STATUT

GRADA KRAGUJEVCA

("Sl. list grada Kragujevca", br. 9/2008 - prečišćen tekst)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Grad Kragujevac (u daljem tekstu: Grad) je teritorijalna jedinica lokalne samouprave utvrđena zakonom, u kojoj građani ostvaruju pravo na lokalnu samoupravu, u skladu sa Ustavom, zakonom i ovim Statutom.

Pravo na lokalnu samoupravu građani Kragujevca ostvaruju neposredno i preko slobodno izabranih predstavnika, upravljanjem javnim poslovima od neposrednog, zajedničkog i opšteg interesa za građane.

Član 2

Teritoriju Grada čine naseljena mesta, odnosno područja katastarskih opština koje ulaze u njen sastav, i to:

Naseljeno mesto

Katastarska opština

Kragujevac

Kragujevac

 

Beloševac

 

Ilićevo

 

Korićani

 

Male Pčelice

 

Petrovac

 

Stanovo

 

Teferič

Adžine Livade

Adžine Livade

Baljkovac

Baljkovac

Botunje

Botunje

Bukorovac

Bukorovac

Velika Sugubina

Velika Sugubina

Velike Pčelice

Velike Pčelice

Veliki Šenj

Veliki Šenj

Vinjište

Vinjište

Vlakča

Vlakča

Goločelo

Goločelo

Gornja Sabanta

Gornja Sabanta

Gornje Grbice

Gornje Grbice I

 

Gornje Grbice II

Gornje Jarušice

Gornje Jarušice

Gornje Komarice

Gornje Komarice

Grošnica

Grošnica I

 

Grošnica II

Desimirovac

Desimirovac

Divostin

Divostin

Dobrača

Dobrača

Donja Sabanta

Donja Sabanta

Donje Grbice

Donje Grbice

Dragobraća

Dragobraća

Drača

Drača

Drenovac

Drenovac

Dulene

Dulene

Đuriselo

Đuriselo

Erdeč

Erdeč

Jabučje

Jabučje

Jovanovac

Jovanovac

Kamenica

Kamenica

Korman

Korman

Kotraža

Kotraža

Kutlovo

Kutlovo

Lužnice

Lužnice

Ljubičevac

Ljubičevac

Mala Vrbica

Mala Vrbica

Mali Šenj

Mali Šenj

Maršić

Maršić

Masloševo

Masloševo

Mironić

Mironić

Novi Milanovac

Novi Milanovac

Opornica

Opornica

Pajazitovo

Pajazitovo

Poskurice

Poskurice

Prekopeča

Prekopeča

Ramaća

Ramaća

Resnik

Resnik

Rogojevac

Rogojevac

Stragari

Stragari

Trešnjevak

Trešnjevak

Trmbas

Trmbas

 

Ždraljica

Ugljarevac

Ugljarevac

Cvetojevac

Cvetojevac

Cerovac

Cerovac

Čumić

Čumić

Šljivovac

Šljivovac

Član 3

Grad ima svojstvo pravnog lica.

Sedište Grada je u Kragujevcu.

Član 4

Grad ima pečat.

Skupština Grada odlukom uređuje sadržinu pečata, način njegove upotrebe i čuvanja, u skladu sa zakonom.

Član 5

Grad ima svoje simbole: grb i zastavu.

Skupština Grada odlukom uređuje sadržinu, izgled i upotrebu simbola Grada, u skladu sa zakonom.

Član 6

Grad ima svoj praznik.

Praznik Grada je 6. maj, dan kada je Kragujevac 1818. godine proglašen za prestonicu Srbije.

Grad svake godine obeležava 21. oktobar, kao dan pijeteta i sećanja na žrtve fašističkog terora 1941. godine.

Član 7

Grad dodeljuje javna priznanja.

Kriterijume i način dodeljivanja javnih priznanja, uređuje Skupština grada odlukom.

Član 8

Organi Grada su: Skupština grada, Gradonačelnik i Gradsko veće.

Član 9

Rad organa Grada dostupan je javnosti, na način uređen ovim Statutom i Poslovnikom o radu njegovih organa, u skladu sa zakonom.

Član 10

Grad samostalno obavlja poslove iz svog izvornog delokruga, kao i poverene poslove iz okvira prava i dužnosti Republike, u skladu sa Ustavom, zakonom i ovim Statutom.

Član 11

Grad može za ostvarivanje svojih prava i dužnosti i za zadovoljavanje potreba građana osnovati preduzeća, ustanove i druge organizacije koje vrše javnu službu, u skladu sa zakonom i Statutom.

Grad može ugovorom, na načelima konkurencije i javnosti, poveriti pravnom ili fizičkom licu obavljanje poslova iz stava 1. ovog člana.

II POSLOVI GRADA

1. Izvorni delokrug

Član 12

Grad u okviru poslova iz izvornog delokruga, preko svojih organa, u skladu sa Ustavom i zakonom:

1) donosi programe razvoja;

2) donosi urbanističke planove;

3) donosi budžet i završni račun;

4) uređuje i obezbeđuje obavljanje i razvoj komunalnih delatnosti (prečišćavanje i distribucija vode, proizvodnja i snabdevanje parom i toplom vodom, linijski gradski i prigradski prevoz putnika u drumskom saobraćaju, održavanje čistoće, održavanje deponija, uređivanje, održavanje i korišćenje pijaca, parkova, zelenih, rekreacionih i drugih javnih površina, javnih parkirališta, javna rasveta, uređivanje i održavanje grobalja i sahranjivanje i dr.), kao i organizacione, materijalne i druge uslove za njihovo obavljanje;

5) stara se o održavanju stambenih zgrada i bezbednosti njihovog korišćenja i utvrđuje visinu naknade za održavanje stambenih zgrada;

6) sprovodi postupak iseljenja bespravno useljenih lica u stanove i zajedničke prostorije u stambenim zgradama;

7) donosi programe uređenja građevinskog zemljišta, uređuje i obezbeđuje vršenje poslova uređenja i korišćenja građevinskog zemljišta i utvrđuje visinu naknade za uređivanje i korišćenje građevinskog zemljišta;

