorijskom periodu kojem odabrana dinastija pripada
- Sticanje znanja o ulozi i značaju dinastije za epohu kojoj pripada
Ishodi:
Učenik će:
- znati da odredi epohu kojoj dinastija pripada
- biti u stanju da odabranu dinastiju sagleda u nacionalnom i evropskom kontekstu
- biti u stanju da shvati pojedinca, pripadnika odabrane dinastije, i njegovu ulogu u nacionalnom i evropskom kontekstu
- moći da se kritički odnosi prema mestu i ulozi dinastije i pojedinca, pripadnika dinastije(vladar), u istorijskom razvitku Srba
- uočiti uticaj dinastije na politički, ekonomski i kulturni razvitak države
Sadržaj:
- Pojam dinastije i principi nasleđivanja
- Uloga dinastije i pojedinaca u političkom, privrednom i kulturnom razvitku Srbije
- Dinastički sukobi
13. GRAĐANSKE REVOLUCIJE - PUT KA MODERNOJ NACIJI
Cilj:
Negovanje svesti o nacionalnoj pripadnosti i razvijanje duha tolerancije prema pripadnicima drugih nacija
Ishod:
Učenik će:
- razumeti pojam nacije i proces njenog razvoja
- analizirati pozitivne i negativne aspekte procesa stvaranja nacije na primeru sopstvenog naroda
- uočiti značaj građanskih revolucija za razvoj nacije
- razlikovati nacionalizam, šovinizam i patriotizam
Sadržaj:
- Pojam nacije kroz ideje Francuske građanske revolucije
- Ideje Francuske građanske revolucije u revolucionarnim pokretima evropskih nacija
- Nacionalno ujedinjenje (Nemačka, Italija...)
- Srpsko nacionalno pitanje i nacionalna pitanja u tri velika carstva (Rusija, Austro Ugarska, Turska)
- Nacionalizam, šovinizam, patriotizam
- Nacija danas
14. BALKAN IZMEĐU ISTOKA I ZAPADA
Cilj:
Razumevanje prožimanja različitih kulturnih, geopolitičkih i ekonomskih uticaja i interesa na Balkanu
Ishodi:
Učenik će:
- razumeti geopolitički položaj Balkana
- uočiti i razumeti prožimanje različitih kulturnih, geopolitičkih i ekonomskih interesa na Balkanu
- razviti kritički stav prema događajima iz neposredne prošlosti
- analizirati i argumentovano diskutovati o pozitivnim i negativnim aspektima života na Balkanu
Sadržaj:
- Podela Carstva i doseljavanje Slovena
- Velika šizma
- Balkan na razmeđu različitih uticaja (Vizantija, Turska, Zapadna Evropa)
- Istočno pitanje
- Balkan u geopolitičkoj podeli XX veka
15. PRIČE IZ STARINA
Cilj:
- Upoznavanje verovanja i običaja naroda u prošlosti i sadašnjosti
- Razumevanje mitova kao predstave sveta u određenom istorijskom vremenu
Ishodi:
Učenik će:
- poznavati verske predstave ljudi u prošlosti
- poznavati običaje ljudi u prošlosti i sadašnjosti
- uočiti sličnosti i razlike u običajima verskih zajednica
- razumeti mit kao obeležje određenog kulturno-istorijskog perioda
- razumeti biljne i životinjske predstave u mitovima, religiji, običajima, likovnim predstavama ...
