PRAVILNIKO TEHNIČKIM NORMATIVIMA ZA PRIMENU MOTORNIH LANČANIH TESTERA (PILA) U ŠUMARSTVU("Sl. list SFRJ", br. 34/80) |
Ovim pravilnikom se propisuju tehnički normativi za motorne lančane testere sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem za seču stabala, izradu šumskih sortimenata i radove pri uzgoju šuma, kojima rukuje jedan radnik (u daljem tekstu: motorne testere).
Motorna testera mora biti uravnotežena tako da se postigne ravnoteža pri držanju za prednju ručku.
Kada se motorna testera drži jednom rukom za prednju ručku uzdužna osa vodilice ne sme da zauzima u odnosu na horizontalu veći ugao od ± 15°.
Kada motorna testera leži slobodno na podlozi, vodilica ne sme da dodiruje podlogu.
Donja površina sklopa motora mora biti takva da omogući lako klizanje testere po deblu za vreme kresanja.
Motorna testera, kada se upotrebljava za obaranje i prerezivanje, mora da ima osloni nazub.
Pod osnovnim tehničkim karakteristikama motornih testera, u smislu ovog pravilnika, podrazumevaju se tip motorne testere, masa, snaga i vrsta pogonskog motora testere kod nazivnog broja obrtaja, zapremina cilindra, dužina vodilice, vrsta i korak lanca, brzina lanca pri nazivnom broju obrtaja, zapremina rezervoara za gorivo i mazivo, najmanji broj obrtaja i najveći dozvoljeni broj obrtaja, vrsta goriva i maziva i odnos mešavine.
Na motornoj testeri moraju biti vidno označeni trajnom oznakom znak proizvođača i tip motorne testere.
Pod masom motorne testere, u smislu ovog pravilnika, podrazumeva se ukupna masa motorne testere bez vodilice lanca, goriva i maziva.
Delovi motorne testere koji se ugrađuju po želji kupca, ne smatraju se masom motorne testere, u smislu stava 1. ovog člana.
Zabranjena je upotreba motorne testere čija je masa veća od 8,5 kg.
Izuzetno, mogu se upotrebljavati motorne testere mase do 10 kg u seči i izradi stabala čiji je prečnik u prsnoj visini veći od 65 cm.
Specifična snaga motorne testere ne sme biti manja od 0,25 kW po 1 kg mase.
Ručke motornih testera moraju biti odgovarajućih dimenzija i izrađene od materijala ili obložene materijalom koji sprečava klizanje ruke po njima, odnosno obezbeđuje sigurno držanje.
Motorne testere koje imaju uređaj za zagrevanje ručki moraju biti opremljene i uređajem za isključivanje zagrevanja.
Prednja ručka motorne testere mora da ima odgovarajući štitnik za ruku.
Štitnik prednje ručke može biti sastavni deo uređaja za kočenje lanca.
Zadnja ručka motorne testere mora imati odgovarajući štitnik ili mora biti tako oblikovana, da joj dovoljna širina donjeg dela ručke služi kao štitnik.
Motorne testere moraju imati automatsko podmazivanje lanca i vodilice.
Pored automatskog, motorne testere mogu imati i ručno podmazivanje.
Motorne testere kod kojih je oštećenje lančanika izraženo istrošenošću elemenata lančanika, veće od 0,5 mm ne smeju se upotrebljavati.
Motorna testera treba da ima navlaku za vodilicu.
Motorne testere čija je snaga ispod 4 kW moraju imati kočnicu lanca.
Kočnica lanca mora biti konstruisana tako da može da zakoči lanac za najviše 0,1 s, računajući od momenta aktiviranja kočnice.
Kočnica lanca mora da zakoči lanac čim se na nju dejstvuje bez obzira što je dejstvo na kočnicu bilo trenutno i što je prestalo.
Kočnica lanca mora biti konstruisana tako da se može aktivirati silom manjom od 70 N, a da ne dejstvuje ako se na nju dejstvuje silom manjom od 30 N.
Rastojanje štitnika leve ruke koji aktivira kočnicu od ručke ne sme biti manje od 60 mm, ni veće od 70 mm.
Dužina dela štitnika koji je paralelan sa hvatištem ručke kada je motorna testera u normalnom položaju, mora biti najmanje 13 cm.
Nadvišenje štitnika leve ruke iznad ručke, kada kočnica nije aktivirana, mora biti najmanje 20 mm.
Štitnik leve ruke izrađen od cevi, mora imati najmanje dva reda cevi koje su međusobno paralelno postavljene.
Uređaj za pokretanje motora mora da je konstruisan tako da pri pravilnoj upotrebi ne može doći do povrede ruku.
Uređaj za davanje gasa mora biti konstruisan tako da se lanac automatski isključi čim prestane dejstvo na oroz za gas.
Motorna testera mora imati osigurač oroza za gas koji omogućava davanje gasa samo ako se svrsishodno istovremeno dejstvuje i na kočnicu i na osigurač.
Motorna testera mora imati uređaj za davanje polugasa radi stavljanja motora u pogon.
Uređaj iz stava 1. ovog člana mora biti tako postavljen da ne može doći do njegovog nekontrolisanog aktiviranja i mora se automatski isključiti čim se aktivira oroz za gas.
Sva tri dela uređaja za davanje gasa moraju biti na dohvat desne ruke tako da radnik pri njihovom aktiviranju, odnosno davanju gasa može istovremeno sigurno držati motornu testeru u rukama.
Osim uređaja određenih ovim pravilnikom motorna testera ne sme imati nikakvih drugih uređaja za fiksiranje leptira za gas u određenom položaju.