8) uređuje i obezbeđuje korišćenje poslovnog prostora kojim upravlja, utvrđuje visinu naknade za korišćenje poslovnog prostora i vrši nadzor nad korišćenjem poslovnog prostora;

9) stara se o zaštiti životne sredine, donosi programe korišćenja i zaštite prirodnih vrednosti i programe zaštite životne sredine, odnosno lokalne akcione i sanacione planove, u skladu sa strateškim dokumentima i svojim interesima i specifičnostima i utvrđuje posebnu naknadu za zaštitu i unapređenje životne sredine;

10) uređuje i obezbeđuje obavljanje poslova koji se odnose na izgradnju, rehabilitaciju i rekonstrukciju, održavanje, zaštitu, korišćenje, razvoj i upravljanje lokalnim i nekategorisanim putevima, kao i ulicama u naselju;

11) uređuje i obezbeđuje posebne uslove i organizaciju autotaksi prevoza putnika;

12) određuje delove obale i vodenog prostora na kojima se mogu graditi hidrograđevinski objekti i postavljati plovni objekti;

13) osniva robne rezerve i utvrđuje njihov obim i strukturu, uz saglasnost nadležnog ministarstva, radi zadovoljavanja potreba lokalnog stanovništva;

14) osniva ustanove i organizacije u oblasti osnovnog obrazovanja, kulture, primarne zdravstvene zaštite, fizičke kulture, sporta, dečje i socijalne zaštite i turizma, prati i obezbeđuje njihovo funkcionisanje;

15) organizuje vršenje poslova u vezi sa zaštitom kulturnih dobara od značaja za Grad, podstiče razvoj kulturno-umetničkog amaterizma i stvara uslove za rad muzeja i biblioteka i drugih ustanova kulture čiji je osnivač;

16) organizuje zaštitu od elementarnih i drugih većih nepogoda i zaštitu od požara i stvara uslove za njihovo otklanjanje, odnosno ublažavanje njihovih posledica;

17) donosi osnove zaštite, korišćenja i uređenja poljoprivrednog zemljišta i stara se o njihovom sprovođenju, određuje erozivna područja, stara se o korišćenju pašnjaka i odlučuje o privođenju pašnjaka drugoj kulturi;

18) uređuje i utvrđuje način korišćenja i upravljanja izvorima, javnim bunarima i česmama, utvrđuje vodoprivredne uslove, izdaje vodoprivredne saglasnosti i vodoprivredne dozvole za objekte lokalnog značaja;

19) stara se i obezbeđuje uslove za očuvanje, korišćenje i unapređenje područja sa prirodnim lekovitim svojstvima;

20) podstiče i stara se o razvoju turizma na svojoj teritoriji i utvrđuje visinu boravišne takse;

21) stara se o razvoju i unapređenju ugostiteljstva, zanatstva i trgovine, uređuje radno vreme, mesta na kojima se mogu obavljati određene delatnosti i druge uslove za njihov rad;

22) koristi sredstva u državnoj svojini i stara se o njihovom očuvanju i uvećanju;

23) uređuje i organizuje vršenje poslova u vezi sa držanjem i zaštitom domaćih i egzotičnih životinja;

24) organizuje vršenje poslova pravne zaštite svojih prava i interesa;

25) obrazuje organe, organizacije i službe za potrebe Grada i uređuje njihovu organizaciju i rad;

26) podstiče i pomaže razvoj zadrugarstva;

27) organizuje službu pravne pomoći građanima;

28) stara se o zaštiti i ostvarivanju ličnih i kolektivnih prava nacionalnih manjina i etničkih grupa;

29) obezbeđuje javno informisanje od lokalnog značaja;

30) propisuje prekršaje za povrede gradskih propisa;

31) obrazuje inspekcijske službe i vrši inspekcijski nadzor nad izvršenjem propisa i drugih opštih akata iz nadležnosti Grada;

32) uređuje organizaciju i rad mirovnih veća;

33) uređuje i obezbeđuje upotrebu imena, grba i zastave Grada;

34) obavlja i druge poslove od neposrednog interesa za građane, u skladu sa Ustavom, zakonom i ovim statutom.

2. Povereni poslovi

Član 13

Grad obavlja poverene poslove iz okvira prava i dužnosti Republike poverene zakonom, kao i pojedine poslove inspekcijskog nadzora iz oblasti prometa, robe i usluga, poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva i druge inspekcijske poslove u skladu sa zakonom.

III ORGANI GRADA

1. Skupština grada

Član 14

Skupština grada (u daljem tekstu: Skupština) je predstavnički organ koji vrši osnovne funkcije lokalne vlasti utvrđene Ustavom, zakonom i ovim Statutom.

Skupštinu čine odbornici, koje biraju građani na neposrednim izborima, tajnim glasanjem u skladu sa zakonom i ovim Statutom.

Skupština ima 87 odbornika.

Član 15

Odbornici Skupštine biraju se na četiri godine, na način i po postupku utvrđenim Zakonom.

Član 16

Odbornik ne može biti zaposlen u gradskoj upravi i lice koje imenuje, odnosno postavlja Skupština.

Ako zaposleni u gradskoj upravi bude izabran za odbornika, prava i obaveze po osnovu rada miruju mu dok traje njegov odbornički mandat.

Licima koje imenuje ili postavlja Skupština, izborom za odbornika, prestaje dužnost na koju su imenovani ili postavljeni.

Član 17

Odborniku počinje i prestaje odbornički mandat pod uslovima i na način utvrđen zakonom.

Član 18

Potvrđivanje mandata odbornika obavlja se na konstitutivnoj sednici, koju saziva predsednik Skupštine predhodnog saziva, u zakonom utvrđenom roku za konstituisanje Skupštine.

Konstitutivnom sednicom Skupštine predsedava najstariji odbornik koji ovoj sednici prisustvuje.

Član 19

Izabrani odbornici, na konstitutivnoj sednici polažu zakletvu koja glasi:

"Zaklinjem se da ću se u radu Skupštine grada Kragujevca pridržavati Ustava, zakona i Statuta grada i da ću časno i odgovorno vršiti dužnost odbornika, rukovodeći se interesima građana Kragujevca."

