REŠENJEO UTVRĐIVANJU PROGRAMA RASPOREDA I KORIŠĆENJA SREDSTAVA ZA IZRADU ELEMENATA STRATEGIJE RAZVOJA PUTNE MREŽE U AUTONOMNOJ POKRAJINI VOJVODINI U 2007. GODINI("Sl. list AP Vojvodine", br. 21/2007) |
I
Ovim Rešenjem utvrđuje se Program rasporeda i korišćenja sredstava za izradu Elemenata strategije razvoja putne mreže u Autonomnoj Pokrajini Vojvodini u 2007. godini, kao i obim sredstava za sprovođenje ovog Programa i način njihovog raspoređivanja i korišćenja.
II
Program iz tačke I ovog Rešenja, čini njegov sastavni deo.
III
Ovo Rešenje objaviće se u "Službenom listu Autonomne Pokrajine Vojvodine".
PROGRAM
RASPOREDA I KORIŠĆENJA SREDSTAVA ZA IZRADU ELEMENATA
STRATEGIJE RAZVOJA PUTNE MREŽE U AUTONOMNOJ POKRAJINI VOJVODINI U 2007. GODINI
I
Ovim Programom predviđen je raspored korišćenja sredstava Pokrajinskog sekretarijata za privredu ostvarenih iz prihoda od privatizacije u 2007. godini i neutrošenih sredstava od privatizacije iz prethodnih godina, namenjenih izradi Elemenata strategije razvoja putne mreže u Autonomnoj Pokrajini Vojvodini.
Pokrajinski sekretarijat za privredu, u cilju definisanja elemenata strategije koji će omogućiti veću efikasnost i bezbednost putnog saobraćaja kroz unapređen sistem upravljanja putevima, uključujući preporuke za metodološka i tehnološka unapređenja, finansiraće izradu Elemenata strategije razvoja putne mreže u Autonomnoj Pokrajini Vojvodini.
Sredstva za ovaj program planirana su Odlukom o budžetu Autonomne Pokrajine Vojvodine za 2007. godinu, u razdelu 04 Pokrajinski sekretarijat za privredu, pozicija 60, ekonomska klasifikacija 423 - usluge po ugovoru, 4235 - stručne usluge, izvor finansiranja 1400 - neutrošena sredstva od privatizacije iz prethodnih godina u iznosu od 1.000.000,00 dinara.
Ukupno potrebna sredstva iznose 1.000.000,00 dinara (sa PDV-om).
II
Sredstva iz tačke I ovog programa koristiće se za:
1. FINANSIRANJE IZRADE ELEMENATA STRATEGIJE RAZVOJA PUTNE MREŽE U AUTONOMNOJ POKRAJINI VOJVODINI
U okviru strateškog planiranja razvoja AP Vojvodine, putna mreža i transport u celini, čine jedan od osnovnih preduslova za razvoj većine ostalih sektora. Iz tog razloga definisanje elemenata za strategiju razvoja puteva Vojvodine ima ključnu ulogu u procesu strateškog planiranja.
Osnovni cilj ovog projekta je da se definišu elementi strategije koji će omogućiti veću efikasnost i bezbednost putnog saobraćaja kroz unapređen sistem upravljanja putevima, uključujući preporuke za metodološka i tehnološka unapređenja. Neophodno je da se definišu i merljivi ciljevi koji će omogućiti jasno iskazivanje rezultata u sprovođenju buduće strategije i olakšati donošenje planova i odluka na strateškom nivou odlučivanja.
Analize treba da obuhvate kompletnu mrežu kategorisanih puteva Vojvodine, magistralne, regionalne i lokalne, (uz odgovarajuću interpretaciju po novom Zakonu o javnim putevima iz 2006) uvažavajući raspodelu nadležnosti u Republici Srbiji, međunarodne aspekte i planove, ali i interese lokalne samouprave.
Realizacija programa definisaće ključne elemente kroz:
1. Analizu dosadašnjih programa i aktivnosti koje sadrže elemente značajne za putnu mrežu na nivou regiona, Republike Srbije i AP Vojvodine i izrada izveštaja sa relevantnim informacijama.
2. Sagledavanje primera ("najbolje prakse") iz okruženja i raspoloživih izvora i prikaz u pisanoj formi.
3. Prikupljanje i obrada informacija o stanju putne mreže i o sistemu upravljanja održavanjem i razvojem u Srbiji i Vojvodini (na republičkom, pokrajinskom i lokalnom nivou). Razmatranje postojeće i potrebne informacione podrške za upravljanje putnom mrežom.
