3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: | prvi |
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Radionica za ručnu obradu, nazivi, namena i čuvanje ručnih alata | 18 |
Ručne operacije rezanja | 24 |
Ručne operacije rendisanja i izrade tačnih mera | 42 |
Ručne operacije dubljenja, bušenja i glodanja | 30 |
Ručne operacije izrade elemenata veze | 48 |
Ručne operacije sklapanja i montaže | 24 |
Ručne operacije prečišćavanja i brušenja | 24 |
Razred: | drugi |
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Radionica za mašinsku obradu; nazivi mašina; alata i osnovne mere zaštite na radu i zaštite životne sredine | 36 |
Priprema i održavanje alata za obradu drveta | 54 |
Izrada elemenata rezane građe - krojenje osnovnog oblika | 36 |
Mašinske operacije rendisanja i izrade tačnih mera | 42 |
Mašinske operacije dubljenja, glodanja i brušenja | 42 |
Mašinske izrade veza na elementima od masivnog drveta | 42 |
Izrada detalja od pločastih materijala | 42 |
Tokarenje | 36 |
Brušenje | 42 |
Sklapanje ramovskih i sandučastih konstrukcija | 48 |
Razred: | treći |
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Višeagregatne i višealatne mašine za obradu masivnih elemenata i drvenastih ploča | 60 |
Mašine sa automatizovanim i programski vođenim procesom rada | 60 |
Dvostrani agregati za nanošenje bridnog furnira | 48 |
Priprema površine za površinsku obradu | 78 |
Bojenje drveta | 54 |
Lakiranje i obrada lakiranih površina | 84 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Razred: | prvi |
Naziv modula: | Radionica za ručnu obradu, nazivi, namena i čuvanje ručnih alata |
Trajanje modula: | 18 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
* | * |
| * |
|
|
| * |
|
|
|
Naziv modula: | Ručne operacije rezanja |
Trajanje modula: | 24 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
* |
|
|
|
| * | * | * |
| * |
|
Naziv modula: | Ručne operacije rendisanja i izrade tačnih mera |
Trajanje modula: | 42 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
|
|
|
|
| * | * | * |
| * |
|
Naziv modula: | Ručne operacije dubljenja, bušenja i glodanja |
Trajanje modula: | 30 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
|
|
|
|
| * | * | * |
| * |
|
Naziv modula: | Ručne operacije izrade elemenata veze |
Trajanje modula: | 48 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
|
|
|
|
| * | * | * |
| * |
|
Naziv modula: | Ručne operacije sklapanja i montaže |
Trajanje modula: | 24 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
|
|
|
|
| * | * | * |
| * |
|
Naziv modula: | Ručne operacije prečišćavanja i brušenja |
Trajanje modula: | 24 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
|
|
|
|
| * | * | * |
| * |
|
Razred: | drugi |
Naziv modula: | Radionica za mašinsku obradu; nazivi mašina, alata i osnovne mere zaštite na radu i zaštite životne sredine |
Trajanje modula: | 36 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
|
|
|
|
| * | * | * | * | * |
|
Naziv modula: | Priprema i održavanje alata za obradu drveta |
Trajanje modula: | 54 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
|
|
|
|
| * | * | * | * | * |
|
Naziv modula: | Izrada elemenata rezane građe - krojenje osnovnog oblika |
Trajanje modula: | 36 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
|
|
|
|
| * | * | * | * | * |
|
Naziv modula: | Mašinske operacije rendisanja i izrade tačnih mera |
Trajanje modula: | 42 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
|
|
|
|
| * | * | * | * | * |
|
Naziv modula: | Mašinske operacije dubljenja, bušenja i glodanja |
Trajanje modula: | 42 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
|
|
|
|
| * | * | * | * | * |
|
Naziv modula: | Mašinska izrada veza na elementima od masivnog drveta |
Trajanje modula: | 42 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
|
|
|
|
| * | * | * | * | * |
|
Naziv modula: | Izrada detalja od pločastih materijala |
Trajanje modula: | 42 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
|
|
|
|
| * | * | * | * | * |
|
Naziv modula: | Tokarenje |
Trajanje modula: | 36 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
|
|
|
|
| * | * | * | * | * |
|
Naziv modula: | Brušenje |
Trajanje modula: | 42 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
|
|
|
|
| * | * | * | * | * |
|
Naziv modula: | Sklapanje ramovskih i sandučastih konstrukcija |
Trajanje modula: | 48 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
|
|
|
|
| * | * | * | * | * |
|
Razred: | treći |
Naziv modula: | Višeagregatne i višealatne mašine za obradu masivnih elemenata i drvenastih ploča |
Trajanje modula: | 60 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
|
|
|
|
| * | * | * | * | * |
|
Naziv modula: | Mašine sa automatizovanim i programski vođenim procesom rada |
Trajanje modula: | 60 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
|
|
|
|
| * | * | * | * | * |
|
Naziv modula: | Dvostrani agregati za nanošenje bridnog furnira |
Trajanje modula: | 48 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
|
|
|
|
| * | * | * | * | * |
|
Naziv modula: | Priprema površine za površinsku obradu |
Trajanje modula: | 78 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
|
|
|
|
| * | * | * | * | * |
|
Naziv modula: | Bojenje drveta |
Trajanje modula: | 54 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
|
|
|
|
| * | * | * | * | * |
|
Naziv modula: | Lakiranje i obrada lakiranih površina |
Trajanje modula: | 84 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
|
|
|
|
| * | * | * | * | * |
|
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Praktikumi
- Mašine i uređaji za obradu drveta - Borivoj Tomić
- Finalna obrada drveta - Božidar Janić
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Finalna obrada drveta
- Pomoćni materijali
- Drvne konstrukcije
- Svojstva materijala
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO | |||
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku | |||
II |
| 70 |
| 30 |
| 100 |
III |
| 64 |
| 30 |
| 94 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Da učenici poznaju oznake materijala koji se koriste za izradu drvnih konstrukcija;
- Da savladaju karakteristične sastave pomoću kojih nastaju sklopovi i same konstrukcije;
- Da upoznaju proizvode od drveta i njihovu klasifikaciju;
- Da stiču potrebna znanja o elementima i sklopovima od kojih nastaju konstrukcije ormana, stolova, stolica i ležajeva;
- Da steknu elementarna znanja kako se određeni elementi i delovi nameštaja na crtežu sklapaju u jednu celinu;
- Da učenici na osnovu zadanih idejnih skica nacrtaju detaljne nacrte tehničkog projekta kao i radioničke nacrte;
- Da steknu potrebna znanja o elementima od kojih nastaju konstrukcije prozora, vrata i obloga zidova i tavanica drvetom;
- Da steknu elementarna znanja kako se određeni elementi i delovi građevinske stolarije na crtežu sklapaju u jednu celinu;
- Da učenici na osnovu zadanih mera otvora i skica nacrtaju detaljni nacrt tehničkog projekta kao i radionički crtež.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: | drugi |
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Osnovni konstruktivni elementi u drvnim konstrukcijama i elementi veze | 20 |
Nameštaj za odlaganje i čuvanje predmeta | 26 |
Nameštaj za upotrebu pri radu i jelu | 14 |
Nameštaj za sedenje | 10 |
Razred: | treći |
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Nameštaj za ležanje | 10 |
Prozori | 23 |
Vrata | 23 |
Oblaganje zidova i tavanica | 8 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Razred: | drugi |
Naziv modula: | Osnovni konstruktivni elementi u drvnim konstrukcijama i elementi veze |
Trajanje modula: | 20 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
|
|
| * | * | * |
|
|
|
| * |
Naziv modula: | Nameštaj za odlaganje i čuvanje predmeta |
Trajanje modula: | 26 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
|
|
| * | * | * |
|
|
|
| * |
Naziv modula: | Nameštaj za upotrebu pri radu i jelu |
Trajanje modula: | 14 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