Odbornik može na kraju zakletve izgovoriti reči: "Tako mi Bog pomogao".

Član 20

Odbornik ima pravo na naknadu za obavljanje odborničkih dužnosti, u stalnom mesečnom iznosu, u skladu sa odlukom Skupštine.

Odbornik ima pravo na naknadu putnih troškova nastalih obavljanjem odborničke dužnosti, u skladu sa odlukom Skupštine.

Član 21

Odbornik ne može biti pozvan na krivičnu odgovornost, pritvoren ili kažnjen zbog iznetog mišljenja ili davanja glasa na sednici Skupštine i njenih radnih tela.

Član 22

Organizacija i rad Skupštine, način ostvarivanja prava i dužnosti odbornika, način izbora i rad organa Skupštine, kao i druga pitanja od značaja za rad Skupštine uređuju se Poslovnikom o radu Skupštine.

Član 23

Skupština, u skladu sa zakonom:

1) donosi Statut Grada i Poslovnik o radu Skupštine;

2) donosi budžet i završni račun Grada;

3) donosi program razvoja Grada i pojedinih delatnosti;

4) donosi urbanistički plan Grada i uređuje korišćenje građevinskog zemljišta;

5) donosi propise i druge opšte akte;

6) raspisuje gradski referendum i referendum na delu teritorije Grada, izjašnjava se o predlozima sadržanim u građanskoj inicijativi i utvrđuje predlog odluke o samodoprinosu;

7) osniva službe, komunalna javna preduzeća, ustanove i organizacije, utvrđene statutom Grada i vrši nadzor nad njihovim radom;

8) imenuje i razrešava upravni i nadzorni odbor, postavlja i razrešava direktore komunalnih javnih preduzeća, ustanova, organizacija i službi, čiji je osnivač i daje saglasnost na njihove statute, u skladu sa zakonom;

9) bira predsednika Skupštine i zamenika predsednika Skupštine;

10) bira članove Gradskog veća;

11) postavlja i razrešava sekretara i zamenika sekretara Skupštine;

12) postavlja i razrešava načelnike uprava, na predlog gradonačelnika;

13) utvrđuje gradske administrativne takse i druge lokalne prihode koji joj po zakonu pripadaju;

14) utvrđuje naknadu za uređivanje i korišćenje građevinskog zemljišta;

15) donosi akt o javnom zaduživanju Grada;

16) propisuje radno vreme ugostiteljskih, trgovinskih i zanatskih objekata;

17) daje mišljenje o republičkom i regionalnom prostornom planu;

18) daje mišljenje o zakonima kojima se uređuju pitanja od interesa za lokalnu samoupravu;

19) pokreće postupak za zaštitu prava lokalne samouprave pred Ustavnim sudom;

20) daje saglasnost na upotrebu imena, grba i zastave Grada;

21) odlučuje o dodeljivanju javnih priznanja;

22) razmatra izveštaje o radu i daje saglasnost na program rada korisnika budžeta;

23) daje saglasnost na akte iz člana 27. stav 1. tačka 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8. i 9. Zakona o javnim preduzećima i obavljanju delatnosti od opšteg interesa i preduzima mere u slučaju poremećaja poslovanja ovih preduzeća, u skladu sa Zakonom;

24) odlučuje o saradnji ili udruživanju sa gradovima i opštinama, udruženjima, nevladinim i humanitarnim organizacijama, u skladu sa Zakonom;

25) obrazuje Savet za razvoj i zaštitu lokalne samouprave;

26) postavlja građanskog branioca (ombudsmana);

27) osniva stalna i povremena radna tela za razmatranje pitanja iz svoje nadležnosti;

28) podnosi Vladi zahtev za preispitivanje prava na odlučivanje, kad oceni da je organ Republike odlučivao o pitanju iz nadležnosti organa Grada;

29) obrazuje organe, organizacije i službe za potrebe Grada i uređuje njihovu organizaciju i rad;

30) utvrđuje nazive ulica, trgova, gradskih četvrti, zaselaka i drugih delova naseljenih mesta na svojoj teritoriji;

31) postavlja i razrešava Gradskog javnog pravobranioca i zamenike gradskog javnog pravobranioca;

32) donosi planove zaštite od elementarnih i drugih većih nepogoda za područje Grada;

33) propisuje prekršaje za povredu opštinskih propisa;

34) obavlja i druge poslove utvrđene zakonom, Statutom i drugim aktima.

Član 24

Skupština odlučuje na sednici na kojoj prisustvuje većina od ukupnog broja odbornika.

Skupština odlučuje većinom glasova prisutnih odbornika, a prilikom donošenja i promene Statuta grada i drugim pitanjima utvrđenim zakonom i ovim Statutom, većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Skupština odlučuje javnim glasanjem, osim u slučajevima utvrđenim zakonom i ovim Statutom.

Član 25

Sednice Skupštine su javne.

Za javnost rada Skupštine i njenih radnih tela odgovoran je predsednik Skupštine.

Javnost rada Skupštine uređuje se Poslovnikom o radu Skupštine.

Skupština može odlučiti da sednice ne budu javne iz razloga bezbednosti i drugih posebno opravdanih razloga.

Odluka iz stava četiri ovog člana donosi se većinom glasova od ukupnog broja odbornika

1.1 Radna tela Skupštine

Član 26

Skupština obrazuje stalna radna tela radi razmatranja ili rešavanja pitanja iz svoje nadležnosti.

Radna tela daju mišljenje na predlog odluka i drugih opštih akata koje donosi Skupština i vrše druge poslove utvrđene posebnom odlukom Skupštine.

Skupština može imati najviše 15 stalnih radnih tela.

Skupština posebnom odlukom utvrđuje naziv, delokrug, broj članova, dužnost predsednika, prava i dužnosti članova i druga pitanja od značaja za rad radnih tela.

Član 27

Skupština može obrazovati i povremena radna tela za razmatranje pojedinih pitanja iz svoje nadležnosti koja ne spadaju u delokrug stalnih radnih tela.

