Prethodni
TEHNOLOGIJA ODEĆE
(obrazovni profil - MODELAR ODEĆE - ogled)
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PROFESIONALNA PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
II | 74 | | | | | 74 |
III | 74 | | | | | 74 |
IV | 68 | | | | | 68 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svakioblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
• Dobijanje temeljnih teorijskih znanja za izradu odevnog predmeta, organizovanje proizvodnje i rešavanje tekućih problema u procesu rada.
• Razvijanje sposobnosti korišćenja različitih izvora informacija.
• Razvijanje sistematičnosti i urednosti u radu.
• Osposobljavanje za samostalan i timski rad.
• Osposobljavanje za korišćenje računara u realizaciji modula predmeta.
• Osposobljavanje za pravilno rukovanje uređajima za krojenje, mašinama za šivenje i uređajima i aparatima za peglanje.
• Razvijanje logičkog mišljenja i međusobnog povezivanja teorijskih znanja i praktičnih veština i ukazivanje na njihovu međusobnu uslovljenost.
• Sticanje osnovnih znanja o pripremi i održavanju radnog mesta, kao i o zaštiti na radu.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Karakteristike procesa izrade odeće | 6 |
Tehnološki postupak izrade suknje, ženskih pantalona, muških pantalona, ženske bluze | 68 |
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Operacioni list za izradu haljine, muške košulje, rublja, sportske odeće | 74 |
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Operacioni list za izradu jakne, mantila, kaputa | 58 |
Tehnološka kontrola i sistem kvaliteta | 10 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Razred: | drugi |
Naziv modula: | Karakteristike procesa izrade odeće |
Trajanje modula: | 6 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje znanja o osnovnim karakteristikama procesa proizvodnje odeće. | • objasni različite funkcije odeće • definiše karakteristike savremenog zanatskog načina u proizvodnji različitih odevnih predmeta • definiše karakteristike tradicionalnog načina u proizvodnji različitih odevnih predmeta • objasni šemu proizvodnje odeće od ideje do gotovog proizvoda • objasni koja je uloga modelara (očekivana znanja, veštine, navike, umenja) u izradi odeće u velikim industrijskim sistemima, malim i srednjim preduzećima i zanatskim radionicama • shvati značaj unutrašnjeg transporta | • Odeća kao društvena potreba • Proizvodnja odeće na zanatski način • Kultura i tradicija naših naroda u zanatskoj proizvodnji odeće • Industrijski način proizvodnje odeće • Organizaciona šema industrijskog procesa proizvodnje • Sredstva unutrašnjeg transporta - podela i karakteristike • Mesto i uloga modelara u procesu proizvodnje odeće | • Podstaći radoznalost učenika da se, kroz proučavanje istorijske literature, postojećih materijalnih dobara koja imaju istorijsku vrednost, razgovor sa starijima, upoznaju sa zanatskim načinom proizvodnje i elementima nacionalne kulture; • Uočiti razlike u mestu i ulozi modelara odeće u velikim industrijskim sistemima, malim i srednjim preduzećima i zanatskim radionicama; • Putem video-zapisa prikazati proizvodnju odeće od ideje do gotovog proizvoda; • Putem video-zapisa, skica, slika ili poseta prikazati različite načine unutrašnjeg transporta robe. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | * | * | | | | | | | |
Naziv modula: | Tehnološki postupak izrade suknje, ženskih pantalona, muških pantalona, ženske bluze |
Trajanje modula: | 68 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje znanja o tehnološkom postupku izrade suknje, ženskih i muških pantalona i ženske bluze. | • odabere odgovarajući tekstilni materijal za izradu suknje, ženskih i muških pantalona i ženske bluze • odredi tačan redosled postupaka za izradu suknje, ženskih i muških pantalona i ženske bluze • prilagodi tehnološki postupak izrade odevnih predmeta raspoloživim mašinama i aparatima | • Tehnološki postupak izrade suknje • Tehnološki postupak izrade ženskih pantalona • Tehnološki postupak izrade muških pantalona • Tehnološki postupak izrade ženske bluze • Savremene mašine i uređaji kod tehnoloških postupaka izrade odevnih predmeta | • Praćenje modnih kretanja u svetu; • Primena slika, skica, pokretnih slika (video-zapisi) ili poseta savremeno opremljenim radionicama. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Razred: | treći |
Naziv modula: | Operacioni list za izradu haljine, muške košulje, rublja, sportske odeće |
Trajanje modula: | 74 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Upoznavanje učenika sa osnovnom tehničko-tehnološkom dokumentacijom. • Osposobljavanje učenika za izradu operacionog lista. | • objasni značaj tehničko-tehnološke dokumentacije i funkcije pojedinih dokumenata • izradi operacioni list za haljinu, mušku košulju, rublje i sportsku odeću • uoči razlike u izradi operacionog lista u zavisnosti od vrste materijala • prilagodi stečeno znanje specifičnim zahtevima | • Značaj i sadržaj tehničko-tehnološke dokumentacije • Operacioni list za izradu predmeta od tkanine i pletenine • Operacioni list za izradu muške košulje • Operacioni list za izradu muške i ženske potkošulje • Operacioni list za izradu muške i ženske pidžame od tkanine ili pletenine • Operacioni list za izradu spavaćice • Operacioni list za izradu muškog i ženskog bade-mantila • Operacioni list za izradu muške i ženske trenerke • Operacioni list za izradu muške i ženske duks-majice • Izrada operacionog lista za model po izboru i zahtevima lokalne sredine | • Permanentno ukazivati učenicima na razliku u tehnološkom postupku izrade odevnih predmeta u zavisnosti od vrste materijala; • Informativno se upoznati sa tehničko-tehnološkom dokumentacijom u procesu proizvodnje uz pomoć originalnih dokumenata iz proizvodnih pogona; • Sadržaj operacionog lista usvojiti na nivou praktične primene; • U saradnji sa socijalnim partnerima i njihovim zahtevima odabrati adekvatne zadatke za izradu operacionog lista. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Razred: | četvrti |
Naziv modula: | Operacioni list za izradu jakne, mantila, kaputa |
Trajanje modula: | 58 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu operacionog lista za jaknu, mantil i kaput. | • izradi operacioni list za jaknu, mantil i kaput • uoči razlike u izradi operacionog lista u zavisnosti od vrste materijala • prilagodi stečeno znanje specifičnim zahtevima | • Operacioni list za izradu jakne • Operacioni list za izradu mantila • Operacioni list za izradu kaputa • Izrada operacionog lista za model po izboru i zahtevima lokalne sredine | • Permanentno ukazivati učenicima na razliku u tehnološkom postupku izrade odevnih predmeta u zavisnosti od vrste materijala; • U saradnji sa socijalnim partnerima i njihovim zahtevima odabrati adekvatne zadatke za izradu operacionih lista. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Tehnološka kontrola i sistem kvaliteta |
Trajanje modula: | 10 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za vršenje tehničke kontrole. | • proveri ispravnost šablona za njegovu; praktičnu primenu • izvrši kontrolu po različitim fazama procesa proizvodnje prvog uzorka | • Tehničko-tehnološka kontrola u svim etapama procesa proizvodnje • Značaj kontrole za poštovanje sistema kvaliteta tekstilnih proizvoda | • Naglasak staviti na kontrolu šablona u procesu njegove primene u izradi odeće, naročito prvog uzorka - u saradnji sa tehnolozima u proizvodnji. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Tehnologija izrade odeće, Jasminka Petrović
- Tehnologija izrade odeće, Tomislav Tkalac
- Skice, slike, video zapisi
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Tekstilni materijali
- Konstrukcija i modelovanje odeće
- Praktična nastava
KONSTRUKCIJA I MODELOVANJE ODEĆE
(obrazovni profil - MODELAR ODEĆE - ogled)
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PROFESIONALNA PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
I | 37 | 74 | | | | 111 |
II | 74 | 148 | | | | 222 |
III | 148 | 185 | | | | 333 |
IV | 102 | 136 | | | | 238 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
• Razvijanje sposobnosti zapažanja i uočavanja osnovnih karakteristika odeće.
• Razvijanje sposobnosti skiciranja odevnog predmeta.
• Razvijanje sposobnosti izrade osnovne konstrukcije.
• Razvijanje sposobnosti modelovanja odevnog predmeta.