|
|
| * | * | * |
|
|
|
| * |
Naziv modula: | Nameštaj za sedenje - stolice |
Trajanje modula: | 10 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
|
|
| * | * | * |
|
|
|
| * |
Razred: | treći |
Naziv modula: | Nameštaj za ležanje - ležajevi |
Trajanje modula: | 10 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
|
|
| * | * | * |
|
|
|
| * |
Naziv modula: | Prozori |
Trajanje modula: | 23 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
|
|
| * | * | * |
|
|
|
| * |
Naziv modula: | Vrata |
Trajanje modula: | 23 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
|
|
| * | * | * |
|
|
|
| * |
Naziv modula: | Oblaganje zidova i tavanica drvetom |
Trajanje modula: | 8 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
|
|
| * | * | * |
|
|
|
| * |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Drvne konstrukcije, P. Laušev
- Drvne konstrukcije, M. Potrebić
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Finalna obrada drveta
- Svojstva materijala
- Tehničko crtanje i nacrtna geometrija
- Organizacija proizvodnje
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO | |||
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku | |||
III |
|
|
| 30 |
| 30 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Sticanje kompetencija organizacije proizvodnje;
- Sticanje kompetencija prodaje proizvoda od drveta;
- Sticanje znanja o organizaciji proizvodnje;
- Sticanje znanja o elementima i strukturi kalkulacije cene proizvoda;
- Sticanje znanja o elementima i strukturi ponude i ugovora.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: | treći |
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Organizacija proizvodnje | 6 |
Organizacija radnog mesta | 6 |
Izrada tehničke dokumentacije, potrebne za proizvodnju i prodaju proizvoda | 18 |
4. CILJEVI, ISHODI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Organizacija proizvodnje |
Trajanje modula: | 6 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
* | * |
| * |
| * | * |
|
|
|
|
Naziv modula: | Organizacija radnog mesta |
Trajanje modula: | 6 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
* | * |
| * |
| * | * |
|
|
|
|
Naziv modula: | Izrada tehničke dokumentacije potrebne za izradu i prodaju proizvoda |
Trajanje modula: | 18 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
* |
|
|
|
| * | * |
|
|
| * |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Organizacija proizvodnje u preradi drveta, D. Simić
- Važeći propisi u knjigovodstvu, poreskom sistemu i radnim odnosima
- Priprema proizvodnje, D. Simić
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Stolarstvo
- Finalna obrada drveta
- Drvne konstrukcije
(izborni predmet)
Razred: svi razredi četvorogodišnjih i trogodišnjih oglednih obrazovnih profila
CILJEVI PREDMETA:
- razumevanje osnovnih pojmova istorijske nauke;
- razumevanje društva i društvenih odnosa u prošlosti;
- razumevanje uticaja privrede na društvo i način života;
- razumevanje pojma država i njenog razvitka u vremenu i prostoru;
- razumevanje razvojnosti kulturnih pojava i procesa;
- poznavanje ustanova kulture;
- poznavanje verovanja i običaja i povezanosti vere i kulture u prošlosti i sadašnjosti;
- razumevanje ekonomskih promena u prošlosti i sadašnjosti i posledice tih promena na društvo, državu i kulturu;
- razumevanje uloge pojedinaca u pojavama i procesima prošlih i sadašnjih vremena.
Ciljevi i ishodi nastave istorije su:
1. Razumevanje pojava i procesa u društvu i njihova povezanost u prostoru i vremenu.
Učenik će:
1.1. znati da objasni veze između prirodnih i društvenih pojava i procesa u prostoru i vremenu;
1.2. znati da objasni dejstvo različitih društvenih i kulturnih činilaca i njihove međusobne odnose u istorijskim procesima (privredni, društveni, tehnološki, politički, religijski);
1.3. biti u stanju da objasni razvojnost društvenih i kulturnih pojava i procesa i njihovu povezanost u prostoru i vremenu.
2. Primena znanja, veština i stavova stečenih u nastavi istorije u različitim okolnostima.
Učenik će:
2.1. zauzimati stav prema lokalnim, regionalnim, nacionalnim i svetskim problemima;
2.2. odlučivati o vlastitoj profesionalnoj orijentaciji na osnovu sopstvene sposobnosti i interesovanja kao i na osnovu podataka o društvenoj i profesionalnoj pokretljivosti;
2.3. razumeti društvene i kulturne vrednosti i norme (etičke, pravne, estetske);
2.4. kritički koristiti informacije (razlikuje bitno od nebitnog, povezuje, organizuje, procenjuje sa stanovišta verodostojnosti).
Nastava istorije u oglednim u područjima rada: Poljoprivreda, proizvodnja i prerada hrane, Elektrotehnika, Mašinstvo i obrada metala, Zdravstvo i socijalna zaštita, Šumarstvo i obrada drveta i Metalurgija, koncipirana je u velike tematske celine. Zadatak nastavnika je da učenicima na početku školske godine ponudi 6 nastavnih tema od kojih će učenici, kao grupa, prema svojim sklonostima izabrati 3 teme koje će obraditi na časovima istorije a prema nastavnom planu za svaki ogledni obrazovni profil.
TEME
1. PRIČE IZ STARINA
Ciljevi:
- upoznavanje verovanja i običaja naroda u prošlosti i sadašnjosti;
- razumevanje mitova kao predstave sveta u određenom istorijskom vremenu.
Ishodi:
Učenik će:
- poznavati verske predstave ljudi u prošlosti;
- poznavati običaje ljudi u prošlosti i sadašnjosti;
- uočiti sličnosti i razlike u običajima verskih zajednica;
- razumeti mit kao obeležje određenog kulturno-istorijskog perioda;
- razumeti biljne i životinjske predstave u mitovima, religiji, običajima, likovnim predstavama.
Sadržaji:
- politeizam, monoteizam - judaizam, hrišćanstvo, islam;
- post, Božić, Uskrs, slava, Kurban Bajram, Jon Kipur.
2. ZNAMENITI SRBI
Ciljevi:
- razumevanje međuzavisnosti pojedinca, društva i kulture u prošlosti i sadašnjosti;
- sticanje znanja o znamenitim Srbima koji su obeležili epohe u kojima su živeli;
- razvijanje kritičkog stava prema njihovoj ulozi u društvu.
Ishodi:
Učenik će:
- poznavati načine na koje društvo i kultura utiču na formiranje ličnosti i ponašanja pojedinaca;
- biti u stanju da shvati uloge pojedinca za razvoj nacije, društva i kulture;
- znati čime je znamenita ličnost obeležila epohu u kojoj je živela;
- biti u stanju da kritički koristi informacije (razlikuje bitno od nebitnog, procenjuje sa stanovišta verodostojnosti);
- razlikovati naučno-istorijske od slobodnih i tendecioznih ili mitskih interpretacija.
Sadržaj:
- državnici;
- vladari;
- pisci;
- slikari.
3. MIGRACIJE
Ciljevi:
- sticanje znanja o migracijama kao konstantnim pojavama u istoriji ljudskog društva;
- razumevanje uzročno-posledičnih veza privredno-ekonomskog, političkog i kulturnog razvoja društva u odnosu na migracije.
Ishodi:
Učenik će:
- znati osnovne činioce migracija kao društvenih pojava;
- biti u stanju da analizira dinamiku unutar društva koja dovodi do pojačanog kretanja društva;
- razumeti uticaj migracija na svakodnevni život ljudi.
Sadržaj:
- pojam i tipovi migracija;
- najstarije ljudske migracije (praistorijske, biblijske, migracije antičkog sveta);
- velika seoba naroda (od Huna do Mađara);
- kolonizacija Novog sveta;
- savremene migracije (privredno-ekonomske, političke, prisilne)
- srpske seobe (od Zakarpatja do XX veka).
4. VOJSKA, ORUŽJE, RAT
Ciljevi:
- sticanje znanja o oružju, vojsci i ratovima;
- razvijanje kritičkog stava prema ratu kao društvenoj pojavi.
Ishodi:
Učenik će:
- znati razvoj oružja, vojne organizacije i tipove rata;
- razumeti ulogu pojedinca u ratu kao društvenoj pojavi;
- razlikovati negativne i pozitivne posledice rata;
- argumentovano diskutovati o ratu kao društvenoj pojavi;
- kritički koristiti informacije u izgradnji sopstvenog stava.
Sadržaj:
- pojam rata kao fenomena i tekovine ljudske civilizacije.
Ovu temu obraditi kroz:
- karakteristične ratove određene epohe;
- tipove rata (osvajački, odbrambeni, kolonijalni);
- najveće vojskovođe i njihovo vreme (npr. Aleksandar Makedonski, Hanibal, Napoleon);
- karakteristične bitke određenih epoha;
- ratovi XX veka (međunarodne konvencije).
