PRAVILNIKO NASTAVNOM PLANU I PROGRAMU OGLEDA ZA OBRAZOVNE PROFILE KONFEKCIONAR TEKSTILA I MODELAR ODEĆE("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 16/2006 i 19/2007) |
Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program ogleda za obrazovne profile konfekcionar tekstila i modelar odeće, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Program ogleda iz člana 1. ovog pravilnika ostvaruje se u skladu sa:
1. Pravilnikom o planu i programu obrazovanja i vaspitanja za zajedničke predmete u stručnim i umetničkim školama ("Službeni glasnik SRS - Prosvetni glasnik", broj 6/90 i "Prosvetni glasnik", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/02, 5/03, 10/03, 24/04, 3/05 i 6/05), iz sledećih predmeta:
- srpski jezik i književnost,
- srpski jezik kao nematernji jezik,
- jezik nacionalnih manjina,
- engleski jezik,
- ruski jezik,
- francuski jezik,
- nemački jezik,
- fizičko vaspitanje,
- računarstvo i informatika,
- ekologija,
- sociologija,
- filozofija i
- građansko vaspitanje.
2. Pravilnikom o nastavnom planu i programu ogleda italijanskog jezika kao drugog stranog jezika za gimnaziju ("Prosvetni glasnik", broj 4/01).
3. Pravilnikom o nastavnom planu i programu predmeta Verska nastava za srednje škole ("Prosvetni glasnik", br. 6/03, 23/04 i 9/05).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".
NASTAVNI PLAN I PROGRAM OGLEDA
Područje rada: TEKSTILSTVO I KOŽARSTVO
Obrazovni profili: MODELAR ODEĆE - ogled
Trajanje obrazovanja: četiri godine
Cilj ogleda:
Unapređenje kvaliteta i osavremenjivanje obrazovno-vaspitnog rada kroz:
- uvođenje u svakodnevnu nastavnu praksu savremenih i efikasnih metoda rada sa učenicima;
- uvođenje timskog rada u ostvarivanje programa i zajedničko praćenje efekata obrazovanja;
- uvođenje novog nastavnog plana i programa u cilju ostvarivanja ishoda stručnog obrazovanja i obrazovanja uopšte - formiranja stručnjaka za izradu prototipova odevnih predmeta (modelar odeće) i za izradu odevnih predmeta (konfekcionar tekstila);
- povećanje fonda časova vežbi radi uspešnog ostvarivanja ciljeva obrazovanja za ovaj obrazovni profil;
- uspostavljanje višeg nivoa korelacije nastavnih sadržaja;
- uvođenje preduzetništva u nastavni program radi razvijanja preduzetničkog duha kod učenika;
- izradu kriterijuma ocenjivanja i definisanje standarda ocenjivanja učenika;
- priprema novog koncepta udžbenika;
- proveru koncepta stručne mature.
Uvođenje organizacionih novina:
- prilagođavanje organizacije nastavnog procesa u školi, u okviru godišnjeg fonda časova, a u skladu sa očekivanim ishodima stručnog obrazovanja i uslovima rada u školi i na radnom mestu;
- nastavni sadržaji su organizovani modularno za pojedine opštestručne i sve stručne predmete;
- moduli se realizuju kroz teorijsku nastavu, vežbe i praktičnu nastavu.
Očekivani ishodi ogleda
Brzo adaptiranje učenika na uslove rada.
Unapređen i kvalitetan obrazovno-vaspitni rad kroz:
- efikasnije i podsticajnije metode rada sa učenicima primenjene u svakodnevnoj obrazovnoj praksi;
- efikasnije usvajanje generativnih, transfernih i funkcionalnih znanja i veština, relevantnih za buduću profesiju kao rezultat modularnog pristupa;
- ocenjivanje učenika u odnosu na očekivane ishode;
- razvijanje sistema praćenja ostvarenosti nastavnog programa na nivou škole i na nivou Republike.
Trajanje ogleda
Ogled se sprovodi od 1. septembra 2006. godine kroz najmanje tri generacije upisanih učenika. Odluku o prestanku ogleda doneće, nakon procene rezultata, ministar prosvete i sporta.
Način ostvarivanja ogleda
Ogled se ostvaruje na osnovu ovog nastavnog plana i programa.
Obuka za nastavnike srednjih stručnih škola u kojima se ostvaruje program ovog ogleda, organizuje se u sledećim oblastima koje su bitne za unapređenje kvaliteta obrazovnog rada:
- nova koncepcija obrazovanja (usmerenost na ciljeve i ishode obrazovanja, modularni pristup u obrazovanju);
- priprema škole za uvođenje ogleda;
- stručno usavršavanje nastavnika za primenu novih nastavnih metoda;
- stručno usavršavanje nastavnika za primenu različitih metoda ocenjivanja;
- stručno usavršavanje nastavnika u okviru matične struke.
Nastavnici srednjih stručnih škola će u okviru obrazovno - vaspitnog rada primenjivati metode rada i ocenjivanja za koje su obučavani na seminarima.
U okviru Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja i stručnih aktiva Zajednice tekstilnih i kožarskih škola Srbije biće izdvojene ključne teme u okviru kojih je potrebno stručno usavršavanje nastavnika.
Stručni timovi u školama i na nivou Republike će sarađivati na horizontalnom i vertikalnom povezivanju nastavnih sadržaja kako sa autorskim timom, tako i sa predstavnicima privrede.
Planirana je izrada testova sa zajedničkim sadržajima i zajednički postavljenim kriterijumima od strane stručnih timova koji će se formirati pri Zavodu za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centru za stručno i umetničko obrazovanje.
Način polaganja maturskog ispita biće propisan posebnim podzakonskim aktom.
Uslovi ostvarivanja programa ogleda
Ogled će se ostvarivati u uslovima svakodnevnog obrazovno - vaspitnog rada u školama.
Njegovo ostvarivanje podrazumeva uključenost i saradnju nastavnika i pomoćnih nastavnika u okviru stručnih timova i stručnih organa u školama.
Vrsta stručne spreme nastavnika i pomoćnih nastavnika za ostvarivanje oglednog programa propisana je posebnim pravilnikom.
Ministarstvo prosvete i sporta, Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja će u skladu sa svojim mogućnostima i ovlašćenjima pružati podršku ostvarivanju oglednog nastavnog programa.
Praćenje i vrednovanje ogleda
Praćenje i vrednovanje ogleda obavljaće Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i prosvetni savetnik, a na osnovu posebnog uputstva za praćenje realizacije oglednih programa.
Primena ogleda će biti praćena najmanje dva puta u toku školske godine.
Na kraju školske godine, na osnovu različitih upitnika i izveštaja, biće ispitani ishodi obrazovno - vaspitnog rada, adekvatnost ocenjivanja, mišljenja učenika i nastavnika.
Rezultati ogleda biće objavljeni na način dostupan široj stručnoj javnosti.
CILJEVI I OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA
za obrazovni profil - KONFEKCIONAR TEKSTILA - ogled
CILJEVI STRUČNOG |
OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA |
||
znanja |
veštine |
radne kompetencije |
|
|
|
|
|
za obrazovni profil - MODELAR ODEĆE - ogled
CILJEVI STRUČNOG |
OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA |
||
znanja |
veštine |
radne kompetencije |
|
|
|
|
|
I NASTAVNI PLAN
Nedeljni i godišnji fond časova obaveznih i izbornih predmeta
za obrazovni profil - KONFEKCIONAR TEKSTILA - ogled
|
I RAZRED |
II RAZRED |
III RAZRED |
IV RAZRED |
UKUPNO |
|||||
nedeljno |
godiš. |
nedeljno |
godiš. |
nedeljno |
godiš. |
nedeljno |
godiš. |
nedeljno |
godiš. |
|
A: OPŠTEOBRAZOVNI PREDMETI |
13 |
481 |
8 |
296 |
8 |
296 |
8 |
272 |
37 |
1345 |
1a. Srpski jezik i književnost |
2 |
74 |
2 |
74 |
2 |
74 |
2 |
68 |
10 |
290 |
1b. Srpski jezik kao nematernji jezik |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. __________ jezik i književnost |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Strani jezik |
2 |
74 |
2 |
74 |
2 |
74 |
2 |
68 |
8 |
290 |
4. Fizičko vaspitanje |
2 |
74 |
2 |
74 |
2 |
74 |
2 |
68 |
8 |
290 |
5. Matematika |
2 |
74 |
2 |
74 |
2 |
74 |
2 |
68 |
8 |
290 |
6. Računarstvo i informatika |
2 |
74 |
|
|
|
|
|
|
2 |
74 |
7. Istorija |
2 |
74 |
|
|
|
|
|
|
2 |
74 |
8. Ekologija |
1 |
37 |
|
|
|
|
|
|
1 |
37 |
B: OPŠTESTRUČNI PREDMETI |
4 |
148 |
4 |
148 |
2 |
74 |
4 |
136 |
14 |
506 |
Tekstilni materijali |
4 |
148 |
4 |
148 |
|
|
|
|
8 |
296 |
Estetsko oblikovanje |
|
|
|
|
2 |
74 |
2 |
68 |
4 |
142 |
Preduzetništvo |
|
|
|
|
|
|
2 |
68 |
2 |
68 |
V: STRUČNI PREDMETI |
10 |
370 |
15 |
555 |
18 |
666 |
16 |
544 |
59 |
2135 |
1. Tehnologija odeće |
2 |
74 |
2 |
74 |
3 |
111 |
3 |
102 |
10 |
361 |
2. Konstrukcija odeće |
2 |
74 |
3 |
111 |
3 |
111 |
3 |
102 |
11 |
398 |
3. Praktična nastava |
6 |
222 |
10 |
370 |
12 |
444 |
10 |
340 |
38 |
1376 |
G: IZBORNI PREDMETI |
3 |
111 |
3 |
111 |
3 |
111 |
3 |
102 |
12 |
435 |
1. Građansko vaspitanje/Verska nastava |
1 |
37 |
1 |
37 |
1 |
37 |
1 |
34 |
4 |
145 |
2. Izborne grupe predmeta |
2 |
74 |
2 |
74 |
2 |
74 |
2 |
68 |
8 |
290 |
Ukupno: A + B + V + G |
30 |
1110 |
30 |
1110 |
31 |
1147 |
31 |
1054 |
122 |
4421 |
Broj časova po predmetima dat je na nedeljnom nivou kao zbir časova teorije i vežbi, a prema programu predmeta.