Odlukom o obrazovanju povremenog radnog tela, utvrđuje se njegov sastav, zadaci, način rada i rok za izvršenje poverenog zadatka.

Povremeno radno telo prestaje sa radom podnošenjem izveštaja Skupštini.

Član 28

Predsednik i zamenik predsednika stalnog ili povremeno radnog tela bira se iz reda odbornika.

Članovi stalnih ili povremenih radnih tela pored odbornika mogu biti i ugledni građani-stručnjaci za pojedine oblasti.

Odbornik može biti član najviše dva stalna radna tela.

Predsednik i članovi stalnih radnih tela biraju se na četiri godine, javnim glasanjem, većinom glasova od broja prisutnih odbornika, a mogu biti razrešeni i pre isteka mandata.

Predsednik i članovi radnih tela mogu primati naknadu za rad u radnom telu, u skladu sa odlukom Skupštine.

1.2 Predsednik i zamenik predsednika Skupštine

Član 29

Skupština ima predsednika.

Predsednik Skupštine organizuje rad Skupštine, saziva i predsedava njenim sednicama, stara se o ostvarivanju javnosti rada, potpisuje akta koja donosi Skupština, predstavlja Skupštinu i vrši druge poslove utvrđene zakonom, ovim Statutom, Poslovnikom o radu Skupštine i odlukama Skupštine.

Član 30

Predsednik Skupštine ima zamenika, koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti, sprečenosti da obavlja svoju dužnost ili na osnovu posebnog ovlašćenja.

Član 31

Predsednik Skupštine i zamenik predsednika biraju se iz reda odbornika na vreme od četiri godine.

Predsednik Skupštine i zamenik predsednika Skupštine mogu biti odbornici na stalnom radu, ukoliko Skupština tako odluči.

Član 32

Predsednik i zamenik predsednika biraju se tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika, na predlog najmanje jedne trećine od ukupnog broja odbornika, na način uređen Poslovnikom o radu Skupštine.

Član 33

Mandat predsednika Skupštine produžava se za vreme trajanja vanrednog i ratnog stanja, odnosno dok se ne stvore uslovi za izbor na ovu funkciju.

Član 34

Predsednik i zamenik predsednika Skupštine mogu biti razrešeni i pre isteka vremena na koji su izabrani, na isti način na koji su birani.

1.3 Sekretar Skupštine

Član 35

Skupština ima sekretara.

Sekretar Skupštine se stara o obavljanju stručnih poslova u vezi sa sazivanjem i održavanjem sednica Skupštine, njenih radnih tela, rukovodi administrativnim poslovima vezanim za njihov rad, obavlja i druge poslove utvrđene zakonom, Statutom, i Poslovnikom o radu.

Član 36

Sekretar Skupštine se postavlja, na predlog predsednika Skupštine, javnim glasanjem, većinom glasova od prisutnog broja odbornika, na četiri godine i može biti ponovo postavljen.

Za sekretara Skupštine može biti postavljeno lice sa završenim pravnim fakultetom, položenim stručnim ispitom za rad u organima uprave i radnim iskustvom od najmanje tri godine.

Član 37

Skupština može razrešiti sekretara.

Sekretar Skupštine razrešava se na isti način na koji je postavljen.

Član 37a

Sekretar Skupštine grada može imati i zamenika.

Za zamenika sekretara Skupštine grada može biti postavljeno lice koje ispunjava uslove utvrđene Zakonom za sekretara Skupštine grada.

Zamenik sekretara postavlja se i razrešava na način i po postupku utvrđenim za sekretara Skupštine.

2. Gradonačelnik

Član 38

Izvršnu funkciju u Gradu vrši Gradonačelnik.

Gradonačelnik se bira na vreme od četiri godine, neposrednim i tajnim glasanjem, u skladu sa zakonom.

Gradonačelnik ne može biti odbornik Skupštine.

Gradonačelnik ima zamenika, koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti, sprečenosti da obavlja dužnost ili na osnovu posebnog ovlašćenja.

Gradonačelnik imenuje i razrešava zamenika, uz saglasnost Skupštine.

Prestanak mandata Gradonačelnika, pre isteka vremena na koje je biran, uređen je zakonom.

Član 39

Prestanak mandata Gradonačelnika povlači prestanak mandata zamenika Gradonačelnika.

Kad Gradonačelniku prestane mandat pre isteka vremena na koje je biran, njegovu funkciju vrši predsednik Skupštine, u skladu sa Zakonom.

Član 39a

Gradonačelnik može polagati zakletvu koja glasi:

"Zaklinjem se da ću se u svom radu pridržavati Ustava, zakona i Statuta grada i da ću časno i odgovorno vršiti dužnost Gradonačelnika grada Kragujevca, rukovodeći se interesima građana Kragujevca."

Gradonačelnik može na kraju zakletve izgovoriti reči: "Tako mi Bog pomogao".

Član 40

Gradonačelnik:

1) predstavlja i zastupa Grad;

2) neposredno izvršava i stara se o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine;

3) predlaže odluke i druge akte koje donosi Skupština, kao i način rešavanja pitanja o kojima odlučuje Skupština;

4) stara se o izvršavanju poverenih poslova iz okvira prava i dužnosti Republike;

5) usmerava i usklađuje rad gradskih uprava;

6) predlaže postavljenja i razrešenja načelnika uprava za pojedine oblasti;

7) naredbodavac je za izvršenje budžeta;

8) donosi pojedinačne akte za koje je ovlašćen zakonom, ovim Statutom ili odlukom Skupštine;

9) odlučuje o korišćenju sredstava u državnoj svojini, u skladu sa zakonom;

10) saziva i predsedava sednicama Gradskog veća;

11) postavlja i razrešava glavnog arhitektu Grada;

12) zaključuje ugovor o uslovima i korišćenju usluga gradskog menadžera;

13) rešava o izuzeću načelnika uprave za pojedine oblasti;

14) osniva Službu za inspekciju i reviziju u skladu sa zakonom;

15) daje saglasnost na opšte akte korisnika budžeta kojima se utvrđuje broj i struktura zaposlenih;

16) podnosi Vladi zahtev za preispitivanje prava na odlučivanje kad oceni da je organ Republike odlučivao o pitanju iz nadležnosti organa grada;

17) predlaže članove Gradskog veća;

18) obrazuje stručna radna tela za pojedine poslove iz svog delokruga;

19) postavlja i razrešava glavne stručnjake za određene oblasti;

20) predlaže akt o javnom zaduživanju Grada;

21) daje saglasnost na Odluku o cenama javnih preduzeća čiji je osnivač Grad, u skladu sa zakonom;

22) vrši i druge poslove utvrđene zakonom, Statutom i drugim aktima Grada.

