1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO | |||
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku | |||
I |
| 125 |
|
|
| 125 |
2. CILJEVI PREDMETA:
- Osposobljavanje učenika da samostalno obrađuje plemenite metale mehaničkom obradom;
- Sticanje osnovnih znanja o ocrtavanju, obeležavanju, turpijanju, testerisanju, bušenju, glodanju, brušenju i poliranju;
- Razvijanje sposobnosti učenika da primenjuje mere zaštite na radu pri mehaničkoj obradi.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULARNIH JEDINICA
Razred: | prvi |
NAZIV MODULARNIH JEDINICA | TRAJANJE |
Ocrtavanje i obeležavanje | 20 |
Testerisanje | 20 |
Turpijanje | 20 |
Bušenje i glodanje | 20 |
Brušenje i poliranje | 45 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Mehanička obrada u zlatarstvu |
Trajanje modula: | 125 časova |
CILJEVI MODULA | MODULARNE | TRAJANJE | ISHODI | PREPORUČENI | PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Osposobljavanje učenika da samostalno obrađuje plemenite metale mehaničkom obradom; | • Ocrtavanje i obeležavanje | 20 | • objasni postupke ocrtavanja i obeležavanja, | • Postupak ocrtavanja i obeležavanja | • Koristiti stručnu literaturu u pripremi nastavnog materijala |
• Testerisanje | 20 | • objasni postupke obrade testerom, | Postupak testerisanja | ||
• Turpijanje | 20 | • objasni postupke obrade turpijanjem, | Postupak turpijanja | ||
• Bušenje i glodanje | 20 | • objasni postupke obrade bušenjem i glodanjem, | • Alat, pribor i uređaji za bušenje | ||
• Brušenje i poliranje | 44 | • objasni postupke obrade brušenjem, | • Alat, pribor i mašine za brušenje |
Preporučeni načini ocenjivanja
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
* | * |
|
|
| * | * | * | * | * |
|
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Plemeniti metali, Pavle Gertik
- Umetnička obrada metala, Pavle Gertik
- Azbuka zlatarstva, Vlada Anđelović
- Počti vse o juvelirnih izdelijah, V.P. Novikov
- Literatura preuzeta sa Interneta
- Ostala literatura po izboru nastavnika
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Merenje i kontrola u zlatarstvu
- Fizika
- Spajanje elemenata nakita
- Tehnički crtež u zlatarstvu
- Plastična prerada plemenitih metala
- Materijali u zlatarstvu
PLASTIČNA PRERADA PLEMENITIH METALA
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO | |||
Teorijska | Vežbe | Praktična | Nastava | |||
I |
| 86 |
|
|
| 86 |
II |
| 102 | 68 |
|
| 170 |
2. CILJEVI PREDMETA:
- Osposobljavanje učenika da samostalno preradi plemenite metale plastičnom deformacijom;
- Sticanje osnovnih znanja o preradi plastičnom deformacijom;
- Razvijanje sposobnosti učenika da primenjuje mere zaštite na radu pri preradi plastičnom deformacijom.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
Razred: | prvi |
NAZIV MODULA | TRAJANJE |
Savijanje, sečenje i ispravljanje | 86 |
Modul se realizuje od 10. do 34. sedmice školske godine (videti gantogram).
Razred: | drugi |
NAZIV MODULA | TRAJANJE |
Plastična deformacija | 170 |
Modul se realizuje od 1. do 25. sedmice školske godine (videti gantogram).
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Savijanje, sečenje i ispravljanje |
Fond časova: | 86 časova |
Razred: | prvi |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Osposobljavanje učenika da samostalno preradi plemenite metale plastičnom deformacijom;
| • opiše postupke savijanja, ispravljanja i sečenja makazama,
| • Alat i pribor za savijanje limova i žica
| • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave • kabinetske vežbe (86) Modul se realizuje od 10. do 34. sedmice školske godine (videti gantogram). • kabinetskih vežbi Mesto realizacije nastave • Kabinetske vežbe se realizuju u školskom zlatarskom kabinetu Preporuke za realizaciju nastave • Demonstrirati postupke plastične prerade plemenitih metala Ocenjivanje • praćenje ostvarenosti ishoda |
Naziv modula: | Plastična deformacija |
Fond časova: | 170 časova |
Razred: | drugi |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Osposobljavanje učenika da samostalno preradi plemenite metale plastičnom deformacijom | • opiše postupke prerade plemenitih metala valjanjem | Valjanje poluproizvoda • Alat i pribor za valjanje poluproizvoda Kovanje u kalupu, probijanje i prosecanje • Alat i pribor za kovanje - slobodno kovanje • Alat i pribor za probijanje i prosecanje (štancovanje) Prerada izvlačenjem • Alat i pribor za izvlačenje Prerada istiskivanjem i dubokim izvlačenjem • Alat i pribor za istiskivanje šipke i cevi | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave • kabinetske vežbe (102) Modul se realizuje od 1. do 25. sedmice školske godine (videti gantogram). Podela odeljenja na grupe • kabinetskih vežbi Mesto realizacije nastave • Kabinetske vežbe se realizuju u školskom zlatarskom kabinetu Preporuke za realizaciju nastave • Demonstrirati postupke plastične prerade plemenitih metala Ocenjivanje • praćenje ostvarenosti ishoda |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Plemeniti metali, Pavle Gertik
- Umetnička obrada metala, Pavle Gertik
- Azbuka zlatarstva, Vlada Anđelović
- Počti vse o juvelirnih izdelijah, V.P. Novikov
- Literatura preuzeta sa interneta
- Ostala literatura po izboru nastavnika
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Merenje i kontrola u zlatarstvu
- Fizika
- Materijali u zlatarstvu
- Spajanje elemenata nakita
- Mehanička obrada u zlatarstvu
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO | |||
Teorijska | Vežbe | Praktična | Nastava | |||
I |
| 50 |
|
|
| 50 |
II |
| 67 | 41 |
|
| 108 |
2. CILJEVI PREDMETA:
- Osposobljavanje učenika da samostalno spaja elemente od plemenitih metala;
- Sticanje osnovnih znanja iz spajanja elemenata od plemenitih metala;
- Razvijanje preciznosti u postupcima spajanja.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
Razred: | prvi |
NAZIV MODULA | TRAJANJE |
Spajanje lepljenjem | 16 |
Spajanje zatvaračima i kopčama | 34 |
Moduli se realizuju od 27. do 37. sedmice školske godine (videti gantogram).
