DEKLARACIJA

O OSTVARIVANJU JEDNAKOG PRAVA NA OBRAZOVANJE SVE DECE

("Sl. list grada Niša", br. 81/2007)

Mi, odbornici Skupštine grada Niša, polazeći od:

- Opšte deklaracije o pravima čoveka, koja u članu 26. ističe da svako ima pravo na školovanje,

- Konvencije o pravima deteta, po kojoj svako dete sa teškoćama u razvoju ima pravo na posebnu brigu, obrazovanje i unapređivanje (član 23), te da svako dete ima pravo na obrazovanje (član 28),

- Konvencije o pravima osoba sa invaliditetom, koja u članu 7. kaže da deca sa invaliditetom uživaju sva ljudska prava i osnovne slobode na osnovu jednakosti sa drugom decom, te da će se osigurati inkluzivni sistem obrazovanja na svim nivoima (član 24),

- Svetske deklaracije o obrazovanju za sve, koja u članu 1. kaže da će svaka osoba biti u mogućnosti da koristi blagodeti obrazovnih prilika, a u članu 3. da se osnovno obrazovanje mora obezbediti svoj deci, odnosno da obrazovne potrebe ometenih zahtevaju posebnu pažnju (član 5),

- Svetskog obrazovnog foruma, koji insistira na širenju i poboljšanju obavezne brige i ranog obrazovanja, naročito za najosetljiviju i hendikepiranu decu i stvaranje bezbednih, zdravih i resursima obezbeđenih obrazovnih sredina,

- Svetske konferencije o posebnim obrazovnim potrebama, po kojoj bi deca sa posebnim obrazovnim potrebama trebalo da imaju pristup redovnim školama,

- Milenijumskog cilja Ujedinjenih nacija koji nalaže da se obezbedi dostupno univerzalno osnovno obrazovanje,

- Ustava Republike Srbije,

- Zakona o sprečavanju diskriminacije osoba sa invaliditetom, koji u čl. 19. zabranjuje diskriminaciju u obrazovanju po osnovu invaliditeta,

- Nacionalnog plana akcije za decu Republike Srbije, koji kao cilj navodi obuhvat sve dece kvalitetnim osnovnim obrazovanjem,

- Strategije Ministarstva prosvete i sporta RS za period 2005 - 2010. godine usmerene na razvoj inkluzivnog modela u redovnim školama i obezbeđivanje dostupnosti kvalitetnog obrazovanja za sve,

- Strategije Vlade Republike Srbije za smanjenje siromaštva, čiji je jedan od ciljeva otvaranje obrazovnog sistema za inkluziju marginalizovanih grupa,

imajući u vidu činjenicu da je Republika Srbija država potpisnik gotovo svih značajnih konvencija i deklaracija iz oblasti prava deteta, kao i aktivnosti Republike Srbije na ostvarivanju jednakog prava na obrazovanje sve dece, saglasni smo da je usvajanje Deklaracije neophodna podrška i vid našeg aktivnog učešća u ovom značajnom procesu, te u skladu sa tim,

Skupština grada Niša, na sednici od 30. novembra 2007. godine, donosi:

DEKLARACIJU
O OSTVARIVANJU JEDNAKOG PRAVA NA OBRAZOVANJE SVE DECE

Član 1

Obrazovanje je osnovno ljudsko pravo i potreba i ne sme biti privilegija koja se ostvaruje isključivo na osnovu sposobnosti pojedinca.

Stoga se mora učiniti dostupno svima, makar u najelementarnijem obliku, uključujući i decu i omladinu sa posebno izraženim razvojnim i drugim smetnjama i teškoćama, koja u većini slučajeva nisu obuhvaćena nijednim oblikom vaspitno-obrazovnog tretmana:

• decu sa poremećajima ponašanja,

• decu sa emocionalnim poremećajima,

• decu sa invaliditetom,

• decu sa disfiguracijama,

• decu sa smetnjama u mentalnom, senzo-motornom, senzornom i motoričkom razvoju,

• decu sa hroničnim i sistemskim bolestima,

• decu sa bolestima zavisnosti,

• decu na dužem bolničkom lečenju,

• decu pripadnika nacionalnih manjina,

• decu izbeglica i raseljenih lica,

• decu povratnika deportovanih iz inostranstva,

• decu bez adekvatnog roditeljskog staranja,

• decu smeštenu u posebnim ustanovama,

• decu iz socijalno ugroženih sredina,

• decu izloženu različitim vrstama nasilnog ponašanja i

• decu sa različitim vrstama nadarenosti.