Sadržaj:
- Politeizam, monoteizam: judeizam, hrišćanstvo, islam
- Post, Božić, Uskrs, slava, Kurban Bajram, Jon Kipur
16. PROBLEMI SAVREMENOG SVETA
Cilj:
Prepoznavanje problema savremenog sveta
Ishodi:
Učenik će:
- uočiti promene u svetu u drugoj polovini XX veka koje su izazvane ekonomskim i vojno-političkim pregrupisavanjem
- biti u stanju da uoči ekološke probleme savremenog sveta
- uočiti tehnološki razvoj savremenog sveta
- uočiti suprotnosti izazvane tehnološkim razvojem savremenog sveta
Sadržaj:
- Evropske i svetske institucije
- Problem siromaštva
- Ekološki problemi
- Problemi u obrazovanju
- Nuklearni otpad
- Savremena industrija
17. IZUMI
Cilj:
Upoznavanje učenika sa predmetima koje je čovek izumeo i sa njihovom primenom
Uočavanje linije razvojnosti izuma
Poznavanje ličnosti koje su svojim izumima doprinele promeni slike sveta
Ishodi:
Učenik će:
- znati izume čoveka u prošlosti i sadašnjosti
- uočavati razvojnost čovekovih izuma
- znati kako je čovek koristio izume
- poznavati ličnosti čiji izumi su doprineli promeni slike sveta
Sadržaj:
- Izumi menjaju sliku sveta
- Izumi izazivaju otpore
- Izumi unapređuju privredu i menjaju sliku društva
- Značajne ličnosti i njihovi izumi
18. INDUSTRIJSKE REVOLUCIJE
Cilj:
Poznavanje ključnih pronalazaka za industrijske revolucije
Razumevanje perioda industrijske revolucije
Uočiti značaj promena u privredi i društvu koje su nastale u vreme industrijskih revolucija
Ishodi:
Učenik će:
- znati najznačajnije pronalaske u pojedinim industrijskim revolucijama
- uviđati promene u razvoju privrede zahvaljujući industrijskim revolucijama
- znati uticaj industrijskih revolucija na razvoj društva
- znati promene u odnosima u svetu u vreme industrijskih revolucija
- uočiti značaj industrijskih revolucija na promene u svakodnevnom životu ljudi
- poznavati ličnosti značajne za industrijske revolucije
Sadržaj:
- Pronalasci dovode do revolucije u privredi
- Industrijske revolucije menjaju ekonomske i političke odnose
- Promene načina života i migracije u vreme industrijskih revolucija
- Značajne ličnosti i njihovi pronalasci
UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA
U oglednim školama, istorija pripada grupi izbornih opšteobrazovnih predmeta. Zastupljena je u četvorogodišnjim i trogodišnjim oglednim obrazovnim profilima sa jednim ili dva časa nedeljno a prema nastavnom planu i programu za svaki ogledni obrazovni profil u ovim područjima rada.
Nastava istorije u ovim školama, koncipirana je u velike tematske celine.
Zadatak nastavnika je da učenicima ponudi 6 nastavnih tema od kojih će učenici, kao grupa, prema svojim sklonostima izabrati 3 teme koje će obraditi na časovima istorije. Od te tri teme najmanje jedna mora biti iz nacionalne istorije.
LISTA TEMA ZA PODRUČJE RADA POLJOPRIVREDA, PROIZVODNJA I PRERADA HRANE:
1. BORBA ZA PLODNU ZEMLJU;
2. SELO I GRAD;
3. PRIČE IZ STARINA;
4. BIBER MENJA SVET;
5. PROBLEMI SAVREMENOG SVETA;
6. ZNAMENITI SRBI;
7. MIGRACIJE;
8. VOJSKA, ORUŽJE, RAT;
9. ŽIVOT I OBIČAJI NA DVORU;
10. SRPSKA REVOLUCIJA 1804-1835;
11. KULTURA SRBA NA PRELAZU IZ XIX U XX VEK;
12. SRPSKE DINASTIJE;
13. GRAĐANSKE REVOLUCIJE - PUT KA MODERNOJ NACIJI;
14. BALKAN IZMEĐU ISTOKA I ZAPADA;
15. PRIČE IZ STARINA;
16. PROBLEMI SAVREMENOG SVETA;
17. IZUMI;
18. INDUSTRIJSKE REVOLUCIJE;
LISTA TEMA ZA PODRUČJA RADA ELEKTROTEHNIKA, MAŠINSTVO I OBRADA METALA I ZDRAVSTVO I SOCIJALNA ZAŠTITA:
1. PRIČE IZ STARINA;
2. PROBLEMI SAVREMENOG SVETA;
3. ZNAMENITI SRBI;
4. MIGRACIJE;
5. VOJSKA, ORUŽJE, RAT;
6. ŽIVOT I OBIČAJI NA DVORU;
