PRAVILNIKO VAZDUHOPLOVNO-TEHNIČKOM OSOBLJU ODRŽAVANJA VAZDUHOPLOVA("Sl. glasnik RS", br. 98/2007) |
Ovim pravilnikom propisuju se način sticanja, izdavanja, obnavljanja i produžavanja dozvole za održavanje vazduhoplova i ovlašćenja iz te dozvole, programi obuke, provera i utvrđivanje stručne obučenosti, kao i uslovi koje mora da ispuni vazduhoplovno-tehničko osoblje održavanja vazduhoplova i komponenti vazduhoplova u organizaciji za održavanje, ovlašćenoj u skladu sa JAR-145.
Ovaj pravilnik odnosi se na vazduhoplovno-tehničko osoblje održavanja vazduhoplova koje je ovlašćeno za izdavanje uverenja o izvršenim radovima od strane Direktorata civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije i koje ispunjava uslove koji su dati u zahtevima Zajedničkih vazduhoplovnih vlasti - JAR-66.
Dopunski uslovi za primenu JAR-66 u Republici Srbiji koji se odnose na konverziju nacionalnih kvalifikacija dati su u Prilogu 1, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Dozvole i ovlašćenja koja su izdata od strane Direktorata civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije pre početka primene ovog pravilnika važiće do zamene u odgovarajuće JAR-66 dozvole za održavanje vazduhoplova, a nove dozvole se neće izdavati.
Danom početka primene ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o vazduhoplovno-tehničkom osoblju održavanja vazduhoplova (YU JAR-66) ("Službeni glasnik Republike Srbije", broj 41/2006).
Ovaj pravilnik stupa na snagu danom objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Ovaj prilog sadrži dopunske uslove propisane od strane Direktorata civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije za primenu JAR-66 u Republici Srbiji.
KONVERZIJA NACIONALNIH KVALIFIKACIJA
Cilj konverzijskog izveštaja je da prikaže u koje se kategorije/podkategorije JAR-66 dozvole, mogu prevesti nacionalne dozvole vazduhoplovnog mehaničara, koja ograničenja se moraju upisati u njih, kao i načini otklanjanja tih ograničenja.
Predmet konverzijskog izveštaja su važeće dozvole vazduhoplovnih mehaničara izdate na osnovu Pravilnika o stručnoj spremi, stručnoj obuci, ispitima, dozvolama i ovlašćenjima vazduhoplovno-tehničkog osoblja i vazduhoplovno-tehničkog osoblja tehničke pripreme ("Službeni list SFRJ", br. 35/87, 8/89 i "Službeni list SRJ", broj 11/93 - u daljem tekstu: Pravilnik).
Na osnovu člana 4. navedenog Pravilnika se izdaju sledeće dozvole vazduhoplovnih mehaničara:
1. za obnovu vazduhoplova, motora, elise i opreme vazduhoplova (tip I),
2. za održavanje vazduhoplova, motora, elise i opreme vazduhoplova (tip II).
Shodno članu 17. Pravilnika imalac dozvole vazduhoplovnog mehaničara tip I može da vrši sledeće poslove:
- obnovu vazduhoplova, motora, elise i opreme vazduhoplova, velike opravke i velike izmene na vazduhoplovu, motoru, elisi i opremi vazduhoplova i funkcionalne provere na probnom stolu i na vazduhoplovu određenog tipa, a svojim potpisom potvrđuje da su ti radovi propisno izvršeni.
Imalac dozvole vazduhoplovnog mehaničara tip II može da vrši sledeće poslove:
- servisne preglede (pretpoletni, međuletni i dnevni), periodične preglede, zamene odobrenih delova i opreme vazduhoplova, sa vršenjem funkcionalnih proba, male opravke i male izmene na vazduhoplovu, motoru, elisi i opremi vazduhoplova i preventivno održavanje vazduhoplova, a svojim potpisom potvrđuje da su ti radovi propisno izvršeni.
Vazduhoplovni mehaničari sa dozvolom tip I i tip II, mogu nastaviti da koriste svoja stečena prava i obavljaju obim poslova koji je propisan u članu 17. navedenog pravilnika u organizacijama ovlašćenim po JAR-145, do 1. juna 2011. godine.
Zahtev za konverziju dozvole vazduhoplovnog mehaničara mora biti učinjen na obrascu br. 19 (Form 19) iz Dodatka V na JAR-66.
Uz zahtev za konverziju podnosilac zahteva mora dostaviti Direktoratu civilnog vazduhoplovstva:
1. dokaz o posedovanju nacionalne dozvole vazduhoplovnog mehaničara;
2. dokaz o odgovarajućoj školskoj spremi;
3. dokaze o tome da je u organizaciji ovlašćenoj od strane vazduhoplovnih vlasti države članice ICAO završio kurs teorijske obuke iz sledećih modula iz Dodatka I na JAR-66:
modul 9. Ljudski faktor i ograničenja,
modul 10. Vazduhoplovni propisi i
modul 18. Stručni engleski jezik.