Blok nastava se prikazuje u ukupnom zbiru na godišnjem nivou za odgovarajući predmet u okviru koga se realizuje, a prema programu predmeta.
Nedeljni i godišnji fond časova obaveznih i izbornih predmeta
za obrazovni profil - MODELAR ODEĆE - ogled
|
I RAZRED |
II RAZRED |
III RAZRED |
IV RAZRED |
UKUPNO |
|||||
nedeljno |
godiš. |
nedeljno |
godiš. |
nedeljno |
godiš. |
nedeljno |
godiš. |
nedeljno |
godiš. |
|
A: OPŠTEOBRAZOVNI PREDMETI |
13 |
481 |
8 |
296 |
8 |
296 |
8 |
272 |
37 |
1345 |
1a. Srpski jezik i književnost |
2 |
74 |
2 |
74 |
2 |
74 |
2 |
68 |
10 |
290 |
1b. Srpski jezik kao nematernji jezik |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. __________ jezik i književnost |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Strani jezik |
2 |
74 |
2 |
74 |
2 |
74 |
2 |
68 |
8 |
290 |
4. Fizičko vaspitanje |
2 |
74 |
2 |
74 |
2 |
74 |
2 |
68 |
8 |
290 |
5. Matematika |
2 |
74 |
2 |
74 |
2 |
74 |
2 |
68 |
8 |
290 |
6. Računarstvo i informatika |
2 |
74 |
|
|
|
|
|
|
2 |
74 |
7. Istorija |
2 |
74 |
|
|
|
|
|
|
2 |
74 |
8. Ekologija |
1 |
37 |
|
|
|
|
|
|
1 |
37 |
B: OPŠTESTRUČNI PREDMETI |
6 |
222 |
6 |
222 |
2 |
74 |
4 |
136 |
18 |
654 |
1. Tekstilni materijali |
4 |
148 |
4 |
148 |
|
|
|
|
8 |
296 |
2. Crtanje i slikanje |
2 |
74 |
2 |
74 |
|
|
|
|
4 |
148 |
3. Estetsko oblikovanje |
|
|
|
|
2 |
74 |
2 |
68 |
4 |
142 |
4. Preduzetništvo |
|
|
|
|
|
|
2 |
68 |
2 |
68 |
V: STRUČNI PREDMETI |
8 |
296 |
13 |
481 |
17 |
629 |
15 |
510 |
53 |
1916 |
1. Tehnologija odeće |
|
|
2 |
74 |
2 |
74 |
2 |
68 |
6 |
216 |
2. Konstrukcija i modelovanje odeće |
3 |
111 |
6 |
222 |
9 |
333 |
7 |
238 |
25 |
904 |
3. Praktična nastava |
5 |
185 |
5 |
185 |
6 |
222 |
6 |
204 |
22 |
796 |
G: IZBORNI PREDMETI |
3 |
111 |
3 |
111 |
3 |
111 |
3 |
102 |
12 |
435 |
- Građansko vaspitanje/Verska nastava |
1 |
37 |
1 |
37 |
1 |
37 |
1 |
34 |
4 |
145 |
- Izborne grupe predmeta |
2 |
74 |
2 |
74 |
2 |
74 |
2 |
68 |
8 |
290 |
Ukupno: A + B + V + G |
30 |
1110 |
30 |
1110 |
30 |
1110 |
30 |
1020 |
120 |
4350 |
Fond časova izbornih predmeta po razredima
za oba obrazovna profila:
G: IZBORNI PREDMETI |
I |
II |
III |
IV |
Izborni predmet predviđen Zakonom |
||||
1. Građansko vaspitanje / Verska nastava |
1 |
1 |
1 |
1 |
Izborni predmeti predviđeni Programom ogleda |
2 |
2 |
2 |
2 |
1. Italijanski jezik |
2 |
2 |
2 |
2 |
2. Fizika |
2 |
2 |
|
|
3. Hemija |
2 |
2 |
2 |
2 |
4. Geografija u tekstilstvu |
|
2 |
2 |
2 |
5. Dizajn odeće |
|
|
2 |
2 |
6. Sociologija |
|
|
2 |
|
7. Filozofija |
|
|
|
2 |
Izborna nastava sastoji se svake školske godine iz tri časa i to:
- 1 čas nedeljno tokom školske godine izbornog predmeta predviđenog Zakonom: Građansko vaspitanje ili Verska nastava;
- 2 časa nedeljno jednog izbornog predmeta predviđenog Programom ogleda.
Lista izbornih predmeta nije konačna i može se dopuniti na predlog škole koja sprovodi ogled, programom koji je prethodno objavilo Ministarstvo prosvete i sporta.
Izborna nastava ostvaruje se iz onih predmeta za koji se izjasni najmanje 30 % učenika oglednog odeljenja.
Ocena izbornih predmeta predviđenih Programom ogleda je numerička i ulazi u prosek ocena na kraju godine.
Napomena o ostvarivanju programa izbornih predmeta:
Program nastavnog predmeta Italijanski jezik je razvojnog karaktera, te ga učenik može izabrati samo na početku školovanja. Ukoliko učenik odluči da tokom školovanja promeni izborni predmet, to može da učini na kraju školske godine i izbere nov predmet za sledeću školsku godinu.
Programi svih ostalih izbornih predmeta se mogu birati samo jednom u toku školovanja.
Ostvarivanje programa ogleda:
Predviđen broj učenika u odeljenju je 20.
Nastava iz sledećih predmeta odvija se po grupama kroz vežbe (V), praktičnu nastavu (PN):
Obrazovni profil: KONFEKCIONAR TEKSTILA - ogled
razred |
predmet / modul |
godišnji fond časova |
broj učenika u grupi |
|
V |
PN |
|||
I |
Računarstvo i informatika |
74 |
|
10 |
Tekstilni materijali |
74 |
|
10 |
|
Konstrukcija odeće |
74 |
|
10 |
|
Praktična nastava |
|
222 |
10 |
|
II |
Tekstilni materijali |
74 |
|
10 |
Konstrukcija odeće |
111 |
|
10 |
|
Praktična nastava |
|
370 |
10 |
|
III |
Estetsko oblikovanje |
74 |
|
10 |
Tehnologija odeće |
37 |
|
10 |
|
Konstrukcija odeće |
111 |
|
|
|
Praktična nastava |
|
444 |
10 |
|
IV |
Estetsko oblikovanje |
68 |
|
10 |
Preduzetništvo |
68 |
|
|
|
Tehnologija odeće |
34 |
|
|
|
Konstrukcija odeće |
102 |
|
10 |
|
Praktična nastava |
|
340 |
10 |
Obrazovni profil: MODELAR ODEĆE - ogled
razred |
predmet / modul |
godišnji fond časova |
broj učenika u grupi |
|
V |
PN |
|||
I |
Računarstvo i informatika |
74 |
|
10 |
Tekstilni materijali |
74 |
|
10 |
|
Crtanje i slikanje |
74 |
|
10 |
|
Konstrukcija i modelovanje odeće |
74 |
|
10 |
|
Praktična nastava |
|
185 |
10 |
|
II |
Tekstilni materijali |
74 |
|
10 |
Crtanje i slikanje |
74 |
|
10 |
|
Konstrukcija i modelovanje odeće |
148 |
|
10 |
|
Praktična nastava |
|
185 |
10 |
|
III |
Estetsko oblikovanje |
74 |
|
10 |
Konstrukcija i modelovanje odeće |
185 |
|
10 |
|
Praktična nastava |
|
222 |
10 |
|
IV |
Estetsko oblikovanje |
68 |
|
10 |
Preduzetništvo |
68 |
|
10 |
|
Konstrukcija i modelovanje odeće |
136 |
|
10 |
|
Praktična nastava |
|
204 |
10 |
Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine
|
I RAZRED časova |
II RAZRED časova |
III RAZRED časova |
IV RAZRED časova |
UKUPNO časova |
Čas odeljenskog starešine |
do 74 |
do 74 |
do 74 |
do 68 |
do 290 |
Dodatni rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 120 |
Dopunski rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 120 |
Pripremni rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 120 |
* Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada
Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima
|
I |
II |
III |
IV |
Ekskurzija |
do 3 dana |
do 3 dana |
do 4 dana |
do 5 dana |
Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture |
2 časa nedeljno |
|||
Drugi strani jezik |
2 časa nedeljno |
|||
Drugi predmeti * |
1-2 časa nedeljno |
|||
Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo) |
30-60 časova godišnje |
|||
Društvene aktivnosti - učenički parlament, učeničke zadruge |
15-30 časova godišnje |
|||
Kulturna i javna delatnost škole |
2 radna dana |
* Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno doneti
Ostvarivanje školskog programa po nedeljama
razred |
razredno-časovna |
obavezne vannastavne |
ostalo |
ukupno |
I |
37 |
2 |
|
39 |
II |
37 |
2 |
|
39 |
III |
37 |
2 |
|
39 |
IV |
34 |
2 |
3 |
39 |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA OGLEDA
(UPUTSTVO)
Nastavni plan i program za obrazovne profile Konfekcionar tekstila - ogled i Modelar odeće - ogled ostvaruje se u školama koje imaju odgovarajući školski prostor, opremu i nastavna sredstva propisane:
- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje plana i programa zajedničkih predmeta u stručnim školama za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme ("Prosvetni glasnik", broj 7/91) i
- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje planova i programa obrazovanja i vaspitanja za stručne predmete za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme u stručnim školama područja rada tekstilstvo i kožarstvo ("Prosvetni glasnik", br. 9/91 i 3/05).
