PRAVILNIK

O PADOBRANSTVU

("Sl. glasnik RS", br. 77/2007)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovim pravilnikom propisuju se: 1) uslovi za korišćenje, održavanje i popravku padobrana, padobranskih komponenti i opreme, 2) sadržaj i način vođenja dokumentacije padobrana, 3) uslovi i način organizovanja padobranskih skokova, 4) uslovi za sticanje dozvola padobranaca, prava i dužnosti po osnovu dozvola, 5) uslovi za sticanje ovlašćenja instruktora padobranstva, njihova prava i dužnosti, 6) uslovi za sticanje dozvola padobranskih pakera, prava i dužnosti po osnovu dozvola, 7) uslovi i način izvođenja padobranskih tandem skokova.

Član 2

Pojedini izrazi navedeni u ovom pravilniku imaju sledeće značenje:

1) padobran je sprava koja služi da uspori pad lica i stvari radi bezbednog spuštanja na zemlju;

2) padobranski komplet je sklop svih padobranskih komponenti;

3) skok sa padobranom je iskakanje lica sa padobranom iz vazduhoplova;

4) padobranac je samo lice sa dozvolom koje može skakati sa padobranom iz vazduhoplova.

Izuzetno od tačke 4) ovog člana padobranom može iskakati lice koje nema dozvolu, ako koristi padobran za spasavanje u cilju spasavanja i lice koje je putnik u tandem skoku;

5) učenik–padobranac je lice koje se obučava za izvođenje padobranskih skokova u ovlašćenom centru za obuku (kandidat na obuci), i može iskakati iz vazduhoplova samo pod nadzorom instruktora padobranstva ili instruktora–pripravnika;

6) specijalni skok je skok koji se izvodi u cilju pružanja pomoći, spasavanja ljudi i materijalnih dobara ili u cilju sopstvenog spasavanja iz vazduhoplova;

7) probni skok je skok koji izvodi ovlašćeni padobranac u cilju isprobavanja i ispitivanja padobrana, komponenti padobrana i opreme ili u cilju ispitivanja mogućnosti iskakanja iz pojedinih vrsta i tipova vazduhoplova;

8) tandem skok je skok sa jednim padobranom kojim se spuštaju dve osobe međusobno povezane sistemima veza, od kojih jedna osoba mora biti tandem pilot koji upravlja skokom, dok drugo lice može biti samo putnik ili učenik–padobranac;

9) skok sa velike visine je skok sa visine veće od 4.550 metara za čije izvođenje je neophodna kiseonička oprema;

10) skok sa prinudnim aktiviranjem glavne kupole je skok u kome se otvaranje ranca za smeštaj glavne kupole vrši uz pomoć užeta - gurtne za aktiviranje zakačene za odgovarajuće mesto u vazduhoplovu, neposredno nakon napuštanja vazduhoplova;

11) skok sa samostalnim aktiviranjem je skok prilikom kojeg padobranac samostalno vrši aktiviranje glavne kupole;

12) skok sa zadržavanjem u otvaranju padobrana je skok prilikom koga se aktiviranje padobrana vrši nakon unapred planiranog slobodnog pada;

13) padobranski skok pod nazivom "slobodno letenje" je vrsta slobodnog pada u kome se izvode manevri u sve tri ose sa upotrebom ili bez upotrebe naprava predviđenih datom disciplinom (surfing daska, loptica i sl.), pri čemu se slobodni pad odvija pri vertikalnim brzinama od 240–250 km/h i brzim promenama relativne brzine;

14) dnevni skok je skok koji se izvodi u periodu koji počinje pola sata pre izlaska, a završava se pola sata posle zalaska sunca;

15) noćni skok je skok koji se izvodi u periodu koji počinje pola sata posle zalaska sunca, a završava se pola sata pre izlaska sunca;

16) skok na vodenu površinu je unapred planirani skok na vodenu površinu;

17) grupni skok padobranaca (Canopy Formation) (u daljem tekstu "CF"-skok) je grupno iskakanje padobranaca iz vazduhoplova koje može biti iskakanje u istom trenutku ili pojedinačno, nakon kojeg iskakanja i otvaranja padobrana padobranci formiraju formacije kupolama na način što jedan drugome manevrišući prilaze u neposrednu blizinu kojom prilikom može da dođe do kontakta kupolama ili telima padobranaca;

18) grupni skok padobranaca (Skydiving Formation) "SF"-skok (u daljem tekstu "SF"-skok) je grupni skok u slobodnom padu gde se formacija ostvaruje pre otvaranja kupole padobrana, u bliskom slobodnom padu ili na način držanjem za delove tela dva ili više padobranca;

19) "AGL" (Above Ground Level) je skraćenica koja označava visinu iznad nivoa terena;

20) otvoreni teren za prizemljenje (sletanje padobranaca) je teren koji mora biti dimenzija najmanje 250 x 250 m. Prilikom izvođenja skoka na otvoreni teren padobranac je dužan da potrebne radnje za prizemljenje na planirani prostor izvrši do visine od najmanje 60 m iznad terena, kako ne bi došlo do ugrožavanja bezbednosti lica ili materijalnih sredstava koja se nalaze na zemlji. Mesto prizemljenja mora biti na razdaljini od drugih lica ili materijalnih sredstava koja se nalaze na zemlji ne manjoj od 30 m;

21) teren za prizemljenje kategorije-1 je teren koji mora biti dimenzija najmanje 150 x 150 m. Prilikom izvođenja skoka na teren kategorije 1 padobranac je dužan da potrebne radnje za prizemljenje na planirani prostor izvrši do visine od najmanje 60 m iznad terena, kako ne bi došlo do ugrožavanja bezbednosti lica ili materijalnih sredstava koja se nalaze na zemlji. Mesto prizemljenja mora biti na razdaljini od drugih lica ili materijalnih sredstava koja se nalaze na zemlji ne manjoj od 15 m;

22) teren za prizemljenje kategorije-2 je teren koji mora biti dimenzija najmanje 100 x 50 m. Prilikom izvođenja skoka na teren kategorije 1 padobranac je dužan da potrebne radnje za prizemljenje na planirani prostor izvrši do visine od najmanje 15 m iznad terena, kako ne bi došlo do ugrožavanja bezbednosti lica ili materijalnih sredstava koja se nalaze na zemlji. Mesto prizemljenja mora biti na razdaljini od drugih lica ili materijalnih sredstava koja se nalaze na zemlji ne manjoj od 5 m;

23) teren za prizemljenje kategorije-3 je teren koji mora biti dimenzija manjih od 100 x 50 m. Prilikom izvođenja skoka na teren kategorije 1 padobranac je dužan da potrebne radnje za prizemljenje na planirani prostor izvrši do visine od najmanje 15 m iznad terena, kako ne bi došlo do ugrožavanja bezbednosti lica ili materijalnih sredstava koja se nalaze na zemlji. Mesto prizemljenja mora biti na razdaljini od drugih lica ili materijalnih sredstava koja se nalaze na zemlji ne manjoj od 5 m;

24) komponente padobrana su skup osnovnih i ostalih komponenti padobrana;

25) osnovne komponente padobrana su glavna kupola, rezervna kupola, ranac glavne i rezervne kupole sa sistemom veza i riserima;