5. ŽIVOT I OBIČAJI NA DVORU
Cilj:
- sticanje znanja o životu i običajima na evropskim dvorovima.
Ishodi:
Učenik će:
- biti u stanju da shvati ulogu dvora u društvenom, političkom, ekonomskom i kulturnom razvoju države;
- biti u stanju da kritički i analitički sagleda uslovljenost života na dvoru pripadnošću određenom kulturnom području;
- razlikovati pozitivne i negativne posledice života na dvoru na ukupan društveni razvoj.
Sadržaj:
- pojam monarhije;
- zapadnoevropski dvor (odabrani primeri i opšta obeležja);
- vizantijski dvor (odabrani primeri i opšta obeležja);
- osmanlijski dvor (odabrani primeri i opšta obeležja);
- srpski dvor (odabrani primeri i opšta obeležja).
6. SRPSKA REVOLUCIJA 1804-1835
Ciljevi:
- sticanje znanja o srpskoj revoluciji kao najznačajnijem događaju borbe za nacionalno oslobođenje;
- razumevanje aspekata srpske revolucije kao društvene pojave.
Ishodi:
Učenik će:
- znati uzroke, tok i posledice srpske revolucije;
- biti u stanju da sagleda srpsku revoluciju kao deo širih evropskih zbivanja;
- znati najznačajnije ličnosti i njihovu ulogu u srpskoj revoluciji;
- razumeti politički, sociološki i kulturni aspekt srpske revolucije;
- biti u stanju da se kritički i analitički odnositi prema mestu i značaju srpske revolucije u sveukupnom nacionalnom razvoju;
- biti u stanju da shvatiti značaj formiranja-državnih institucija i kodifikovanog prava i utemeljenja novovekovnih srpskih dinastija.
Sadržaj:
- Turska na prelazu iz XVIII u XIX vek;
- buna na dahije;
- ustanci;
- društvene i privredne promene u Srbiji;
- izgradnja moderne srpske države;
- srpska revolucija u kontekstu evropskih zbivanja;
- značajne ličnosti revolucije.
7. KULTURA SRBA NA PRELAZU IZ XIX U XX BEK
Ciljevi:
- sticanje znanja o kulturi Srba na prelazu iz XIX u XX vek;
- razumevanje različitih kulturnih uticaja na prostoru Srbije;
- uočavanje međuzavisnosti pojedinca, društva i kulture.
Ishodi:
Učenik će:
- znati osnovne karakteristike kulturnog preobražaja kod Srba na prelazu iz XIX u XX vek biti u stanju da sagleda srpsku kulturu u kontekstu evropskih kulturnih dešavanja;
- razlikovati način života stanovnika grada i sela u odnosu na regiju;
- biti u stanju da razlikuje dinamiku promena, načina života pojedinca u odnosu na društvenu pripadnost;
- znati da navede uslove koji određuju kulturne procese;
- razumeti ulogu pojedinca za kulturni razvoj nacije;
- razumeti značaj obrazovanja za opšti kulturni napredak;
- razumeti način na koje društvene institucije i institucije kulture služe zadovoljenju ličnih i zajedničkih potreba.
Sadržaj:
- obrazovanje kod Srba;
- novi umetnički pravci u: književnosti, likovnoj umetnosti, arhitekturi, muzici (romantizam, realizam, impresionizam);
- kultura života u gradu i selu;
- evropeizacija Srbije.
8. SRPSKE DINASTIJE
Ciljevi:
- sticanje znanja o istorijskom periodu kojem odabrana dinastija pripada;
- sticanje znanja o ulozi i značaju dinastije za epohu kojoj pripada.
Ishodi:
Učenik će:
- znati da odredi epohu kojoj dinastija pripada;
- biti u stanju da odabranu dinastiju sagleda u nacionalnom i evropskom kontekstu;
- biti u stanju da shvati pojedinca, pripadnika odabrane dinastije, i njegovu ulogu u nacionalnom i evropskom kontekstu;
- moći da se kritički odnosi prema mestu i ulozi dinastije i pojedinca, pripadnika dinastije (vladar), u istorijskom razvitku Srba;
- uočiti uticaj dinastije na politički, ekonomski i kulturni razvitak države.
Sadržaj:
- pojam dinastije i principi nasleđivanja;
- uloga dinastije i pojedinaca u političkom, privrednom i kulturnom razvitku Srbije;
- dinastički sukobi.
9. GRAĐANSKE REVOLUCIJE - PUT KA MODERNOJ NACIJI
Cilj:
- negovanje svesti o nacionalnoj pripadnosti i razvijanje duha tolerancije prema pripadnicima drugih nacija.
Ishod:
Učenik će:
- razumeti pojam nacije i proces njenog razvoja;
- analizirati pozitivne i negativne aspekte procesa stvaranja nacije na primeru sopstvenog naroda;
- uočiti značaj građanskih revolucija za razvoj nacije;
- razlikovati nacionalizam, šovinizam i patriotizam.
Sadržaj:
- pojam nacije kroz ideje Francuske građanske revolucije;
- ideje Francuske građanske revolucije u revolucionarnim pokretima evropskih nacija;
- nacionalno ujedinjenje (Nemačka, Italija i dr.);
- srpsko nacionalno pitanje i nacionalna pitanja u tri velika carstva (Rusija, Austro-Ugarska, Turska);
- nacionalizam, šovinizam, patriotizam;
- nacija danas.
10. BALKAN IZMEĐU ISTOKA I ZAPADA
Cilj:
- razumevanje prožimanja različitih kulturnih, geopolitičkih i ekonomskih uticaja i interesa na Balkanu.
Ishodi:
Učenik će:
- razumeti geopolitički položaj Balkana;
- uočiti i razumeti prožimanje različitih kulturnih, geopolitičkih i ekonomskih interesa na Balkanu;
- razviti kritički stav prema događajima iz neposredne prošlosti;
- analizirati i argumentovano diskutovati o pozitivnim i negativnim aspektima života na Balkanu.
Sadržaj:
- podela Carstva i doseljavanje Slovena;
- velika šizma;
- Balkan na razmeđu različitih uticaja (Vizantija, Turska, Zapadna Evropa);
- istočno pitanje;
- Balkan u geopolitičkoj podeli XX veka.
11. PROBLEMI SAVREMENOG SVETA
Cilj:
- prepoznavanje problema savremenog sveta.
Ishodi:
Učenik će:
- uočiti promene u svetu u drugoj polovini XX veka koje su izazvane ekonomskim i vojno-političkim pregrupisavanjem;
- biti u stanju da uoči ekološke probleme savremenog sveta;
- uočiti tehnološki razvoj savremenog sveta;
- uočiti suprotnosti izazvane tehnološkim razvojem savremenog sveta.
Sadržaj:
- evropske i svetske institucije;
- problem siromaštva;
- ekološki problemi;
- problemi u obrazovanju;
- nuklearni otpad;
- savremena industrija.
12. IZUMI
Cilj:
- upoznavanje učenika sa predmetima koje je čovek izumeo i sa njihovom primenom;
- uočavanje linije razvojnosti izuma;
- poznavanje ličnosti koje su svojim izumima doprinele promeni slike sveta.
Ishodi:
Učenik će:
- znati izume čoveka u prošlosti i sadašnjosti;
- uočavati razvojnost čovekovih izuma;
- znati kako je čovek koristio izume;
- poznavati ličnosti čiji izumi su doprineli promeni slike sveta.
Sadržaj:
- izumi menjaju sliku sveta;
- izumi izazivaju otpore;
- izumi unapređuju privredu i menjaju sliku društva;
- značajne ličnosti i njihovi izumi.
13. INDUSTRIJSKE REVOLUCIJE
Cilj:
- poznavanje ključnih pronalazaka za industrijske revolucije;
- razumevanje perioda industrijske revolucije;
- uočiti značaj promena u privredi i društvu koje su nastale u vreme industrijskih revolucija.
