STANDARD OSNOVNIH ISPITA
1. Standardne osnove za ispite
1.1. Osnovni ispiti moraju biti sprovedeni putem pitanja sa više ponuđenih odgovora i esej pitanja.
1.2. Svako pitanje mora imati ponuđena tri odgovora, od kojih je samo jedan tačan, a za svaki modul kandidatu mora biti omogućeno vreme za rešavanje koje u proseku iznosi 75 sekundi po pitanju.
1.3. Svako esej pitanje zahteva pisani odgovor i kandidatu mora biti omogućeno po 20 minuta za odgovor na svako pitanje.
1.4. Odgovarajuća esej pitanja moraju biti formulisana i procenjena u skladu sa znanjem iz JAR-66 Dodatak 1 Moduli 7,9 i 10.
1.5. Svako pitanje ima model odgovora formulisan u skladu sa pitanjem, u koji su uključeni svi poznati mogući odgovori koji su relevantni za ostale pododeljke.
1.6. Model odgovora je podeljen na listu važnih tačaka, tzv. ključne tačke.
1.7. Prolazna ocena za svaki JAR-66 modul i podmodul u delu ispita sa pitanjima sa više odgovora je 75%.
1.8. Prolazna ocena za svako esej pitanje je 75% i znači da odgovor kandidata mora da sadrži 75% zahtevanih ključnih tačaka koje se tiču pitanja i da nema značajnih grešaka povezanih sa bilo kojom zahtevanom ključnom tačkom.
1.9. Ukoliko kandidat ne položi deo ispita koji se sastoji od pitanja sa više ponuđenih odgovora ili deo ispita sa esej pitanjima, mora ponovo da polaže taj deo.
1.10. Ne sme se koristiti sistem kaznenih poena.
1.11. Svi JAR-66 moduli koji su potrebni za sticanje ovlašćenja za kategoriju ili podkategoriju u JAR-66 dozvoli za održavanje vazduhoplova, moraju se položiti u roku od 5 godina od polaganja prvog modula, osim u slučaju definisanom u stavu 1.12. Kandidat koji nije položio određeni modul, ne može ponovo polagati taj modul narednih 90 dana nakon neuspešnog polaganja ispita, osim u slučaju kada odobrena JAR-147 organizacija za obuku sprovede ponovni kurs prilagođen predmetima koji nisu položeni u određenom modulu, i tada kandidat može ponovo da polaže modul nakon 30 dana.
1.12. Period od 5 godina definisan u stavu 1.11 se ne primenjuje na one module koji su zajednički za više kategorija ili podkategorija JAR-66 dozvole za održavanje i koji su prethodno položeni u okviru ispita za drugu kategoriju ili podkategoriju.
OBUKA ZA TIP VAZDUHOPLOVA I STANDARD ISPITA
1. Nivoi obuke za tip vazduhoplova
Nivoi obuke koji definišu nameravane ciljeve:
Nivo 1 - Opšte upoznavanje sa predmetima
Kratak pregled strukture, sistema i pogonske grupe vazduhoplova, kao što je definisano u odeljku sa opisom sistema u priručniku za održavanje vazduhoplova.
Ciljevi obuke: po završenoj obuci, kandidat treba da bude u stanju da:
1) identifikuje mere predostrožnosti koje se tiču strukture, sistema i pogonske grupe;
2) identifikuje postupke održavanja bitne za strukturu, sisteme i pogonsku grupu;
3) definiše opšti raspored glavnih sistema vazduhoplova;
4) definiše opštu šemu i karakteristike pogonske grupe;
5) identifikuje specifičan alat i test opremu koja se koristi za vazduhoplov.
Nivo 2 - Platforma i tranzit
Osnovni sistem pregleda kontrolnih površina, indikatori, glavne komponente, uključujući njihovu lokaciju i svrhu, održavanje i manji kvarovi.
Ciljevi obuke: kao dodatak informacijama sadržanim u obuci nivoa 1 - opšte upoznavanje sa predmetima, po završenoj obuci nivoa 2 - platforma i tranzit, kandidat treba da bude u stanju da:
1) opozove posmatrane sigurnosne mere predostrožnosti kada radi na vazduhoplovu, ili pored vazduhoplova, pogonske grupe i sistema;
2) pokaže znanje o aktivnostima na glavnoj platformi i u tranzitu (između letova) u pogledu:
a) vrata, prozora i otvora;
b) napajanja električnom energijom;
c) goriva;
d) pomoćne pogonske jedinice;
e) pogonske grupe;
f) zaštite od požara;
g) sistema za zaštitu životne sredine;
h) hidraulike;
i) stajnog trapa;
j) kontrolnih površina;
k) vode/otpada;
l) kiseonika;
m) letačkog i kabinskog interfona;
n) avionike;
o) kabinske opreme.