26) ostale komponente padobrana su klizajuća maramica, navlaka kupole, kontejner kupole, ručice za aktiviranje glavne i rezervne kupole, mekani pilot padobrančić i pilot padobrančić sa oprugom, ručica za odbacivanje glavne kupole, uže-gurtna za prinudno aktiviranje glavne kupole, gurtna za automatsko otvaranje rezervne kupole;

27) riser kupole padobrana je gurtna za čiji jedan kraj se vezuju noseći konopci glavne ili rezervne kupole, a drugi kraj čini spoj sa sistemom veza;

28) karneti su posebne knjižice u koje se upisuju podaci o glavnoj kupoli, rezervnoj kupoli, kupoli za spasavanje, padobranskom automatu, a kod pojedinih karneta se upisuju i podaci o izvršenim pregledima i popravkama;

29) sondažna traka jeste papirna traka čija je brzina padanja približna brzini spuštanja padobranca sa otvorenom kupolom i služi za utvrđivanje zanosa vetra;

30) "SOS sistem" padobrana je sistem za aktiviranje rezervne kupole, koji omogućuje da se aktiviranje rezervne kupole odvija nakon što se prethodno, automatski, izvrši odvajanje risera glavne kupole od sistema veza, bez obzira koja je od ručica (rezervnog padobrana ili ručica za odbacivanje) prva povučena;

31) RSL-sistem (Resereve Static Line) je sistem pomoću koga se aktiviranje rezervne kupole vrši automatski nakon odbacivanja glavne kupole;

32) kupola za obuku klase krilo je kupola kod koje je odnos težine padobranca sa opremom prema površini kupole manji od 3,2 kg/m2;

33) kupola visokih performansi je kupola kod koje je odnos težine padobranca sa opremom i površine kupole veći od 4,88 kg/m2 (1.2 lbs/ft2);

34) padobranski automat je pomoćni uređaj koji služi za otvaranje padobrana bez dejstva lica koje iskače padobranom;

35) paker je lice ovlašćeno za vršenje manjih popravki i održavanje padobranskih komponenti, vršenje kontrole tehničke ispravnosti komponenti i pakovanje rezervnih i glavnih kupola i padobrana za spasavanje;

36) glavni paker je lice ovlašćeno za vršenje svih vrsta popravki i održavanje padobranskih komponenti, vršenje kontrole tehničke ispravnosti komponenti i pakovanje rezervnih i glavnih kupola i padobrana za spasavanje;

37) instruktor padobranstva je lice koje ima upisano ovlašćenje instruktora padobranstva u padobranskoj dozvoli na osnovu koga može da obučava učenike-padobrance;

38) instruktor–pripravnik je lice koje je steklo zvanje instruktora-pripravnika u ovlašćenom centru za obuku padobranaca i u okviru stručne prakse u centru za obuku, pod nadzorom instruktora padobranstva, obučava učenike-padobrance;

39) ispitivač je lice koje vrši proveru znanja teorije i prakse padobranaca sa dozvolama B, C i D kategorije;

40) TSO-standard (Technical Standard Order) je tehnički standard za proizvodnju vazduhoplova, vazduhoplovnih delova, opreme i padobrana koji se primenjuje u Sjedinjenim Američkim Državama;

41) JTSO-standard (Joint Technical Standard Order) je tehnički standard za proizvodnju vazduhoplova, vazduhoplovnih delova, opreme i padobrana koji se primenjuje u Evropskoj uniji;

42) SNO standard (Standard narodne odbrane) je tehnički standard za proizvodnju padobrana u Srbiji za potrebe vojske;

43) obuka padobranaca je obučavanje lica za izvođenje skokova padobranom koja se vrši u ovlašćenom centru za obuku padobranaca (u daljem tekstu: centar za obuku). Centar za obuku mora imati uverenje izdato od strane Direktorata civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije (u daljem tekstu: Direktorat);

44) padobranska zona je predviđeni prostor u vazduhu i na zemlji u kome se odvijaju aktivnosti padobranca od momenta napuštanja vazduhoplova do prizemljenja.

II KORIŠĆENJE, ODRŽAVANJE, PREGLEDI, POPRAVKE PADOBRANA, PADOBRANSKIH KOMPONENTI I OPREME

Član 3

Padobrani i osnovne padobranske komponente mogu se koristiti samo ako su tehnički ispravni i u okviru ograničenja utvrđenih od strane proizvođača i moraju biti sertifikovani.

Padobran i osnovne padobranske komponente moraju imati oznake ispisane neizbrisivom kontrastnom bojom, a metalni delovi moraju imati urezanu ili utisnutu oznaku - žig proizvođača.

Član 4

Oznake na padobranima i osnovnim padobranskim komponentama moraju da sadrže sledeće podatke: naziv proizvođača, mesec i godinu proizvodnje, tip kupole, odnosno ranca, fabrički broj, ograničenja dozvoljenog opterećenja ili volumena kao i oznaku tehničkog standarda po kojem je proizvod napravljen.

Član 5

Padobran, i odnosno padobranske komponente moraju se održavati i popravljati samo u okviru ograničenja i na način predviđen uputstvom proizvođača padobrana ili proizvođača padobranske komponente, kao i u skladu sa ovim pravilnikom.

Član 6

Osnovne padobranske komponente mogu se koristiti samo ako su proizvedene po tehničkim standardima TSO, JTSO i SNO.

Član 7

Sklapanje i rasklapanje komponenti padobrana kao i izmenu izmenjivih delova padobrana koji se koriste za obuku, rezervnog i padobrana za spasavanje, može da vrši samo instruktor padobranstva, paker i glavni paker.

Član 8

Padobranski komplet sastavljen od komponenti različitih proizvođača mora biti sklopljen u skladu sa uputstvima i tehničkim ograničenjima datim od strane proizvođača tih komponenti i takvo sklapanje mora biti dozvoljeno od strane proizvođača.

Član 9

Upotrebu osnovnih padobranskih komponenti koje su proizvedene po tehničkim standardima koji nisu navedeni u ovom pravilniku može dozvoliti samo Direktorat.

Član 10

Pakovanje glavne kupole padobrana isključivo za sopstvene potrebe samostalno mogu vršiti padobranci sa dozvolom.

Pakovanje glavne kupole padobrana koji se koristi za obuku mogu vršiti isključivo lica koja su instruktori padobranstva, pakeri i glavni pakeri.

Učenik-padobranac može pakovati glavnu kupolu za svoj skok, isključivo pod nadzorom instruktora padobranstva ili lica koja su pismeno ovlašćena za takav nadzor od strane instruktora padobranstva.

Kontrola ispravnosti pakovanja padobrana koji se koriste za obuku padobranaca za dozvolu A kategorije mora se upisivati u dnevnik skokova i mora biti potpisana od strane lica koje je izvršilo kontrolu pakovanja.

Pakovanje glavnih kupola koje se koriste za obuku padobranaca svih kategorija mora biti izvršeno najkasnije 30 dana pre ponovne upotrebe, odnosno izvršenja skoka.

Član 11

Prepakivanje rezervne kupole i kupole za spasavanje mora se vršiti najmanje jednom u 12 meseci, kao i nakon svakog skoka na bilo koju vodenu površinu.

Pakovanje rezervne kupole i kupole padobrana za spasavanje mogu vršiti samo ovlašćena lica za to.

Rezervne kupole i kupole padobrana za spasavanje moraju biti plombirane od strane ovlašćenog lica odgovarajućom plombom.