Razred: | drugi |
NAZIV MODULA | TRAJANJE |
Spajanje lemljenjem i zavarivanjem | 108 |
Modul se realizuje od 1. do 13. sedmice školske godine (videti gantogram).
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Spajanje lepljenjem |
Fond časova: | 16 časova |
Razred: | prvi |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Osposobljavanje učenika da samostalno spaja elemente od plemenitih metala lepljenjem | • objasni vrste spojeva pri lepljenju, | • Spajanje lepljenjem - priprema površina za lepljenje | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave • kabinetske vežbe (16) Modul se realizuje od 27. do 30. sedmice školske godine (videti gantogram). Podela odeljenja na grupe • kabinetskih vežbi Mesto realizacije nastave • Kabinetske vežbe se realizuju u školskom zlatarskom kabinetu Preporuke za realizaciju nastave • Demonstrirati učenicima postupke spajanja elemenata nakita Ocenjivanje • praćenje ostvarenosti ishoda |
Naziv modula: | Spajanje zatvaračima i kopčama |
Fond časova: | 34 časa |
Razred: | prvi |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Osposobljavanje učenika da samostalno spaja elemente od plemenitih metala zatvaračima i kopčama | • razlikuje vrste i oblike čivija, | • Spajanje čivijama - primena čivija u spajanju elemenata nakita • Zatvarači i kopče - vrste i oblici zatvarača i kopči • Šarniri, klipsovi, alke i kontraalke - primena | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave • kabinetske vežbe (34) Modul se realizuje od 31. do 37. sedmice školske godine (videti gantogram). Podela odeljenja na grupe • kabinetskih vežbi Mesto realizacije nastave • Kabinetske vežbe se realizuju u školskom zlatarskom kabinetu Preporuke za realizaciju nastave • Demonstrirati učenicima postupke spajanja elemenata nakita Ocenjivanje • praćenje ostvarenosti ishoda |
Naziv modula: | Spajanje lemljenjem i zavarivanjem |
Fond časova: | 108 časova |
Razred: | drugi |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Osposobljavanje učenika da samostalno spaja elemente od plemenitih metala lemljenjem i zavarivanjem | • objasni osnovne teorijske postavke spajanja elemenata postupkom lemljenja | • Spajanje lemljenjem - mehanizam obrazovanja spoja • Spajanje zavarivanjem - mehanizam obrazovanja spoja | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave • kabinetske vežbe (67) Modul se realizuje od 1. do 13. sedmice školske godine (videti gantogram). Podela odeljenja na grupe • kabinetskih vežbi Mesto realizacije nastave • Kabinetske vežbe se realizuju u školskom zlatarskom kabinetu Preporuke za realizaciju nastave • Demonstrirati učenicima postupke spajanja elemenata nakita Ocenjivanje • praćenje ostvarenosti ishoda |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Plemeniti metali, Pavle Gertik
- Umetnička obrada metala, Pavle Gertik
- Azbuka zlatarstva, Vlada Anđelović
- Počti vse o juvelirnih izdelijah, V.P.Novikov
- Literatura preuzeta sa Interneta
- Ostala literatura po izboru nastavnika
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Merenje i kontrola u zlatarstvu
- Fizika
- Materijali u zlatarstvu
- Spajanje elemenata nakita
- Mehanička obrada u zlatarstvu
- Plastična prerada plemenitih metala
Fond časova: | 65 časova |
Razred: | treći |
CILJEVI | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Osposobljavanje učenika da samostalno legira, topi i izliva leguru | • objasni osnovne teorijske postavke dobijanja legura topljenjem | • Sirovine za proizvodnju legura plemenitih metala topljenjem | • Na početku programa učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave • kabinetske vežbe (26 časova) Podela odeljenja na grupe • kabinetskih vežbi Mesto realizacije nastave • Kabinetske vežbe se realizuju u školskom zlatarskom kabinetu Preporuke za realizaciju nastave • Demonstrirati postupke topljenja i zlivanja legura od plemenitih metala Ocenjivanje • praćenje ostvarenosti ishoda |
1. PREPORUČENA LITERATURA
- Plemeniti metali, Pavle Gertik
- Umetnička obrada metala, Pavle Gertik
- Azbuka zlatarstva, Vlada Anđelović
- Počti vse o juvelirnih izdelijah, V.P.Novikov
- Literatura preuzeta sa Interneta
- Ostala literatura po izboru nastavnika
2. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Izrada nakita livenjem
- Izrada tehničke dokumentacije
- Izrada i popravka nakita
- Plastična prerada plemenitih metala
Fond časova: | 209 časova |
Razred: | treći |
CILJEVI | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Osposobljavanje učenika da samostalno izradi nakit livenjem | • opiše postupak izrade gumenog kalupa | Izrada gumenog kalupa • Osnovne operacije pri izradi nakita livenjem Izrada voštanog modela i formiranje grozda • Izrada voštanih modela Izrada gipsanog kalupa • Priprema kaluparskog materijala Livenje • Priprema sirovina za topljenje - centrifugalno livenje • Čišćenje i kontrola odlivaka Izrada delova nakita i predmeta od plemenitih metala livenjem • Livenje: - prstena | • Na početku programa učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave • kabinetske vežbe (84 časova) Podela odeljenja na grupe • kabinetskih vežbi Mesto realizacije nastave • Kabinetske vežbe se realizuju u školskom zlatarskom kabinetu Preporuke za realizaciju nastave • Demonstrirati postupke izrade nakita i predmeta od plemenitih metala Ocenjivanje • praćenje ostvarenosti ishoda |
1. PREPORUČENA LITERATURA
- Plemeniti metali, Pavle Gertik
- Umetnička obrada metala, Pavle Gertik
- Azbuka zlatarstva, Vlada Anđelović
- Počti vse o juvelirnih izdelijah, V.P.Novikov
- Literatura preuzeta sa interneta
- Ostala literatura po izboru nastavnika
2. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Izrada i popravka nakita
- Izrada i popravka nakita
- Plastična prerada plemenitih metala
Fond časova: | 102 časa |
Razred: | treći |
CILJEVI | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Osposobljavanje učenika da samostalno ugradi kamen | • razlikuje tipove ležišta i držača kamena (fasunga) | Izrada ležišta i držača kamena (fasung) • Pojam fasovanja Ugradnja kamena u držač (fasovanje) • Osnovne vrste ugradnog kamenja (cirkon, biser, koral, ćilibar, drago kamenje) | • Na početku programa učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave • kabinetske vežbe (41 čas) Podela odeljenja na grupe • kabinetskih vežbi Mesto realizacije nastave • Kabinetske vežbe se realizuju u školskom zlatarskom kabinetu Preporuke za realizaciju nastave • Demonstrirati postupke topljenja i zlivanja legura od plemenitih metala Ocenjivanje • praćenje ostvarenosti ishoda |