7. SRPSKA REVOLUCIJA 1804-1835;
8. KULTURA SRBA NA PRELAZU IZ XIX U XX VEK;
9. SRPSKE DINASTIJE;
10. GRAĐANSKE REVOLUCIJE-PUT KA MODERNOJ NACIJI;
11. BALKAN IZMEĐU ISTOKA I ZAPADA;
12. PRIČE IZ STARINA;
13. PROBLEMI SAVREMENOG SVETA;
14. IZUMI;
15. INDUSTRIJSKE REVOLUCIJE.
Za svaku predloženu tematsku celinu dati su ciljevi, ishodi i sadržaji. Ishodi su centralno mesto ovog programa i oni treba da posluže profesorima da nastavni proces u ovom predmetu bude tako oblikovan da se navedeni ishodi postignu. Do ishoda možemo doći pravilnim i dobrim odabirom sadržaja. To znači da sadržaje koje smo Vam ponudili možete prilagođavati učenicima sa kojima radite, kako bi najlakše i najbrže dostigli navedene ishode. Uspeh u realizaciji sadržaja i postizanju ishoda zavisi od metoda / aktivnosti koje ste planirali. Predlažemo Vam stalnu interakciju sa učenicima, primenu radioničarskog rada, istraživačke metode / aktivnosti.... Učenike treba podsticati na istraživački rad i rešavanje problemskih pitanja. Važno mesto u postizanju ishoda imaju i nastavna sredstva (karte, atlasi...) Učenike treba upućivati i na ostalu literaturu.
Predlažemo literaturu za učenike:
- Radne sveske od prvog do četvrtog razreda gimnazije.
- Istorija privatnog života, 1-3, Beograd, Klio, 2000. - 2003.
- A. Veselinovć, R. Ljušić, Srpske dinastije, Novi Sad, 2001.
- Miloš Blagojević, Dejan Medaković, Radoš Ljušić, Ljubodrag Dimić, Istorija srpske državnosti, 1-3, Novi Sad, 2000. - 2001.
- Bojan Aleksov, Uporedne hronologije, Novi Sad, 2003.
- Nebojša Jovanović, Leksikon ličnosti, Novi Sad, 2000.
Postizanje ciljeva i program koji je prestruktuiran zahteva veće angažovanje nastavnika. Komisija je predložila sledeću literaturu za nastavnike:
- Oksfordska istorija Grčke i Helenističkog doba, Beograd, Klio, 1999.
- Oksfordska istorija Rimskog sveta, Beograd, Klio, 1999.
- Istorija privatnog života, 1-3, Beograd, Klio, 2000. -2003.
- G. Ostrogorski, Istorija Vizantije, Beograd,
- Sidni Peinter, Istorija srednjeg veka, Beograd, Klio, 1997.
- Robert Mantran, Istorija Osmanskog carstva, Beograd, Klio 2002.
- Fernan Brodel, Mediteran, 1-2, Beograd, Geopoetika, 2001.
- H. Kenigsberger, Dž. Mouz, Dž. Bouler, Evropa u šesnaestom veku, Beograd, Klio, 2002.
- Donald H. Penington, Evropa u sedamnaestom veku, Beograd, Klio, 2002.
- Hari Herder, Evropa u devetnaestom veku, Beograd, Klio, 2003.
- Džon M. Roberts, Evropa 1880-1945, Beograd, Klio, 2002.
- Filip Longvort, Stvaranje istočne Evrope, Beograd, Klio, 2002.
- Grupa autora, Istorija srpskog naroda, Beograd,
- S. Ćirković, R. Mihaljčić, Leksikon srpskog srednjeg veka, Beograd, 1999.
- A. Veselinović, R. Ljušić, Srpske dinastije, Novi Sad, 2001.
- Miloš Blagojević, Dejan Medaković, Radoš Ljušić, Ljubodrag Dimić, Istorija srpske državnosti, 1-3, Novi Sad, 2000. - 2001.
- Ljubodrag Dimić, Kulturna politika Kraljevine Jugoslavije,
- Kenedi, Uspon i pad velikih sila, CID, Podgorica.
INDUSTRIJSKA GEOGRAFIJA U ELEKTROTEHNICI
1. CILJEVI PREDMETA:
Razvijanje sposobnosti prikazivanja rezultata istraživanja kroz korišćenje reči, tabela i grafika, kao i jezika geografije
Razvijanje sposobnosti korišćenja različitih izvora informacija i samostalnog i timskog učestvovanja u istraživačkim projektima
Primenjivanje stečenih znanja iz privredne geografije u svom poslovnom okruženju
Razvijanje vlastitih strategija uspešnog učenja (razlikuje bitno od nebitnog, analizira podatke, samostalno zaključuje,...)
