Prethodni
Psihologija
(za obrazovni profil TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE GRAFIČKIH PROIZVODA - ogled)
1. CILJEVI PREDMETA:
- Upoznavanje i razumevanje teorijskih osnova psihološke nauke
- Upoznavanje realnosti sa aspekta psihologije
- Uviđanje međusobnog odnosa pojedinca i njegovog prirodnog i društvenog okruženja i podsticanje razvoja svih aspekata ličnosti učenika koje će omogućiti upoznavanje i razvijanje sopstvene ličnosti, odgovoran odnos prema sebi i okruženju i aktivno uključivanje u savremeno društvo
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Nikola Rot, Slavoljub Radonjić, Psihologija za drugi razred gimnazije, Zavod za izdavanje udžbenika i nastavna sredstva, Beograd (koristiti kao bazični izvor nastave)
- Nikola Rot, Opšta psihologija, Zavod za izdavanje udžbenika i nastavna sredstva, Beograd
- Dejvid Kreč, Ričard Kračfild, Elementi psihologije, Naučna knjiga, Beograd
- Nikola Rot, Osnovi socijalne psihologije, Zavod za izdavanje udžbenika i nastavna sredstva, Beograd
- Nikola Rot, Psihologija grupa, Zavod za izdavanje udžbenika i nastavna sredstva, Beograd
- Predrag Ognjenović, Percepcija, Društvo psihologa Srbije, Beograd
- I. Štajnberger i S. Čizmić, Psihologija i savremena tehnika, Zavod za izdavanje udžbenika i nastavna sredstva, Beograd
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Likovna kultura
- Praktična nastava
- Istorija umetnosti
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Razred: treći
Godišnji fond časova: | 70 časova |
CILJEVI | ISHODI Po završetku programa učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
- Poznavanje i razumevanje predmeta i zadataka psihologije kao nauke
- Razumevanje metoda i tehnika istraživanja
- Poznavanje razvoja psihičkog života
- Poznavanje organske osnove psihičkog života
- Poznavanje društvenih činioca psihičkog života
| - steći osnovna znanja o predmetu psihologije i metodologiji istraživanja
- umeti da uoči povezanost psihičkog i fiziološkog funkcionisanja čoveka
- znati da objasne značaj nastanka i razvoja govora
- umeti da razlikuje činioce i dinamiku psihičkog razvoja
- znati osnovne karakteristike glavnih razdoblja razvoja psihičkog života pojedinca
- znati funkciju centralnog i perifernog nervnog sistema i put nervnog impulsa
- biti sposoban da objasni refleksnu aktivnost nervnog sistema
| Uvodni deo - psihologija kao naučna disciplina - Predmet, grane, metode psihologije
- Predmet psihologije, teorijski i praktični zadaci
- Metode i tehnike psihološkog istraživanja
- Organske osnove i društveni činioci psihičkog života
- Uloga nervnog sistema, put nervnog impulsa, moždana kora, lokalizacija psihičkih funkcija, endokrine žlezde
- Razvoj psihičkog života - tri bitna momenta filogenetskog razvoja, Ontogenetski razvoj, Shvatanja o činiocima psihičkog razvoja (nativizam, empirizam, interakcionizam)
| - Preporučeno uputstvo za realizaciju nastave predmeta Psihologija odnosi se na sve teme. S obzirom na to da se psihologija kroz eksperimentalne teme po prvi put uvodi kao predmet u školski program grafičke struke, potrebno je učenicima ponuditi sadržaj koji daje bezični sistem psiholoških saznanja psihologije kao nauke, uz posebnu obradu određenih tema, tj. polja istraživanja psihologije koje se mogu interdisciplinarno obrađivati sa stručnim predmetima. Pre svega, to je oblast Opažanja i pažnje, čula (posebno čulo vida) i neke od oblasti industrijske psihologije. Zato je uputno koristiti pored osnovnog udžbenika i širu literaturu koja je navedena.
- Nastavu treba realizovati problemski, davanjem primera i povezivati ih sa aktuelnim iskustvom učenika. Mnoge teme su pogodne za radioničarski metod obrade, a takođe je moguće nastavu realizovati kombinovanjem predavanja sa nekim od radioničarskih tehnika, na primer: rad u paru, rad u grupi, igranje uloga - simulacija. Moguće je i potrebno da se sadržaji ovog predmeta povezuju sa sadržajem stručnih predmeta, prethodnim iskustvom učenika, vannastavnim aktivnostima i ostalim nastavnim aktivnostima.
- Treba postaviti razvojne potrebe, sposobnosti, interesovanja učenika, kao i objektivne mogućnosti koje škola pruža.
- Posebno voditi računa o tome da se nastavni sadržaj naslanja na prethodno stanje učenika i ako je potrebno, detaljnije obraditi bazična saznanja iz psihologije čime se ostavlja mogućnost da broj predviđenih časova za obradu svakog od modela ne bude fiksiran.
- Unapred odrediti ključne pojmove kojima učenik treba da vlada nakon obrade svake teme.
- U skladu sa posebno motivacionom ulogom ovog predmeta, treba osavremeniti, koliko je to moguće, sredstva za izvođenje nastave, zbog razvijanja saznanja radoznalosti učenika.
- Upotreba medija mogla bi da bude korisna spona između interesovanja i potreba učenika adolescentnog uzrasta.
- Uz ovo uputstvo pratiti uputstvo koje je dato u "Službenom glasniku" oktobar 2003. godine
- Temu realizovati kroz 10 teoretskih časova
|
- poznavanje i razumevanje osnovnih psihičkih procesa, osobina i stanja
- poznavanje uticaja spoljašnjih i unutrašnjih faktora na opažanje
- razumevanje značaja socijalnog opažanja i grešaka u opažanju
- uočavanje značaja i mogućnosti primene znanja o transferu učenja
- uočavanje povezanosti psiholoških procesa
- razumevanje složenosti strukture sposobnosti
- razvijanje logičkog i kritičkog mišljenja
- razvijanje kreativnosti učenika
- uvid u različitost dinamičkih dispozicija čoveka
- učenik će biti podstaknut da razvija odgovorniji odnos prema sebi, svom ličnom i profesionalnom razvoju
| - znati da razlikuje psihičke procese i njihovu međusobnu povezanost
- biti osposobljen da prepozna u svakodnevnim društvenim pojavama neke od manifestacija psiholoških procesa, osobina i stanja
- biti sposoban da prepozna uticaj spoljašnjih i unutrašnjih faktora na opažanje
- biti sposoban da uoči u svakodnevnom životu sistematske greške u opažanju, posebno socijalnom opažanju
- moći da primeni psihološka saznanja o psihičkim procesima, osobinama i stanjima, a naročito o procesu opažanja i pažnje na polju grafičke struke
- moći da koristi znanja o fenomenu učenja u okviru drugih predmeta kao i u svakodnevnom životu
- razumeti emocionalno reagovanje i prirodu emocija
- poznavati značaj emocija za mentalno zdravlje
- biti veštiji u razlikovanju ličnog od uticaja sredinskih okolnosti
- znati značaj i mogućnost primene transfera učenja
- znati kriterijume stvaralaštva
- znati funkciju motiva i razliku između homeostaznih i nehomeostaznih motiva
| Osnovne psihičke pojave - psihički procesi, osobine i stanja - Opažanje
- Osnovni pojmovi: opažanje, draži i čula osećaj, opažaj. Organizacija opažaja. Uticaj iskustva, motivacije i ličnosti na opažanje
- Fizičke draži i čula
- Pokret, vreme, prostor i objekti
- Opažanje osoba
- Karakteristike procesa opažanja osoba: opažanje emocija, procenjivanje osobina ličnosti, proces atribucije
- Prva impresija, sistematske greške u opažanju osoba i značaj pravilnog procenjivanja drugih osoba
- Pažnja
- Pojam i karakteristike
- Činioci pažnje
- Učenje, pamćenje, zaboravljanje
- Učenje
- Pojam i vrste učenja: senzitivacija, habituacija, klasično i emocionalno uslovljavanje, instrumentalno i učenje uviđanjem. Učenje po modelu
- Transfer učenja - pojam, vrste i značaj
- Pamćenje
- Pojam pamćenja, kratkoročno i dugoročno pamćenje, reprodukcija i prepoznavanje; kvalitativne promene u pamćenju
- Zaboravljanje
- Pojam zaboravljanja, uzroci
- Psihološki uslovi uspešnog učenja
- Sposobnosti i motivacija za učenje, metode uspešnog učenja
- Mišljenje
- Pojam mišljenja, uloga znanja i iskustva u mišljenju; vrste mišljenja - imaginativno i realističko, divergentno i konvergentno. Razvoj mišljenja
- Intelektualne sposobnosti i stvaralačko mišljenje
- Pojam, merenje, individualne razlike u sposobnostima. Teorije o strukturi sposobnosti. Stvaralačko mišljenje - pojam i faze
- Emocije
- Pojam emocija i emocionalnog reagovanja; vrste emocionalnog doživljaja; organske promene pri emocijama, shvatanja o prirodi emocija, emocionalni život u adolescenciji
- Značaj emocija za mentalno zdravlje i psihosomatska oboljenja - pojam i vrste strahova, anksioznost, stres i psihička trauma
- Motivacija
- Pojam motiva, homeostazni i nehomeostazni motivi; lični i društveni motivi. Funkcionalna autonomija i hijerarhija motiva, frustracije, konflikti, reakcije i posledice frustracija i konflikata
| - Prilikom obrade opažanja koristiti što više ilustrativni materijal
- Male eksperimente na času
- Dati zadatak da naprave reklamu ili plakat koristeći sve što znaju o opažanju
- Korisno je organizovati interdisciplinarnu nastavu u obradi pažnje i opažanja sa likovnim i umetničkim predmetima
- Više posvetiti vremena psihologiji boja za ovaj smer
- Detaljno obraditi temu opažanja koristeći Elemente psihologije - Kreč i Kračfild i Percepciju - Predrag Ognjenović
- Fiziološke osnove opažanja samo na informativnom nivou
- Temu realizovati kroz 30 teoretskih časova
|
- razumeti pojam ličnosti
- kritički prihvatati sopstvene sudove i sudove drugih
- osnažiti i osvestiti osećanje ličnog identiteta
- upoznavanje osnovnih karakteristika i mogućnosti prevazilaženja problema vezanih za određene razvojne periode u životu čoveka
| - imati uvid u složenost problema proučavanja ličnosti
- imati uvid u opšta pitanja strukture, dinamike i razvoja ličnosti
- koristiti saznanja o dinamici i strukturi ličnosti u društvenom životu
- poznavati manifestacije promena i poremećaja društvenog života i ponašanja
| Ličnost - Pojam i struktura ličnosti
- Pojam ličnosti i karakteristike ljudskog ponašanja; Struktura ličnosti, pojam i vrste crta - temperament, karakter (individualni i socijalni), sposobnosti, telesne osobine. Svest o sebi, lični i socijalni identitet
- Prikazivanje ličnosti u psihologiji
- Dinamika ličnosti
- Stavovi, interesovanja i vrednosti kao dinamičke dispozicije, pojam volje, voljne radnje, odluke, proces odlučivanja
- Razvoj ličnosti
- Razvoj i socijalizacija ličnosti, činioci socijalizacije, dinamičko razvojni pojam zrelosti
- Teorije ličnosti
- Pregled grupa opštih teorija ličnosti
- Promene i poremećaji društvenog života i ponašanja
- Izmenjena stanja svesti, san, hipnoza, parapsihološki fenomeni
- Poremećaji ponašanja; Poremećaji mentalnog zdravlja, prevencija i lečenje
| - Prilikom obrade identiteta i/ili stavova, vrednosti, interesovanja, povezati sa opažanjem osoba, emocijama i aktuelnim interesovanjima adolescenata i ikonografijom različitih subkulturnih grupa. Rad u grupama na temu imidža i identiteta.