Član 12

Sve komponente padobrana za obuku i padobrana za spasavanje moraju se čuvati u odgovarajućim kutijama, na policama ili visećim ramenima, u suvim prostorijama u kojima nema abrazivnih materijala, masti i kiselina.

Član 13

Pregled ispravnosti osnovnih padobranskih komponenti može biti: osnovni, dnevni, vanredni i godišnji.

Osnovne, vanredne i godišnje preglede ispravnosti mogu vršiti samo ovlašćene organizacije ili lica ovlašćena od strane Direktorata.

Član 14

Osnovni pregled komponenti padobrana vrši se prilikom uvođenja padobrana u upotrebu i sastoji se od vizuelnog pregleda i pregleda ispitivanja propustljivosti materijala.

Vizuelni pregled sastoji se od: pregleda površina nosećih i komandnih konopaca, spojeva konopaca i kupole, račvi konopaca, spoja konopaca sa riserima, risera za sistem veza, stanja sistema za odbacivanje glavne kupole, sistema za automatsko aktiviranje rezervne kupole, vizuelnog pregleda materijala kupole, šavova, spojeva komora, veze pilot padobrančića, spojeva pilot padobrančića, pregleda stanja kontejnera za smeštaj kupole i stanja petljice za zatvaranje ranca, stanja špiljke za blokiranje i otvaranje ranca.

Ispitivanje propustljivosti materijala vrši se poroziometrom na donjaki i poslednjoj trećini gornjake aeroprofila kupole u delu bliže izlaznoj ivici srednje komore kupole.

Član 15

Dnevni pregled padobrana sastoji se iz pregleda glavne kupole i sistema veza i vrši se prilikom svake pripreme za skok i može ga vršiti isključivo za svoje potrebe padobranac sa dozvolom.

Dnevni pregled glavnih kupola i sistema veza koji se koriste u svrhu obuke mogu da vršiti isključivo ovlašćena lica odnosno instruktor padobranstva, ili pakeri.

Član 16

Dnevni pregled glavne kupole i sistema veza sastoji se od vizuelnog pregleda: površina nosećih i komandnih konopaca, spojeva konopaca i kupole, račvi konopaca, spojeva konopaca sa riserima, risera i sistema veza, stanja sistema za odbacivanje glavne kupole, sistema za automatsko aktiviranje rezervne kupole, vizuelnog pregleda materijala kupole, šavova, spojeva komora, veze pilot padobrančića, spojeva pilot padobrančića, pregleda stanja kontejnera za smeštaj kupole i stanja petljice za zatvaranje ranca, stanja špiljke za blokiranje i otvaranje ranca.

Član 17

Pregled ispravnosti osnovnih komponenti padobrana mora se redovno vršiti svakih 12 meseci.

Član 18

Vanredni pregled osnovnih komponenti padobrana vrši se i u slučaju nakon aktiviranja rezervne kupole i kupole za spasavanje u svrhu spasavanja.

Vanredni pregled osnovnih komponenti padobrana vrši se na zahtev vazduhoplovnog inspektora Direktorata.

Član 19

Pregled osnovnih komponenti padobrana po kriterijumu osnovnog pregleda vršiće se u sledećim slučajevima:

1) za rezervne kupole starije od 10 godina;

2) za rezervne kupole koje su bile aktivirane u cilju spasavanja više od 10 puta;

3) za glavne kupole starije od 10 godina, svakih 12 meseci;

4) za tandem kupole svake tri godine;

5) za glavne kupole za obuku svake tri godine.

Član 20

Korišćenje ranca i sistema veza kao i njihovih komponenti dozvoljeno je isključivo u roku od godinu dana od dana poslednjeg izvršenog pregleda.

Član 21

Popravke padobranskih komponenti koje zahtevaju šivenje, može vršiti samo ovlašćena organizacija, odnosno ovlašćeno lice.

Veće popravke na kupoli padobrana moraju biti obeležene pečatom i datumom ispisanim neizbrisivim mastilom.

Izvršene popravke se upisuju u karnet održavanja.

Član 22

Ovlašćene organizacije i lica ovlašćena za popravku obavezna su da vode evidenciju izvršenih popravki koja mora sadržati sledeće podatke:

1) tip komponente,

2) serijski broj komponente,

3) godina i mesec proizvodnje,

4) ime i adresa vlasnika,

5) opis izvršenih radova,

6) datum izvršenja radova,

7) potpis i pečat ovlašćenog lica.

Obavezno je čuvanje evidencije u roku od najmanje dve godine.

Član 23

Padobranski automat se može koristiti samo ako je tehnički ispravan u okviru ograničenja utvrđenih od strane proizvođača i mora biti sertifikovan.

Periodični pregled i servisiranje automata isključivo može vršiti proizvođač, odnosno ovlašćeni servis proizvođača.

Član 24

Podaci o sigurnosnom automatu koji se upisuju u karnet automata su: proizvođač, tip i model, serijski broj, godina i mesec proizvodnje, datum izvršenog poslednjeg pregleda, ukoliko ne postoji digitalni zapis u samom automatu.

III DOKUMENTACIJA PADOBRANA

Član 25

Osnovne komponente padobrana moraju imati karnet, odnosno knjižicu održavanja.

Karnet održavanja glavne kupole mora da sadrži sledeće podatke:

1) tip kupole veza;

2) tehnički standard proizvodnje;

3) fabrički broj;

4) godinu i mesec proizvodnje;

5) podatke o izvršenim popravkama i prepravkama sa opisom, datum izvršenja, potpis i pečat lica odnosno organizacije koja je izvršila popravke ili prepravke);

6) podatke o izvršenim tehničkim pregledima.

Karnet održavanja rezervne kupole i kupole za spasavanje mora da sadrži sledeće podatke:

1) tip kupole;

2) tehnički standard proizvodnje;

3) fabrički broj;

4) godinu i mesec proizvodnje;

5) podatke o izvršenim popravkama i prepravkama (podatke o izvršenim popravkama i prepravkama (opis izvršenih popravki ili prepravki, datum izvršenja, potpis i pečat lica, odnosno organizacije koja je izvršila popravke ili prepravke);

6) podatke o izvršenom pakovanju;

7) podatke o otvaranju u cilju spasavanja.

Karnet održavanja sistema veza mora da sadrži sledeće podatke:

1) tip sistema;

2) tehnički standard proizvodnje;

3) fabrički broj;

4) godinu i mesec proizvodnje;

5) podatke o izvršenim popravkama i prepravkama (opis izvršenih popravki ili prepravki, datum izvršenja, potpis i pečat lica odnosno organizacije koja je izvršila popravke ili prepravke);

6) podatke o godišnjim pregledima.

Karnet održavanja sistema veza putnika tandem padobrana mora da sadrži sledeće podatke:

1) tip sistema;

2) tehnički standard proizvodnje;

3) fabrički broj;

4) godinu i mesec proizvodnje;

5) podatke o izvršenim popravkama i prepravkama (opis izvršenih popravki ili prepravki, datum izvršenja, potpis i pečat lica odnosno organizacije koja je izvršila popravke ili prepravke);

6) podatke o godišnjim pregledima.

IV ORGANIZOVANJE PADOBRANSKIH SKOKOVA

Član 26

Padobranske skokove mogu izvoditi samo lica sa dozvolom padobranca, učenici-padobranci i putnik u tandem skoku.

