PRAVILNIK

O TEHNIČKIM NORMATIVIMA ZA PRIMENU MOTORNIH LANČANIH TESTERA (PILA) U ŠUMARSTVU

("Sl. list SFRJ", br. 34/80)

Član 1

Ovim pravilnikom se propisuju tehnički normativi za motorne lančane testere sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem za seču stabala, izradu šumskih sortimenata i radove pri uzgoju šuma, kojima rukuje jedan radnik (u daljem tekstu: motorne testere).

Član 2

Motorna testera mora biti uravnotežena tako da se postigne ravnoteža pri držanju za prednju ručku.

Kada se motorna testera drži jednom rukom za prednju ručku uzdužna osa vodilice ne sme da zauzima u odnosu na horizontalu veći ugao od ± 15°.

Kada motorna testera leži slobodno na podlozi, vodilica ne sme da dodiruje podlogu.

Član 3

Donja površina sklopa motora mora biti takva da omogući lako klizanje testere po deblu za vreme kresanja.

Član 4

Motorna testera, kada se upotrebljava za obaranje i prerezivanje, mora da ima osloni nazub.

Član 5

Pod osnovnim tehničkim karakteristikama motornih testera, u smislu ovog pravilnika, podrazumevaju se tip motorne testere, masa, snaga i vrsta pogonskog motora testere kod nazivnog broja obrtaja, zapremina cilindra, dužina vodilice, vrsta i korak lanca, brzina lanca pri nazivnom broju obrtaja, zapremina rezervoara za gorivo i mazivo, najmanji broj obrtaja i najveći dozvoljeni broj obrtaja, vrsta goriva i maziva i odnos mešavine.

Na motornoj testeri moraju biti vidno označeni trajnom oznakom znak proizvođača i tip motorne testere.

Član 6

Pod masom motorne testere, u smislu ovog pravilnika, podrazumeva se ukupna masa motorne testere bez vodilice lanca, goriva i maziva.

Delovi motorne testere koji se ugrađuju po želji kupca, ne smatraju se masom motorne testere, u smislu stava 1. ovog člana.

Član 7

Zabranjena je upotreba motorne testere čija je masa veća od 8,5 kg.

Izuzetno, mogu se upotrebljavati motorne testere mase do 10 kg u seči i izradi stabala čiji je prečnik u prsnoj visini veći od 65 cm.

Član 8

Specifična snaga motorne testere ne sme biti manja od 0,25 kW po 1 kg mase.

Član 9

Ručke motornih testera moraju biti odgovarajućih dimenzija i izrađene od materijala ili obložene materijalom koji sprečava klizanje ruke po njima, odnosno obezbeđuje sigurno držanje.

Motorne testere koje imaju uređaj za zagrevanje ručki moraju biti opremljene i uređajem za isključivanje zagrevanja.

Član 10

Prednja ručka motorne testere mora da ima odgovarajući štitnik za ruku.

Štitnik prednje ručke može biti sastavni deo uređaja za kočenje lanca.

Zadnja ručka motorne testere mora imati odgovarajući štitnik ili mora biti tako oblikovana, da joj dovoljna širina donjeg dela ručke služi kao štitnik.

Član 11

Motorne testere moraju imati automatsko podmazivanje lanca i vodilice.

Pored automatskog, motorne testere mogu imati i ručno podmazivanje.

Član 12

Motorne testere kod kojih je oštećenje lančanika izraženo istrošenošću elemenata lančanika, veće od 0,5 mm ne smeju se upotrebljavati.

Motorna testera treba da ima navlaku za vodilicu.

Član 13

Motorne testere čija je snaga ispod 4 kW moraju imati kočnicu lanca.

Kočnica lanca mora biti konstruisana tako da može da zakoči lanac za najviše 0,1 s, računajući od momenta aktiviranja kočnice.

Kočnica lanca mora da zakoči lanac čim se na nju dejstvuje bez obzira što je dejstvo na kočnicu bilo trenutno i što je prestalo.

Kočnica lanca mora biti konstruisana tako da se može aktivirati silom manjom od 70 N, a da ne dejstvuje ako se na nju dejstvuje silom manjom od 30 N.

Član 14

Rastojanje štitnika leve ruke koji aktivira kočnicu od ručke ne sme biti manje od 60 mm, ni veće od 70 mm.

Dužina dela štitnika koji je paralelan sa hvatištem ručke kada je motorna testera u normalnom položaju, mora biti najmanje 13 cm.

Nadvišenje štitnika leve ruke iznad ručke, kada kočnica nije aktivirana, mora biti najmanje 20 mm.

Štitnik leve ruke izrađen od cevi, mora imati najmanje dva reda cevi koje su međusobno paralelno postavljene.

Član 15

Uređaj za pokretanje motora mora da je konstruisan tako da pri pravilnoj upotrebi ne može doći do povrede ruku.

Član 16

Uređaj za davanje gasa mora biti konstruisan tako da se lanac automatski isključi čim prestane dejstvo na oroz za gas.

Motorna testera mora imati osigurač oroza za gas koji omogućava davanje gasa samo ako se svrsishodno istovremeno dejstvuje i na kočnicu i na osigurač.

Član 17

Motorna testera mora imati uređaj za davanje polugasa radi stavljanja motora u pogon.

Uređaj iz stava 1. ovog člana mora biti tako postavljen da ne može doći do njegovog nekontrolisanog aktiviranja i mora se automatski isključiti čim se aktivira oroz za gas.

Član 18

Sva tri dela uređaja za davanje gasa moraju biti na dohvat desne ruke tako da radnik pri njihovom aktiviranju, odnosno davanju gasa može istovremeno sigurno držati motornu testeru u rukama.