- Prikazati film koji dotiče ovu problematiku i kroz opis likova - zadatak za učenike - obrađivati temu identiteta i socijalizacije.
- Informativno obraditi vrste psihoza i neuroza
- Temu realizovati kroz 10 teoretskih časova
|
- upoznavanje i razumevanje psiholoških osnova međuljudskih odnosa i komunikacije u društvenim grupama
| - znati kako da prepozna izvore nesporazuma u komunikaciji
- biti sposoban da razume i primeni znanja o dinamičkom sistemu grupe
- osvestiti postojanje i uticaj neverbalne komunikacije u međuljudskim odnosima
| Osoba u socijalnoj interakciji - Komunikacija
- Pojam komunikacije, vrste komunikacija i komunikacionih znakova;
- Verbalna i neverbalna komunikacija; komunikacioni proces, socijalni činioci i jezik, izvori nesporazuma pri komunikaciji
- Život u grupi
- Pojam grupe, vrste grupa: velike, male, primarne, referentne, formalne, neformalne
- Dinamika grupe: formiranje, odnosi u grupi, rukovođenje, takmičenje, saradnja, grupno rešavanje problema, grupna diskusija. Nenasilna komunikacija
| - Posvetiti više pažnje neverbalnoj komunikaciji
- U okviru dinamike grupe radioničarski obraditi podelom uloga (simulacija demokratske, autoritarne i lese fer atmosfere
- Temu realizovati kroz 10 teoretskih časova
|
- razumevanje problematike psihologije rada kao i mogućnosti primene saznanja u okviru ove discipline
- razumevanje problematike inženjerske psihologije i mogućnosti primene saznanja u okviru ove discipline
- izgrađivanje profesionalnog stava prema poslu
- izgrađivanje proaktivnog ponašanja učenika
| - znati šta je radni učinak i od čega zavisi
- znati šta je efektivnost a šta efikasnost
- znati koji su principi profesionalne selekcije
- znati koji su principi profesionalne orijentacije
- znati šta je profesionalizam
- znati šta su kompetencije a šta kvalifikacije za posao
- znati kako konkurisati za posao (forma biografije)
- znati mesto, ulogu i značaj čoveka u dinamičkim, složenim i zatvorenim sistemima
- znati psihološke posledice savremenog načina života i rada - stres i naprezanje u radu
- znati kakva je povezanost cirkadijalnih ritmova i organizacije rada
| Neka pitanja psihologije rada i inženjerske psihologije - problemi psihologije rada
- osnovne karakteristike rada
- radni učinak, umor, odmaranje, radna efektivnost i efikasnost
- profesionalna selekcija i profesionalna orijentacija
- mogućnost čoveka i mašina u sistemu čovek - mašina
- savremen način života i rada - stres i naprezanje
- individualne razlike u reagovanju na stres
- šta su biološki ritmovi
- istraživanja bioloških ritmova
| - održati neke od ovih časova interdisciplinarno - sa nastavnicima praktične nastave
- tražiti od učenika da samostalno izrade Curiculum vitae
- korišćenje interneta i drugih medija za obradu ovih tema, naročito za pretraživanje ponuda za zapošljavanje u grafičkoj struci
- Temu realizovati kroz 10 teoretskih časova
|
Umetnost i vizuelno opažanje
(za obrazovni profil TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE GRAFIČKIH PROIZVODA - ogled)
1. CILJEVI PREDMETA:
- Razvijanje sposobnosti da jasno odredi ono što vidi i da razume zašto vidi ono što vidi
- Sposoban je da vizuelne kategorije čini izričito razgovetnim
- Sposoban je da izvlači osnovna vizuelna načela i da prikazuje strukturalne odnose u dejstvu
- Sposoban je da izoštri spontanu stvaralačku intuiciju, potpomogne je i njenim elementima omogućava kreativno saopštavanje
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Rudolf Arnhajm: Umetnost i vizuelno opažanje (Psihologija stvaralačkog gledanja)
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Estetika
- Filozofija
- Psihologija
- Oblikovanje grafičkih proizvoda
- Istorija umetnosti sa teorijom forme
- Praktična nastava
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Razred: četvrti
Godišnji fond časova: | 60 časova |
CILJEVI | ISHODI Po završetku četvrtog razreda učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
- Sticanje osnovnih znanja o sagledavanju umetničkog dela, o psihologiji stvaralačkog gledanja
| - znati da opažena svojstva smesti u pogodne kategorije
- prepoznati put za čulnu vezu sa stvarnošću
- znati opažajne doživljaje da tačno označi opažajnom analizom i imenuje ih
| Psihologija stvaralačkog gledanja - Psihologija stvaralačkog gledanja (uvod)
- Ravnoteža
- Šta su to opažajne sile
- Psihološka i fizička ravnoteža
- Težina
- Smer
- Sklopovi ravnoteže
- Gore - dole - desno - levo
- Ravnoteža i ljudski um
| - Analize slike
- "Pijana barka" S. Šumanović
- Analizirati umetnička dela, sličnog sadržaja, po izboru učenika
- Uraditi test znanja: grafički prikaz dela - "Doručak na travi"
- Temu realizovati kroz 8 časova
|
- Sticanje osnovnih znanja da upotrebljava svoje kategorije oblika, da bi uhvatio nešto što je od sveopšteg značaj u posebnom
| - znati da aktivno istražuje ono što vidi
- znati da uoči bitne oblike
- znati da raspolaže opažajnim pojmovima - forma i oblik
- znati da odredi prostorne koordinate
- znati korelaciju: realno -apstraktivno
| Oblik i forma - Viđanje kao aktivno istraživanje
- Uočavanje bitnih oblika
- Opažajni pojmovi
- Šta je oblik - viđenje oblika
- Jednostavnost
- Šta je deo?