Član 27

Padobranske skokove za padobrance sa dozvolom mogu organizovati padobranski klubovi, aero klubovi i ovlašćeni centri za obuku.

Član 28

Padobranske skokove samo za padobrance sa dozvolom C ili D kategorije, mogu organizovati i fizička lica sa odgovarajućim dozvolama i ovlašćenjima letačkog osoblja, sopstvenim ili iznajmljenim vazduhoplovom, pod uslovom da imaju i operativni priručnik za izvođenje skokova (u daljem tekstu Operativni priručnik) odobren od strane Direktorata.

Član 29

Padobranske skokove za padobrance-učenike i padobrance sa dozvolom na daljoj obuci, odnosno skokove u cilju obuke mogu da organizuju samo ovlašćeni centri za obuku.

Član 30

Centar za obuku koji organizuje izvođenje skokova mora da ispunjava sledeće uslove:

1) opšte uslove predviđene ovim pravilnikom;

2) da ima operativni priručnik odobren od strane Direktorata;

3) da ima priručnik o obuci odobren od strane Direktorata.

Član 31

Padobranski klub odnosno aero klub koji organizuje izvođenje skokova obavezan su da ispunjava sledeće uslove:

1) opšte uslove predviđene ovim pravilnikom;

2) da ima operativni priručnik odobren od strane Direktorata.

Član 32

Operativnim priručnikom određuju se obavezne procedure koje moraju izvršavati lica koja učestvuju u organizaciji i izvođenju skokova, određuju se uslovi za izvođenje pojedinih vrsta skokova, definišu postupci i procedure pripreme za izvođenje određenih vrsta skokova, prateća dokumentacija i način vođenja dokumentacije, tehnička podrška za izvođenje skokova (medicinsko, meteorološko i protivpožarno obezbeđenje), postupci u slučaju vanrednih događaja, nezgoda i udesa, postupci u slučaju narušavanja bezbednog izvođenja skokova, kao i mere za održavanje i unapređivanje istog.

Član 33

Uslovi, postupci, procedure i mere koje centar za obuku, padobranski klub i aero klub propisuju operativnim priručnikom moraju biti u saglasnosti sa ovim pravilnikom, po kriterijumu najmanje izjednačeni sa kriterijumima propisanim ovim pravilnikom, odnosno mogu biti propisani strožiji kriterijumi.

Član 34

Centar za obuku, padobranski klub i aero klub koji organizuje izvođenje skokova dužan je da imenuje rukovodioca skokova.

Rukovodilac skokova može biti samo lice koje ispunjava sledeće uslove:

1) da ima navršenu 21 godinu života;

2) da poseduje dozvolu padobranca najmanje C kategorije;

3) da je određen od strane odgovornog lica u centru za obuku, padobranskom klubu ili aero klubu.

Član 35

Rukovodilac skokova obavezan je da:

1) dostavlja dnevni plan padobranskih aktivnosti rukovodiocu letenja i po potrebi vrši neophodna usaglašavanja;

2) proverava osposobljenost posade i opremljenost vazduhoplova;

3) vrši proveru lične dokumentacije padobranaca koji nisu na obuci, vrši proveru osposobljenosti padobranaca i proverava dali padobranci zadovoljavaju uslove za izvođenje određenih vrsta skokova, odnosno vrši proveru trenaže za izvođenje skokova koje padobranci nameravaju da izvode;

4) određuje minimalne visine na kojima će padobranci vršiti otvaranje glavnih kupola padobrana, visina otvaranja za padobrance koji imaju dozvole B i C kategorije ne može biti manja od 750 m, a za padobrance koji imaju dozvolu D kategorije ne sme biti manja od 600 m iznad visine terena za prizemljenje;

5) određuje vrstu prilaznog kruga za prizemljenje;

6) kontroliše bezbednost izvršavanja skokova u pogledu horizontalnog i vertikalnog razdvajanja padobranaca, visine otvaranja i bezbednosti prizemljenja;

7) daje instrukcije posadi vazduhoplova u pogledu visine leta, broja preleta iznad tačke iskakanja, pravca preleta i brzine letenja prilikom iskakanja padobranaca;

8) održava komunikaciju sa pilotom vazduhoplova i rukovodiocem letenja;

9) odlučuje o početku i prekidu izvođenja skokova;

10) u slučajevima ugrožavanja bezbednosti skokova, nezgoda i udesa obaveštava nadležne organe i preduzima neophodne mere;

11) vrši proveru terena za prizemljenje za izvođenje skokova, na terenima dimenzija, manjih od 100 x 50 m i proveru vodenih površina za prizemljenje na vodu;

12) može da zabrani skakanje padobrancu koji na bilo koji način narušava bezbednost leta vazduhoplova ili bezbednost izvođenja skokova padobranom;

13) za vreme izvođenja skokova nalazi se u rejonu starta;

14) vodi evidenciju izvršenih skokova u dnevniku skokova i potpisuje izvršene skokove u ličnim knjižicama evidencije padobranaca.

Član 36

Rukovodilac skokova organizuje pripreme za izvođenje skokova zajedno sa ostalim licima koja učestvuju u organizaciji i izvođenju skokova, svako u okviru svojih prava i dužnosti.

Član 37

Rukovodilac skokova odgovoran je da se:

1) priprema padobranaca koji poseduju dozvole A kategorije vrši pod nadzorom instruktora padobranstva,

2) priprema padobranaca koji poseduju dozvole B i viših kategorija izvodi u skladu sa zahtevima za određenu vrstu skokova.

Član 38

Padobranci koji poseduju dozvole B i viših kategorija, mogu samostalno vršiti deo pripreme za skok koji se odnosi na kontrolu sopstvene opreme, dok ostali deo pripreme se vrši u skladu sa zahtevima za određenu vrstu skokova.

Član 39

Padobranci za pojedinačni samostalni skok samostalno vrše proračun zanosa i određuju tačku iskakanja i razrađuju mere bezbednosti skoka.

Član 40

Prilikom izvođenja grupnih skokova padobranci su dužni da zajedno izvrše proračun zanosa, odrede tačke iskakanja, redosled iskakanja, visinu otvaranja padobrana u okviru grupe i razrade ostale mere bezbednosti skoka i dužni su da o ovome obaveste rukovodioca skokova.

V DOZVOLE PADOBRANACA

Član 41

Prema stepenu osposobljenja, na osnovu završene obuke padobranci mogu sticati dozvole sledećih kategorija:

1) A kategorije;

2) B kategorije;

3) C kategorije;

4) D kategorije.

Član 42

U padobranske dozvole se mogu upisivati, na osnovu posebno stečenih dodatnih osposobljenja, sledeća osposobljenja:

1) osposobljenje za nenamerno pristajanje na vodu;

2) osposobljenje za korišćenje odela za promenu aerodinamike tela;

3) osposobljenje za slobodno letenje;

4) osposobljenje za izvođenje formacija kupolama;

5) osposobljenje za skokove kupolama visokih performansi.

Član 43

Da bi padobranac-učenik stekao pravo da polaže ispit za sticanje dozvole A kategorije obavezno je da ispunjava sledeće posebne uslove:

1) da ima pet minuta slobodnog pada i izvršene vežbe prema programu obuke;

2) da je izvršio minimum 25 skokova sa vežbama u skladu sa programom obuke,

3) da je izvršio najmanje pet skokova formacija (grupa–2) sa instruktorom padobranstva ili instruktorom-pripravnikom, sa visine od 3000 m;

4) da je osposobljen za samostalno pakovanje glavne kupole.

