PRAVILNIK
O VAZDUHOPLOVNO-TEHNIČKOM OSOBLJU ODRŽAVANJA VAZDUHOPLOVA

("Sl. glasnik RS", br. 98/2007)

Član 1

Ovim pravilnikom propisuju se način sticanja, izdavanja, obnavljanja i produžavanja dozvole za održavanje vazduhoplova i ovlašćenja iz te dozvole, programi obuke, provera i utvrđivanje stručne obučenosti, kao i uslovi koje mora da ispuni vazduhoplovno-tehničko osoblje održavanja vazduhoplova i komponenti vazduhoplova u organizaciji za održavanje, ovlašćenoj u skladu sa JAR-145.

Član 2

Ovaj pravilnik odnosi se na vazduhoplovno-tehničko osoblje održavanja vazduhoplova koje je ovlašćeno za izdavanje uverenja o izvršenim radovima od strane Direktorata civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije i koje ispunjava uslove koji su dati u zahtevima Zajedničkih vazduhoplovnih vlasti - JAR-66.

Dopunski uslovi za primenu JAR-66 u Republici Srbiji koji se odnose na konverziju nacionalnih kvalifikacija dati su u Prilogu 1, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Član 3

Dozvole i ovlašćenja koja su izdata od strane Direktorata civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije pre početka primene ovog pravilnika važiće do zamene u odgovarajuće JAR-66 dozvole za održavanje vazduhoplova, a nove dozvole se neće izdavati.

Član 4

Danom početka primene ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o vazduhoplovno-tehničkom osoblju održavanja vazduhoplova (YU JAR-66) ("Službeni glasnik Republike Srbije", broj 41/2006).

Član 5

Ovaj pravilnik stupa na snagu danom objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

PRILOG 1

 

OPŠTE

Ovaj prilog sadrži dopunske uslove propisane od strane Direktorata civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije za primenu JAR-66 u Republici Srbiji.

KONVERZIJA NACIONALNIH KVALIFIKACIJA

Cilj

Cilj konverzijskog izveštaja je da prikaže u koje se kategorije/podkategorije JAR-66 dozvole, mogu prevesti nacionalne dozvole vazduhoplovnog mehaničara, koja ograničenja se moraju upisati u njih, kao i načini otklanjanja tih ograničenja.

Predmet

Predmet konverzijskog izveštaja su važeće dozvole vazduhoplovnih mehaničara izdate na osnovu Pravilnika o stručnoj spremi, stručnoj obuci, ispitima, dozvolama i ovlašćenjima vazduhoplovno-tehničkog osoblja i vazduhoplovno-tehničkog osoblja tehničke pripreme ("Službeni list SFRJ", br. 35/87, 8/89 i "Službeni list SRJ", broj 11/93 - u daljem tekstu: Pravilnik).

Na osnovu člana 4. navedenog Pravilnika se izdaju sledeće dozvole vazduhoplovnih mehaničara:

1. za obnovu vazduhoplova, motora, elise i opreme vazduhoplova (tip I),

2. za održavanje vazduhoplova, motora, elise i opreme vazduhoplova (tip II).

Obim poslova

Shodno članu 17. Pravilnika imalac dozvole vazduhoplovnog mehaničara tip I može da vrši sledeće poslove:

- obnovu vazduhoplova, motora, elise i opreme vazduhoplova, velike opravke i velike izmene na vazduhoplovu, motoru, elisi i opremi vazduhoplova i funkcionalne provere na probnom stolu i na vazduhoplovu određenog tipa, a svojim potpisom potvrđuje da su ti radovi propisno izvršeni.

Imalac dozvole vazduhoplovnog mehaničara tip II može da vrši sledeće poslove:

- servisne preglede (pretpoletni, međuletni i dnevni), periodične preglede, zamene odobrenih delova i opreme vazduhoplova, sa vršenjem funkcionalnih proba, male opravke i male izmene na vazduhoplovu, motoru, elisi i opremi vazduhoplova i preventivno održavanje vazduhoplova, a svojim potpisom potvrđuje da su ti radovi propisno izvršeni.

Primena

Vazduhoplovni mehaničari sa dozvolom tip I i tip II, mogu nastaviti da koriste svoja stečena prava i obavljaju obim poslova koji je propisan u članu 17. navedenog pravilnika u organizacijama ovlašćenim po JAR-145, do 1. juna 2011. godine.

Uslovi

Zahtev za konverziju dozvole vazduhoplovnog mehaničara mora biti učinjen na obrascu br. 19 (Form 19) iz Dodatka V na JAR-66.

Uz zahtev za konverziju podnosilac zahteva mora dostaviti Direktoratu civilnog vazduhoplovstva:

1. dokaz o posedovanju nacionalne dozvole vazduhoplovnog mehaničara;

2. dokaz o odgovarajućoj školskoj spremi;

3. dokaze o tome da je u organizaciji ovlašćenoj od strane vazduhoplovnih vlasti države članice ICAO završio kurs teorijske obuke iz sledećih modula iz Dodatka I na JAR-66:

modul 9. Ljudski faktor i ograničenja,

modul 10. Vazduhoplovni propisi i

modul 18. Stručni engleski jezik.