Podnosioci zahteva koji su u toku svog školovanja za sticanje četvrtog stepena stručne spreme vazduhoplovnog smera imali engleski kao strani jezik biće oslobođeni uslova iz modula 18.
Konverzija nacionalnih dozvola u JAR-66 dozvole će biti sprovedena na osnovu Tabele 1.
Sva ovlašćenja po tipu vazduhoplova koja su na dan stupanja na snagu ovog pravilnika upisana u važeću dozvolu vazduhoplovnog mehaničara, biće konvertovana u JAR-66 dozvolu, bez polaganja dodatnih ispita. Ako je ovlašćenje za tip vazduhoplova izdato sa ograničenjem, ograničenje će biti preneto u JAR-66 dozvolu.
Na osnovu sprovedenog postupka, podnosiocu zahteva koji ispunjava uslove izdaje se JAR-66 dozvola sa upisanim limitacijama iz kolone br. 6. prikazane tabele.
Za uklanjanje limitacija imalac JAR-66 dozvole ili kandidat za njeno sticanje mora dostaviti dokaze o tome da je u organizaciji ovlašćenoj po JAR-147 položio sve predmete module iz Dodatka I na JAR-66 koji su navedeni u koloni br. 7. Tabele 1.
Tabela 1.
Nacionalna |
Specijalnost |
Ovlašćenje |
JAR-66 |
Tip |
Limitacije |
Način uklanjanja limitacija |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|||
ICAO tip I |
AMS |
avion sa turbinskom pogonskom grupom |
B1.1/A1 |
iz nacionalne dozvole |
1. Sistemi za napajanje i distribuciju električne energije |
Limitacija 1. M3; M4; M11A (11.5; 11.6; 11.7b; 11.8; 11.14; 11.18.) |
|||
2. Zamena komponenata avionike (LRU) |
Limitacija 2. M5 |
||||||||
ICAO tip I |
AMS |
avion sa klipnom pogonskom grupom |
B1.2/A2 |
iz nacionalne dozvole |
1. Sistemi za napajanje i distribuciju električne energije |
Limitacija 1. M3; M4; M11B (11.5; 11.6; 11.7b; 11.8; 11.14.) |
|||
2. Zamena komponenata avionike (LRU) |
Limitacija 2. M5 |
||||||||
ICAO tip I |
HMS |
helikopter sa turbinskom pogonskom grupom |
B1.3/A3 |
iz nacionalne dozvole |
1. Licenca izdata na osnovu ovlašćenja za tip. |
Limitacija 1. M12 |
|||
2. Sistemi za napajanje i distribuciju električne energije |
Limitacija 2. M3; M4; M12 (12.7, 12.8, 12.9, 12.10, 12.15) |
||||||||
3. Zamena komponenata avionike (LRU) |
Limitacija 3. M5 |
||||||||
ICAO tip I |
HMS |
helikopter sa klipnom pogonskom grupom |
B1.4/A4 |
iz nacionalne dozvole |
1. Licenca izdata na osnovu ovlašćenja za tip. |
Limitacija 1. M12 |
|||
2. Sistemi za napajanje i distribuciju električne energije |
Limitacija 2. M3; M4; M12 (12.7, 12.8, 12.9, 12.10, 12.15) |
||||||||
3. Zamena komponenata avionike (LRU) |
Limitacija 3. M5 |
||||||||
ICAO tip I |
AMS |
Struktura |
B1.1/A1 |
iz nacionalne dozvole sa ograničenjem za strukturu po tipu |
1. Sistemi za napajanje i distribuciju električne energije |
Limitacija 1. M3; M4; M11A (11.5; 11.6; 11.7b; 11.8; 11.14; 11.18.) |
|||
2. Zamena komponenata avionike (LRU) |
Limitacija 2. M5 |
||||||||
3. Motor |
Limitacija 3. M15. |
||||||||
ICAO tip I |
AMS |
Motor |
B1.1/A1 |
iz nacionalne dozvole sa ograničenjem za motor po tipu |
1. Sistemi za napajanje i distribuciju električne energije |
Limitacija 1. M3; M4; M11A (11.5; 11.6; 11.7b; 11.8; 11.14; 11.18.) |
|||
2. Zamena komponenata avionike (LRU) |
Limitacija 2. M5 |
||||||||
ICAO tip I |
IRE |
|
B2 |
iz nacionalne dozvole |
Bez limitacija |
Bez ispita |
|||
ICAO tip I |
AMS |
vazduhoplovno-tehnički kontrolor |
C |
iz nacionalne dozvole |
Bez limitacija |
Bez ispita |
|||
ICAO tip I |
IRE |
vazduhoplovno-tehnički kontrolor |
C |
iz nacionalne dozvole |
Bez limitacija |
Bez ispita |