- Sličnost i različitost
- Orijentacija u prostoru
- Projekcije
- Realizam i realnost
- Način apstrakcije
| - Analize umetničkih dela
- Grafički prikaz kompenzacije nekog umetničkog dela
- Uraditi test znanja dela po izboru učenika
- Temu realizovati kroz 12 časova
|
- Aktivno učenikovo ovladavanje prostornim dimenzijama u skladu sa zakonom diferencijacije
| - znati da izgled svakog elementa zavisi od njegovog mesta i funkcije u prostoru
- znati da je svako opažanje elemenata u prostru, u isti mah i mišljenje
- znati da je svaka opservacija prostora intencija tog prostora
| Prostor - Linija i kontura
- Okviri i prozori
- Zašto vidimo dubinu
- Providnost
- Deformacije stvaraju prostor
- Jednostavno umesto istinito
- Centralnost i beskonačnost
| - Analiza umetničkih dela: vizantijsko slikarstvo (ranohrišćanska umetnost)
- Grafički prikaz prostora nekog umetničkog dela, na predlog učenika
- Uraditi test znanja
- Temu realizovati kroz 8 časova
|
- Stiče osnovna znanja o ulozi svetlosti u vizuelnom opažanju
| - znati kako svetlost stvara prostor
- znati kako svetlost stvara oblik
- znati kako svetlost stvara boju
| Svetlost - Doživljavanje svetlosti
- Osvetljavanje
- Svetlost stvara prostor
- Senke
- Simbolizam svetlosti
| - Analiza umetničkih dela na primerima impresionista
- Analiza dela po izboru učenika
- Uraditi test znanja
- Temu realizovati kroz 8 časova
|
- Stiče osnovna znanja o ulozi boje u vizuelnom opažanju
| - znati da sav vizuelni izgled duguje svoje postojanje svetlosti i boji
- znati kako nastaju boje
- biti sposoban da pravilno upotrebi boju u građenju vizuelnog utiska
- znati kako boje u korelaciji deluju na doživljaj
| Boja - Od svetlosti do boje
- Oblik i boja
- Kako nastaju boje
- Traganje za harmonijom
- Međusobno dejstvo boje
- Matis i "El Greko"
- Reagovanje na boju
- Toplo - hladno
| - Analiza umetničkih dela Matisa i El Greka
- Analiza umetničkog dela po izboru učenika
- Uraditi test znanja
- Temu realizovati kroz 8 časova
|
- Stiče znanja da je kretanje u vizuelnom opažanju najdominantnije
| - znati da u vizuelnom opažanju kretanje najviše privlači pažnju
- znati da pokret znači promenu stanja i zahteva reakciju
- osposobiti se da pravi razliku između stvari izbivanja, nepokretnosti i pokretnosti, vremena i bezvremenosti, postojanja i nastajanja
| Kretanje i dinamika - Zbivanja i vreme
- Istovremenost i redosled
- Kada vidimo pokret
- Pravac
- Otkrivanje brzine
- Kinestetička slika tela
- Dinamika i njena tradicionalna tumačenja
- Nepomično kretanje
- Dinamika kosine
- Napetost u deformaciji
- Dinamična kompozicija
| - Analiza kretanja na primerima savremenih vizuelnih komunikacija
- Analiza dinamike na primerima umetničkih dela
- Uraditi test znanja
- Temu realizovati kroz 11 časova
|
- Sticanje osnovnih znanja o izrazu kao osobenosti svih elemenata vizuelnog opažanja
| - znati da je izraz primereni sadržaj viđenja u svakodnevnom životu
- znati da je izraz i način na koji umetnik gleda na svet
- znati da su izražajna svojstva sredstvo za opažanje
| Izraz - Tradicionalne teorije
- Izraz ugrađen u strukturu
- Prvenstvo izraza
- Simbolizam u umetnosti
| - Primeri umetničkih dela: Rembrant, Ticijanove slike: "Sveta i svetovna ljubav", Sezan, Pikaso
- Uraditi test znanja
- Temu realizovati kroz 5 časova
|
Estetika
(za obrazovni profil TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE GRAFIČKIH PROIZVODA - ogled)
1. CILJEVI PREDMETA:
- Usvajanje znanja o estetici kao važnoj filozofskoj disciplini
- Izazvati u učenicima raznorodna estetska osećanja
- Omogućiti učenicima pristup umetničkom delu
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Nikolaj Hartman: Estetika, Kultura, Beograd 1968.
- Danko Grlić: Estetika - povjest filozofskih problema, Naprijed, Zagreb, 1974.
- Gvido Morpurgo-Taljabue: Savremena estetika, Nolit, Beograd, 1968.
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Oblikovanje grafičkih proizvoda
- Praktična nastava
- Istorija umetnosti sa teorijom forme
- Filozofija
- Pismo
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Razred: četvrti
Godišnji fond časova: | 60 časova |
CILJEVI | ISHODI Po završetku četvrtog razreda učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
- Usvajanje znanja o predmetu estetike
| - steći jasnu sliku o tome čime se estetika bavi
| Estetski stav i estetika kao saznanje - Zakoni lepote i znanje o njima
- Lepo kao univerzalni predmet estetike
- Forma i sadržaj
- Opažaj, uživanje, procena i produktivnost
- Prirodno lepo, ljudski lepo i umetnički lepo
- Odražavanje i stvaralaštvo
| - Biti u korelaciji sa predavanjima na časovima istorije i umetnosti sa teorijom forme
- Temu realizovati kroz 8 časova
|
- Sticanje osnovnih pojmova o umetničkom delu
| - upoznati osnovne karakteristike umetničkog dela
| Struktura estetskog predmeta - Dvojaki opažaji i dvojaki slojevi estetskog predmeta
- Uloga "materije"
- Prednji plan i pozadina
- Slojevitost vajarskog umetničkog dela
- Crtanje i slikarstvo
- Pesnička umetnost
- Gluma i glumačka umetnost
- Muzički lepo
| - Poseta aktuelnoj izložbi likovnih radova
- Poseta aktuelnoj izložbi vajarskih radova
- Poseta aktuelnoj pozorišnoj predstavi
- Temu realizovati kroz 10 časova
|
- Obučiti učenika da pristupi umetničkom delu
| - iskazati svoja razmišljanja i svoje emocije koje pokreće određeno umetničko delo
| Lepo u prirodi i ljudski svet - Lepo u prirodi i ljudski svet
- Ljudska lepota kao pojava
- Lepota u odnosu na druge vrednosti
- Pojavljivanje tipa
- Situacija i dramatika života
- Prirodna lepota i umetnost
| - Biti u korelaciji sa predavanjima na časovima teorije dizajna
- Temu realizovati kroz 10 časova
|
- Usvajanje znanja o umetničkom delu
| - umeti da pristupi umetničkom delu
| Oblikovanje i slojevanje - Modusi postojanja i strukture sadržaja
- Niz slojeva u pesništvu
- Slojevi u likovnim umetnostima
- Slojevi muzičkog dela
- Slojevi u arhitekturi
- Estetska forma
- Stupnjevito formiranje u umetnostima
- O metafizici forme
| - Obezbediti što je više moguće reprodukcija likovnih dela
- Koristiti analizu stihova iz obavezne školske lektire
- Temu realizovati kroz 12 časova
|
- Usvajanje estetskih vrednosti
| - umeti da razlikuje umetničku vrednost od onoga što nije
| Vrednost i rodovi lepog - Specifičnost i brojnost estetskih vrednosti
- Klase vrednosti
- Položaj lepog u carstvu vrednosti
- Fundiranje estetskih vrednosti na moralnim vrednostima
- Pregled vrednosnih momenata lepog
- Pojam i fenomen uzvišenog
- Struktura estetski uzvišenog
- Ljupko i njegove podvrste
- Osmišljavanje u estetskim vrednostima
- O potrebi smisla u svetu
- Osmišljavanje čoveka i umetnosti
- Pseudoestetski stavovi
- Ontologija estetskog predmeta
- O istoričnosti umetnosti
- Stvaralačko u čoveku
| - Biti u korelaciji sa predavanjima na časovima filozofije
- Temu realizovati kroz 20 časova
|
Praktična nastava
(za obrazovni profil TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE GRAFIČKIH PROIZVODA - ogled)
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
I | | | 222 | | | 222 |
II | | | 222 | | | 222 |
III | | | 420 | 60 | | 480 |
IV | | | 360 | 120 | | 480 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Sticanje sposobnosti za procenjivanje i odabiranje pojedinih postupaka realizacije i tehnike štampe prema nameni i uslovima idejno-grafičkog projekta, odnosno grafičkog proizvoda
- Dobijanje znanja o grafičkim materijalima, mašinama, alatima, priboru i tehnološkim procesima proizvodnje
- Osposobljavanje za uključivanje u neposrednu proizvodnju
- Osposobljavanje za likovno-estetske i tehnološke intervencije u pripremi za štampu i u samoj štampi
- Sticanje sposobnosti za primenu računara u pripremi i realizaciji idejno-grafičkih projekata
- Razvijanje samostalnosti u radu
- Formiranje osnova za nastavak obrazovanja
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Crtež | 18 |
Veličine i njihovi međusobni odnosi | 30 |
Crtanje po prirodi | 24 |
Crtanje geometrijskih žičanih elemenata sa upotrebnim predmetima | 30 |
Crtanje upotrebnih predmeta | 36 |
Crtanje upotrebnih i geometrijskih oblika | 42 |
Crtanje upotrebnih predmeta i draperije | 42 |
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Slikarske tehnike i likovno-grafičke tehnike etikete | 24 |
Slikanje geometrijskih oblika i likovno-grafičko rešenje nalepnice | 24 |
Slikanje mrtve prirode i likovno-grafičko rešenje CD omota | 42 |
Slikanje mrtve prirode sa gipsanim modelom i likovno-grafičko rešenje zaštitnog znaka | 30 |
