PRAVILNIKO CENTRIMA ZA OBUKU PADOBRANACA("Sl. glasnik RS", br. 77/2007) |
Ovim pravilnikom propisuju se uslovi koje mora da ispunjava centar za obuku padobranaca (u daljem tekstu: centar za obuku) radi izdavanja uverenja o osposobljenosti za obučavanje padobranaca (u daljem tekstu: uverenje), kao i osnovni uslovi za izvođenje obuke padobranaca.
Centar za obuku mora biti pravno lice registrovano na teritoriji Republike Srbije.
Delatnost centra za obuku mora biti definisana operativnim priručnikom za izvođenje skokova (u daljem tekstu: operativni priručnik) i priručnikom o obuci, koji moraju da budu u skladu sa odredbama ovog pravilnika i Pravilnika o padobranstvu.
Operativni priručnik i priručnik o obuci moraju biti odobreni od strane Direktorata civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije (u daljem tekstu: Direktorat).
Centar za obuku može da organizuje sportsko i amatersko skakanje padobranom na način predviđen operativnim priručnikom u skladu sa pravilnikom o padobranstvu kao i preporukama i standardima za izvršenje određenih vrsta skokova.
Centar za obuku koji vrši obuku učenika-padobranaca mora imati uverenje o osposobljenosti za obučavanje padobranaca, koje izdaje Direktorat na osnovu izvršene provere propisanih uslova koje mora da ispunjava centar za obuku.
Dopuna uverenja za vrste obuke koje nisu obuhvaćene već izdatim uverenjem, vrši se podnošenjem zahteva za dopunu uverenja, uz dostavljanje programa obuke, operativnog priručnika i priručnika o obuci koji su prošireni potrebnim sadržajem za vrstu obuke koja se uvodi u delatnost centra.
II USLOVI ZA STICANJE UVERENJA O OSPOSOBLJENOSTI
Centar za obuku da bi mogao da obavlja svoju delatnost mora odrediti bazni aerodrom za obavljanje delatnosti.
Centar za obuku mora da zaključi ugovor o korišćenju takvog aerodroma sa vlasnikom ili nosiocem prava raspolaganja.
Centar može privremeno vršiti delatnost i na drugom aerodromu, u slučaju da je nastupila promena na baznom aerodromu koja onemogućava vršenje delatnosti.
Privremena promena baznog aerodroma odobrava se rešenjem Direktorata.
Kada dva ili više centara za obuku planiraju da koriste isti vazduhoplov na jednom aerodromu u cilju ekonomičnosti, obavezni su da pojedinačno o tome obaveste Direktorat.
Kada se obuka vrši na drugom aerodromu centar za obuku je obavezan da na tom aerodromu obezbedi držanje dokumentacije koja se odnosi na obuku.
Centar za obuku obavezan je da na baznom aerodromu ima posebnu adekvatnu prostoriju za čuvanje dokumentacije centra za obuku, učila i opreme.
Centar za obuku obavezan je da na aerodromu obezbedi učionicu za izvođenje teorijske nastave, a praktična obuka na zemlji može se izvoditi i na pogodnom aerodromskom prostoru (hangar, poligonski prostor i slično).
Centar za obuku obavezan je da na aerodromu obezbedi sopstvena sredstva za telekomunikaciju (telefon ili mobili telefon, faks ili elektronska pošta).
Centar za obuku obavezan je da na mestu prizemljenja padobranaca raspolaže telefonskom ili radio-komunikacionom vezom sa službom hitne pomoći i drugim potrebnim službama.
Ispred prostorija centra za obuku mora postojati tabla sa nazivom centra za obuku.
Centar za obuku obavezan je da u roku od osam dana od dana nastupanja promene uslova rada o tome obavesti Direktorat.
Centar za obuku obavezan je da za obavljanje obuke koristi samo vazduhoplove koji ispunjavaju za to predviđene uslove i na način predviđen uputstvom za izvođenje skokova za dati tip vazduhoplova.
Centar za obuku obavezan je da obezbedi korišćenje baznog aerodroma i potrebnih prostorija kao i sredstva za rad za period koji ne može biti kraći od 12 meseci.