Član 44

Ispit za sticanje dozvole A kategorije sastoji se iz polaganja teorijskog dela ispita i praktičnog dela ispita.

Teorijski ispit obuhvata pismenu proveru znanja iz sledećih oblasti:

1) padobranska pravila i propisi,

2) poznavanje padobrana i opreme,

3) osnove teorije skoka i leta padobranom,

4) tehnika i veština skoka,

5) postupci u vanrednim situacijama.

Pismeni deo ispita se sastoji od najmanje 40 pitanja od kojih 10 pitanja mora biti iz materije "postupci u vanrednim situacijama", a 30 pitanja iz ostalih oblasti predviđenih programom obuke. Pismeni deo ispita polaže se po sistemu zaokruživanja tačnih odgovora od najmanje tri ponuđena odgovora.

Kandidat je uspešno položio pismeni ispit ukoliko je tačno odgovorio na najmanje 25 pitanja iz ostalih oblasti i najmanje 9 pitanja iz oblasti "postupci u vanrednim situacijama", odnosno ukupno mora imati 34 tačna odgovora od ponuđenih 40 pitanja.

Praktični deo ispita je provera koja se sastoji od provere sledećih praktičnih znanja i veština:

1) pakovanje glavne kupole padobrana i pripreme opreme za skok i kontrola ispravnosti opreme;

2) priprema plana sa određivanjem pravca naleta, tačke iskakanja i visine otvaranja glavnog padobrana;

3) određivanje strategije spuštanja (manevrisanje kupolom u zoni spuštanja, kretanje po planiranoj putanji do tačke ulaska u prilazni krug na visini 300 m, tačke za finalni prilaz na visini od 90-100 m i prizemljenje);

4) praktično navođenje vazduhoplova i određivanje tačke iskakanja;

5) izvršavanje skoka sa visine od 2200 m sa sledećim elementima:

- stabilan odvoj sa glavom prema zemlji,

- stabilan slobodan pad licem prema zemlji,

- izvođenje jednog zaokreta od 360 stepeni,

- signaliziranje namere otvaranja glavnog padobrana,

- otvaranje u stabilnom položaju i na zadatoj visini,

- upravljanje kupolom padobrana u skladu sa planom skoka i prizemljenje na određeni teren u prečniku od 50 m.

Kandidat je uspešno položio praktični deo ispita samo ukoliko je instruktor padobranstva ocenio da je kandidat uspešno izvršio sve radnje iz skoka.

Dozvolu A kategorije padobrancu koji je uspešno položio pismeni i praktični deo ispita izdaje Centar za obuku padobranaca, tako što je upisuje u knjižicu evidencije skokova padobranca - kandidata. Knjižica evidencije skokova sa upisanom dozvolom mora biti overena i potpisana od strane rukovodioca centra za obuku padobranaca.

Podatke o polaganju ispita rukovodilac centra za obuku padobranaca obavezan je da unese u evidenciju toka školovanja kandidata.

Član 45

Padobranac koji je stekao dozvolu A kategorije ima pravo da samostalno izvodi skokove samo u odobrenoj padobranskoj zoni odnosno ima pravo da izvodi samo skokove za koje je osposobljen. Ima pravo da učestvuje u grupnim SF skokovima do formacije grupa 4, pod uslovom da je jedno lice u grupi instruktor padobranstva ili instruktor-pripravnik i da u grupi ne mogu skakati više od dva padobranca sa dozvolom A kategorije.

Padobranac koji je stekao dozvolu A kategorije ima pravo da skače najviše pet skokova u toku 24 sata.

Ima pravo da izvodi i noćne pojedinačne skokove, samo ukoliko je kao pripadnik oružanih snaga, izvršio najmanje dva noćna skoka.

Padobranac sa dozvolom A kategorije opremljen rezervnom okruglom kupolom može izvoditi skok na padobranskoj zoni pri brzini vetra koja ne prelazi 5 metara u sekundi, a ukoliko je opremljen rezervnom kupolom klase krilo, najveća dozoljena brzina vetra je 7 metara u sekundi.

Član 46

Da bi padobranac koji je stekao dozvolu A kategorije, stekao pravo da polaže ispit za sticanje dozvole B kategorije obavezan je da ispunjava sledeće posebne uslove:

1) da ima u knjižici evidencije skokova upisanu dozvolu A kategorije;

2) da ima izvršenih i upisanih najmanje 75 skokova sa dozvolom A kategorije odnosno ukupno najmanje 100 skokova;

3) da ima iskustvo slobodnog pada u trajanju ukupno od najmanje 30 minuta;

4) da je izvršio izvršeno najmanje 10 skokova sa prizemljenjem na teren u prečniku od 20 m;

5) da ima najmanje izvršenih 10 SF skokova formacija grupe 4;

6) da ima stečeno dodatno osposobljenje za neplanirano pristajanje na vodu.

Član 47

Ispit za sticanje dozvole B kategorije sastoji se iz polaganja teorijskog dela ispita i praktičnog dela ispita.

Teorijski ispit obuhvata pismenu proveru znanja iz sledećih oblasti:

1) padobranska pravila i propisi,

2) poznavanje padobrana i opreme,

3) osnove teorije skoka i leta padobranom,

4) tehnika i veština skoka,

5) postupci u vanrednim situacijama,

6) osnovi vazduhoplovne meteorologije.

Pismeni deo ispita kandidati polažu pred komisijom Direktorata.

Pismeni ispit se sastoji od najmanje 120 pitanja od kojih najmanje 20 pitanja mora biti iz materije "postupci u vanrednim situacijama". Pismeni deo ispita polaže se po sistemu zaokruživanja tačnih odgovora od najmanje tri ponuđena odgovora.

Kandidat je uspešno položio pismeni ispit ukoliko je tačno odgovorio na najmanje 18 pitanja iz oblasti "postupci u vanrednim situacijama" i 80 pitanja iz ostalih oblasti.

Praktični deo ispita sastoji se u praktičnoj proveri veština u slobodnom padu izvođenjem dva skoka:

U prvom skoku kandidat izvodi komplet figura u slobodnom padu sa visine od 2200 m koji čine levi zaokret za 360°, desni zaokret za 360°, leđni salto, levi zaokret za 360°, desni zaokret za 360° i zadnji salto. Komplet figura mora biti izveden u vremenu od najviše 18 sekundi.

U drugom skoku kandidat izvodi nevezani odvoj sa ispitivačem, vrši horizontalni prilaz, horizontalni zaokret za 360°, razdvajanje od ispitivača na zadatoj visini i zaokret za 180°, planiranje od ispitivača na rastojanje od minimum 30 m, signalizira nameru otvaranja i vrši otvaranje padobrana na zadatoj visini.

Ispitivač je obavezan da Direktoratu dostavi izveštaj o praktičnom delu ispita.

Dozvolu B kategorije padobrancu koji je uspešno položio pismeni i praktični deo ispita na osnovu zahteva kandidatu izdaje Direktorat.

Obrazac dozvole padobranca sa B, C i D kategorijom može izdati samo Direktorat. Direktorat u obrascu dozvole overava B kategoriju. C i D kategoriju u istom obrascu mogu overavati ispitivači, svojim pečatom, ovlašćeni od strane Direktorata.