Poznavanje prirodnih resursa i njihovog razmeštaja za potrebe industrije
Poznavanje razvoja i razmeštaja industrijske proizvodnje
Sticanje znanja o prirodnim resursima i značaju očuvanja ekološke ravnoteže
Razvijanje sposobnosti korišćenja računara za pronalaženje, obradu i prikazivanje geografskih podataka
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
Vresk M. (1986): Osnovi urbane geografije, "Školska knjiga", Zagreb
Grčić M. (1993): Industrijska geografija, "Naučna knjiga", Beograd
Đurić V. (1980): Ekonomska geografija, "Naučna knjiga", Beograd
Žegarac Z. (2002): Infrastruktura,
Lješević M. (2002): Urbana ekologija, Geografski fakultet, Beograd
Lješević M., Živković D. (2001): Kartografija, Geografski fakultet, Beograd
Milićević G. (1990): Urbana ekonomika, Ekonomski fakultet, Beograd
Petovar K. (2003): Urbana i ruralna sociologija, Institut za geografiju-PMF, Novi Sad
Piha B. (1973): Prostorno planiranje, Službeni list SFRJ, Beograd
Pleše J. (1979): Geografske osnove gradskih regija, Institut za geografiju-PMF, Novi Sad
Tomić P., Romelić J., Lazić L. (1996): Ekonomska geografija sveta, Institut za geografiju-PMF, Novi Sad
Ćurčić S. (1996): Kartografija, Institut za geografiju-PMF, Novi Sad
Fick, J. (1998): Geography of Development,
Šećibović Refik, Đoković Emilija: Regionalna ekonomska geografija I Ekonomski fakultet, Beograd, 2002
Šećibović Refik: Regionalna ekonomska geografija II, Ekonomski fakultet, Beograd, 2002
Šećibović Refik: Regionalna ekonomska geografija III, Ekonomski fakultet, Beograd, 2002
Dinić Jovan: Ekonomska geografija, Ekonomski fakultet, Beograd, 1999.
Grupa autora: Ekonomska geografija, "Vuk Karadžić", Beograd, 1972
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
stručni predmeti
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Razred: | prvi |
Godišnji fond časova: | 37 časova |
CILJEVI | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
| Faktori i lokacije industrije
|
|
|
| Energetika
|
|
|
| Rudarstvo i metalurgija
|
|
|
| Metalna i mašinska industrija
|
|
|
| Elektrotehnička i elektronska industrija
|
|
|
| Hemijska industrija
|
|
|
| Geografija i razvoj
|
|
1. CILJEVI:
- Dobijanje temeljnih teoretskih znanja
- Razvijanje logičkog i apstraktnog mišljenja
- Razvijanje sistematičnosti i urednosti u radu
- Dobijanje znanja potrebnih za rešavanje problema i simulaciju procesa rada
- Osposobljavanje za planiranje rada i preuzimanje odgovornosti za sopstveno učenje
- Formiranje osnova za nastavak obrazovanja
- Formiranje matematičke kulture koja podrazumeva svest o univerzalnosti i primeni matematike i matematičkog načina mišljenja
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Matematika za četvrti razred, autori Milutin Obradović, Dušan Georgijević
- Veneova zbirka za prvi razred, zbirka Krug, autor Živorad Ivanović, Srđan Ognjanović
3. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Razred: | treći - IZBORNI PREDMET |
Godišnji fond časova: | 70 časova |
CILJEVI | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
UVOD U ANALIZU
(izborni predmet)
1. CILJEVI:
- Dobijanje temeljnih teoretskih znanja
- Razvijanje logičkog i apstraktnog mišljenja
- Razvijanje sistematičnosti i urednosti u radu
- Dobijanje znanja potrebnih za rešavanje problema i simulaciju procesa rada
- Osposobljavanje za planiranje rada i preuzimanje odgovornosti za sopstveno učenje
- Formiranje osnova za nastavak obrazovanja
- Formiranje matematičke kulture koja podrazumeva svest o univerzalnosti i primeni matematike i matematičkog načina mišljenja
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Matematika za četvrti razred, autori Milutin Obradović, Dušan Georgijević
- Veneova zbirka za prvi razred, zbirka Krug, autor Živorad Ivanović, Srđan Ognjanović
3. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Razred: | četvrti - IZBORNI PREDMET |
Godišnji fond časova: | 62 časa |
CILJEVI | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PROGRAM ZAVRŠNOG ISPITA ZA OGLEDNI OBRAZOVNI PROFIL AUTOELEKTRIČAR
Završnim ispitom proveravaju se stečene stručne kompetencije (u daljem tekstu kompetencije) učenika po završenom obrazovanju za obrazovni profil autoelektričar - ogled.
