ODLUKA

O NAČINU I USLOVIMA IDENTIFIKACIJE I PRAĆENJA RIZIKA USKLAĐENOSTI POSLOVANJA BANKE I UPRAVLJANJA TIM RIZIKOM

("Sl. glasnik RS", br. 86/2007 i 89/2007 - ispr.)

1. Ovom odlukom bliže se propisuju način i uslovi identifikacije i praćenja rizika usklađenosti poslovanja banke i upravljanja tim rizikom.

2. Rizik usklađenosti poslovanja banke nastaje kao posledica propuštanja usklađivanja poslovanja banke sa zakonom, podzakonskim aktima, internim aktima banke, procedurama o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma, kao i s pravilima struke, dobrim poslovnim običajima i poslovnom etikom banke, a posebno obuhvata rizik od sankcija regulatornog tela i od finansijskih gubitaka, kao i reputacioni rizik.

Rizik od sankcija regulatornog tela, u smislu ove odluke, nastaje ako banka u postupanju na način iz stava 1. ove tačke prouzrokuje nepravilnost u svom poslovanju čija posledica može biti preduzimanje mera prema banci pod uslovima i na način predviđen zakonom.

Rizik od finansijskih gubitaka, u smislu ove odluke, nastaje kao posledica iz svih rizika kojima je banka izložena u svom poslovanju, a naročito ako postupa na način iz stava 1. ove tačke, ali i zbog neodgovarajuće primene strategija i politika koje banka sprovodi, odnosno zbog upravljanja bankom koje dovodi do finansijskog gubitka u poslovanju banke po bilo kom osnovu.

Reputacioni rizik, u smislu ove odluke, nastaje ako banka postupanjem na način iz stava 1. ove tačke naruši svoj poslovni ugled i poverenje klijenta.

3. Radi stvaranja uslova za identifikaciju i praćenje rizika usklađenosti poslovanja banke i upravljanje tim rizikom - banka je dužna da obrazuje organizacionu jedinicu s delokrugom kontrole usklađenosti poslovanja banke (u daljem tekstu: Organizaciona jedinica).

4. Banka je dužna da svojim aktima naročito uredi:

- funkciju i odgovornost Organizacione jedinice i mere koje joj obezbeđuju nezavisnost;

- odnose Organizacione jedinice s drugim organizacionim jedinicama u banci u čijem su delokrugu upravljanje rizicima i unutrašnja revizija;

- pravo pristupa informacijama neophodnim za sprovođenje funkcije kontrole usklađenosti i, u skladu s dužnostima zaposlenih, saradnju u pružanju tih informacija;

- pravo rukovodioca Organizacione jedinice da nalaz sprovedene kontrole usklađenosti poslovanja iznese pred izvršni odbor banke i odbor za praćenje poslovanja banke, a, ako je potrebno, i pred upravnim odborom banke;

- pravo rukovodioca Organizacione jedinice da organima banke predloži angažovanje odgovarajućeg stručnjaka za istraživanje mogućih povreda usklađenosti poslovanja.

Banka je dužna da svojim aktima propiše obavezu da su filijale i drugi organizacioni oblici banke u inostranstvu dužni da poštuju propise i standarde zemlje domaćina, kao i da banku i Narodnu banku Srbije obaveštavaju o eventualnim razlikama u tim propisima u odnosu na domaće propise i o standardima koji se primenjuju.

5. Banka obrazuje Organizacionu jedinicu tako da njena veličina, organizaciona i kvalifikaciona struktura odgovaraju veličini banke, odnosno obimu i vrsti poslova koje banka obavlja, a broj i struktura zaposlenih u Organizacionoj jedinici treba da budu takvi da omogućavaju da se rizikom usklađenosti poslovanja banke upravlja efikasno.

Zaposleni u Organizacionoj jedinici treba da poseduju odgovarajuće kvalifikacije, znanje i iskustvo, kao i profesionalne i lične kvalitete, obavezni su da poznaju i prate izmene u zakonima, podzakonskim aktima i internim aktima banke, da poznaju pravila struke, dobre poslovne običaje i poslovnu etiku banke, kao i da poseduju znanje i sposobnost da procene njihovu međusobnu usklađenost i njihov uticaj na poslovanje banke.

Rukovodilac Organizacione jedinice daje preporuke rukovodstvu banke o potrebi usklađenosti poslovanja banke i obaveštava ih o novinama u toj oblasti.

Radi izvršavanja obaveza iz ove tačke, rukovodilac Organizacione jedinice i zaposleni u Organizacionoj jedinici dužni su da se redovno obučavaju i usavršavaju.