1. PREPORUČENA LITERATURA
- Plemeniti metali, Pavle Gertik
- Umetnička obrada metala, Pavle Gertik
- Azbuka zlatarstva, Vlada Anđelović
- Počti vse o juvelirnih izdelijah, V.P.Novikov
- Literatura preuzeta sa interneta
2. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Izrada i popravka nakita
- Izrada tehničko tehnološke dokumentacije
- Plastična prerada plemenitih metala
Fond časova: | 50 časova |
Razred: | treći |
CILJEVI | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Osposobljavanje učenika da samostalno razradi tehnološki postupak izrade i popravke nakita i predmeta od plemenitih metala Osposobljavanje učenika da samostalno napravi kalkulaciju potrebnog materijala, potrebnog vremena izrade i cene koštanja | • nacrta skicu predmeta i detalja | Izrada tehničke dokumentacije • razrada tehnološkog postupka pri izradi nakita mehaničkom obradom | • Na početku programa učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave • kabinetske vežbe (20 časova) Podela odeljenja na grupe • kabinetskih vežbi Mesto realizacije nastave • Kabinetske vežbe se realizuju u školskom zlatarskom kabinetu Preporuke za realizaciju nastave • Demonstrirati postupke topljenja i zlivanja legura od plemenitih metala Ocenjivanje • praćenje ostvarenosti ishoda |
1. PREPORUČENA LITERATURA
- Plemeniti metali, Pavle Gertik
- Umetnička obrada metala, Pavle Gertik
- Azbuka zlatarstva, Vlada Anđelović
- Počti vse o juvelirnih izdelijah, V.P.Novikov
- Literatura preuzeta sa interneta
- Ostala literatura po izboru nastavnika
2. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Izrada i popravka nakita
- Plastična prerada plemenitih metala
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO | |||
Teorijska | Vežbe | Praktična | Nastava | |||
II |
| 200 | 77 |
|
| 277 |
III |
| 75 | 111 |
|
| 186 |
2. CILJEVI PREDMETA:
- Osposobljavanje učenika da samostalno izradi i popravi jednostavniji nakit i predmete od plemenitih metala
- Osposobljavanje učenika da samostalno čisti i održava nakit i predmete od plemenitih metala
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
Razred: | drugi |
NAZIV MODULA | TRAJANJE |
Izrada i popravka jednostavnijeg nakita i predmeta od plemenitih metala | 277 |
Modul se realizuje od 14. do 37. sedmice školske godine (videti gantogram).
Razred: | treći |
NAZIV MODULA | TRAJANJE |
Izrada i popravka nakita i predmeta od plemenitih metala | 186 |
Modul se realizuje od 24. do 34. sedmice školske godine (videti gantogram).
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Izrada i popravka jednostavnijeg nakita i predmeta od plemenitih metala |
Fond časova: | 277 časova |
Razred: | drugi |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Osposobljavanje učenika da samostalno izradi i popravi jednostavniji nakit i predmete od plemenitih metala | • razlikuje vrste privezaka | Izrada jednostavnijeg nakita • Podele privezaka Popravka jednostavnijih oštećenja na nakitu • Vrste oštećenja na nakitu (lom, deformacija, pohabanost nakita...) | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave • kabinetske vežbe (200 časova) Modul se realizuje od 14. do 37. sedmice školske godine (videti gantogram). Podela odeljenja na grupe • kabinetskih vežbi Mesto realizacije nastave • Kabinetske vežbe se realizuju u školskoj zlatarskoj radionici |
|
| • Vrste popravki (lemljenje. proširivanje, smanjivanje, zamena oštećenih elemenata, ...) Izrada jednostavnih predmeta od plemenitih metala pomoću tehnološke dokumentacije • Izrada šnale za kravatu od lima i žice Čišćenje, održavanje i skladištenje nakita i predmeta od plemenitih metala • Sredstva i postupci čišćenja nakita i predmeta od plemenitih metala | Preporuke za realizaciju nastave • Demonstrirati razradu tehnološkog postupka izrade, popravke čišćenja i održavanja nakita i predmeta od plemenitih metala Ocenjivanje • praćenje ostvarenosti ishoda |
Naziv modula: | Izrada i popravka nakita i predmeta od plemenitih metala |
Fond časova: | 186 časova |
Razred: | treći |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Osposobljavanje učenika da samostalno izradi i popravi nakit i predmete od plemenitih metala
| • razlikuje vrste prstenja
| Izrada nakita • Podela prstenja Izrada predmeta od plemenitih metala • Izrada složenih tabakera i kutija Popravka oštećenja na nakitu • Zamena štiftova na zglobnoj narukvici
| • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave • kabinetske vežbe (75 časova) Modul se realizuje od 24. do 34. sedmice školske godine (videti gantogram). Podela odeljenja na grupe • kabinetskih vežbi Mesto realizacije nastave • Kabinetske vežbe se realizuju u školskoj zlatarskoj radionici • Praktična nastava se realizuje u zlatarama Preporuke za realizaciju nastave • Demonstrirati razradu tehnološkog postupka izrade, popravke, čišćenja i održavanja nakita i predmeta od plemenitih metala • Razvijati veštine kroz samostalni rad učenika Ocenjivanje • praćenje ostvarenosti ishoda |
5. PREPORUČENA LITERATURA
- Plemeniti metali, Pavle Gertik
- Umetnička obrada metala, Pavle Gertik
- Azbuka zlatarstva, Vlada Anđelović
- Počti vse o juvelirnih izdelijah, V.P.Novikov
- Literatura preuzeta sa Interneta
- Ostala literatura po izboru nastavnika
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Izrada i popravka nakita
- Plastična prerada plemenitih metala
INDUSTRIJSKA GEOGRAFIJA
(izborni predmet)
1. CILJEVI PREDMETA:
- Razvijanje sposobnosti prikazivanja rezultata istraživanja kroz korišćenje reči, tabela i grafika, kao i jezika geografije
- Razvijanje sposobnosti korišćenja različitih izvora informacija i samostalnog i timskog učestvovanja u istraživačkim projektima
- Primenjivanje stečenih znanja iz privredne geografije u svom poslovnom okruženju
- Razvijanje vlastitih strategija uspešnog učenja (razlikuje bitno od nebitnog, analizira podatke, samostalno zaključuje,...)