Ishodi:
Učenik će:
- znati najznačajnije pronalaske u pojedinim industrijskim revolucijama;
- uviđati promene u razvoju privrede zahvaljujući industrijskim revolucijama;
- znati uticaj industrijskih revolucija na razvoj društva;
- znati promene u odnosima u svetu u vreme industrijskih revolucija;
- uočiti značaj industrijskih revolucija na promene u svakodnevnom životu ljudi;
- poznavati ličnosti značajne za industrijske revolucije.
Sadržaj:
- pronalasci dovode do revolucije u privredi;
- industrijske revolucije menjaju ekonomske i političke odnose;
- promene načina života i migracije u vreme industrijskih revolucija;
- značajne ličnosti i njihovi pronalasci.
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA (UPUTSTVO)
U oglednim školama, istorija pripada grupi izbornih opšteobrazovnih predmeta. Zastupljena je u četvorogodišnjim i trogodišnjim oglednim obrazovnim profilima sa jednim ili dva časa nedeljno a prema nastavnom planu i programu za svaki ogledni obrazovni profil u ovim područjima rada.
Nastava istorije u ovim školama, koncipirana je u velike tematske celine.
Zadatak nastavnika je da učenicima ponudi 6 nastavnih tema od kojih će učenici, kao grupa, prema svojim sklonostima izabrati 3 teme koje će obraditi na časovima istorije. Od te tri teme najmanje jedna mora biti iz nacionalne istorije.
Za svaku predloženu tematsku celinu dati su ciljevi, ishodi i sadržaji. Ishodi su centralno mesto ovog programa i oni treba da posluže nastavnicima da nastavni proces u ovom predmetu bude tako oblikovan da se navedeni ishodi postignu. Do ishoda možemo doći pravilnim i dobrim izborom sadržaja. To znači da sadržaji koji su ponuđeni mogu se prilagođavati učenicima, kako bi najlakše i najbrže dostigli navedene ishode. Uspeh u realizaciji sadržaja i postizanju ishoda zavisi od metoda, odnosno aktivnosti koje se planiraju. Predlaže se stalna interakcija sa učenicima, primena radioničarskog rada, istraživačkih metoda, odnosno aktivnosti. Učenike treba podsticati na istraživački rad i rešavanje problemskih pitanja. Važno mesto u postizanju ishoda imaju i nastavna sredstva (karte, atlasi i sl.) Učenike treba upućivati i na ostalu literaturu.
Preporučena literatura za učenike:
- Radne sveske od prvog do četvrtog razreda gimnazije.
- Istorija privatnog života, 1-3, Beograd, Klio, 2000-2003.
- A. Veselinović, R. Ljušić, Srpske dinastije, Novi Sad, 2001.
- Miloš Blagojević, Dejan Medaković, Radoš Ljušić, Ljubodrag Dimić, Istorija srpske državnosti, 1-3, Novi Sad, 2000-2001.
- Bojan Aleksov, Uporedne hronologije, Novi Sad, 2003.
- Nebojša Jovanović, Leksikon ličnosti, Novi Sad, 2000.
Preporučena literatura za nastavnike:
- Oksfordska istorija Grčke i Helenističkog doba, Beograd, Klio, 1999.
- Oksfordska istorija Rimskog sveta, Beograd, Klio, 1999.
- Istorija privatnog života, 1-3, Beograd, Klio, 2000-2003.
- G. Ostrogorski, Istorija Vizantije, Beograd,
- Sidni Peinter, Istorija srednjeg veka, Beograd, Klio, 1997.
- Robert Mantran, Istorija Osmanskog carstva, Beograd, Klio 2002.
- Fernan Brodel, Mediteran, 1-2, Beograd, Geopoetika, 2001.
- H. Kenigsberger, Dž. Mouz, Dž. Bouler, Evropa u šesnaestom veku, Beograd, Klio, 2002.
- Donald H. Penington, Evropa u sedamnaestom veku, Beograd, Klio, 2002.
- Hari Herder, Evropa u devetnaestom veku, Beograd, Klio, 2003.
- Džon M. Roberts, Evropa 1880-1945, Beograd, Klio, 2002.
- Filip Longvort, Stvaranje istočne Evrope, Beograd, Klio, 2002.
- Grupa autora, Istorija srpskog naroda, Beograd,
- S. Ćirković, R. Mihaljčić, Leksikon srpskog srednjeg veka, Beograd, 1999.
- A. Veselinović. R. Ljušić, Srpske dinastije, Novi Sad, 2001.
- Miloš Blagojević, Dejan Medaković, Radoš Ljušić, Ljubodrag Dimić, Istorija srpske državnosti, 1-3, Novi Sad, 2000-2001.
- Ljubodrag Dimić, Kulturna politika Kraljevine Jugoslavije,
- Kenedi, Uspon i pad velikih sila, CID, Podgorica.
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO | |||
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku | |||
II | 35 |
|
|
|
| 35 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Sticanje znanja i veština koje će učenici primeniti u savlađivanju drugih predmeta i modula a naročito drvnih konstrukcija i praktične nastave;
- Sticanje znanja o nastanku pojedinih stilova;
- Sticanje znanja o skladu, obliku i dekoru nameštaja i formiranje sopstvenog estetskog osećanja;
- Motivisanje učenika da u daljem školovanju kroz izborne predmete prošire svoja saznanja o mogućnosti primene umetnosti u oblikovanju nameštaja i enterijera.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: | drugi |
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Stilovi nameštaja starog veka | 12 |
Stilovi nameštaja srednjeg veka | 9 |
Stilovi nameštaja novog veka i savremeni nameštaj | 14 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Stilovi nameštaja starog veka |
Trajanje modula: | 12 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
* | * |
| * |
| * |
|
|
|
| * |
Naziv modula: | Stilovi nameštaja srednjeg veka |
Trajanje modula: | 9 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
* | * |
| * |
| * |
|
|
|
| * |
Naziv modula: | Stilovi nameštaja novog veka i savremeni nameštaj |
Trajanje modula: | 14 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
* | * |
| * |
| * |
|
|
|
| * |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Knjige iz istorije stilova, katalozi, prezentacije, fotografije, monografije istaknutih arhitekata, crteži ornamentike i ukrasa, kompjuterski diskovi sa multimedijalnim materijalom iz ove oblasti, TV filmovi i snimci vezani za oblast enterijera i nameštaja
- Projektovanje nameštaja, A. Novaković
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Drvne konstrukcije
- Unutrašnja dekoracija
TEHNOLOGIJA TAPETARSKE PROIZVODNJE
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO | |||
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku | |||
II | 35 |
|
|
|
| 35 |
III | 32 |
|
|
|
| 32 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA
- Sticanje kompetencije usklađivanja stolarske i tapetarske proizvodnje;
- Sticanje znanja o tehnološkim postupcima i procesima proizvodnje tapetarskih proizvoda;
- Sticanje znanja o radnim postupcima u tapetarskom zanatu;
- Sticanje znanja o vrstama izgledu i nameni ručnih tapetarskih alata;
- Sticanje znanja o vrstama, konstrukciji, delovima i tehnološkoj primeni mašina u tapetariji.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: | drugi |
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Tapaciranje jednostavnijih delova nameštaja | 35 |
Razred: | treći |
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Tapaciranje nameštaja sa opružnim jezgrima | 32 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Razred: | drugi |
Naziv modula: | Tapaciranje jednostavnijih delova nameštaja |
Trajanje modula: | 35 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
* | * |
| * |
| * |
|
|
|
|
|
Razred: | treći |
Naziv modula: | Tapaciranje delova nameštaja sa opružnim jezgrom |
Trajanje modula: | 32 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
* | * |
| * |
| * |
|
|
|
|
|
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Tehnologija materijala, Lj. Vasiljević
- Tehnologija tapetarske proizvodnje, D. Ivetić
- Mašine i uređaji, B. Tomić
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Drvne konstrukcije
- Stolarstvo
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO | |||
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku | |||
III | 32 |
|
|
|
| 32 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Sticanje znanja o stilu, modi i unutrašnjoj dekoraciji, naročito o nameštaju;
- Sticanje znanja o prvim začecima upotrebe nameštaja;
- Sticanje znanja o načinu postavljanja zidnih i podnih obloga;
- Sticanje znanja o korišćenju dekorativnih draperija;
- Formiranje estetskih odnosa i estetskih osećanja;
- Motivisanje učenika da u daljem školovanju kroz izborne predmete prošire svoja saznanja i mogućnosti primene umetnosti u oblikovanju nameštaja i enterijera.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: | treći |
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Istorijski razvoj stila i mode | 11 |
Unutrašnja dekoracija u savremenom stanu | 7 |
Podne i zidne obloge | 8 |
Dekorativne draperije | 6 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Istorijski razvoj stila i mode |
Trajanje modula: | 11 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
* | * |
| * |
| * |
|
|
|
| * |
Naziv modula: | Unutrašnja dekoracija u savremenom stanu |
Trajanje modula: | 7 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
* | * |
| * |
| * |
|
|
|
| * |
Naziv modula: | Podne i zidne obloge |
Trajanje modula: | 8 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
* | * |
|
|
| * |
|
|
|
| * |
Naziv modula: | Dekorativne draperije |
Trajanje modula: | 6 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
* | * |
| * |
| * |
|
|
|
| * |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Knjige iz istorije stilova, katalozi, prezentacije, fotografije, monografije istaknutih arhitekata, crteži ornamentike i ukrasa, kompjuterski diskovi sa multimedijalnim materijalom iz ove oblasti, TV filmovi i snimci vezani za oblast enterijera i nameštaja
- Projektovanje nameštaja, A. Novaković
- Tehnologija tapetarskih materijala, Lj. Vasiljević
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Stilovi nameštaja
- Drvne konstrukcije
- Tehnologija tapetarske proizvodnje
PROGRAM ZAVRŠNOG ISPITA
ZA OGLEDNI OBRAZOVNI PROFIL STOLAR
CILJ ZAVRŠNOG ISPITA
Završnim ispitom proveravaju se stečene stručne kompetencije (u daljem tekstu: kompetencije) učenika po završenom obrazovanju za obrazovni profil: Stolar - ogled.
