Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program ogleda
za obrazovni profil tehničar za bezbednost saobraćaja za I, II, III i IV razred, koji je odštampan
uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Član 2
Program ogleda iz člana 1. ovog pravilnika ostvaruje se u skladu sa:
1. Pravilnikom o planu i programu obrazovanja i vaspitanja za zajedničke predmete u stručnim i umetničkim školama ("Službeni glasnik RS - Prosvetni glasnik", broj 6/90 i "Prosvetni glasnik", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/02, 5/03, 10/03, 24/04, 3/05 i 6/05), i to sa nastavnim planom i programom:
1) srpskog jezika i književnosti;
2) srpskog jezika kao nematernjeg jezika;
3) jezika nacionalnih manjina;
4) stranih jezika;
5) fizičkog vaspitanja;
6) muzičke umetnosti;
7) likovne kulture;
8) građanskog vaspitanja i
2. Pravilnikom o nastavnom planu i programu predmeta Verska nastava za srednje škole ("Prosvetni glasnik", br. 6/03, 23/04 i 9/05).
Član 3
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja
u "Prosvetnom glasniku".
NASTAVNI PLAN I PROGRAM OGLEDA
Područje rada: SAOBRAĆAJ
Obrazovni profil: TEHNIČAR ZA BEZBEDNOST SAOBRAĆAJA - ogled
Trajanje obrazovanja: četiri godine
Cilj ogleda:
Unapređenje kvaliteta i osavremenjivanje obrazovno-vaspitnog rada kroz:
- uvođenje u svakodnevnu nastavnu praksu savremenih i efikasnih metoda rada sa učenicima;
- uvođenje novog nastavnog plana i programa u cilju ostvarivanja ishoda stručnog obrazovanja i obrazovanja uopšte;
- povećanje fonda časova vežbi i praktičnog rada, radi uspešnog ostvarivanja ciljeva obrazovanja za ovaj obrazovni profil;
- izradu kriterijuma ocenjivanja i građenja standarda ocenjivanja učenika;
- proveru koncepta stručne mature.
Uvođenje organizacionih novina:
- prilagođavanje organizacije nastavnog procesa u školi, u okviru godišnjeg fonda časova, a u skladu sa očekivanim ishodima stručnog obrazovanja i uslovima rada u školi i na radnom mestu;
- nastavni sadržaji su organizovani modularno za sve stručne predmete;
- uvođenje izborne nastave, kao mogućnosti da učenik samostalno kreira deo svog obrazovanja.
Očekivani ishodi ogleda
- Brzo adaptiranje učenika na uslove rada.
- Unapređen i kvalitetan obrazovno-vaspitni rad kroz:
- efikasnije i podsticajnije metode rada sa učenicima primenjene u svakodnevnoj obrazovnoj praksi;
- efikasnije usvajanje generativnih, transfernih i funkcionalnih znanja i veština, relevantnih za buduću profesiju kao rezultat modularnog pristupa;
- ocenjivanje učenika u odnosu na očekivane ishode;
- razvijanje sistema praćenja ostvarenosti nastavnog programa na nivou škole i na nivou Republike.
Trajanje ogleda
Ogled se sprovodi od 1. septembra 2003. godine kroz najmanje tri generacije upisanih učenika. Odluku o prestanku ogleda doneće, nakon procene rezultata, ministar prosvete i sporta.
Način ostvarivanja ogleda
Ogled se ostvaruje na osnovu ovog nastavnog plana i programa.
Nastaviće se sa organizovanjem obuka nastavnika za primene novih metoda rada sa učenicima, primene novog nastavnog programa i objektivnog ocenjivanja u svakodnevnoj obrazovnoj praksi.
Obuka za nastavnike srednjih stručnih škola u kojima se ostvaruje program ovog ogleda, organizuje se u sledećim oblastima koje su bitne za unapređenje kvaliteta obrazovnog rada:
- nova koncepcija obrazovanja (usmerenost na ciljeve i ishode obrazovanja, modularni pristup u obrazovanju);
- stručno usavršavanje nastavnika za primenu novih nastavnih metoda;
- stručno usavršavanje nastavnika u okviru matične struke.
Nastavnici srednjih stručnih škola će u okviru obrazovno-vaspitnog rada primenjivati metode rada i ocenjivanja za koje su obučavani na seminarima.
U okviru Zavoda za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja i stručnih aktiva zajednica stručnih škola biće izdvojene ključne teme u okviru kojih je potrebno stručno usavršavanje nastavnika.
Stručni timovi u školama i na nivou Republike sarađivaće na horizontalnom i vertikalnom povezivanju nastavnih sadržaja kako sa autorskim timom, tako i sa predstavnicima privrede.
Planirana je izrada testova sa zajedničkim sadržajima i zajednički postavljenim kriterijumima od strane stručnih timova koji će se formirati pri Zavodu za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centru za stručno i umetničko obrazovanje i Zavodu za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.
Način polaganja stručne mature biće propisan posebnim podzakonskim aktom.
Uslovi ostvarivanja programa ogleda
Ogled se ostvaruje u uslovima svakodnevnog obrazovnog rada u srednjim stručnim školama.
Njegovo ostvarivanje podrazumeva uključenost i saradnju nastavnika i pomoćnih nastavnika u okviru stručnih timova i stručnih organa u školama.
Vrsta stručne spreme nastavnika i pomoćnih nastavnika za ostvarivanje oglednog programa propisana je posebnim pravilnikom.
Ministarstvo prosvete i sporta, Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i međunarodni programi podrške reformi stručnog obrazovanja pružiće kadrovsku i materijalnu podršku za realizaciju obuke nastavnika, materijal za rad, praćenje i evaluaciju ogleda.
Praćenje i vrednovanje ogleda
Praćenje i vrednovanje ogleda obavljaće Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i prosvetni savetnik, a na osnovu posebnog uputstva za praćenje realizacije oglednih programa koje će biti naknadno publikovano.
Primena ogleda će biti praćena najmanje četiri puta u toku školske godine.
Na kraju školske godine, na osnovu različitih upitnika i izveštaja, biće ispitani ishodi obrazovnovaspitnog rada, adekvatnost ocenjivanja, mišljenja učenika i nastavnika.
Rezultati ogleda biće objavljeni na način dostupan široj stručnoj javnosti.