Slikanje mrtve prirode sa upotrebnim predmetom i draperijom, sticanje osnovnog znanja o kompjuterskim grafičkim programima | 30 |
Crtanje po živom modelu, likovno-grafičko i kompjutersko rešenje logotipa | 40 |
Slikanje po živom modelu, likovno-grafičko i kompjutersko rešenje poslovnih papira | 32 |
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Likovno-grafičko rešenje i kompjuterska izrada nalepnica i etika | 76 |
Likovno-grafičko rešenje i kompjuterska izrada oglasa | 64 |
Likovno-grafičko rešenje i kompjuterska izrada omota za CD | 76 |
Likovno-grafičko rešenje i kompjuterska izrada znaka i logotipa | 76 |
Likovno-grafičko rešenje i kompjuterska izrada poslovnog pisma, koverte, računa, mape, fascikle | 64 |
Likovno-grafičko rešenje i kompjuterska izrada podsetnica, vizitkarti | 76 |
Likovno-grafičko rešenje i kompjuterska izrada plakata | 48 |
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Konstrukcija perspektive, likovno-grafičko i kompjutersko oblikovanje pakovanja | 132 |
Crtanje perspektive i upotrebnih predmeta uz upotrebu perspektive, likovno-grafičko i kompjutersko rešenje pakovanja prehrambenih proizvoda | 132 |
Crtanje enterijera, likovno-grafičko i kompjutersko rešenje pakovanja za hemijske proizvode | 108 |
Crtanje eksterijera, likovno-grafičko i kompjutersko rešenje pakovanja kožne i tekstilne galanterije | 108 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Razred: prvi
Naziv modula: | Crtež |
Trajanje modula: | 18 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- ovladavanje tehnikom crtanja, postupcima i materijalima
| - znati da je crtež osnova svakog kreativnog procesa
- shvatiti odnos: gledati - videti - crtati
- shvatiti korelaciju, iluzije i 3-d realnosti
- naučiti da je studija objektivne stvarnosti polazna osnova za njenu nadgradnju (kreaciju)
- znati da koristi pribor i materijal za crtanje
| - pojam, vrsta i značaj crteža u kreativnim oblastima likovnih i primenjenih umetnosti
- opšta uputstva za rad na crtežu
- pomoćna sredstva za crtanje i njihova primena
| - sadržaje povezati sa primerima iz istorije likovnih i primenjenih umetnosti
- vežbati mogućnost pamćenja što većeg broja detalja na primerima iz prirode
- analizirati i porediti crteže koji su tematski, tehnički i likovno različiti
- pokazati mogućnosti podloge, materijala, osnovnog i pomoćnog pribora za crtanje
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Veličine i njihovi međusobni odnosi |
Trajanje modula: | 30 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- sticanje i primena osnovnih znanja o veličinama i njihovim međusobnim odnosima
| - znati da svaki objekat (prirodni ili fabrikovan) predstavlja jednu logičnu i vizuelno skladnu celinu
- znati da je crtež organska celina - slojevita u likovnom i estetskom smislu
- znati da formatira, vizira, odredi proporcije i iskonstruiše sve elemente objekta (motiva) koji crta
| - objekat crtanja kao celine
- sistematičnost i postupnost u građenju crteža
- prva faza - analiza: koncept i izbor motiva, materijala, priprema za crtanje
- druga faza - postavka, komponovanje, konstruisanje i proporcija
| - vežbati precizno gledanje i jasno predočavanje motiva
- sadržaje povezati sa primerima iz različitih perioda i oblasti likovnih i primenjenih umetnosti
- stalno vršiti upoređivanje i procenjivanje
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Crtanje po prirodi |
Trajanje modula: | 24 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- sticanje osnovnih pojmova o crtanju po prirodi
| - znati da je u svim nepravilnim i prirodnim elementima osnova geometrijski pravilan oblik
- shvatati značaj (čiste) linije u građenju i definisanju forme
- znati da je u osnovi organizovanog crteža - stabilnost tačne konstrukcije i uočavati karakteristike elemenata
| - crtanje geometrijskih žičanih elemenata
- analiza modela, pomoćne linije - primene
- konstrukcija crteža, karakteristike i konstrukcije
| - kroz vežbu stalno vršiti upoređivanje
- koristiti kao primere adekvatne crteže iz istorije likovnih i primenjenih umetnosti
- konstantno analizirati kvalitet linije i njene mogućnosti, individualno i u celoj grupi.
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Crtanje geometrijskih žičanih elemenata sa upotrebnim predmetima |
Trajanje modula: | 30 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- osposobljavanje da primenjuju konstruktivnu logiku na konkretnom zadatku
| - znati likovnu vrednost linije
- znati da je suština svakog nepravilnog (dinamičnog) zapravo geometrijski (pravilan) oblik
- znati da postavi i odredi težište kompozicije i svakog elementa
- shvatiti odnos čvrstih i fluidnih formi
| - složenija analiza postavljenog zadatka
- prostorna konstrukcija i konstruktivna logika
- značaj poznavanja predmeta, njegove strukture, građe, oblika i boja
| - analizirati postavljeni zadatak
- analizirati elemente posebno
- akcentovati osobenosti i složenosti forme, strukture i boja
- stalno vršiti upoređivanje i procenjivanje
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Crtanje upotrebnih predmeta |
Trajanje modula: | 36 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- osposobljavanje da stečena znanja uspešno primenjuje u rešavanju kreativnog zadatka uže struke
| - znati da analizira: liniju, oblik, boju, smer na konkretnom zadatku
- znati likovnu vrednost linije
- biti sposoban da odredi odnos unutar kompozicije
- moći da oseti svoju likovnu poetiku
| - analiza likovnih elemenata na mrtvoj prirodi: linija, oblik, smer, boja i njihova međusobna povezanost
- analiza linije: doživljaj linije i njena ekspresija, međusobni odnosi i dominacija
- konturna i strukturna linija, statička i dinamička linija
| - stalno isticati osobenosti predmeta i njihovu međusobnu povezanost
- akcentovati likovnu osobenost učenika (individualnost)
- koristiti kao primere adekvatne crteže i slike velikih majstora mrtve prirode
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Crtanje upotrebnih i geometrijskih oblika |
Trajanje modula: | 42 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- osposobljavanje da primenjuje analitičan odnos prema vidljivom i objektivnom
| - znati da analizira crtež
- znati da odvoji likovne kvalitete na nivo apstrakcije
- snalaziti se u površinskom i prostornom oblikovanju
| - analiza linearnog crteža, analitički postupak
- oblik, veličina i njihova povezanost
- vrste oblika: prostorni i površinski oblik - konkretni, izvedeni, transponovani i apstraktni
- viziranje i konkretno merenje
| - isticati viziranje i konkretno merenje
- stalno analizirati odnos - oblik i veličina
- podsticati analitičan i samokritičan odnos
- izložiti radove i zajednički ih procenjivati
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Crtanje upotrebnih predmeta i draperije |
Trajanje modula: | 42 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- osposobljavanje da se stvaralačka produkcija od nivoa učenja, vežbanja i reprodukcije izvesnih šema, preko stilizacije šema, pretvore u apstraktno poimanje stvari (kao individualna stvaralačka produkcija)
| - znati da reši likovni problem, kompozicija, proporcija, ritam, kontrast, geometrijski i slobodni likovi
- znati da nadogradi, istakne, stavi pečat originalnog, novog, drugačijeg rada i mišljenja
- znati da nađe nove izvore informacija, iskustva o prirodnoj, društvenoj i kulturnoj okolini u skladu sa individualno pokazanim talentom
| - ostvarivanje proporcionalnosti modela: detalja i celine crteža
- linearna analiza forme i oblika
| - koristiti primere iz istorije likovnih i primenjenih umetnosti na temu - mrtve prirode ili draperije posebno
- koristiti radove drugih učenika kao primere za analizu
- postaviti zajedničku izložbu radova
- praviti individualne izložbe učenika
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | * | | | * | |
Razred: drugi
Naziv modula: | Slikarske tehnike i likovno-grafičke tehnike etikete |
Trajanje modula: | 24 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Ovladavanje tehnikom slikanja, postupcima i materijalima
- Sticanje i primena osnovnih znanja o likovno-grafičkom rešenju etikete
| - znati da koristi pribor i materijal za slikanje
- znati osobine i tehnološki postupak tehnike akvarela, gvaša, tempere i pastela
- upoznati da je tehnika činilac stvaranja forme kao i njenog razaranja
- znati da je boja u prahu (pigment) vezana različitim vezivnim sredstvima