Lista kompetencija, kao i znanja i veština koje ih omogućuju sastavni je deo oglednog nastavnog plana i programa za ovaj obrazovni profil. U tabeli su date stručne kompetencije za ovaj obrazovni profil.
kompetencija | AUTOELEKTRIČAR - ogled |
A | servisiranje neispravnog dela-sklopa u električnim sistemima vozila na osnovu naloga |
B | servisiranje neispravnog dela-sklopa u elektronskim sistemima vozila na osnovu naloga |
Opšti i posebni uslovi za polaganje završnog ispita
Učenik može da polaže završni ispit ako je uspešno završio tri razreda škole po programu ogleda za ovaj obrazovni profil.
Učenik može da polaže završni ispit u skladu sa Zakonom.
U okviru završnog ispita za ovaj obrazovni profil učenik izvršava dva radna zadatka kojima se proveravaju dve propisane kompetencije.
Završni ispit se sprovodi u školi, proizvodnim pogonima i radionicama (školskim ili u sklopu zanatskih radnji) gde se nalaze radna mesta i uslovi za koje se učenik obrazovao u toku svog školovanja. Završni ispit za učenika može trajati najviše dva dana.
Ispitna komisija daje ocenu o stečenosti propisanih kompetencija. Komisija ima tri člana i tri zamenika. Komisiju čine:
• dva nastavnika stručnih predmeta za obrazovni profil, od kojih je jedan predsednik komisije i
• predstavnik poslodavaca - majstor u datoj oblasti.
Predstavnika poslodavaca predlaže Unija poslodavaca Srbije u saradnji sa Privrednom komorom Srbije, odgovarajućim poslovnim udruženjima i Zavodom za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centrom za stručno i umetničko obrazovanje (u daljem tekstu Centar). Bazu podataka o članovima ispitnih komisija vodi Centar.
Za svakog učenika direktor škole imenuje mentora. Mentor je nastavnik stručnih predmeta koji je obučavao učenika u toku školovanja. On pomaže učeniku u pripremama za polaganje teorijskog i praktičnog dela završnog ispita.
Za svaku propisanu kompetenciju utvrđuje se lista radnih zadataka.
Listu radnih zadataka za proveru kompetencija priprema Centar. Svaki radni zadatak je standardizovan.
Od standardizovanih radnih zadataka, sačinjava se odgovarajući broj kombinacija radnih zadataka za završni ispit. Broj kombinacija mora biti za 10% veći od broja učenika koji polaže završni ispit u jednoj školi.
Listu radnih zadataka i listu kombinacija za sva zanimanja, Centar dostavlja školama.
Učenik koji je završio treći razred, koji ispunjava posebne uslove i koji je prijavio polaganje završnog ispita, stiče pravo da izvlači odgovarajuću kombinaciju radnih zadataka. U okviru perioda planiranog programom ogleda za pripremu i polaganje završnog ispita, škola organizuje konsultacije i dodatnu pripremu učenika za sve predviđene radne zadatke, obezbeđujući dodatne uslove u pogledu prostora, opreme i vremenskog rasporeda.
Završni ispit se obavlja kroz dva radna zadatka. Uspeh na završnom ispitu zavisi od ukupnog broja bodova koje je učenik stekao izvršavanjem svih propisanih radnih zadataka.
Svaki radni zadatak može se oceniti sa najviše 100 bodova.
Elementi svakog radnog zadatka su:
1. Priprema za izradu radnog zadatka (pisani tekst)
2. Urednost na radu
3. Izrada radnog zadatka
3.1 Tehnološki proces izrade tj. redosled operacija
3.2 Očekivano vreme za izradu
3.3 Parametri kvaliteta
Elementi radnog zadatka i njihovo ocenjivanje
1. Priprema za izradu radnog zadatka
Po izboru kombinacije radnih zadataka za završni ispit, učenik priprema teorijski deo završnog ispita u pisanoj formi koji mora da sadrži samo:
• osnovne podatke o mašinama, uređajima i opremi neophodnim za izvođenje radnog zadatka;
• opis postupka izrade radnog zadatka.
