PRAVILNIK

O NASTAVNOM PLANU I PROGRAMU PREDMETA GRAĐANSKO VASPITANJE ZA SEDMI RAZRED OSNOVNE ŠKOLE

("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 7/2007)

Član 1

Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program nastavnog predmeta Građansko vaspitanje za sedmi razred osnovne škole.

Predmet iz stava 1. ovog člana ostvaruje se kao obavezni izborni predmet.

Član 2

Broj časova nastave predmeta Građansko vaspitanje ostvaruje se sa po jednim časom nedeljno, odnosno sa 36 časova godišnje.

Član 3

Plan i program nastave predmeta Građansko vaspitanje deo je propisanog plana i programa za osnovnu školu.

Nastavni program predmeta iz stava 1. ovog člana odštampan je uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Član 4

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".

 

NASTAVNI PROGRAM

 

GRAĐANSKO VASPITANJE

 

CILJ PREDMETA

Cilj predmeta je da učenici steknu saznanja, formiraju stavove, razviju veštine i usvoje vrednosti koje su pretpostavka za kompetentan, odgovoran i angažovan život u demokratskom društvu.

ZADACI

Zadaci predmeta jesu:

- razumevanje značenja ključnih pojmova koji se odnose na građanina, državu i vlast;

- shvatanje istorijskog razvoja građanskih prava i sloboda;

- upoznavanje sa karakteristikama odgovornog i aktivnog građanina;

- razumevanje mesta i uloge deteta kao građanina u društvu;

- razumevanje odnosa između građanskih prava, pojedinca i opšteg dobra;

- upoznavanje sa načinima razvijanja građanske odgovornosti;

- razumevanje volonterskog pokreta i značaja volonterskih akcija;

- podsticanje učenika da se angažuju u različitim inicijativama i akcijama;

- razumevanje značaja inicijative za postizanje promena u društvenoj zajednici;

- razumevanje neophodnosti postojanja vlasti;

- upoznavanje sa konceptom ograničene vlasti;

- upoznavanje sa institucijom Đačkog parlamenta.

SADRŽAJ PROGRAMA

 

VII razred osnovne škole

(1 čas nedeljno, 36 časova godišnje)

1. Uvod (2 časa)

Pogled unazad - (1 čas)

Podsećanje na sadržaje programa građanskog vaspitanja za 5. i 6. razred (prava i odgovornosti na nivou škole/lokalne zajednice; aktivno učešće u životu škole/lokalne zajednice; školska pravila i procedure, mere vlasti).

Predstavljanje ciljeva, zadataka, sadržaja i metoda rada (1 čas)

2. Građanin (19 časova)

Građanin i politika u prošlosti - (1 čas)

Poreklo reči politika i građanin, istorijski kontekst razvoja građanskih prava i sloboda, Deklaracija o pravu čoveka i građanina (1789. g).

Građanin i politika u sadašnjosti - (1 čas)

Pojmovi politika i građanin u savremenom društvu. Univerzalna deklaracija o ljudskim pravima (1948. g.)

Odgovoran i aktivan građanin - (2 časa)

Znanja, veštine, osobine, vrednosti i ponašanje odgovornog i aktivnog građanina.

Dete kao građanin - (2 časa)

Konvencija o pravima deteta kao polazište za određivanje mesta i uloge deteta kao građanina. Deca i odrasli kao građani - sličnosti i razlike.

Porodica, škola, lokalna zajednica, država - zajednice u kojima živimo (1 čas)

Prava - (1 čas)

Prava pojedinca i opšte dobro.

Odgovornost - (3 časa)

Individualna (moralne vrednosti) i građanska (informisanost, poštovanje zakona, biračko pravo - pravo da bira i da bude biran, učešće u organizacijama koje se zalažu za opštu dobrobit, pokretanje inicijativa...). Načini razvijanja građanske odgovornosti: institucionalni i vaninstitucionalni.

Volonterski pokret - (3 časa)

Pojam i značaj volonterskog pokreta. Vrednosti na kojima počiva volontarizam (solidarnost, empatija, altruizam...). Izbor volonterskih akcija i izrada plana za njihovo izvođenje.

Izvođenje volonterske akcije (3 časa)

Analiza uspešnosti volonterske akcije (2 časa)

3. Država i vlast (7 časova)

Država - (2 časa)

Pojam i istorijski kontekst razvoja države.

Vlast - (5 časova)

Neophodnost postojanja vlasti; ograničena/neograničena vlast; vladavina pojedinca/vladavina zakona; demokratija, ustav (Ustav Srbije i prava deteta, Konvencija o dečijim pravima); nivoi vlasti (lokalni, pokrajinski i republički) i podela vlasti (zakonodavna, izvršna i sudska).

4. Đački parlament i inicijativa (5 časova)

Đački parlament - (2 časa)

Mesto i uloga đačkog parlamenta po odredbama Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja. Način funkcionisanja đačkog parlamenta.

Inicijativa - (3 časa)

Izbor teme demokratskom procedurom i pokretanje inicijative da se o njoj raspravlja u đačkom parlamentu (ako u školi ne postoji đački parlament, inicijativa može da se odnosi na njegovo osnivanje).

5. Završni deo (3 časa)

Rečnik - (2 časa)

Izrada rečnika ključnih pojmova sa kojima su se učenici upoznali na časovima građanskog vaspitanja tokom školske godine.

Šta nosim sa sobom - (1 časa)

Razmena učeničkih iskustava o aktivnostima realizovanim na časovima građanskog vaspitanja i procena korisnosti i upotrebljivosti stečenih znanja i veština za svakodnevni život.