• Razvijanje sposobnosti izrade šablona i uzoraka.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Osnove tehničkog crtanja | 30 |
Osnove konstruisanja i modelovanja odeće | 18 |
Izrada šablona za odevne predmete | 63 |
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Izrada šablona za suknju | 30 |
Izrada šablona za pantalone | 96 |
Izrada šablona za žensku bluzu | 66 |
Izrada šablona za jednostavnu haljinu | 30 |
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Izrada šablona za haljinu po modelu | 45 |
Izrada šablona za mušku košulju | 27 |
Izrada šablona za žensko i muško rublje | 72 |
Izrada šablona za sportsku odeću | 99 |
Izrada šablona za žensku jaknu | 54 |
Izrada šablona za odevne predmete prema potrebama lokalne sredine | 36 |
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Izrada šablona za mušku jaknu | 49 |
Izrada šablona za muški sako | 56 |
Izrada šablona za ženski mantil (kaput) | 56 |
Izrada šablona za muški mantil (kaput) | 49 |
Izrada šablona za odevne predmete po posebnim zahtevima | 28 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Razred: | prvi |
Naziv modula: | Osnove tehničkog crtanja |
Trajanje modula: | 30 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje osnovnih znanja iz tehničkog crtanja neophodnih za realizaciju sadržaja predmeta konstrukcija i modelovanje odeće. • Razvijanje sposobnosti jasnog, preciznog i urednog tehničkog izražavanja. • Razvijanje sposobnosti i veština u korišćenju računara. | • primeni osnovne principe tehničkog crtanja u konstruisanju i modelovanju odeće • utvrdi vrste i formate tehničkih crteža • crta linije, poligone i krive linije • koristi računar u izradi tehničkog crteža • pravilno koristi pribor za konstrukciju i modelovanje odeće | • Zadatak i značaj tehničkog crtanja • Rukovanje priborom • Vrste i formati tehničkih crteža • Dimenzionisanje i razmera crteža • Vrste linija • Paralelne i normalne linije • Konstrukcija pravilnih poligona i krivih linija • Primena kompjuterske grafike • Materijal i pribor za konstrukciju i modelovanje odeće | • Obrazložiti cilj modula; • Izlaganje podržati crtežom na tabli ili na grafoskopu sa prikazom na folijama; • Prikazati različite tipove vežbi kako bi učenik savladao konstruisanje različitih krivih linija i pravilnih poligona; • Insistirati na pravilnom korišćenju pribora za crtanje; • Omogućiti rad na računaru uz primenu programa Corel DRAW; • Nastavu realizovati u specijalizovanim učionicama (kabinetima); • Obrazložiti način i kriterijume ocenjivanja. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | | * | | * | | | | | * |
Naziv modula: | Osnove konstruisanja i modelovanja odeće |
Trajanje modula: | 18 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje teorijskih znanja koja služe kao osnova za shvatanje konstruisanja i modelovanja odeće. • Sticanje teorijskih znanja o osnovnim elementima koji su neophodni u definisanju modela. • Osposobljavanje za precizno konstruisanje i modelovanje odeće. • Razvijanje sposobnosti korišćenja računara u konstruisanju i modelovanju odeće. | • konstruiše i modeluje odeću • definiše proporcionalnost, simetričnost i prepozna deformacije ljudskog tela • utvrdi stas i uzrast ljudskog tela • skicira modele odeće • koristi standarde • izmeri i izračuna mere koje su neophodne za konstrukciju odeće • koristi računar i programe za konstruisanje i modelovanje odeće | • Značaj konstruisanja i modelovanja odeće • Vrste odevnih predmeta • Proporcionalnost i simetričnost ljudskog tela • Stas i uzrast • Deformacije tela • Skica i opis modela • Standardi i nove evropske mere • Mere za konstrukciju odeće (podela mera, način uzimanja i izračunavanje mera) | • Nastava se realizuje u specijalizovanoj učionici; • Obrazložiti cilj modula; • Koristiti (skice, modne žurnale, crteže, standarde; • Posebnu pažnju posvetiti snalaženju u tabelama i izračunavanju mera; • Učenike međusobno angažovati oko uzimanja mera; • Koristiti računar i programe za crtanje; • Obrazložiti način i kriterijume ocenjivanja. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | * | | * | | | | | |
Naziv modula: | Izrada šablona za odevne predmete |
Trajanje modula: | 63 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje znanja i veština u izradi šablona za odevne predmete. • Razvijanje sposobnosti korišćenja računara u izradi šablona. | • izradi šablone za detalje odevnih predmeta (kosi džep, našiveni džep, poklopci za džepove, manžetne i okovratnik) • izradi osnovnu konstrukciju kroja, kompletira i izradi šablon za suknju | • Izrada šablona za detalje: kosi džep, našiveni džep, poklopci za džepove, manžetne, okovratnik • Konstrukcija suknje • Skica i opis modela, osnovna konstrukcija kroja, kompletiranje i izrada šablona za odevni predmet | • Obrazložiti cilj modula; • Na časovima teorije učenici konstruišu u razmeri, a na časovima vežbi u prirodnoj veličini; • Na časovima vežbi obavezno koristiti računar i program za crtanje; • Nastavu realizovati u specijalizovanim učionicama (kabinetima); • Obrazložiti načine i kriterijume ocenjivanja; • Domaći zadatak: skicirati sopstveni model suknje i uraditi osnovnu konstrukciju u razmeri. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | * | | * | * | | | * | |
Razred: | drugi |
Naziv modula: | Izrada šablona za suknju |
Trajanje modula: | 30 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu šablona za suknju. | • skicira i opiše model suknje • izradi osnovnu konstrukciju i modeluje suknju • kompletira krojne delove • uradi šablone za suknju • umnoži delove suknje • formira krojnu sliku za suknju • koristi računar za konstruisanje i modelovanje | • Skica i opis modela suknje • Osnovna konstrukcija suknje • Modelovanje suknje prema zadatom modelu • Kompletiranje krojnih delova suknje po modelu • Izrada šablona za suknje po modelu • Formiranje krojne slike za suknju po modelu | • Obrazložiti cilj modula; • Izlaganje podržati crtežima, skicama, modnim žurnalima i filmovima o aktuelnim modnim trendovima predmeta modula; • Koristiti računar, grafoskop, video uređaj; • Na časovima teorije učenici crtaju šablone u razmeri, a na časovima vežbi u prirodnoj veličini; • Nastavu realizovati u specijalizovanim učionicama (kabinetima); • Predmet modula obrađivati od različitih tekstilnih materijala i za različite namene; • Domaći zadatak: po slobodnom izboru odabrati predmet i izraditi šablon. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | * | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Izrada šablona za pantalone |
Trajanje modula: | 96 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu šablona za pantalone. | • skicira i opiše model pantalona • izradi osnovnu konstrukciju ženskih i muških pantalona • modeluje ženske pantalone • kompletira krojne delove • uradi šablone za pantalone • umnoži delove pantalona • formira krojnu sliku pantalona • koristi računar za konstruisanje i modelovanje | • Skica i opis modela ženskih pantalona • Osnovna konstrukcija kroja ženskih pantalona • Modelovanje ženskih pantalona • Kompletiranje krojnih delova ženskih pantalona • Izrada šablona za ženske pantalone • Umnožavanje ženskih pantalona • Formiranje krojne slike za ženske pantalone • Konstrukcija, modelovanje i kompletiranje ženskih pantalona po modelu • Osnovna konstrukcija kroja muških pantalona • Modelovanje muških pantalona • Kompletiranje krojnih delova muških pantalona • Izrada šablona za muške pantalone • Umnožavanje muških pantalona • Formiranje krojne slike za muške pantalone • Konstrukcija, modelovanje i kompletiranje muških pantalona po modelu | • Obrazložiti cilj modula; • Izlaganje podržati crtežima, skicama, modnim žurnalima i filmovima o aktuelnim modnim trendovima predmeta modula; • Koristiti računar, grafoskop, video uređaj; • Na časovima teorije učenici crtaju šablone u razmeri, a na časovima vežbi u prirodnoj veličini; • Nastavu realizovati u specijalizovanim učionicama (kabinetima); • Predmet modula obrađivati od različitih tekstilnih materijala i za različite namene; • Domaći zadatak: po slobodnom izboru odabrati predmet i izraditi šablon. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | * | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Izrada šablona za žensku bluzu |
Trajanje modula: | 66 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu šablona za žensku bluzu. | • skicira i opiše model bluze • izradi osnovnu konstrukciju i modeluje žensku bluzu • kompletira krojne delove • uradi šablone za žensku bluzu • umnoži delove ženske bluze • formira krojnu sliku ženske bluze • koristi računar za konstruisanje i modelovanje | • Skica i opis modela ženske bluze • Osnovna konstrukcija kroja ženske bluze • Modelovanje ženske bluze • Kompletiranje krojnih delova ženske bluze • Izrada šablona za žensku bluzu • Umnožavanje ženske bluze • Formiranje krojne slike za žensku bluzu • Konstrukcija, modelovanje i kompletiranje ženske bluze prema zadatom modelu | • Obrazložiti cilj modula; • Izlaganje podržati crtežima, skicama, modnim žurnalima i filmovima o aktuelnim modnim trendovima predmeta modula; • Koristiti računar, grafoskop, video uređaj; • Na časovima teorije učenici crtaju šablone u razmeri, a na časovima vežbi u prirodnoj veličini; • Nastavu realizovati u specijalizovanim učionicama (kabinetima); • Predmet modula obrađivati od različitih tekstilnih materijala i za različite namene; • Domaći zadatak: po slobodnom izboru odabrati predmet i izraditi šablon. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | * | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Izrada šablona za jednostavnu haljinu |