Centar za obuku obavezan je da u zavisnosti od vrste obuke koju izvodi, poseduje sledeća učila:
1) komplet student padobran;
2) skicu aerodroma (fotografija);
3) snimak aerodroma iz vazduha (fotografija ili video materijal);
4) prikaz otvorene glavne kupole za obuku;
5) prikaz rezervne kupole za obuku;
6) prikaz sigurnosnog automata;
7) radio-stanicu za minimum jednosmernu komunikaciju između instruktora i učenika-padobranca;
8) visinomer;
9) vazduhoplov ili maketu vazduhoplova;
10) vertikalni i horizontalni trenažer;
11) trambulinu visine 1m za centre za obuku koji koriste okrugle rezervne kupole u procesu obuke;
12) školsku tablu;
13) sistem za projektovanje (video materijala i ostalog).
Pored učila iz stava 1. ovog pravilnika centar za obuku mora da ima zbirku važećih vazduhoplovnih propisa, odgovarajuću literaturu, video materijal za izvođenje pojedinih elemenata obuke sa vanrednim postupcima, priručnike odnosno uputstva za korišćenje tipova vazduhoplova iz kojih se izvode skokovi kao i uputstva za eksploataciju padobrana i automata koji se koriste za izvođenje skokova.
Centar za obuku obavezan je da ima najmanje jedan sopstveni komplet padobrana za obuku.
Centar za obuku obavezan je da ima i sledeću opremu za obuku:
1) sigurnosni automat za aktiviranje rezervnih padobrana;
2) radio-stanicu za vezu između instruktora i učenika-padobranca;
3) visinomer;
4) zaštitnu kacigu i naočare;
5) opremu za pakovanje padobrana;
6) sredstva za signalizaciju ("krst", "strela" ili "T");
7) pokazivač pravca i brzine vetra (vetrokaz);
8) instrument za merenje brzine vetra;
9) megafon;
10) radio stanicu za vezu sa vazduhoplovom;
11) durbin/dvogled;
12) komplet prve pomoći.
Glavna kupola, rezervna kupola i sistem veza sa rancem koji se koristi za obuku obavezno mora biti od strane proizvođača predviđen za tu vrstu obuke ili odobren od strane Direktorata za određenu vrstu obuke padobranaca.
Centar za obuku obavezan je da ima sigurnosni automat za aktiviranje rezervnog padobrana i da obezbedi nošenje istog prilikom skokova učenika-padobranaca koji se obučavaju za dozvole A i B kategorije.
Sigurnosni automat za aktiviranje rezervnog padobrana mora biti podešen za skokove koje izvode lica na obuci (student mod).
Učenik-padobranac koji se obučava za dozvolu A kategorije mora da bude opremljen sledećom dodatnom opremom: prijemnom radiostanicom, padobranskim grudnim visinomerom, tvrdom zaštitnom kacigom, zaštitnim naočarima ili kacigom sa zaštitnim vizirom, zaštitnim kombinezonom ili adekvatnom sportskom trenerkom sa dugačkim nogavicama i rukavima i sportskim patikama ili adekvatnim čizmama.
Prilikom izvođenja skokova učenik-padobranac ne sme imati vezane operativne ručice na padobranskom kompletu.
Centar za obuku je obavezan da odredi rukovodioca obuke i zamenika rukovodioca obuke.
Rukovodilac obuke je lice zaduženo da prati i kontroliše sprovođenje obuke i preduzima mere da se obuka odvija u skladu sa propisima, procedurama i standardima kvaliteta predviđenim programom obuke, operativnim priručnikom i priručnikom o obuci.
Rukovodilac obuke i zamenik rukovodioca obuke mora da poseduje ili je posedovao ovlašćenje instruktora padobranstva najmanje tri godine.
Rukovodilac obuke je obavezan da odredi:
1) rukovodioca teorijske nastave i praktične obuke na zemlji;
2) instruktore teorijske nastave;
3) instruktore praktične obuke na zemlji;
4) rukovodioca praktične obuke u vazduhu;
5) instruktore praktične obuke u vazduhu.
Instruktor teorijske nastave je lice koje poseduje posebno stručno znanje iz oblasti aerodrinamike, teorije letenja i skoka, meteorologije, vazduhoplovnih propisa, metodike obuke, psihologije, pružanja prve pomoći.
Instruktor praktične obuke na zemlji je lice koje poseduje ili je posedovalo dozvolu padobranca najmanje C-kategorije sa iskustvom od najmanje 200 skokova.
Instruktor teorijske nastave i instruktor praktične obuke na zemlji moraju biti lica sa najmanje završenom srednjom školskom stručnom spremom.
Instruktor praktične obuke u vazduhu je lice koje poseduje važeće ovlašćenje instruktora padobranstva ili stečeno zvanje instruktora-pripravnika.