Nastavnici sami pripremaju potrebna nastavna sredstva (dijapozitive, grafofolije, šeme i Power Point prezentacije) u skladu sa ovim nastavnim programom, koristeći:
- publikovana multimedijalna nastavna sredstva (štampana literatura, različite publikacije, zbirke dijapozitiva, odgovarajuće video kasete i elektronske publikacije);
- odgovarajuće softverske pakete;
- Internet.
Nastava se realizuje uz korišćenje:
- računara i projektora za Power Point prezentacije;
- skenera;
- dijaprojektora;
- grafoskopa;
- televizora i video rekordera.
Detaljna uputstva za ostvarivanje programa data su uz svaki predmet pojedinačno.
NAPOMENE O OSTVARIVANJU PROGRAMA SRPSKOG JEZIKA I KNJIŽEVNOSTI U ODELJENJIMA OGLEDNIH OBRAZOVNIH PROFILA
Pošto je u nastavnim planovima oglednih obrazovnih profila: Konfekcionar tekstila - ogled i Modelar odeće - ogled, godišnji fond časova srpskog jezika i književnosti osetnije smanjen u odnosu na važeći nastavni plan ovih obrazovnih profila, u ostvarivanju programa biće neophodno da nastavnik vrši primerena sažimanja programskih sadržaja nastavnog predmeta Srpski jezik i književnost, objavljenih u "Službenom glasniku SRS - Prosvetnom glasniku", broj 6/90 i "Prosvetnom glasniku", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/02, 5/03, 10/03, 24/04, 3/05 i 6/05.
Sažimanja treba vršiti prevashodno u programskom području KNJIŽEVNOST jer je u ostvarivanju tih sadržaja bitniji kvalitet učenikovog čitanja nego broj pročitanih književnih dela. Takav pristup programskim sadržajima moguć je, na primer, u onim segmentima gde je ponuđeno više književnih dela istog pisca. Celishodno može biti rešenje da nastavnik predvidi da na nivou interpretacije obradi jedno delo, reprezentativno za stvaralaštvo tog pisca i pristupačno recepciji konkretnog đačkog kolektiva, a da ostala potpuno izostavi, ili obradi na nivou prikaza i osvrta. Sličan pristup može primeniti i u obradi pojedinih književnih dela kao reprezentativnih za stilska razdoblja, odnosno književne pravce u istoriji književnosti.
U okviru domaće lektire moguće je, takođe, da nastavnik izostavi pojedina književna ostvarenja za koja je nastavna praksa potvrdila da nisu u dovoljnoj meri pristupačna recepciji učenika određenog uzrasta i stručnog usmerenja. Moguće je, takođe, izostavljena dela zameniti nekim ostvarenjem iz tekuće srpske ili svetske književnosti za koje nastavnik proceni da je primerenije mogućnostima recepcije konkretnog đačkog kolektiva sa kojim ostvaruje nastavni program.
Eventualna sažimanja u programskom području JEZIK moraju biti veoma obazriva jer je jezik s i s t e m, što uvek podrazumeva celovita rešenja, odnosno povezanost svih rešenja u okviru programa za određeni razred, ali i njihovo vertikalno povezivanje, odnosno međusobnu povezanost programskih sadržaja predviđenih za ostvarivanje u svim razredima srednjeg stručnog obrazovanja.
MATEMATIKA
(obrazovni profili: KONFEKCIONAR TEKSTILA - ogled i MODELAR ODEĆE - ogled)
1. CILJEVI:
Sticanje matematičkih znanja i umenja neophodnih za razumevanje zakonitosti u prirodi i svakodnevnom životu (praksi) kao i za nastavljanje obrazovanja.
Razvijanje mentalnih sposobnosti učenika, pozitivnih osobina ličnosti i naučnog pogleda na svet.
Sticanje znanja neophodnih za razumevanje kvantitativnih i prostornih odnosa kao i problema iz raznih područja.
Sticanje opšte matematičke kulture uz shvatanje mesta i značaja matematike u civilizacijskom procesu.
Osposobljavanje učenika za uspešno nastavljanje obrazovanja i izučavanje drugih oblasti u kojima se matematika primenjuje.
Doprinos razvijanju naučnog pogleda na svet.
Doprinos radnom i politehničkom obrazovanju učenika.
Razvijanje logičkog i apstraktnog mišljenja i zaključivanja i matematičke intuicije.
Doprinos izgrađivanju pozitivnih osobina ličnosti: upornost, sistematičnost, urednost, tačnost, odgovornost, smisao za samostalan rad, samokritičnost.
Razvijanje: radnih, kulturnih, etičkih i estetskih navika učenika.
Osposobljavanje učenika za korišćenje stručne literature i drugih izvora znanja.
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Radivoje Despotović - Ratko Tošić - Branimir Šešelja - Matematika za prvi razred srednje škole
- Radivoje Despotović, Ratko Tošić, Branimir Šešelja, Gradimir Vojvodić - Matematika sa zbirkom zadataka za drugi razred srednjeg obrazovanja i vaspitanja
- Dušan Georgijević, Milutin Obradović - Matematika sa zbirkom zadataka za treći razred srednje škole
- Milutin Obradović, Dušan Georgijević - Matematika sa zbirkom zadataka za četvrti razred srednje škole
- Branislava Bogetić - Zbirka zadataka iz matematike (ova zbirka sadrži gradivo sve četiri godine, rešenja i neophodna uputstva za rešavanje. Posebno je prilagođena potrebama učenika tekstilne struke)
- Velimir Sotirović - Dušan Lipovac - Vladimir Stojanović - Zbirka zadataka iz matematike za prvi razred srednje škole
- Mr Vene Bogoslavov - Zbirka rešenih zadataka iz matematike 1
- Mr Vene Bogoslavov - Zbirka rešenih zadataka iz matematike 2
- Mr Vene Bogoslavov - Zbirka rešenih zadataka iz matematike 3
- Mr Vene Bogoslavov - Zbirka rešenih zadataka iz matematike 4
- Živorad Ivanović, Srđan Ognjanović - Matematika 3 - Zbirka zadataka i testova za treći razred gimnazija i tehničkih škola
- Živorad Ivanović, Srđan Ognjanović - Matematika 4 - Zbirka zadataka i testova za četvrti razred gimnazija i tehničkih škola
- Logaritamske tablice
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Tekstilni materijali,
- Crtanje i slikanje,
- Konstrukcija i modelovanje odeće,
- Konstrukcija odeće,
- Računarstvo i informatika,
- Fizika,
- Hemija.
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Razred: |
prvi |
Godišnji fond časova: |
74 časa |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje znanja o osnovnim pojmovima matematičke logike. |
• objasni šta je: osnovni pojam, definicija, teorema, dokaz |
Matematička logika. Skupovi. Skupovi realnih brojeva • Osnovni pojam, definicija, aksioma, teorema, dokaz |
• Insistirati na preciznosti, tačnosti, sistematičnosti i urednosti u radu. |
• Sticanje osnovnih znanja o proporcijama, procentnom računu, računu podele, računu mešanja i njihova primena |
• definiše pojam razmere i proporcionalnosti |
Razmera i proporcija • Razmera i proporcija |
• Razmeru povezati za konkretne primene (konstrukcije krojnog modela, geografske karte, bojenje, oplemenjivanje, posmatranje vlakana pod mikroskopom, % vlažnosti tekstilnog vlakna itd.) |
• Sticanje osnovnih znanja o polinomima i racionalnim algebarskim izrazima. |
• zna šta je polinom |
Racionalni algebarski izrazi • Monom, račun sa stepenima |
• Ove sadržaje obraditi sa dosta jednostavnih primera uz insistiranje na samostalnom radu i radu u grupama |
• Sticanje osnovnih znanja i veština iz geometrije |
• definiše osnovne pojmove geometrije: tačka, prava, ravan i njihov odnos i njihovu određenost (bez insistiranja na aksiomatici) već intuitivno |
Uvod u geometriju (vektori, izometrijske transformacije) • Osnovni geometrijski pojmovi |
• Pogodno bi bilo transformacije (izometrijske i homotetiju) obrađivati uz pomoć računara uz demonstraciju sa dosta različitih primera. |
• Sticanje znanja o načinima rešavanja linearnih jednačina i nejednačina sa jednom nepoznatom i sistema linearnih jednačina sa dve nepoznate. |
• zna da reši linearnu jednačinu sa jednom nepoznatom |
Linearna jednačina i nejednačina. Linearna funkcija. Sistemi linearnih jednačina • Linearna jednačina. Skup rešenja. |
• Sadržaje povezati sa odgovarajućim sadržajima iz fizike, hemije, praktične nastave i drugim primerima iz svakodnevnog života. |
NAPOMENA: ZA REALIZACIJU 4 PISMENA ZADATKA SA ISPRAVKAMA PLANIRANO JE 8 ČASOVA.