Član 41

Gradonačelnik i zamenik Gradonačelnika su lica na stalnom radu i ne mogu obavljati, za vreme trajanja mandata, drugu profesionalnu delatnost.

U slučaju vanrednog i ratnog stanja Gradonačelnik donosi akte iz nadležnosti Skupštine, s tim što je dužan da ih podnese Skupštini na potvrdu, čim ona bude u mogućnosti da se sastane.

3. Gradsko veće

Član 42

Gradsko veće je organ koji usklađuje ostvarivanje funkcija Gradonačelnika i Skupštine i vrši kontrolno-nadzornu funkciju nad radom gradskih uprava.

Gradsko veće čini jedanaest članova, koje na predlog Gradonačelnika bira Skupština, većinom glasova od ukupnog broja odbornika, na period od četiri godine.

Za člana Gradskog veća može biti izabran ugledni građanin i stručnjak za pojedine oblasti iz nadležnosti Grada i odbornik.

O svakom članu Gradskog veća Skupština se izjašnjava pojedinačno.

Ukoliko predlog gradonačelnika za izbor istog člana Gradskog veća bude dva puta odbijen, Skupština može doneti odluku o izboru člana Gradskog veća bez tog predloga, na predlog jedne trećine od ukupnog broja odbornika.

Zamenik Gradonačelnika je član Gradskog veća po funkciji.

Član Gradskog veća može biti razrešen na isti način na koji se bira, na predlog gradonačelnika ili najmanje jedne trećine od ukupnog broja odbornika.

Član 43

Gradsko veće:

1) utvrđuje predlog odluke o budžetu Grada;

2) vrši nadzor nad radom gradskih uprava, poništava ili ukida akte gradskih uprava koji nisu u saglasnosti sa zakonom, Statutom i drugim opštim aktom ili odlukom koju donosi Skupština;

3) rešava u upravnom postupku u drugom stepenu o pravima i obavezama građana, preduzeća i ustanova i drugih organizacija iz izvornog delokruga Grada;

4) pomaže Gradonačelniku u vršenju drugih poslova iz njegove nadležnosti;

5) donosi Poslovnik o svom radu.

Član 44

Gradsko veće radi u sednicama kojima prisustvuje većina članova Gradskog veća.

Gradsko veće odlučuje većinom glasova od ukupnog broja članova.

Član 45

Sednice Gradskog veća saziva i njima predsedava Gradonačelnik.

Gradonačelnik ne učestvuje u glasanju Gradskog veća.

IV GRADSKE UPRAVE

Član 46

U Gradu se obrazuju Gradske uprave za pojedine oblasti.

Gradske uprave:

1) pripremaju nacrte propisa i drugih akata koje donosi Skupština i gradonačelnik;

2) izvršavaju odluke i druge akte Skupštine i gradonačelnika;

3) rešavaju u upravnom postupku u prvom stepenu o pravima i dužnostima građana, preduzeća, ustanova i drugih organizacija iz izvornog delokruga Grada;

4) obavljaju poslove upravnog nadzora nad izvršavanjem propisa i drugih opštih akata Skupštine;

5) izvršavaju zakone i druge propise čije je izvršavanje povereno Gradu;

6) obavljaju stručne i druge poslove koje utvrdi Skupština i gradonačelnik svojim aktima.

Član 47

Radom uprave za pojedinu oblast rukovodi načelnik.

Za načelnika uprave može biti postavljeno lice koje ima završen odgovarajući fakultet u odnosu na delokrug uprave, položen ispit za rad u organima državne uprave i najmanje pet godina radnog iskustva u struci.

U okviru uprave za vršenje srodnih poslova mogu se obrazovati unutrašnje organizacione jedinice.

Član 48

Načelnika uprave za pojedine oblasti postavlja i razrešava Skupština, na predlog gradonačelnika.

Rukovodioce organizacionih jedinica u upravi postavlja i razrešava načelnik.

Član 49

Načelnik za svoj rad i rad uprave odgovara Skupštini i Gradonačelniku u skladu sa ovim Statutom i odlukom Skupštine o organizaciji gradskih uprava.

Član 50

Akt o organizaciji gradskih uprava za pojedine oblasti donosi Skupština na predlog Gradonačelnika.

Akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji gradskih uprava donosi načelnik pojedine uprave, uz saglasnost Gradonačelnika.

Član 51

Za vršenje poslova Grada, Grad koristi usluge gradskog menadžera, u skladu sa zakonom.

Uslovi i način korišćenja usluga menadžera utvrđuju se ugovorom između Gradonačelnika i gradskog menadžera.

Član 52

Gradski menadžer u okviru svojih poslova, posebno:

1) predlaže projekte kojima se podstiče ekonomski razvoj i zadovoljavaju potrebe građana i obezbeđuje zaštita životne sredine;

2) podstiče preduzetničke inicijative i stvaranje privatno-javnih aranžmana i partnerstava;

3) podstiče i koordinira investiciona ulaganja i privlačenje kapitala;

4) inicira izmene i dopune propisa koji otežavaju poslovne inicijative.