- znati osnovne karakteristike tehnike ulje na platnu, enkaustike, kolaža, freske, mozaika, vitraža i tapiserije
- znati svrhu etikete - da se pomoću nje prepozna proizvod i da na taj način svojim likovnim sadržajem privuče pažnju
| - Pojam i vrste slikarskih tehnika
- Osobine, alati i tehnološki postupak tehnike pastela
- Osobine, alati i tehnološki postupak tehnike akvarela
- Osobine, alati i tehnološki postupak tehnike gvaša
- Osobine, alati i tehnološki postupak tempera tehnike
- Rešenje etikete
| - Sadržaje povezati sa primerima iz istorije likovnih i primenjenih umetnosti
- Analizirati i porediti slike koji su tematski slične i tehnički različite
- Pokazati mogućnosti podloge, materijala, osnovnog i pomoćnog pribora za slikanje
- Po vlastitoj imaginaciji uraditi skicu i razraditi je u različitim slikarskim tehnikama
- Isprobati kombinovanu tehniku (isti materijali u susretima sa drugim materijalima)
- Koristiti postojeće etikete kao putokaz za izradu novih etiketa
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | * | | * | * | | | * | * |
Naziv modula: | Slikanje geometrijskih oblika i likovno-grafičko rešenje nalepnice |
Trajanje modula: | 24 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje i primena osnovnih znanja o odnosima svetlosti i senke
- Sticanje znanja o likovno-grafičkom rešenju CD-omota koje mora biti tako da svojim dizajnom privuče pažnju kupca
| - znati da svaki geometrijski objekat predstavlja jednu logičnu i vizuelno skladnu celinu
- znati da predstavi svetlost i senku ahromatski na slici sa geometrijskim oblicima
- naučiti da dobije mešanjem razne tonove sive u različitim slikarskim tehnikama
- znati uskladiti likovni sadržaj sa tipografijom i obrnuto
| - Objekat slikanja kao celine
- Prva faza - analiza: koncept i izbor motiva, materijala, priprema za slikanje
- Druga faza - postavka, komponovanje, konstruisanje i proporcija
- Treća faza - analiza svetlosti i senke na posmatranom motivu
- Slikanje ahromatske kompozicije u različitim slikarskim tehnikama
- Idejno rešenje CD-omota
| - Vežbati precizno gledanje i jasno definisati svetlost i senku na slici upotrebom bele i crne boje
- Sadržaje povezati sa primerima iz različitih perioda i oblasti likovnih i primenjenih umetnosti
- Sistematičnost i postupnost u izradi slike
- Navesti učenike da prilikom opažanja svetlo-tamnih odnosa potpuno zanemare obojenost predmeta
- Prikupljanje prigodnog postojećeg materijala kao putokaz rešenja izrade CD-omota
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | * | | * | | | | * | * |
Naziv modula: | Slikanje mrtve prirode i likovno-grafičko rešenje CD omota |
Trajanje modula: | 42 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih pojmova o slikanju po prirodi
- Povezivanje postojećeg modela sa grafičkim rešenjem zaštitnog znaka
| - znati da je valer stepenovanje količine svetlosti u jednoj boji
- znati šta je monohromatska kompozicija
- dočarati prefinjene prelaze jedne iste boje sa dodavanjem crne i bele u različitim slikarskim tehnikama
- znati da valer omogućava plastično predstavljanje svakog predmeta
- znati oblikovati znak
| - Primena valera u slikarstvu
- Slikanje monohromatskih kompozicija na osnovu različitih mrtvih priroda u drugačijim slikarskim tehnikama
- Rešavanje zaštitnog znaka u kompletnoj obradi
| - Koristiti kao primere adekvatne reprodukcije iz istorije likovnih i primenjenih umetnosti
- Navesti učenike da prilikom opažanja svetlo tamnih odnosa potpuno zanemare obojenost predmeta
- Obratiti pažnju na indirektno osvetljenje mrtve prirode - izvođenje vežbi
- Prikupljanje i demonstracija postojećih zaštitnih znakova
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | * | | * | | | | * | * |
Naziv modula: | Slikanje mrtve prirode sa gipsanim modelom i likovno-grafičko rešenje zaštitnog znaka |
Trajanje modula: | 30 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih pojmova o slikanju po prirodi u lokalnom tonu
- Sticanje osnovnog znanja o korišćenju grafičkog programa
| - znati likovnu vrednost boja
- znati šta je lokalni ton
- savladati mešanje hromatskih boja sa ahromatskim bojama u različitim slikarskim tehnikama
- znati uspostaviti ravnotežu hromatskog i ahromatskog
- znati da lokalna boja dolazi do izražaja u senkama
- znati primeniti kompjutersko-grafički program pri oblikovanju jednostavnih grafičkih oblika
| - Složenija analiza postavljenog zadatka
- Slikanje predmeta u lokalnom tonu i njegovo mešanje sa crnom i belom radi postizanja senke i svetlosnih refleksa
- Koristiti računar u rešavanju jednostavnih grafičkih oblika
| - Analizirati postavljeni zadatak
- Analizirati boje, svetlost i senku
- Akcentovati osobenosti i složenosti forme, strukture i boja
- Koristiti kao primere adekvatne reprodukcije iz istorije likovnih i primenjenih umetnosti
- Upoznavanje učenika sa mogućnostima grafičkih programa
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | * | | * | | | | * | |
Naziv modula: | Slikanje mrtve prirode sa upotrebnim predmetom i draperijom, sticanje osnovnog znanja o kompjuterskim grafičkim programima |
Trajanje modula: | 30 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih pojmova o slikanju po prirodi u lokalnom tonu sa toplim i hladnim bojama kao izraz svetlosti i senke
- Sticanje znanja o logotipu i svim njegovim karakteristikama i povezivanje sa crtanjem živog modela
- Sticanje znanja o olakšicama i teškoćama pri korišćenju grafičkih kompjuterskih program
| - znati šta je kontrast, komplementarni kontrast i harmonija boja
- dočarati sem samih predmeta osvetljene površine i senke u hromatskim bojama
- naučiti da predstavi prostor toplim i hladnim bojama
- utvrditi koji je osnovni kolorit na slici
- dočarati slikarskim metodama različite materijale
- znati šta je lazurno, a šta pastozno slikarstvo
- znati i primeniti u slikanju zasićenost boje
- znati oblikovati logotip
- znati oblikovati logotip prebaciti u kompjuterski upotrebljiv oblik
| - Slikanje mrtve prirode sa upotrebnim predmetom i draperijom sa posebnim naglaskom na prostornost celokupne postavke, obraćajući pažnju na nabore draperije. Slikanje u lokalnom tonu uz primenu komplementarnog kontrasta kod dočaravanja svetlosti i senke uz upotrebu različitih slikarskih tehnika uključujući kombinovanu tehniku
- Rešavanje logotipa
- Rešavanje logotipa korišćenjem računara
| - Stalno isticati osobenosti predmeta i njihovu međusobnu povezanost
- Koristiti kao primere adekvatne slike velikih majstora - mrtve prirode
- Istu mrtvu prirodu uraditi u dvobojnoj, trobojnoj i četvorobojnoj kombinaciji
- Upoznati učenike sa svim mogućim kontrastima boja i ilustrovati sa primerima iz istorije umetnosti
- Demonstracija logotipa i povezivanje stečenog znanja sa predmetom pisma
- Podsticanje učenika da koriste računar kao alat pri izradi likovno-grafičkog rešenja
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | * | | * | | | | * | * |
Naziv modula: | Crtanje po živom modelu, likovno-grafičko i kompjutersko rešenje logotipa |
Trajanje modula: | 40 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih pojmova o crtanju po živom modelu
- Sticanje znanja o dobro osmišljenoj likovnoj kompoziciji poslovnog pisma (koverta, memorandum, vizit karta i sl.).
- Sticanje znanja o bržem rešavanju problema uz upotrebu grafičko-kompjuterskih programa
| - znati šta je kontrapost i njegovu primenu
- znati šta je težišna tačka i osnovne konstrukcione linije ljudskog tela
- savladati proporcije ljudskog tela u zavisnosti od pola i uzrasta
- znati linearno izraziti karakter ličnosti
- znati svesti ljudsko telo na geometrijske oblike
- znati da odvoji likovne kvalitete na nivo apstrakcije
- znati da dubinu prostora možemo prikazati skraćenjem oblika
- znati oblikovati kovertu, memorandum, vizit kartu i sl.
- znati upotrebiti kompjutersko-grafički program za rešavanje poslovnog papira
| - Crtanje portreta
- Crtanje cele figure
- Crtanje figure u odnosu na okolinu
- Kroki
- Kroki (figura u pokretu)
- Idejno rešenje: koverte, memoranduma, vizit karti i sl.
- Korišćenje računara pri realizaciji idejnog rešenja
| - Stalno analizirati odnos - oblik i veličina
- Izložiti radove i zajednički ih procenjivati
- Podsticati učenike da koriste vizir kod utvrđivanja proporcija ljudskog tela
- Upoznati učenike sa predstavljanjem ljudskog tela u skraćenju
- Svaki sadržaj modula se izvodi u različitim crtačkim tehnikama
- Demonstracija koverte, memoranduma, vizit karti i sl.