- Poznavanje prirodnih resursa i njihovog razmeštaja za potrebe industrije
- Poznavanje razvoja i razmeštaja industrijske proizvodnje
- Razvijanje sposobnosti korišćenja računara za pronalaženje, obradu i prikazivanje geografskih podataka
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Lješević: Urbana ekologija
- J. Adamović: Urbana ekonomija, 2002.
- N. Carić: Opšta privredna geografija, 1974.
- N. Carić, P. Tomić: Opšta privredna geografija, 1979.
- P. Tomić, J. Romelić, L. Lazić: Ekonomska geografija sveta, 1996.
- M. Grčić: Industrijska geografija
- M. Grčić: Politička geografija, 2002.
- Vresk M. (1986): Osnovi urbane geografije, "Školska knjiga", Zagreb
- Đurić V. (1980): Ekonomska geografija, "Naučna knjiga", Beograd
- Žegarac Z. (2002): Infrastruktura
- Lješević M., Živković D. (2001): Kartografija, Geografski fakultet, Beograd
- Milićević G. (1990): Urbana ekonomika, Ekonomski fakultet, Beograd
- Petovar K. (2003): Urbana i ruralna sociologija, Institut za geografiju-PMF, Novi Sad
- Piha B. (1973): Prostorno planiranje, Službeni list SFRJ, Beograd
- Pleše J. (1979): Geografske osnove gradskih regija, Institut za geografiju-PMF, Novi Sad
- Tomić P., Romelić J., Lazić L. (1996): Ekonomska geografija sveta, Institut za geografiju-PMF, Novi Sad
- Ćurčić S. (1996): Kartografija, Institut za geografiju-PMF, Novi Sad
- Fick, J. (1998): Geography of Development
- Šećibović Refik, Đoković Emilija: Regionalna ekonomska geografija I Ekonomski fakultet, Beograd, 2002.
- Šećibović Refik: Regionalna ekonomska geografija II, Ekonomski fakultet, Beograd, 2002.
- Šećibović Refik: Regionalna ekonomska geografija III, Ekonomski fakultet, Beograd, 2002.
- Dinić Jovan: Ekonomska geografija, Ekonomski fakultet, Beograd, 1999.
- Grupa autora: Ekonomska geografija, "Vuk Karadžić", Beograd, 1972.
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- stručni predmeti
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Razred: | drugi / treći |
Godišnji fond časova: | 37 časova / 34 časa |
CILJEVI | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA | ||
• kartografsko opismenjavanje za samostalnu izradu i primenu geografskih karata različitih po tematici, sadržaju i razmeru | • znati elemente sadržaja karte | Kartografija • elementi sadržaja karte | • korišćenje savremenih elektronskih pomagala i digitalnih mapa uz postojeće analogne geografske karte i planove Kartografija 5 / 5 časova
| ||
• razumevanje faktora lokacije industrije | • znati prirodne faktore lokacije (sirovine, vodni resursi, energetski izvori, klima) | Faktori lokacije industrije • prirodni i društveni faktori lokacije | |||
• razumevanje razvoja, razmeštaja i značaja mašinske i elektrotehničke industrije | • znati faktore razvoja mašinske i elektrotehničke industrije | Mašinska i elektrotehnička industrija • razvoj, grane i privredni značaj mašinske i elektrotehničke industrije | |||
• razumevanje razvoja, razmeštaja i značaja hemijske industrije | • znati nastanak i razvoj hemijske industrije | Hemijska industrija • razvoj, podela i značaj hemijske industrije |
| ||
• razumevanje razvoja, razmeštaja i značaja drvne i industrije celuloze i papira | • znati kriterijume razmeštaja drvne i industrije celuloze i papira | Drvna i industrija celuloze i papira • kriterijumi razmeštaja drvne i industrije celuloze i papira |
| ||
• razumevanje savremenih polarizacijskih i integracijskih procesa | • razumeti tranzicione procese u Evropi i mesto naše zemlje u njima | Naučno-tehnički progres i posledice • razvijena i nerazvijena područja u svetu |
|
1. CILJEVI PREDMETA:
- Razvijanje funkcionalne pismenosti
- Razumevanje pojava, procesa i odnosa u prirodi na osnovu fizičkih zakona
- Sticanje sposobnosti za uočavanje, formulisanje, analiziranje i rešavanje problema
- Razvijanje logičkog i apstraktnog mišljenja i kritičkog stava u mišljenju
- Upoznavanje uloge čoveka u osvajanju i menjanju prirode i razvijanje pravilnog odnosa učenika prema zaštiti čovekove sredine
- Sticanje znanja o oscilacijama i talasima, talasnoj i geometrijskoj optici
- Razvijanje sposobnosti za primenu znanja iz fizike u stručno-teorijskim predmetima
- Razvijanje svesti o neophodnosti doživotnog učenja i usavršavanja
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- odobreni udžbenici fizike za srednje škole
- Vizuelni rečnik fizike, Džek Čeloner
- Osnove elektrotehnike, J. Nikolić i N. Babić
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Materijali u zlatarstvu
- Merenje i kontrola u zlatarstvu
- Matematika
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA
Razred: | drugi / treći |
Godišnji fond časova: | 37 časova / 34 časa |
CILJEVI | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