I CILJEVI I OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA
za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA BEZBEDNOST SAOBRAĆAJA - ogled
CILJEVI STRUČNOG OBRAZOVANJA
ISHODI OBRAZOVANJA
Po završenom obrazovanju za ovaj profil, učenik će steći:
znanja
veštine
stručne kompetencije
Razvijanje sposobnosti za vršenja uviđaja
Razvijanje sposobnosti za vršenja unutrašnje kontrole u drumskom saobraćaju
Razvijanje sposobnosti za organizovanje procesa obuke u auto školama
Razvijanje sposobnosti za procenu štete na vozilu
Razvijanje sposobnosti komunikacije i timskog rada
o primeni zakona o bezbednosti saobraćaja
o vrstama saobraćajnih nezgoda
o prvoj pomoći
o sklopovima motora i motornih vozila
o održavanju motornih vozila
o primeni pravilnika unutrašnje kontrole
o načinu obeležavanja saobraćajne signalizacije u projektu
o pravilima pisane i verbalne komunikacije u neposrednim poslovnim kontaktima
upotrebe odgovarajuće opreme za izvođenje uviđaja
izrade skice mesta saobraćajne nezgode
izrade zapisnika i izveštaja o uviđaju
ukazivanja prve pomoći
opažanja
upravljanja vozilom "B" kategorije
obezbeđivanja mesta intervencije i saobraćajne nezgode na putu
postavljanja saobraćajne signalizacije na terenu prema projektu
upotrebe kataloga o vozilima i delovima za procenu štete
upotrebe računara
vođenja dokumentacije o kandidatu, instruktoru i vozilu
komunikacije i timskog rada sa neposrednim saradnicima
vršenja uviđaja
vršenja unutrašnje kontrole u drumskom saobraćaju
organizovanja procesa obuke u auto školama
procene štete na vozilu
verbalne i pisane komunikacije sa neposrednim saradnicima, učesnicima u saobraćaju i kandidatima za vozača
II NASTAVNI PLAN
Nedeljni i godišnji fond časova obaveznih i izbornih predmeta
za obrazovni profil TEHNIČAR ZA BEZBEDNOST SAOBRAĆAJA - ogled
I RAZRED
II RAZRED
III RAZRED
IV RAZRED
UKUPNO
nedeljno
godiš.
nedeljno
godiš.
nedeljno
godiš.
nedeljno
godiš.
nedeljno
godiš.
A: OPŠTEOBRAZOVNI PREDMETI
18
666
10
350
10
350
10
300
48
1666
1a. Srpski jezik i književnost
3
111
2
70
2
70
2
60
9
311
1b. Srpski jezik kao nematernji jezik
2. ______ jezik i književnost
3. Engleski jezik
2
74
2
70
2
70
2
60
8
274
4. Drugi strani jezik
2
74
2
70
2
70
2
60
8
274
5. Fizičko vaspitanje
2
74
2
70
2
70
2
60
8
274
6. Matematika
3
111
2
70
2
70
2
60
9
311
7. Računarstvo i informatika
2
74
2
74
8. Istorija
2
74
2
74
9. Biologija
2
74
2
74
B: OPŠTESTRUČNI PREDMETI
4
148
4
140
2
70
10
358
1. Saobraćajna geografija
2
74
2
74
2. Fizika
2
74
2
70
4
144
3. Tehničko crtanje
2
70
2
70
4. Mehanika
2
70
2
70
V: STRUČNI PREDMETI
6
222
15
585
17
655
19
690
57
2152
1. Saobraćajni vodič
2
74
2
74
2. Bezbednost saobraćaja
2
70
2
70
3. Motori
2
70
2
70
4. Električni i elektronski uređaji na vozilu
2
70
2
70
5. Saobraćajna pravila
3
105
3
105
6. Elementi putne mreže
2
70
2
70
7. Saobraćajno pravo
2
70
2
70
8. Motorna vozila
3
105
3
105
9. Eksploatacija vozila
2
70
2
70
10. Poslovna kultura
2
70
2
70
11. Saobraćajne nezgode
5
150
5
150
12. Dinamika kretanja vozila
2
60
2
60
13. Regulisanje saobraćaja
2
60
2
60
14. Praktična nastava
4
148
4
200
8
340
10
420
26
1108
G: IZBORNI PREDMETI
2
74
1
35
1
35
1
30
5
174
1. Izborni predmet predviđen Zakonom
1
37
1
35
1
35
1
30
4
137
2. Izborni predmeti predviđeni Programom ogleda
1
37
1
37
Ukupno: A + B + V + G
30
1110
30
1110
30
1110
30
1020
124
4350
Broj časova po predmetima dat je na nedeljnom nivou kao zbir časova teorije, vežbi i praktične nastave, a prema programu predmeta.
Blok nastava se prikazuje u ukupnom zbiru na godišnjem nivou za odgovarajući predmet u okviru koga se realizuje, a prema programu predmeta.
Lista ponuđenih izbornih predmeta po razredima
G: IZBORNI PREDMETI
I
II
III
IV
Izborni predmet predviđen Zakonom
1. Građansko vaspitanje / Verska nastava
1
1
1
1
Izborni predmeti predviđeni Programom ogleda
1. Muzička umetnost
1
2. Likovna kultura
1
3. Scenska umetnost
1
4. Keramika
1
Izborna nastava sastoji se svake školske godine iz:
- izbornog predmeta predviđenog Zakonom: Građansko vaspitanje ili Verska nastava (1 čas nedeljno tokom školske godine);
a samo u prvom razredu još i iz
- JEDNOG izbornog predmeta predviđenog Programom ogleda - 1 čas nedeljno.
Lista izbornih predmeta nije konačna i može se dopuniti na predlog škole koja sprovodi ogled, programom koji je prethodno odobrilo Ministarstva prosvete i sporta. Ostvaruje se iz onih predmeta za koji se izjasni najmanje 30 % učenika oglednog odeljenja.
Ocena izbornog predmeta predviđenog programom ogleda je numerička i ulazi u prosek ocena na kraju godine.
Ostvarivanje programa ogleda
Predviđen broj učenika u odeljenju je 20.
Nastava iz sledećih predmeta odvija se po grupama kroz vežbe (V), praktičnu nastavu (PN) i nastavu u bloku (B):
razred
predmet / modul
godišnji fond časova
broj učenika u grupi
V
PN
B
I
Računarstvo i informatika
74
10
Praktična nastava
148
10
II
Tehničko crtanje
70
10
Praktična nastava
140
60
10
III
Praktična nastava
240
100
10
IV
Praktična nastava
300
120
10
Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine
I RAZRED
časova
II RAZRED
časova
III RAZRED
časova
IV RAZRED
časova
UKUPNO
časova
Čas odeljenskog starešine
do 74
do 70
do 70
do 60
do 274
Dodatni rad *
do 30
do 30
do 30
do 30
do 120
Dopunski rad *
do 30
do 30
do 30
do 30
do 120
Pripremni rad *
do 30
do 30
do 30
do 30
do 120
Društveno-korisni rad *
do 30
do 30
do 30
do 30
do 120
* Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada
Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima
I
II
III
IV
Ekskurzija
2-3 dana
2-3 dana
3-4 dana
do 5 dana
Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture
2 časa nedeljno
Drugi predmeti *
1-2 časa nedeljno
Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo)
30-60 časova godišnje
Društvene aktivnosti - đački parlament, učeničke zadruge
15-30 časova godišnje
Kulturna i javna delatnost škole
2 radna dana
* Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno doneti.