3) opiše sisteme i pristup za opsluživanje vazduhoplova, dostupnost i izvore energije;
4) identifikuje lokacije glavnih komponenti;
5) objasni normalno funkcionisanje svakog bitnog sistema, uključujući terminologiju i nomenklaturu;
6) sprovede procedure za održavanje na platformi i u tranzitu povezane sa vazduhoplovom za sledeće sisteme:
- gorivo, pogonska grupa, hidraulika, stajni trap, voda/otpad, kiseonik.
7) pokaže veštinu u korišćenju izveštaja posade i sistema izveštavanja u vazduhoplovu (manji kvarovi) i da odredi plovidbenost vazduhoplova na osnovu MEL/CDL.
8) identifikuje i koristi odgovarajuću dokumentaciju;
9) locira procedure za zamenu komponenti definisanih u tački 2 u održavanju na platformi i u tranzitu.
Nivo 3 - Obuka za linijsko i bazno održavanje vazduhoplova
Detaljan opis, operacije, lokacije komponenti, zamena/instalacija i procedure kod kvarova na nivou samostalnog održavanja.
Cilj obuke: kao dodatak informacijama sadržanim u obukama nivoa 1 i 2, posle završetka obuke nivoa 3 - obuka za linijsko i bazno održavanje vazduhoplova, kandidat treba da bude u stanju da:
a) izvrši provere sistema, motora, komponenti i funkcionalne provere, na način definisan u priručniku o održavanju;
b) poveže informacije u cilju donošenja odluka, u skladu sa uočenim kvarom ili nedostatkom na nivou samostalnog održavanja;
c) opiše procedure za zamenu komponenti jedinstvenih za tip vazduhoplova.
2. Standard o obuci za tip vazduhoplova
Obuka za tip vazduhoplova sastoji se od teorijskog i praktičnog dela.
2.1. Teorijski deo
Ovaj deo obuhvata elemente programa navedene u tabeli koji se odnose na tip vazduhoplova.
Nivoi obuke su nivoi koji su definisani u stavu 1.
Posle završenog prvog kursa za kategoriju C, naredni kursevi za ovlašćeno osoblje treba da budu nivo 1.
Naziv početnog modula |
Opšte karakteristike vazduhoplova (dimenzije/težine, MTOW, itd.) |
Vremenska ograničenja/provere održavanja |
Nivelisanje i merenje težine |
Vuča i rulanje |
Parkiranje |
Opsluživanje vazduhoplova |
Standardna praksa-samo za pojedini tip vazduhoplova |
B2 modul-sigurnost/izgled mehaničkih delova |
B1 modul-sigurnost/avionika |
|
| Turbinski avioni | Klipni helikopteri | Turbinski helikopteri | Klipni helikopteri | Avionika | ||||
B1 | C | B1 | C | B1 | C | B1 | C | B2 | |
Trakiranje lopatica i analiza vibracija | - | - | - | - | 3 | 1 | 3 | 1 | - |
Prenos snage | - | - | - | - | 3 | 1 | 3 | 1 | - |
Struktura vazduhoplova | - | - | - | - | 3 | 1 | 3 | 1 | 1 |
Noseći rotor | - | - | - | - | 3 | 1 | 3 | 1 | - |
Repni rotor/pogon rotora | - | - | - | - | 3 | 1 | 3 | 1 | - |
Rotorske kontrole leta | - | - | - | - | 3 | 1 | 3 | 1 | - |
Struktura vazduhoplova | 3 | 1 | 3 | 1 | - | - | - | - | 1 |
Vrata na trupu | 3 | 1 | 3 | 1 | - | - | - | - | - |
Trup | 3 | 1 | 3 | 1 | - | - | - | - | - |
Prozori na trupu | 3 | 1 | 3 | 1 | - | - | - | - | - |
Krila | 3 | 1 | 3 | 1 | - | - | - | - | - |
Stabilizatori | 3 | 1 | 3 | 1 | - | - | - | - | - |
Komandne površine | 3 | 1 | 3 | 1 | - | - | - | - | - |
Motorske gondole | 3 | 1 | 3 | 1 | - | - | - | - | - |
Identifikacioni sistem zona i stanica | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Dovod vazduha | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 1 |
Klimatizacija | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 1 |
Presurizacija | 3 | 1 | - | - | - | - | - | - | 1 |
Sigurnosne i upozoravajuće naprave | 3 | 1 | - | - | - | - | - | - | 1 |
Sistemi instrumenata | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 |
Sistemi avionike | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 3 |
Električna energija | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 |
Oprema i unutrašnje opremanje | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | - |
Elektronska oprema za vanredne situacije i oprema za razonodu u kabini | - | 1 | - | 1 | - | 1 | - | 1 | 3 |
Zaštita od požara | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 |
Komande leta | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 2 |
Upravljanje sistemom: električno/fly-by-wire | 3 | 1 | - | - | - | - | - | - | 3 |
Gorivni sistemi | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 1 |
Hidraulički pogon | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 1 |
Zaštita od leda i kiše | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 1 |
Stajni trap | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 1 |
Svetla | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 |
Kiseonik | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 1 |
Pneumatika/vakuum | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 1 |
Voda/otpad | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 1 |
Ugrađeni sistem za održavanje | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 |