Instruktor-pripravnik može sprovoditi obuku padobranaca samo pod nadzorom instruktora padobranstva.
Rukovodilac obuke je obavezan da odredi rukovodioca skokova za određeni letački dan, kao i lica za asistiranje prilikom izvođenja određenih vrsta skokova sa padobrancima koja usavršavaju veštinu tih skokova.
Centar za obuku mora imati najmanje jednog instruktora i jednog instruktora-pripravnika ili dva instruktora za odgovarajuću vrstu obuke.
Centar mora da ima najmanje jednog instruktora teorijske nastave i praktične obuke na zemlji.
Centar za obuku vodi evidenciju svih instruktora koja sadrži lične podatke o instruktorima, podatke o njihovim vazduhoplovnim i padobranskim dozvolama i ovlašćenjima, kao i podatke o izvršenim periodičnim obnovama znanja.
Instruktori padobranstva koji u periodu dužem od 24 meseca nisu učestvovali u izvođenju praktične obuke u vazduhu dužni su da, pre ponovnog uključivanja u izvođenje obuke, izvrše obnovu znanja.
Praktična obnova znanja instruktora sastoji se od izvođenja obuke sa učenicima-padobrancima u trajanju od četiri letačka dana pod nadzorom instruktora padobranstva.
Izvršena obnova znanja upisuje se u dosije instruktora i u ličnu knjižicu evidencije skokova padobranom.
4. Dokumentacija centra za obuku
Centar za obuku je dužan da poseduje i vodi sledeću dokumentaciju:
1) operativni priručnik;
2) priručnik o obuci za izvođenje odrećenih vrsta obuke;
3) evidenciju instruktora;
4) evidenciju lica na obuci (u daljem tekstu: registar);
5) dnevnik obuke sa evidencijom prisutnosti;
6) podatke o osposobljenosti kandidata (potvrdu o zdravstvenoj sposobnosti, saglasnost jednog roditelja za lica mlađa od 18 godina života, podatke o položenim ispitima i proverama);
7) dnevnik skokova;
8) evidencija toka praktične obuke kandidata (karton o školovanju, izvršenim skokovima, proverama, vanrednim događajima);
9) dnevni plan aktivnosti;
10) listu lica planiranih za izvođenje skokova i kontrolu stanja njihove trenaže;
11) evidenciju vanrednih događaja, nezgoda i udesa.
Operativni priručnik centra za obuku mora da sadrži:
1) opis upravljačke strukture centra za obuku (rukovodilac obuke, rukovodilac teorijske nastave i praktične obuke na zemlji, rukovodilac praktične obuke i njihova prava, obaveze i odgovornosti);
2) opis delatnosti centra za obuku i opis vrsta obuke;
3) listu svih instruktora;
4) opis prava i obaveza svih instruktora centra za obuku i kopije rešenja o postavljenju odnosno imenovanju;
5) listu drugog stručnog osoblja (tehnička lica, mehaničari, i sl.) ukoliko centar za obuku ima takva lica;
6) način stručnog usavršavanja i obnove znanja i veština svih instruktora;
7) opis dokumentacije centra za obuku o izvođenju obuke i opis načina vođenja dokumentacije;
8) listu učila centra;
9) listu padobrana i sigurnosnih automata za izvođenje obuke;
10) listu ostale opreme za izvođenje obuke;
11) spisak stručne literature i videomaterijala koji se koristi u obuci;
12) liste provere pojedinih faza rada pripreme;
13) opis tehničkog obezbeđenja za izvođenje skokova (oprema na startu, sistem veza i sl.);
14) opis meteorološkog obezbeđenja:
a) spisak meteo-stanica i meteo službi za konsultacije,
b) oprema na startu (anemometar, pokazivači pravca i brzine prizemnog vetra);
15) način medicinskog obezbeđenja skokova:
a) način postupanja lica odgovornih za organizaciju i izvođenje skokova u slučaju povreda,
b) način postupanja u slučaju udesa;
16) mere protivpožarne zaštite;
17) podaci o prostorijama za izvođenje obuke, smeštaj dokumentacije, opreme i stručne literature i opreme;
18) podatke o baznom aerodromu (uputstvo ili izvod iz uputstva za korišćenje baznog aerodroma);
19) kopije ugovora:
a) o korišćenju aerodroma,
b) o zakupu ili pravu korišćenja prostorija,
c) o zakupu ili pravu korišćenju vazduhoplova i opreme za izvođenje obuke;
20) sistem kvaliteta;
21) listu sadržaja priručnika;
22) listu odobrenih izmena i važećih strana.