Član 19

Osim uređaja određenih ovim pravilnikom motorna testera ne sme imati nikakvih drugih uređaja za fiksiranje leptira za gas u određenom položaju.

Član 20

Svi delovi motorne testere koji su pod visokim naponom moraju biti tako obloženi da pri upotrebi testere ne dođe do strujnog udara.

Član 21

Iskopčavanje lanca na osnovu smanjenja broja obrtaja mora biti efikasno.

Najmanji odnos broja obrtaja motora pri kome se lanac ukopčava i broja obrtaja motora na prazno pri kome se lanac iskopčava mora biti 1,25 s.

Član 22

Izduvni lonac mora biti konstruisan i postavljen tako da je radnik što manje izložen štetnom dejstvu izduvnih gasova u normalnim radnim uslovima.

Oko izduvnog lonca koji je bočno postavljen mora da se nalazi posebna obloga koja sprečava mogućnost da se radnik opeče dodirivanjem.

Delovi motorne testere koji u radu dostižu temperaturu od 80°C moraju biti zaštićeni tako da isključuju mogućnost nenamernog dodira.

Član 23

Sadržaj rezervoara za gorivo u normalnim uslovima rada mora biti toliki da se i kod najvećeg automatskog podmazivanja gorivo potroši pre nego sadržaj rezervoara za mazivo.

Rezervoar za gorivo mora biti konstruisan tako da ne dođe do pregrevanja goriva u njemu.

Član 24

Položaj otvora za punjenje rezervoara za gorivo i mazivo mora biti takav da je moguće lako punjenje, nezavisno od ostalih delova motorne testere.

Otvor i poklopac rezervoara za gorivo moraju se jasno razlikovati od otvora i poklopca rezervoara za mazivo.

Otvor rezervoara za gorivo ne sme biti manji od 20 mm u prečniku, a otvor rezervoara za mazivo ne sme biti manji od 15 mm u prečniku.

Član 25

Motorna testera mora da ima uređaj za zaustavljanje motora, odnosno prekid rada motora.

Uređaj za prekid rada motora mora da deluje momentalno, i mora biti konstruisan na principu preklopnika.

Položaj prekidača mora biti obeležen odgovarajućim oznakama.

Uređaj za prekid rada motora mora da bude postavljen tako da je na dohvatu ruke kada radnik drži motornu testeru u normalnom radnom položaju, i da se može aktivirati uz istovremeno sigurno držanje motorne testere.

Član 26

Nivo buke motorne testere pri rezanju, koji deluje na radnika, u toku radnog dana ne sme preći nivo buke određen u tabeli 1.

Tabela 1

Broj časova rezanja
testerom

Dozvoljen nivo buke motorne
testere u dB/A

8

90

6

 

92

 

4

 

95

 

3

 

97

 

2

 

100

 

1

   1/2

102

 

1

 

105

 

0

   1/2

110

 

Pod "nivoom buke motorne testere" u smislu ovog pravilnika podrazumeva se ukupna buka u dB/A pri rezanju sa nazivnim brojem obrtaja radilice motora određenog od strane proizvođača.

Član 27

Najviše dopuštene vrednosti vibracija motorne testere koje deluju na radnika u neprekidnom ili nepravilno prekidnom trajanju od 4 do 8 sati dnevno, određene su u tabeli 2.

Tabela 2

Područje učestanosti

Vrednost srednjih učestanosti
Hz

Ubrzanje vibracija
m s-2

1

2

3

 

6,4

0,8

 

8,0

 

0,8

 
 

10,0

 

0,8

 
 

12,5

 

0,8

 
 

16,0

 

0,8

 
 

20,0

 

1,0

 
 

25,0

 

1,3

 
 

20,0

 

1,0

 
 

40,0

 

2,0

 
 

50,0

 

2,5

 
 

63,0

 

3,2

 
 

80,0

 

4,0

 
 

100,0

 

5,0

 

tercno

125,0

 

6,3

 
 

160,0

 

8,0

 
 

200,0

 

10,0

 
 

250,0

 

12,5

 
 

315,0

 

16,0

 
 

400,0

 

20,0

 

tercno

500,0

 

25,0

 
 

630,0

 

32,0

 
 

800,0

 

40,0

 
 

1.000,0

 

50,0

 
 

0,8

 

1,4

 
 

16,0

 

1,4

 
 

31,5

 

2,7

 

oktavno

63,0

 

5,4

 
 

125,0

 

10,7

 
 

250,0

 

21,3

 
 

500,0

 

42,5

 
 

1.000,0

 

85,0

 

Dopuštene vrednosti vibracija iz stava 1. ovog člana mogu se uvećati korekcionim faktorom iz tabele 3, ako je vreme izlaganja vibracijama kraće od 8 sati i ako su pravilni vremenski razmaci bez vibracija.

Tabela 3

Vreme izlaganja vibracijama u toku radnog dana od 8 sati

Trajanje vremenskog razmaka bez vibracija u minutima po radnom satu

od 0 do 10

preko
10 do 20

preko
20 do 30

preko
30 do 40

preko 40

do 30 minuta

5

-

-

-

-

od 0,5 do 1 sata

4

-

-

-

-

od 1 do 2 sata

3

3

4

5

5

od 2 do 4 sata

2

2

3

4

5

od 4 do 8 sati

1

1

2

3

4

Član 28

U tehničkom uputstvu o rukovanju motornom testerom mora biti naznačeno najduže dopušteno vreme izlaganja buci i vibracijama.

Član 29

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu SFRJ".