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | * | | * | | | | * | * |
Naziv modula: | Slikanje po živom modelu, likovno-grafičko i kompjutersko rešenje poslovnih papira |
Trajanje modula: | 32 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Osposobljavanje da se stvaralačka produkcija od nivoa učenja, vežbanja i reprodukcije izvedenih šema, preko stilizacije šema, pretvore u apstraktno poimanje stvari (kao individualna stvaralačka produkcija)
| - znati da nadogradi, istakne, stavi pečat originalnog, novog, drugačijeg rada i mišljenja
- znati da nađe nove izvore informacija, iskustva o prirodnoj, društvenoj i kulturnoj okolini u skladu sa individualno pokazanim talentom
- znati šta je ritam i ravnoteža boja
- primeniti simboliku boja
- znati šta je kolorit i gama boja
- znati šta je izražajnost boja
- akcentovati strukturu i teksturu slikane površine
| - Analiza forme i oblika
- Slikanje figura kao odraz individualnog odnosa prema stvarnosti kroz sopstvenu paletu
- Korišćenje individualno odabranih i što raznovrsnijih slikarskih tehnika
| - Adekvatni primeri iz istorije umetnosti
- Koristiti radove drugih učenika kao primere za analizu
- Postaviti zajedničku izložbu radova
- Akcentovati likovnu osobenost učenika (individualnost)
- Praviti individualne izložbe učenika
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | * | | * | | | | * | * |
Razred: treći
Naziv modula: | Likovno-grafičko rešenje i kompjuterska izrada nalepnica i etiketa |
Trajanje modula: | 76 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Ovladavanje kompjuterskom tehnikom crtanja i oblikovanja nalepnica i etiketa
| - znati da crta na kompjuteru i koristi efekte crteža i boja na kompjuteru
- znati da formira dokument i dimenziju u dokumentu za nalepnice i etikete
- znati koje efekte sme da koristi, pri oblikovanju nalepnice i etikete, imajući u vidu tehniku štampe u kojoj će se štampati
| - Postavljanje dimenzije (površine) nalepnice i etikete
- Vrsta crteža koje se mogu uraditi na kompjuteru
- Tehnika crtanja na kompjuteru
- Oplemenjivanje crteža na kompjuteru
| - Sadržaje povezati sa primerima
- Vežbati mogućnost i efekte na kompjuteru uz oblikovanje
- Analizirati crteže i efekte koji su tematski i tehnički zamišljeni
- 12 časova ovog modula realizovati kao nastavu u bloku
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | LIkovno-grafičko rešenje i kompjuterska izrada oglasa |
Trajanje modula: | 64 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Ovladavanje kompjuterskom tehnikom crtanja i oblikovanja oglasa
| - znati da oblikuje na kompjuteru i koristi efekte crteža i boja na kompjuteru
- znati da formira dokument i dimenziju u dokumentu za oglas
- znati koje efekte sme da koristi, pri oblikovanju oglasa, imajući u vidu tehniku štampe u kojoj će se štampati
| - Postavljanje dimenzije (površine) oglasa
- Vrsta okvira i efekata koje se mogu uraditi na kompjuteru za oglas
- Tehnika postavljanja okvira i pozadina na kompjuteru za oglas
- Oplemenjivanje efektima na kompjuteru za oglas
| - Sadržaje povezati sa primerima
- Vežbati mogućnost i efekte na kompjuteru uz oblikovanje
- Analizirati crteže i efekte koji su tematski i tehnički zamišljeni
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | * | | * | * | |
Naziv modula: | Likovno-grafičko rešenje i kompjuterska izrada omota za CD |
Trajanje modula: | 76 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Ovladavanje kompjuterskom tehnikom crtanja i oblikovanja omota za CD
| - znati da oblikuje na kompjuteru i koristi efekte slike i tonova na kompjuteru
- znati da formira dokument i dimenziju u dokumentu omota za CD
- znati koje efekte sme da koristi, pri oblikovanju oglasa, imajući u vidu tehniku štampe i vrste materijala na čemu se štampa na čemu će se štampati
| - Postavljanje dimenzije (površine) omota za CD
- Vrsta okvira i efekata koje se mogu uraditi na kompjuteru za omot za CD
- Tehnika postavljanja okvira i pozadina na kompjuteru za omot za CD
- Oplemenjivanje efektima na kompjuteru za omot za CD
| - Sadržaje povezati sa primerima
- Vežbati mogućnost i efekte na kompjuteru uz oblikovanje
- Analizirati crteže i efekte koji su tematski i tehnički zamišljeni
- 12 časova ovog modula realizovati kao nastavu u bloku
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | * | | * | * | |
Naziv modula: | Likovno-grafičko rešenje i kompjuterska izrada znaka i logotipa |
Trajanje modula: | 76 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Osposobljavanje da primenjuju konstruktivnu logiku na konkretnom zadatku i prenesu na kompjuter
| - znati likovno-grafički osmisliti konkretan zadatak na kompjuteru
- znati da postavi i odredi težište kompozicije i znaka i logotipa na kompjuteru
| - Složenija analiza postavljenog zadatka
- Prostorna konstrukcija kontrasta na znaku i logotipu na kompjuteru
- Značaj znaka i logotipa, njegove strukture, građe, oblika i boja
| - Sadržaje povezati sa primerima
- Vežbati mogućnost i efekte na kompjuteru uz oblikovanje
- Analizirati znak i logotip te efekte koji su tematski i tehnički zamišljeni
- 12 časova ovog modula realizovati kao nastavu u bloku
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | * | | * | * | |
Naziv modula: | Likovno-grafičko rešenje i kompjuterska izrada poslovnog pisma, koverte, računa, mape, fascikle |
Trajanje modula: | 64 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Ovladavanje kompjuterskom tehnikom crtanja i oblikovanja poslovnog pisma i koverte
| - znati da oblikuje na kompjuteru i koristi efekte crteža i boja na kompjuteru za poslovna pisma i koverte
- znati da formira dokument i dimenziju u dokumentu za poslovno pismo i koverat
- znati koje efekte sme da koristi, pri oblikovanju poslovnog pisma i koverte, imajući u vidu tehniku štampe i materijal koji će se štampati
| - Postavljanje dimenzije (površine) poslovnog pisma i koverte
- Vrsta okvira i efekata koje se mogu uraditi na kompjuteru za poslovna pisma i koverte
- Tehnika postavljanja linije i pozadina na kompjuteru za poslovno pismo i kovertu
- Oplemenjivanje efektima na kompjuteru za poslovno pismo i koverat
| - Sadržaje povezati sa primerima
- Vežbati mogućnost i efekte na kompjuteru uz oblikovanje
- Analizirati crteže i efekte koji su tematski i tehnički zamišljeni
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | * | | * | * | |
Naziv modula: | Likovno-grafičko rešenje i kompjuterska izrada podsetnica-vizitkarti, povelja, diploma, zahvalnica, priznanja |
Trajanje modula: | 76 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Ovladavanje kompjuterskom tehnikom i oblikovanja podsetnica, povelja, diploma, zahvalnica i priznanja
| - znati da oblikuje na kompjuteru i koristi efekte crteža i boja na kompjuteru za konkretne poslove
- znati da formira dokument i dimenziju u dokumentu za konkretne poslove
- znati koje efekte sme da koristi, pri oblikovanju konkretnih poslova, imajući u vidu tehniku štampe u kojoj će se štampati
| - Postavljanje dimenzije (površine) konkretnih poslova
- Vrsta okvira i efekata koje se mogu uraditi na kompjuteru za konkretnih poslova
- Tehnika postavljanja okvira i pozadina na kompjuteru za konkretnih poslova
- Oplemenjivanje efektima na kompjuteru za konkretnih poslova
| - Sadržaje povezati sa primerima
- Vežbati mogućnost i efekte na kompjuteru uz oblikovanje
- Analizirati crteže i efekte koji su tematski i tehnički zamišljeni
- 12 časova ovog modula realizovati kao nastavu u bloku
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | * | | * | * | |
Naziv modula: | Likovno-grafičko rešenje i kompjuterska izrada plakata, letaka |
Trajanje modula: | 48 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Ovladavanje kompjuterskom tehnikom i oblikovanja plakata i letaka
| - znati da oblikuje na kompjuteru i koristi efekte crteža i boja na kompjuteru za konkretne poslove
- znati da formira dokument i dimenziju u dokumentu za konkretne poslove
- znati koje efekte sme da koristi, pri oblikovanju konkretnih poslova, imajući u vidu tehniku štampe u kojoj će se štampati
| - Postavljanje dimenzije (površine) konkretnih poslova
- Vrsta okvira i efekata koje se mogu uraditi na kompjuteru za konkretne poslove
- Tehnika postavljanja okvira i pozadina na kompjuteru za konkretne poslove
- Oplemenjivanje efektima na kompjuteru za konkretne poslove
| - Sadržaje povezati sa primerima
- Vežbati mogućnost i efekte na kompjuteru uz oblikovanje
- Analizirati crteže i efekte koji su tematski i tehnički zamišljeni
- 12 časova ovog modula realizovati kao nastavu u bloku
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | * | | * | * | |
Razred: četvrti
Naziv modula: | Konstrukcija perspektive, likovno-grafičko i kompjutersko oblikovanje pakovanja |
Trajanje modula: | 132 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Ovladavanje tehnikom crtanja na kompjuteru i primena pri oblikovanju ambalaže
- Ovladavanje kompjuterskom tehnikom obrade gotove slike na računaru i prilagođavanje obliku ambalaže
| - znati crtež prilagoditi obliku ambalaže
- znati uraditi kompoziciju za ambalažu imajući u vidu oblik i formu
- obrada gotovih ilustracija
- naučiti da je studija objektivne stvarnosti polazna osnova za njenu nadgradnju (kreaciju)
- znati da koristi pribor i materijal za crtanje
| - Upoznati i razraditi mogućnosti programa u kome se može crtati
- Upoznati i razraditi program u kome se obrađuje slika