Lista kompetencija, kao i znanja i veština koje ih omogućavaju, sastavni je deo oglednog nastavnog plana i programa za ovaj obrazovni profil. U tabeli su date stručne kompetencije za ovaj obrazovni profil.
kompetencija | STOLAR - ogled |
A | priprema materijala i izrada detalja/proizvoda od drveta ručnim i mašinskim putem |
B | površinska obrada drveta |
OPŠTI I POSEBNI USLOVI ZA POLAGANJE ZAVRŠNOG ISPITA
Učenik može da polaže završni ispit ako je uspešno završio tri razreda škole po programu ogleda za ovaj obrazovni profil.
Učenik polaže završni ispit u skladu sa Zakonom.
ORGANIZACIJA ZAVRŠNOG ISPITA
U okviru završnog ispita za ovaj obrazovni profil učenik izvršava dva radna zadatka kojima se proveravaju dve propisane kompetencije.
Završni ispit se sprovodi u školi, proizvodnim pogonima i radionicama (školskim ili u sklopu zanatskih radnji) gde se nalaze radna mesta i uslovi za koje se učenik obrazovao u toku svog školovanja. Završni ispit za učenika može trajati najviše dva dana.
Ispitna komisija daje ocenu o stečenosti propisanih kompetencija. Komisija ima tri člana i tri zamenika. Komisiju čine:
- dva nastavnika stručnih predmeta za obrazovni profil, od kojih je jedan predsednik komisije i
- predstavnik poslodavaca - majstor u datoj oblasti.
Predstavnika poslodavaca predlaže Unija poslodavaca Srbije u saradnji sa Privrednom komorom Srbije, odgovarajućim poslovnim udruženjima i Zavodom za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centrom za stručno i umetničko obrazovanje (u daljem tekstu: Centar). Bazu podataka o članovima ispitnih komisija vodi Centar.
Za svakog učenika direktor škole imenuje mentora. Mentor je nastavnik stručnih predmeta koji je obučavao učenika u toku školovanja. On pomaže učeniku u pripremama za polaganje teorijskog i praktičnog dela završnog ispita.
RADNI ZADACI
Za svaku propisanu kompetenciju utvrđuje se lista radnih zadataka.
Listu radnih zadataka za proveru kompetencija priprema Centar. Svaki radni zadatak je standardizovan.
Od standardizovanih radnih zadataka, sačinjava se odgovarajući broj kombinacija radnih zadataka za završni ispit. Broj kombinacija mora biti za 10% veći od broja učenika koji polaže završni ispit u jednoj školi.
Listu radnih zadataka i listu kombinacija za sva zanimanja, Centar dostavlja školama.
Učenik koji je završio treći razred, i koji je prijavio polaganje završnog ispita, stiče pravo da izvlači odgovarajuću kombinaciju radnih zadataka. U okviru perioda planiranog programom ogleda za pripremu i polaganje završnog ispita, škola organizuje konsultacije i dodatnu pripremu učenika za sve predviđene radne zadatke, obezbeđujući dodatne uslove u pogledu prostora, opreme i vremenskog rasporeda.
OCENJIVANJE ZAVRŠNOG ISPITA
Završni ispit se obavlja kroz dva radna zadatka. Uspeh na završnom ispitu zavisi od ukupnog broja bodova koje je učenik stekao izvršavanjem svih propisanih radnih zadataka.
Svaki radni zadatak može se oceniti sa najviše 100 bodova.
Elementi svakog radnog zadatka su:
1. Priprema za izradu radnog zadatka (pisani tekst);
2. Urednost na radu;
3. Izrada radnog zadatka:
1.1. Tehnološki proces izrade tj. redosled operacija;
1.2. Očekivano vreme za izradu;
1.3. Parametri kvaliteta.
Elementi radnog zadatka i njihovo ocenjivanje
1. Priprema za izradu radnog zadatka
Po izboru kombinacije radnih zadataka za završni ispit, učenik priprema teorijski deo završnog ispita u pisanoj formi koji mora da sadrži samo:
- osnovne podatke o mašinama, uređajima, materijalima i opremi neophodnim za izvođenje radnog zadatka;
- opis postupka izrade radnog zadatka.
Ovaj kratak pisani deo završnog ispita predstavlja samo osnovnu informaciju o radnom zadatku i zato učeniku donosi najviše 10 bodova. Učenik ga priprema u školi na konsultacijama, koristeći postojeće udžbenike ili materijale za učenje kao i uz pomoć instruktora, odnosno majstora na radnim mestima gde je ostvarivan praktičan deo nastave. Ovaj tekst učenik predaje u tri primerka predsedniku komisije 24 sata pre praktične izrade završnog ispita i sastavni je deo zapisnika o završnom ispitu.
2. Urednost pri radu
Jedan od osnovnih zahteva svih oglednih nastavnih programa bio je razviti kod učenika svest o obavezi poštovanja higijenskih normi, mera zaštite na radu, mera protivpožarne zaštite ali i zaštite životne sredine.
U skladu sa tim, komisija na završnom ispitu ocenjuje kod učenika:
- pripremu za rad (propisana odeća i obuća, lična higijena za rad na radnom mestu);
- urednost radnog mesta - pripremu (sav pribor, alat, mašine, uređaji pripremljeni na radnom mestu i drugo) i u kom stanju ga ostavlja po završenom radnom zadatku;
- poštovanje normi higijene pri radu;
- sprovođenje mera zaštite na radu;
- poštovanje važećih propisa u oblasti zaštite životne sredine za dati delokrug rada;
- urednost radnog mesta na kraju zadatka.
Ispitna komisija ocenjuje poštovanje svih ovih pravila po vrstama, a u skladu sa samim radnim zadatkom. Poštovanje svih ovih normi učeniku donosi 15 bodova.
3. Izrada radnog zadatka
U ukupnoj oceni završnog ispita sama izrada radnog zadatka nosi najviše 75 bodova, koji su strukturirani na sledeći način:
3.1. Tehnološki proces izrade (redosled operacija)
Svaki radni zadatak ima svoj redosled radnih operacija. Komisija prati sve faze u toku izvođenja radnog zadatka i ocenjuje ih. Dobra organizacija i pravilan rad učeniku donosi najviše 22 boda.
3.2. Očekivano vreme za izradu
Potrebno je definisati najpribližnije vreme izrade radnog zadatka. Ako učenik izvede radni zadatak u tom roku može da dobije najviše 15 bodova. Ukoliko je vreme izrade duže od predviđenog, broj bodova se proporcionalno smanjuje.