Razred: |
drugi |
Godišnji fond časova: |
74 časa |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje osnovnih znanja iz trigonometrije pravouglog trougla. |
• definiše osnovne trigonometrijske funkcije oštrog ugla u pravouglom trouglu |
Trigonometrija pravouglog trougla • Definicije trigonometrijskih funkcija oštrog ugla u pravouglom trouglu |
• Naglasiti da se rezultat Talesove teoreme koristi pri uvođenju trigonometrijskih funkcija oštrog ugla. |
• Sticanje osnovnih znanja i veština stepenovanja i korenovanja. |
• objasni šta je stepen sa celobrojnim izložiocem |
Stepenovanje i korenovanje • Stepen sa celobrojnim izložiocem i operacije |
• Isticati da permanentno važe osobine stepenovanja pri proširivanju skupa iz koga je izložilac |
• Sticanje znanja o operacijama kompleksnog broja. |
• objasni šta je imaginarna jedinica, a šta je kompleksni broj |
Kompleksni broj. Kvadratna jednačina. Kvadratna funkcija. Kvadratna nejednačina. Sistem linearne i kvadratne funkcije • Pojam kompleksnog broja (operacije sabiranja i množenja) |
• Kompleksne brojeve i operacije sa njima uvesti samo onoliko koliko je neophodno za dalje razumevanje prirode rešenja kvadratne jednačine i vrste nula kvadratne funkcije |
• Sticanje osnovnih pojmova o eksponencijalnoj funkciji i rešavanje eksponensijalnih jednačina. |
• objasni šta je eksponencijalna funkcija i njen grafički prikaz i čitanje osobina funkcije |
Eksponencijalna i logaritamska funkcija • Eksponencijalna funkcija i njen grafik |
• Navesti primere eksponencijalne i logaritamske zavisnosti iz prirode i realnog života: porast populacije u odsustvu predatora, procesi rasta i raspadanja, vreme poluraspada uranijuma,... |
• Sticanje osnovnih znanja i veština iz analitičke geometrije. |
• definiše međusobni odnos tačaka, pravih i ravni |
Osnovni pojmovi analitičke geometrije • Rastojanje između dve tačke |
• Isticati zavisnost grafičkog i analitičkog pristupa u analitičkoj geometriji |
NAPOMENA: ZA REALIZACIJU 4 PISMENA ZADATKA SA ISPRAVKAMA PLANIRANO JE 8 ČASOVA.
Razred: |
treći |
Godišnji fond časova: |
74 časa |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje osnovnih znanja iz trigonometrije. |
• pretvori stepen u radijan i obrnuto |
Elementi trigonometrije • Merenje luka. Radijan |
• Istaći da grigonometrijske funkcije predstavljaju "azbuku" periodičnih pojava, baš kao što su to harmonijske oscilacije u fizici. |
• Produbljivanje znanja o poliedrima. |
• ponovi obrasce za izračunavanje obima i površine ravnih likova |
Poliedri • Obim i površina figura u ravni |
• Obnoviti znanje o mernim jedinicama za: obim, površinu i zapreminu. |
• Produbljivanje i dopunjavanje znanja o obrtnim telima. |
• upotrebi obrazac za izračunavanje obima i površine kruga |
Obrtna tela • Obim i površina kruga |
• Obezbediti da učenici razlikuju broj od svojih približnih vrednosti |
• Sticanje veštine tumačenja i prikazivanja stanja, pojava i procesa opisanih tabelama i grafikonima. |
• tabelarno i grafički prikaže i pročita stanja, pojave i procese iz realnih situacija |
Osnovni elementi statistike • Tabelarno i grafičko prikazivanje stanja, pojava i procesa (uopšteno) |
• Sadržaje ove oblasti u potpunosti obraditi na realnim primerima koje učenici izvode u tekstilnim predmetima. |
NAPOMENA: ZA REALIZACIJU 4 PISMENA ZADATKA SA ISPRAVKAMA PLANIRANO JE 8 ČASOVA.
Razred: |
četvrti |
Godišnji fond časova: |
68 časova |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje osnovnih znanja o nizovima i graničnim vrednostima. |
• objasni šta je niz brojeva |
Nizovi • Pojam niza brojeva i neke njegove osobine: monotonost, ograničenost |
• Nizove zadavati i formulom, svojim članovima i rekurzivno. |
• Produbljeno ovladavanje tehnikama skiciranja grafika funkcije i ispitivanje njenih osobina analitički i sa grafika. |
• objasni šta je funkcija |
Funkcije • Pojam funkcije |
• Obraditi pojam bijekcije. |
• Upoznavanje sa načinima izračunavanja brzine promene vrednosti funkcije u zavisnosti od odgovarajuće promenljive. |
• objasni šta je izvod funkcije i njegovo praktično značenje |
Izvodi funkcije • Priraštaj funkcije - brzina promene njenih vrednosti |
• Pojam izvoda povezivati sa brzinom promene bilo koje veličine u zavisnosti od vremena. |
NAPOMENA: ZA REALIZACIJU 4 PISMENA ZADATKA SA ISPRAVKAMA PLANIRANO JE 8 ČASOVA
ISTORIJA
(za obrazovne profile: KONFEKCIONAR TEKSTILA - ogled i MODELAR ODEĆE - ogled)
CILJEVI PREDMETA:
- Razumevanje osnovnih pojmova istorijske nauke;
- Razumevanje društva i društvenih odnosa u prošlosti;
- Razumevanje uticaja privrede na društvo i način života;
- Razumevanje pojma država i njenog razvitka u vremenu i prostoru;
- Razumevanje razvojnosti kulturnih pojava i procesa;
- Poznavanje ustanova kulture;
- Poznavanje verovanja i običaja i povezanosti vere i kulture u prošlosti i sadašnjosti;
- Razumevanje ekonomskih promena u prošlosti i sadašnjosti i posledice tih promena na društvo, državu i kulturu;
- Razumevanje uloge pojedinaca u pojavama i procesima prošlih i sadašnjih vremena.
Ciljevi i ishodi nastave istorije su:
1. Razumevanje pojava i procesa u društvu i njihova povezanost u prostoru i vremenu.
Učenik će:
- znati da objasni veze između prirodnih i društvenih pojava i procesa u prostoru i vremenu;
- znati da objasni dejstvo različitih društvenih i kulturnih činilaca i njihove međusobne odnose u istorijskim procesima (privredni, društveni, tehnološki, politički, religijski...);
- biti u stanju da objasni razvojnost društvenih i kulturnih pojava i procesa i njihovu povezanost u prostoru i vremenu.
2. Primena znanja, veština i stavova stečenih u nastavi istorije u različitim okolnostima.
Učenik će:
- zauzimati stav prema lokalnim, regionalnim, nacionalnim i svetskim problemima;
- odlučivati o vlastitoj profesionalnoj orijentaciji na osnovu sopstvene sposobnosti i interesovanja kao i na osnovu podataka o društvenoj i profesionalnoj pokretljivosti;
- razumeti društvene i kulturne vrednosti i norme (etičke, pravne, estetske);
- kritički koristiti informacije (razlikuje bitno od nebitnog, povezuje, organizuje, procenjuje sa stanovišta verodostojnosti).
Nastava istorije u oglednim profilima u području rada Tekstilstvo i kožarstvo, koncipirana je u velike tematske celine. Zadatak nastavnika je da učenicima na početku školske godine ponudi 6 nastavnih tema od kojih će učenici, kao grupa, prema svojim sklonostima izabrati 3 teme koje će obraditi na časovima istorije a prema nastavnom planu za svaki ogledni obrazovni profil.
TEME
1. PRIČE IZ STARINA
Ciljevi:
- upoznavanje verovanja i običaja naroda u prošlosti i sadašnjosti;
- razumevanje mitova kao predstave sveta u određenom istorijskom vremenu.
Ishodi:
Učenik će:
- poznavati verske predstave ljudi u prošlosti;
- poznavati običaje ljudi u prošlosti i sadašnjosti;
- uočiti sličnosti i razlike u običajima verskih zajednica;
- razumeti mit kao obeležje određenog kulturno-istorijskog perioda;
- razumeti biljne i životinjske predstave u mitovima, religiji, običajima, likovnim predstavama.
Sadržaji:
- politeizam, monoteizam - judaizam, hrišćanstvo, islam;
- post, Božić, Uskrs, slava, Kurban Bajram, Jon Kipur.
