OBJAŠNJENJE

ZA PRIMENU ČL. 45. I 56. ZAKONA O LOKALNIM IZBORIMA ("SLUŽBENI GLASNIK RS", BROJ 129/07) NA POTVRĐIVANJE MANDATA ODBORNIKA U SKUPŠTINI GRADA PRIŠTINE I U SKUPŠTINAMA OPŠTINA SA KOSOVA I METOHIJE

("Sl. glasnik RS", br. 56/2008)

I

Republička izborna komisija sačinjava izveštaj o izboru odbornika u Skupštinu grada Prištine, odnosno skupštinu opština sa Kosova i Metohije i dostavlja ga ovlašćenim predstavnicima podnosilaca izbornih lista i najstarijem odborniku.

II

Republička izborna komisija izdaje uverenja odbornicima da su izabrani i dostavlja ih ovlašćenim predstavnicima podnosilaca izbornih lista.

III

Konstitutivnu sednicu Skupštine grada Prištine, odnosno skupštine opštine sa Kosova i Metohije saziva i njome predsedava najstariji odbornik. Republička izborna komisija će na osnovu izbornih lista i službene dokumentacije utvrditi koji je odbornik najstariji i o tome će obavestiti najstarijeg odbornika i ovlašćene predstavnike podnosilaca izbornih lista koje su osvojile mandate.

IV

Konstitutivna sednica se saziva u roku od 15 dana od dana objavljivanja konačnih rezultata izbora.

Za grad Prištinu i sve opštine sa Kosova i Metohije, osim opštine Srbica, taj rok ističe 30. maja 2008. godine.

Za opštinu Srbica rok za sazivanje konstitutivne sednice ističe 4. juna 2008. godine.

V

Ako najstariji odbornik ne sazove konstitutivnu sednicu Skupštine grada Prištine, odnosno skupštine opštine sa Kosova i Metohije u roku iz tačke 4. ovog objašnjenja, konstitutivnu sednicu, bez odlaganja, saziva sledeći najstariji odbornik.

VI

Konstitutivna sednica mora otpočeti najkasnije u roku od 30 dana od dana objavljivanja konačnih rezultata izbora.

Za grad Prištinu i sve opštine sa Kosova i Metohije, osim opštine Srbica, taj rok ističe 14. juna 2008. godine.

Za opštinu Srbica rok za otpočinjanje konstitutivne sednice ističe 19. juna 2008. godine.

VII

Ovo objašnjenje objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".

Obrazloženje

Prilikom donošenja ovog objašnjenja Republička izborna komisija je imala u vidu dve bitne činjenice. Prva činjenica se ogleda u težnji da se zaokruži i finalizira izborni proces u Skupštini grada Prištine i skupštinama opština sa Kosova i Metohije. Cilj izbora ne iscrpljuje se isključivo u tome da se sprovede glasanje i da se utvrdi koliko je koja izborna lista osvojila mandata. Izborni proces je okončan tek onda kada se potvrde mandati odbornika koje su građani birali na lokalnim izborima. U prilog ovom shvatanju može se izneti i okolnost što je potvrđivanje odborničkih mandata i sazivanje konstitutivne sednice uređeno Zakonom o lokalnim izborima (član 56), a ne Zakonom o lokalnoj samoupravi.

Osim toga, ne sme se zanemariti činjenica da su posle 1996. godine, lokalni izbori održani 11. maja 2008. godine prvi lokalni izbori koji su na teritoriji Autonomne pokrajine Kosovo i Metohija održani i sprovedeni prema pozitivnim propisima Republike Srbije i od strane organa Republike Srbije. U momentu sprovođenja lokalnih izbora na teritoriji Kosova i Metohije nisu postojali, niti još uvek postoje, jedinice lokalne samouprave konstituisane u skladu sa srpskim zakonodavstvom.