3.3. Parametri kvaliteta
Za svaki radni zadatak definišu se parametri kvaliteta. Komisija ocenjuje svaki od propisanih parametara. U ovom delu završnog ispita učenik može da ostvari najviše 38 bodova.
Vođenje zapisnika
Svaki član ispitne komisije unosi svoje ocene u obrazac zapisnika koji sadrži standarde za dati radni zadatak. Obrasce zapisnika priprema Centar i dostavlja ih svim školama u kojima se sprovodi ogled.
Na osnovu pojedinačnog ocenjivanja svakog člana, komisija utvrđuje prosečan broj bodova za svaki radni zadatak i taj podatak unosi u Zbirni obrazac za ocenjivanje radnog zadatka na završnom ispitu, koji je sastavni deo Zapisnika o polaganju završnog ispita.
Ukupan broj bodova koji učenik ostvari na završnom ispitu jednak je zbiru prosečno postignutih bodova na svim radnim zadacima.
Bodovi se prevode u uspeh. Skala uspešnosti je petostepena.
UKUPAN BROJ BODOVA | USPEH |
2 radna zadatka |
|
do 100 | nedovoljan (1) |
101 - 126 | dovoljan (2) |
127 - 150 | dobar (3) |
151 - 174 | vrlo dobar (4) |
175 - 200 | odličan (5) |
Uspeh učenika na završnom ispitu izražava se ocenom: "postigao/la ______________ uspeh".
DIPLOMA I UVERENJE
Učenik koji je položio završni ispit, stiče pravo na izdavanje Diplome o stečenom srednjem obrazovanju.
Uz Diplomu škola učeniku izdaje Uverenje o položenim ispitima u okviru savladanog programa ogleda za obrazovni profil.
NASTAVNI PLAN I PROGRAM OGLEDA
Područje rada: ŠUMARSTVO I OBRADA DRVETA
Obrazovni profil: TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE NAMEŠTAJA I ENTERIJERA - ogled
Trajanje obrazovanja: četiri godine
Cilj ogleda:
Unapređenje kvaliteta i osavremenjivanje obrazovno-vaspitnog rada kroz:
- uvođenje u svakodnevnu nastavnu praksu savremenih i efikasnih metoda rada sa učenicima;
- uvođenje novog nastavnog plana i programa u cilju ostvarivanja ishoda stručnog obrazovanja i obrazovanja uopšte;
- povećanje fonda časova vežbi i praktičnog rada, radi uspešnog ostvarivanja ciljeva obrazovanja za ovaj obrazovni profil;
- uspostavljanje višeg nivoa korelacije nastavnih sadržaja;
- uvođenja preduzetništva u nastavni program radi razvijanja preduzetničkog duha kod učenika;
- izradu kriterijuma ocenjivanja i građenja standarda ocenjivanja učenika;
- proveru koncepta stručne mature.
Uvođenje organizacionih novina:
- prilagođavanje organizacije nastavnog procesa u školi u okviru godišnjeg fonda časova, a u skladu sa očekivanim ishodima stručnog obrazovanja i uslovima rada u školi i na radnom mestu;
- nastavni sadržaji su organizovani modularno za pojedine opštestručne i sve stručne predmete;
- uvođenje izborne nastave, kao mogućnosti da učenik samostalno kreira deo svog obrazovanja.
Očekivani ishodi ogleda
Brzo adaptiranje učenika na uslove rada.
Unapređen i kvalitetan obrazovno-vaspitni rad kroz:
- efikasnije i podsticajnije metode rada sa učenicima primenjene u svakodnevnoj obrazovnoj praksi;
- efikasnije usvajanje generativnih, transfernih i funkcionalnih znanja i veština, relevantnih za buduću profesiju kao rezultat modularnog pristupa;
- ocenjivanje učenika u odnosu na očekivane ishode;
- razvijanje sistema praćenja ostvarenosti nastavnog programa na nivou škole i na nivou Republike.
Trajanje ogleda
Ogled se sprovodi od 1. septembra 2005. godine kroz najmanje tri generacije upisanih učenika. Odluku o prestanku ogleda doneće, nakon procene rezultata, ministar prosvete i sporta.
Način ostvarivanja ogleda
Ogled se ostvaruje na osnovu ovog nastavnog plana i programa.
Organizovaće se obuke nastavnika za primene novih metoda rada sa učenicima, primene novog nastavnog programa i objektivnog ocenjivanja u svakodnevnoj obrazovnoj praksi.
Obuka za nastavnike srednjih stručnih škola u kojima se ostvaruje program ovog ogleda, organizovaće se u sledećim oblastima koje su bitne za unapređenje kvaliteta obrazovnog rada:
- nova koncepcija obrazovanja (usmerenost na ciljeve i ishode obrazovanja, modularni pristup u obrazovanju);
- stručno usavršavanje nastavnika za primenu novih nastavnih metoda;
- stručno usavršavanje nastavnika u okviru matične struke.
Nastavnici će u okviru obrazovno - vaspitnog rada primenjivati metode rada i ocenjivanja za koje su obučavani na seminarima.
U okviru Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja i stručnih aktiva zajednica stručnih škola biće izdvojene ključne teme u okviru kojih je potrebno stručno usavršavanje nastavnika.
Stručni timovi u školama i na nivou Republike će sarađivati na horizontalnom i vertikalnom povezivanju nastavnih sadržaja kako sa autorskim timom, tako i sa predstavnicima privrede.
Planirana je izrada testova sa zajedničkim sadržajima i zajednički postavljenim kriterijumima od strane stručnih timova koji će se formirati pri Zavodu za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centru za stručno i umetničko obrazovanje i Zavodu za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.
Način polaganja završnog ispita biće propisani posebnim podzakonskim aktom.
Uslovi ostvarivanja programa ogleda
Ogled će se ostvarivati u uslovima svakodnevnog obrazovno-vaspitnog rada u srednjim stručnim školama.
Njegovo ostvarivanje podrazumeva uključenost i saradnju nastavnika i pomoćnih nastavnika u okviru stručnih timova i stručnih organa u školama.
Vrsta stručne spreme nastavnika i pomoćnih nastavnika za ostvarivanje oglednog programa propisana je posebnim pravilnikom.
Ministarstvo prosvete i sporta, Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje pružiće kadrovsku i materijalnu podršku za realizaciju obuke profesora, praćenje i evaluaciju ogleda.
Praćenje i vrednovanje ogleda
Praćenje i vrednovanje ogleda obavljaće Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i prosvetni savetnik, a na osnovu posebnog uputstva za praćenje realizacije oglednih programa koje će biti naknadno publikovano.
Na kraju školske godine, na osnovu različitih upitnika i izveštaja, biće ispitani ishodi obrazovno-vaspitnog rada, adekvatnost ocenjivanja, mišljenja učenika i nastavnika.
Rezultati ogleda biće objavljeni na način dostupan široj stručnoj javnosti.