2. PROBLEMI SAVREMENOG SVETA
Cilj:
- prepoznavanje problema savremenog sveta.
Ishodi:
Učenik će:
- uočiti promene u svetu u drugoj polovini XX veka koje su izazvane ekonomskim i vojno-političkim pregrupisavanjem;
- biti u stanju da uoči ekološke probleme savremenog sveta;
- uočiti tehnološki razvoj savremenog sveta;
- uočiti suprotnosti izazvane tehnološkim razvojem savremenog sveta.
Sadržaji:
- evropske i svetske institucije;
- problem siromaštva;
- ekološki problemi;
- problemi u obrazovanju;
- nuklearni otpad;
- savremena industrija.
3. ZNAMENITI SRBI
Ciljevi:
- razumevanje međuzavisnosti pojedinca, društva i kulture u prošlosti i sadašnjosti;
- sticanje znanja o znamenitim Srbima koji su obeležili epohe u kojima su živeli;
- razvijanje kritičkog stava prema njihovoj ulozi u društvu.
Ishodi:
Učenik će:
- poznavati načine na koje društvo i kultura utiču na formiranje ličnosti i ponašanja pojedinaca;
- biti u stanju da shvati uloge pojedinca za razvoj nacije, društva i kulture;
- znati čime je znamenita ličnost obeležila epohu u kojoj je živela;
- biti u stanju da kritički koristi informacije (razlikuje bitno od nebitnog, procenjuje sa stanovišta verodostojnosti);
- razlikovati naučno-istorijske od slobodnih i tendecioznih ili mitskih interpretacija.
Sadržaj:
- državnici;
- vladari;
- pisci;
- slikari.
4. MIGRACIJE
Ciljevi:
- sticanje znanja o migracijama kao konstantnim pojavama u istoriji ljudskog društva;
- razumevanje uzročno-posledičnih veza privredno-ekonomskog, političkog i kulturnog razvoja društva u odnosu na migracije.
Ishodi:
Učenik će:
- znati osnovne činioce migracija kao društvenih pojava;
- biti u stanju da analizira dinamiku unutar društva koja dovodi do pojačanog kretanja društva;
- razumeti uticaj migracija na svakodnevni život ljudi.
Sadržaj:
- pojam i tipovi migracija;
- najstarije ljudske migracije (praistorijske, biblijske, migracije antičkog sveta);
- velika seoba naroda (od Huna do Mađara);
- kolonizacija Novog sveta;
- savremene migracije (privredno-ekonomske, političke, prisilne);
- srpske seobe (od Zakarpatja do XX veka).
5. VOJSKA, ORUŽJE, RAT
Ciljevi:
- sticanje znanja o oružju, vojsci i ratovima;
- razvijanje kritičkog stava prema ratu kao društvenoj pojavi.
Ishodi:
Učenik će:
- znati razvoj oružja, vojne organizacije i tipove rata;
- razumeti ulogu pojedinca u ratu kao društvenoj pojavi;
- razlikovati negativne i pozitivne posledice rata;
- argumentovano diskutovati o ratu kao društvenoj pojavi;
- kritički koristiti informacije u izgradnji sopstvenog stava.
Sadržaj:
Pojam rata kao fenomena i tekovine ljudske civilizacije
Ovu temu obraditi kroz:
- karakteristične ratove određene epohe;
- tipove rata (osvajački, odbrambeni, kolonijalni i dr.);
- najveće vojskovođe i njihovo vreme (npr. Aleksandar Makedonski, Hanibal, Napoleon);
- karakteristične bitke određenih epoha;
- ratovi XX veka (međunarodne konvencije).
6. ŽIVOT I OBIČAJI NA DVORU
Cilj:
- sticanje znanja o životu i običajima na evropskim dvorovima.
Ishodi:
Učenik će:
- biti u stanju da shvati ulogu dvora u društvenom, političkom, ekonomskom i kulturnom razvoju države;
- biti u stanju da kritički i analitički sagleda uslovljenost života na dvoru pripadnošću određenom kulturnom području;
- razlikovati pozitivne i negativne posledice života na dvoru na ukupan društveni razvoj.
Sadržaj:
- pojam monarhije;
- zapadnoevropski dvor (odabrani primeri i opšta obeležja);
- vizantijski dvor (odabrani primeri i opšta obeležja);
- osmanlijski dvor (odabrani primeri i opšta obeležja);
- srpski dvor (odabrani primeri i opšta obeležja).
7. SRPSKA REVOLUCIJA 1804-1835
Ciljevi:
- sticanje znanja o srpskoj revoluciji kao najznačajnijem događaju borbe za nacionalno oslobođenje;
- razumevanje aspekata srpske revolucije kao društvene pojave.
Ishodi:
Učenik će:
- znati uzroke, tok i posledice srpske revolucije;
- biti u stanju da sagleda srpsku revoluciju kao deo širih evropskih zbivanja;
- znati najznačajnije ličnosti i njihovu ulogu u srpskoj revoluciji;
- razumeti politički, sociološki i kulturni aspekt srpske revolucije;
- biti u stanju da se kritički i analitički odnositi prema mestu i značaju srpske revolucije u sveukupnom nacionalnom razvoju;
- biti u stanju da shvatiti značaj formiranja državnih institucija i kodifikovanog prava i utemeljenja novovekovnih srpskih dinastija.
Sadržaji:
- Turska na prelazu iz XVIII u XIX vek;
- buna na dahije;
- ustanci;
- društvene i privredne promene u Srbiji;
- izgradnja moderne srpske države;
- srpska revolucija u kontekstu evropskih zbivanja;
- značajne ličnosti revolucije.
8. KULTURA SRBA NA PRELAZU IZ XIX U XX VEK
Ciljevi:
- sticanje znanja o kulturi Srba na prelazu iz XIX u XX vek;
- razumevanje različitih kulturnih uticaja na prostoru Srbije;
- uočavanje međuzavisnosti pojedinca, društva i kulture.
Ishodi:
Učenik će:
- znati osnovne karakteristike kulturnog preobražaja kod Srba na prelazu iz XIX u XX vek biti u stanju da sagleda srpsku kulturu u kontekstu evropskih kulturnih dešavanja;
- razlikovati način života stanovnika grada i sela u odnosu na regiju;
- biti
u stanju da razlikuje dinamiku promena, načina života pojedinca u odnosu na
društvenu pripadnost;
- znati da navede uslove koji određuju kulturne procese;
- razumeti ulogu pojedinca za kulturni razvoj nacije;
- razumeti značaj obrazovanja za opšti kulturni napredak;
- razumeti način na koje društvene institucije i institucije kulture služe zadovoljenju ličnih i zajedničkih potreba.
Sadržaj:
- obrazovanje kod Srba;
- novi umetnički pravci u :književnosti, likovnoj umetnosti, arhitekturi, muzici (romantizam, realizam, impresionizam);
- kultura života u gradu i selu;
- evropeizacija Srbije.
9. SRPSKE DINASTIJE
Ciljevi:
- sticanje znanja o istorijskom periodu kojem odabrana dinastija pripada;
- sticanje znanja o ulozi i značaju dinastije za epohu kojoj pripada.
Ishodi:
Učenik će:
- znati da odredi epohu kojoj dinastija pripada;
- biti u stanju da odabranu dinastiju sagleda u nacionalnom i evropskom kontekstu;
- biti u stanju da shvati pojedinca, pripadnika odabrane dinastije, i njegovu ulogu u nacionalnom i evropskom kontekstu;
- moći da se kritički odnosi prema mestu i ulozi dinastije i pojedinca, pripadnika dinastije (vladar), u istorijskom razvitku Srba;
- uočiti uticaj dinastije na politički, ekonomski i kulturni razvitak države.
Sadržaj:
- pojam dinastije i principi nasleđivanja;
- uloga dinastije i pojedinaca u političkom, privrednom i kulturnom razvitku Srbije;
- dinastički sukobi.
10. GRAĐANSKE REVOLUCIJE - PUT KA MODERNOJ NACIJI
Cilj:
- negovanje svesti o nacionalnoj pripadnosti i razvijanje duha tolerancije prema pripadnicima drugih nacija.
Ishod:
Učenik će:
- razumeti pojam nacije i proces njenog razvoja;
- analizirati pozitivne i negativne aspekte procesa stvaranja nacije na primeru sopstvenog naroda;
- uočiti značaj građanskih revolucija za razvoj nacije;
- razlikovati nacionalizam, šovinizam i patriotizam.
Sadržaj:
- pojam nacije kroz ideje Francuske građanske revolucije;
-
ideje Francuske građanske revolucije u revolucionarnim pokretima evropskih
nacija;
- nacionalno ujedinjenje (Nemačka, Italija...);
- srpsko nacionalno pitanje i nacionalna pitanja u tri velika carstva (Rusija, Austro-Ugarska, Turska);
- nacionalizam, šovinizam, patriotizam;
- nacija danas.
11. BALKAN IZMEĐU ISTOKA I ZAPADA
Cilj:
- razumevanje prožimanja različitih kulturnih, geopolitičkih i ekonomskih uticaja i interesa na Balkanu.
Ishodi:
Učenik će:
- razumeti geopolitički položaj Balkana;
- uočiti i razumeti prožimanje različitih kulturnih, geopolitičkih i ekonomskih interesa na Balkanu;
- razviti kritički stav prema događajima iz neposredne prošlosti;
- analizirati i argumentovano diskutovati o pozitivnim i negativnim aspektima života na Balkanu.