• sticanje znanja o složenim kretanjima | • poznavati veličine i zakone koji opisuju harmonijsko oscilovanje | Mehaničke oscilacije i talasi • harmonijsko oscilatorno kretanje, harmonijska sila, period, frekvencija, elongacija, amplituda, jednačina oscilovanja | • insistirati na primerima iz svakodnevnog života Mehaničke oscilacije i talasi 13 /13 časova
|
• Upoznavanje talasne prirode svetlosti i objašnjenja čestih optičkih pojava u našem okruženju | • znati talasnu teoriju svetlosti | Osnovi talasne optike • Interferencija svetlosti | |
• Upoznavanje učenika sa zakonitostima geometrijske optike | • znati šta su i koji su optički elementi | Osnovi geometrijske optike • Zakon refleksije, sfrena ogledala i njihova jednačina |
NEORGANSKA HEMIJA
(izborni predmet)
1. CILJEVI PREDMETA:
- Sticanje teorijskih znanja iz neorganske hemije
- Razvijanje samostalnosti u radu i logičkog razmišljanja
- Formiranje osnova za nastavak obrazovanja
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Odobreni udžbenici hemije za srednje škole
- Koristiti podatke iz stručnih časopisa i sa interneta
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Materijali u zlatarstvu
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Razred: | drugi / treći - IZBORNI PREDMET |
Godišnji fond časova: | 37 časova / 34 časa |
CILJEVI | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA | |
• sticanje znanja o elementima elemenata Ia grupe PSE i njihovim jedinjenjima | • sticanje znanja o elementima elemenata Ia grupe PSE i njihovim jedinjenjima | Ia grupa periodnog sistema elemenata (PSE) • osobine Ia grupe PSE | • koristiti PSE, šeme, slike, grafofolije • Okvirni fond časova po temama: Ia grupa PSE 6 / 5 časova
| |
• sticanje znanja o elementima IIa grupe PSE i njihovim jedinjenjima | • znati opšte osobine IIa grupe PSE | IIa grupa periodnog sistema elemenata • osobine IIa grupe PSE (izuzetak kod berilijuma) | ||
• sticanje znanja o elementima IIIa agrupe PSE i njihovim jedinjenjima | • znati opšte osobine IIIa grupe PSE | IIIa i IVa grupa periodnog sistema elemenata • osobine IIIa grupe PSE | ||
• sticanje znanja o elementima Va grupe PSE i njihovim jedinjenjima | • sticanje znanja o elementima Va grupe PSE i njihovim jedinjenjima | Va grupa periodnog sistema elemenata • osobine Va grupe PSE | ||
• Sticanje znanja o elementima VIa grupe PSE i njihovim jedinjenjima | • Sticanje znanja o elementima VIa grupe PSE i njihovim jedinjenjima | VIa grupa periodnog sistema elemenata • Osobine VIa grupe PSE | ||
• sticanje znanja o elementima VII a grupe PSE i njihovim jedinjenjima | • znati opšte karakteristike VIIa grupe PSE | VIIa i VIIIa grupe periodnog sistema elemenata • osobine VIIa grupe PSE | ||
• sticanje znanja o prelaznim elementima u PSE | • znati opšte karakteristike prelaznih elemenata | Prelazni elementi u periodnom sistemu elemenata • opšte karakteristike prelaznih elemenata |
Područje rada: GEOLOGIJA, RUDARSTVO I METALURGIJA
Razred: svi razredi četvorogodišnjih i trogodišnjih oglednih obrazovnih profila
CILJEVI PREDMETA:
- Razumevanje osnovnih pojmova istorijske nauke;
- Razumevanje društva i društvenih odnosa u prošlosti;
- Razumevanje uticaja privrede na društvo i način života;
- Razumevanje pojma država i njenog razvitka u vremenu i prostoru;
- Razumevanje razvojnosti kulturnih pojava i procesa;
- Poznavanje ustanova kulture;
- Poznavanje verovanja i običaja i povezanosti vere i kulture u prošlosti i sadašnjosti;
- Razumevanje ekonomskih promena u prošlosti i sadašnjosti i posledice tih promena na društvo, državu i kulturu;
- Razumevanje uloge pojedinaca u pojavama i procesima prošlih i sadašnjih vremena
Ciljevi i ishodi nastave istorije su:
1. Razumevanje pojava i procesa u društvu i njihova povezanost u prostoru i vremenu.
Učenik će:
1.1. znati da objasni veze između prirodnih i društvenih pojava i procesa u prostoru i vremenu;
1.2. znati da objasni dejstvo različitih društvenih i kulturnih činilaca i njihove međusobne odnose u istorijskim procesima (privredni, društveni, tehnološki, politički, religijski...);
1.3. biti u stanju da objasni razvojnost društvenih i kulturnih pojava i procesa i njihovu povezanost u prostoru i vremenu;
2. Primena znanja, veština i stavova stečenih u nastavi istorije u različitim okolnostima.
Učenik će:
2.1. zauzimati stav prema lokalnim, regionalnim, nacionalnim i svetskim problemima;
2.2. odlučivati o vlastitoj profesionalnoj orijentaciji na osnovu sopstvene sposobnosti i interesovanja kao i na osnovu podataka o društvenoj i profesionalnoj pokretljivosti;
2.3. razumeti društvene i kulturne vrednosti i norme (etičke, pravne, estetske);
2.4. kritički koristiti informacije (razlikuje bitno od nebitnog, povezuje, organizuje, procenjuje sa stanovišta verodostojnosti).