Ostvarivanje školskog programa po nedeljama
razred
razredno časovna
nastava
mentorski rad
(nastava u bloku)
obavezne
vannastavne
aktivnosti
ostalo
(matura)
ukupno
radnih
nedelja
I
37
2
39
II
35
2
2
39
III
35
2
2
39
IV
30
4
2
3
39
III NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA OGLEDA (UPUTSTVO)
Nastavni plan i program za obrazovni profil tehničar za bezbednost saobraćaja - ogled ostvaruje se u školama gde su školski prostor, oprema i nastavna sredstva propisani:
- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje plana i programa zajedničkih predmeta u stručnim školama za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme - "Službeni glasnik Republike Srbije - Prosvetni glasnik" broj 7/91 i
- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje planova i programa obrazovanja i vaspitanja za stručne predmete za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme u stručnim školama područje rada saobraćaj - "Službeni glasnik Republike Srbije - Prosvetni glasnik" broj 8/91.
Nastavnici sami pripremaju potrebna nastavna sredstva (dijapozitive, grafofolije, šeme i Power Point prezentacije) u skladu sa ovim nastavnim programom, koristeći:
- publikovana multimedijalna nastavna sredstva (štampana literatura, različite publikacije, zbirke dijapozitiva, odgovarajuće video kasete i elektronske publikacije);
- Internet.
Nastava se realizuje uz korišćenje:
- računara i projektora za Power Point prezentacije;
- skenera;
- dijaprojektora;
- grafoskopa;
- televizora i video rekordera.
Detaljna uputstva za ostvarivanje programa data su uz svaki predmet pojedinačno.
IV NASTAVNI PROGRAM
SRPSKI JEZIK I KNJIŽEVNOST
(za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA BEZBEDNOST SAOBRAĆAJA - ogled)
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED
NASTAVA
PRAKSA
UKUPNO
Teorijska
nastava
Vežbe
Praktična
nastava
Nastava u
bloku
I
111
111
NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki
oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Razvijaju stabilnu, humanu i tolerantnu ličnost koja, kada
je izložena individualnom ili kolektivnom problemu isti rešava stvaralačkim
putem.
- Treba ih podstaći da razvijaju logično mišljenje i kritičan
stav, te aktivno učešće u dijalogu, uz argumente.
- Učenici bi trebalo da razviju sposobnosti za nenasilnu komunikaciju
i rešavanje konflikta.
- Učenici se osposobljavaju za timski rad, kao i otvorenost,
bez verskih, rasnih, nacionalnih i polnih predrasuda.
- Učenici treba da unaprede znanja o sopstvenoj kulturi, kao
i drugim kulturama u horizontalnom i vertikalnom preseku (sinhrona/dijahrona
ravan).
- Cilj nastave je svakako i dostizanje nivoa jezičkih i komunikativnih
znanja i sposobnosti koje omogućavaju efikasnu komunikaciju u usmenom i pisanom
obliku u različitim situacijama u profesionalnom životu.
- Znanja o jeziku, književnosti i medijima, relevantna za budući
razvoj i aktivan i bogat emocionalni i psihološki život.
- Znanja jezičke kulture u skladu sa standardnim književnim
jezikom, relevantna za njihovo buduće obrazovanje i profesionalni razvoj.
- Naravno, tu su i razumevanje različitih govornih stilova
i prepoznavanje višeznačnosti i u govoru i u tekstu, što povlači za sobom razumevanje
čak i psihologije ličnosti, te prepoznavanje i razlikovanje formalne i neformalne
komunikacije.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred:
prvi
NAZIV MODULA
Trajanje modula
(časovi)
Stilske formacije
5
Pravopis
12
Uvod u proučavanje književnog dela
14
Između mita i književnosti
12
Narodna književnost
10
Gramatika
12
Srednjovekovna književnost
14
Načini i sredstva komunikacije
8
Humanizam i renesansa
12
Kultura izražavanja
12
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA
MODULA
Naziv modula:
Stilske formacije
Trajanje modula:
5 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA
uočavanje povezanosti sa drugim umetnostima
prepoznavanje osobenosti vlastite književne kulture
u komparativnom smislu
uviđanje sinhrone i dijahrone ravni i osnovne odlike
epoha, kao dela opšte kulture, veštine mišljenja i iskazivanja rezultata
povodom univerzalnog kroz epohe, gde se čovek izjašnjava o svetu, drugom
čoveku, narodu, duhu vremena.
osobenost se tako izražava kroz jezik i stil.
"Stil je čovek sam" Bifon
samostalan rad na prikupljanju i povezivanju informacija
osposobljavanje za korišćenje različitih izvora
saznanja (enciklopedije, leksikoni, internet, film...)
unapređenje znanja o sopstvenoj i drugim kulturama
samostalnost u izvođenju zaključaka
prepoznavanje stila i epohe
književna periodizacija u istorijskom smislu (knj.
starog veka; srednji vek; humanizam i renesansa; barok...itd.)
odlike epoha
korelacija sa drugim oblastima umetnosti i naukama
točak istorije iste
evaluacija
problemski pristup
aktivna nastava
korišćenje istorijskog i i geografskog atlasa
korišćenje interneta sa adresama na kojima su karakteristični
snimci arhitektonskih i likovnih dela određene epohe
obavezna saradnja sa profesorima istorije, umetnosti,
filozofije, geografije.
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost na
času
praćenje
praktičnog rada
dnevnik
rada
test praktičnih
veština
samostalni
praktični rad
grafički rad
*
*
Naziv modula:
Pravopis
Trajanje modula:
12 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA
usvajanje i utvrđivanje znanja o standardnoj jezičkoj
normi
preciznost u usmenom, i preciznost i pravilna upotreba
pravopisa u pisanom izražavanju.
jasnoća i pravilnost u pismenoj komunikaciji, što
podrazumeva i pravilno ispunjavanje raznih normiranih obrazaca.
usvajanje kulture pismenog i usmenog izrađivanja
po standardu.
posredovanje razvijenije jezičke kulture i umeće
korišćenja iste.
osposobljavanje učenika da se teorijska znanja
o jezičkim pojavama i pravopisnoj normi uspešno sprovode u praksi
razvijanje jezičkog senzibiliteta i izražajnih
sposobnosti učenika.
osnovni principi pravopisa srpskog književnog jezika
pravopisi i pravopisni priručnici i služenje njima.
razvijanje sposobnosti mišljenja kritičkog stava
prema stvarnosti.
utisci, razumevanje, saznavanje i doživljavanje
umetničke vrednosti u književnom delu
usvajanje osnovnih književno-teorijskih znanja
razumevanje povezanosti književnosti sa stvarnošću
i drugim sferama umetnosti.
da razume osnovne elemente teksta i da zauzme stav
prema istom
usvajanje naratoloških principa i njihova primena.
razvijanje kulture slušanja u različitim komunikativnim
situacijama.
priroda književnosti.
književni rodovi i vrste
recepcija književnosti
naratološki principi (tačka gledišta; ja, on forma,
ko govori?)
kompozicija književnog dela
struktura lirskog književnog dela
struktura epskog književnog dela
struktura drame (sve po izboru). Akcenat svakako
na Aristotelovom jedinstvu mesta, vremena i radnje.