Podnosioci zahteva koji su u toku svog školovanja za sticanje četvrtog stepena stručne spreme vazduhoplovnog smera imali engleski kao strani jezik biće oslobođeni uslova iz modula 18.

Konverzija nacionalnih dozvola u JAR-66 dozvole će biti sprovedena na osnovu Tabele 1.

Kvalifikacije za tip

Sva ovlašćenja po tipu vazduhoplova koja su na dan stupanja na snagu ovog pravilnika upisana u važeću dozvolu vazduhoplovnog mehaničara, biće konvertovana u JAR-66 dozvolu, bez polaganja dodatnih ispita. Ako je ovlašćenje za tip vazduhoplova izdato sa ograničenjem, ograničenje će biti preneto u JAR-66 dozvolu.

Ograničenja

Na osnovu sprovedenog postupka, podnosiocu zahteva koji ispunjava uslove izdaje se JAR-66 dozvola sa upisanim limitacijama iz kolone br. 6. prikazane tabele.

Za uklanjanje limitacija imalac JAR-66 dozvole ili kandidat za njeno sticanje mora dostaviti dokaze o tome da je u organizaciji ovlašćenoj po JAR-147 položio sve predmete module iz Dodatka I na JAR-66 koji su navedeni u koloni br. 7. Tabele 1.

Tabela 1.

   Nacionalna   
dozvola

Specijalnost

Ovlašćenje

 

   JAR-66   

Tip

 

Limitacije

 

Način uklanjanja limitacija

1

2

3

 

4

5

 

6

 

7

ICAO tip I
ICAO tip II

AMS

avion sa turbinskom pogonskom grupom

 

B1.1/A1

iz nacionalne dozvole

 

1. Sistemi za napajanje i distribuciju električne energije

 

Limitacija 1. M3; M4; M11A (11.5; 11.6; 11.7b; 11.8; 11.14; 11.18.)

2. Zamena komponenata avionike (LRU)

 

Limitacija 2. M5

ICAO tip I
ICAO tip II

AMS

avion sa klipnom pogonskom grupom

 

B1.2/A2

iz nacionalne dozvole

 

1. Sistemi za napajanje i distribuciju električne energije

 

Limitacija 1. M3; M4; M11B (11.5; 11.6; 11.7b; 11.8; 11.14.)

2. Zamena komponenata avionike (LRU)

 

Limitacija 2. M5

ICAO tip I
ICAO tip II

HMS

helikopter sa turbinskom pogonskom grupom

 

B1.3/A3

iz nacionalne dozvole

 

1. Licenca izdata na osnovu ovlašćenja za tip.

 

Limitacija 1. M12

2. Sistemi za napajanje i distribuciju električne energije

 

Limitacija 2. M3; M4; M12 (12.7, 12.8, 12.9, 12.10, 12.15)

3. Zamena komponenata avionike (LRU)

 

Limitacija 3. M5

ICAO tip I
ICAO tip II

HMS

helikopter sa klipnom pogonskom grupom

 

B1.4/A4

iz nacionalne dozvole

 

1. Licenca izdata na osnovu ovlašćenja za tip.

 

Limitacija 1. M12

2. Sistemi za napajanje i distribuciju električne energije

 

Limitacija 2. M3; M4; M12 (12.7, 12.8, 12.9, 12.10, 12.15)

3. Zamena komponenata avionike (LRU)

 

Limitacija 3. M5

ICAO tip I
ICAO tip II

AMS

Struktura

 

B1.1/A1

iz nacionalne dozvole sa ograničenjem za strukturu po tipu

 

1. Sistemi za napajanje i distribuciju električne energije

 

Limitacija 1. M3; M4; M11A (11.5; 11.6; 11.7b; 11.8; 11.14; 11.18.)

2. Zamena komponenata avionike (LRU)

 

Limitacija 2. M5

3. Motor

 

Limitacija 3. M15.

ICAO tip I
ICAO tip II

AMS

Motor

 

B1.1/A1

iz nacionalne dozvole sa ograničenjem za motor po tipu

 

1. Sistemi za napajanje i distribuciju električne energije

 

Limitacija 1. M3; M4; M11A (11.5; 11.6; 11.7b; 11.8; 11.14; 11.18.)

2. Zamena komponenata avionike (LRU)

 

Limitacija 2. M5

ICAO tip I
ICAO tip II

IRE

 

 

B2

iz nacionalne dozvole

 

Bez limitacija

 

Bez ispita

ICAO tip I
ICAO tip II

AMS

vazduhoplovno-tehnički kontrolor

 

C

iz nacionalne dozvole

 

Bez limitacija

 

Bez ispita

ICAO tip I
ICAO tip II

IRE

vazduhoplovno-tehnički kontrolor

 

C

iz nacionalne dozvole

 

Bez limitacija

 

Bez ispita