Član 53

U Gradskoj upravi za oblast urbanizma postavlja se glavni arhitekta Grada, koji:

1) pokreće inicijative za izradu urbanističkih planskih akata, kao i za njihove izmene i dopune;

2) daje uputstvo pri izradi arhitektonskih projekata u cilju zaštite arhitektonskih vrednosti i očuvanja ambijentalnih vrednosti pojedinih gradskih delova i objekata;

3) sarađuje sa ustanovama zaštite nepokretnih kulturnih dobara i zaštite prirodnih dobara posebnih vrednosti;

4) daje mišljenje na arhitektonske projekte od velikog značaja za Grad i vrši druge poslove utvrđene aktom o organizaciji gradske uprave.

Član 54

U gradskim upravama, u skladu sa zakonom, postavljaju se i drugi glavni stručnjaci za pojedine oblasti (primarna zdravstvena zaštita, zaštita životne sredine, poljoprivreda i drugo).

Član 55

Gradska uprava u obavljanju upravnog nadzora može:

1) naložiti rešenjem izvršenje mera i radnji u određenom roku;

2) izreći mandatnu kaznu;

3) podneti prijavu nadležnom organu za učinjeno krivično delo ili privredni prestup i podneti zahtev za pokretanje prekršajnog postupka;

4) izdati privremeno naređenje, odnosno zabranu;

5) obavestiti drugi organ, ako postoje razlozi, za preduzimanje mera za koji je taj organ nadležan;

6) preduzeti i druge mere za koje je ovlašćena zakonom, propisom ili opštim aktom.

Ovlašćenja i organizacija za obavljanje poslova iz stava 1. ovog člana bliže se uređuje odlukom Skupštine.

Član 56

U Gradu će se osnovati Savet za međunacionalne odnose, ukoliko se za to steknu zakonom propisani uslovi.

Odlukom Skupštine uređuje se delokrug, sastav i način rada Saveta, u skladu sa zakonom.

V NEPOSREDNO UČEŠĆE GRAĐANA U OSTVARIVANJU LOKALNE SAMOUPRAVE

Član 57

U poslovima Grada građani koji imaju biračko pravo i prebivalište na teritoriji Grada, neposredno učestvuju putem:

1) građanske inicijative,

2) zbora građana,

3) referenduma.

1. Građanska inicijativa

Član 58

Građani, putem građanske inicijative predlažu Skupštini donošenje akata kojim će se urediti određena pitanja iz izvornog delokruga Grada, promenu Statuta ili drugih akata, raspisivanje referenduma, u skladu sa zakonom.

Član 59

Pravo na pokretanje građanske inicijative ostvaruje se u skladu sa zakonom kojim se uređuje referendum i građanska (narodna) inicijativa.

Za pokretanje građanske inicijative potrebno je da predlog obuhvaćen građanskom inicijativom potpiše najmanje 25% građana koji imaju biračko pravo i prebivalište na području za koje se predlaže uređivanje određenog pitanja, na dan prijavljivanja prikupljanja potpisa nadležnom organu.

Član 60

O predlogu sadržanom u građanskoj inicijativi Skupština je dužna da održi raspravu i dostavi obrazloženi odgovor građanima u roku od 60 dana od dana dobijanja predloga.

2. Zbor građana

Član 61

Zbor građana se može sazvati za područje mesne zajednice, naseljenog mesta ili dela naseljenog mesta.

Zbor građana saziva Gradonačelnik, predsednik Skupštine ili odbornik sa područja za koje se zbor saziva najmanje 8 dana pre dana održavanja zbora.

Član 62

Na zboru građana, građani raspravljaju i daju predloge o programu razvoja Grada, GUP-u i regulacionim planovima, zaštiti životne sredine, raspisivanju samodoprinosa i drugim pitanjima koja se tiču zajedničkih i svakodnevnih potreba stanovnika na području za koje se zbor saziva.

Član 63

Za punovažan rad zbora građana potrebno je prisustvo najmanje 30% od ukupnog broja birača sa područja za koje se saziva zbor.

Zbor građana većinom glasova prisutnih usvaja zahteve i predloge i upućuju ih Skupštini ili pojedinim organima i službama Grada.

Član 64

Organi i službe Grada dužni su da u roku od 60 dana od dana održavanja zbora građana razmotre zahteve i predloge građana i o njima zauzmu stav, odnosno donesu odgovarajuću odluku ili meru i o tome obaveste građane.

Član 65

Način sazivanja i rada zbora građana, kao i način utvrđivanja stavova i predloga zbora, uređuje se odlukom Skupštine.

3. Referendum

Član 66

Skupština može raspisati referendum o pitanjima iz svog delokruga na predlog najmanje jedne trećine od ukupnog broja odbornika, Gradonačelnika ili usvajanjem građanske inicijative.

Odluka o raspisivanju referenduma je doneta ako se za nju izjasni većina od ukupnog broja odbornika.

Član 67

Skupština je dužna da raspiše referendum o pitanjima iz svog delokruga na zahtev najmanje 20% birača koji su upisani u birački spisak na dan predaje zahteva građana Skupštini, o pitanjima koja se tiču: promena granica Grada, obrazovanju, ukidanju, spajanju i pripajanju mesnih zajednica i uvođenju samodoprinosa.

Odluka putem referenduma je doneta ako se za nju izjasni većina građana koji su glasali, pod uslovom da je glasalo više od polovine ukupnog broja građana.

Član 68

Skupština je dužna da raspiše referendum na delu teritorije Grada o pitanju koje se odnosi na potrebe, odnosno interese stanovništva tog dela teritorije, ako je lista potpisnika zahteva za raspisivanje referenduma sastavljena u skladu sa zakonom i ako je istu potpisalo najmanje 20% birača sa dela teritorije Grada, za koji se traži raspisivanje referenduma a koji su upisani u birački spisak, na dan predaje zahteva građana Skupštini.

Član 69

Od dana raspisivanja do dana sprovođenja referenduma ne može proteći manje od 15 ni više od 60 dana.

Sprovođenje referenduma (sadržaj akta o raspisivanju referenduma, objavljivanje akta, organi za sprovođenje referenduma, utvrđivanje rezultata i dr.), vrši se na način i po postupku propisanim zakonom.

VI MESNA SAMOUPRAVA

Član 70

Radi zadovoljavanja potreba i interesa lokalnog stanovništva u selima mogu se osnivati mesne zajednice ili drugi oblici mesne samouprave.

