PRAVILNIKO NASTAVNOM PLANU I PROGRAMU OGLEDA ZA OBRAZOVNI PROFIL MEHATRONIČAR ZA TRANSPORTNE SISTEME AERODROMA("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 22/2007) |
Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program ogleda za obrazovni profil Mehatroničar za transportne sisteme aerodroma, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Program ogleda iz člana 1. ovog pravilnika, ostvaruje se i u skladu sa:
1. Pravilnikom o planu i programu obrazovanja i vaspitanja za zajedničke predmete u stručnim i umetničkim školama ("Službeni glasnik SRS - Prosvetni glasnik", broj 6/90 i "Prosvetni glasnik", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/02, 5/03, 10/03, 24/04, 3/05, 6/05, 11/05, 6/06 i 12/06), i to sa nastavnim planom i programom:
1) srpskog jezika i književnosti;
2) srpskog jezika kao nematernjeg jezika;
3) jezika nacionalnih manjina;
4) fizičkog vaspitanja;
5) istorije;
6) hemije;
7) građanskog vaspitanja;
2. Pravilnikom o nastavnom planu i programu predmeta Verska nastava za srednje škole ("Prosvetni glasnik", br. 6/03, 23/04 i 9/05).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".
NASTAVNI PLAN I PROGRAM OGLEDA
Područje rada: Mašinstvo i obrada metala
Obrazovni profil: MEHATRONIČAR ZA TRANSPORTNE SISTEME AERODROMA - ogled
Trajanje obrazovanja: četiri godine
Cilj ogleda:
Uvođenje programskih novina:
- razvoj i primena oglednih programa stručnog obrazovanja koji su zasnovani na standardima zanimanja i potrebama tržišta rada za znanjima i veštinama;
- razvoj obrazovnih programa koji zadovoljavaju razvojne potrebe i potrebe za generičkim i životnim veštinama učenika;
- zasnivanje programa obrazovanja, nastave i učenja na precizno definisanim ciljevima i ishodima koji omogućuju individualan pristup učenju i koji uvažavaju razvojne potencijale i mogućnosti učenika;
- uspostavljanje funkcionalne veze između sadržaja obaveznih predmeta i užestručnih predmeta, kako bi se podržalo i omogućilo uspešno sticanje stručnih znanja i veština;
- provera stručno teorijskih znanja i radnih kompetencija u okviru stručne mature.
Uvođenje organizacionih novina:
- prilagođavanje organizacije nastave i uslova rada u školi oglednoj programskoj strukturi i uspešnom dosezanju ishoda obrazovanja;
- razvoj modela socijalnog partnerstva putem programskog i organizacionog povezivanja srednjih stručnih škola sa kompanijama, tržištem rada i lokalnom zajednicom;
- realizacija modularnih programa kroz različite organizacione oblike nastave (teorijsku nastavu, vežbe, praktičan rad i nastavu u bloku);
- razvoj kriterijuma i standarda evaluacije i ocenjivanja zasnovanih na projektovanim ishodima obrazovanja;
- unapređenje stručnih i pedagoških kompetencija nastavnika;
- modernizovanje školske infrastrukture i unapređenje uslova za rad i učenje.
Očekivani ishodi ogleda:
Unapređen i kvalitetan obrazovno-vaspitni rad kroz:
- unapređene mogućnosti za zapošljavanje i uspešan nastavak obrazovanja-univerzitetsko obrazovanje i kontinuirano stručno obrazovanje i usavršavanje;
- efikasnije i podsticajnije metode rada sa učenicima primenjene u svakodnevnoj obrazovnoj praksi;
- ocenjivanje učenika u odnosu na očekivane ishode;
- razvijanje sistema praćenja ostvarenosti nastavnog programa na nivou škole i na nivou Republike Srbije;
- proveru koncepta stručne mature.