Turbinski motori |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Strukturalni sklop i rad motora | - | - | - | - | - | - | - | - | 1 |
Performanse motora | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - | - | 1 |
Uvodnik | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - | - | - |
Kompresori | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - | - | - |
Komora sagorevanja | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - | - | - |
Turbinska sekcija | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - | - | - |
Izduvnik | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - | - | - |
Ležajevi i zaptivke | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - | - | - |
Maziva i goriva | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - | - | - |
Sistemi za podmazivanje | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - | - | - |
Gorivni sistemi | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - | - | 1 |
Kontrola motora | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - | - | 1 |
FADEC | 2 | 1 | - | - | 2 | 1 | - | - | 3 |
Vazdušni sistemi | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - | - | - |
Sistemi za pokretanje i paljenje | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - | - | - |
Sistemi parametara motora | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - | - | 3 |
Sistemi za povećanje snage | 3 | 1 | - | - | - | - | - | - |
|
Turboprop motori | 3 | 1 | - | - | - | - | - | - | - |
Turbovratilni motori | - | - | - | - | 3 | 1 | - | - | - |
Pomoćni izvor snage (APU) | 3 | 1 | - | - | - | - | - | - | 1 |
Instalacija pogonske grupe | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - | - | - |
Sistemi za zaštitu od požara | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - | - | 1 |
Praćenje parametara motora i rad na zemlji | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - | - | - |
Skladištenje motora i zaštita | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - | - | - |
Klipni motori |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Performanse motora | - | - | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | 1 |
Konstrukcija motora | - | - | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | 1 |
Gorivni sistem motora | - | - | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | 1 |
Karburatori | - | - | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - |
Direktno ubrizgavanje goriva | - | - | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - |
Kontrola motora | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - | - | 1 |
FADEC | - | - | 2 | 1 | - | - | 2 | 1 | 3 |
Startovanje i sistem paljenja | - | - | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - |
Usisavanje, izduvnik i rashladni sistemi | - | - | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - |
Kompresosrsko punjenje/turbo punjenje | - | - | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - |
Maziva i goriva | - | - | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - |
Sistem za podmazivanje | - | - | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - |
Sistemi parametara motora | - | - | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | 3 |
Instalacija pogonske grupe | - | - | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - |
Praćenje parametara motora i rad na zemlji | - | - | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - |
Skladištenje motora i zaštita | - | - | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - |
Elise |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Elisa-osnove | 3 | 1 | 3 | 1 | - | - | - | - | 1 |
Konstrukcija elise | 3 | 1 | 3 | 1 | - | - | - | - | - |
Kontrola koraka elise | 3 | 1 | 3 | 1 | - | - | - | - | - |
Sinhronizovanje elise | 3 | 1 | 3 | 1 | - | - | - | - | - |
Elektronska kontrola elise | 2 | 1 | 2 | 1 | - | - | - | - | 3 |
Zaštita od zaleđivanja | 3 | 1 | 3 | 1 | - | - | - | - | - |
Održavanje elise | 3 | 1 | 3 | 1 | - | - | - | - | - |
2.2. Praktični deo
Praktični deo obuke sastoji se od izvršenja karakterističnih zadataka i njihove procene, kako bi se postigli sledeći ciljevi:
a) obezbeđenje sigurnog obavljanja poslova održavanja, inspekcije i rutinskih poslova u skladu sa priručnikom o održavanju i drugim relevantnim instrukcijama i zadacima u odnosu na tip vazduhoplova (na primer kvarovi, popravke, podešavanja, zamene, montaža i funkcionalne provere, kao što su startovanje motora itd.);
b) ispravno korišćenje celokupne tehničke literature i dokumentacije vazduhoplova;
c) ispravna upotreba stručnog/specijalnog alata i test opreme, uklanjanje i zamena delova i modula jedinstvenih za tip vazduhoplova, uključujući i bilo koju aktivnost vezanu za održavanje na krilu.