4. Analiza putne mreže Vojvodine (M, R, L), identifikacija ključnih problema i prioriteta i preporuke mogućih mera za njihovo rešavanje uz odgovarajuće ekonomske analize po principu troškova/dobiti.
5. Rezime sa preporukama i definicijama ključnih elemenata za strategiju razvoja puteva Vojvodine.
Po navedenim glavnim temama Programa, sagledavaju se sledeći zadaci:
1. Analiza dosadašnjih programa i aktivnosti koje sadrže elemente značajne za putnu mrežu na nivou regiona, Republike Srbije i AP Vojvodine
U prethodnih nekoliko godina bilo je više projekata i značajnih aktivnosti koje su važan izvor informacija za ovaj projekat, pa je potrebno prikupiti i analizirati raspoložive materijale. To su pre svega:
- REBIS - Regional Balkans Infrastructure Study - Transport. (European Commission, 2000 CARDS Programme),
- Radni materijali: Projekat Izrade Regionalnog Plana razvoja Autonomne Pokrajine Vojvodine, GTZ u saradnji sa Novosadskim Univerzitetom, 2003. - 2004. godine,
- Petogodišnji plan obnove puteva Srbije (Direkcija za puteve Srbije i Booz Allen Hamilton, 2005),
- SEETO - South - East Europe Core - Regional Transport Netwotk (Regionalni CARDS Program Evropske Unije, 2006),
- Godišnji planovi i programi JP Putevi Srbije, kao i drugi planovi i programi od interesa za putnu mrežu AP Vojvodine,
- Raspoloživi materijali i informacije koji su od interesa za razvoje transporta i putne mreže Vojvodine; neki od njih su zvanični, ali su od značaja i oni u radnom ili delimično definisanom formalnom statusu ("Strategija privrednog razvoja Srbije do 2010" (MNT, 2002), statistički podaci, Nacionalni investicioni program, Prostorni plan Republike Srbije, Materijali u vezi strategije razvoja i sl.).
O rezultatima analiza prikupljenih materijala i informacija sastaviće se izveštaj koji će sadržati pregled nalaza značajnih za ovaj projekat uz odgovarajuće citate i komentare.
2. Sagledavanje primera ("najbolje prakse") iz okruženja i raspoloživih izvora
Prikupljanje i analiza materijala u vezi planiranja razvoja puteva i saobraćaja iz inostranstva izvora koji mogu poslužiti kao primer "dobre prakse". Izrada izveštaja sa prikazom primera, nalazima i komentarima.
3. Prikupljanje informacija o stanju putne mreže i sistemu upravljanja održavanjem i razvojem u Srbiji i Vojvodini (na republičkom, pokrajinskom i lokalnom nivou)
Stanje putne mreže je ključna informacija za sagledavanje potreba i alternativnih mera održavanja i razvoja putne mreže. Vojvodina ima ukupno 6005 km kategorisanih puteva, od kojih 1650 km magistralnih, 1797 km regionalnih i 2558 km lokalnih puteva.
Strateški pristup upravljanju putevima zahteva (pre svega) kvalitetne informacije o putnoj mreži kako bi se mogli definisati optimalni uslovi održavanja i razvoja, u skladu sa inženjerskim i ekonomskim principima. Ključno je pravilno alociranje sredstava za održavanje i razvoj putne mreže, a uslov je pre svega, dobro poznavanje stanja putnih deonica, zahteva korisnika (saobraćaja), izbor optimalne strategije i politike razvoja kombinovanjem inženjerskih i ekonomskih principa i principa savremenog upravljanja sistemom kao što je putna mreža.
U okviru ovih aktivnosti:
- prikupiće se i obraditi raspoložive informacije o putnoj mreži Vojvodine, uključujući "inventarske podatke" i podatke o stanju putnih deonica; u slučaju da ne postoje raspoložive informacije o nekim od značajnih parametara, izvršiće se neophodna (ograničena) istraživanja na terenu, usmerena na reprezentativne statističke uzorke
- sagledaće se stanje informacione podrške za sistem upravljanja putevima, kao jednog od ključnih resursa u savremenom upravljanju putnom mrežom
- sagledavaće se institucionalni aranžmani i sistem upravljanja putevima, uključujući raspodelu nadležnosti i finansiranje na različitim nivoima
- pribaviće se i obraditi ostali podaci potrebni za analize strategije i optimizacije sistema upravljanja putnom mrežom
- izradiće se pisani izveštaj sa prikazom rezultata komentarima
4. Analiza strategije za putnu mrežu Vojvodine (M, R, L) primenom modela Svetske banke HDM-4, identifikacija ključnih problema i prioriteta i preporuke mogućih mera za njihovo rešavanje uz odgovarajuće ekonomske analize po principu troškova/dobiti
Koncept strateškog planiranja srednjih i dugoročnih troškova putne mreže zahteva da organizacija za puteve razmotri potrebe svih sadržaja celokupne putne mreže. Dakle, analiza strategije bavi se čitavim mrežama ili specifičnim delovima mreža kojima upravlja jedna organizacija za puteve. U ovom projektu će se analizirati mreže M, R i L puteva Vojvodine.