Ivo Andrić (uloga, značaj i smisao književnosti
u životu i društvu) 0 priči i pričanju
Dragoslav Mihajlović: Kad su cvetale tikve - čitanje
modernog romana sa analizom, uz primenu naučnog kao evaluacija
posle završenog čitanja Andrića, obavezan domaći
zadatak na temu lepote i trajnog (predlog: Ako hoćeš da budeš besmrtan...
posadi drvo, napiši knjigu, rodi dete)
pitanje jedinstva mesta, vremena, radnje pokazati
na primerima iz grčke tragedije, pa do Šekspira (primer San letnje noći
u režiji Nikite Milivojevića Narodno pozorište Bgd)
samostalno pisanje eseja o poseti pozorištu i individualnom
doživljaju predstave
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost na
času
praćenje
praktičnog rada
dnevnik
rada
test praktičnih
veština
samostalni
praktični rad
grafički rad
*
*
*
*
Naziv modula:
Između mita i književnosti
Trajanje modula:
12 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA
unapređenje znanja o klasičnoj kulturi, književnoj
tradiciji, kao i o univerzalnom u istom.
prepoznavanje najvećih kulturnih i umetničkih tekovina
antičke i tekovina antičke i hrišćanske provenijencije.
shvatanje i prepoznavanje arhetipskih modela ponašanja
preko grčkih mitova.
upoznavanje sa značajem književnosti starog veka
koji nose univerzalne motive značajne za modernu književnost
opažanje sličnosti među različitim kulturama
opažanje različitosti, kao neophodnosti značajne
za proces individualizacije
razvijanje svesti o potrebi negovanja kulture
svest o značaju čitanja i širenja sopstvenih vidika
Vavilonsko-sumerska književnost; najstariji univerzalni
motivi u Epu o Gilgamešu (potraga za večnim životom; ulazak u grad;
prijateljstvo, silazak u Pakao)
Ep o Gilgamešu kao samostalno istraživanje kroz
domaći zadatak
upoznajte grčke i rimske bogove (predlog za čitanje
odlomaka Ovidijevih Metamorfoza; kao i knjige Kreativnog centra Lavirint;
Nada Korać
antička tragedija i mit (tumačenje C.G.Jung)
hebrejska književnost-biblijske legende
Stari zavet - zajedničko čitanje i analiza odlomaka
Novi zavet sa akcentom na stradanju Hristovom (obavezna
korelacija sa veroučiteljem)
evaluacija
programski zadaci, grupni rad, samostalno pisanje
eseja i čitanje celokupnog dela Ep o Gilgamešu
radioničarski rad u saradnji sa profesorom psihologije-prepoznaj
svoj arhetip
različite strategije čitanja i slušanja
korišćenje svih dostupnih medija
u obradi Biblije obavezno pisanje domaćih zadataka
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost na
času
praćenje
praktičnog rada
dnevnik
rada
test praktičnih
veština
samostalni
praktični rad
grafički rad
*
*
*
*
Naziv modula:
Narodna književnost
Trajanje modula:
10 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA
prepoznavanje i razlikovanje vrsta narodne umetnosti
saznanje o značaju narodne književnosti za naš
narod u istorijskom kontekstu
razvijanje estetskih kriterijuma u čitanju iste
oslobađanje mitomanije i razlikovanje legende od
istorijske stvarnosti
prepoznavanje "drugog" slabijeg u našoj
književnosti (žene, deca, narod)
jačanjem nacionalne samosvesti lakša integracija
u evropske tokove
prepoznavanjem osobenosti svoga roda, poštovanje
i tuđeg
običaji i verovanja kao individualno bogatstvo,
ali i kritička distanca
lirika (sinkretzam)
aminizam, obredno...)
legende, bajke (Propov model)
epika i njene podele (po ciklusima...)
Kosovo između mita i stvarnosti
Kneževa večera
Kosovska devojka
Banović Strahinja
Hasanaginica
Dioba Jakšića
domaći zadaci: Je li bilo kneževe večere? Uloga
žene u narodnim pesmama...
recitovanje odabranih stihova i usmeni komentar
samostalnog izbora pesma
evaluacija
samostalan rad na pisanju eseja
kritička recepcija
upoređivanje sa našim vremenom
grupni rad; individualni rad
obavezna saradnja sa profesorom istorije
mogućnost debate
različite strategije čitanja
prepoznavanje tačke gledišta
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost na
času
praćenje
praktičnog rada
dnevnik
rada
test praktičnih
veština
samostalni
praktični rad
grafički rad
*
*
Naziv modula:
Gramatika
Trajanje modula:
12 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA
učenik prepoznaje vrste reči i zna njihovu pravilnu
upotrebu
vlada terminologijom
sagledava fonetsku prirodu srpskog jezika
pravilno artikuliše glasove
primenjuje stečena znanja o glasovnim alternacijama
u pravopisnim rešenjima
razvija kritičko i logičko mišljenje
osposobljavanje da po pravilima standardnog jezika
bude obavljena usmena i pismena profesionalna komunikacija
morfologija; reči sa deklinacijom
reči sa konjugacijom
glagolski vid, rod. glagolske osnove, bezlični/lični
fonetika i fonologija, glas i fonema
alternacije suglasnika (po zvučnosti, mestu, palatalizacija,
sibilarizacija, jotovanje)
alternacije samoglasnika (o-e, l-o; nepostojano
a)
valuacija
morfologija se isključivo obnavlja
ceo modul uz Pravopis
Glasovni sistem srpskog književnog jezika u Gramatici
Stanojčić, Popović
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost na
času
praćenje
praktičnog rada
dnevnik
rada
test praktičnih
veština
samostalni
praktični rad
grafički rad
*
*
*
Naziv modula:
Srednjovekovna književnost
Trajanje modula:
14 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA
svest o potrebi negovanja sopstvene književne kulture
poznavanje osnova slovenske pismenosti, jezika
i najstarijih spomenika
zakonitosti epohe i uzročno-posledične veze
važnost i uloga nacionalne istorije za savremeno
življenje i uloga književnosti u istoriji
svest o nacionalnom identitetu
važi za svaki modul-razvijanje kulture slušanja
u različitim komunikativnim situacijama (predavanje, razgovor, diskusija,
debata)
sticanje osnovnih pojmova i znanja na kojima se
zasniva tumačenje srednjovekovne kulture
poštovanje različitosti u odnosu na sopstveni i
nacionalni identitet
počeci slovenske pismenosti
značaj Ćirila i Metodija
Sveti Sava (u legendi: žitijima; narodnoj poeziji;
istorijska fakta- KRMČIJA)
domaći zadatak: Lik Svetog Save kroz vreme
Jefimija
Despot Stefan Lazarević
evaluacija
različite strategije čitanja
pisanje eseja, problemska nastava i samostalan
rad
pravljenje pozorišnog komada za školsku slavu
kao primer prezentacija CD DUŠANOV ZAKONIK (Izd.