Trajanje modula: | 30 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu šablona za haljinu. | • skicira i opiše model jednostavne haljine • izradi osnovnu konstrukciju i modeluje jednostavnu haljinu • kompletira krojne delove • uradi šablone za jednostavnu haljinu • umnoži delove jednostavne haljine • formira krojnu sliku jednostavne haljine • koristi računar za konstruisanje i modelovanje | • Skica i opis modela haljine • Osnovna konstrukcija kroja haljine • Modelovanje jednostavne haljine • Kompletiranje krojnih delova za haljinu • Izrada šablona za haljinu • Umnožavanje haljine • Formiranje krojne slike za haljinu | • Obrazložiti cilj modula; • Izlaganje podržati crtežima, skicama, modnim žurnalima i filmovima o aktuelnim modnim trendovima predmeta modula; • Koristiti računar, grafoskop, video uređaj; • Na časovima teorije učenici crtaju šablone u razmeri, a na časovima vežbi u prirodnoj veličini; • Nastavu realizovati u specijalizovanim učionicama (kabinetima); • Domaći zadatak: po slobodnom izboru odabrati predmet i izraditi šablon. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | * | | * | * | | | * | |
Razred: | treći |
Naziv modula: | Izrada šablona za haljinu po modelu |
Trajanje modula: | 45 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu šablona za haljinu po modelu. | • skicira i opiše model haljine po modelu • izradi osnovnu konstrukciju i modeluje haljinu po modelu • kompletira krojne delove • uradi šablone za haljinu po modelu • umnoži delove haljine po modelu • formira krojnu sliku haljine po modelu • koristi računar za konstruisanje i modelovanje | • Skica i opis modela haljine • Osnovna konstrukcija kroja haljine • Modelovanje haljine prema zadatom modelu • Kompletiranje krojnih delova za haljinu po modelu • Izrada šablona za haljinu po modelu • Formiranje krojne slike za haljinu po modelu | • Obrazložiti cilj modula; • Izlaganje podržati crtežima, skicama, modnim žurnalima i filmovima o aktuelnim modnim trendovima predmeta modula; • Koristiti računar, grafoskop, video uređaj; • Na časovima teorije učenici crtaju šablone u razmeri, a na časovima vežbi u prirodnoj veličini; • Nastavu realizovati u specijalizovanim učionicama (kabinetima); • Predmet modula obrađivati od različitih tekstilnih materijala i za različite namene; • Domaći zadatak: po slobodnom izboru odabrati predmet i izraditi šablon. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | * | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Izrada šablona za mušku košulju |
Trajanje modula: | 27 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu šablona za mušku košulju. | • skicira i opiše model muške košulje • izradi osnovnu konstrukciju i modeluje mušku košulju • kompletira krojne delove • uradi šablone za mušku košulju • umnoži delove muške košulje • formira krojnu sliku muške košulje • koristi računar za konstruisanje i modelovanje | • Skica i opis modela muške košulje • Osnovna konstrukcija kroja muške košulje • Modelovanje muške košulje • Kompletiranje krojnih delova muške košulje • Izrada šablona za mušku košulju • Umnožavanje muške košulje • Formiranje krojne slike za mušku košulju • Konstrukcija, modelovanje i kompletiranje muške košulje prema zadatom modelu | • Obrazložiti cilj modula; • Izlaganje podržati crtežima, skicama, modnim žurnalima i filmovima o aktuelnim modnim trendovima predmeta modula; • Koristiti računar, grafoskop, video uređaj; • Na časovima teorije učenici crtaju šablone u razmeri, a na časovima vežbi u prirodnoj veličini; • Nastavu realizovati u specijalizovanim učionicama (kabinetima); • Predmet modula obrađivati od različitih tekstilnih materijala i za različite namene; • Domaći zadatak: po slobodnom izboru odabrati predmet i izraditi šablon. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | * | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Izrada šablona za žensko i muško rublje |
Trajanje modula: | 72 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu šablona za žensko i muško rublje. | • skicira i opiše model rublja • izradi osnovnu konstrukciju i modeluje žensko i muško rublje • kompletira krojne delove • uradi šablone za rublje • umnoži delove rublja • formira krojnu sliku ženskog i muškog rublja • koristi računar za konstruisanje i modelovanje | • Skica i opis modela • Osnovna konstrukcija kroja ženskog i muškog rublja • Modelovanje rublja • Kompletiranje krojnih delova rublja • Izrada šablona za žensko i muško rublje • Umnožavanje rublja • Formiranje krojne slike za rublje • Konstrukcija, modelovanje i kompletiranje ženskog i muškog rublja po modelu | • Obrazložiti cilj modula; • Izlaganje podržati crtežima, skicama, modnim žurnalima i filmovima o aktuelnim modnim trendovima predmeta modula; • Koristiti računar, grafoskop, video uređaj; • Na časovima teorije učenici crtaju šablone u razmeri, a na časovima vežbi u prirodnoj veličini; • Nastavu realizovati u specijalizovanim učionicama (kabinetima); • Predmet modula obrađivati od različitih tekstilnih materijala i za različite namene; • Domaći zadatak: po slobodnom izboru odabrati predmet i izraditi šablon. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | * | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Izrada šablona za sportsku odeću |
Trajanje modula: | 99 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu šablona za sportsku odeću. | • skicira i opiše model sportske odeće • izradi osnovnu konstrukciju i modeluje sportsku odeću • kompletira krojne delove • uradi šablone za sportsku odeću • umnoži delove sportske odeće • formira krojnu sliku sportske odeće • koristi računar za konstruisanje i modelovanje | • Skica i opis modela sportske odeće (ženska i muška: trenerka, majica, duks majica...) • Osnovna konstrukcija kroja sportske odeće • Modelovanje sportske odeće • Kompletiranje krojnih delova sportske odeće • Izrada šablona za sportsku odeću • Umnožavanje sportske odeće • Formiranje krojne slike za sportsku odeću • Konstrukcija, modelovanje i kompletiranje ženskih pantalona po modelu | • Obrazložiti cilj modula; • Izlaganje podržati crtežima, skicama, modnim žurnalima i filmovima o aktuelnim modnim trendovima predmeta modula; • Koristiti računar, grafoskop, video uređaj; • Na časovima teorije učenici crtaju šablone u razmeri, a na časovima vežbi u prirodnoj veličini; • Nastavu realizovati u specijalizovanim učionicama (kabinetima); • Predmet modula obrađivati od različitih tekstilnih materijala i za različite namene; • Domaći zadatak: po slobodnom izboru odabrati predmet i izraditi šablon. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | * | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Izrada šablona za žensku jaknu |
Trajanje modula: | 54 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu šablona za žensku jaknu. | • skicira i opiše model ženske jakne • izradi osnovnu konstrukciju i modeluje žensku jaknu • kompletira krojne delove • uradi šablone za žensku jaknu • umnoži delove ženske jakne • formira krojnu sliku ženske jakne • koristi računar za konstruisanje i modelovanje | • Skica i opis modela ženske jakne • Osnovna konstrukcija kroja ženske jakne • Modelovanje ženske jakne • Kompletiranje krojnih delova ženske jakne • Izrada šablona za žensku jaknu • Umnožavanje ženske jakne • Formiranje krojne slike za žensku jaknu • Konstrukcija, modelovanje i kompletiranje ženskih pantalona po modelu | • Obrazložiti cilj modula; • Izlaganje podržati crtežima, skicama, modnim žurnalima i filmovima o aktuelnim modnim trendovima predmeta modula; • Koristiti računar, grafoskop, video uređaj; • Na časovima teorije učenici crtaju šablone u razmeri, a na časovima vežbi u prirodnoj veličini; • Nastavu realizovati u specijalizovanim učionicama (kabinetima); • Predmet modula obrađivati od različitih tekstilnih materijala i za različite namene; • Domaći zadatak: po slobodnom izboru odabrati predmet i izraditi šablon. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | * | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Izrada šablona za odevne predmete prema potrebama lokalne sredine |
Trajanje modula: | 36 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu šablona za žensku jaknu. | • skicira i opiše model ženske jakne • izradi osnovnu konstrukciju i modeluje žensku jaknu • kompletira krojne delove • uradi šablone za žensku jaknu • umnoži delove ženske jakne • formira krojnu sliku ženske jakne • koristi računar za konstruisanje i modelovanje | • Skica i opis modela ženske jakne • Osnovna konstrukcija kroja ženske jakne • Modelovanje ženske jakne • Kompletiranje krojnih delova ženske jakne • Izrada šablona za žensku jaknu • Umnožavanje ženske jakne • Formiranje krojne slike za žensku jaknu • Konstrukcija, modelovanje i kompletiranje ženskih pantalona po modelu | • Obrazložiti cilj modula; • Izlaganje podržati crtežima, skicama, modnim žurnalima i filmovima o aktuelnim modnim trendovima predmeta modula; • Koristiti računar, grafoskop, video uređaj; • Na časovima teorije učenici crtaju šablone u razmeri, a na časovima vežbi u prirodnoj veličini; • Nastavu realizovati u specijalizovanim učionicama (kabinetima); • Predmet modula obrađivati od različitih tekstilnih materijala i za različite namene; • Domaći zadatak: po slobodnom izboru odabrati predmet i izraditi šablon. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | * | | * | * | | | * | |
Razred: | četvrti |
Naziv modula: | Izrada šablona za mušku jaknu |
Trajanje modula: | 49 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu šablona za mušku jaknu. | • skicira i opiše model muške jakne • izradi osnovnu konstrukciju i modeluje mušku jaknu • kompletira krojne delove • uradi šablone za mušku jaknu • umnoži delove muške jakne • formira krojnu sliku muške jakne • koristi računar za konstruisanje i modelovanje | • Skica i opis modela muške jakne • Osnovna konstrukcija kroja muške jakne • Modelovanje muške jakne • Kompletiranje krojnih delova muške jakne • Izrada šablona za mušku jaknu • Umnožavanje muške jakne • Formiranje krojne slike za mušku jaknu • Konstrukcija, modelovanje i kompletiranje muške jakne po modelu | • Obrazložiti cilj modula; • Izlaganje podržati crtežima, skicama, modnim žurnalima i filmovima o aktuelnim modnim trendovima predmeta modula; • Koristiti računar, grafoskop, video uređaj; • Na časovima teorije učenici crtaju šablone u razmeri, a na časovima vežbi u prirodnoj veličini; • Nastavu realizovati u specijalizovanim učionicama (kabinetima); • Predmet modula obrađivati od različitih tekstilnih materijala i za različite namene; • Domaći zadatak: po slobodnom izboru odabrati predmet i izraditi šablon. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | * | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Izrada šablona za muški sako |