Ovaj kratak pisani deo završnog ispita predstavlja samo osnovnu informaciju o radnom zadatku i zato učeniku donosi najviše 10 bodova. Učenik ga priprema u školi na konsultacijama, koristeći postojeće udžbenike ili materijale za učenje kao i uz pomoć instruktora odnosno majstora na radnim mestima gde je ostvarivan praktičan deo nastave. Ovaj tekst učenik predaje u tri primerka predsedniku komisije 24 sata pre praktične izrade završnog ispita i sastavni je deo zapisnika o završnom ispitu.
2. Urednost pri radu
Jedan od osnovnih zahteva svih oglednih nastavnih programa bio je razviti kod učenika svest o obavezi poštovanja higijenskih normi, mera zaštite na radu, mera protivpožarne zaštite ali i zaštite životne sredine.
U skladu sa tim, komisija na završnom ispitu ocenjuje kod učenika:
• pripremu za rad (propisana odeća i obuća, lična higijena za rad na radnom mestu);
• urednost radnog mesta - pripremu (sav pribor, alat, mašine, uređaji pripremljeni na radnom mestu i drugo) i u kom stanju ga ostavlja po završenom radnom zadatku;
• poštovanje normi higijene pri radu;
• sprovođenje mera zaštite na radu;
• poštovanje važećih propisa u oblasti zaštite životne sredine za dati delokrug rada;
• urednost radnog mesta na kraju zadatka.
Ispitna komisija ocenjuje poštovanje svih ovih pravila po vrstama, a u skladu sa samim radnim zadatkom. Poštovanje svih ovih normi učeniku donosi 20 bodova.
3. Izrada radnog zadatka
U ukupnoj oceni završnog ispita sama izrada radnog zadatka nosi najviše 70 bodova, koji su strukturirani na sledeći način:
3.1. Tehnološki proces izrade (redosled operacija)
Svaki radni zadatak ima svoj redosled radnih operacija. Komisija prati sve faze u toku izvođenja radnog zadatka i ocenjuje ih. Dobra organizacija i pravilan rad učeniku donosi najviše 22 boda.
3.2 Očekivano vreme za izradu
Potrebno je definisati najpribližnije vreme izrade radnog zadatka. Ako učenik izvede radni zadatak u tom roku može da dobije najviše 20 bodova. Ukoliko je vreme izrade duže od predviđenog, broj bodova se proporcionalno smanjuje.
3.3 Parametri kvaliteta
Za svaki radni zadatak definišu se parametri kvaliteta. Komisija ocenjuje svaki od propisanih parametara. U ovom delu završnog ispita učenik može da ostvari najviše 28 bodova.
Vođenje zapisnika
Svaki član ispitne komisije unosi svoje ocene u obrazac zapisnika koji sadrži standarde za dati radni zadatak. Obrasce zapisnika priprema Centar i dostavlja ih svim školama u kojima se sprovodi ogled.
Na osnovu pojedinačnog ocenjivanja svakog člana, komisija utvrđuje prosečan broj bodova za svaki radni zadatak i taj podatak unosi u Zbirni obrazac za ocenjivanje radnog zadatka na završnom ispitu, koji je sastavni deo Zapisnika o polaganju završnog ispita.
Ukupan broj bodova koji učenik ostvari na završnom ispitu jednak je zbiru prosečno postignutih bodova na svim radnim zadacima.
Bodovi se prevode u uspeh. Skala uspešnosti je petostepena.
UKUPAN BROJ BODOVA | USPEH | ||
1 radni zadatak | 2 radna zadatka | 3 radna zadatka | |
do 50 | do 100 | do 150 | nedovoljan (1) |
51 - 63 | 101 - 126 | 151 - 189 | dovoljan (2) |
64 - 75 | 127 - 150 | 190 - 225 | dobar (3) |
76 - 87 | 151 - 174 | 226 - 260 | vrlo dobar (4) |
88 - 100 | 175 - 200 | 261 - 300 | odličan (5) |
Uspeh učenika na završnom ispitu izražava se ocenom: "postigao /la ______________ uspeh".
Učenik koji je položio završni ispit, stiče pravo na izdavanje Diplome o stečenom srednjem obrazovanju.
Uz Diplomu škola učeniku izdaje Uverenje o položenim ispitima u okviru savladanog programa ogleda za obrazovni profil. Uverenje sadrži podatke o:
• školi koja je izdala uverenje;
• nastavnom planu i programu ogleda za obrazovni profil;
• ostvarenim ishodima stručnog obrazovanja;
• postignutom uspehu tokom školovanja i na završnom ispitu.