- Upoznavanje i razrade efekata boje i oblika u programu i njihova primena
| - Praktičan prikaz crtanja i likovno-grafičkog oblikovanja u adekvatnom programu
- Vežbe na konkretnim primerima sa postojećim rešenjima
- Likovno-grafičko oblikovanje novog oblika ambalaže
- 30 časova ovog modula realizovati kao nastavu u bloku
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | * | | * | * | |
Naziv modula: | Crtanje perspektive i upotrebnih predmeta uz upotrebu perspektive, likovno-grafičko i kompjutersko rešenje pakovanja prehrambenih proizvoda |
Trajanje modula: | 132 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje i primena osnovnih znanja o knjižnom slogu i mogućnost realizacije na kompjuteru
| - znati da koristi kompjuter kao sredstvo preko koga može vršiti prelom i oblikovanje knjige
- znati mogućnosti programa u kojima vrši oblikovanje i prelom knjige
- znati međusobnu kompatibilnost programa u kojima radi oblikovanje i prelom knjige
| - Utvrđivanje i unošenje tehničkih parametara stranice potrebnih za oblikovanje i prelom knjižnog sloga
- Učitavanje fajlova i njihova obrada u adekvatnom programu pre smeštanja na stranice knjižnog sloga
- Analiza operacija potrebih za oblikovanje i prelom
- Konstrukcija stranice na osnovu elemenata i ideje
| - Upoznavanje i vežbanje na kompjuteru u programu pogodnom za oblikovanje i prelom
- Koristiti kao primere adekvatna likovno-grafička rešenja u knjižnom rešenju
- Upoznati se i vežbati efekte koji se mogu primeniti u likovno-grafičkom oblikovanju na knjizi
- 30 časova ovog modula realizovati kao nastavu u bloku
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Crtanje enterijera, likovno-grafičko i kompjutersko rešenje pakovanja za hemijske proizvode |
Trajanje modula: | 108 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja oblikovanja novina i časopisa na kompjuteru
| - znati da koristi kompjuter kao sredstvo preko koga može oblikovati novine i časopise
- znati mogućnosti programa u kojima vrši oblikovanje novina i časopisa
- znati međusobnu kompatibilnost programa u kojima radi oblikovanje novina i časopisa
| - Utvrđivanje i unošenje tehničkih parametara potrebnih za oblikovanje stranica novina i časopisa
- Učitavanje fajlova i njihova obrada u adekvatnom programu pre smeštanja na stranice novina i časopisa
- Analiza operacija potrebnih za oblikovanje
- Konstrukcija stranice na osnovu elemenata i ideje
| - Upoznavanje i vežbanje na kompjuteru u programu pogodnom za oblikovanje
- Koristiti kao primere adekvatna likovno-grafička rešenja časopisa i novina
- Upoznati se i vežbati efekte koji se mogu primeniti u likovno-grafičkom oblikovanju
- 30 časova ovog modula realizovati kao nastavu u bloku
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | * | | * | * | |
Naziv modula: | Crtanje eksterijera, likovno-grafičko i kompjutersko rešenje pakovanja kožne i tekstilne galanterije |
Trajanje modula: | 108 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Osposobljavanje za primenu kompjutera i adekvatnih programa za izradu određenih animacija - spotova
| - znati osmisliti i preneti ideju animacije na računar
- znati programe u kojima se može odraditi adekvatna animacija
| - Složenija analiza postavljenog zadatka
- Upoznavanje sa mogućim efektima na računaru
- Mogućnost korekcije odrađenih animacija na računaru
| - Prikaz kroz konkretne primere
- Analiza eleme efekata
- Vežbe na praktičnim primerima
- 30 časova ovog modula realizovati kao nastavu u bloku
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | * | | * | * | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Janson: Istorija umetnosti
- Đina Piskeli: Istorija umetnosti
- Nedeljko Magjer: Umeće crtanja
- R. Anhajm: Umetnost i vizuelno opažanje
- Stručna literatura određenih programa za grafičko oblikovanje na kompjuteru
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom
- Oblikovanje grafičkih proizvoda
- Likovna kultura
- Estetika
- Istorija umetnosti sa teorijom forme
- Računarstvo i informatika
Fizika
(izborni predmet za obrazovni profil TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE GRAFIČKIH PROIZVODA - ogled)
1. CILJEVI PREDMETA:
- Razvijanje radoznalosti i interesovanja za primenjenu elektrotehniku, elektroniku i automatiku u grafičkoj struci
- Sticanje i povezivanje teorijskih znanja značajnih za tehniku i tehnologiju grafičkih proizvoda
- Razvijanje sposobnosti uočavanja primene teorijskih znanja u grafičkoj industriji
- Navikavanje da primenjuju stečena znanja u drugim oblastima (korelacija sa drugim oblastima).
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- D. Ivanović, D. Krpić, S. Božin, M. Raspopović: Fizika za II razred četvorogodišnjih stručnih škola
- Jovan Nikolić, Nikola Babić: Osnove elektrotehnike i elektronike
- G. L. Dimić, D. M. Radivojević: Fizika za III razred gimnazije prirodno-matematičkog smera
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Matematika
- Tehnologija grafičkih materijala
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Razred: prvi (izborni predmet)
Godišnji fond časova: | 37 časova |
CILJEVI | ISHODI Po završetku prvog razreda učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
- Sticanje potrebnih znanja o električnoj struji
- Sticanje znanja o električnom otporu
- Upoznavanje učenika sa otpornicima stalnog i promenljivog otpora
- Sticanje znanja o rednoj i paralelnoj vezi otpornika
| - moći da navede i definiše veličine i zakone u vezi sa električnom strujom
- objasniti zavisnost električnog otpora od dužine provodnika, temperature i površine poprečnog preseka
- prepoznati i koristiti odgovarajuće merne jedinice i oznake
- moći da objasni kako se otpornikom menja struja
- razlikovati rednu i paralelnu vezu otpornika
- objasniti zagrevanje otpornika
| Električna struja - Jačina, gustina električne struje
- Električni otpor
- Otpornici. Redna i paralelna veza otpornika
- Prvo i drugo Kirhofovo pravilo
- Omov i Džulov zakon
| - Koristiti ranije stečena znanja u ovoj oblasti
- Povezati toplotno dejstvo struje sa Džulovim zakonom
- Istaći značaj struje u svakodnevnom životu
- Izvesti formulu za ekvivalentan otpor (ukupan) redno i paralelno vezanih otpornika
- Objasniti promenu struje pomoću reostata
- Ukazati na štetno dejstvo struje i eventualnu zaštitu od nje
- Temu realizovati kroz 6 časova
|
- Sticanje znanja o zakonima geometrijske optike
- Sticanje znanja o fotometriji i totalnoj refleksiji
- Naučiti ih da razlikuju sočiva (sabirna i rasipna), ogledala (ravna i sferna), sočiva i ogledala
- Navikavanje da primenjuju stečeno znanje u praksi
| - moći da razlikuje sočiva (sabirna i rasipna), ogledala (sferna i ravna), sočiva i ogledala
- objasniti zakone geometrijske optike (pravolinijsko prostiranje svetlosti, odbijanje i prelamanje)
- razumeti fotometriju i totalnu refleksiju
- povezati stečeno znanje sa optikom (optičkim instrumentima)
| Optika - Zakoni geometrijske optike (pravolinijsko prostiranje svetlosti, odbijanje i prelamanje)
- Ravna ogledala i totalna refleksija
- Sočiva
- Sferna ogledala
- Fotometrija
| - Koristiti konstruktivne zadatke za određivanje lika
- Objasniti kada se stvara realan, a kada imaginaran lik
- Istaći značaj optike za objašnjenje principa rada optičkih instrumenata
- Temu realizovati kroz 11 časova
|
- Razviti sposobnost učenika da vidi primenu lasera u grafičkoj industriji
- Putem stimulisane emisije shvatiti princip rada lasera
| - objasniti princip rada lasera
- razumeti upotrebu lasera u grafičkoj struci
- znati vrste lasera koji se primenjuju u grafičkoj struci
- nabrojiti neka svojstva laserskog zračenja
| Laseri - Princip rada lasera
- Primena lasera u grafičkoj struci
| - Navesti primere upotrebe lasera u grafičkoj struci
- Istaći značaj primene lasera u grafičkoj industriji
- Temu realizovati kroz 7 časova
|
- Proučavanje pojava povezanih sa kretanjem elektrona i drugih naelektrisanih čestica u poluprovodnicima koje se dešavaju elementima elektronskog kola
- Upoznavanje osnovnih elemenata računara i način rada računara
| - razlikovati poluprovodnike N i P tipa
- moći da definiše poluprovodnike
- moći da objasni sopstvenu provodnost poluprovodnika
- objasniti nastanak i polarizaciju P-N spoja
- razlikovati diode i tranzistore
- moći da navede elemente konfiguracije računara
| Elektronika - Sopstvena provodnost poluprovodnika
- Poluprovodnik N i P tipa
- P-N spoj i polarizacija P-N spoja
- Poluprovodnička dioda i tranzistori
- Sastavni delovi konfiguracije računara
| - Istaći veliki značaj primene elektronskih elemenata
- Obratiti pažnju na objašnjenje direktne i inverzne polarizacije (difuzna i driftna struja, proboj)
- Ukazati na razlike i sličnosti dioda i tranzistora
- Obratiti pažnju na ulogu i način rada svakog elementa konfiguracije računara
- Temu realizovati kroz 13 časova
|
PROGRAM MATURSKOG ISPITA
ZA OGLEDNE OBRAZOVNE PROFILE TEHNIČAR ZA KOZMETIČKU TEHNOLOGIJU, TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU I TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE GRAFIČKIH PROIZVODA
Cilj maturskog ispita
Maturskim ispitom proverava se da li je učenik, po uspešno završenom obrazovanju za obrazovni profil elektrotehničar za elektroniku na vozilima, stekao programom propisana znanja, veštine i glavne stručne kompetencije za zanimanja za koja se školovao u okviru obrazovnog profila po programu ogleda.