Trajanje modula: | 56 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu šablona za muški sako. | • skicira i opiše model sakoa • izradi osnovnu konstrukciju i modeluje muški sako • kompletira krojne delove • uradi šablone za muški sako • umnoži delove muškog sakoa • formira krojnu sliku muškog sakoa • koristi računar za konstruisanje i modelovanje | • Skica i opis modela muškog sakoa • Osnovna konstrukcija kroja muškog sakoa • Modelovanje muškog sakoa • Kompletiranje krojnih delova za muški sako • Izrada šablona za muški sako • Umnožavanje muškog sakoa • Formiranje krojne slike za muški sako • Konstrukcija, modelovanje i kompletiranje ženskih pantalona po modelu | • Obrazložiti cilj modula; • Izlaganje podržati crtežima, skicama, modnim žurnalima i filmovima o aktuelnim modnim trendovima predmeta modula; • Koristiti računar, grafoskop, video uređaj; • Na časovima teorije učenici crtaju šablone u razmeri, a na časovima vežbi u prirodnoj veličini; • Nastavu realizovati u specijalizovanim učionicama (kabinetima); • Predmet modula obrađivati od različitih tekstilnih materijala i za različite namene; • Domaći zadatak: po slobodnom izboru odabrati predmet i izraditi šablon. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | * | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Izrada šablona za ženski mantil (kaput) |
Trajanje modula: | 56 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu šablona za ženski mantil (kaput). | • skicira i opiše model ženskog mantila(kaputa) • izradi osnovnu konstrukciju i modeluje ženski mantil (kaput) • kompletira krojne delove • uradi šablone za ženski mantil (kaput) • umnoži delove ženskog mantila (kaputa) • formira krojnu sliku ženskog mantila (kaputa) • koristi računar za konstruisanje i modelovanje | • Skica i opis modela ženskog mantila (kaputa) • Osnovna konstrukcija kroja ženskog mantila (kaputa) • Modelovanje ženskog mantila (kaputa) • Kompletiranje krojnih delova ženskog mantila (kaputa) • Izrada šablona za ženski mantil (kaput) • Umnožavanje ženskog mantila (kaputa) • Formiranje krojne slike za ženski mantil (kaput) • Konstrukcija, modelovanje i kompletiranje ženskog mantila (kaputa) po modelu | • Obrazložiti cilj modula; • Izlaganje podržati crtežima, skicama, modnim žurnalima i filmovima o aktuelnim modnim trendovima predmeta modula; • Koristiti računar, grafoskop, video uređaj; • Na časovima teorije učenici crtaju šablone u razmeri, a na časovima vežbi u prirodnoj veličini; • Nastavu realizovati u specijalizovanim učionicama (kabinetima); • Domaći zadatak: po slobodnom izboru odabrati predmet i izraditi šablon. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | * | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Izrada šablona za muški mantil (kaput) |
Trajanje modula: | 49 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu šablona za muški mantil (kaput). | • skicira i opiše model muškog mantila (kaputa) • izradi osnovnu konstrukciju i modeluje muški mantil (kaput) • kompletira krojne delove • uradi šablone za muški mantil (kaput) • umnoži delove muškog mantila (kaputa) • formira krojnu sliku muškog mantila (kaputa) • koristi računar za konstruisanje i modelovanje | • Skica i opis modela muškog mantila (kaputa) • Osnovna konstrukcija kroja muškog mantila (kaputa) • Modelovanje muškog mantila (kaputa) • Kompletiranje krojnih delova muškog mantila (kaputa) • Izrada šablona za muški mantil (kaput) • Umnožavanje muškog mantila (kaputa) • Formiranje krojne slike muškog mantila (kaputa) • Konstrukcija, modelovanje i kompletiranje muškog mantila (kaputa) po modelu | • Obrazložiti cilj modula; • Izlaganje podržati crtežima, skicama, modnim žurnalima i filmovima o aktuelnim modnim trendovima predmeta modula; • Koristiti računar, grafoskop, video uređaj; • Na časovima teorije učenici crtaju šablone u razmeri, a na časovima vežbi u prirodnoj veličini; • Nastavu realizovati u specijalizovanim učionicama (kabinetima); • Domaći zadatak: po slobodnom izboru odabrati predmet i izraditi šablon. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | * | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Izrada šablona za odevne predmete po posebnim zahtevima |
Trajanje modula: | 28 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu šablona za odevne predmete po posebnim zahtevima. | • skicira i opiše model odevnog predmeta • odredi veličinu odevnog predmeta prema potrebama korisnika • izradi osnovnu konstrukciju i modeluje odevni predmet prema zahtevu korisnika • kompletira krojne delove • uradi šablone za određeni odevni predmet • umnoži delove odevnog predmeta • formira krojnu sliku odevnog predmeta • koristi računar za konstruisanje i modelovanje | • Skica i opis modela odevnog predmeta • Određivanje mera potrebnih za konstrukciju određenog odevnog predmeta • Osnovna konstrukcija kroja odevnog predmeta • Modelovanje određenog odevnog predmeta • Kompletiranje krojnih delova odevnog predmeta • Izrada šablona za odevni predmet • Umnožavanje odevnog predmeta • Formiranje krojne slike za određeni odevni predmet • Konstrukcija, modelovanje i kompletiranje odevnog predmeta prema zadatom modelu | • Obrazložiti cilj modula; • Izlaganje podržati crtežima, skicama, modnim žurnalima i filmovima o aktuelnim modnim trendovima predmeta modula; • Koristiti računar, grafoskop, video uređaj; • Na časovima teorije učenici crtaju šablone u razmeri, a na časovima vežbi u prirodnoj veličini; • Nastavu realizovati u specijalizovanim učionicama (kabinetima); • Domaći zadatak: po slobodnom izboru odabrati predmet i izraditi šablon. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | * | | * | * | | * | * | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom. Autori: Đorđević Dušan, Papić Željko
- Predlaže se da škole kojima se odobri pilot program međusobno sarađuju u pripremi adekvatne literature
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Estetsko oblikovanje
- Tekstilni materijali
- Tehnologija odeće
- Praktična nastava
PRAKTIČNA NASTAVA
(obrazovni profil - MODELAR ODEĆE - ogled)
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PROFESIONALNA PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
I | | | 185 | | | 185 |
II | | | 185 | | | 185 |
III | | | 222 | | | 222 |
IV | | | 204 | | | 204 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svakioblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
• Dobijanje temeljnih praktičnih znanja za izradu odevnog predmeta i rešavanje problema u procesu rada.
• Razvijanje svesti o neophodnosti zadovoljenja estetskih i funkcionalnih karakteristika odevnih predmeta kao neodvojivih elemenata izrade.
• Razvijanje sposobnosti korišćenja različitih izvora informacija.
• Razvijanje potrebnih veština u izradi odeće.
• Razvijanje sistematičnosti i urednosti u radu.
• Osposobljavanje za samostalan i timski rad.
• Osposobljavanje za korišćenje računara u realizaciji modula predmeta.
• Osposobljavanje za pravilno rukovanje uređajima za krojenje, mašinama za šivenje i uređajima i aparatima za peglanje.
• Razvijanje logičkog mišljenja i međusobnog povezivanja teorijskih znanja i praktičnih veština i ukazivanje na njihovu međusobnu uslovljenost.
• Sticanje osnovnih znanja o pripremi i održavanju radnog mesta, kao i o zaštiti na radu.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Ručno krojenje i ručno šivenje | 40 |
Mašinsko krojenje i šivenje | 75 |
Izrada detalja odevnih predmeta | 70 |
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Izrada pojaseva, kragni, manžetni i otvora za patent zatvarače | 30 |
Izrada suknje | 25 |
Izrada ženskih pantalona | 35 |
Izrada muških pantalona | 55 |
Izrada bluze | 40 |
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Izrada haljine | 60 |
Izrada muške košulje | 30 |
Izrada ženskog i muškog rublja | 42 |
Izrada sportske odeće | 60 |
Izrada odevnih predmeta čiji izbor zavisi od potreba lokalne zajednice | 30 |
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Izrada ženske jakne | 66 |
Izrada ženskog ili muškog mantila | 60 |
Izrada ženskog ili muškog kaputa | 60 |
Izrada odevnih predmeta po posebnim zahtevima | 18 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Razred: | prvi |
Naziv modula: | Ručno krojenje i ručno šivenje |
Trajanje modula: | 40 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje znanja i veština u ručnom krojenju, izrada ručnih bodova i rupica. | • koristi pribor za ručno krojenje • ručno kroji • izradi sve vrste ručnih bodova • izradi rupice ručnim putem | • Pojam, elementi i priprema radnog mesta • Pribor za ručno krojenje i njegovo pravilno korišćenje • Ručni bodovi: prošivajući, opšivajući, prekrivni, kosi, cik-cak, pikirajući, lančani • Izrada rupica | • Obrazložiti cilj modula; • Naglasiti značaj pravilnog držanja tela pri radu; • Koristiti alat za ručno krojenje; • Pripremiti uzorke i demonstrirati izradu ručnih bodova i rupica; • Insistirati na samostalnom radu i pratiti rad učenika; • Na kraju modula proglasiti najpreciznije urađenu rupicu. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | * | | * | * | | * | | |
Naziv modula: | Mašinsko krojenje i šivenje |
Trajanje modula: | 75 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje znanja i veština u mašinskom krojenju. | • pripremi materijal za krojenje • koristi uređaje za krojenje • iskroji potrebne delove • označi i numeriše krojne delove | • Formiranje krojne naslage i krojne slike • Prenošenje krojne slike na naslagu • Aparati i uređaji za grubo i fino krojenje • Označavanje i numerisanje iskrojenih delova | • Obrazložiti cilj modula; • Demonstrirati formiranje krojne naslage; • Preneti krojnu sliku na gornji sloj naslage; • Demonstrirati grubo i fino krojenje uz pravilno korišćenje uređaja; • Prikazati kako se označavaju i numerišu krojni delovi; |