Mesne zajednice ili drugi oblici mesne samouprave mogu se obrazovati i u gradskim naseljima (kvart, reon, četvrt i sl.).

Mesna zajednica ili drugi oblik mesne samouprave može se osnovati za dva ili više sela.

Član 71

Skupština donosi odluku o obrazovanju, području za koje se obrazuje i ukidanju mesnih zajednica ili drugih oblika mesne samouprave većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Član 72

Statutom mesne zajednice ili drugog oblika mesne samouprave u skladu sa Statutom Grada i aktom o osnivanju, utvrđuju se poslovi koje vrši, organi i postupak izbora, organizacija i rad organa, način odlučivanja i druga pitanja od značaja za rad mesne zajednice i drugog oblika mesne samouprave.

Član 73

Sredstva za rad mesne zajednice ili drugog oblika mesne samouprave su:

1) sredstva koja Grad prenese mesnoj zajednici, ili drugom obliku mesne samouprave;

2) sredstva koja građani obezbeđuju samodoprinosom;

3) sredstva od naknade za usluge;

4) pokloni i druga sredstva.

Mesna zajednica, odnosno drugi oblik mesne samouprave koristi sredstva u skladu sa svojim programima i planovima.

Član 74

Mesna zajednica, odnosno drugi oblik mesne samouprave, ima svojstvo pravnog lica u okviru prava i dužnosti utvrđenih Statutom i odlukom o osnivanju.

Član 75

Odlukom Skupštine može se svim ili pojedinim mesnim zajednicama ili drugim oblicima mesne samouprave poveriti vršenje određenih poslova iz izvornog delokruga lokalne samouprave polazeći od toga da su ti poslovi od neposrednog i svakodnevnog značaja za život građana tog područja, uz obezbeđivanje za to potrebnih sredstava.

VII FINANSIRANJE POSLOVA GRADA

Član 76

Sredstva za finansiranje izvornih i poverenih poslova Grada, obezbeđuju se iz izvornih i ustupljenih javnih prihoda, u skladu sa zakonom, u budžetu Grada, kao i dopunskih sredstava.

Član 77

Grad, u skladu sa zakonom, odlučuje o visini sredstava za obavljanje svojih poslova.

1. Samodoprinos

Član 78

Odluku o uvođenju samodoprinosa, kao izvora javnog prihoda, donose građani neposredno, tajnim glasanjem ili davanjem pisane izjave, u skladu sa zakonom.

Odluka se smatra donetom kada se za nju izjasni većina od ukupnog broja građana koji imaju izborno pravo i prebivalište na teritoriji na kojoj se sredstva prikupljaju, kao i građani koji nemaju izborno pravo i prebivalište na području na kome se sredstva prikupljaju, ako na tom području imaju nepokretnu imovinu, a sredstvima se poboljšavaju uslovi korišćenja te imovine.

Član 79

O obliku i načinu neposrednog izjašnjavanja građana odlučuje Skupština većinom glasova od ukupnog broja odbornika, u skladu sa zakonom.

Član 80

Inicijativu za donošenje odluke o samodoprinosu mogu podneti najmanje 1/3 od ukupnog broja odbornika ili 20% od ukupnog broja birača na teritoriji za koju se odluka donosi.

Uz inicijativu za uvođenje samodoprinosa, podnosi se program kojim se utvrđuju izvori, namena i način obezbeđivanja ukupnih finansijskih sredstava za realizaciju samodoprinosa.

Predlog odluke o samodoprinosu utvrđuje Skupština većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Odlukom o uvođenju samodoprinosa utvrđuje se način objavljivanja, način obračuna i naplate osnovica samodoprinosa, stopa samodoprinosa, zastarelost naplate, obračun kamate kao i način vođenja prikupljenih sredstava u skladu sa zakonom.

VIII ODNOSI ORGANA REPUBLIKE I ORGANA GRADA

Član 81

Organi Republike i organi Grada, radi ostvarivanja svojih prava i dužnosti, međusobno sarađuju, u skladu sa Ustavom, zakonom i drugim propisima.

Član 82

Organi i službe Grada, u vršenju poslova izvornog delokruga:

1) daju organima Republike inicijative za uređivanje odnosa od značaja za lokalnu samoupravu i za preduzimanje mera od značaja za rešavanje pitanja iz okvira prava i dužnosti jedinice lokalne samouprave;

2) podnose predstavke i daju predloge u pogledu postupanja organa Republike;

3) traže mišljenje od nadležnog organa Republike u vezi sa primenom zakona i drugih propisa koji su od neposrednog uticaja na razvoj i ostvarivanje lokalne samouprave i za rad organa Grada;

4) učestvuju u pripremi zakona i drugih propisa čija je sadržina od posebnog značaja za ostvarivanje i razvoj lokalne samouprave.

Član 83

Odnos Vlade Republike Srbije, nadležnih ministarstava i organa i službi Grada, kao i uslovi za raspuštanje Skupštine, uređeni su zakonom.

IX SARADNJA I UDRUŽIVANJE GRADA

Član 84

Grad, njegovi organi i službe kao i preduzeća i ustanove i druge organizacije čiji je osnivač, ostvaruju saradnju sa drugim gradovima i opštinama u zemlji i njihovim organima i službama u oblastima od zajedničkog interesa u skladu sa Ustavom i zakonom.

Grad može ostvarivati saradnju u oblastima od zajedničkog interesa, sa odgovarajućim jedinicama lokalne samouprave u drugim državama i sa njihovim organima, kao i sa međunarodnim asocijacijama lokalne vlasti, u skladu sa Ustavom i zakonom.

Organi Grada mogu sarađivati sa nevladinim, humanitarnim i drugim organizacijama, u interesu Grada i njegovih građana.

Član 85

Grad može biti osnivač ili pristupiti asocijacijama gradova i opština, radi unapređivanja razvoja lokalne samouprave i njene zaštite.

Član 86

Odluku o udruživanju i saradnji sa opštinama i gradovima u zemlji i inostranstvu donosi Skupština.