Član 2

Vaspitanje i obrazovanje je jedinstven, celovit, trajan i veoma složen proces koji prožima skoro sve sfere života pojedinca. Vaspitanje i obrazovanje se tiču čitavog društva i svih njegovih pripadnika, bez obzira na lična, socijalna, etnička, konfesionalna, demografska i druga obeležja.

Član 3

Mi, odbornici Skupštine grada Niša, smatramo da je neophodno nastaviti i ubrzati proces usklađivanja postojećih zakonskih propisa iz oblasti obrazovanja i vaspitanja, zdravstvene i socijalne zaštite sa ratifikovanim međunarodnim dokumentima, kao i donošenje novih propisa u cilju što potpunijeg ostvarivanja svih prava dece propisanih Međunarodnom konvencijom o pravima deteta, a posebno radi ostvarivanja prava na obrazovanje dece sa potrebom za posebnom društvenom podrškom.

Iako nam nedostaju brojni propisi iz ove oblasti, postojeći pružaju solidnu osnovu za postizanje mnogo boljih rezultata u praksi. Veoma je važno da se na svim nivoima funkcionisanja sistema obrazovanja razviju mehanizmi za efikasniju primenu zakonskih propisa u ovoj oblasti, uz svest o obrazovanju svih kao nacionalnom prioritetu.

Član 4

Verujemo da je bitno da svi zakonski propisi iz oblasti obrazovanja budu dovoljno fleksibilni kako bi mogli da uvaže sve specifičnosti određene lokalne zajednice - nacionalne, verske, istorijske, kulturne, demografske, socijalne, ekonomske, obrazovne i dr.

Obrazovni programi treba da budu dovoljno raznovrsni po oblicima i sadržajima, kako bi omogućili optimalno zadovoljenje potreba pomenutih kategorija dece.

Član 5

Ostvarivanje jednakih prava na obrazovanje sve dece nije moguće postići ukoliko ne bude bilo odgovarajuće koordinacije i saglasnosti u delovanju između resornih ministarstava, a posebno Ministarstva prosvete, Ministarstva omladine i sporta, Ministarstva za rad i socijalnu politiku i Ministarstva zdravlja, kao i usaglašavanje propisa iz oblasti zdravstvene, prosvetne i socijalne politike i usaglašavanje rada institucija iz ovih oblasti na svim nivoima.

Član 6

Potrebno je ubrzati i dovršiti proces reforme rada komisija za razvrstavanje dece iz neke od grupa pomenutih u članu 1. Deklaracije. Postojeći način rada komisija, koji je usmeren na utvrđivanje medicinskog statusa deteta, ne obezbeđuje u dovoljnoj meri ostvarivanje prava na obrazovanje svakog deteta, bez obzira na njegove mogućnosti. Komisije treba transformisati u servis čiji je osnovni cilj procena individualnih obrazovnih potreba deteta i uključivanje deteta u odgovarajući obrazovni program. Takođe, neophodno je da se rad ovakvih servisa usmeri ka ostvarivanju najboljeg interesa svakog deteta i, u vezi s tim, da se obezbedi ostvarivanje prava roditelja na izbor odgovarajućeg načina obrazovanja.

Član 7

Mi, odbornici Skupštine grada Niša, smatramo da je od posebne važnosti da sve državne i lokalne institucije, organizacije i organi dosledno sprovode politiku Vlade Republike Srbije, usmerene na obezbeđivanje kvalitetnog obrazovanja za sve.

Član 8

Pozivamo članove Stalne konferencije gradova i opština da pristupe usvajanju ove Deklaracije i da svojim aktivnostima doprinesu ostvarivanju postavljenih ciljeva.