3. Standard ispita za obuku za tip vazduhoplova
Ispit za obuku za tip vazduhoplova polaže se pismeno, u skladu sa sledećim:
1. Ispit se sastoji od pitanja sa više ponuđenih odgovora. Svako pitanje mora imati ponuđena tri alternativna odgovora, od kojih je samo jedan tačan. Vreme za odgovor je u proseku 120 sekundi za pitanja trećeg nivoa i 75 sekundi za pitanja prvog i drugog nivoa.
2. Na ispitu nije dozvoljeno korišćenje dodatnog materijala. Izuzetak će biti napravljen da bi se procenila sposobnost kandidata za B1 ili B2 da interpretira tehničku dokumentaciju.
3. Broj pitanja je određen tako što postoji najmanje jedno pitanje za svaki sat predavanja predmeta i najmanje dva pitanja po predmetu iz programa. Nadležni organ države članice procenjuje broj i nivo pitanja na uzorku prilikom odobravanja kursa.
4. Prolazna ocena je 75%.
5. Ne sme se koristiti sistem kaznenih poena.
6. Da bi se ispitivanje po modulima moglo računati kao krajnji ispit svaki modul mora da sadrži određeni broj pitanja propisanog nivoa.
4. Standard ispita za tip vazduhoplova
Ukoliko se ne zahteva obuka za tip vazduhoplova, ispit može biti usmeni, pismeni ili praktični, ili kombinacija ovih načina polaganja.
Pitanja na usmenom ispitu moraju biti otvorenog tipa.
Pismeni ispit se sastoji od pitanja sa više ponuđenih odgovora ili od pitanja u formi esej pitanja.
Praktični ispit mora da odredi sposobnost lica da izvrši zadatak.
Predmet ispita bira se po modelu uzorka predmeta navedenih u stavu 2, u programu obuke/ispita za tip vazduhoplova, na pokazanom nivou.
Ispit mora da obezbedi ispunjenje sledećih ciljeva:
a) odgovarajuća diskusija sa znanjem o vazduhoplovu i njegovima sistemima;
b) obezbeđenje sigurnog obavljanja poslova održavanja, inspekcije i rutinskih poslova u skladu sa priručnikom održavanja i ostalim relevantnim instrukcijama i zadacima koji su odgovarajući za tip vazduhoplova (na primer kvarovi, popravke, podešavanja, zamene, montaža i funkcionalne provere kao što su startovanje motora itd.).
c) ispravno korišćenje tehničke literature i dokumentacije za vazduhoplov.
d) ispravna upotreba stručnog/specijalnog alata i test opreme, uklanjanje i zamenu delova i modula jedinstvenih za tip vazduhoplova, uključujući i bilo koju aktivnost vezanu za održavanje na krilu.
Ispitivač mora da sačini pisani izveštaj o ispitu.
Zahtevi u pogledu iskustva za upis dodatne kategorije ili podkategorije JAR-66 dozvole za održavanje vazduhoplova.
Zahtevi u pogledu iskustva za upis dodatne kategorije ili podkategorije JAR-66 dozvolu dati su sledećoj tabeli.
Za upis dodatne kategorije ili podkategorije u JAR-66 dozvolu zahteva se praktično iskustvo u održavanju vazduhoplova odgovarajuće podkategorije.