Obrazac dozvole padobranca izdaje se na osnovu uvida u knjižici evidencije skokova padobranca sa upisanom i overenom A kategorijom.

Član 48

Padobranac koji poseduje dozvolu B kategorije može da izvodi SF skokove, noćne i skokove na vodu, vanaerodromske skokove na otvorene terene i učestvuje na javnim manifestacijama. Pored navedenih vrsta skokova padobranac koji poseduje dozvolu B kategorije može da se, pod kontrolom instruktora padobranstva ili instruktora-pripravnika, obučava za izvođenje grupnih CRW formacija i skokova "slobodnog letenja" kao i skokove iz balona.

Padobranac sa dozvolom B kategorije opremljen rezervnom okruglom kupolom može izvoditi skok na padobranskoj zoni pri brzini vetra koja ne prelazi 7 metara u sekundi, a ukoliko je opremljen rezervnom kupolom klase krilo, najveća dozoljena brzina vetra je 9 metara u sekundi.

Maksimalni dozvoljeni broj skokova u toku 24 časa za padobranca koji poseduje dozvolu B kategorije nije ograničen.

Član 49

Da bi padobranac koji je stekao dozvolu B kategorije stekao pravo za upisivanje dozvolu C kategorije, obavezan je da ispunjava sledeće posebne uslove:

1) da ima izvršenih i upisanih ukupno najmanje 200 skokova;

2) da ima iskustvo slobodnog pada u trajanju ukupno od najmanje 60 minuta;

3) da ima izvršenih najmanje 25 skokova na prostor malih dimenzija (cilj) kojom prilikom je prizemljenje izvršeno sa maksimalnim rastojanjem do 2 metra od centra terena;

4) da ima najmanje izvršenih 20 SF skokova formacija grupe-4 ili veće.

Proveru uslova za sticanje dozvole C kategorije vrši ispitivač uvidom u knjižicu evidencije skokova kandidata. Ispitivač može zahtevati od kandidata da izvrši skok sa određenim zadatkom kako bi neposredno utvrdio spremnost kandidata. Zadatak mora biti u okvirima obuke koju je kandidat završio i određuje ga ispitivač.

Ispitivač obavezan je da Direktoratu dostavi izveštaj o ispunjavanju uslova kandidata za sticanje C kategorije sa datumom upisivanja dozvole C kategorije u obrazac dozvole, u roku od 15 dana od dana upisivanja.

Član 50

Padobranac koji poseduje dozvolu C kategorije može da izvodi skokove predviđene dozvolom B kategorije, skokove grupnih formacija kupolama (CRW), skokove sa kupolama visokih performansi, skokove grupnog slobodnog letenja, skokove na terene malih dimenzija kategorije 1 i 2, kao i da izvodi skokove iz motornih zmajeva.

Član 51

Padobranac sa dozvolom C kategorije nema ograničenje u pogledu broja skokova u toku 24 časa.

Padobranac sa dozvolom C kategorije opremljen rezervnom okruglom kupolom može izvoditi skok na padobranskoj zoni pri brzini vetra koja ne prelazi 7 metara u sekundi, odnosno 9 metara u sekundi ukoliko je opremljen rezervnom kupolom klase krilo.

Član 52

Da bi padobranac koji je stekao dozvolu C kategorije stekao pravo za upisivanje dozvole D kategorije obavezan je da ispunjava sledeće posebne uslove:

1) da ima dozvolu B kategorije najmanje godinu dana;

2) da ima izvršenih i upisanih ukupno najmanje 500 skokova;

3) da ima iskustvo slobodnog pada od najmanje 180 minuta.

Član 53

Proveru uslova za sticanje dozvole D kategorije vrši ispitivač uvidom u knjižicu evidencije skokova kandidata. Ispitivač može zahtevati od kandidata da izvrši skok sa određenim zadatkom kako bi neposredno utvrdio spremnost kandidata. Zadatak mora biti u okvirima obuke koje je kandidat završio i određuje ga ispitivač.

Ispitivač obavezan je da Direktoratu dostavi izveštaj o ispunjavanju uslova kandidata za sticanje D kategorije sa datumom upisivanja dozvole D kategorije u obrazac dozvole, u roku od 15 dana od dana upisivanja.

Član 54

Padobranac sa dozvolom D kategorije može da izvodi sve vrste skokova predviđenih dozvolom C kategorije, skokove na terene kategorije 3, skokove sa opremom za promenu aerodinamike tela, kao i probne skokove.

Član 55

Padobranac sa dozvolom D kategorije nema ograničenja u pogledu brzine vetra za izvođenja skoka.

Član 56

Najveći dozvoljeni broj skokova u toku 24 časa za padobranca koji poseduje dozvolu D kategorije nije ograničen.

Član 57

Važenje padobranske dozvole nije ograničeno.

Padobranska dozvola sme se koristiti samo uz važeće lekarsko uverenje.

VI INSTRUKTORI PADOBRANSTVA

Član 58

Instruktori padobranstva sprovode teoretsku nastavu, praktičnu obuku na zemlji i praktičnu obuku u vazduhu.

Lica koja su stekla zvanje instruktora-pripravnika, pod nadzorom instruktora padobranstva sprovode teoretsku nastavu, praktičnu obuku na zemlji i praktičnu obuku u vazduhu.

Član 59

Uslovi za sticanje ovlašćenja instruktora padobranstva su:

1) navršena najmanje 21 godina života;

2) posedovanje dozvole D kategorije;

3) završena stručna praksa u svojstvu instruktora-pripravnika u ovlašćenom centru za obuku;

4) položen ispit za instruktora padobranstva;

5) izvršenih ukupno najmanje 500 skokova od čega najmanje 10 skokova noću i najmanje 50 vanaerodromskih skokova.

Ovlašćenje za instruktora padobranstva upisuje Direktorat u dozvolu padobranca.

Član 60

Uslovi za sticanje zvanja instruktora-pripravnika odnosno uslovi za obavljanje stručne prakse su:

1) navršena najmanje 21 godina života;

2) posedovanje dozvole C kategorije;

3) završena obuka za instruktora padobranstva;

4) izvršenih najmanje 300 skokova.

Zvanje instruktora-pripravnika upisuje ovlašćeni centar za obuku u knjižicu evidencije skokova padobranca.

Član 61

Stručna praksa se sastoji od izvođenja teorijske nastave, praktične obuke na zemlji i praktične obuke u vazduhu, prema odgovarajućem programu obuke za sticanje dozvola A i B kategorije kao i obavljanju funkcije rukovodioca skokova.

Stručna praksa se obavlja u periodu koji ne može trajati duže od 6 meseci u sklopu kojih kandidat mora obaviti praksu od najmanje 14 radnih dana koji se sastoje od aktivnosti vezanih za praktičnu obuku u vazduhu, od kojih 6 radnih dana kandidat mora obavljati aktivnosti rukovodioca skokova i najmanje 14 radnih dana koji se sastoje od aktivnosti vezanih za teorijsku nastavu i praktičnu obuku na zemlji.

Član 62

Instruktor-pripravnik može obučavati padobrance isključivo pod nadzorom instruktora padobranstva.

Član 63

Ispit za sticanje ovlašćenja instruktora padobranstva sastoji se iz teorijskog i praktičnog dela.