Struktura maturskog ispita
Maturski ispit za učenike koji su se školovali po oglednom programu za obrazovne profile tehničar za kozmetičku tehnologiju, tehničar za grafičku pripremu i tehničar za oblikovanje grafičkih proizvoda, sastoji se od tri nezavisna ispita:
- ispit iz srpskog jezika, odnosno jezika nacionalne manjine (u daljem tekstu: maternji jezik);
- ispit za proveru stručno-teorijskih znanja;
- maturski praktični rad.
Preduslovi za polaganje maturskog ispita
Učenik polaže maturski ispit u skladu sa Zakonom. Maturski ispit može da polaže učenik koji je uspešno završio četiri razreda srednje škole po programu ogleda za ovaj obrazovni profil.
Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje (u daljem tekstu: Centar) u priručniku o polaganju maturskog ispita za ovaj obrazovni profil (u daljem tekstu: priručnik):
- određuje posebne preduslove za polaganje maturskog ispita;
- utvrđuje listu tema za pismeni ispit iz maternjeg jezika, sa uputstvima za organizaciju ispita i ocenjivanje;
- priprema zbirku zadataka za završni test provere stručno-teorijskih znanja sa uputstvima za strukturiranje testa i njegovo ocenjivanje;
- priprema listu standardizovanih radnih zadataka i kombinacija za maturski praktični rad i liste za ocenjivanje sa uputstvima za organizaciju i realizaciju ispita.
Jedinstvenu listu tema određuju nastavnici maternjeg jezika iz svih škola u kojima se ostvaruje ogled za dati obrazovni profil.
Zbirku zadataka za završni test i praktične radne zadatke pripremaju nastavnici stručnih predmeta iz svih škola u kojima se ostvaruje ogled, u saradnji sa Centrom.
Centar dostavlja priručnik svakoj školi koja ostvaruje nastavni plan i program ogleda.
Priručnik se može dopunjavati svake školske godine.
Organizacija maturskog ispita
Maturski ispit sprovodi se u školi i prostorima gde se nalaze radna mesta i uslovi za koje se učenik obrazovao.
Za svakog učenika direktor škole određuje mentora. Mentor je nastavnik stručnih predmeta i koji je obučavao učenika u toku školovanja. On pomaže učeniku u pripremama za polaganje testa za proveru stručno-teorijskih znanja i maturskog praktičnog rada.
U okviru perioda planiranog programom ogleda za pripremu i polaganje maturskog ispita, škola organizuje konsultacije i dodatnu pripremu učenika za polaganje ispita, obezbeđujući dodatne uslove u pogledu prostora, opreme i vremenskog rasporeda.
Maturski ispit za učenika može da traje najviše pet dana. U istom danu učenik može da polaže samo jedan deo maturskog ispita.
Za svaki deo maturskog ispita direktor škole imenuje stručnu ispitnu komisiju, koju čine tri člana i tri zamenika.
Svaki deo maturskog ispita se ocenjuje i na osnovu tih ocena utvrđuje se opšti uspeh na maturskom ispitu.
Ispit iz maternjeg jezika
Cilj ispita iz maternjeg jezika je provera jezičke pismenosti, poznavanja književnosti kao i opšte kulture.
Ispit se polaže pismeno i traje tri sata.
Na pismenom ispitu iz maternjeg jezika učenik obrađuje jednu od četiri ponuđene teme, koje utvrđuje ispitni odbor škole, na predlog stručnog veća nastavnika maternjeg jezika, sa jedinstvene liste tema objavljene u Priručniku.
Ocenu pisanog rada utvrđuje ispitna komisija na osnovu pojedinačnih ocena svakog člana ispitne komisije.
Ispit za proveru stručno-teorijskih znanja
Cilj ovog dela maturskog ispita je provera stručno-teorijskih znanja neophodnih za obavljanje poslova i zadataka za čije se izvršenje učenik osposobljava tokom školovanja. Ova znanja stiču se kroz sledeće predmete:
TEHNIČAR ZA KOZMETIČKU TEHNOLOGIJU | TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU | TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE GRAFIČKIH PROIZVODA | Organska hemija | Tehnologija tipografije | Oblikovanje grafičkih proizvoda |
Analitička hemija | Tehnologija reprodukcije | Istorija umetnosti sa teorijom forme |
Tehnološke operacije | Tehnologija izrade štamparske forme | Pismo |
Tehnologija sredstava za pranje i kozmetičkih proizvoda | Tehnologija grafičkog materijala | Fotografija |
Tehnologija kozmetičkih proizvoda | Grafičko oblikovanje i pismo | Tehnologija grafičkog materijala |
Kontrola kvaliteta | | |
Ispit se polaže pismeno, rešavanjem testa za proveru stručno-teorijskih znanja, koji se sastoji od 50 pitanja, a vrednuje se sa ukupno 100 bodova. Bodovi se prevode u uspeh. Skala uspešnosti je petostepena.
Ukupan broj bodova ostvaren na testu | USPEH |
do 50 | nedovoljan (1) |
51 - 63 | dovoljan (2) |
64 - 75 | dobar (3) |
76 - 87 | vrlo dobar (4) |
88 - 100 | odličan (5) |
Test priprema Centar, na osnovu zbirke zadataka za završni test.
Komisiju za pregled testova čine tri nastavnika stručnih predmeta.
Maturski praktični rad
Cilj maturskog praktičnog rada je provera glavnih stručnih kompetencija propisanih oglednim nastavnim planom i programom za pojedine obrazovne profile:
TEHNIČAR ZA KOZMETIČKU TEHNOLOGIJU | TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU | TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE GRAFIČKIH PROIZVODA |
- praćenje procesa proizvodnje sredstava za pranje i kozmetičkih proizvoda | - skeniranje i obrada svih vrsta originala za sve tehnike štampe | - priprema idejne skice za izradu prototipa - idejnog rešenja grafičkog proizvoda |
- vršenje kontrole sirovina i finalnih proizvoda | - izrada ručne i elektronske montaže tabaka | - realizacija idejnog rešenja grafičkog proizvoda na kompjuteru |
| - izrada elektronske montaže stranica za različite grafičke proizvode | |
Maturski praktični rad sprovodi se u školi i prostorima gde se nalaze radna mesta i uslovi za koje se učenik obrazovao u toku svog školovanja.
Ocenu o stečenim propisanim kompetencijama daje ispitna komisija. Komisiju čine tri člana i tri zamenika, koje imenuje direktor škole. Komisiju čine:
- dva nastavnika stručnih predmeta za obrazovni profil, od kojih je jedan predsednik komisije i
- predstavnik poslodavaca - stručnjak u datoj oblasti koga predlaže Unija poslodavaca Srbije u saradnji sa odgovarajućim poslovnim udruženjima, Privrednom komorom Srbije i Centrom. Bazu podataka o članovima ispitnih komisija vodi Centar.
Na maturskom praktičnom radu učenik izvršava tri radna zadatka. Broj radnih zadataka odgovara broju propisanih glavnih stručnih kompetencija, a svaka kompetencija proverava se jednim radnim zadatkom.
Od standardizovanih radnih zadataka sačinjava se odgovarajući broj kombinacija radnih zadataka za maturski praktični rad. Broj kombinacija mora biti za 10% veći od broja učenika koji polažu maturski ispit u jednoj školi.
Učenik ima pravo da izvlači kombinaciju radnih zadataka.
Elementi koji se vrednuju kod svakog radnog zadatka su:
1. priprema za izradu radnog zadatka (pisani tekst);
2. urednost na radu;
3. izrada radnog zadatka:
3.1. redosled operacija, odnosno tehnološki proces izrade;
3.2. očekivano vreme za izradu;
3.3. parametri kvaliteta.
Svaki radni zadatak može da se oceni sa najviše 100 bodova. Uspeh na maturskom praktičnom radu zavisi od ukupnog broja bodova koje je učenik stekao izvršavanjem svih propisanih radnih zadataka.
Svaki član ispitne komisije unosi ocene u svoj obrazac za ocenjivanje, koji sadrži standarde za dati radni zadatak.
Na osnovu pojedinačnog ocenjivanja svih članova, komisija utvrđuje prosečan broj bodova za svaki radni zadatak i taj podatak unosi u zbirni obrazac za ocenjivanje radnih zadataka na maturskom praktičnom radu, koji je sastavni deo zapisnika o polaganju maturskog ispita.
Ukupan broj bodova koji učenik ostvari na maturskom praktičnom radu, jednak je zbiru postignutih bodova na svim radnim zadacima. Ukupan broj bodova prevodi se u uspeh. Skala uspešnosti je petostepena.
UKUPAN BROJ BODOVA | USPEH |
3 radna zadatka |
do 150 | nedovoljan (1) |
151 - 189 | dovoljan (2) |
190 - 225 | dobar (3) |
226 - 260 | vrlo dobar (4) |
261 - 300 | odličan (5) |
Diploma i uverenje
Učenik koji je položio maturski ispit, stiče pravo na izdavanje diplome o stečenom srednjem obrazovanju za odgovarajući obrazovni profil.
Uz diplomu učenik dobija i uverenje o položenim ispitima u okviru savladanog programa ogleda za obrazovni profil.