Narodna biblioteka Srbije 1999)
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost na
času
praćenje
praktičnog rada
dnevnik
rada
test praktičnih
veština
samostalni
praktični rad
grafički rad
*
*
*
*
Naziv modula:
Načini i sredstva komunikacije
Trajanje modula:
8 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA
osposobljavanje učenika za efikasnu komunikaciju
zasnovanu na demokratskom dijalogu
osposobljavanje učenika da učestvuje u svim oblicima
komunikacije kroz razlučite medije
prepoznavanje i razlikovanje govornih stilova
distinšija neverbalnog od verbalnog, kao prepoznavanje
u stapanju, kao prepoznavanje u stapanju, što pomaže boljem razumevanju
psihologije drugih
razlikovanje formalne i neformalne komunikacije
vladanje osnovnim pojmovima o izvorima informacija,
jeziku kao i sredstvu komunikacije i njegovim drugim vidovima
znanja ove vreme relevantna su za budući aktivan
život učenika i potrebu za napredovanjem
učenik ovladava svešću o brzini i potrebi razmene
informacija
poseduje svest o planeti kao globalnom selu,
gde ništa u profesiji nije nedostupno
svest o potrebi delenja u timu
informacija kao moć koja uči razlikovnosti dobra
od zla.
jezik kao sredstvo komunikacije
vrste komunikacije i smetnje u istoj (šum; recepcija
- obavezna saradnja sa prof. informatike)
Mekluanova galaksija, vavilonska biblioteka
vrste medija kojima treba književno delo kao
predložak
korelacija sa drugim umetnostima i korist književnosti
u medijima
individualni rad na raz. med. (strip, nedeljnici,
žurnali, godišnjaci, CD, TV, Internet, film...) po aktuelnim događajima
i naslovima
veština komunikacije u stvarnom životu
pisanje tekstova po pravilima žurnalistike
evaluacija
rad u saradnji sa profesorima drugih struka (psihologija,
informatika)
radioničarski rad
korišćenje svih vrsta izvora informacija najrazličitijih
strategija
samostalno pisanje izveštaja - CD Ivo Andrić
(Zadužbina Ive Andrića 2003).
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost na
času
praćenje
praktičnog rada
dnevnik
rada
test praktičnih
veština
samostalni
praktični rad
grafički rad
*
*
*
Naziv modula:
Humanizam i renesansa
Trajanje modula:
12 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA
poznavanje književnih vrsta epoha
svest o ulozi umetnosti u stvarnom životu
zakonitosti epohe i izdvajanje opšteg od pojedinačnog
izazivanje različitih senzacija pred raznolikošću
u književnosti
traženje uzorka u liku renesansnog čoveka
opažanje sličnosti kao i razlika među fenomenima
književne i kulturne istorije različitih naroda
Renesansa i nove granice (novi kontinenti i heliocentričan
sistem; CARPE DIEM)
Petrarka i svet soneta
Bokačo i odlomci iz Dekamerona
Dante-odlomci
Servantes - odlomci
Šekspirov svet pozorišta i ukidanje Aristotela
Romeo i Julija (razgovor i čitanje seminarskih
radova)
Dubrovnik i Marin Držić
evaluacija
saradnja sa prof. geografije i istorije; korišćenje
raznih medija
problemska nastava grupni; individualni rad
recitovanje stihova
samostalno pisanje eseja (teme: Renesansni čovek
nekad i sad; Ko je Don Kihot?; Romeo i Julija u filmu i pozorištu...)
odlazak u pozorište (preporuka SKUP Marin Držić,
režija Jagoš Marković JDP)
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost na
času
praćenje
praktičnog rada
dnevnik
rada
test praktičnih
veština
samostalni
praktični rad
grafički rad
*
*
*
*
Naziv modula:
Kultura istraživanja
Trajanje modula:
12 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA
utemeljenje nastave pismenosti gramatike i naratologije
na jezičkim vežbanjima
utvrđivanje metoda i načina stvaranja u etapama
pismenog zadatka
osposobljavanje učenika da u pismenom sastavljanju
pravopisna jezička i stilska vežbanja stavljaju u službu praktičnih
pisanih ostvarenja
poznavanje funkcionalnih stilova
usvajanje kulture pismenog i usmenog izražavanja
po normi
posedovanje razvijene jezičke kulture
negovanje pravilnog izražavanja standardnim jezikom
praktična upotreba u svakodnevnici funkcionalnih
stilova
izražavanje osećanja, stavova, potreba...
pravilno i kreativno interpretiranje i
tumačenje odabranog teksta
stilske vežbe - upoznavanje sa stilskim figurama
i funkcionalnim stilovima
šta ima novo? Dela iz moderne književnosti
pismeni zadaci (4+2)
osim pismenog zadatka koji se rade po jedan po
kvalifikacionom periodu, ovaj modul je kruna u praktičnoj primeni naučenog.
Pismeni -teme, gradivo; svakodnevnica, svet osećajnosti; gradivo; iz
đačkog života, prijateljstvo
dela iz moderne književnosti po interesovanju učenika
- GOSPODAR PRSTENOVA, HARI POTER...
izveštaj o pročitanom, vežbe u zapažanju stilske
raznovrsnosti, vežbe asocijacija
FIZIČKO VASPITANJE
(za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA BEZBEDNOST SAOBRAĆAJA - ogled)
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED
NASTAVA
PRAKSA
UKUPNO
Teorijska
nastava
Vežbe
Praktična
nastava
Nastava u
bloku
I
1
73
74
NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki
oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti
u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama
- Razvijanje motoričkih umenja i navika - Osposobljavanje
za samostalno vežbanje
- Očuvanje i unapređivanje zdravlja
- Razvoj pozitivne slike o sebi
- Promovisanje pozitivnih socijalnih interakcija
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred:
prvi
NAZIV MODULA
Trajanje modula
(časovi)
Antropomotoričke sposobnosti
20
Atletika
10
Gimnastika
10
Plivanje
10
Sportske igre
12
Druga motorička iskustva
12
NAPOMENA: ukoliko škola nema uslova za izvođenje nastave plivanja
časovi predviđeni za ovaj modul preraspodeljuju se na sledeći način: atletika
4 časa, gimnastika 4 časa i sportske igre 2 časa
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA
MODULA
Naziv modula:
Antropomotoričke sposobnosti
Trajanje modula:
20 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA
razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti
u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama
osposobljavanje za samostalno vežbanje u slobodno
vreme
očuvanje i unapređivanje zdravlja
razvoj pozitivne slike o sebi
unapređivati i održavati antropomotoričke sposobnosti
(snagu, brzinu, izdržljivost, koordinaciju, gipkost, preciznost, ravnotežu)
poznavati sportske tehničko-taktičke termine
produbiti znanja o funkcionisanju pojedinih organskih
sistema prilikom vežbanja i oporavka
poznavati osnovne pojmove vezane za karakter fizičke
aktivnosti: obim i intenzitet
znati kako da prati reakcije organizma na opterećenje
(merenje pulsa, praćenje disanja i sl.)