X ZAŠTITA LOKALNE SAMOUPRAVE

Član 87

Zaštita lokalne samouprave obezbeđuje se na način i po postupku utvrđenim zakonom.

Poslove pravne zaštite imovinsko-pravnih interesa Grada, vrši Gradsko javno pravobranilaštvo.

Organizaciju, delokrug i način rada Gradskog javnog pravobranilaštva utvrđuje Skupština posebnom odlukom.

1. Građanski branilac

Član 88

Skupština na predlog jedne trećine odbornika postavlja građanskog branioca (ombudsmana) iz reda uglednih i politički nepristrasnih ličnosti, većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Građanski branilac štiti individualna i kolektivna prava i interese građana, vršeći opštu kontrolu rada uprava i javnih službi.

Nadležnost, ovlašćenja, način postupanja, prestanka dužnosti kao i druga pitanja od značaja za rad građanskog branioca uređuje Skupština posebnom odlukom, u skladu sa zakonom i ovim Statutom.

2. Savet za razvoj i zaštitu lokalne samouprave

Član 89

Skupština obrazuje Savet za razvoj i zaštitu lokalne samouprave, radi ostvarivanja demokratskog uticaja građana na unapređenje lokalne samouprave.

Član 90

Savet za razvoj i zaštitu lokalne samouprave ima 9 članova.

Članovi Saveta biraju se iz reda građana i stručnjaka u oblastima od značaja za lokalnu samoupravu.

Predlog za članove Saveta mogu podneti 10 odbornika ili predsednik Skupštine.

Odluka o obrazovanju Saveta donosi se većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Ovom odlukom uređuju se prava i dužnosti Saveta, način njegovog rada, obaveze organa Grada, gradskih uprava i javnih službi u Gradu prema predlozima Saveta.

XI AKTI GRADA

Član 91

Osnovni pravni akt Grada je statut.

U vršenju poslova iz svog delokruga, organi Grada donose programe, planove, odluke, pravilnike, poslovnike, naredbe, uputstva, rešenja, zaključke, preporuke i druge potrebne akte.

Član 92

Opšti akti Skupštine moraju biti saglasni sa zakonom i ovim Statutom.

Akti gradonačelnika i Gradskog veća moraju biti saglasni sa zakonom, ovim Statutom i opštim aktima Skupštine.

Akti gradskih uprava moraju biti saglasni sa zakonom, ovim Statutom i opštim aktima organa Grada.

Član 93

Opšti akti organa Grada objavljuju se u "Službenom listu Grada", a pojedini, u skladu sa posebnom odlukom, ili navođenjem u samoj odluci i na drugi način.

Akti stupaju na snagu osmog dana od dana objavljivanja, osim ako donosilac u postupku donošenja utvrdi da postoje opravdani razlozi da isti ranije stupi na snagu.

XII TUMAČENJE, DONOŠENJE I PROMENA STATUTA

Član 94

Autentično tumačenje Statuta daje Skupština, na predlog nadležnog radnog tela.

Član 95

Predlog za donošenje ili promenu Statuta, može podneti najmanje 1/3 od ukupnog broja odbornika, Gradonačelnik, nadležno radno telo i građani putem građanske inicijative.

Predlog se podnosi u pisanom obliku, sa obrazloženjem.

Odluka o prihvatanju predloga za donošenje ili promenu Statuta grada donosi se većinom glasova od ukupnog broja odbornika. Odlukom o prihvatanju predloga za donošenje ili promenu Statuta grada, Skupština određuje Komisiju za izradu nacrta akta o donošenju ili promeni Statuta, određuje njene zadatke i utvrđuje rok trajanja javne rasprave koji ne može biti kraći od deset dana.

Predsednik Komisije iz stava 3. ovog člana je predsednik Skupštine, a u njen sastav mogu se imenovati i ugledni stručnjaci.

Skupština donosi, odnosno vrši promenu Statuta većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

XIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 96

Danom stupanja na snagu ovog Statuta prestaje da važi Statut grada Kragujevca ("Sl. list grada Kragujevca", br. 1/2001), osim odredbi o organizaciji i radu organa Grada, koje će se primenjivati do sprovođenja narednih izbora za odbornike Skupštine.

Član 97

Do donošenja opštih akata Grada na osnovu ovog Statuta primenjivaće se opšta akta koja su na snazi, osim odredbi tih akata koje su u suprotnosti sa Zakonom o lokalnoj samoupravi.

Član 98

Ovaj Statut stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kragujevca".

Napomene

Prečišćen tekst Statuta grada Kragujevca sadrži:
1) Statut grada Kragujevca ("Službeni list grada Kragujevca", broj 3/02)
2) Statut o izmenama i dopunama Statuta grada Kragujevca ("Službeni list grada Kragujevca", broj 2/06)
3) Statut o izmenama Statuta grada Kragujevca ("Službeni list grada Kragujevca", broj 3/08)

Prečišćen tekst Statuta grada Kragujevca ne sadrži odredbe:
- člana 45. Statuta o izmenama i dopunama Statuta grada Kragujevca ("Službeni list grada Kragujevca", broj 2/06) kojim je utvrđeno ovlašćenje Odbora za organizaciju i normativna akta da izvrši pravno-tehničku redakciju, utvrdi i objavi prečišćen tekst Statuta grada Kragujevca;
- člana 46. Statuta o izmenama i dopunama Statuta grada Kragujevca ("Službeni list grada Kragujevca", broj 2/06) kojim je uređeno pitanje stupanja na snagu Statuta o izmenama i dopunama Statuta grada Kragujevca;
- člana 10. Statuta o izmenama Statuta grada Kragujevca ("Službeni list grada Kragujevca", broj 3/08), kojim je utvrđena obaveza Odbora za organizaciju i normativna akta da izvrši pravno-tehničku redakciju i utvrdi prečišćen tekst Statuta grada Kragujevca;
- člana 11. Statuta o izmenama Statuta grada Kragujevca ("Službeni list grada Kragujevca", broj 3/08), kojim je regulisano pitanje stupanja na snagu.