PROGRAM MATURSKOG ISPITA
ZA OGLEDNI OBRAZOVNI PROFIL ELEKTROTEHNIČAR ZA ELEKTRONIKU NA VOZILIMA
Maturskim ispitom proverava se da li je učenik, po uspešno završenom obrazovanju za obrazovni profil elektrotehničar za elektroniku na vozilima, stekao programom propisana znanja, veštine i glavne stručne kompetencije za zanimanja za koja se školovao u okviru obrazovnog profila po programu ogleda.
Maturski ispit za učenike koji su se školovali po oglednom programu za obrazovni profil elektrotehničar za elektroniku na vozilima sastoji se od tri nezavisna ispita:
- ispit iz srpskog jezika, odnosno jezika nacionalne manjine (u daljem tekstu: maternji jezik);
- ispit za proveru stručno-teorijskih znanja;
- maturski praktični rad.
Preduslovi za polaganje maturskog ispita
Učenik polaže maturski ispit u skladu sa Zakonom. Maturski ispit može da polaže učenik koji je uspešno završio četiri razreda srednje škole po programu ogleda za ovaj obrazovni profil.
Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje (u daljem tekstu: Centar) u priručniku o polaganju maturskog ispita za ovaj obrazovni profil (u daljem tekstu: priručnik):
- određuje posebne preduslove za polaganje maturskog ispita;
- utvrđuje listu tema za pismeni ispit iz maternjeg jezika, sa uputstvima za organizaciju ispita i ocenjivanje;
- priprema zbirku zadataka za završni test provere stručno-teorijskih znanja sa uputstvima za strukturiranje testa i njegovo ocenjivanje;
- priprema listu standardizovanih radnih zadataka i kombinacija za maturski praktični rad i liste za ocenjivanje sa uputstvima za organizaciju i realizaciju ispita.
Jedinstvenu listu tema određuju nastavnici maternjeg jezika iz svih škola u kojima se ostvaruje ogled za dati obrazovni profil.
Zbirku zadataka za završni test i praktične radne zadatke pripremaju nastavnici stručnih predmeta iz svih škola u kojima se ostvaruje ogled, u saradnji sa Centrom.
Centar dostavlja priručnik svakoj školi koja ostvaruje nastavni plan i program ogleda.
Priručnik se može dopunjavati svake školske godine.
Maturski ispit sprovodi se u školi i prostorima gde se nalaze radna mesta i uslovi za koje se učenik obrazovao.
Za svakog učenika direktor škole određuje mentora. Mentor je nastavnik stručnih predmeta i koji je obučavao učenika u toku školovanja. On pomaže učeniku u pripremama za polaganje testa za proveru stručno-teorijskih znanja i maturskog praktičnog rada.
U okviru perioda planiranog programom ogleda za pripremu i polaganje maturskog ispita, škola organizuje konsultacije i dodatnu pripremu učenika za polaganje ispita, obezbeđujući dodatne uslove u pogledu prostora, opreme i vremenskog rasporeda.
Maturski ispit za učenika može da traje najviše pet dana. U istom danu učenik može da polaže samo jedan deo maturskog ispita.
Za svaki deo maturskog ispita direktor škole imenuje stručnu ispitnu komisiju, koju čine tri člana i tri zamenika.
Svaki deo maturskog ispita se ocenjuje i na osnovu tih ocena utvrđuje se opšti uspeh na maturskom ispitu.
Ispit iz maternjeg jezika
Cilj ispita iz maternjeg jezika je provera jezičke pismenosti, poznavanja književnosti kao i opšte kulture.
Ispit se polaže pismeno i traje tri sata.
Na pismenom ispitu iz maternjeg jezika učenik obrađuje jednu od četiri ponuđene teme, koje utvrđuje ispitni odbor škole, na predlog stručnog veća nastavnika maternjeg jezika, sa jedinstvene liste tema objavljene u Priručniku.
Ocenu pisanog rada utvrđuje ispitna komisija na osnovu pojedinačnih ocena svakog člana ispitne komisije.
Ispit za proveru stručno-teorijskih znanja
Cilj ovog dela maturskog ispita je provera stručno-teorijskih znanja neophodnih za obavljanje poslova i zadataka za čije se izvršenje učenik osposobljava tokom školovanja. Ova znanja stiču se kroz sledeće predmete:
- Motori SUS i motorna vozila;
- Električni i elektronski sistemi na vozilima.