6. Rukovodilac Organizacione jedinice i zaposleni u Organizacionoj jedinici nezavisni su u svom radu i obavljaju isključivo poslove iz svog delokruga - izbegavajući moguće sukobe interesa u odnosu na druge zaposlene u banci i poslove koje oni obavljaju.

Radi obavljanja svojih poslova, zaposleni u Organizacionoj jedinici imaju pravo pristupa svim organizacionim delovima banke, kao i uvid u dokumente, odnosno informacije koji su im potrebni, a imaju pravo i da od svih zaposlenih u banci zahtevaju da im u razumnom roku pribave potrebne informacije i daju odgovarajuća obrazloženja.

7. Organizaciona jedinica je dužna da izradi program praćenja usklađenosti poslovanja banke, koji posebno sadrži metodologiju njenog rada, planirane aktivnosti, način i rokove izrade izveštaja, način provere te usklađenosti, kao i plan obuke zaposlenih u banci.

Program iz stava 1. ove tačke sadrži i obavezu uspostavljanja odgovarajućih i ažurnih procedura na nivou svih organizacionih jedinica banke, koje su usklađene sa zakonom, podzakonskim aktima i internim aktima banke, kao i s pravilima struke, dobrim poslovnim običajima i poslovnom etikom banke, i koje omogućavaju kontinuirano praćenje i merenje rizika usklađenosti poslovanja banke.

Pod metodologijom rada Organizacione jedinice podrazumeva se utvrđivanje i sprovođenje kontinuirane, odgovarajuće i efikasne kontrole usklađenosti poslovanja banke na način koji će omogućiti ukazivanje na postojeće i potencijalne rizike usklađenosti i na upravljanje tim rizicima radi ostvarivanja najviših standarda u poslovanju banke.

Program iz ove tačke rukovodilac Organizacione jedinice dostavlja izvršnom odboru banke i odboru za praćenje poslovanja banke. Ovaj program, kao i njegove naknadne izmene i dopune, usvaja upravni odbor banke, koji je odgovoran za efikasnost sprovođenja funkcije usklađenosti poslovanja banke.

8. Organizaciona jedinica redovno, u skladu sa programom praćenja usklađenosti poslovanja banke iz tačke 7. ove odluke, identifikuje i procenjuje rizike usklađenosti poslovanja banke, a najmanje jednom godišnje identifikuje i procenjuje glavne rizike poslovanja banke.

Organizaciona jedinica predlaže planove za upravljanje glavnim rizicima iz stava 1. ove tačke, o čemu najmanje jednom godišnje sastavlja izveštaj koji dostavlja izvršnom odboru i odboru za praćenje poslovanja banke (odboru za reviziju).

Izveštaj iz stava 2. ove tačke usvaja izvršni odbor banke - u roku od 15 dana od dana prijema ovog izveštaja i dostavlja ga upravnom odboru banke - u roku od pet dana od dana usvajanja tog izveštaja.

9. Ako se kontrolom usklađenosti poslovanja banke utvrde propusti, rukovodilac Organizacione jedinice odmah o tome pismeno obaveštava izvršni odbor banke i odbor za praćenje poslovanja banke.

10. Banka je dužna da funkciju kontrole usklađenosti svog poslovanja obavlja i razvija na način koji omogućava blagovremenu procenu rizika usklađenosti na svim organizacionim nivoima banke, uključujući i procenu nastanka ovog rizika pojavom novog bankarskog proizvoda, odnosno novom poslovnom praksom, odnosno dužna je da negativan uticaj ovih rizika na njeno poslovanje svede na najmanju moguću meru.

11. Banka je obavezna da za potrebe vršenja kontrole usklađenosti poslovanja, a radi blagovremenog pribavljanja tačnih i potpunih podataka, kao i potrebe za njihovom elektronskom obradom, Organizacionoj jedinici omogući pristup informacionom sistemu banke koji sadrži podatke o njenom poslovanju.

12. Banka je dužna da postojeće akte banke donete u skladu sa Odlukom o načinu i uslovima identifikacije i praćenja rizika usklađenosti poslovanja banke i upravljanja tim rizikom ("Službeni glasnik RS", broj 57/2006) uskladi sa odredbama ove odluke najkasnije do 31. decembra 2007. godine.

13. Danom primene ove odluke prestaje da važi Odluka o načinu i uslovima identifikacije i praćenja rizika usklađenosti poslovanja banke i upravljanja tim rizikom ("Službeni glasnik RS", broj 57/2006).

14. Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku RS", a primenjuje se od 1. oktobra 2007. godine.