poznavati procedure bezbednog vežbanja
biti sposoban da samostalno kreira jednostavnije
programe fizičkog vežbanja (jutarnja gimnastika, vežbe oblikovanja,
trčanje)
profilisati sopstvene potrebe za fizičkim vežbanjem
i sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno vreme
održavati ličnu i kolektivnu higijenu
koristiti fizičku aktivnost kao sredstvo za suočavanje
sa stresom ili njegovim posledicama
poznavati uzroke nastajanja nepravilnih držanja
tela
poznavati uticaj nepravilnih držanja tela po organizam
znati osnovne vežbe za najvažnije grupe mišića
koje obezbeđuju pravilno držanje tela
sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno
vreme
promovisati fizičku aktivnost kao deo zdravog načina
života
objektivno vrednovati i prihvatati svoje postignuće
i postignuće drugih u fizičkoj aktivnosti;
potvrđivati svoje sposobnosti i sticati samopouzdanje
utvrđivanje inicijalnog stanja
opštefizička priprema
rad usmeren na razvoj ili održavanje pojedinačnih
sposobnosti:
snaga (svi vidovi),
brzina (brzina reakcije, pojedinačnog pokreta i
frekvencija pokreta), izdržljivost (aerobna i anaerobna),
pokretljivost,
koordinacija,
preciznost,
ravnoteža
atletika
gimnastika
sportske igre
aerobik
ples i dr.
testovi za utvrđivanje stanja sposobnosti
pravilno držanje tela
utvrđivanje finalnog stanja
obzirom da je za realizaciju drugih modula potreban
odgovarajući nivo antropomotoričkih sposobnosti, po sistemu povratne
sprege će se, pored časova opredeljenih za ovaj modul i na ostalim časovima
i preko drugih predviđenih sadržaja praktično uticati na njihov razvoj
objašnjavati učenicima kakav je uticaj odabranog
sadržaja (vežbe....), obim i intenzitet (koliko ponavljanja, kojom brzinom...)
ukazivati na greške koje se pojavljuju
osposobljavati učenike za samostalno vežbanje
oprema za vežbanje
higijena
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost na
času
praćenje
praktičnog rada
dnevnik
rada
test praktičnih
veština
samostalni
praktični rad
grafički rad
*
*
Naziv modula:
Atletika
Trajanje modula:
10 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA
razvijanje motoričkih umenja i navika
razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti
u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama
osposobljavanje za samostalno vežbanje u slobodno
vreme
očuvanje i unapređivanje zdravlja
razvoj pozitivne slike o sebi
usavršavati umenja iz atletike stečena u osnovnom
obrazovanju
unapređivati i održavati antropomotoričke sposobnosti
(snagu, brzinu, izdržljivost, koordinaciju, gipkost, preciznost, ravnotežu)
poznavati osnovne pojmove vezane za karakter fizičke
aktivnosti: obim i intenzitet
znati kako da prati reakcije organizma na opterećenje
(merenje pulsa, praćenje disanja i sl.)
poznavati procedure bezbednog vežbanja
biti sposoban da samostalno kreira jednostavnije
programe fizičkog vežbanja (jutarnja gimnastika, vežbe oblikovanja,
trčanje)
profilisati sopstvene potrebe za fizičkim vežbanjem
i sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno vreme
koristiti fizičku aktivnost kao sredstvo za suočavanje
sa stresom i njegovim posledicama
sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno
vreme
promovisati fizičku aktivnost kao deo zdravog načina
života
moći da objektivno vrednuje i prihvata svoje postignuće
i postignuće drugih u fizičkoj aktivnosti
provera umenja stečenih u osnovnoj školi
tehnika: vežbe trčanja
visoki i niski start
tehnika skokova
tehnika bacanja
elementarne igre
poligoni
doziranje opterećenja preko pulsa
pripremanje organizma za
vežbanje (zagrevanje, istezanje...)
objašnjavati učenicima kakav je uticaj odabranog
sadržaja (vežbe...), obim i intenzitet (koliko ponavljanja, kojom brzinom...)
ukazivati na greške koje se pojavljuju
osposobljavati učenike za samostalno vežbanje
oprema za vežbanje
higijena
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost na
času
praćenje
praktičnog rada
dnevnik
rada
test praktičnih
veština
samostalni
praktični rad
grafički rad
*
*
Naziv modula:
Gimnastika
Trajanje modula:
10 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA
razvijanje motoričkih umenja i navika
razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti
u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama
osposobljavanje za samostalno vežbanje u slobodno
vreme
očuvanje i unapređivanje zdravlja
razvoj pozitivne slike o sebi
promovisanje pozitivnih socijalnih interakcija
poboljšati umenja iz gimnastike stečena u osnovnom
obrazovanju
unapređivati i održavati antropomotoričke sposobnosti
(snagu, brzinu, izdržljivost, koordinaciju, gipkost, preciznost, ravnotežu)
poznavati sportske tehničko-taktičke termine
poznavati procedure bezbednog vežbanja
održavati ličnu i kolektivnu higijenu
koristiti fizičku aktivnost kao sredstvo za očuvanje
zdravlja
moći da objektivno vrednuje i prihvata svoje postignuće
i postignuće drugih
uspostavljati saradničke odnose, učestvovati u
timskom radu
provera umenja stečenih u osnovnom obrazovanju
osnovni elementi partera
osnovni elementi na spravama
podrške u parovima
ravnoteže u parovima
kolutanja i preskoci u parovima
poligoni koji u sebi sadrže gimnastike elemente
vežbe istezanja
objašnjavati učenicima kakav je uticaj odabranog
sadržaja (vežbe...) na organizam
ukazivati na greške koje se pojavljuju
osposobljavati učenike za samostalno vežbanje
oprema za vežbanje
higijena
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost na
času
praćenje
praktičnog rada
dnevnik
rada
test praktičnih
veština
samostalni
praktični rad
grafički rad
*
*
*
Naziv modula:
Plivanje
Trajanje modula:
10 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA
razvijanje motoričkih umenja i navika
razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti
u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama
osposobljavanje za samostalno vežbanje u slobodno
vreme
očuvanje i unapređivanje zdravlja
razvoj pozitivne slike o sebi
usvajati znanje ili usavršavati umenje plivanja
unapređivati i održavati antropomotoričke sposobnosti
(snagu, brzinu, izdržljivost, koordinaciju, gipkost, preciznost, ravnotežu)
poznavati sportske tehničko-taktičke termine
poznavati procedure bezbednog vežbanja
održavati ličnu i kolektivnu higijenu
koristiti fizičku aktivnost kao sredstvo za očuvanje
i unapređivanja zdravlja
moći da objektivno vrednuje i prihvata svoje postignuće
i postignuće drugih
ponašanje pri boravku na bazenu
higijena pri boravku na bazenu
provera umenja stečenih u osnovnom obrazovanju
obuka neplivača
usavršavanje tehnike plivanja
elementarne igre u vodi
vežbe oblikovanja u vodi
trčanje u vodi (ukoliko je bazen male dubine)
akvabik
objašnjavati učenicima kakav je uticaj plivanja
na organizam i značaj za zdravlje
ukazivati na greške koje se pojavljuju
osposobljavati učenike za samostalno vežbanje
oprema za vežbanje
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost na
času
praćenje
praktičnog rada
dnevnik
rada
test praktičnih
veština
samostalni
praktični rad
grafički rad
*
*
Naziv modula:
Sportske igre
Trajanje modula:
12 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA
razvijanje motoričkih umenja i navika
razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti
u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama
osposobljavanje za samostalno vežbanje u slobodno
vreme
očuvanje i unapređivanje zdravlja
razvoj pozitivne slike o sebi
promovisanje pozitivnih socijalnih interakcija
posedovati umenja iz sportskih igara stečena u
osnovnom obrazovanju
unapređivati i održavati antropomotoričke sposobnosti
(snagu, brzinu, izdržljivost, koordinaciju, gipkost, preciznost, ravnotežu)
poznavati sportske tehničko-taktičke termine
imati profilisane sopstvene potrebe za fizičkim
vežbanjem i sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno vreme
koristiti fizičku aktivnost kao sredstvo za suočavanje
sa stresom i njegovim posledicama
sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno
vreme
promovisati fizičku aktivnost kao deo zdravog načina
života
prihvatati sopstveni fizički izgled i sposobnosti,
i biti svestan razvojnih promena;
potvrđivati svoje sposobnosti i sticati samopouzdanje
rešavati probleme uz poštovanje svog okruženja
promovisati sportski fer-plej
prepoznavati negativnosti u sportu i kritički se
odnositi prema njima (doping, gruba igra, navijački izgredi i sl.)