Registar se sastoji od posebnih evidencionih listova.
Evidencioni list lica na obuci mora da sadrži sledeće podatke:
1) naziv centra za obuku;
2) broj evidencionog lista koji je i broj dosijea i evidencije o školovanju pojedinačnog kandidata;
3) prezime i ime kandidata;
4) ime jednog od roditelja;
5) jedinstveni matični broj građana (JMBG);
6) datum, mesto, opština i država rođenja;
7) podatke o školskoj spremi;
8) vazduhoplovno iskustvo (završene obuke, broj skokova, dozvole, ovlašćenja);
9) adresa prebivališta;
10) telefon (kućni, mobilni, na poslu, e-mail);
11) podatak o početku obuke, prekidima obuke;
12) podatke o licu koje treba obavestiti u slučaju nezgode ili udesa;
13) datum popunjavanja prijave;
14) potpis kandidata;
15) potpis rukovodioca obuke.
Upis u registar vrši se pre početka teorijske nastave kandidata.
Dnevnik obuke sa evidencijom prisutnosti je dokument koji mora da sadrži podatke o toku teorijske nastave i obuke na zemlji, podatke o nastavnom sadržaju koji je izlagan u toku praktične obuke, a koji je predviđen programom obuke i priručnikom o obuci.
Dnevnik obuke sa evidencijom prisutnosti mora da sadrži i podatke o vremenu trajanja i datumu održavanja nastave, potpis lica koja su prisustvovala nastavi i potpise instruktora koji su izvodili nastavu odnosno obuku.
Dnevni plan aktivnosti centra za obuku predstavlja najavu izvršavanja padobranskih skokova za određeni letački dan koji se dostavlja rukovodiocu letenja na saglasnost i mora da sadrži sledeće podatke:
1) naziv centra za obuku;
2) datum planiranih aktivnosti;
3) vrste aktivnosti;
4) tip i registarske oznake vazduhoplova;
5) imena posade vazduhoplova;
6) ime rukovodioca skokova;
7) potpis rukovodioca obuke;
8) potpis rukovodioca letenja.
Lista lica planiranih za izvođenje skokova i kontrole stanja njihove trenaže mora da sadrži sledeće podatke:
1) naziv aerodroma;
2) datum planiranih skokova;
3) prezime i ime lica planiranih za izvođenje skokova;
4) status lica planiranih za izvođenje skokova: učenik-padobranac ili padobranac (vrsta dozvole);
5) broj skokova u proteklih 90 dana, za lica koja su planirani da izvode skokove;
6) o ličnoj dokumentacije lica planiranih za izvođenje skokova;
7) o padobranu, sigurnosnom automatu i njihovoj ispravnosti;
8) potpis lica planiranih za izvođenje skokova.
Centar za obuku vodi dnevnik skokova koji mora da sadrži listove dnevne evidencije skokova koji su overeni potpisom rukovodioca obuke ili rukovodioca skokova.
Dnevnik skokova mora da sadrži sledeće podatke:
1) broj stranice - lista;
2) datum izvođenja skokova;
3) tip i registarske oznake vazduhoplova;
4) naziv aerodroma poletanja;
5) mesto prizemljenja lica koje izvodi skokove;
6) prezime i ime lica koje izvodi skokove;
7) redni broj skoka (za lica koja imaju manje od 500 skokova);
8) broj padobranskog kompleta opreme (za učenike za sticanje dozvole A i B-kategorije);
9) potpis kontrole pakovanja (za učenike za sticalje dozvole A - kategorije);
10) zaključak o ukupnom broju izvršenih skokova u toku dana;
11) zaključak o ukupnom broju izvršenih skokova u centru za obuku u toku godine;
12) rukovodioca obuke ili rukovodioca skokova.
Centar za obuku je dužan da na kraju svake kalendarske godine izvrši ukoričavanje dnevnika skokova.
Dnevnik skokova može se voditi u digitalnom obliku uz korišćenje odgovarajućeg računarskog programa kojim nisu omogućene naknadne neovlašćene izmene i dopune podataka.
Ukoliko centar za obuku koji vodi dnevnik skokova na način predviđen stavom 1. ovog člana dužan je da obezbedi posebno vođenje evidencije izvršenih kontrola pakovanja glavnih kupola padobrana učenika.
Evidencija toka praktične obuke kandidata sastoji se od podataka o praktičnoj obuci u vazduhu za svakog kandidata pojedinačno.