I CILJEVI I OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA
za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE NAMEŠTAJA I ENTERIJERA - ogled
CILJEVI STRUČNOG | OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA | ||
Znanja | Veštine | Radne kompetencije | |
|
|
|
|
Nedeljni i godišnji fond časova obaveznih i izbornih predmeta
za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE NAMEŠTAJA I ENTERIJERA - ogled
|
| I RAZRED | II RAZRED | III RAZRED | IV RAZRED | UKUPNO | ||||||
|
| nedeljno | godiš. | nedeljno | godiš. | nedeljno | godiš. | nedeljno | godiš. | nedeljno | godiš. | |
A: | OPŠTEOBRAZOVNI PREDMETI | 15 | 525 | 11 | 385 | 9 | 315 | 9 | 288 | 44 | 1513 | |
1a. | Srpski jezik i književnost | 2 | 70 | 2 | 70 | 2 | 70 | 2 | 64 | 8 | 274 | |
1b. | Srpski jezik kao nematernji |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
2. | _________ jezik i književnost |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
3. | Strani jezik | 2 | 70 | 2 | 70 | 2 | 70 | 2 | 64 | 8 | 274 | |
4. | Fizičko vaspitanje | 2 | 70 | 2 | 70 | 2 | 70 | 2 | 64 | 8 | 274 | |
5. | Matematika | 3 | 105 | 3 | 105 | 3 | 105 | 3 | 96 | 12 | 411 | |
6. | Fizika | 2 | 70 | 2 | 70 |
|
|
|
| 4 | 140 | |
7. | Hemija | 2 | 70 |
|
|
|
|
|
| 2 | 70 | |
8. | Računarstvo i informatika | 2 | 70 |
|
|
|
|
|
| 2 | 70 | |
B: | OPŠTESTRUČNI PREDMETI |
|
| 2 | 70 |
|
| 2 | 64 | 4 | 134 | |
1. | Pomoćni materijali |
|
| 2 | 70 |
|
|
|
| 2 | 70 | |
2. | Preduzetništvo |
|
|
|
|
|
| 2 | 64 | 2 | 64 | |
V: | STRUČNI PREDMETI | 12 | 480 | 14 | 550 | 18 | 690 | 16 | 572 | 60 | 2292 | |
1. | Teorija forme sa crtanjem | 4 | 140 |
|
|
|
|
|
| 4 | 140 | |
2. | Svojstva materijala | 3 | 105 |
|
|
|
|
|
| 3 | 105 | |
3. | Tehničko crtanje i nacrtna geometrija | 2 | 100 | 2 | 100 |
|
|
|
| 4 | 200 | |
4. | Finalna obrada drveta | 3 | 135 | 4 | 140 | 4 | 140 |
|
| 11 | 415 | |
5. | Teorija dizajna |
|
| 6 | 210 |
|
|
|
| 6 | 210 | |
6. | Drvne konstrukcije |
|
| 2 | 100 | 4 | 170 | 2 | 94 | 8 | 364 | |
7. | Oblikovanje nameštaja i enterijera |
|
|
|
| 2 | 100 | 4 | 158 | 6 | 258 | |
8. | Stolarstvo |
|
|
|
| 6 | 210 |
|
| 6 | 210 | |
9. | Organizacija proizvodnje |
|
|
|
| 2 | 70 |
|
| 2 | 70 | |
10. | Priprema proizvodnje |
|
|
|
|
|
| 10 | 320 | 10 | 320 | |
G: | IZBORNI PREDMETI | 3 | 105 | 3 | 105 | 3 | 105 | 3 | 96 | 12 | 411 | |
1. | Izborni predmet predviđen Zakonom | 1 | 35 | 1 | 35 | 1 | 35 | 1 | 32 | 4 | 137 | |
2. | Izborni predmeti predviđeni Programom ogleda | 2 | 70 | 2 | 70 | 2 | 70 | 2 | 64 | 8 | 274 | |
| Ukupno: A + B + V + G | 30 | 1110 | 30 | 1110 | 30 | 1110 | 30 | 1020 | 120 | 4350 |
Broj časova po predmetima dat je na nedeljnom nivou kao zbir časova teorije, vežbi i praktične nastave, a prema programu predmeta.
Blok nastava prikazuje se u ukupnom zbiru na godišnjem nivou za odgovarajući predmet u okviru koga se realizuje, a prema programu predmeta.
Lista ponuđenih izbornih predmeta po razredima
G: IZBORNI PREDMETI | I | II | III | IV |
Izborni predmet predviđen Zakonom |
|
|
|
|
1. Građansko vaspitanje / Verska nastava | * | * | * | * |
Izborni predmeti predviđeni Programom ogleda |
|
|
|
|
1. Geografija | * |
|
|
|
2. Biologija | * |
|
|
|
3. Istorija | * | * |
|
|
4. Biologija - izabrane teme |
| * |
|
|
5. Računarstvo (CAD) |
| * |
|
|
6. Sociologija |
|
| * |
|
7. Psihologija |
|
| * |
|
8. Računarstvo (3D modelovanje) |
|
| * | * |
9. Tehnologija tapetarske proizvodnje |
|
|
| * |
10. Filozofija |
|
|
| * |
Izborna nastava sastoji se svake školske godine iz:
- Izbornog predmeta predviđenog Zakonom: Građansko vaspitanje ili Verska nastava
- (1 čas nedeljno tokom školske godine)
- Jednog izbornog predmeta predviđenog Programom ogleda: (2 časa nedeljno tokom školske godine)
Učenik može svake godine da bira dva izborna predmeta i ima do 33 časa nastave nedeljno u stručnoj školi, odnosno 35 časova ako stiče obrazovanje na jeziku nacionalne manjine ili dvojezično.
Lista izbornih predmeta nije konačna i može se dopuniti na predlog škole koja sprovodi ogled, programom koji je prethodno odobrilo Ministarstva prosvete i sporta. Ostvaruje se iz onih predmeta za koji se izjasni najmanje 30% učenika oglednog odeljenja.
U toku školovanja učenik može da bira određene predmete samo jedanput (Istorija i Računarstvo - 3D modelovanje).
Ocena izbornog predmeta predviđenog Programom ogleda je numerička i ulazi u prosek ocena na kraju godine.
Ostvarivanje programa ogleda
Predviđen broj učenika u odeljenju je 20.
Nastava iz sledećih predmeta odvija se po grupama kroz vežbe (V), praktičnu nastavu (PN), nastavu u bloku (B):
Razred | Predmet / modul | Godišnji fond časova | Broj učenika u grupi | ||
V | PN | B | |||
I | Računarstvo i informatika | 70 |
|
| 10 |
Teorija forme sa crtanjem | 140 |
|
| 10 | |
Tehničko crtanje i nacrtna geometrija | 70 |
| 30 | 10 | |
Finalna obrada drveta |
|
| 30 | 10 | |
II | Tehničko crtanje i nacrtna geometrija | 70 |
| 30 | 10 |
Finalna obrada drveta | 70 |
|
| 10 | |
Teorija dizajna | 210 |
|
| 10 | |
Drvne konstrukcije | 70 |
| 30 | 10 | |
Računarstvo (CAD)* | 70 |
|
| 10 | |
III | Finalna obrada drveta | 70 |
|
| 10 |
Stolarstvo |
| 210 |
| 7 | |
Drvne konstrukcije | 70 |
| 30 | 10 | |
Oblikovanje nameštaja |
|
| 30 | 10 | |
Organizacija proizvodnje | 70 |
|
| 10 | |
Računarstvo (3D modelovanje)* | 70 |
|
| 10 | |
IV | Drvne konstrukcije | 64 |
| 30 | 10 |
Oblikovanje nameštaja | 128 |
| 30 | 10 | |
Priprema proizvodnje | 64 | 192 |
| 10 | |
Računarstvo (3D modelovanje)* | 64 |
|
| 10 |
* izborni predmet
Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine
| I RAZRED | II RAZRED | III RAZRED | IV RAZRED | UKUPNO |
Čas odeljenskog starešine | do 70 | do 70 | do 70 | do 64 | 274 |
Dodatni rad * | do 30 | do 30 | do 30 | do 30 | do 120 |
Dopunski rad * | do 30 | do 30 | do 30 | do 30 | do 120 |
Pripremni rad * | do 30 | do 30 | do 30 | do 30 | do 120 |
* Ako se ukaže potreba za njim.
Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima
| I | II | III | IV |
Ekskurzija | 1-2 dana | 2-3 dana | 3-4 dana | 4-5 dana |
Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture | 2 časa nedeljno | |||
Drugi strani jezik |
| |||
Drugi predmeti * |
| |||
Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo) | 30-60 časova godišnje | |||
Društvene aktivnosti - učenički parlament, učeničke zadruge | 15-30 časova godišnje | |||
Kulturna i javna delatnost škole | 2 radna dana |
* Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije:
Ostvarivanje školskog programa po nedeljama
Razred | Razredno-časovna | Mentorski rad | Obavezne | Ostalo | Ukupno radnih |
I | 35 | 2 | 2 |
| 39 |
II | 35 | 2 | 2 |
| 39 |
III | 35 | 2 | 2 |
| 39 |
IV | 32 | 2 | 2 | 3 | 39 |
III NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA OGLEDA (UPUTSTVO)
Nastavni plan i program za obrazovni profil tehničar za oblikovanje nameštaja i enterijera - ogled ostvaruje se u školama gde su školski prostor, oprema i nastavna sredstva propisani:
- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje plana i programa zajedničkih predmeta u stručnim školama za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme - "Službeni glasnik Republike Srbije - Prosvetni glasnik", broj 7/91 i
- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje planova i programa obrazovanja i vaspitanja za stručne predmete za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme u stručnim školama područja rada poljoprivreda, proizvodnja i prerada hrane - "Službeni glasnik Republike Srbije - Prosvetni glasnik", broj 8/91.