Sadržaj:
- podela Carstva i doseljavanje Slovena;
- velika šizma;
- balkan na razmeđu različitih uticaja (Vizantija, Turska, Zapadna Evropa);
- istočno pitanje;
- Balkan u geopolitičkoj podeli XX veka.
12. IZUMI
Cilj:
- upoznavanje učenika sa predmetima koje je čovek izumeo i sa njihovom primenom;
- uočavanje linije razvojnosti izuma;
- poznavanje ličnosti koje su svojim izumima doprinele promeni slike sveta.
Ishodi:
Učenik će:
- znati izume čoveka u prošlosti i sadašnjosti;
- uočavati razvojnost čovekovih izuma;
- znati kako je čovek koristio izume;
- poznavati ličnosti čiji izumi su doprineli promeni slike sveta.
Sadržaj:
- izumi menjaju sliku sveta;
- izumi izazivaju otpore;
- izumi unapređuju privredu i menjaju sliku društva;
- značajne ličnosti i njihovi izumi.
13. INDUSTRIJSKE REVOLUCIJE
Cilj:
- poznavanje ključnih pronalazaka za industrijske revolucije;
- razumevanje perioda industrijske revolucije;
- uočiti značaj promena u privredi i društvu koje su nastale u vreme industrijskih revolucija.
Ishodi:
Učenik će:
- znati najznačajnije pronalaske u pojedinim industrijskim revolucijama;
- uviđati promene u razvoju privrede zahvaljujući industrijskim revolucijama;
- znati uticaj industrijskih revolucija na razvoj društva;
- znati promene u odnosima u svetu u vreme industrijskih revolucija;
- uočiti značaj industrijskih revolucija na promene u svakodnevnom životu ljudi;
- poznavati ličnosti značajne za industrijske revolucije.
Sadržaj:
- pronalasci dovode do revolucije u privredi;
- industrijske revolucije menjaju ekonomske i političke odnose;
- promene načina života i migracije u vreme industrijskih revolucija;
- značajne ličnosti i njihovi pronalasci.
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA
(UPUTSTVO)
Nastava istorije u ovim školama, koncipirana je u velike tematske celine.
Zadatak nastavnika je da učenicima ponudi 6 nastavnih tema od kojih će učenici, kao grupa, prema svojim sklonostima izabrati 3 teme koje će obraditi na časovima istorije. Od te tri teme najmanje jedna mora biti iz nacionalne istorije.
Za svaku predloženu tematsku celinu dati su ciljevi, ishodi i sadržaji. Ishodi su centralno mesto ovog programa i oni treba da posluže nastavnicima da nastavni proces u ovom predmetu bude tako oblikovan da se navedeni ishodi postignu. Do ishoda se dolazi pravilnim i dobrim odabirom sadržaja. To znači da sadržaje koji su ponuđeni mogu se prilagođavati učenicima, kako bi najlakše i najbrže dostigli navedene ishode. Uspeh u realizaciji sadržaja i postizanju ishoda zavisi od metoda / aktivnosti koje se planiraju. Predlaže se stalna interakcija sa učenicima, primena radioničarskog rada, istraživačkih metoda / aktivnosti. Učenike treba podsticati na istraživački rad i rešavanje problemskih pitanja. Važno mesto u postizanju ishoda imaju i nastavna sredstva (karte, atlasi) Učenike treba upućivati i na ostalu literaturu.
Preporučena literatura za učenike:
- Radne sveske od prvog do četvrtog razreda gimnazije.
- Istorija privatnog života, 1-3, Beograd, Klio, 2000-2003.
- A. Veselinović, R. Ljušić, Srpske dinastije, Novi Sad, 2001.
- Miloš Blagojević, Dejan Medaković, Radoš Ljušić, Ljubodrag Dimić, Istorija srpske državnosti, 1-3, Novi Sad, 2000-2001.
- Bojan Aleksov, Uporedne hronologije, Novi Sad, 2003.
- Nebojša Jovanović, Leksikon ličnosti, Novi Sad, 2000.
Preporučena literatura za nastavnike:
- Oksfordska istorija Grčke i Helenističkog doba, Beograd, Klio, 1999.
- Oksfordska istorija Rimskog sveta, Beograd, Klio, 1999.
- Istorija privatnog života, 1-3, Beograd, Klio, 2000-2003.
- G. Ostrogorski, Istorija Vizantije, Beograd,
- Sidni Peinter, Istorija srednjeg veka, Beograd, Klio, 1997.
- Robert Mantran, Istorija Osmanskog carstva, Beograd, Klio 2002.
- Fernan Brodel, Mediteran, 1-2, Beograd, Geopoetika, 2001.
- H. Kenigsberger, Dž. Mouz, Dž. Bouler, Evropa u šesnaestom veku, Beograd, Klio, 2002.
- Donald H. Penington, Evropa u sedamnaestom veku, Beograd, Klio, 2002.
- Hari Herder, Evropa u devetnaestom veku, Beograd, Klio, 2003.
- Džon M. Roberts, Evropa 1880-1945, Beograd, Klio, 2002.
- Filip Longvort, Stvaranje istočne Evrope, Beograd, Klio, 2002.
- Grupa autora, Istorija srpskog naroda, Beograd,
- S. Ćirković, R. Mihaljčić, Leksikon srpskog srednjeg veka, Beograd, 1999.
- A. Veselinović, R. Ljušić, Srpske dinastije, Novi Sad, 2001.
- Miloš Blagojević, Dejan Medaković, Radoš Ljušić, Ljubodrag Dimić, Istorija srpske državnosti, 1-3, Novi Sad, 2000-2001.
- Ljubodrag Dimić, Kulturna politika Kraljevine Jugoslavije,
- Kenedi, Uspon i pad velikih sila, CID, Podgorica.
TEKSTILNI MATERIJALI
(obrazovni profili: KONFEKCIONAR TEKSTILA - ogled i MODELAR ODEĆE - ogled)
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PROFESIONALNA |
UKUPNO |
|||
Teorijska |
Vežbe |
Praktična |
Nastava u |
|||
I |
74 |
74 |
|
|
|
148 |
II |
74 |
74 |
|
|
|
148 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
• Dobijanje temeljnih teorijskih znanja o tekstilnim vlaknima, vrstama, svojstvima i upotrebi;
• Shvatanje značaja prerade vlakana u odgovarajuće tekstilne materijale i njihovu ulogu u dobijanju gotovih proizvoda; podsticanje i razvijanje sposobnosti prepoznavanja vlakana na osnovu izgleda i opipa;
• Shvatanje značaja i uticaja svojstava vlakana na karakteristike krajnjeg proizvoda;
• Ovladavanje znanjima o načinu izrade pređe, vrstama, svojstvima i primeni pređe;
• Sticanje znanja o načinu izrade tekstilnih površina, vrstama, svojstvima i primeni;
• Sticanje znanja o načinu izrade netkanog tekstila, vrstama, svojstvima i primeni;
• Sticanje znanja o značaju oplemenjivanja tekstilnih materijala kao završne procesne tehnologije.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: |
prvi |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula |
Tekstilna vlakna i ispitivanje osnovnih karakteristika vlakana |
100 |
Izrada pređe i ispitivanje osnovnih karakteristika pređe |
28 |
Izrada pletenina i ispitivanje osnovnih karakteristika pletenina |
20 |
Razred: |
drugi |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula |
Izrada tkanina i ispitivanje osnovnih karakteristika tkanina |
64 |
Izrada netkanog tekstila i ispitivanje osnovnih karakteristika netkanog tekstila |
16 |
Oplemenjivanje tekstilnih materijala i ispitivanje svojstava oplemenjenih materijala |
68 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Razred: |
prvi |
Naziv modula: |
Tekstilna vlakna i ispitivanje osnovnih karakteristika vlakana |
Trajanje modula: |
100 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje znanja o tekstilnim vlaknima, vrstama, svojstvima i upotrebi. |
• navede vrste i definiše svojstva tekstilnih vlakana |
• Prirodna vlakana, dobijanje, svojstva i primena (pamuk, lan, vuna, svila) |
• Obrazložiti značaj modula; |
• Sticanje znanja i razvijanje sposobnosti raspoznavanja tekstilnih vlakana; |
• identifikuje tekstilna vlakna |
• Mikroskopsko ispitivanje i identifikacija tekstilnih vlakana |
• Demonstrirati neophodne vežbe uz upozorenja gde se mogu pojaviti greške, i na koje segmente vežbi treba obratiti pažnju da do njih ne dođe; |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
grafički |
|
* |
|
|
|
* |
|
|
* |
|
|
Naziv modula: |
Izrada pređe i ispitivanje osnovnih karakteristika pređe |
Trajanje modula: |
28 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje znanja o načinu izrade pređe, vrstama, svojstvima i primeni. |
• objasni tehnološke postupke dobijanja pređe prema vrsti vlakana |
• Pojam i načini izrade pređe |
• Obrazložiti značaj modula; |
• Sticanje znanja o najvažnijim svojstvima pređe i njihove upotrebne vrednosti na osnovu identifikovanih svojstava. |
• ispita geometrijska i osnovna fizičko-mehanička svojstva |
• Ispitivanje podužne mase pređe |
• Insistirati na tome da svaki učenik samostalno ispita podužnu masu, upredenost, jačinu, izduženje, elastičnost i ravnomernost pređe; |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
grafički |
|
* |
|
|
|
* |
|
|
* |
|
|
Naziv modula: |
Izrada pletenine i ispitivanje osnovnih karakteristika pletenine |
Trajanje modula: |
20 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje znanja o načinu izrade pletenine, vrstama, osnovnim karakteristikama i upotrebi. |
• definiše pleteninu, način izrade i osnovne karakteristike |
• Pojam i izrada pletenine |
• Obrazložiti značaj modula; |