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA

Saglasno prirodi predmeta, njegovom cilju i zadacima, programi izbornog predmeta građansko vaspitanje po razredima (od prvog do šestog) su koncipirani na taj način da kod učenika razvijaju svest o sebi i drugima, osposobljavaju ih za konstruktivnu komunikaciju i nenasilno rešavanje konflikata i podstiču aktivizam i participaciju na nivou škole i lokalne zajednice.

Program sedmog razreda nastavlja razvojni pravac predmeta sa fokusom na pojmove koji se odnose na društvo kao što su politika, država, vlast i građanin. Ti pojmovi su dati kroz istorijski kontekst sa namerom da učenici shvate kako je tekao razvoj građanskih prava i sloboda. To je potrebno da bi se razumelo puno značenje demokratije i karakteristika odgovornog i aktivnog građanina savremenog društva. Za učenike je posebno važno da razumeju svoje mesto i ulogu u demokratskom društvu i da se osnaže da aktivno učestvuju u društvenom životu zajednica kojima pripadaju. Učenik kao građanin, sa svojim pravima, obavezama i odgovornostima, treba da postane svestan da se njegovo ponašanje i odluke ne tiču samo njega, već i drugih ljudi.

Ovako koncipiran program zahteva od nastavnika dobru pripremu za svaki čas, prethodno završenu obuku i korišćenje priručnika. Priručnik treba da pomogne nastavnicima u realizaciji časova tako što će ponuditi moguće načine rada, ali njegova funkcija je i u tome da spreči previše teoretski pristup i nefunkcionalnu (preopširnu) obradu nekih sadržaja.

Načini i metode realizacije ovog programa su isti oni koji su već korišćeni u okviru ovog predmeta, ali se uvode i složeniji načini rada koji prate razvojne karakteristike učenika sedmog razreda. Diskusija, argumentovanje, debata, analiza slučaja, poređenje i pokretanje inicijative su načini na koji se najbolje mogu realizovati sadržaji ovog programa. Kroz izborni predmet građansko vaspitanje i dalje se neguje i razvija proces saznavanja kroz aktivno učenje, odnosno kroz punu participaciju učenika, učenje od drugih i zajedno sa drugima, kao i učenje za život uz korišćenje iskustva učenika.

Program građanskog vaspitanja za sedmi razred najviše je u korelaciji sa programom nastavnog predmeta istorija i zato je celishodna saradnja nastavnika ova dva predmeta.

Predviđene teme programa se mogu efikasnije realizovati uz korišćenje raznovrsnog materijala, na čijoj pripremi mogu raditi i nastavnici i učenici. Ti materijali treba da budu iz različitih izvora (knjige, štampa, televizija, internet...), aktuelni, podsticajni za diskusiju i kritičko čitanje.

Kako je akciona komponenta (ponašanje), u čijoj osnovi se nalaze znanje, stavovi i vrednosti, najvažniji rezultat građanskog obrazovanja programom je predviđeno da učenici organizuju i realizuju volontersku aktivnost. Nastavnik treba da pomogne učenicima u tome da planirana aktivnost bude po obimu mala, realna i ostvarljiva. Cilj je da učenici prođu kroz proces organizovanja aktivnosti, da osete zadovoljstvo pomaganja drugima i prepoznaju vrednosti na kojima počiva volontarizam. Posebnu pažnju treba posvetiti analizi izvedene akcije i procenjivanju šta je bilo uspešno, koje su bile teškoće i kako ih je moguće prevazići.

Programom je predviđeno uspostavljanje veze između nastave građanskog vaspitanja i đačkog parlamenta, kao formalnog tela u školi, kroz koje učenici mogu ostvariti svoja prava i doći u kontakt sa demokratskim mehanizmima i procedurama. Pokretanje inicijative za đački parlament prilika je da učenici razumeju mesto i ulogu građanskog aktivizma u postizanju promena u društvenoj zajednici.

U završnom delu programa predviđena je izrada rečnika ključnih pojmova. Za njegov nastanak je neophodno da se tokom svih prethodnih časova vodi računa o značenju pojmova koji su razmatrani i da postoji pisani trag o tome - npr. na posterima ili nekim drugim produktima učeničkih aktivnosti. Suština rečnika nije u njegovom obimu, već u preciznosti objašnjenja i razumevanju od strane učenika. Istovremeno, izrada rečnika može biti dobar pokazatelj nastavniku uspešnosti realizacije ovog programa.

KRITERIJUM I NAČIN OCENJIVANJA

Uspeh učenika iz predmeta građansko vaspitanje ocenjuje se opisno.

Elementi opisne ocene su:

a) procena ostvarenih postignuća svakog učenika i njegovog doprinosa u ostvarivanju postignuća grupe;

b) zapažanja o nivou i načinu angažovanja učenika u toku nastave;

v) preporuka za dalje napredovanje.

Na kraju školske godine izvodi se opisna zaključna ocena: veoma uspešan ili uspešan.

Kriterijumi za ocenjivanje su:

- redovnost u pohađanju nastave;

- zainteresovanost;

- aktivno uključivanje u proces nastave;

- postignuće.

PROSTOR, OPREMA I NASTAVNA SREDSTVA

Prostor u kojem se izvodi nastava, učionica opšte namene, treba da pruža mogućnost za sedenje u krugu i rad u odvojenim manjim grupama (od četiri do šest učenika). Poželjno je da se za nastavu ovog predmeta koristi posebna prostorija i/ili da se materijali i produkti rada učenika čuvaju na jednom mestu i mogu izložiti u učionici.

Za realizaciju predmeta je potreban i osnovni materijal za izradu panoa: flomasteri, bojice, selotejp, lepak, makaze, listovi A4 formata beli i u boji i četvorodelna tabla dimenzija 100x80.