Nastavnici sami pripremaju potrebna nastavna sredstva (dijapozitive, grafofolije, šeme i Power Point prezentacije) u skladu sa ovim nastavnim programom, koristeći:
- publikovana multimedijalna nastavna sredstva (štampana literatura, različite publikacije, zbirke dijapozitiva, odgovarajuće video kasete i elektronske publikacije);
- Internet.
- Nastava se realizuje uz korišćenje:
- računara i projektora za Power Point prezentacije;
- skenera;
- dijaprojektora;
- grafoskopa;
- episkopa;
- televizora i video rekordera.
Detaljna uputstva za ostvarivanje programa data su uz svaki predmet pojedinačno.
NAPOMENE O OSTVARIVANJU PROGRAMA SRPSKOG JEZIKA U ODELJENJIMA OGLEDNOG OBRAZOVNOG PROFILA TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE NAMEŠTAJA I ENTERIJERA - ogled
Pošto je u nastavnom planu oglednog obrazovnog profila TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE NAMEŠTAJA I ENTERIJERA - ogled, godišnji fond časova srpskog jezika i književnosti osetnije smanjen u odnosu na važeći nastavni plan za ostale obrazovne profile u trajanju od četiri godine u području rada Šumarstvo i obrada drveta, u ostvarivanju programa biće neophodno da nastavnik vrši primerena sažimanja programskih sadržaja nastavnog predmeta Srpski jezik i književnost, objavljenih u "Službenom glasniku RS - Prosvetnom glasniku", broj 6/90 i "Prosvetnom glasniku", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/02, 5/03 i 10/03.
Sažimanja treba vršiti prevashodno u programskom području KNJIŽEVNOST jer je u ostvarivanju tih sadržaja bitniji kvalitet učenikovog čitanja nego broj pročitanih književnih dela. Takav pristup programskim sadržajima moguć je, na primer, u onim segmentima gde je ponuđeno više književnih dela istog pisca. Celishodno može biti rešenje da nastavnik predvidi da na nivou interpretacije obradi jedno delo, reprezentativno za stvaralaštvo tog pisca i pristupačno recepciji konkretnog đačkog kolektiva, a da ostala potpuno izostavi, ili obradi na nivou prikaza i osvrta. Sličan pristup može primeniti i u obradi pojedinih književnih dela kao reprezentativnih za stilska razdoblja, odnosno književne pravce u istoriji književnosti.
U okviru domaće lektire moguće je, takođe, da nastavnik izostavi pojedina književna ostvarenja za koja je nastavna praksa potvrdila da nisu u dovoljnoj meri pristupačna recepciji učenika određenog uzrasta i stručnog usmerenja. Moguće je, takođe, izostavljena dela zameniti nekim ostvarenjem iz tekuće srpske ili svetske književnosti za koje nastavnik proceni da je primerenije mogućnostima recepcije konkretnog đačkog kolektiva sa kojim ostvaruje nastavni program.
Eventualna sažimanja u programskom području JEZIK moraju biti veoma obazriva jer je jezik sistem, što uvek podrazumeva celovita rešenja, odnosno povezanost svih rešenja u okviru programa za određeni razred, ali i njihovo vertikalno povezivanje, odnosno međusobnu povezanost programskih sadržaja predviđenih za ostvarivanje u svim razredima srednjeg stručnog obrazovanja.
1. CILJEVI PREDMETA:
Nastava stranog jezika u srednjem stručnom obrazovanju predstavlja kontinuitet nastave stranog jezika u prethodnom školovanju. Ciljevi ove nastave su:
- utvrđivanje znanja i dalje obučavanje učenika da komuniciraju sa ljudima iz drugih zemalja o opštim temama;
- razvijanje odnosa tolerancije kroz upoznavanje kulture i načina života drugih naroda;
- sticanje osnovnih jezičkih znanja i kompetencija u skladu sa potrebama struke i zanimanja.
2. ISHODI NASTAVE STRANOG JEZIKA NA KRAJU ČETVOROGODIŠNJEG SREDNJEG STRUČNOG OBRAZOVANJA
Jezičke aktivnosti | po završetku četvorogodišnjeg obrazovanja: | |
JEZIČKA RECEPCIJA | SLUŠANJE |
|
ČITANJE |
| |
JEZIČKA PRODUKCIJA | GOVOR |
|
PISANJE |
| |
INTERAKCIJA |
| |
MEDIJACIJA |
| |
ZNANJA O JEZIKU |
| |
MEDIJSKA PISMENOST |
|
3. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- postojeći odobreni udžbenici
- popularna literatura
- Internet
4. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Srpski jezik i književnost
- stručni predmeti
5. PREPORUČENI SADRŽAJI ZA STRANI JEZIK U SREDNJEM STRUČNOM OBRAZOVANJU
I RAZRED | II RAZRED | III RAZRED | IV RAZRED |
OPŠTE TEME 80% | OPŠTE TEME 70% | OPŠTE TEME 60% | OPŠTE TEME 50% |
|
|
|
|
STRUČNE TEME* 20% | STRUČNE TEME* 30% | STRUČNE TEME* 40% | STRUČNE TEME* 50% |
|
|
|
|
FUNKCIJE | FUNKCIJE | FUNKCIJE | FUNKCIJE |
|
|
|
|
* Izbor stručnih tema izvršiti u saradnji sa stručnim većem nastavnika stručnih predmeta u školi.
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO | |||
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku | |||
II | 70 |
|
|
|
| 70 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Sticanje znanja o vrstama pomoćnih materijala koji se koriste u stolarstvu
- Sticanje znanja o proizvodnji i svojstvima pomoćnih materijala
- Sticanje znanja o osnovnim principima primene ekoloških materijala u stolarstvu
- Razvijanje logičkog zaključivanja i kritičkog mišljenja pri usvajanju znanja o mogućnostima primene pomoćnih materijala pri izradi stolarskih proizvoda u različitim uslovima i različitim zahtevima.
- Sticanje kompetencija pravilnog izbora i primene izabranog pomoćnog materijala za izradu stolarskih proizvoda.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: | drugi |
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Voda, masti, ulja i maziva | 10 |
Metali, staklo, emajl, kamen i brusni materijali | 14 |
Plastične mase, guma, koža i tekstil | 12 |
Lepkovi | 16 |
Boje, rastvarači i premazi | 18 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Voda, masti, ulja i maziva |
Trajanje modula: | 10 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
* | * |
| * |
| * |
|
|
|
|
|
Naziv modula: | Metali, staklo, emajl, kamen i brusni materijali |
Trajanje modula: | 14 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
* | * |
| * |
| * |
|
|
|
|
|
Naziv modula: | Plastične mase, guma, koža i tekstil |
Trajanje modula: | 12 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
* | * |
| * |
| * |
|
|
|
|
|
Naziv modula: | Lepkovi |
Trajanje modula: | 16 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
* | * |
| * |
| * |
|
|
|
|
|
Naziv modula: | Boje, rastvarači i premazi |
Trajanje modula: | 18 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
* | * |
| * |
| * |
|
|
|
|
|
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Tehnologija pomoćnih materijala za drugi razred drvoprerađivačke škole, J. Miljković, O. Crnogorac
- Različiti prospekti i katalozi proizvođača pomoćnih materijala
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Finalna obrada drveta
- Stolarstvo
- Svojstva materijala
- Drvne konstrukcije
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO | |||
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku | |||
IV | 64 |
|
|
|
|
|
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Sticanje znanja o osnovama preduzetništva
- Razvijanje poslovnih i preduzetničkih znanja, veština i ponašanja
- Razvijanje poslovnog i preduzetničkog načina mišljenja.
- Razvijanje osnove za kontinuirano učenje.
- Razvijanje svesti o sopstvenim znanjima i sposobnostima i daljoj profesionalnoj orijentaciji
- Osposobljavanje za aktivno traženje posla (zapošljavanje i samozapošljavanje)
- Razvoj odgovornog odnosa prema očuvanju prirodnih resursa i ekološke ravnoteže.