• Sticanje znanja i veština u radu sa običnim i specijalnim mašinama za šivenje. | • upravlja i koristi klasične i specijalne mašine za šivenje • koristi i rukuje aparatima za peglanje | • Mašina za šivenje: izgled, delovi, funkcija, rukovanje (nameštanje igle, uvođenje gornjeg konca, postavljanje čunka sa donjim koncem) • Uvežbavanje štepova: ravnih i zaobljenih, bez konca i sa koncem • Specijalne mašine za šivenje | • Pripremiti mašinu za rad; • Demonstrirati rad na običnim i specijalnim mašinama za šivenje; • Insistirati na preciznoj izradi ravnih i zaobljenih štepova, bez i sa koncem; • Vežbati na papiru i tekstilnom materijalu; |
• Sticanje znanja i veština u izradi različitih mašinskih šavova. • Sticanje znanja i veština u međufaznom peglanju. | • sastavlja delove odevnih predmeta • raspeglava šavove, uz korišćenje parametara peglanja • utvrdi potrebne mere zaštite na radu | • Vrste šavova: otvoreni i zatvoreni • Primena šavova: sastavljanje, porubljivanje, opšivanje ivica materijala, izrada rubnih šavova, paspuliranje kosom trakom • Međufazno peglanje: parametri peglanja, električna, elektroparna i parna pegla i stolovi za peglanje | • Insistirati na preciznoj izradi svih vrsta šavova; • Ukazati na ponašanje različitih vrsta šavova u zavisnosti od vrste materijala i namene odeće; • Insistirati na individualnom radu; • Obavezno primeniti potrebne mere zaštite na radu; • Informisati učenike o načinu provere usvojenih znanja i veština i kriterijumima za ocenjivanje. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | * | * | | * | * | |
Naziv modula: | Izrada detalja odevnih predmeta |
Trajanje modula: | 70 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje veština za izradu detalja odevnih predmeta, uz primenu prethodno stečenih teorijskih znanja. • Razvijanje osećaja za izbor džepa kao detalja u garderobi, u zavisnosti od vrste odevnog predmeta. | • iskroji razne vrste detalja za žensku i mušku odeću • sašije razne vreste detalja za mušku i žensku odeću | • Krojenje i izrada detalja: kosi našiveni džepovi, paspulirani džepovi, ostale vrste džepova, manžetne, okovratnici. | • Obrazložiti cilj modula i naglasiti značaj detalja u konačnom izgledu odevnog predmeta; • Istaći izbor šavova u zavisnosti od vrste tekstilnog materijala i odevnog predmeta; • Insistirati na samostalnom krojenju i izradi detalja; • Akcenat staviti na tačnost izvođenja postupaka šivenja i peglanja; • Podsticati učenika da samostalno kontroliše svoj rad, uoči greške i na vreme ih otkloni. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | * | * | | * | * | |
Razred: | drugi |
Naziv modula: | Izrada pojaseva, kragni, manžetni i otvora za patent zatvarače |
Trajanje modula: | 30 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu detalja odevnih predmeta. • Razvijanje osećaja za izbor detalja u garderobi, u zavisnosti od vrste odevnog predmeta. | • iskroji detalje odevnih predmeta • sašije detalje odevnih predmeta | • Krojenje i izrada detalja odevnih predmeta: razne vrste pojaseva i gajki kragne manžetne otvori za patent zatvarač | • Obrazložiti cilj modula i naglasiti značaj detalja u konačnom izgledu odevnog predmeta; • Istaći izbor šavova u zavisnosti od vrste tekstilnog materijala i odevnog predmeta; • Insistirati na samostalnom krojenju i izradi detalja; • Akcenat staviti na tačnost izvođenja postupaka šivenja i peglanja; • Podsticati učenika da samostalno kontroliše svoj rad, uoči greške i na vreme ih otkloni. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | * | * | | * | * | |
Naziv modula: | Izrada suknje |
Trajanje modula: | 25 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu suknje. | • iskroji jednostavniju suknju • sašije jednostavniju suknju | • Krojenje i šivenje suknje • Krojenje i šivenje suknje po modelu | • Obrazložiti značaj modula; • Pripremiti osnovni i pomoćni materijal za izradu suknje; • Prodiskutovati sa učenicima o vrstama suknji i o trenutnom modnom trendu; • Odrediti vrstu šavova u zavisnosti od materijala; • Pripremiti uzorak i demonstrirati izradu; • Pratiti rad učenika uz kontrolu i pomoć; • Akcenat staviti na tačnost izvođenja postupaka; • Podsticati učenika da samostalno kontroliše svoj rad, uoči greške i na vreme ih otkloni. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Izrada ženskih pantalona |
Trajanje modula: | 35 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu ženskih pantalona. | • iskroji jednostavnije ženske pantalone • sašije jednostavnije ženske pantalone | • Krojenje i šivenje ženskih pantalona • Krojenje i šivenje ženskih pantalona po modelu | • Obrazložiti značaj modula; • Pripremiti osnovni i pomoćni materijal za izradu suknje; • Prodiskutovati sa učenicima o vrstama suknji i o trenutnom modnom trendu; • Odrediti vrstu šavova u zavisnosti od materijala; • Pripremiti uzorak i demonstrirati izradu; • Pratiti rad učenika uz kontrolu i pomoć; • Akcenat staviti na tačnost izvođenja postupaka; • Podsticati učenika da samostalno kontroliše svoj rad, uoči greške i na vreme ih otkloni. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Izrada muških pantalona |
Trajanje modula: | 55 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu muških pantalona. | • iskroji jednostavnije muške pantalone • sašije jednostavnije muške pantalone | • Krojenje i šivenje muških pantalona • Krojenje i šivenje muških pantalona po modelu | • Obrazložiti značaj modula; • Pripremiti osnovni i pomoćni materijal za izradu suknje; • Prodiskutovati sa učenicima o vrstama suknji i o trenutnom modnom trendu; • Odrediti vrstu šavova u zavisnosti od materijala; • Pripremiti uzorak i demonstrirati izradu; • Pratiti rad učenika uz kontrolu i pomoć; • Akcenat staviti na tačnost izvođenja postupaka; • Podsticati učenika da samostalno kontroliše svoj rad, uoči greške i na vreme ih otkloni. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Izrada bluze |
Trajanje modula: | 40 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu bluze. | • iskroji jednostavniju bluzu • sašije jednostavniju bluzu | • Krojenje i šivenje bluze • Krojenje i šivenje bluze po modelu | • Obrazložiti značaj modula; • Pripremiti osnovni i pomoćni materijal za izradu suknje; • Prodiskutovati sa učenicima o vrstama suknji i o trenutnom modnom trendu; • Odrediti vrstu šavova u zavisnosti od materijala; • Pripremiti uzorak i demonstrirati izradu; • Pratiti rad učenika uz kontrolu i pomoć; • Akcenat staviti na tačnost izvođenja postupaka; • Podsticati učenika da samostalno kontroliše svoj rad, uoči greške i na vreme ih otkloni. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | * | * | | | * | |
Razred: | treći |
Naziv modula: | Izrada haljine |
Trajanje modula: | 60 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu haljine. | • iskroji jednostavniju haljinu • sašije jednostavniju haljinu | • Krojenje i šivenje haljine • Krojenje i šivenje haljine po modelu | • Obrazložiti značaj modula; • Pripremiti osnovni i pomoćni materijal za izradu suknje; • Prodiskutovati sa učenicima o vrstama suknji i o trenutnom modnom trendu; • Odrediti vrstu šavova u zavisnosti od materijala; • Pripremiti uzorak i demonstrirati izradu; • Pratiti rad učenika uz kontrolu i pomoć; • Akcenat staviti na tačnost izvođenja postupaka; • Podsticati učenika da samostalno kontroliše svoj rad, uoči greške i na vreme ih otkloni. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Izrada muške košulje |
Trajanje modula: | 30 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu muške košulje. | • iskroji jednostavniju mušku košulju • sašije jednostavniju mušku košulju | • Krojenje i šivenje kragne za mušku košulju • Krojenje i šivenje manžetni sa otvorom • Krojenje i šivenje muške košulje • Krojenje i šivenje košulje po modelu | • Obrazložiti značaj modula; • Pripremiti osnovni i pomoćni materijal za izradu suknje; • Prodiskutovati sa učenicima o vrstama suknji i o trenutnom modnom trendu; • Odrediti vrstu šavova u zavisnosti od materijala; • Pripremiti uzorak i demonstrirati izradu; • Pratiti rad učenika uz kontrolu i pomoć; • Akcenat staviti na tačnost izvođenja postupaka; • Podsticati učenika da samostalno kontroliše svoj rad, uoči greške i na vreme ih otkloni. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Izrada ženskog i muškog rublja |
Trajanje modula: | 42 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu ženskog i muškog rublja. | • iskroji žensko i muško rublje • sašije žensko i muško rublje | • Krojenje i šivenje ženskog i muškog rublja • Krojenje i šivenje ženskog i muškog rublja po modelu | • Obrazložiti značaj modula; • Pripremiti osnovni i pomoćni materijal za izradu suknje; • Prodiskutovati sa učenicima o vrstama suknji i o trenutnom modnom trendu; • Odrediti vrstu šavova u zavisnosti od materijala; • Pripremiti uzorak i demonstrirati izradu; • Pratiti rad učenika uz kontrolu i pomoć; • Akcenat staviti na tačnost izvođenja postupaka; • Podsticati učenika da samostalno kontroliše svoj rad, uoči greške i na vreme ih otkloni. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Izrada sportske odeće |
Trajanje modula: | 60 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu sportske odeće. | • iskroji žensku i mušku sportsku odeću • sašije žensku i mušku sportsku odeću | • Krojenje i šivenje ženske sportske odeće: trenerke, majice, duks majice • Krojenje i šivenje muške sportske odeće: trenerke, majice, duks majice | • Obrazložiti značaj modula; • Pripremiti osnovni i pomoćni materijal za izradu suknje; • Prodiskutovati sa učenicima o vrstama suknji i o trenutnom modnom trendu; • Odrediti vrstu šavova u zavisnosti od materijala; • Pripremiti uzorak i demonstrirati izradu; • Pratiti rad učenika uz kontrolu i pomoć; • Akcenat staviti na tačnost izvođenja postupaka; • Podsticati učenika da samostalno kontroliše svoj rad, uoči greške i na vreme ih otkloni. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Izrada odevnih predmeta čiji izbor zavisi od potreba lokalne zajednice |