Nastava istorije u oglednim u područjima rada: Poljoprivreda, proizvodnja i prerada hrane, Elektrotehnika, Mašinstvo i obrada metala, Zdravstvo i socijalna zaštita, Šumarstvo i obrada drveta i Geologija, rudarstvo i metalurgija, koncipirana je u velike tematske celine. Zadatak nastavnika je da učenicima na početku školske godine ponudi 6 nastavnih tema od kojih će učenici, kao grupa, prema svojim sklonostima izabrati 3 teme koje će obraditi na časovima istorije a prema nastavnom planu za svaki ogledni obrazovni profil.
TEME
1. PRIČE IZ STARINA
Ciljevi:
- Upoznavanje verovanja i običaja naroda u prošlosti i sadašnjosti
- Razumevanje mitova kao predstave sveta u određenom istorijskom vremenu
Ishodi:
Učenik će:
- poznavati verske predstave ljudi u prošlosti;
- poznavati običaje ljudi u prošlosti i sadašnjosti;
- uočiti sličnosti i razlike u običajima verskih zajednica;
- razumeti mit kao obeležje određenog kulturno-istorijskog perioda;
- razumeti biljne i životinjske predstave u mitovima, religiji, običajima, likovnim predstavama.
Sadržaji:
- Politeizam, monoteizam - judaizam, hrišćanstvo, islam
- Post, Božić, Uskrs, slava, Kurban Bajram, Jon Kipur
2. PROBLEMI SAVREMENOG SVETA
Cilj:
- Prepoznavanje problema savremenog sveta
Ishodi:
Učenik će:
- uočiti promene u svetu u drugoj polovini XX veka koje su izazvane ekonomskim i vojno-političkim pregrupisavanjem;
- biti u stanju da uoči ekološke probleme savremenog sveta
- uočiti tehnološki razvoj savremenog sveta
- uočiti suprotnosti izazvane tehnološkim razvojem savremenog sveta
Sadržaji:
- Evropske i svetske institucije
- Problem siromaštva
- Ekološki problemi
- Problemi u obrazovanju
- Nuklearni otpad
- Savremena industrija
3. ZNAMENITI SRBI
Ciljevi:
- Razumevanje međuzavisnosti pojedinca, društva i kulture u prošlosti i sadašnjosti
- Sticanje znanja o znamenitim Srbima koji su obeležili epohe u kojima su živeli
- Razvijanje kritičkog stava prema njihovoj ulozi u društvu
Ishodi:
Učenik će:
- poznavati načine na koje društvo i kultura utiču na formiranje ličnosti i ponašanja pojedinaca;
- biti u stanju da shvati uloge pojedinca za razvoj nacije, društva i kulture;
- znati čime je znamenita ličnost obeležila epohu u kojoj je živela;
- biti u stanju da kritički koristi informacije (razlikuje bitno od nebitnog, procenjuje sa stanovišta verodostojnosti)
- razlikovati naučno-istroijske od slobodnih i tendencioznih ili mitskih interpretacija
Sadržaj:
- državnici
- vladari
- pisci
- slikari.
4. MIGRACIJE
Ciljevi:
- Sticanje znanja o migracijama kao konstantnim pojavama u istoriji ljudskog društva;
- Razumevanje uzročno-posledičnih veza privredno-ekonomskog, političkog i kulturnog razvoja društva u odnosu na migracije.
Ishodi:
Učenik će:
- znati osnovne činioce migracija kao društvenih pojava;
- biti u stanju da analizira dinamiku unutar društva koja dovodi do pojačanog kretanja društva;
- razumeti uticaj migracija na svakodnevni život ljudi
Sadržaj:
- Pojam i tipovi migracija
- Najstarije ljudske migracije (praistorijske, biblijske, migracije antičkog sveta)
- Velika seoba naroda (od Huna do Mađara)
- Kolonizacija Novog sveta
- Savremene migracije (privredno-ekonomske, političke, prisilne)
- Srpske seobe (od Zakarpatja do XX veka)
5. VOJSKA, ORUŽJE, RAT
Ciljevi:
- Sticanje znanja o oružju, vojsci i ratovima
- Razvijanje kritičkog stava prema ratu kao društvenoj pojavi
Ishodi:
Učenik će:
- znati razvoj oružja, vojne organizacije i tipove rata;
- razumeti ulogu pojedinca u ratu kao društvenoj pojavi;
- razlikovati negativne i pozitivne posledice rata;
- argumentovano diskutovati o ratu kao društvenoj pojavi;
- kritički koristiti informacije u izgradnji sopstvenog stava
Sadržaj:
Pojam rata kao fenomena i tekovine ljudske civilizacije
Ovu temu obraditi kroz:
- karakteristične ratove određene epohe
- tipove rata (osvajački, odbrambeni, kolonijalni....)
- najveće vojskovođe i njihovo vreme (npr. Aleksandar Makedonski, Hanibal, Napoleon)
- karakteristične bitke određenih epoha
- ratovi XX veka (međunarodne konvencije)
6. ŽIVOT I OBIČAJI NA DVORU
Cilj:
- Sticanje znanja o životu i običajima na evropskim dvorovima
Ishodi:
Učenik će:
- biti u stanju da shvati ulogu dvora u društvenom, političkom, ekonomskom i kulturnom razvoju države;
- biti u stanju da kritički i analitički sagleda uslovljenost života na dvoru pripadnošću određenom kulturnom području;
- razlikovati pozitivne i negativne posledice života na dvoru na ukupan društveni razvoj.
