PREPORUKA BR. R (89) 8
KOMITETA MINISTARA ZEMLJAMA ČLANICAMA O PRIVREMENOJ SUDSKOJ ZAŠTITI U UPRAVNOM POSTUPKU

(Usvojena od strane Komiteta ministara 13. septembra 1989. godine na 428. sednici održanoj na nivou zamenika ministara)

Komitet ministara, u skladu sa odredbama člana 15.b Statuta Saveta Evrope;

Uvažavajući da je cilj Saveta Evrope ostvarivanje većeg jedinstva među njegovim članicama;

Imajući u vidu da upravni organi aktivno deluju u brojnim oblastima i da njihove aktivnosti verovatno utiču na individualna prava, slobode i interese;

Imajući na umu da neposredno izvršavanje u celosti upravnih akata koji su već osporeni ili će tek biti osporeni može, u određenim okolnostima, da učini nenadoknadivu štetu interesima pojedinaca na način koji bi, što je moguće više, trebalo izbegavati u cilju pravičnosti;

Smatrajući da je poželjno da, po potrebi, sud garantuje privremenu zaštitu pojedincima uz istovremeno uvažavanje potrebe efikasnog delovanja upravnih organa;

Podsećajući na opšte principe o zaštiti pojedinca u odnosu na akte upravnih organa iz svoje rezolucije (77) 31, kao i principe o vršenju diskrecionih ovlašćenja upravnih organa sadržanih u njegovoj Preporuci br. R (80) 2;

Preporučuje Vladama zemalja članica da se u svom pravu i praksi rukovode principima utvrđenim ovom Preporukom.

UVOD

Za privremenu sudsku zaštitu protiv upravnih akata važe sledeći principi.

Bez obzira na sledeću podtačku, termin "upravni akt" označava, u skladu s Rezolucijom (77) 31 o zaštiti pojedinca u odnosu na akte upravnih organa, svaku pojedinačnu meru ili odluku koje se donose u vršenju javne nadležnosti i koje su takvog karaktera da direktno utiču na prava, slobode ili interese pojedinaca.

U onim pravnim sistemima u kojima se pred sudom mogu osporiti upravni regulativni akti, sledeći principi se odnose i na privremenu zaštitu od upravnih regulativnih akata.

Principi

I

Ako sud razmatra osporavanje upravnog akta i ako još nije objavio svoju odluku, podnosilac može da traži od istog suda ili nekog drugog nadležnog suda da preduzme mere privremene zaštite od upravnog akta.

Odnosno lice ima isto takvo pravo da od nadležnog suda zatraži preduzimanje mera privremene zaštite pre nego što sud ospori taj akt u skladu s podtačkom 1, odnosno u slučaju hitnosti ili ako je uložena žalba u okviru upravnog postupka, koja po sebi nema nikakvo suspenziono dejstvo, a odnosi se na upravni akt i ako po njoj još nije doneta odluka.

II

Ceneći da li podnosiocu treba odobriti privremenu zaštitu, sud ima u vidu sve relevantne faktore i interese. Mere privremene zaštite se posebno odobravaju ako postoji verovatnoća da bi izvršenjem upravnog akta nastala velika šteta koja bi se teško mogla sanirati, kao i ako postoje prima facie razlozi protiv valjanosti akta.

III

Mere privremene zaštite koje je naložio nadležni sud mogu da budu u obliku obustavljanja izvršenja upravnog akta u celosti ili delimično; naloga za potpuno ili delimično vraćanje u stanje koje je postojalo u vreme preduzimanja upravnog akta ili u bilo koje vreme posle toga; kao i nametanja administraciji odgovarajuće obaveze u skladu sa ovlašćenjima suda.

Mere privremene zaštite odobravaju se u vremenskom trajanju koje sud smatra prikladnim. One mogu biti vezane za određene uslove. Privremene zaštitne mere mogu se revidirati.

Privremene zaštitne mere ni na koji način ne prejudiciraju odluku suda pred kojim se nalazi žalba na upravni akt.

IV

Postupak pred sudom se vodi ubrzano.

Osim u hitnim slučajevima, postupak ima karakter suprotstavljanja strana i dozvoljava pristup zainteresovanim trećim licima.

Ako u slučaju hitnosti nije bilo moguće saslušati zainteresovana lica pre nego što je sud odobrio privremenu zaštitu, takav predmet se u kratkom roku ponovo razmatra, u skladu s procedurom koja se pridržava prethodne podtačke.

U vreme usvajanja ove preporuke, predstavnik Danske rezervisao je, shodno članu 10.2.c Pravila procedure predviđene za sednice na nivou zamenika ministara, pravo svoje Vlade da je poštuje ili ne poštuje.

 

(Preporuka Komiteta ministara Saveta Evrope - Zbirka odabranih preporuka Saveta Evrope - Kancelarija Saveta Evrope u Beogradu - str. 102)