Zahtev u pogledu iskustva umanjuje se za 50% ukoliko podnosilac prijave ima završen odobren JAR-147 kurs koji je relevantan za podkategoriju.
do: | A1 | A2 | A3 | A4 | B1.1 | B1.2 | B1.3 | B1.4 | B2 |
od: | |||||||||
A1 |
| 6 meseci | 6 meseci | 6 meseci | 2 godine | 6 meseci | 2 godine | 1 godina | 2 godine |
A2 | 6 meseci |
| 6 meseci | 6 meseci | 2 godine | 6 meseci | 2 godine | 1 godina | 2 godine |
A3 | 6 meseci | 6 meseci |
| 6 meseci | 2 godine | 1 godina | 2 godine | 6 meseci | 2 godine |
A4 | 6 meseci | 6 meseci | 6 meseci |
| 2 godine | 1 godina | 2 godine | 6 meseci | 2 godine |
B1.1 | ništa | 6 meseci | 6 meseci | 6 meseci |
| 6 meseci | 6 meseci | 6 meseci | 1 godina |
B1.2 | 6 meseci | ništa | 6 meseci | 6 meseci | 2 godine |
| 2 godine | 6 meseci | 2 godine |
B1.3 | 6 meseci | 6 meseci | ništa | 6 meseci | 6 meseci | 6 meseci |
| 6 meseci | 1 godina |
B1.4 | 6 meseci | 6 meseci | 6 meseci | ništa | 2 godine | 6 meseci | 2 godine |
| 2 godine |
B2 | 6 meseci | 6 meseci | 6 meseci | 6 meseci | 1 godina | 1 godina | 1 godina | 1 godina |
|
OBRAZAC ZAHTEVA ZA IZDAVANJE DOZVOLE I OBRAZAC DOZVOLE
U ovom dodatku propisan je obrazac JAR-66 dozvole (obrazac 26) i obrazac zahteva za izdavanje JAR-66 dozvole za održavanje vazduhoplova (obrazac 19).
Grb
JAR - 66
DOZVOLA AIRCRAFT MAINTENANCE LICENCE
OVA DOZVOLA JE PRIZNATA OD STRANE DRŽAVA PUNOPRAVNIH ČLANICA ZAJEDNIČKIH VAZDUHOPLOVNIH VLASTI THIS LICENCE IS RECOGNISED BY ALL FULL MEMBER AUTHORITIES OF THE JOINT AVIATION AUTHORITIES
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dodatak obrascu 26 Prava koja nisu obuhvaćena JAR-66, a mogu se koristiti samo u Republici Srbiji, u skladu sa Zakonom o vazdušnom saobraćaju. | |
Pečat i datum | |
Broj dozvole: |
|
DIREKTORAT CIVILNOG VAZDUHOPLOVSTVA REPUBLIKE SRBIJE |
|
ZAHTEV ZA PRVO IZDAVANJE/IZMENU/PRODUŽENJE/OBNOVU JAR-66 | OBRAZAC BROJ 19 | |||||||||||||||
1. PODACI O PODNOSIOCU ZAHTEVA /APLICANT DETAILS
| ||||||||||||||||
2. PODACI O JAR-66 DOZVOLI ZA ODRŽAVANJE VAZDUHOPLOVA (ako postoji)/JAR-66 AML DETAILS (if applicable):
| ||||||||||||||||
3. PODACI O POSLODAVCU/EMPLOYERS DETAILS:
| ||||||||||||||||
| ||||||||||||||||
Kategorija/Rating | A | B1 | B2 | C | ||||||||||||
Avioni sa turbinskom pogonskom grupom/Aeroplanes Turbine | c | c |
|
| ||||||||||||
Avioni sa klipnom pogonskom grupom/Aeroplanes Piston | c | c |
|
| ||||||||||||
Helikopteri sa turbinskom pogonskom grupom/Helicopters Turbine | c | c |
|
| ||||||||||||
Helikopteri sa klipnom pogonskom grupom/Helicopters Piston | c | c |
|
| ||||||||||||
Rezervisano/Reserved | c | c |
|
| ||||||||||||
Rezervisano/Reserved | c | c |
|
| ||||||||||||
Avionika/Avionics |
|
| c |
| ||||||||||||
Vazduhoplov/Aircraft |
|
|
| c | ||||||||||||
Upisani tipovi, kombinacija avion-motor/Type endorsements (if applicable):
| ||||||||||||||||
5. Tražim da mi se po prvi put izda /izmeni/produži/obnovi JAR-66 dozvola za održavanje vazduhoplova, kao što je naznačeno, i potvrđujem da su podaci u ovom zahtevu tačni u trenutku podnošenja. Potvrđujem da:/I herewith confirm that: 1. Ne posedujem JAR-66 dozvolu za održavanje vazduhoplova izdatu od strane neke druge države članice JAA; 2. Nisam podneo zahtev za JAR-66 dozvolu za održavanje vazduhoplova ni u jednoj drugoj državi članici JAA; 3. Nikada nisam posedovao JAR-66 dozvolu za održavanje vazduhoplova izdatu od neke druge države članice JAA koja je oduzeta ili suspendovana od bilo koje druge države članice JAA. Svestan sam da bilo koji netačan podatak može za posledicu imati neizdavanje JAR-66 dozvole za održavanje vazduhoplova.