Ovaj program ogleda omogućuje učenicima:
- sticanje kompetencija neophodnih za kvalitetan rad u zanimanju i obavljanje određenih poslova;
- sticanje uslova za nastavak školovanja i osposobljavanje za dalje celoživotno učenje;
- sticanje ključnih (generičkih) kompetencija i životnih veština neophodnih za dalje učenje i profesionalni razvoj.
Trajanje ogleda
Ogled se sprovodi od 1. septembra 2007. godine, kroz najmanje tri generacije upisanih učenika. Odluku o prestanku ogleda donosi, nakon procene rezultata, ministar prosvete.
Način ostvarivanja ogleda
Ogled se ostvaruje na osnovu ovog nastavnog plana i programa u području rada Mašinstvo i obrada metala. U cilju uspešnog sprovođenja ogleda za nastavnike i direktore srednjih stručnih škola, u kojima se ostvaruje program ovog ogleda, organizuje se obuka u oblastima koje su bitne za unapređenje kvaliteta obrazovnog rada.
Način polaganja stručne mature biće propisan posebnim podzakonskim aktom.
Uslovi ostvarivanja programa ogleda
Ogled će se ostvarivati u uslovima svakodnevnog obrazovno-vaspitnog rada u školama.
Njegovo ostvarivanje podrazumeva uključenost i saradnju nastavnika i pomoćnih nastavnika u okviru stručnih timova i stručnih organa u školama.
Vrsta stručne spreme nastavnika i pomoćnih nastavnika za ostvarivanje oglednog programa propisana je posebnim pravilnikom.
Ministarstvo prosvete, Zavod za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje, pružaće konsultantsku podršku direktorima i nastavnicima za realizaciju programa, razvoj materijala za rad, praćenje i vrednovanje ogleda.
Praćenje i vrednovanje ogleda
Praćenje i vrednovanje ogleda obavljaće Zavod za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i prosvetni savetnik, a na osnovu posebnog uputstva za praćenje realizacije oglednih programa koje će biti naknadno publikovano.
Primena ogleda će biti praćena kontinuirano u toku školske godine.
Na kraju školske godine, na osnovu različitih upitnika i izveštaja, biće ispitani ishodi obrazovno-vaspitnog rada, adekvatnost ocenjivanja, mišljenja učenika i nastavnika.
Rezultati ogleda biće objavljeni na način dostupan široj stručnoj javnosti.
CILJEVI I OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA
za ogledni obrazovni profil: MEHATRONIČAR ZA TRANSPORTNE SISTEME AERODROMA
CILJEVI STRUČNOG OBRAZOVANJA: |
• Cilj stručnog obrazovanja za ogledni obrazovni profil MEHATRONIČAR ZA TRANSPORTNE SISTEME AERODROMA je osposobljavanje učenika da testira rad mehatronskog sistema, da dijagnostikuje i otkloni kvar na mehatronskom sistemu i da postavi parametre mehatronskog sistema i isprati radni ciklus. S obzirom na neophodnost stalnog prilagođavanja promenljivim zahtevima tržišta rada, potrebu kontinuiranog obrazovanja, stručnog usavršavanja, razvoja karijere, unapređenja mogućnosti zaposlenja, učenici će biti osposobljeni za: |
• primenu teorijskih znanja u praktičnom kontekstu |
Ove multifunkcionalne veštine i sposobnosti su rezultat: |
• fleksibilne i na kvalitet učeničkih postignuća usmerene školske organizacije |
OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA
Radne kompetencije |
Znanja |
Veštine |
Stavovi |
Po završenom obrazovanju za ovaj profil, učenik će biti u stanju da: |
|||
• testira rad mehatronskog sistema |
• razlikuje elemente mehatronskih sistema |
• testira i dijagnostikuje mehatronski sistem |
• savesno, odgovorno i uredno obavlja poverene mu poslove |
Nastavni plan za ogled - MEHATRONIČAR ZA TRANSPORTNE SISTEME AERODROMA
|
I RAZRED |
II RAZRED |
III RAZRED |
IV RAZRED |
UKUPNO |
|||||||||||||||||||||||||||
nedeljno |
godišnje |
nedeljno |
godišnje |
nedeljno |
godišnje |
nedeljno |
godišnje |
godišnje |
||||||||||||||||||||||||
T |
V |
PN |
T |
V |
PN |
B |
T |
V |
PN |
T |
V |
PN |
B |
T |
V |
PN |
T |
V |
PN |
B |
T |
V |
PN |
T |
V |
PN |
B |
T |
V |
PN |
B |
|
A: OBAVEZNI PREDMETI |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Srpski jezik i književnost |