Za analize će se koristiti model Svetske Banke HDM-4. To je model za razvoj i upravljanje putevima koji se upotrebljava više od dve decenije za kombinovanje tehničke i ekonomske procene putnih projekata, pripremu investicionih programa za puteve i analiziranje strategija za putne mreže. Model se stalno unapređuje i u tom cilju su izvršene međunarodne studije za razvoj i upravljanje putevima (ISOHDM) čime su proširene mogućnosti prvobitnog modela HDM-III i obezbeđen je usklađen sistemski pristup upravljanju putevima, sa odgovarajućim softverskim alatom (HDM-4).
U cilju predviđanja srednjih i dugoročnih potreba jedne cele putne mreže ili specifičnog dela mreže, HDM-4 primenjuje koncept matrice putne mreže, uključujući kategorije putne mreže, određene prema ključnim atributima koji najviše utiču na performanse kolovoza i troškova korisnika puta. Iako je moguće modelirati individualne deonice puta kroz analizu strategije, većina administracija za puteve će u svojoj odgovornosti imati nekoliko hiljada kilometara puteva, što čini individualno modeliranje svake deonice glomaznim poduhvatom. Korisnici mogu da definišu matricu putne mreže tako da predstavlja najvažnije faktore koji utiču na troškove saobraćaja u zemlji. Tipična matrica putne mreže se može kategorisati prema sledećim činiocima:
- Veličina saobraćajnog toka ili opterećenje,
- Tipovi kolovoza,
- Stanje kolovoza,
- Okolina ili klimatske zone,
- Funkcionalna klasifikacija (prema potrebi)
Analiza strategije se može koristiti za analiziranje odabrane mreže u celosti, za pripremanje srednjih i dugotrajnih planskih procena potreba za troškovima razvoja i očuvanja puteva prema različitim budžetskim scenarijima. Prave se procene zahteva za troškove u srednjem ili dužem roku, koji obično traju od 5 do 40 godina. Tipične primene analize strategije od strane administracija za puteve uključuju:
• Srednje ili dugoročne prognoze zahteva za finansiranjem ciljnih standarda održavanja puteva,
• Prognoze performansi putne mreže u dužem roku pod varirajućim nivoima finansiranja,
• Optimalna raspodela fondova prema definisanim stavkama budžeta; npr. (glavni) budžeti za rutinsko održavanje, periodično održavanje i razvoj,
• Optimalna raspodela fondova za specifične delove mreže; npr. prema kategoriji puta (magistralni, regionalni, lokalni) ili prema administrativnom regionu,
• Proučavanje politike, što se odnosi na standarde održavanja kolovoza, održivu veličinu putne mreže, evaluaciju standarda za projektovanje kolovoza itd.
5. Rezime sa preporukama i definicijama ključnih elemenata za strategiju razvoja puteva Vojvodine.
Pregled nalaza do kojih se došlo tokom realizacije Projekta u obliku jasnog rezimea sa preporukama mera za unapređenje upravljanja putevima, sa definisanim elementima strategije razvoja i održavanja putne mreže koji će biti praćeni merljivim ciljevima.
Identifikacija ključnih problema i prioriteta i preporuke mogućih mera za njihovo rešavanje će ukazati na dodatne elemente od značaja za strategiju i politiku razvoja kao što su demetropolizacija, uključivanje "saobraćajnih enklava" u sistem putnog transporta u cilju podsticaja razvoja zaostalih područja, poboljšanja veza sa značajnim koridorima, poboljšanje pristupa malim lokalnim zajednicama i poljoprivrednim dobrima i slično.
Elemente strategije razvoja putne mreže u Autonomnoj Pokrajini Vojvodini izradiće ovlašćena naučna institucija.
Vrednost sredstava sa PDV-om: 1.000.000,00 dinara
Ukupno predviđena sredstva za ovaj Program iznose 1.000.000,00 dinara.