Sadržaj:
- Pojam monarhije
- Zapadnoevropski dvor (odabrani primeri i opšta obeležja)
- Vizantijski dvor (odabrani primeri i opšta obeležja)
- Osmanlijski dvor (odabrani primeri i opšta obeležja)
- Srpski dvor (odabrani primeri i opšta obeležja)
7. SRPSKA REVOLUCIJA 1804-1835
Ciljevi:
- Sticanje znanja o srpskoj revoluciji kao najznačajnijem događaju borbe za nacionalno oslobođenje
- Razumevanje aspekata srpske revolucije kao društvene pojave
Ishodi:
Učenik će:
- znati uzroke, tok i posledice srpske revolucije
- biti u stanju da sagleda srpsku revoluciju kao deo širih evropskih zbivanja
- znati najznačajnije ličnosti i njihovu ulogu u srpskoj revoluciji
- razumeti politički, sociološki i kulturni aspekt srpske revolucije
- biti u stanju da se kritički i analitički odnosi prema mestu i značaju srpske revolucije u sveukupnom nacionalnom razvoju
- biti u stanju da shvati značaj formiranja državnih institucija i kodifikovanog prava i utemeljenja novovekovnih srpskih dinastija
Sadržaji:
- Turska na prelazu iz XVIII u XIX vek
- Buna na dahije
- Ustanci
- Društvene i privredne promene u Srbiji
- Izgradnja moderne srpske države
- Srpska revolucija u kontekstu evropskih zbivanja
- Značajne ličnosti revolucije
8. KULTURA SRBA NA PRELAZU IZ XIX U XX VEK
Ciljevi:
- Sticanje znanja o kulturi Srba na prelazu iz XIX u XX vek
- Razumevanje različitih kulturnih uticaja na prostoru Srbije
- Uočavanje međuzavisnosti pojedinca, društva i kulture
Ishodi:
Učenik će:
- znati osnovne karakteristike kulturnog preobražaja kod Srba na prelazu iz XIX u XX vek biti u stanju da sagleda srpsku kulturu u kontekstu evropskih kulturnih dešavanja
- razlikovati način života stanovnika grada i sela u odnosu na regiju
- biti u stanju da razlikuje dinamiku promena, načina života pojedinca u odnosu na društvenu pripadnost
- znati da navede uslove koji određuju kulturne procese
- razumeti ulogu pojedinca za kulturni razvoj nacije
- razumeti značaj obrazovanja za opšti kulturni napredak
- razumeti način na koje društvene institucije i institucije kulture služe zadovoljenju ličnih i zajedničkih potreba
Sadržaj:
- obrazovanje kod Srba
- novi umetnički pravci u književnosti, likovnoj umetnosti, arhitekturi, muzici (romantizam, realizam, impresionizam)
- kultura života u gradu i selu
- evropeizacija Srbije
9. SRPSKE DINASTIJE
Ciljevi:
- Sticanje znanja o istorijskom periodu kojem odabrana dinastija pripada
- Sticanje znanja o ulozi i značaju dinastije za epohu kojoj pripada
Ishodi:
Učenik će:
- znati da odredi epohu kojoj dinastija pripada
- biti u stanju da odabranu dinastiju sagleda u nacionalnom i evropskom kontekstu
- biti u stanju da shvati pojedinca, pripadnika odabrane dinastije, i njegovu ulogu u nacionalnom i evropskom kontekstu
- moći da se kritički odnosi prema mestu i ulozi dinastije i pojedinca, pripadnika dinastije(vladar), u istorijskom razvitku Srba
- uočiti uticaj dinastije na politički, ekonomski i kulturni razvitak države
Sadržaj:
- Pojam dinastije i principi nasleđivanja
- Uloga dinastije i pojedinaca u političkom, privrednom i kulturnom razvitku Srbije
- Dinastički sukobi
10. GRAĐANSKE REVOLUCIJE - PUT KA MODERNOJ NACIJI
Cilj:
- Negovanje svesti o nacionalnoj pripadnosti i razvijanje duha tolerancije prema pripadnicima drugih nacija
Ishod:
Učenik će:
- razumeti pojam nacije i proces njenog razvoja
- analizirati pozitivne i negativne aspekte procesa stvaranja nacije na primeru sopstvenog naroda
- uočiti značaj građanskih revolucija za razvoj nacije
- razlikovati nacionalizam, šovinizam i patriotizam
Sadržaj:
- Pojam nacije kroz ideje Francuske građanske revolucije
- Ideje Francuske građanske revolucije u revolucionarnim pokretima evropskih nacija
- Nacionalno ujedinjenje (Nemačka, Italija.....)