3 |
|
|
111 |
|
|
|
3 |
|
|
111 |
|
|
|
3 |
|
|
105 |
|
|
|
3 |
|
|
93 |
|
|
|
420 |
|
|
|
2. Engleski jezik |
2 |
|
|
74 |
|
|
|
2 |
|
|
74 |
|
|
|
2 |
|
|
70 |
|
|
|
2 |
|
|
62 |
|
|
|
280 |
|
|
|
3. Fizičko vaspitanje |
|
2 |
|
|
74 |
|
|
|
2 |
|
|
74 |
|
|
|
2 |
|
|
70 |
|
|
|
2 |
|
|
62 |
|
|
|
280 |
|
|
4. Matematika |
4 |
|
|
148 |
|
|
|
4 |
|
|
148 |
|
|
|
3 |
|
|
105 |
|
|
|
3 |
|
|
93 |
|
|
|
494 |
|
|
|
5. Istorija |
2 |
|
|
74 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
74 |
|
|
|
6. Računarstvo i informatika |
|
3 |
|
|
111 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
111 |
|
|
7. Tehničko crtanje |
|
3 |
|
|
111 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
111 |
|
|
8. Fizika |
2 |
|
|
74 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
74 |
|
|
|
9. Mehanika |
2 |
|
|
74 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
74 |
|
|
|
10. Zaštita životne sredine |
2 |
|
|
74 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
74 |
|
|
|
11. Elektrotehnika sa merenjima |
1 |
1 |
|
37 |
37 |
|
|
1 |
1 |
|
37 |
37 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
37 |
37 |
|
|
12. Elektronika |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
|
37 |
37 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
37 |
37 |
|
|
13. Tehnička mehanika sa mehanizmima |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
1 |
|
74 |
37 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
74 |
37 |
|
|
14. Programiranje |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
111 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
111 |
|
|
15. Preduzetništvo |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
70 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
70 |
|
|
16. Aerodromi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
70 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
70 |
|
|
|
17. Modeliranje elemenata transportnih sistema |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
70 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
70 |
|
|
18. Metalne konstrukcije |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
62 |
|
|
|
64 |
|
|
|
B: UŽESTRUČNI PREDMETI |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Priprema elektromašinskih materijala |
|
|
2 |
|
|
74 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
74 |
|
2. Hidraulične i pneumatske komponente |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
1 |
74 |
|
37 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
74 |
|
37 |
|
3. Mašinski elementi |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
2 |
|
74 |
74 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
74 |
74 |
|
|
4. Hidraulični i pneumatski sistemi kao objekti upravljanja |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
|
35 |
70 |
18 |
|
|
|
|
|
|
|
|
35 |
70 |
18 |
5. Električni pogon i oprema |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
|
35 |
70 |
18 |
|
|
|
|
|
|
|
|
35 |
70 |
18 |
6. Digitalna elektronika |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
2 |
18 |
18 |
36 |
|
|
|
|
|
|
|
|
18 |
18 |
36 |
|
7. Merni pretvarači |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
|
18 |
18 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18 |
18 |
|
|
8. Mikrokontroleri |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
2 |
17 |
17 |
34 |
|
|
|
|
|
|
|
|
17 |
17 |
34 |
|
9. Sistemi upravljanja |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
|
17 |
17 |
|
24 |
|
|
|
|
|
|
|
17 |
17 |
|
24 |
10. Modeliranje sa analizom elemenata i konstrukcija |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
93 |
|
|
|
93 |
|
|
11. Mehatronski sistemi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
93 |
|
|
30 |
93 |
|
|
30 |
12. Testiranje i dijagnostika |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
155 |
30 |
|
|
155 |
30 |