Evidencija toka obuke u vazduhu mora da sadrži sledeće podatke:
1) prezime i ime kandidata;
2) broj dosijea kandidata;
3) podatke o izvršenim skokovima - vežbama: datum izvršenja skoka, mesto izvršenja skoka, broj vežbe, redni broj skoka, posebna zapažanja u vezi sa izvršenim skokovima;
4) potpis instruktora pod čijim nadzorom su izvođeni skokovi;
5) podatke o izvršenim proverama nakon pauza u praktičnoj obuci.
Evidencija se može voditi kao pojedinačni list za svakog učenika ili kao knjiga pojedinačnih evidencija.
Centar za obuku obavezan je da vodi evidenciju vanrednih događaja, nezgoda i udesa koji su se dogodili u centru za obuku.
Evidencija vanrednih događaja, nezgoda i udesa je posebna evidencija u koju se unose sledeći podaci:
1) datum vanrednog događaja, nezgode ili udesa;
2) naziv aerodroma poletanja;
3) o mestu prizemljenja padobranca i konfiguraciji zemljišta;
4) o terenu za prizemljenje;
5) prezime i ime učesnika vanrednog događaja, nezgode ili udesa;
6) o ličnoj dokumentaciji učesnika vanrednog događaja, nezgode ili udesa;
7) o dokumentaciji padobrana i sigurnosnog automata koji je korišćen u vanrednom događaju, nezgodi ili udesu;
8) o tipu i registarskoj oznaci vazduhoplova koji je učestvovao u vanrednom događaju, nezgodi ili udesu;
9) o rukovodiocu skokova;
10) o posledicama i oštećenjima;
11) opis događaja.
Centar za obuku obavezan je da odmah po nastalom događaju prijavi svaki vanredni događaj, nezgodu ili udes Direktoratu i ostalim nadležnim službama, a koji se odnosi na letenje u cilju izvođenja skokova, napuštanje vazduhoplova, slobodni pad, letenje kupolom ili prizemljenje lica koje je izvodilo skok.
Kandidat za obuku mora da ispunjava sledeće uslove:
1) da ima navršenih najmanje 16 godina života;
2) da ima lekarsko uverenje izdato od strane ovlašćenog lekara;
3) da ima polisu osiguranja koja uključuje rizike letenja u cilju izvođenja skokova kao i rizike samog skoka;
4) da ima overenu saglasnost roditelja ili staratelja za pristupanje obuci ukoliko je mlađi od 18 godina.
Obuka padobranaca se izvodi u skladu sa programima obuke, operativnim priručnikom i priručnikom o obuci, za svaku vrstu obuke, koji moraju biti odobreni od strane Direktorata.
Priručnik o obuci mora da sadrži: opis ciljeva obuke, nastavni sadržaj neophodan za sticanje potrebnih znanja i veština, predviđeni minimalni fond časova za određenu nastavnu celinu, metodska uputstva za izvođenje pojedinih vežbi, sredstva i učila koja se koriste, opis procedure pripreme za izvršenje skoka, opis načina provere učenika pred izvođenje skoka, minimalni broj skokova za određene vrste vežbi, način vršenja provere učenika nakon prekida kontinuiteta obuke u vazduhu i način uvođenja u trenažu za nastavak obuke.
Jedan instruktor praktične obuke u vazduhu može obučavati najviše šest kandidata istovremeno.
Instruktor-pripravnik praktične obuke u vazduhu može obučavati najviše tri kandidata istovremeno.
Instruktor praktične obuke u vazduhu mora da se nalazi u vazduhoplovu, prilikom izvođenja prvih pet skokova učenika-padobranca sa prinudnim aktiviranjem glavne kupole i prvih pet skokova sa samostalnim aktiviranjem glavne kupole.
Prilikom izvođenja ostalih skokova u cilju obuke u vazduhoplovu se može nalaziti i instruktor-pripravnik.
Instruktor praktične obuke u vazduhu i instruktor-pripravnik ne smeju da iskoče iz vazduhoplova pre nego što su iskočila lica koja izvode skok pod njihovim nadzorom.
Pilot koji upravlja vazduhoplovom iz koga se vrši iskakanje ne može na tom letu da vrši poslove instruktora padobranstva.
Učenik-padobranac i padobranac sa dozvolom A kategorije, mora biti prisutan na aerodromu poletanja u cilju pripreme za planirani skok, najmanje dva sata pre izvršenja skoka.