• Sticanje znanja o vrsti prepletaja pletenine; |
• odredi prepletaj na uzorku pletenine; |
• Prepletaj pletenina: desno-levi (d-l) prepletaj, desno-desni (d-d) prepletaj, levo-levi (l-l) prepletaj, lančani prepletaj |
• Insistirati na tome da svaki učenik samostalno ispita: uzorke pletenina sa desno-levim prepletajem, desno - desnim prepletajem, levo-levim prepletajem, lančanim prepletajem, horizontalnu, vertikalnu i ukupnu gustinu pletenine, masu 1 m2 i dužinu petlje; |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
grafički |
|
* |
|
|
|
* |
|
|
* |
|
|
Razred: |
drugi |
Naziv modula: |
Izrada tkanina i ispitivanje osnovnih karakteristika tkanina |
Trajanje modula: |
64 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje znanja o načinu izrade tkanina, vrstama i primeni. |
• definiše tkaninu, način izrade i osnovne karakteristike |
• Pojam i izrada tkanina |
• Obrazložiti značaj modula; |
• Sticanje znanja o vrsti prepletaja tkanine; |
• odredi prepletaj na uzorku tkanine |
• Prepletaji tkanina: tkačka šema, platno, keper, atlas |
• Insistirati na tome da svaki učenik samostalno ispita: pravac osnove i potke, širinu, ivice tkanine, lice i naličje, gustinu tkanine, masu 1m2 i toplotno-izolaciona svojstava tkanine; |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
grafički |
|
* |
|
|
|
* |
|
|
* |
|
|
Naziv modula: |
Izrada netkanog tekstila i ispitivanje osnovnih karakteristika netkanog tekstila |
Trajanje modula: |
16 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje znanja o načinu izrade netkanog tekstila, vrstama, svojstvima i primeni. |
• definiše netkani tekstil, način izrade i osnovne karakteristike |
• Pojam i podela netkanog tekstila |
• Obrazložiti značaj modula; |
• Sticanje znanja o ispitivanju svojstava netkanog tekstila i proceni njegove primene. |
• razlikuje netkanu površinu od tkanine i pletenine |
• Ispitivanje osnovnih svojstava netkanog tekstila: dimenzije, masa 1 m2, toplotno-izolaciona svojstva |
• Insistirati na tome da svaki učenik samostalno ispita: dimenzije, masu 1 m2, toplotno-izolaciona svojstva i obradi dobijene rezultate; |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
grafički |
|
* |
|
|
|
* |
|
|
* |
|
|
Naziv modula: |
Oplemenjivanje tekstilnih materijala i ispitivanje svojstava oplemenjenih materijala |
Trajanje modula: |
68 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje znanja o oplemenjivanju tekstilnih materijala i o uticaju oplemenjivanja na ukupni kvalitet tekstilnih proizvoda |
• definiše proces oplemenjivanja i ulogu oplemenjivanja u formiranju krajnjeg izgleda tekstilnog materijala |
• Priprema tekstilnog materijala za oplemenjivanje |
• Obrazložiti značaj oplemenjivanja u proizvodnji tekstilnog materijala; |
|
• pripremi materijal za bojenje i štampanje; |
• Iskuvavanje, beljenje i mercerizovanje |
• Insistirati na tome da svaki učenik samostalno pripremi i oboji tekstilni materijal; |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
grafički |
|
* |
|
|
|
* |
|
|
* |
|
|
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Stručna literatura
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Hemija
- Fizika
- Tehnologija odeće
ESTETSKO OBLIKOVANJE
(obrazovni profili: KONFEKCIONAR TEKSTILA - ogled i MODELAR ODEĆE - ogled)
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PROFESIONALNA |
UKUPNO |
|||
Teorijska |
Vežbe |
Praktična |
Nastava u |
|||
III |
|
74 |
|
|
|
74 |
IV |
|
68 |
|
|
|
68 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
• Upoznavanje sa najvažnijim fenomenima istorije tekstila i
odevanja.
• Usvajanje i primena potrebnih znanja iz oblasti dizajna tekstilnih materijala
i uočavanje neophodne povezanosti svih estetskih i tehničko-tehnoloških faza
izrade tekstilnih materijala, zbog što adekvatnijeg izbora i primene u izradi
gotovih tekstilnih proizvoda.
• Usvajanje i primena potrebnih znanja iz oblasti dizajna odevnih predmeta
različitih namena na bazi stečenih znanja iz likovne grupe predmeta i u korelaciji
sa stručnim predmetima.
• Razvijanje stvaralačkog pristupa zadacima i osećaja za pronalaženje likovno
- estetskih rešenja.
• Razvijanje smisla za kreativno, logičko i kritičko razmišljanje kroz tematske
zadatke.
• Produbljivanje značenja pojma dizajn zbog uspešnije orjentacije u budućem
profesionalnom radu.
• Razvijanje manuelne spretnosti i preciznosti u radu.
• Razvijanje radnih navika, poštovanje rokova i smisla za racionalan izbor
i korišćenje tekstilnih materijala.
• Razvijanje interesovanja za sve oblasti u sklopu struke i samostalno proširivanje
stečenih znanja.
• Osposobljavanje učenika za samostalan i timski rad.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: |
treći |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula |
Vrste tekstilnih materijala |
4 |
Istorija tekstila i odeće (kostima) |
20 |
Nastanak, razvoj i teorija dizajna |
6 |
Primena likovnih elemenata i principa komponovanja u dizajnu tekstila |
22 |
Forme i načini oblikovanja tekstilnih materijala za odevne i dekorativne namene |
22 |
Razred: |
četvrti |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula |
Odevanje, nastanak i uloga odeće |
4 |
Primena likovnih elemenata i principa komponovanja u dizajnu odeće |
9 |
Dizajn delova i detalja odevnih predmeta i modnih detalja |
9 |
Dizajn ženske odeće |
24 |
Dizajn muške odeće |
11 |
Dizajn dečije odeće |
11 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Razred: |
treći |
Naziv modula: |
Vrste tekstilnih materijala |
Trajanje modula: |
4 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje osnovnih znanja o vrstama tekstilnih materijala, gotovih tekstilnih proizvoda i njihovim upotrebnim i estetskim vrednostima. |
• prepozna i nabroji vrste tekstilnih materijala (vlakno,
pređa, tkani, pleteni i netkani tekstil) i njihove upotrebne i estetske
vrednosti |
• Vrste tekstilnih materijala: vlakno, pređa, tkani,
pleteni i netkani tekstil i njihove upotrebne i estetske vrednosti |
• Obrazložiti značaj modula; |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
grafički |
|
|
|
* |
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Istorija tekstila i odeće (kostima) |
Trajanje modula: |
20 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje znanja o osnovnim karakteristikama tekstila i kostima različitih istorijskih perioda. |
• prepozna i opiše osnovne karakteristike tekstila
i kostima različitih istorijskih perioda |
• Stari vek: Egipatski kostim, asirsko-vavilonski kostim,
grčki kostim, Krit, Mikena, Rim |
• Obrazložiti značaj modula; |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
grafički |
|
* |
* |
|
|
* |
* |
|
|
* |
|
Naziv modula: |
Nastanak, razvoj i teorija dizajna |
Trajanje modula: |
6 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje osnovnih znanja o nastanku, razvoju i teoriji dizajna, poreklu termina, definiciji dizajna i procesu dizajniranja. |
• navede značaj industrijske revolucije u XIX veku |
• Industrijska revolucija i XIX vek |
• Obrazložiti značaj modula; |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
grafički |
* |
* |
* |
* |
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Primena likovnih elemenata i principa komponovanja u dizajnu tekstila |
Trajanje modula: |
22 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Osposobljavanje učenika za primenu likovnih elemenata i principa komponovanja u dizajnu tekstila. |
• prepozna i primeni likovne elemente u dizajnu tekstila:
linija (smer), oblik, veličina, tekstura, valer i boja |
• Karakter i vrednosti likovnih elemenata u dizajnu
tekstila: linija (smer), oblik, veličina, tekstura, valer i boja |
• Obrazložiti značaj modula; |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
grafički |
|
* |
|
* |
|
* |
* |
|
|
* |
|
Naziv modula: |
Forme i načini oblikovanja tekstilnih materijala za odevne i dekorativne namene |
Trajanje modula: |
22 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Osposobljavanje učenika za izradu idejnih rešenja za odevni i dekorativni tekstil |
• navede koje su tehničko-tehnološke osnove tekstila
i njihov uticaj na estetsko-funkcionalne karakteristike tekstila |
• Tehničko-tehnološke osnove tekstila i njihov uticaj
na estetsko-funkcionalne karakteristike tekstila |
• Učenike podsetiti na znanja stečena o vrstama tekstilnih
materijala i njihovim upotrebnim i estetskim vrednostima, vrstama gotovih