13. Održavanje i montaža |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
155 |
30 |
|
|
155 |
30 |
V: IZBORNI PREDMETI |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Građansko vaspitanje / Verska nastava |
1 |
|
|
37 |
|
|
|
1 |
|
|
37 |
|
|
|
1 |
|
|
35 |
|
|
|
1 |
|
|
31 |
|
|
|
141 |
|
|
|
2. Stručni engleski jezik / Hemija |
2 |
|
|
74 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
74 |
|
|
|
3. Stručni engleski jezik / Psihologija adolescencije |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
74 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
74 |
|
|
|
4. Stručni engleski jezik / Koordinatna geometrija / Sociologija |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
70 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
70 |
|
|
|
5. Stručni engleski jezik / Integralni račun sa primenama / Motorna vozila |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
62 |
|
|
|
62 |
|
|
|
Ukupno A+B+V: |
21 |
9 |
2 |
777 |
333 |
74 |
0 |
20 |
10 |
1 |
740 |
370 |
37 |
0 |
15 |
10 |
6 |
525 |
350 |
210 |
60 |
16 |
5 |
10 |
496 |
155 |
310 |
90 |
## |
## |
594 |
150 |
|
Σ |
4527 |
Gantogram užestručnih predmeta po razredima za ogled - MEHATRONIČAR ZA TRANSPORTNE SISTEME AERODROMA |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Predmeti / Nastavne nedelje |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
33 |
34 |
35 |
36 |
37 |
T |
V |
PN |
B |
Σ |
||
Prvi razred |
Priprema elektromašinskih materijala |
T |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0 |
0 |
74 |
0 |
74 |
V |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
PN |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
Σ |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
0 |
0 |
74 |
0 |
74 |
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Predmeti / Nastavne nedelje |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
33 |
34 |
35 |
36 |
37 |
T |
V |
PN |
B |
Σ |
||
Drugi razred |
Hidraulične i pneumatske komponente |
T |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
74 |
37 |
0 |
0 |
111 |
V |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
Mašinski elementi |
T |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
74 |
74 |
0 |
0 |
148 |
|
V |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
Σ |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
148 |
111 |
0 |
0 |
259 |
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Predmeti / Nastavne nedelje |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
33 |
34 |
35 |
36 |
37 |
T |
V |
PN |
B |
Σ |
||
Treći razred |
Hidraulični i pneumatski sistemi kao objekti upravljanja |
T |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0 |
35 |
70 |
18 |
123 |
V |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
1 |
1 |
1 |
1 |
|||||||
PN |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
2 |
2 |
2 |
2 |
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
Električni pogon i oprema |
T |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0 |
35 |
70 |
18 |
123 |
|
V |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
1 |
1 |
1 |
1 |
|||||||
PN |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
2 |
2 |
2 |
2 |
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|||||||
Digitalna elektronika |
T |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18 |
18 |
36 |
0 |
72 |
|
V |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
PN |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
2 |
2 |
2 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
Merni pretvarači |
T |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18 |
18 |
0 |
0 |
36 |
|
V |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
Mikrokontroleri |
T |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
1 |
1 |
1 |
1 |
17 |
17 |
34 |
0 |
68 |
|
V |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
1 |
1 |
1 |
1 |
|||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