Trajanje modula: | 30 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu odevnih predmeta čiji izbor zavisi od potreba lokalne zajednice. | • iskroji odevni predmet • sašije odevni predmet | • Krojenje i šivenje odevnih predmeta čiji izbor zavisi od potreba lokalne zajednice | • Obrazložiti značaj modula; • Pripremiti osnovni i pomoćni materijal za izradu suknje; • Prodiskutovati sa učenicima o vrstama suknji i o trenutnom modnom trendu; • Odrediti vrstu šavova u zavisnosti od materijala; • Pripremiti uzorak i demonstrirati izradu; • Pratiti rad učenika uz kontrolu i pomoć; • Akcenat staviti na tačnost izvođenja postupaka; • Podsticati učenika da samostalno kontroliše svoj rad, uoči greške i na vreme ih otkloni. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | * | * | | | * | |
Razred: | četvrti |
Naziv modula: | Izrada ženske jakne |
Trajanje modula: | 66 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu ženske jakne. | • iskroji žensku jaknu • sašije žensku jaknu | • Krojenje ženske jakne • Šivenje ženske jakne | • Obrazložiti značaj modula; • Pripremiti osnovni i pomoćni materijal za izradu suknje; • Prodiskutovati sa učenicima o vrstama suknji i o trenutnom modnom trendu; • Odrediti vrstu šavova u zavisnosti od materijala; • Pripremiti uzorak i demonstrirati izradu; • Pratiti rad učenika uz kontrolu i pomoć; • Akcenat staviti na tačnost izvođenja postupaka; • Podsticati učenika da samostalno kontroliše svoj rad, uoči greške i na vreme ih otkloni. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Izrada ženskog ili muškog mantila |
Trajanje modula: | 60 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu ženskog ili muškog mantila. | • iskroji ženski ili muški mantil • sašije ženski ili muški mantil | • Krojenje ženskog ili muškog mantila • Šivenje ženskog ili muškog mantila | • Obrazložiti značaj modula; • Pripremiti osnovni i pomoćni materijal za izradu suknje; • Prodiskutovati sa učenicima o vrstama suknji i o trenutnom modnom trendu; • Odrediti vrstu šavova u zavisnosti od materijala; • Pripremiti uzorak i demonstrirati izradu; • Pratiti rad učenika uz kontrolu i pomoć; • Akcenat staviti na tačnost izvođenja postupaka; • Podsticati učenika da samostalno kontroliše svoj rad, uoči greške i na vreme ih otkloni. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Izrada ženskog ili muškog kaputa |
Trajanje modula: | 60 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu ženskog ili muškog kaputa. | • iskroji ženski ili muški kaput • sašije ženski ili muški kaput | • Krojenje ženskog ili muškog kaputa • Šivenje ženskog ili muškog kaputa | • Obrazložiti značaj modula; • Pripremiti osnovni i pomoćni materijal za izradu suknje; • Prodiskutovati sa učenicima o vrstama suknji i o trenutnom modnom trendu; • Odrediti vrstu šavova u zavisnosti od materijala; • Pripremiti uzorak i demonstrirati izradu; • Pratiti rad učenika uz kontrolu i pomoć; • Akcenat staviti na tačnost izvođenja postupaka; • Podsticati učenika da samostalno kontroliše svoj rad, uoči greške i na vreme ih otkloni. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Izrada odevnih predmeta po posebnim zahtevima |
Trajanje modula: | 18 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu odevnih predmeta po posebnim zahtevima. | • iskroji odevni predmet • sašije odevni predmet | • Krojenje odevnih predmeta po posebnim zahtevima • Šivenje odevnih predmeta po posebnim zahtevima | • Obrazložiti značaj modula; • Pripremiti osnovni i pomoćni materijal za izradu suknje; • Prodiskutovati sa učenicima o vrstama suknji i o trenutnom modnom trendu; • Odrediti vrstu šavova u zavisnosti od materijala; • Pripremiti uzorak i demonstrirati izradu; • Pratiti rad učenika uz kontrolu i pomoć; • Akcenat staviti na tačnost izvođenja postupaka; • Podsticati učenika da samostalno kontroliše svoj rad, uoči greške i na vreme ih otkloni. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | * | * | | | * | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Stručna literatura
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Estetsko oblikovanje
- Tekstilni materijali
- Tehnologija odeće
- Konstrukcija i modelovanje odeće
FIZIKA
(izborni predmet za obrazovne profile KONFEKCIONAR TEKSTILA - ogled i MODELAR ODEĆE - ogled)
1. CILJEVI PREDMETA:
- Razvijanje funkcionalne pismenosti
- Razumevanje pojava, procesa i odnosa u prirodi na osnovu fizičkih zakona
- Sticanje sposobnosti za uočavanje, formulisanje, analiziranje i rešavanje problema
- Razvijanje logičkog i apstraktnog mišljenja i kritičkog stava u mišljenju
- Upoznavanje uloge čoveka u osvajanju i menjanju prirode i razvijanje pravilnog odnosa učenika prema zaštiti čovekove sredine
- Razvijanje sposobnosti za primenu znanja iz fizike u stručno - teorijskim predmetima
- Da razvije svest o neophodnosti doživotnog učenja i usavršavanja
- Da razvije samostalnost i sposobnost učenika za usvajanje i formiranje sopstvenih stavova i znanja
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- J. Janjić, M. Pavlov: Fizika za prvi razred srednje škole
- D. Obadović, M. Pavkov, M. Garić: Eksperimenti iz fizike
- J. Nikolić i N. Babić: Osnove elektrotehnike
3. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA
Razred: | prvi ili drugi |
Godišnji fond časova: | 74 časa |
CILJEVI | ISHODI Po završetku prvog razreda učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
• Sticanje teorijskih i praktičnih preduslova za dalje praćenje nastave • Poznavanje i upotreba mernih jedinica SI sistema • Sticanje osnovnih znanja iz kinematike • Razviti sposobnost učenika da vidi primenu kretanja u svakodnevnom životu • Razumevanje prirodnih pojava i odnosa • Razvijanje sposobnosti za sticanje i primenu teorijskih znanja • Sticanje osnovnih znanja o zakonima održanja • Uočavanje veza među prirodnim fenomenima • Sticanje osnovnih znanja o gravitacionom polju • Sticanje osnovnih znanja iz elektrostatike • Sticanje osnovnih znanja o jednosmernoj struji i instalacijama koje svakodnevno upotrebljavamo • Sticanje znanja o magnetnom polju i fizičkim veličinama koje ga opisuju • Sticanje znanja o delovanju magnetnog polja na naelektrisanja i kretanju | • izražavati precizno, koncizno i jasno svoje zaključke • znati osnovne operacije sa vektorima i njihovu primenu u fizici • znati da je fizika eksperimentalna nauka i da se pojave opisuju zakonima i odgovarajućim veličinama koje se mogu meriti • znati osnovne veličine kojima se opisuje kretanje • razumeti različite vrste kretanja • znati osnovne zakone dinamike translatornog kretanja • znati delovanje sile trenja i otpora sredine • razumeti pojmove energije, rada i snage • razumeti zakone održanja i vezu između energije i rada • razumeti uzajamno delovanje (mehaničko, gravitaciono...) • razumeti razliku između težine tela i Zemljine teže. • umeti da na osnovu primera izvede odgovarajući zaključak • poznavati osnovne pojmove elektrostatike • znati električna svojstva materijala • razumeti pojmove kojima se opisuje električna struja • shvatiti značaj i primenu električne struje • poznavati pojam magnetnog polja i veličine koje ga opisuju • razumeti pojave u magnetnom polju • shvatiti njihov značaj i primenu • shvatiti značaj elektromagnetne indukcije • znati osnove rada generatora, transformatora i elektromotora • znati da primeni stečena znanja u svakodnevnom životu | Uvod • predmet, metode i zadaci fizike, veza sa drugim prirodnim naukama • osnovne fizičke veličine i njihove jedinice (SI sistem) • osnovne operacije s vektorima (sabiranje, oduzimanje i razlaganje) Kinematika i dinamika • referentni sistem, vektor položaja • elementi translatornog kretanja (putanja, put, srednja i trenutna brzina) • inertnost tela (masa, zakon inercije) • međusobno delovanje tela (sila, zakon akcije i reakcije) • promena brzine kao posledica međusobnog delovanja tela (ubrzanje, impuls, drugi Njutnov zakon) • trenje i otpor sredine • ravnomerno translatorno pravolinijsko kretanje (grafici brzine i puta) • ravnomerno promenljivo translatorno pravolinijsko kretanje Energija, rad, snaga • energija kretanja (Ek) i energija položaja (Ep) • mehanički rad pri translaciji • snaga i stepen korisnog dejstva mašine • zakon održanja impulsa i energije Fizička polja • vrste polja (elektrostatičko, gravitaciono, magnetno) • Njutnov zakon gravitacije • jačina gravitacionog polja, ubrzanje slobodnog padanja, težina i bestežinsko stanje Elektromagnetizam • naelektrisano telo, električna sila, jačina polja, potencijal i napon • električna struka, definicija i jačina, strujno kolo • magnetno polje, magnetna indukcija, magnetni fluks • električna otpornost, Omov zakon • toplotno dejstvo struje, Džul-Lencov zakon • elektromagnetna indukcija • trofazni generatori i transformatori • Lorencova sila i primena • Amperov zakon (bez izvođenja) i primena • elektromotori • zaštita od strujnih udara (uzemljenje) | • Koristiti sve merne instrumente koje poseduje kabinet • Koristiti prethodno stečena znanja učenika u ovoj oblasti • Koristiti tabelarni prikaz veličina i jedinica • Uvežbati pretvaranje jedinica na primerima iz svakodnevnog života • Sadržaj povezati sa primerima iz prakse • Demonstraciono prikazati ravnomerno i ubrzano kretanje kod translacije • Demonstraciono prikazivanje zakona održanja • Demonstraciono prikazati elektrostatičko polje (grafoskop, elektrostatička mašina...) • Demonstraciono prikazati linije sile magnetnog polja pomoću opiljaka gvožđa i magneta • Insistirati na primerima iz svakodnevnog života • Definisati pojedinačne i grupne domaće zadatke • Insistirati na korelaciji sa sadržajima stručnih predmeta • raditi test na kraju svake teme Preporučeni broj časova po temama: • | Uvod | 6 | • | Kinematika i dinamika | 26 | • | Energija, rad i snaga | 12 | • | Fizička polja | 8 | • | Elektromagnetizam | 22 | |
HEMIJA
(izborni predmet za obrazovne profile KONFEKCIONAR TEKSTILA - ogled i MODELAR ODEĆE - ogled)
1. CILJEVI PREDMETA:
- Dobijanje najosnovnijih teoretskih znanja
- Razvijanje logičkog razmišljanja
- Razvijanje sistematičnosti
- Osposobljavanje učenika da preuzme odgovornost za sopstveni rad
- Osposobljavanje učenika da razumeju i primene stečena znanja u užestručnom području i praktičnoj nastavi
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Literatura, udžbenici i praktikumi koji su i do sada bili odobreni za realizaciju ovih sadržaja hemije.
