OBJAŠNJENJE

ZA PRIMENU ČLANA 12. STAV 3. UPUTSTVA ZA SPROVOĐENJE LOKALNIH IZBORA RASPISANIH ZA 11. MAJ 2008. GODINE NA TERITORIJI AUTONOMNE POKRAJINE KOSOVO I METOHIJA

("Sl. glasnik RS", br. 39/2008)

I

Za primenu člana 12. stav 3. Uputstva za sprovođenje lokalnih izbora raspisanih za 11. maj 2008. godine na teritoriji Autonomne pokrajine Kosovo i Metohija, merodavan je broj birača koji je postojao u momentu raspisivanja lokalnih izbora 29. decembra 2007. godine.

II

Ovo objašnjenje objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".

Obrazloženje

Uputstvo za sprovođenje lokalnih izbora raspisanih za 11. maj 2008. godine na teritoriji Autonomne pokrajine Kosovo i Metohija, kao pravilo, u članu 12. stav 1. predviđa da izbornu listu za odbornike u skupštini opštine sa Kosova i Metohije, kao i izbornu listu za odbornike u Skupštini grada Prištine, svojim potpisima mora da podrži najmanje 30 birača po svakom kandidatu na izbornoj listi. Od ovog pravila predviđen je izuzetak u članu 12. stav 3, gde stoji da je u opštinama, koje imaju manje od 20.000 birača, za proglašenje izborne liste dovoljna podrška najmanje 200 birača.

Izborne liste se mogu podnositi najkasnije do 25. aprila 2008. godine. Isti datum je određen kao vreme kada se Republičkoj izbornoj komisiji dostavljaju rešenja o zaključenju biračkih spiskova. Sledstveno tome, niti podnosioci izbornih lista, niti Republička izborna komisija, u momentu podnošenja i proglašenja izborne liste ne mogu znati koliko će birača u nekoj opštini moći da glasa 11. maja 2008. godine.

Ovakva situacija predstavlja izvor pravne nesigurnosti koji se ne sme zanemariti. Postoji mogućnost da u vreme podnošenja izborne liste u opštini bude upisano manje od 20.000 birača, a da se nakon donošenja rešenja o utvrđivanju ukupnog broja birača, ili nakon donošenja rešenja o utvrđivanju konačnog broja birača, broj birača u opštini pređe 20.000. Takva mogućnost bi otvorila prostor da se prigovorom osporava zbirna izborna lista ili rezultati lokalnih izbora.

Uzimajući u obzir navedene razloge, neophodno je precizno utvrditi vremenski momenat u kome se, radi ocene uslova za proglašenje izborne liste, utvrđuje broj birača koji je upisan na teritoriji određene opštine. Kako niti podnosilac izborne liste, niti Republička izborna komisija, ne mogu unapred znati koliki će broj birača biti označen u rešenju o utvrđivanju konačnog broja birača, smatramo da je najpravičnije i najcelishodnije da se kao momenat, koji je relevantan za primenu člana 12. stav 3. Uputstva, odredi dan raspisivanja lokalnih izbora.