|
ZAHTEV ZA PRVO IZDAVANJE/IZMENU/PRODUŽENJE/OBNOVU JAR-66 DOZVOLE ZA ODRŽAVANJE VAZDUHOPLOVA | OBRAZAC BROJ 19 | ||||||||||
Osoba koja potvrđuje informaciju | |||||||||||
Radno mesto/Position: | Potpis/Signed: | ||||||||||
Datum/Date | Ime i prezime/Name | ||||||||||
7. Tražim da mi se prizna sledeće (ako postoji): Iskustvo stečeno tokom školovanja u JAR-147 organizaciji Položeni ispiti Prilažem relevantna uverenja | |||||||||||
8. Preporuka (ako postoji): Ovim se potvrđuje da je podnosilac zahteva stekao potrebno znanje za održavanje vazduhoplova, kao i da ispunjava zahteve vezane za iskustvo koje propisuje JAR-66, pa se preporučuje nadležnom organu da izda ili upiše ovlašćenje u JAR-66 dozvolu za održavanje vazduhoplova.
|
Ovaj prilog sadrži dopunske uslove propisane od strane Direktorata civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije za primenu JAR-66 u Republici Srbiji.
KONVERZIJA NACIONALNIH KVALIFIKACIJA
Cilj
Cilj konverzijskog izveštaja je da prikaže u koje se kategorije/podkategorije JAR-66 dozvole, mogu prevesti nacionalne dozvole vazduhoplovnog mehaničara, koja ograničenja se moraju upisati u njih, kao i načini otklanjanja tih ograničenja.
Predmet
Predmet konverzijskog izveštaja su važeće dozvole vazduhoplovnih mehaničara izdate na osnovu Pravilnika o stručnoj spremi, stručnoj obuci, ispitima, dozvolama i ovlašćenjima vazduhoplovno-tehničkog osoblja i vazduhoplovno-tehničkog osoblja tehničke pripreme ("Službeni list SFRJ", br. 35/87, 8/89 i "Službeni list SRJ", broj 11/93) (u daljem tekstu: Pravilnik).
Na osnovu člana 4. navedenog Pravilnika se izdaju sledeće dozvole vazduhoplovnih mehaničara:
1) za obnovu vazduhoplova, motora, elise i opreme vazduhoplova (tip I),
2) za održavanje vazduhoplova, motora, elise i opreme vazduhoplova (tip II).
Obim poslova
Shodno članu 17. Pravilnika imalac dozvole vazduhoplovnog mehaničara tip I može da vrši sledeće poslove:
- obnovu vazduhoplova, motora, elise i opreme vazduhoplova, velike opravke i velike izmene na vazduhoplovu, motoru, elisi i opremi vazduhoplova i funkcionalne provere na probnom stolu i na vazduhoplovu određenog tipa, a svojim potpisom potvrđuje da su ti radovi propisno izvršeni.
Imalac dozvole vazduhoplovnog mehaničara tip II može da vrši sledeće poslove:
- servisne preglede (pretpoletni, međuletni i dnevni), periodične preglede, zamene odobrenih delova i opreme vazduhoplova, sa vršenjem funkcionalnih proba, male opravke i male izmene na vazduhoplovu, motoru, elisi i opremi vazduhoplova i preventivno održavanje vazduhoplova, a svojim potpisom potvrđuje da su ti radovi propisno izvršeni.
