PREPORUKA BR. R (2003) 16KOMITETA MINISTARA ZEMLJAMA ČLANICAMA U VEZI SA IZVRŠENJEM UPRAVNIH I SUDSKIH ODLUKA U OBLASTI UPRAVNOG PRAVA(Usvojena od strane ministara na 851. sednici održanoj 9. septembra 2003. godine na nivou zamenika ministara) |
Komitet ministara, pod uslovima predviđenim članom 15.b Statuta Saveta Evrope,
Imajući u vidu da je cilj Saveta Evrope da se postigne veće jedinstvo među njegovim članicama;
Imajući u vidu da je potrebno da se održi poverenje privatnih lica u upravni i sudski sistem, te da iz tih razloga treba da se izvršavaju i odluke organa uprave koje proizvode obaveze po privatna lica i sudske odluke u oblasti upravnog prava kojima se priznaju prava privatnim licima;
Imajući u vidu da akcija organa uprave pretpostavlja da njihove odluke efikasno primenjuju privatna lica;
Imajući u vidu da pri izvršenju administrativnih odluka treba voditi računa o pravima i interesima privatnih lica;
Podsećajući s tim u vezi na opšta načela kojima se reguliše zaštita pojedinaca u odnosu na akte organa uprave izložene u rezoluciji (77) 31 i načela koja se tiču vršenja diskrecionih ovlašćenja od strane organa uprave sadržanih u rezoluciji br. R (80) 2;
Podsećajući takođe na rezoluciju br. R (89) 8 u vezi sa zaštitom privremenog suda u upravnim stvarima kojom se nadležnom sudskom organu nalaže da, u slučaju da izvršenje administrativne odluke može prouzrokovati veliku štetu privatnim licima protiv kojih se ona donosi, preduzme odgovarajuće mere privremene zaštite;
Imajući u vidu da efikasnost sudstva nalaže da se izvršavaju sudske odluke u oblasti upravnog prava, posebno ako su usmerene na organe uprave;
Podsećajući s tim u vezi na prava zaštićena Evropskom konvencijom o ljudskim pravima, čijim se integralnim delom mora smatrati izvršenje sudskih odluka u razumnom roku;
Podsećajući takođe na preporuku br. R (84) 15 koja se odnosi na javnu obavezu kojom se preporučuje da zemlje članice ustanove odgovarajuće mehanizme kojim bi se obezbedilo da i pored nedostatka sredstava javni organi ne budu sprečeni u vršenju dužnosti u oblasti ispunjavanja javnih obaveza;
Podsećajući, na kraju, na rezoluciju br. 3 24. konferencije evropskih ministara pravde, održanu 4. i 5. oktobra 2001. u Moskvi, o "opštem prilazu i sredstvima za postizanje efikasnog izvršenja sudskih odluka", kojom se Savet Evrope poziva da "identifikuje zajedničke standarde i načela na evropskom nivou za izvršenje sudskih odluka",
Preporučuje da vlade zemalja članica obezbede efikasno izvršenje administrativnih i sudskih odluka u oblasti upravnog prava tako što će u zakonima i praksi slediti načela dobrog rada sadržana u prilogu ove preporuke.
PRILOG UZ PREPORUKU REC (2003) 16
I Izvršenje administrativnih odluka koje se odnose na privatna lica
Domet primene: načela sadržana u ovom delu primenjuju se na bilo koju pojedinačnu meru ili odluku koja se donese pri vršenju javne vlasti, a koja je takve prirode da neposredno pogađa prava, slobode ili interese lica, bilo fizičkih bilo pravnih.
a. Zemlje članice treba da predvide odgovarajući zakonski okvir kako bi se obezbedilo da privatna lica poštuju administrativne odluke o kojima su obaveštena u skladu sa zakonom bez obzira na zaštitu njihovih prava i interesa od strane sudskih organa.
b. Kada zakon ne predviđa da podnošenje žalbe na neku odluku proizvodi automatsku suspenziju, privatnim licima treba omogućiti da od organa uprave ili sudskog organa traže da suspenduju primenu osporene odluke kako bi se obezbedila zaštita njihovih prava i interesa.
c. Ta mogućnost treba da se stavi na raspolaganje u razumnom roku kako bi se izbegla nepotrebna blokada akcije organa uprave i obezbedila pravna izvesnost.
d. Prilikom odlučivanja o zahtevu za suspenziju, organi uprave i, ako se odluke sprovode zakonskim putem, sudski organ treba da uzimaju u obzir javni interes i prava i interese trećih lica.
a. Prilikom izvršenja odluka organi uprave treba da podležu sledećim garancijama:
- izvršenje treba da se izričito predviđa zakonom;
- privatnim licima protiv kojih treba da se izvrši odluka treba dati mogućnost da ispoštuju administrativnu odluku u razumnom roku, osim u hitnim, te stoga opravdanim slučajevima;
- o vršenju i opravdanosti izvršenja treba obavestiti privatna lica čija se odluka izvršava;
- mere izvršenja koje se koriste, uključujući i sve prateće novčane sankcije treba da poštuju načelo proporcionalnosti.
b. U hitnim slučajevima, obim postupka izvršenja treba da bude srazmeran hitnosti slučaja.
c. Privatnim licima treba omogućiti ulaganje žalbe sudskom organu protiv postupka izvršenja kako bi se obezbedila zaštita njihovih prava i interesa.
d. Ako organ uprave ne poštuje proceduru izvršenja, oni čija su prava i interesi zaštićeni u slučaju neprimenjivanja odluke treba da budu u mogućnosti da se obrate sudskom organu.
II Izvršenje sudskih odluka u pogledu organa uprave
a. Zemlje članice treba da obezbede da organi uprave primenjuju sudske odluke u razumnom roku. Kako bi ove odluke bile u potpunosti efikasne, oni treba da preduzimaju sve potrebne mere u skladu sa zakonom.
b. U slučajevima kada organ uprave ne primenjuje sudsku odluku, treba predvideti odgovarajuću proceduru kojom bi se zahtevalo izvršenje te odluke, posebno putem naloga ili prisilne novčane kazne.
c. Zemlje članice treba da obezbede da organi uprave odgovaraju ako odbiju ili propuste da izvrše sudsku odluku. Javni službenici zaduženi za primenu sudskih odluka, mogu takođe odgovarati disciplinski, građanski i krivično ako ne izvršavaju odluke.
2. Izvršenje sudskih odluka koje proizvode obavezu da se plati novčani iznos
a. Zemlje članice treba da obezbede da, kada su u obavezi da plate novčani iznos, upravni organi ispoštuju tu obavezu u razumnom roku.
b. Kamata koju upravni organ plaća zbog nepridržavanja sudske odluke koja proizvodi obavezu da se plati novčani iznos ne treba da bude manja nego kamata koju plaća privatno lice organu uprave u sličnoj situaciji.
c. Treba obezbediti da organ uprave ne raspolaže odgovarajućom odredbom kojom bi se predvidelo da, usled nemanja sredstava, izbegne da ispuni obavezu plaćanja novčanog iznosa.
d. U slučaju da organ uprave ne ispunjava sudske odluke koje proizvode obavezu plaćanja novčanog iznosa, zemlje članice treba takođe da razmotre mogućnost oduzimanja imovine organa uprave u granicama propisanim zakonom.
(Preporuka Komiteta ministara Saveta Evrope - Zbirka odabranih preporuka Saveta Evrope - Kancelarija Saveta Evrope u Beogradu - str. 198)