- Koristiti podatke iz stručnih časopisa, sa interneta...
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Fizika
- Tekstilni materijali
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Razred: | prvi, drugi, treći ili četvrti |
Godišnji fond časova: | 74 časa (I, II, III) / 68 časova (IV) |
CILJEVI | ISHODI Po završetku prvog razreda učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
• sticanje osnovnih znanja o vrstama neorganskih jedinjenja | • znati da prepozna različite vrste neorganskih jedinjenja (okside, baze, kiseline i soli) • znati ponašanje ovih jedinjenja u vodi • znati osnovne međusobne reakcije različitih vrsta neorganskih jedinjenja | Vrste neorganskih jedinjenja • oksidi • baze • kiseline • soli | • ponoviti osnovne pojmove o atomu, molekulu, čistoj supstanci i smeši • sadržaje oksida svesti na nekoliko primera oksida metala i oksida nemetala • sadržaje baza svesti na karakteristične primere (NaOH, Ca(OH)2, NH4OH) • primere i osobine kiselina objasniti na nekoliko osnovnih i karakterističnih kiselina koje su u službi struke • dobijanje soli objasniti preko reakcija neutralizacije • vežbati na samostalnosti u pisanju reakcija • uraditi test teoretskih znanja • Temu realizovati kroz 14 teorijskih časova |
• sticanje osnovnih znanja o vrstama disperznih sistema, pripremanju rastvora određene koncentracije, zavisnosti pH rastvora od disocijacije baza, kiselina i soli odnosno hidrolize soli | • znati da pripremi rastvor određenog masenog udela • znati da raspoznaje različite disperzne sisteme • znati osnovne karakteristike koloidnih rastvora • znati da pripremi rastvor određene količinske koncentracije (1M, 0,1 M) • znati šta predstavlja pH • znati da na osnovu vrednosti pH odredi kakva je sredina • znati šta je hidroliza soli i kako ona utiče na pH rastvora | Disperzni sistemi • koloidni rastvori • pravi rastvori • koncentracija rastvora (maseni udeo, količinska koncentracija) • jonski proizvod vode, pH • hidroliza soli | • vrste disperznih sistema demonstrirati na primerima iz okoline • osobine koloidnih sistema objasniti i demonstrirati na primeru bubrenja skroba, taloženja proteina mleka... • pripremanje rastvora određenog masenog udela raditi primenom formule i na primerima vezanim za struku • količinsku koncentraciju raditi primenom osnovnih formula i raditi pripremu 1M i 0,1M rastvora soli, baza i kiselina • pH svesti na prepoznavanje sredine u zavisnosti od vrednosti pH • hidrolizu soli prikazati na primerima vezanim za primenu u struci • uraditi test teoretskih znanja • Temu realizovati kroz 17 teorijskih časova |
• sticanje osnovnih znanja iz ugljovodonika | • znati da razlikuje alkane, alkene, alkine i arene • znati nomenklaturu osnovnih ugljovodonika • znati šta su reakcije supstitucije i prepozna ih na primeru • znati šta su reakcije adicije i prepozna ih na primeru • znati produkte sagorevanja ugljovodonika | Ugljovodonici • alkani • alkeni • alkini • areni (benzen) • supstitucija • adicija • sagorevanje ugljovodonika | • sadržaj ugljovodonika svesti na prepoznavanje kojoj grupi ugljovodonika pripada određeno jedinjenje • nomenklatura prvih pet jedinjenja u homologom nizu • primere supstitucije raditi na primeru supstitucije metana i benzena • adiciju vežbati na etenu, propenu, etinu i propinu • vežbati sagorevanje različitih ugljovodonika koji se koriste kao izvori toplote • uraditi test teoretskih znanja • Temu realizovati kroz 6 teorijskih časova |
• sticanje osnovnih znanja iz alkohola, fenola, etara, aldehida, ketona, organskih kiselina i njihovih derivata | • znati šta su alkoholi i osobine metanola i etanola • znati šta su fenoli i njihove karakteristične osobine • prepoznati etre i znati im upotrebu • prepoznati aldehide i ketone i znati im osobine • znati osnovne organske kiseline i njihove osobine • znati kako nastaju estri | Organska kiseonična jedinjenja • alkoholi • fenoli • etri • aldehidi i ketoni • organske kiseline • estri | • osobine alkohola demonstrirati na etanolu • upoznati učenike sa glicerolom • demonstrirati osobine fenola i ukazati na razliku od alkohola • osobine aldehida i ketona demonstrirati na etanalu i propanonu • osobine kiselina demonstrirati na etanskoj kiselini • upoznati učenike sa metanskom, etanskom, propanskom, mlečnom, limunskom, vinskom, sorbinskom, benzoevom i masnim kiselinama (njihovim osobinama, nalaženju u prirodi i značaju) • vežbati dobijanje soli K- i Na- propionata i benzoata i ukazati na njihovu primenu u prehrambenoj industriji • demonstrirati dobijanje prostijih estara i ukazati na njihove osobine • uraditi test teoretskih znanja • Temu realizovati kroz 10 teorijskih časova |
• sticanje osnovnih znanja iz masti i ulja (lipidi) | • znati šta su masti i ulja, kako nastaju i njihove osobine • znati hidrolizu masti i ulja u kiseloj i baznoj sredini • znati šta su sapuni • znati šta su voskovi | Masti i ulja • dobijanje masti i ulja • hidroliza masti i ulja • sapuni • voskovi | • osobine demonstrirati na rastvorljivosti • demonstrirati dobijanje sapuna • dati primere karakterističnih voskova • uraditi test teoretskih znanja • Temu realizovati kroz 5 teorijskih časova |
• sticanje osnovnih znanja iz ugljenih hidrata | • znati da definiše i podeli ugljene hidrate • znati glukozu i njene osobine • znati fruktozu i njene osobine • znati šta su disaharidi i osobine maltoze, laktoze i saharoze • znati šta su polisaharidi i osobine skroba, glikogena i celuloze | Ugljeni hidrati • definicija i podela ugljenih hidrata • glukoza • fruktoza • disaharidi • polisaharidi | • demonstrirati osobine ugljenih hidrata na glukozi, fruktozi, maltozi, laktozi, saharozi i skrobu • uraditi test teoretskih znanja • Temu realizovati kroz 12 teorijskih časova |
• sticanje osnovnih znanja iz amino kiselina, proteina i enzima | • znati šta su amino kiseline i njihove osobine • znati šta su proteini, kako nastaju i kako ih delimo prema strukturi • znati ulogu proteina i njihovo taloženje • znati šta su enzimi i koja im je uloga | Amino kiseline i proteini • amino kiseline • proteini • enzimi | • osobine amino kiselina povezati sa njihovom strukturom • podelu proteina povezati sa mestom u živim organizmima koje izgrađuju • demonstrirati taloženje proteina kao i bojene reakcije na proteine • ukazati na značaj enzima i njihovu ulogu u organizmu i tehnološkim procesima • uraditi test teoretskih znanja • Temu realizovati kroz 10 teorijskih časova |
GEOGRAFIJA U TEKSTILSTVU
(izborni predmet za obrazovne profile: KONFEKCIONAR TEKSTILA - ogled i MODELAR ODEĆE - ogled)
1. CILJEVI PREDMETA:
- Sticanje znanja o geografskoj sredini i uticaju njenih elemenata i resursa na proizvodnju sirovina za tekstilnu industriju
- Sticanje znanja o vrstama i proizvodnji sirovina za tekstilnu industriju
- Poznavanje razvoja tekstilne industrije i sticanje znanja o njenom uticaju na privredni razvoj pojedinih delova sveta
- Sticanje znanja o strukturi tekstilne industrije i njenom razmeštaju u našoj zemlji i u svetu
- Razvijanje sposobnosti korišćenja različitih izvora informacija i računara za pronalaženje, obradu i prikazivanje podataka vezanih za razvoj i razmeštaj sirovina i tekstilne industrije
- Osposobljavanje za samostalno i timsko učestvovanje u istraživačkim projektima
- Primenjivanje stečenih znanja i umenja iz geografije u svom poslovnom okruženju
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Vajt C, Grifin P, Meknajt T. (1972): Ekonomska geografija sveta, Vuk Karadžić, Beograd
- Grčić M. (1993): Industrijska geografija, "Naučna knjiga", Beograd
- Davies L.R. (1985): Marketing Geography, Rutledge, London
- Đurić V. (1973): Opšta privredna geografija, Naučna knjiga, Beograd
- Đurić V. (1980): Ekonomska geografija, "Naučna knjiga", Beograd
- Kellerman A. (2002): The Internet on Earth - A Geography of Information, Wiley, London
- Pavlović M, (1998): Geografija Jugoslavije 2. Savremena administracija, Beograd
- Tomić P., Romelić J., Lazić L. (1996): Ekonomska geografija sveta, Institut za geografiju - PMF, Novi Sad
- Šećibović, R. (1998): Regionalna ekonomska geografija 2. Ekonomski fakultet, Beograd
- Šećibović, R. (1998): Regionalna ekonomska geografija 3. Ekonomski fakultet, Beograd
- Šećibović, R., Đoković E. (1998): Regionalna ekonomska geografija 1- Evropa. Ekonomski fakultet, Beograd, skripta