tekstilnih proizvoda; |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
grafički |
|
|
|
* |
|
* |
* |
|
|
|
|
Razred: |
četvrti |
Naziv modula: |
Odevanje, nastanak i uloga odeće |
Trajanje modula: |
4 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje znanja o pojmu odevanja, nastanku i ulozi odeće. |
• objasni pojam odevanja, razloge nastanka i ulogu
odeće |
• Pojam odevanja i razlozi nastanka - uloga odeće |
• Obrazložiti cilj modula; |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
grafički |
* |
|
|
|
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Primena likovnih elemenata i principa komponovanja u dizajnu odeće |
Trajanje modula: |
9 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje znanja o vrednostima likovnih elemenata
u oblikovanju odeće. |
• prepozna i primeni karakter i vrednosti likovnih
elemenata u dizajnu odeće: linija, smer, oblik, veličina, tekstura, valer
i boja |
• Karakter i vrednosti likovnih elemenata u oblikovanju
odeće: linija, smer, oblik, veličina, tekstura, valer i boja |
• Obrazložiti značaj modula; |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
grafički |
|
|
|
* |
|
* |
* |
|
|
|
|
Naziv modula: |
Dizajn delova i detalja odevnih predmeta i modnih detalja |
Trajanje modula: |
9 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Osposobljavanje učenika za izradu idejnih rešenja delova i detalja odevnih predmeta i modnih detalja. |
• prikaže osnovnim likovnim tehnikama estetsko - funkcinalne
karakteristike delova i detalja odevnih predmeta: gajki (spona), poklopaca,
manžeti, okovratnika, džepova kopčanja, vratnog izraza, rukava, falti,
nabora, volana i dr. |
• Estetsko-funkcionalne karakteristike delova i detalja
odevnih predmeta: gajki (spona), poklopaca, manžeti, okovratnika, džepova,
kopčanja, vratnog izraza, rukava, falti, nabora, volana i dr. |
• Obrazložiti značaj modula; |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
grafički |
|
|
|
* |
|
* |
* |
|
|
* |
|
Naziv modula: |
Dizajn ženske odeće |
Trajanje modula: |
24 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Osposobljavanje učenika za izradu idejnih rešenja ženske odeće za različite namene. |
• nabroji koje su estetsko-funkcionalne karakteristike
odevnih predmeta |
• Estetsko-funkcionalne karakteristike odevnih predmeta |
• Obrazložiti značaj modula; |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
grafički |
|
* |
* |
* |
|
* |
* |
|
|
* |
|
Naziv modula: |
Dizajn muške odeće |
Trajanje modula: |
11 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Osposobljavanje učenika za izradu idejnih rešenja muške odeće za različite namene. |
• nabroji koje su estetsko-funkcionalne karakteristike
odevnih predmeta |
• Estetsko-funkcionalne karakteristike odevnih predmeta |
• Obrazložiti značaj modula; |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
grafički |
|
|
* |
* |
|
* |
* |
|
|
* |
|
Naziv modula: |
Dizajn dečije odeće |
Trajanje modula: |
11 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Osposobljavanje učenika za izradu idejnih rešenja dečje odeće za različite namene. |
• nabroji koje su estetsko-funkcionalne karakteristike
odevnih predmeta |
• Estetsko-funkcionalne karakteristike odevnih predmeta
prema: polu, starosnom dobu, obliku, godišnjem dobu-sezoni, nameni i
vrsti materijala |
• Obrazložiti značaj modula; |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
grafički |
|
|
|
* |
|
* |
* |
|
|
* |
|
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Likovna kultura za gimnazije i srednje stručne škole - Vidosava
Galović, Branka Gostović - Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
- Forma i oblikovanje - Milun Mitrović
- Figure drawing for fashion design - Elizabeta Drudi, Tiziana Paci
Opšta istorija umetnosti - Grupa autora, Narodna knjiga
Dizajn od zanata preko umetnosti do nauke - dr Miroslav Fruht
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Konstrukcija i modelovanje odeće
- Crtanje i slikanje
- Tekstilni materijali
PREDUZETNIŠTVO
(obrazovni profili: KONFEKCIONAR TEKSTILA - ogled i MODELAR ODEĆE - ogled)
1. CILJEVI:
Razvijanje poslovnih i preduzetničkih znanja, veština i ponašanja
(inovativnost i kreativnost, pokretanje inicijativa, preuzimanje odgovornosti
i rizika, upravljanje promenama, timski rad, veštine komunikacije, konstruktivno
rešavanje problema, kritičko mišljenje, upravljanje vremenom, liderstvo ...).
Razvijanje preduzetničkih vrednosti i sposobnosti da se prepoznaju preduzetničke
mogućnosti u lokalnoj sredini i deluje u skladu sa tim.
Razvijanje poslovnog i preduzetničkog načina mišljenja.
Multidisciplinarni pristup i orijentacija na praksu.
Razvijanje osnove za kontinuirano učenje.
Razvijanje svesti o sopstvenim znanjima i sposobnostima i daljoj profesionalnoj
orijentaciji.
Osposobljavanje za aktivno traženje posla (zapošljavanje i samozapošljavanje).
Razvoj odgovornog odnosa prema očuvanju prirodnih resursa i ekološke ravnoteže.
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Inovacije i preduzetništvo, Peter F. Drucker, Privredni pregled,
Beograd, 1991.
- Moj pogled na menadžment, Peter F. Drucker, Adižas, Novi Sad, 2003.
- Kako kreirati, ovladati i dominirati tržištem, Filip Kotler, Adižas, Novi Sad,
2003.
- Osnivanje i vođenje malog biznisa, Tihomir Radovanović, Nacionalna služba
za zapošljavanje, Beograd, 2003.
- Sajtovi: www.apr.sr.gov.yu; www.sme.sr.gov.yu; www.mspbg.co.yu
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Svi opštestručni i stručni predmeti
4. STRUKTURA PREDMETA "PREDUZETNIŠTVO"
- Predmet realizovati kroz 2 časa vežbi nedeljno.
- Preporuka je da se tema "Učenički projekt - izrada i prezentacija poslovnog
plana" započne prilikom obrađivanja teme "Procena poslovnih ideja".
Na ovaj način predavač može da integriše učenički projekt tokom narednih tema
predmeta.
UPUTSTVA ZA SVE TEME:
- Metode rada: mini predavanja, diskusija, grupni rad, igranje
uloga, studije slučaja, simulacija, rad na terenu, Brainstorming; SWOT analiza,
anketa/intervju, prezentacija
- Ciklus empirijskog učenja
- Dnevnik rada - objasniti vođenje dnevnika rada
- Mesto održavanja: dovoljno veliki prostor koji omogućuje rad u grupama
- Koristiti pozitivne primere iz prakse
5. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO TEMAMA
Razred: |
četvrti |
Godišnji fond: |
68 časova |
TEMA |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
Preduzetništvo i preduzetnik |
• Razumevanje pojma i značaja preduzetništva |
• navede adekvatne primere preduzetništva iz lokalnog
okruženja |
• Pojam, razvoj i značaj preduzetništva |
• Dati primer dobrog preduzetnika i/ili pozvati na
jedan čas gosta - preduzetnika koji bi govorio učenicima o svojim iskustvima |
Razvijanje i procena poslovnih ideja, marketing plan |
• Razvijanje sposobnosti za uočavanje, formulisanje
i procenu poslovnih ideja |
• selektuje iz mnoštva ideja onu koja je primenljiva
i realna za otpočinjanja biznisa |
• Procena poslovnih mogućnosti za novi poslovni poduhvat |
• Kroz oluju ideja i vođene diskusije, nastavnik pomaže
učenicima da se kreativno izraze u smišljanju biznis ideja i izboru relne
za dalji rad na njoj |
Upravljanje i organizacija |
• Upoznavanje učenika sa stilovima rukovođenja |
• navede osobine uspešnog menadžera |
• Menadžment funkcije (planiranje, organizovanje, vođenje
i kontrola) |
• Preporučene metode ocenjivanja: |
Pravni okvir za osnivanje i funkcionisanje delatnosti |
• Usmeravanje učenika da spozna pravni okvir funkcionisanja
delatnosti (poređenje i izbor prihvatljive mogućnosti) |
• izabere najpovoljniju organizacionu i pravnu formu
organizovanja delatnosti |
• Zakonske forme organizovanja delatnosti |
• Koristiti sajtove za prikupljanje informacija (www.apr.sr.gov.yu,
www.sme.sr.gov.yu; www.mspbg.co.yu...) |
Ekonomija poslovanja |
• Upoznavanje učenika sa finansijskim aspektima preduzeća / radnje |
• planira proizvodnju i troškove za sopstveni biznis |
• Struktura troškova (fiksni i varijabilni troškovi)
i prag rentabilnosti |
• Preporučene metode ocenjivanja: |
Učenički projekt-prezentacija poslovnog plana |
• Osposobljavanje učenika veštini prezentacije poslovnog plana |
• poveže sve segmenate poslovnog plana za sopstvenu
biznis ideju |
• Izrada celovitog biznis plana za sopstvenu biznis
ideju |
• Organizovati dolazak stručnjaka za procenu biznis
plana • Temu realizovati kroz 10 časova vežbi |