Primena
Vazduhoplovni mehaničari sa dozvolom tip I i tip II, mogu nastaviti da koriste svoja stečena prava i obavljaju obim poslova koji je propisan u članu 17. navedenog pravilnika u organizacijama ovlašćenim po JAR-145, do 1. juna 2011. godine.
Uslovi
Zahtev za konverziju dozvole vazduhoplovnog mehaničara mora biti učinjen na obrascu br. 19 (Form 19) iz Dodatka V JAR-66.
Uz zahtev za konverziju podnosilac zahteva mora dostaviti Direktoratu civilnog vazduhoplovstva:
1) dokaz o posedovanju nacionalne dozvole vazduhoplovnog mehaničara;
2) dokaz o odgovarajućoj školskoj spremi;
3) dokaze o tome da je u organizaciji ovlašćenoj od strane vazduhoplovnih vlasti države članice ICAO završio kurs teorijske obuke iz sledećih modula iz Dodatka I na JAR-66:
modul 9. | Ljudski faktor i ograničenja, |
modul 10. | Vazduhoplovni propisi i |
| Stručni engleski jezik. |
Podnosioci zahteva koji su u toku svog školovanja za sticanje četvrtog stepena stručne spreme vazduhoplovnog smera imali engleski kao strani jezik biće oslobođeni uslova iz modula 18.
Konverzija nacionalnih dozvola u JAR-66 dozvole će biti sprovedena na osnovu Tabele 1.
Kvalifikacije za tip
Sva ovlašćenja po tipu vazduhoplova koja su na dan stupanja na snagu ovog pravilnika upisana u važeću dozvolu vazduhoplovnog mehaničara, biće konvertovana u JAR-66 dozvolu, bez polaganja dodatnih ispita. Ako je ovlašćenje za tip vazduhoplova izdato sa ograničenjem, ograničenje će biti preneto u JAR-66 dozvolu.
Ograničenja
Na osnovu sprovedenog postupka, podnosiocu zahteva koji ispunjava uslove izdaje se JAR-66 dozvola sa upisanim ograničenjima iz kolone br. 6. prikazane tabele.
Za uklanjanje ograničenja imalac JAR-66 dozvole ili kandidat za njeno sticanje mora dostaviti dokaze o tome da je u organizaciji ovlašćenoj po JAR-147 položio sve predmete module iz Dodatka I JAR-66 koji su navedeni u koloni br. 7. Tabele 1.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
Nacionalna dozvola | Specijalnost | Ovlašćenje | JAR-66 | Tip | Ograničenja | Način uklanjanja ograničenja |
ICAO tip I | AMS | avion sa turbinskom pogonskom grupom | B1.1/ | iz nacionalne dozvole | 1. Sistemi za napajanje i distribuciju električne energije | Ograničenje 1. |
ICAO tip I | AMS | avion sa klipnom pogonskom grupom | B1.2/ | iz nacionalne dozvole | 1. Sistemi za napajanje i distribuciju električne energije | Ograničenje 1. |
ICAO tip I | HMS | helikopter sa turbinskom pogonskom grupom | B1.3/ | iz nacionalne dozvole | 1. Licenca izdata na osnovu ovlašćenja za tip. | Ograničenje 1. |
ICAO tip I | HMS | helikopter sa klipnom pogonskom grupom | B1.4/ | iz nacionalne dozvole | 1. Licenca izdata na osnovu ovlašćenja za tip. | Ograničenje 1. |
ICAO tip I | AMS | Struktura | B1.1/ | iz nacionalne dozvole sa ograničenjem za strukturu po tipu | 1. Sistemi za napajanje i distribuciju električne energije | Ograničenje 1. |
ICAO tip I | AMS | Motor | B1.1/ | iz nacionalne dozvole sa ograničenjem za motor po tipu | 1. Sistemi za napajanje i distribuciju električne energije | Ograničenje 1. |
ICAO tip I | IRE |
| B2 | iz nacionalne dozvole | Bez ograničenja | Bez ispita |
ICAO tip I | AMS | vazduhoplovno -tehnički kontrolor | C | iz nacionalne dozvole | Bez ograničenja | Bez ispita |
ICAO tip I | IRE | vazduhoplovno -tehnički kontrolor | C | iz nacionalne dozvole | Bez ograničenja | Bez ispita |