Najveći dozvoljeni broj skokova u toku 24 časa može iznositi:
- dva skoka za učenike-padobrance prilikom izvođenja prvog skoka, mora postojati vremenski razmak između skokova od najmanje dva sata;
- četiri skoka za učenike sa iskustvom manjim od 25 skokova.
Dimenzije terena za prizemljenje padobranaca prilikom izvođenja obuke za sticanje dozvola kategorije A i B moraju biti:
1) najmanje 600 x 400 metara - za padobrance koji izvode skokove sa okruglim kupolama;
2) najmanje 400 x 200 metara - za padobrance koji izvode skokove sa kupolama klase krilo.
Tereni iz tač. 1. i 2. ovog člana moraju biti bez veštačkih i prirodnih prepreka (objekata, strujnih vodova, saobraćajnica za drumski i železnički saobraćaj, drveća, kanala i dr.).
Padobranski skokovi koji se izvode u cilju obuke za učenike-padobrance, moraju se izvoditi u meteorološkim uslovima bez padavina sa horizontalnom vidljivošću od najmanje 8 km.
Skakanje padobranom kroz oblak nije dozvoljeno.
Prilikom izvođenja obuke u vazduhu za sticanje dozvole kategorije A i B maksimalna dozvoljena brzina prizemnog vetra može iznositi:
1) 5 m/s za skokove učenika-padobranaca koji su opremljeni okruglom rezervnom kupolom;
2) 7 m/s za skokove učenika-padobranaca koji su opremljeni rezervnom kupolom klase krilo.
Instruktor praktične obuke u vazduhu obavezan je da izvrši pripremu za izvršenje skoka učenika-padobranca, koja obuhvata:
1) kontrolu toka obučavanja i trenaže učenika-padobranca, uvidom u dokumentaciju o školovanju od važnosti za dostignuti nivo obuke;
2) određivanje zadatka i uvežbavanje elemenata veštine skoka i vanrednih postupaka učenika-padobranca u skladu sa programom obuke, stepenom obučenosti i trenaže;
3) proveru ispravnosti kompleta opreme učenika-padobranca (vizuelnu kontrolu tokom pakovanja ili zapakovanih padobrana, sistema za aktiviranje, sistema za odbacivanje, postavljenje i aktiviranje sigurnosnog automata, proveru datuma pakovanja rezervnih padobrana, provera ispravnosti rada radio-stanica);
4) proveru meteoroloških uslova;
5) pripremu plana skoka (proračun zanosa, određivanje tačke iskakanja, strategije spuštanja, tačke ulaska u prilazni krug, tačke ulaska u finalni prilaz);
6) proveru spremnosti za skok prema listi provere za određenu fazu obuke;
7) instruktor u vazduhoplovu prati izvršavanje postavljenog zadatka učenika-padobranca u toku leta do momenta odvoja i aktiviranja glavne kupole učenika-padobranca;
8) informiše rukovodioca obuke o ugrožavanju bezbednosti skokova i zabranjuje izvođenje skokova učenicima-padobrancima za koje proceni da nisu u stanju da bezbedno izvrše skok ili na bilo koji način ugrožavaju bezbednost izvođenja skoka;
9) vrši isključivanje sigurnosnih automata učenika-padobranca nakon završetka svih aktivnosti;
10) upisuje skokove učenika-padobranca u dokumentaciju o toku obučavanja (karton o školovanju).
Svakom učeniku-padobrancu koji je završio obuku za sticanje dozvole, odnosno ovlašćenja centar za obuku izdaje potvrdu o stručnoj obučenosti.
Potvrda iz stava 1. ovog člana sadrži:
1) naziv centra za obuku;
2) redni broj pod kojim je učenik-padobranac upisan u registar i broj potvrde;
3) lične podatke učenika-padobranca;
4) podatke o vrsti obuke koju je završio učenik-padobranac;
5) datum početka i završetka obuke;
6) podatke o ukupnom broju izvršenih skokova;
7) potpis rukovodioca obuke.
Centri za obuku koji su uverenje o osposobljenosti stekli po odredbama Pravilnika o uslovima koje mora da ispunjava škola ili školski centar za obučavanje vazduhoplovnog osoblja ("Službeni list SFRJ", br. 68/93, 54/94 i 40/95), moraju da ispune uslove propisane ovim pravilnikom najkasnije do 31. decembra 2007. godine.
Datumom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi, Pravilnik o uslovima koje mora da ispunjava škola ili školski centar za obučavanje vazduhoplovnog osoblja ("Službeni list SFRJ", br. 68/93, 54/94 i 40/95), u delu koji se odnosi na padobransko osoblje.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".