Teoretski deo ispita sastoji se od pismenog testa iz sledećih oblasti:

1) Aerodinamika i teorija skoka i letenja padobranom;

2) Vazduhoplovna meteorologija;

3) Psihofiziologija;

4) Metodika obuke;

5) Poznavanje padobranske opreme;

6) Padobranska pravila i propisi;

7) Vazduhoplovni propisi;

8) Osnovi pružanja prve pomoći.

Praktični deo ispita kandidata za instruktora padobranstva obuhvata:

1) Proveru osposobljenosti kandidata za izvođenje teorijske nastave. Provera se sastoji od pripreme tematskih oblasti i izvođenja tri pokazna školska časa iz tih oblasti;

2) Proveru osposobljenosti kandidata za izvođenje praktične obuke. Provera se sastoji od izvršenja procedura koje obavlja instruktor padobranstva.

Član 64

Instruktor padobranstva i instruktor-pripravnik sa navršenih 65 godina života ne sme da izvodi praktičnu obuku u vazduhu.

Član 65

Instruktor padobranstva obavezan je da ima pečat.

Pečat instruktora padobranstva je pravougaonog oblika dimenzija 15 x 40 milimetara i sadrži sledeće podatke ispisane štampanim slovima:

1) ime i prezime instruktora padobranstva;

2) na srpskom jeziku ispisano "instruktor padobranstva" i engleskom jeziku ispisano "Parachute Instructor";

3) broj dozvole.

Član 66

Ispitivač može biti samo lice koje je ovlašćeno od strane Direktorata i mora imati najmanje tri godine iskustva na poslovima instruktora padobranstva.

Ispitivač mora da ima pečat.

Pečat ispitivača je pravougaonog oblika, dimenzija 15 x 40 milimetara i sadrži sledeće podatke ispisane štampanim slovima:

1) ime i prezime ispitivača,

2) na srpskom i engleskom jeziku ispisano "ispitivač", odnosno "examiner",

3) broj dozvole.

Član 67

Instruktori padobranstva i ispitivači obavezni su da na svake dve godine izvrše teoretsku i praktičnu obnovu znanja.

Uslovi teorijske i praktične obnove znanja moraju biti prihvatljivi Direktoratu.

Obnova znanja vrši se u ovlašćenim centrima za obuku.

Instruktori padobranstva koji duže od dve godine nisu radili kao instruktori padobranstva obavezni su da nakon izvršene teorijske obnove znanja provedu četiri letačka dana obavljajući posao instruktora padobranstva pod nadzorom aktivnog instruktora padobranstva u centru za obuku.

Član 68

Pismenu prijavu za polaganje ispita za instruktora padobranstva kandidat podnosi Direktoratu.

Uz pismenu prijavu za polaganje ispita kandidat podnosi dokaze o ispunjavanju uslova i dokaz o završenoj stručnoj praksi instruktora-pripravnika u ovlašćenom centru za obuku koji je ovlašćen i za obuku instruktora padobranstva.

Član 69

Ukoliko Direktorat utvrdi da kandidat ispunjava propisane uslove, u roku od 30 dana od dana prijema prijave generalni direktor Direktorata donosi rešenje o polaganju ispita, kojim se utvrđuje komisija pred kojom se ispit polaže.

Dan polaganja ispita utvrđuje se u roku od 15 dana od dana donošenja rešenja. Ispit se mora održati u roku od šest meseci od dana donošenja rešenja.

Član 70

Kandidat je pismeni deo ispita položio ukoliko je tačno odgovorio na najmanje 85% pitanja.

Kandidat ima pravo da polaže popravni ispit iz dva predmeta u roku od 30 dana od dana polaganja ispita, ukoliko je ostale predmete položio.

Član 71

Posle položenog teorijskog dela ispita kandidat polaže praktični deo ispita.

Ako kandidat ne položi praktični deo ispita, smatraće se da ispit nije položio.

Polaganje ispita kandidat može ponoviti ako vreme između dva polaganja nije kraće od tri meseca.

Član 72

Ovlašćenje instruktora padobranstva može steći lice koje ima ovlašćenje vojnog instruktora padobranstva ukoliko ispunjava propisane uslove za sticanje ovlašćenja instruktora padobranstva i u Direktoratu položi sledeće predmete:

1) Padobranska pravila i propisi;

2) Vazduhoplovni propisi;

3) Psihofiziologija;

4) Vazduhoplovna meteorologija.

Nakon položenih ispita kandidat je obavezan da u ovlašćenom centru za obuku sprovodi obuku padobranaca u trajanju od najmanje četiri dana pod nadzorom instruktora padobranstva tog centra za obuku.

Član 73

Ovlašćenje instruktora padobranstva može steći i lice koje ima ovlašćenje instruktora letenja, paraglajdinga, motornog zmajarstva ili jedriličarstva, ukoliko ispunjava propisane uslove za sticanje ovlašćenja instruktora padobranstva i ako je u ovlašćenom centru za obuku obavilo stručnu praksu.

Stručna praksa ovih lica se obavlja u periodu koji ne može trajati duže od tri meseca.

U toku stručne prakse kandidat mora obaviti praksu od najmanje sedam radnih dana koji se sastoje od aktivnosti vezanih za praktičnu obuku u vazduhu, od kojih 3 radna dana kandidat mora obavljati aktivnosti rukovodioca skokova i najmanje sedam radnih dana koji se sastoje od aktivnosti vezanih za teorijsku nastavu i praktičnu obuku na zemlji.

Da bi stekli ovlašćenje instruktora padobranstva ova lica moraju da polažu u Direktoratu ispite iz sledećih predmeta:

1) Aerodinamika i teorija skoka i letenja padobranom;

2) Padobranska pravila i propisi;

3) Vazduhoplovni propisi.

VII PADOBRANSKI PAKERI

Član 74

Paker za obavljanje poslova iz člana 2. tačka 33. mora da poseduje dozvolu pakera izdatu od strane Direktorata.

Glavni paker za obavljanje poslova iz člana 2. tačka 34. mora da poseduje dozvolu glavnog pakera izdatu od strane Direktorata.

Član 75

Za sticanje dozvole pakera kandidat mora da ispunjava sledeće uslove:

1) da je navršio 18. godinu života;

2) da ima najmanje srednju stručnu školsku spremu;

3) da je završio obuku za vršenje poslova pakera;

4) mora imati, u toku obuke, izvšenih najmanje 25 pakovanja pod nadzorom glavnog pakera;

5) mora imati potreban alat i pribor za vršenje popravki i pregleda;

6) mora imati položen ispit za pakera.

Ispit se sastoji iz pismenog i praktičnog dela. Pismeni deo ispita sastoji se od sledećih predmeta:

1) Konstrukcije, pakovanje i održavanje padobrana;

2) Poznavanje materijala i tehnologije rada;

3) Padobranska pravila i propisi.

Praktični deo ispita se sastoji iz provere sposobnosti kandidata za pakovanje određenih tipova kupola padobrana, provere sposobnosti za održavanje i popravku padobranskih komponenti.

Lica koja imaju dozvolu padobranca C ili D kategorije, a polažu ispit za sticanje dozvole pakera nisu dužna da polažu predmet "Padobranska pravila i propisi".

Član 76

Za sticanje dozvole glavnog pakera kandidat mora da ispunjava sledeće uslove:

1) da ima dozvolu pakera najmanje tri godine i iskustvo od izvršenih najmanje 100 pakovanja rezervnih kupola ili padobrana za spasavanje upisanih u evidenciju pakera;

2) mora imati položen ispit za glavnog pakera.