2 |
2 |
2 |
2 |
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
Sistemi upravljanja |
T |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
1 |
1 |
1 |
1 |
17 |
17 |
0 |
24 |
58 |
|
V |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
1 |
1 |
1 |
1 |
|||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
24 |
|
|
|
|
|||||||
|
Σ |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
30 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
30 |
12 |
12 |
12 |
12 |
70 |
140 |
210 |
60 |
480 |
|
Predmeti / Nastavne nedelje |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
33 |
34 |
35 |
36 |
37 |
T |
V |
PN |
B |
Σ |
||
Četvrti razred |
Modeliranje sa analizom elemenata i konstru |
T |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0 |
93 |
0 |
0 |
93 |
V |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
|
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
|
3 |
3 |
3 |
3 |
|
3 |
3 |
|
|
|
|||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
Mezatronski sistemi |
T |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
|
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
|
3 |
3 |
3 |
3 |
|
3 |
3 |
|
|
|
93 |
0 |
0 |
30 |
123 |
|
V |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
Testiranje i dijagnostika |
T |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0 |
0 |
155 |
30 |
185 |
|
V |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
PN |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
|
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
|
5 |
5 |
5 |
5 |
|
5 |
5 |
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
Održavanje i montaža |
T |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0 |
0 |
155 |
30 |
185 |
|
V |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
PN |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
|
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
|
5 |
5 |
5 |
5 |
|
5 |
5 |
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
30 |
|
|
|
|
|
|||||||
|
Σ |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
30 |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
30 |
16 |
16 |
0 |
0 |
0 |
93 |
93 |
310 |
90 |
586 |
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Σ= |
311 |
344 |
594 |
150 |
1399 |
Lista ponuđenih izbornih predmeta po razredima
G: IZBORNI PREDMETI |
I |
II |
III |
IV |
Izborni predmet predviđen Zakonom |
|
|
|
|
1. Građansko vaspitanje / Verska nastava |
* |
* |
* |
* |
Izborni predmeti predviđeni Programom ogleda |
|
|
|
|
1. Stručni engleski jezik / Hemija |
* |
|
|
|
2. Stručni engleski jezik / Psihologija adolescencije |
|
* |
|
|
3. Stručni engleski jezik / Koordinatna geometrija / Sociologija |
|
|
* |
|
4. Stručni engleski jezik / Integralni račun sa primenama / Motorna vozila |
|
|
|
* |
Izborna nastava sastoji se svake školske godine iz 3 (tri) časa i to:
- obavezni izborni predmet predviđen Zakonom - Građansko vaspitanje ili Verska nastava, 1 čas nedeljno tokom školske godine;
- jedan izborni predmet predviđen Programom ogleda, pri čemu su svi ponuđeni predmeti sa fondom 2 časa nedeljno.
Učenici mogu da se opredele za strani jezik kao izborni predmet samo u prvom razredu i mogu ga slušati u kontinuitetu do kraja školovanja ili kraće. Ukoliko odustanu u nekom od razreda, ne mogu ga ponovo birati u narednim.
Lista izbornih predmeta nije konačna i može se dopuniti na predlog škole koja sprovodi ogled, programom koji je prethodno odobrilo Ministarstvo prosvete. Ostvaruje se iz onih predmeta za koji se izjasni najmanje 30 % učenika oglednog odeljenja.
Ukoliko je isti nastavni predmet ponuđen kao izborni u različitim razredima u toku školovanja, učenik može da bira ponuđeni predmet samo jedanput.
Ocena izbornih predmeta predviđenih Programom ogleda je numerička i ulazi u prosek ocena na kraju godine.
Ostvarivanje programa ogleda
Predviđen broj učenika u odeljenju je 24.