- Srpsko nacionalno pitanje i nacionalna pitanja u tri velika carstva (Rusija, Austro-Ugarska, Turska)
- Nacionalizam, šovinizam, patriotizam
- Nacija danas
11. BALKAN IZMEĐU ISTOKA I ZAPADA
Cilj:
- Razumevanje prožimanja različitih kulturnih, geopolitičkih i ekonomskih uticaja i interesa na Balkanu
Ishodi:
Učenik će:
- razumeti geopolitički položaj Balkana
- uočiti i razumeti prožimanje različitih kulturnih, geopolitičkih i ekonomskih interesa na Balkanu
- razviti kritički stav prema događajima iz neposredne prošlosti
- analizirati i argumentovano diskutovati o pozitivnim i negativnim aspektima života na Balkanu
Sadržaj:
- Podela Carstva i doseljavanje Slovena
- Velika šizma
- Balkan na razmeđu različitih uticaja (Vizantija, Turska, Zapadna Evropa)
- Istočno pitanje
- Balkan u geopolitičkoj podeli XX veka
12. PROBLEMI SAVREMENOG SVETA
Cilj:
Prepoznavanje problema savremenog sveta
Ishodi:
Učenik će:
- uočiti promene u svetu u drugoj polovini XX veka koje su izazvane ekonomskim i vojno-političkim pregrupisavanjem
- biti u stanju da uoči ekološke probleme savremenog sveta
- uočiti tehnološki razvoj savremenog sveta
- uočiti suprotnosti izazvane tehnološkim razvojem savremenog sveta
Sadržaj:
- Evropske i svetske institucije
- Problem siromaštva
- Ekološki problemi
- Problemi u obrazovanju
- Nuklearni otpad
- Savremena industrija
13. IZUMI
Cilj:
- Upoznavanje učenika sa predmetima koje je čovek izumeo i sa njihovom primenom
- Uočavanje linije razvojnosti izuma
- Poznavanje ličnosti koje su svojim izumima doprinele promeni slike sveta
Ishodi:
Učenik će:
- znati izume čoveka u prošlosti i sadašnjosti
- uočavati razvojnost čovekovih izuma
- znati kako je čovek koristio izume
- poznavati ličnosti čiji izumi su doprineli promeni slike sveta
Sadržaj:
- Izumi menjaju sliku sveta
- Izumi izazivaju otpore
- Izumi unapređuju privredu i menjaju sliku društva
- Značajne ličnosti i njihovi izumi
14. INDUSTRIJSKE REVOLUCIJE
Cilj:
- Poznavanje ključnih pronalazaka za industrijske revolucije
- Razumevanje perioda industrijske revolucije
- Uočiti značaj promena u privredi i društvu koje su nastale u vreme industrijskih revolucija
Ishodi:
Učenik će:
- znati najznačajnije pronalaske u pojedinim industrijskim revolucijama
- uviđati promene u razvoju privrede zahvaljujući industrijskim revolucijama
- znati uticaj industrijskih revolucija na razvoj društva
- znati promene u odnosima u svetu u vreme industrijskih revolucija
- uočiti značaj industrijskih revolucija na promene u svakodnevnom životu ljudi
- poznavati ličnosti značajne za industrijske revolucije
Sadržaj:
- Pronalasci dovode do revolucije u privredi
- Industrijske revolucije menjaju ekonomske i političke odnose
- Promene načina života i migracije u vreme industrijskih revolucija
- Značajne ličnosti i njihovi pronalasci
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA (UPUTSTVO)
U oglednim školama, istorija pripada grupi izbornih opšteobrazovnih predmeta. Zastupljena je u četvorogodišnjim i trogodišnjim oglednim obrazovnim profilima sa jednim ili dva časa nedeljno a prema nastavnom planu i programu za svaki ogledni obrazovni profil u ovim područjima rada.
Nastava istorije u ovim školama, koncipirana je u velike tematske celine.
Zadatak nastavnika je da učenicima ponudi 6 nastavnih tema od kojih će učenici, kao grupa, prema svojim sklonostima izabrati 3 teme koje će obraditi na časovima istorije. Od te tri teme najmanje jedna mora biti iz nacionalne istorije.
Za svaku predloženu tematsku celinu dati su ciljevi, ishodi i sadržaji. Ishodi su centralno mesto ovog programa i oni treba da posluže nastavnicima da nastavni proces u ovom predmetu bude tako oblikovan da se navedeni ishodi postignu. Do ishoda možemo doći pravilnim i dobrim odabirom sadržaja. To znači da se sadržaji koji su ponuđeni mogu prilagođavati učenicima, kako bi najlakše i najbrže dostigli navedene ishode. Uspeh u realizaciji sadržaja i postizanju ishoda zavisi od metoda/aktivnosti koje se planiraju. Predlaže se stalna interakcija sa učenicima, primena radioničarskog rada, istraživačke metode/aktivnosti. Učenike treba podsticati na istraživački rad i rešavanje problemskih pitanja. Važno mesto u postizanju ishoda imaju i nastavna sredstva (karte, atlasi i sl.). Učenike treba upućivati i na ostalu literaturu.
Preporučena literatura za učenike:
- Radne sveske od prvog do četvrtog razreda gimnazije.
- Istorija privatnog života, 1-3, Beograd, Klio, 2000. - 2003.
- A. Veselinović, R. Ljušić, Srpske dinastije, Novi Sad, 2001.
- Miloš Blagojević, Dejan Medaković, Radoš Ljušić, Ljubodrag Dimić, Istorija srpske državnosti, 1-3, Novi Sad, 2000. - 2001.
- Bojan Aleksov, Uporedne hronologije, Novi Sad, 2003.
- Nebojša Jovanović, Leksikon ličnosti, Novi Sad, 2000.
Preporučena literatura za nastavnike:
- Oksfordska istorija Grčke i Helenističkog doba, Beograd, Klio, 1999.
- Oksfordska istorija Rimskog sveta, Beograd, Klio, 1999.
- Istorija privatnog života, 1-3, Beograd, Klio, 2000. -2003.
- G. Ostrogorski, Istorija Vizantije, Beograd,
- Sidni Peinter, Istorija srednjeg veka, Beograd, Klio, 1997.
- Robert Mantran, Istorija Osmanskog carstva, Beograd, Klio 2002.
- Fernan Brodel, Mediteran, 1-2, Beograd, Geopoetika, 2001.
- H. Kenigsberger,. Dž. Mouz, Dž. Bouler, Evropa u šesnaestom veku, Beograd, Klio, 2002.
- Donald H. Penington, Evropa u sedamnaestom veku, Beograd, Klio, 2002.
- Hari Herder, Evropa u devetnaestom veku, Beograd, Klio, 2003.
- Džon M. Roberts, Evropa 1880-1945, Beograd, Klio, 2002.
- Filip Longvort, Stvaranje istočne Evrope, Beograd, Klio, 2002.
- Grupa autora, Istorija srpskog naroda, Beograd,
- S. Ćirković, R. Mihaljčić, Leksikon srpskog srednjeg veka, Beograd, 1999.
- A. Veselinović, R. Ljušić, Srpske dinastije, Novi Sad, 2001.
- Miloš Blagojević, Dejan Medaković, Radoš Ljušić, Ljubodrag Dimić, Istorija srpske državnosti, 1-3, Novi Sad, 2000. - 2001.
- Ljubodrag Dimić, Kulturna politika Kraljevine Jugoslavije,
- Kenedi, Uspon i pad velikih sila, CID, Podgorica.