Ispit za glavnog pakera je praktični ispit na kome se vrši provera sposobnosti kandidata za vršenje velikih popravki padobrana.

Član 77

Pismenu prijavu za polaganje ispita za sticanje dozvole pakera i dozvole glavnog pakera kandidat podnosi Direktoratu.

Uz pismenu prijavu za polaganje ispita kandidat podnosi dokaze o ispunjavanju uslova i dokaz o završenoj obuci za vršenje poslova pakera u ovlašćenom centru za obuku padobranaca.

Ispit za sticanje dozvole pakera i dozvole glavnog pakera se polaže pred komisijom Direktorata, koja se utvrđuje rešenjem koje donosi generalni direktor Direktorata.

Ispit se mora održati u roku od 6 meseci od dana donošenja rešenja.

Član 78

Obuka za vršenje poslova pakera vrši se u ovlašćenim centrima za obuku padobranaca, po utvrđenom programu, odnosno obuku može vršiti samo lice koje ima dozvolu glavnog pakera.

Član 79

Zahtev za izdavanje dozvole pakera ili dozvole glavnog pakera Direktoratu mogu podneti i lica koja su vršila ili vrše poslove koji po svojoj sadržini odgovaraju poslovima pakera ili glavnog pakera u vojsci ili policiji u trajanju od najmanje 12 meseci.

Ova lica obavezna su da polažu pismeni ispit iz predmeta "Padobranska pravila i propisi" u Direktoratu.

Da bi lica iz stava 1. stekla pravo da polažu ispit dužna su da uz zahtev Direktoratu dostave dokaz o obavljanju ovih poslova overen od strane jedinice u kojoj su ih obavljali.

Član 80

Licima koja imaju važeću dozvolu pakera (Senior Rigger), odnosno važeću dozvolu glavnog pakera (Master Rigger) stečenu u inostranstvu, Direktorat će izdati odgovarajuću nacionalnu dozvolu, pod uslovom da dozvola stečena u inostranstvu nije stečena na osnovu kriterijuma koji su blaži od nacionalnih.

Član 81

Paker i glavni paker obavezni su da imaju pečat koji mora biti pravougaonog oblika, dimenzija 20 x 40 milimetara ispisan štampanim slovima i sadrži sledeće podatke:

1) ime i prezime;

2) za pakera "Paker" na srpskom jeziku i "Senior Rigger" na engleskom jeziku, odnosno za glavnog pakera "Glavni paker" na srpskom jeziku, odnosno "Master Rigger" na engleskom jeziku;

3) broj dozvole pakera, odnosno glavnog pakera.

Član 82

Velike popravke predstavljaju: promene donjake ili gornjake aeroprofila na komori kupole, promene grudnih, nožnih, pojasnih i leđnih obuhvata sistema veza, zamena ringova na sistemu za odbacivanje glavne kupole, zamenu delova ranca za smeštaj glavne i rezervne kupole.

Velike popravke moraju da se izvršavaju u skladu sa uputstvima proizvođača za izvođenje određenih vrsta radova.

Male popravke predstavljaju: pravljenje zakrpa na aeroprofilu kupole, pilot padobrančiću, kontejneru za smeštaj kupole, klizajućoj maramici, promena komandnih konopaca i zašivanje odšivenih delova komponenti padobrana, zamena nosećih konopaca.

VIII TANDEM SKOKOVI

Član 83

Tandem skok padobranom je skok sa jednim padobranom kojim se spuštaju dva lica međusobno povezana sistemima veza, od kojih jedno lice mora biti tandem pilot (padobranac koji upravlja skokom), a drugo lice je putnik, odnosno lice koje ne sme tokom skoka preduzimati bilo kakve radnje.

U slučaju kada je putnik, učenik-padobranac a tandem-pilot, instruktor padobranstva, učenik može preduzimati određene radnje koje mu dozvoli tandem-pilot.

Član 84

Tandem padobran mora biti opremljen sigurnosnim automatom za rezervni padobran za dati tip tandem padobrana koji je preporučen od strane proizvođača tandem sistema.

Glavna kupola tandem padobrana mora biti opremljena sistemom za odbacivanje iz jedne tačke kao i sistemom za automatsko aktiviranje rezervne kupole.

Sigurnosni automat mora biti aktiviran pre ukrcavanja u vazduhoplov.

Član 85

Ukoliko je putnik učenik-padobranac, sistem mora biti opremljen i ručicom kojom učenik-padobranac može aktivirati glavni padobran.

Član 86

Najmanja dozvoljena visina za izvođenje skokova tandem padobranom je 2,100 m AGL.

Član 87

Tandem skokovi mogu da se izvode isključivo na aerodromima i letilištima odobrenim za izvođenje skokova odnosno padobranskim zonama.

Član 88

Tandem padobranom nije dozvoljeno izvođenje:

1) noćnih skokova;

2) namernih skokova na vodu;

3) demonstracionih skokova;

4) skoka, ukoliko ukupna telesna težina nije u okvirima najvećeg dozvoljenog opterećenja za dati tip opreme, kako je to predviđeno uputstvom proizvođača;

5) skoka, sa putnikom čija telesna visina nije u okvirima propisane dozvoljene telesne visine iz razloga bezbednosti skoka, telesna visina za putnika tandem padobrana ne sme biti manja od 140 cm niti viša od 195 cm.

Član 89

Pilot tandem padobrana može biti samo lice koje ispunjava sledeće uslove:

1) ima navršenih najmanje 21 godinu života;

2) da poseduje dozvolu padobranca D kategorije;

3) lekarsko uverenje u skladu sa propisanim kriterijumima a koje ne sme biti starije od dve godine;

4)

1. ima potvrdu o osposobljenosti za pilota tandem padobrana izdatu od strane proizvođača padobranskog tandem sistema i potvrdu proizvođača o osposobljenosti za određeni tip opreme,

2. pilot tandem padobrana može izvoditi tandem skokove samo ukoliko je ova potvrda overena posebnim pečatom u Direktoratu.

Član 90

Pilot tandem padobrana, pre izvođenja skoka sa putnikom obavezan je da:

1) putnika upozna sa rizicima skoka;

2) putniku da na potpis izjavu o spremnosti za skok i prihvatanju rizika skoka;

3) putniku pre ukrcavanja u vazduhoplov prezentuje instruktivni video materijal o tandem skoku;

4) putnika, pre ukrcavanja u vazduhoplov, upozna sa opremom tandem padobrana, procedurama za odvoj iz određenog tipa vazduhoplova, vremenom trajanja slobodnog pada, procesom otvaranja padobrana, letenjem, i sletanjem tandem padobranom, procedurama u vanrednim situacijama sa vazduhoplovom i procedurama za vanredne situacije sa padobranom.

Član 91

Pilot tandem padobrana ne sme primiti putnika mlađeg od navršenih 16 godina života.

Član 92

Putnik tandem padobrana obavezan je da:

1) potpiše izjavu o spremnosti za skok i prihvatanju rizika skoka;

2) se upozna sa procedurama prezentovanim od strane tandem pilota i postupa po njegovim uputstvima.

IX PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 93

Datumom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o padobranstvu ("Službeni list SFRJ", br. 73/89 i 57/90, "Službeni list SRJ" br. 51/92 i 38/95).

Član 94

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".