Nastava iz sledećih predmeta odvija se po grupama kroz vežbe (V), praktičnu nastavu (PN) i nastavu u bloku (B):
razred |
predmet |
godišnji fond časova |
broj učenika |
||
V |
PN |
B |
|||
I |
Računarstvo i informatika |
111 |
|
|
12 |
Tehničko crtanje |
111 |
|
|
12 |
|
Elektrotehnika sa merenjima |
37 |
|
|
12 |
|
Priprema elektromašinskih materijala |
|
74 |
|
12 |
|
II |
Elektrotehnika sa merenjima |
37 |
|
|
12 |
Elektronika |
37 |
|
|
12 |
|
Tehnička mehanika sa mehanizmima |
37 |
|
|
12 |
|
Programiranje |
111 |
|
|
12 |
|
Hidraulične i pneumatske komponente |
|
37 |
|
12 |
|
Mašinski elementi |
74 |
|
|
12 |
|
III |
Modeliranje elemenata transportaih sistema |
70 |
|
|
12 |
Hidraulični i pneumatski sistemi kao objekti upravljanja |
35 |
70 |
18 |
12 |
|
Električni pogon i oprema |
35 |
70 |
18 |
12 |
|
Digitalna elektronika |
18 |
36 |
|
12 |
|
Merni pretvarači |
18 |
|
|
12 |
|
Mikrokontroleri |
17 |
34 |
|
12 |
|
Sistemi upravljanja |
17 |
|
24 |
12 |
|
IV |
Modeliranje sa analizom elemenata i konstrukcija |
93 |
|
|
12 |
Mehatronski sistemi |
|
|
30 |
12 |
|
Testiranje i dijagnostika |
|
155 |
30 |
12 |
|
Održavanje i montaža |
|
155 |
30 |
12 |
Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine
*Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada
|
I RAZRED |
II RAZRED |
III RAZRED |
IV RAZRED |
UKUPNO |
Čas odeljenskog starešine |
74 |
74 |
70 |
62 |
280 |
Dodatni rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 120 |
Dopunski rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 120 |
Pripremni rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 120 |
Društveno korisni rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 120 |
Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima
|
I |
II |
III |
IV |
|
Ekskurzija |
2-3 dana |
2-3 dana |
do 5 dana |
do 7 dana |
|
Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture |
2 časa nedeljno |
||||
Drugi strani jezik |
2 časa nedeljno |
||||
Drugi predmeti* |
1 - 2 časa nedeljno |
||||
Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo) |
30 - 60 časova godišnje |
||||
Društvene aktivnosti - đački parlament, učeničke zadruge |
15 - 30 časova godišnje |
||||
Kulturna i javna delatnost škole |
2 radna dana |
*Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno doneti.
Ostvarivanje školskog programa po nedeljama
razred |
razredno |
mentorski rad |
obavezne vannastavne |
ostalo |
ukupno radnih |
I |
37 |
|
2 |
|
39 |
II |
37 |
|
2 |
|
39 |
III |
35 |
2 |
2 |
|
39 |
IV |
31 |
3 |
2 |
3 |
39 |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA OGLEDA (UPUTSTVO)
Nastavni plan i program za obrazovni profil MEHATRONIČAR ZA TRANSPORTNE SISTEME AERODROMA - ogled, ostvaruje se u školama gde su školski prostor, oprema i nastavna sredstva propisani:
- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje plana i programa zajedničkih predmeta u stručnim školama za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme ("Prosvetni glasnik", broj 7/91) i
- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje planova i programa obrazovanja i vaspitanja za stručne predmete za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme u stručnim školama područja rada Mašinstvo i obrada metala ("Prosvetni glasnik", br. 8/91, 6/98, 3/99, 1/01, 8/02, 9/03 i 7/05).
Nastavnici sami pripremaju potrebna nastavna sredstva (dijapozitive, grafofolije, šeme i Power Point prezentacije) u skladu sa ovim nastavnim programom, koristeći:
- publikovana multimedijalna nastavna sredstva (štampana literatura, različite publikacije, zbirke dijapozitiva, odgovarajuće video kasete i elektronske publikacije);
- odgovarajuće softverske pakete;
- internet.
Nastava se realizuje uz korišćenje dostupnih nastavnih sredstava (računara i projektora, dijaprojektora, grafoskopa, televizora i video rekordera i sl).