posedovati informacije o osobenostima različitih
kultura u sredini u kojoj živi i uvažavati ih
korektno se odnositi prema svim akterima sportskog
događaja (igrači, treneri/nastavnici, sudije, navijači i dr.)
moći da sarađuje sa svim članovima ekipe i učestvuje
u timskom radu
provera umenja stečenih u osnovnom obrazovanju
obnavljanje osnovnih elemenata tehnike
igra
odeljenjsko takmičenje
ukazivati na greške koje se pojavljuju
osposobljavati učenike za samostalno vežbanje
oprema za vežbanje
higijena
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost na
času
praćenje
praktičnog rada
dnevnik
rada
test praktičnih
veština
samostalni
praktični rad
grafički rad
*
*
*
Naziv modula:
Druga motorička iskustva
Trajanje modula:
12 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA
razvijanje motoričkih umenja i navika
razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti
u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama
osposobljavanje za samostalno vežbanje u slobodno
vreme
očuvanje i unapređivanje zdravlja
razvoj pozitivne slike o sebi
posedovati i druga motorička iskustva u zavisnosti
od ličnih interesovanja i mogućnosti sredine (ples, aerobik, klizanje,
vožnja rolera, bicikla, plivanje, umetničko plivanje, badminton, orijentiring,
karate, džudo, aikido, taekvondo...)
unapređivati i održavati antropomotoričke sposobnosti
(snagu, brzinu, izdržljivost, koordinaciju, gipkost, preciznost, ravnotežu)
poznavati osnovne pojmove vezane za karakter fizičke
aktivnosti: obim i intenzitet
znati kako da prati reakcije organizma na opterećenje
(merenje pulsa, praćenje disanja i sl.)
poznavati procedure bezbednog vežbanja
biti sposoban da samostalno kreira jednostavnije
programe fizičkog vežbanja (jutarnja gimnastika, vežbe oblikovanja,
trčanje)
moći da profiliše sopstvene potrebe za fizičkim
vežbanjem i sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno vreme
koristiti fizičku aktivnost kao sredstvo za suočavanje
sa stresom i njegovim posledicama
sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno
vreme
promovisati fizičku aktivnost kao deo zdravog
načina života
moći da objektivno vrednuje i prihvata svoje postignuće
i postignuće drugih u fizičkoj aktivnosti
provera umenja stečenih u osnovnoj školi
tehnika: vežbe trčanja
visoki i niski start
tehnika skokova
tehnika bacanja
elementarne igre
poligoni
doziranje opterećenja preko pulsa
pripremanje organizma za vežbanje (zagrevanje,
istezanje...)
objašnjavati učenicima kakav je uticaj odabranog
sadržaja (vežbe...), obim i intenzitet (koliko ponavljanja, kojom brzinom...)
ukazivati na greške koje se pojavljuju
osposobljavati učenike za samostalno vežbanje
oprema za vežbanje
higijena
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost na
času
praćenje
praktičnog rada
dnevnik
rada
test praktičnih
veština
samostalni
praktični rad
grafički rad
*
*
*
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Anderson, B. (2001): Stretching, Zagreb, Gopal D.O.O
- Anderson, B. Burke, E. Pearl, B. (2002): Fitness za sve,
Zagreb, Gopal D.O.O.
- Baey, J. (1968): Gymnastics, Boston
- Ivanić, S. (1996): Metodologija, Beograd, Gradski
sekretarijat za sport i omladinu grada Beograda
- Korkin, V. P. (1983): Akrobatika, Moskva, Fizkuljtura
i sport
- Kukolj, M. (1996): Opšta antropomotorika, Beograd,
Finegraf
- Nićin, Đ. (2003): Fitness, Beograd, Fakultet za menadžment
u sportu Univerziteta "Braća Karić" i Viša škola, za sportske trenere
MATEMATIKA
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED
NASTAVA
PRAKSA
UKUPNO
Teorijska
nastava
Vežbe
Praktična
nastava
Nastava u
bloku
I
111
111
II
70
70
III
70
70
IV
60
60
NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA
- Sticanje znanja i veština iz stepenovanja i korenovanja
- Sticanje znanja i veština iz kvadratnih jednačina i nejednačina
- Sticanje znanja i veština iz eksponencijalnih i logaritamskih funkcija
- Sticanje znanja i veština iz trigonometrije
- Sticanje znanja i veština iz površina i zapremina poliedara
- Sticanje znanja i veština iz oblasti obrtnih tela
- Sticanje znanja i veština iz oblasti vektora
- Sticanje znanja i veština iz oblasti analitičke geometrije u ravni
- Sticanje znanja o matematičkoj indukciji
- Sticanje znanja iz oblasti nizova
- Sticanje znanja i veština iz oblasti funkcija
- Sticanje znanja i veština o ispitivanju i grafičkom prikazivanju funkcija
- Sticanje znanja i veština iz oblasti integrala
- Sticanje osnovnih znanja iz kombinatorike
- Sticanje osnovnih znanja i veština iz oblasti verovatnoće i statistike
- Razvijanje logičnog i apstraktnog mišljenja
- Razvijanje sistematičnosti i urednosti u radu
- Formiranje osnova za nastavak obrazovanja
- Podsticanje stručnog razvoja i usavršavanje u skladu sa individualnim sposobnostima i potrebama društva
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred:
prvi
NAZIV MODULA
Trajanje modula
(časovi)
Trigonometrija pravouglog trougla
10
Logika i skupovi
9
Proporcijalnost veličina
11
Racionalni algebarski izrazi
9
Algebarski razlomci
12
Geometrija i izometrijske transformacije
17
Linearna jednačina. Rešavanje kvadratne jednačine u skupu R
18
Linearna funkcija i linearne nejednačine
11
Homotetija i sličnost
14
Razred:
drugi
NAZIV MODULA
Trajanje modula
(časovi)
Stepenovanje i korenovanje
15
Kvadratna jednačina i kvadratna funkcija
15
Eksponencijalna i logaritamska funkcija
15
Trigonometrijske funkcije
25
Razred:
treći
NAZIV MODULA
Trajanje modula
(časovi)
Poliedri
14
Obrtna tela
12
Vektori
8
Analitička geometrija u ravni
21
Matematička indukcija
15
Razred:
četvrti
NAZIV MODULA
Trajanje modula
(časovi)
Funkcije
12
Izvod funkcije
16
Integrali
12
Kombinatorika
8
Verovatnoća i statistika
12
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula:
Trigonometrija pravouglog trougla
Trajanje modula:
10 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA
Sticanje znanja i veština iz trigonometrije pravouglog trougla
znati vrednosti trigonometrijskih funkcija za karakteristične uglove (30°, 45°, 60°)
znati vrednosti trigonometrijskih funkcija komplementarnih uglova