- Šećibović R, Đoković E. (2003): Ekonomska geografija sveta, Ekonomski fakultet, Beograd, priručnik
- Šećibović R, Đoković E. (2003): Ekonomska geografija Evrope, Ekonomski fakultet, Beograd, priručnik
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- opšteobrazovni predmeti: istorija, biologija, sociologija, informatika
- stručni predmeti
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Razred: | prvi |
Godišnji fond časova: | 74 časa |
CILJEVI | ISHODI Po završetku prvog razreda učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
• Sticanje znanja o geografskoj sredini i razumevanje njenih elemenata kao činilaca u proizvodnji sirovina za tekstilnu industriju. • Sticanje znanja o uslovima za proizvodnju sirovina za tekstilnu industriju u našoj zemlji • Osposobljavanje za samostalno učenje, grupni /timski rad i dolaženje do informacija kroz korišćenje različitih izvora znanja | • znati kako prirodni elementi geografske sredine utiču na proizvodnju sirovina za tekstilnu industriju u svetu • znati kako društveni elementi geografske sredine utiču na proizvodnju sirovina za tekstilnu industriju u svetu • razumeti kako prirodni i društveni elementi geografske sredine utiču na proizvodnju sirovina za tekstilnu industriju u našoj zemlji • sarađivati u grupi/timu i učestvovati u rešavanju zajedničkih zadataka i problema | Geografski uslovi i resursi • Geografska sredina i njeni elementi (prirodni i društveni) • Reljef kao činilac u proizvodnji sirovina za tekstilnu industriju • Klima kao činilac u proizvodnji sirovina za tekstilnu industriju • Vode kao činilac u proizvodnji sirovina za tekstilnu industriju • Produktivno tle kao osnova za proizvodnju sirovina za tekstilnu industriju • Biosfera kao prirodni resurs • Društveni faktori kao činilac u proizvodnji sirovina za tekstilnu industriju (stanovništvo - kvalitativna i kvantitativna svojstva, primena naučnih i tehničko tehnoloških dostignuća) • Uslovi za proizvodnju sirovina za tekstilnu industriju u našoj zemlji | • preporučuje se korišćenje savremenih elektronskih pomagala, uz postojeće izvore literature i izrada seminarskih radova • za realizaciju ove teme preporučuje se 20 časova |
• Poznavanje i razumevanje uslova i razmeštaja proizvodnje biljnih, životinjskih i hemijskih vlakana • Sticanje znanja o geografskom razmeštaju i proizvodnji tekstilnih sirovina • Upoznavanje svetskog tržišta i međunarodne trgovine tekstilnim sirovinama i mesto naše zemlje u ovim procesima | • Poznavati osnovna svojstva biljnih, životinjskih i hemijskih vlakna • Prepoznavati uslove i razmeštaj proizvodnje komercijalnih vrsta pamuka • Prepoznavati uslove i razmeštaj proizvodnje lana, jute i konoplje • Razumeti trgovinu biljnim vlaknima • Poznavati osnovna svojstva životinjskih vlakana • Poznavati uslove za uzgajanje ovaca i drugih životinja • Znati najveće proizvođače vunenih i svilenih vlakana • Razumeti trgovinu životinjskim vlaknima • Poznavati osnovna svojstva hemijskih vlakana • Razumeti trgovinu hemijskim vlaknima • Znati geografski razmeštaj i proizvodnju tekstilnih sirovina u našoj zemlji | Geografski razmeštaj i proizvodnja tekstilnih sirovina • Biljna, životinjska i hemijska vlakna • Biljna vlakna: semena, meka i tvrda vlakna • Pamuk - uslovi i razmeštaj proizvodnje • Komercijalne vrste i svetska trgovina pamukom • Lan - uslovi i razmeštaj proizvodnje • Juta - uslovi i razmeštaj proizvodnje • Konoplja (kudelja) i vrste: kenaf, henekven (sisal kudelja), abaka (manila) - uslovi i razmeštaj proizvodnje • Svetska trgovina biljnim vlaknima • Životinjska vlakna - vrste i značaj • Uslovi za uzgajanje ovaca i drugih životinja (kašmirska i angorska koza, jak, lama) i najveći proizvođači vunenih vlakana • Svila - proizvodnja i glavni proizvođači • Svetska trgovina životinjskim vlaknima • Hemijska vlakna - vrste i značaj • Veštačka vlakna - celuloza i viskoza: sirovine za proizvodnju i glavni proizvođači • Sintetička vlakna - poliesteri, poliamidi, poliakrilonitrili; sirovine za proizvodnju i glavni proizvođači • Svetska trgovina hemijskim vlaknima • Geografski razmeštaj i proizvodnja tekstilnih sirovina u našoj zemlji | • Preporučuje se upotreba tekstualnih izvora i elektronskih pomagala pri prikupljanju, analizi, obradi i prezentovanju geografskog materijala. • U korišćenju literature nastavnici imaju selektivan pristup nastavnim sadržajima i nije potrebno insistirati na memorisanju statističkog i faktografskog materijala. Statistički materijal treba da se koristi za izradu tabela, grafikona, dijagrama i skica, a u svrhu analiziranja, proizvodnje i geografskog razmeštaja tekstilne industrije u svetu i u našoj zemlji. • Sadržaji ovog modula mogu se realizovati kroz izradu seminarskih radova učenika. • za realizaciju ove teme preporučuje se 20 časova |
• Poznavanje i razumevanje faza u razvoju tekstilne industrije • Sticanje znanja o razvoju tekstilne industrije u našoj zemlji • Upoznavanje mesta i uloge tekstilne industrije u privrednoj strukturi naše zemlje i sveta | • Znati faze u razvoju tekstilne industrije u svetu i u našoj zemlji • Razumeti mesto i ulogu tekstilne industrije u privrednoj strukturi naše zemlje i sveta | Razvoj i značaj tekstilne industrije • Faze u razvoju tekstilne industrije • Razvoj tekstilne industrije u našoj zemlji • Mesto i uloga tekstilne industrije u privrednoj strukturi naše zemlje i sveta | • preporučuje se korišćenje savremenih elektronskih pomagala, uz postojeće izvore literature i izrada seminarskih radova • za realizaciju ove teme preporučuje se 6 časova |
• Razumevanje podele, faktora lokacije i koncentracije tekstilne industrije • Sticanje znanja o proizvodnji prediva i tkanina od sirovina biljnog, životinjskog i hemijskog porekla • Sticanje znanja o strukturi, centrima tekstilne industrije i perspektivama razvoja tekstilne industrije u svetu i u našoj zemlji • Upoznavanje svetskog tržišta i međunarodne trgovine predivima, tkaninama i odećom i mesto naše zemlje u ovim procesima • Razumevanje razmeštaja industrije odeće u svetu, Evropi i u našoj zemlji | • Razumeti podelu, faktore lokacije i koncentracije tekstilne industrije • Znati razvoj pamučne industrije, najveće svetske proizvođače i trgovinu pamučnim predivima i tkaninama • Znati razvoj ostalih grana tekstilne industrije koje koriste sirovine biljnog porekla, najveće svetske proizvođače i trgovinu predivima i tkaninama • Znati razvoj grana tekstilne industrije koje koriste sirovine životinjskog porekla, najveće svetske proizvođače i trgovinu predivima i tkaninama • Znati proizvodnju hemijskih vlakana i tkanina i najveće svetske proizvođače • Znati strukturu, centre tekstilne industrije i perspektive razvoja tekstilne industrije u našoj zemlji • Razumeti razmeštaj industrija odeće na lokalnom i svetskom nivou | Struktura tekstilne industrije i geografski razmeštaj • Podela tekstilne industrije • Faktori lokacije i koncentracije tekstilne industrije • Pamučna industrija: tradicionalna i savremena • Proizvodnja pamučnog prediva i tkanina i najveći svetski proizvođači • Svetska trgovina pamučnim predivima i tkaninama • Proizvodnja prediva i tkanina od lana, jute, konoplje i najveći svetski proizvođači • Proizvodnja prediva i tkanina od vune i najveći svetski proizvođači • Svetska trgovina vunom • Proizvodnja svilenog prediva i tkanina i najveći svetski proizvođači • Svetska trgovina svilom • Proizvodnja hemijskih vlakana i tkanina i najveći svetski proizvođači • Konkurencija između prirodnih i veštačkih vlakana • Struktura i centri tekstilne industrije u našoj zemlji • Industrija odeće u svetu • Industrija odeće u Evropi • Industrija odeće u našoj zemlji • Perspektive razvoja tekstilne industrije u našoj zemlji | • Preporučuje se upotreba tekstualnih izvora i elektronskih pomagala pri prikupljanju, analizi, obradi i prezentovanju geografskog materijala. • U korišćenju literature nastavnici imaju selektivan pristup nastavnim sadržajima i nije potrebno insistirati na memorisanju statističkog i faktografskog materijala. Statistički materijal treba da se koristi za izradu tabela, grafikona, dijagrama i skica, a u svrhu analiziranja strukture tekstilne industrije i geografskog razmeštaja njene proizvodnje • Sadržaji ovog modula mogu se realizovati kroz izradu seminarskih radova učenika. • za realizaciju ove teme preporučuje se 28 časova |