Ispit se polaže pismeno, rešavanjem testa za proveru stručno-teorijskih znanja, koji se sastoji od 50 pitanja, a vrednuje se sa ukupno 100 bodova. Bodovi se prevode u uspeh. Skala uspešnosti je petostepena.
Ukupan broj bodova | USPEH |
do 50 | nedovoljan (1) |
51 - 63 | dovoljan (2) |
64 - 75 | dobar (3) |
76 - 87 | vrlo dobar (4) |
88 - 100 | odličan (5) |
Test priprema Centar, na osnovu zbirke zadataka za završni test.
Komisiju za pregled testova čine tri nastavnika stručnih predmeta.
Maturski praktični rad
Cilj maturskog praktičnog rada je provera glavnih stručnih kompetencija propisanih oglednim nastavnim planom i programom za ovaj obrazovni profil:
- provera ispravnosti i opravka instalacije i električnih uređaja na vozilima;
- dijagnostika ispravnosti i opravka sistema kontrole rada benzinskog i dizel motora;
- dijagnostika ispravnosti i opravka sistema stabilnosti, zaštite i komfora vozila.
Maturski praktični rad sprovodi se u školi i prostorima gde se nalaze radna mesta i uslovi za koje se učenik obrazovao u toku svog školovanja.
Ocenu o stečenim propisanim kompetencijama daje ispitna komisija. Komisiju čine tri člana i tri zamenika, koje imenuje direktor škole. Komisiju čine:
- dva nastavnika stručnih predmeta za obrazovni profil, od kojih je jedan predsednik komisije i
- predstavnik poslodavaca - stručnjak u datoj oblasti koga predlaže Unija poslodavaca Srbije u saradnji sa odgovarajućim poslovnim udruženjima, Privrednom komorom Srbije i Centrom. Bazu podataka o članovima ispitnih komisija vodi Centar.
Na maturskom praktičnom radu učenik izvršava tri radna zadatka. Broj radnih zadataka odgovara broju propisanih glavnih stručnih kompetencija, a svaka kompetencija proverava se jednim radnim zadatkom.
Od standardizovanih radnih zadataka sačinjava se odgovarajući broj kombinacija radnih zadataka za maturski praktični rad.
Broj kombinacija mora biti za 10% veći od broja učenika koji polažu maturski ispit u jednoj školi.
Učenik ima pravo da izvlači kombinaciju radnih zadataka.
Elementi koji se vrednuju kod svakog radnog zadatka su:
1. priprema za izradu radnog zadatka (pisani tekst);
2. urednost na radu;
3. izrada radnog zadatka:
3.1. redosled operacija, odnosno tehnološki proces izrade;
3.2. očekivano vreme za izradu;
3.3. parametri kvaliteta.
Svaki radni zadatak može da se oceni sa najviše 100 bodova. Uspeh na maturskom praktičnom radu zavisi od ukupnog broja bodova koje je učenik stekao izvršavanjem svih propisanih radnih zadataka.
Svaki član ispitne komisije unosi ocene u svoj obrazac za ocenjivanje, koji sadrži standarde za dati radni zadatak.
Na osnovu pojedinačnog ocenjivanja svih članova, komisija utvrđuje prosečan broj bodova za svaki radni zadatak i taj podatak unosi u zbirni obrazac za ocenjivanje radnih zadataka na maturskom praktičnom radu, koji je sastavni deo zapisnika o polaganju maturskog ispita.
Ukupan broj bodova koji učenik ostvari na maturskom praktičnom radu, jednak je zbiru postignutih bodova na svim radnim zadacima. Ukupan broj bodova prevodi se u uspeh. Skala uspešnosti je petostepena.
UKUPAN BROJ BODOVA | USPEH |
3 radna zadatka | |
do 150 | nedovoljan (1) |
151 - 189 | dovoljan (2) |
190 - 225 | dobar (3) |
226 - 260 | vrlo dobar (4) |
261 - 300 | odličan (5) |
Učenik koji je položio maturski ispit, stiče pravo na izdavanje diplome o stečenom srednjem obrazovanju za odgovarajući obrazovni profil.
Uz diplomu učenik dobija i uverenje o položenim ispitima u okviru savladanog programa ogleda za obrazovni profil.