znati osnovne trigonometrijske identitete i znati da ih koristi u dokazivanju jednostavnijih identiteta
umeti da reši pravougli trougao i da ga primeni na ostale figure
Trigonometrijske funkcije oštrog ugla
Vrednosti trigonometrijskih funkcija uglova od 30°, 45°, 60°
Vrednosti trigonometrijskih funkcija komplementarnih uglova
Osnovne trigonometrijske identičnosti
Upotreba kalkulatora
Rešavanje pravouglog trougla
Razvijati tačnost i istrajnost u radu
Uraditi test na kraju modula
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost na
času
praćenje
praktičnog rada
dnevnik
rada
test praktičnih
veština
samostalni
praktični rad
grafički rad
*
*
Naziv modula:
Logika i skupovi
Trajanje modula:
9 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA
Sticanje znanja iz matematičke logike, teorije skupova i skupova brojeva
znati šta su znaci konstanti, promenljive, brojevni izrazi
umeti da prepozna iskaz i utvrdi njegovu istinitost
umeti da ispita tačnost iskazne formule
znati da primeni skupovne operacije
znati zaokrugljivanje realnih brojeva kao i vrste grešaka
Osnovne logičke operacije
Iskazi
Tautologije
Osnovne skupovne operacije
Pregled brojeva i operacije sa njima
Zaokrugljivanje realnih brojeva i vrste grešaka
Sadržaj povezati sa jezikom komunikacija
Vežbati precizno i jasno izražavanje
Uraditi test na kraju modula ili pismenu vežbu
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost na
času
praćenje
praktičnog rada
dnevnik
rada
test praktičnih
veština
samostalni
praktični rad
grafički rad
*
*
Naziv modula:
Proporcionalnost veličina
Trajanje modula:
11 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA
Sticanje znanja iz proporcija i procentnog računa i njihova primena
znati šta je razmera i umeti da je proširi i skrati
primenjivati razmeru pri rešavanju problema
prepoznavati direktnu i obrnutu proporcionalnost i primenjivati pri rešavanju problema
znati da izračuna nepoznati član proporcije
znati da izračuna deo neke veličine
izračunavati procenat neke veličine
Razmere i proporcije
Proporcionalnost veličina (direktna i obrnuta; uopštene, produžene proporcije)
Račun podele
Procentni račun
Insistirati na potpunom razumevanju i efikasnoj primeni znanja o proporcijama
Na kraju modula uraditi pismeni zadatak (2 časa), a potom uraditi analizu pismenog zadatka (1 čas)
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost na
času
praćenje
praktičnog rada
dnevnik
rada
test praktičnih
veština
samostalni
praktični rad
grafički rad
*
*
Naziv modula:
Racionalni algebarski izrazi
Trajanje modula:
9 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA
Sticanje znanja o polinomima i racionalnim izrazima
znati da sredi polinom dobijen sabiranjem, oduzimanjem i množenjem polinoma
znati da deli dva polinoma
znati da rastavi polinom na činioce
znati da transformiše jednostavniji racionalni izraz
Razvijati istrajnost, preciznost, sistematičnost i urednost u radu
Uraditi pismeni zadatak (2 časa) i analizu istog (1 čas) posle obrade neodređenog integrala
Na kraju modula uraditi test
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost na
času
praćenje
praktičnog rada
dnevnik
rada
test praktičnih
veština
samostalni
praktični rad
grafički rad
*
*
Naziv modula:
Kombinatorika
Trajanje modula:
8 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA
Sticanje osnovnih znanja iz kombinatorike
umeti da primenjuje kombinatorna pravila zbira i proizvoda i osnovne kombinatorne konfiguracije
umeti da primeni binomnu formulu
Osnovna pravila kombinatorike
Varijacije, permutacije, kombinacije
Ne insistirati samo na primeni obrasca već vežbati i kombinovane zadatke
Na kraju modula uraditi pismeni zadatak (2 časa) i analizu istog (1 čas)
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost na
času
praćenje
praktičnog rada
dnevnik
rada
test praktičnih
veština
samostalni
praktični rad
grafički rad
*
*
Naziv modula:
Verovatnoća i statistika
Trajanje modula:
12 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA
Sticanje osnovnih znanja i veština iz oblasti verovatnoće i statistike
znati pojam slučajnog događaja i pojam verovatnoće događaja
znati osnovne teoreme verovatnoće i znati da ih primeni prilikom rešavanja zadatka
znati neke numeričke karakteristike u verovatnoći
znati šta je slučajni uzorak i statistički eksperiment
Slučajni događaji. Verovatnoća. Uslovna verovatnoća i nezavisnost
Slučajne promenljive. Matematičko očekivanje, disperzija i standardna devijacija
Populacija, obeležje i uzorak. Osnovni zadaci matematičke statistike. Prikupljanje, sređivanje, prikazivanje i numerička obrada podataka
Vežbati kombinovane zadatke
Insistirati na razvijanju tačnosti, urednosti i sistematičnosti u radu
Na kraju modula uraditi pismeni zadatak (2 časa) i analizu istog (1 čas)
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost na
času
praćenje
praktičnog rada
dnevnik
rada
test praktičnih
veština
samostalni
praktični rad
grafički rad
*
*
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Veneove zbirke zadataka, zbirke zadataka u izdanju "Kruga" (autori Ž. Ivanović i S. Ornjanović) kao i zbirke zadataka u izdanju "Matematiskopa" (autor V. Stojanović)
Pravilnikom o izmenama i dopunama Pravilnika o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovni profil tehničar za bezbednost saobraćaja ("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 15/2005) predviđeno je da će se nastavni plan i program ogleda za obrazovni profil tehničar za bezbednost saobraćaja za I, II, III i IV razred ostvarivati u skladu sa nastavnim planom ogleda koji je sastavni deo ovog pravilnika i da će se program ogleda za I, II, III i IV razred, između ostalog, i u odnosu na srpski jezik i književnost i fizičko vaspitanje ostvarivati u skladu sa Pravilnikom o planu i programu obrazovanja i vaspitanja za zajedničke predmete u stručnim i umetničkim školama ("Sl. glasnik SRS – Prosvetni glasnik", br. 6/90 i "Sl. glasnik RS – Prosvetni glasnik", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/2002, 5/2003, 10/2003, 24/2004, 3/2005 i 6/2005).