Svi delovi motorne testere koji su pod visokim naponom moraju biti tako obloženi da pri upotrebi testere ne dođe do strujnog udara.
Iskopčavanje lanca na osnovu smanjenja broja obrtaja mora biti efikasno.
Najmanji odnos broja obrtaja motora pri kome se lanac ukopčava i broja obrtaja motora na prazno pri kome se lanac iskopčava mora biti 1,25 s.
Izduvni lonac mora biti konstruisan i postavljen tako da je radnik što manje izložen štetnom dejstvu izduvnih gasova u normalnim radnim uslovima.
Oko izduvnog lonca koji je bočno postavljen mora da se nalazi posebna obloga koja sprečava mogućnost da se radnik opeče dodirivanjem.
Delovi motorne testere koji u radu dostižu temperaturu od 80°C moraju biti zaštićeni tako da isključuju mogućnost nenamernog dodira.
Sadržaj rezervoara za gorivo u normalnim uslovima rada mora biti toliki da se i kod najvećeg automatskog podmazivanja gorivo potroši pre nego sadržaj rezervoara za mazivo.
Rezervoar za gorivo mora biti konstruisan tako da ne dođe do pregrevanja goriva u njemu.
Položaj otvora za punjenje rezervoara za gorivo i mazivo mora biti takav da je moguće lako punjenje, nezavisno od ostalih delova motorne testere.
Otvor i poklopac rezervoara za gorivo moraju se jasno razlikovati od otvora i poklopca rezervoara za mazivo.
Otvor rezervoara za gorivo ne sme biti manji od 20 mm u prečniku, a otvor rezervoara za mazivo ne sme biti manji od 15 mm u prečniku.
Motorna testera mora da ima uređaj za zaustavljanje motora, odnosno prekid rada motora.
Uređaj za prekid rada motora mora da deluje momentalno, i mora biti konstruisan na principu preklopnika.
Položaj prekidača mora biti obeležen odgovarajućim oznakama.
Uređaj za prekid rada motora mora da bude postavljen tako da je na dohvatu ruke kada radnik drži motornu testeru u normalnom radnom položaju, i da se može aktivirati uz istovremeno sigurno držanje motorne testere.
Nivo buke motorne testere pri rezanju, koji deluje na radnika, u toku radnog dana ne sme preći nivo buke određen u tabeli 1.
Tabela 1
Broj časova
rezanja |
Dozvoljen
nivo buke motorne |
||
8 |
90 |
||
6 |
92 |
||
4 |
95 |
||
3 |
97 |
||
2 |
100 |
||
1 |
1/2 |
102 |
|
1 |
105 |
||
0 |
1/2 |
110 |
Pod "nivoom buke motorne testere" u smislu ovog pravilnika podrazumeva se ukupna buka u dB/A pri rezanju sa nazivnim brojem obrtaja radilice motora određenog od strane proizvođača.
Najviše dopuštene vrednosti vibracija motorne testere koje deluju na radnika u neprekidnom ili nepravilno prekidnom trajanju od 4 do 8 sati dnevno, određene su u tabeli 2.
Tabela 2
Područje učestanosti |
Vrednost
srednjih učestanosti |
Ubrzanje
vibracija |
||
1 |
2 |
3 |
||
6,4 |
0,8 |
|||
8,0 |
0,8 |
|||
10,0 |
0,8 |
|||
12,5 |
0,8 |
|||
16,0 |
0,8 |
|||
20,0 |
1,0 |
|||
25,0 |
1,3 |
|||
20,0 |
1,0 |
|||
40,0 |
2,0 |
|||
50,0 |
2,5 |
|||
63,0 |
3,2 |
|||
80,0 |
4,0 |
|||
100,0 |
5,0 |
|||
tercno |
125,0 |
6,3 |
||
160,0 |
8,0 |
|||
200,0 |
10,0 |
|||
250,0 |
12,5 |
|||
315,0 |
16,0 |
|||
400,0 |
20,0 |
|||
tercno |
500,0 |
25,0 |
||
630,0 |
32,0 |
|||
800,0 |
40,0 |
|||
1.000,0 |
50,0 |
|||
0,8 |
1,4 |
|||
16,0 |
1,4 |
|||
31,5 |
2,7 |
|||
oktavno |
63,0 |
5,4 |
||
125,0 |
10,7 |
|||
250,0 |
21,3 |
|||
500,0 |
42,5 |
|||
1.000,0 |
85,0 |
Dopuštene vrednosti vibracija iz stava 1. ovog člana mogu se uvećati korekcionim faktorom iz tabele 3, ako je vreme izlaganja vibracijama kraće od 8 sati i ako su pravilni vremenski razmaci bez vibracija.
Tabela 3
Vreme izlaganja vibracijama u toku radnog dana od 8 sati |
Trajanje vremenskog razmaka bez vibracija u minutima po radnom satu |
||||
od 0 do 10 |
preko |
preko |
preko |
preko 40 |
|
do 30 minuta |
5 |
- |
- |
- |
- |
od 0,5 do 1 sata |
4 |
- |
- |
- |
- |
od 1 do 2 sata |
3 |
3 |
4 |
5 |
5 |
od 2 do 4 sata |
2 |
2 |
3 |
4 |
5 |
od 4 do 8 sati |
1 |
1 |
2 |
3 |
4 |
U tehničkom uputstvu o rukovanju motornom testerom mora biti naznačeno najduže dopušteno vreme izlaganja buci i vibracijama.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu SFRJ".