Republička izborna komisija je obavila prvi deo izbornog postupka. Ona je sprovela lokalne izbore za grad Prištinu i skupštine opština sa Kosova i Metohije i utvrdila broj mandata koji pripada svakoj izbornoj listi. Međutim, izborni proces još uvek nije doveden do svog konačnog cilja, a to je potvrđivanje odborničkih mandata.

Potvrđivanje odborničkih mandata uređeno je članom 56. Zakona o lokalnim izborima, iz čega proističe da zakonodavac ovu problematiku tretira kao širi deo izbornog procesa. Citirana odredba predviđa značajnu ulogu skupštine iz prethodnog saziva, jer konstitutivnu sednicu, na kojoj skupština odlučuje o potvrđivanju mandata, saziva predsednik skupštine iz prethodnog saziva. Osim toga, poslovnikom skupštine iz prethodnog saziva uređuje se i pitanje roka u kome mora da otpočne konstitutivna sednica skupštine. Iz tog razloga primena ove odredbe na opštine sa Kosova i Metohije nailazi na teškoće, s obzirom da na Kosovu i Metohiji ne postoji prethodni saziv skupštine jer je odbornicima, izabranim 1996. godine, istekao mandat.

Kada je reč o konstitutivnoj sednici Skupštine grada Prištine i skupština opština sa Kosova i Metohije, pojavljuju se dve značajne pravne praznine: 1) ko zakazuje konstitutivnu sednicu skupštine i 2) u kom roku mora otpočeti konstitutivna sednica skupštine.

Kada je reč o licu ovlašćenom za zakazivanje konstitutivne sednice skupštine, zakonodavac predviđa da je to predsednik iz prethodnog saziva. Kada je reč o predsednicima skupština opština sa Kosova i Metohije, njima je istekao mandat, tako da oni nemaju niti legitimitet, niti pravni kapacitet da zakažu konstitutivnu sednicu skupštine. U takvoj situaciji, kao jedino legitimno, nameće se rešenje po kome konstitutivnu sednicu zakazuje najstariji odbornik. Ovakvo rešenje ima svoje uporište u Zakonu o lokalnim izborima, s obzirom da član 56. stav 4. predviđa da je najstariji odbornik ovlašćen da sazove konstitutivnu sednicu ako to u zakonskom roku ne učini predsednik skupštine iz prethodnog saziva. Pošto je na Kosovu i Metohiji nesumnjivo da predsednik iz prethodnog saziva ne može sazvati konstitutivnu sednicu, jer mu je mandat predsednika prestao istekom vremena na koje je izabran, ne postoji prepreka da najstariji odbornik inicijalno bude ovlašćen za sazivanje konstitutivne sednice.

Zamislive su situacije gde najstariji odbornik ne može (sprečenost, bolest i sl.) ili neće da sazove konstitutivnu sednicu. Analogno članu 56. stav 4. Zakona o lokalnim izborima, u takvim slučajevima ovlašćenje za zakazivanje konstitutivne sednice prešlo bi na sledećeg najstarijeg odbornika. Na taj način se osigurava sazivanje konstitutivne sednice i potvrđivanje odborničkih mandata.

Sledeće sporno pitanje tiče se roka u kome treba da otpočne konstitutivna sednica. Zakonodavac predviđa da se konstitutivna sednica saziva u roku od 15 dana od dana objavljivanja rezultata izbora. Ne govori ništa o tome kada konstitutivna sednica treba da otpočne. Najstariji odbornik ne sme imati neograničenu mogućnost da po svom nahođenju odredi datum otpočinjanja konstitutivne sednice, jer bi tako dobio moć da opstruiše konstituisanje i rad lokalnog parlamenta (na primer, da zakaže konstitutivnu sednicu tako da se održi 59. dan od objavljivanja izbora i stvori pretpostavke za primenu člana 87. Zakona o lokalnoj samoupravi). Kako u Zakonu o lokalnim izborima, u pogledu ovog pitanja postoji pravna praznina, nju bi trebalo popuniti analognom primenom člana 101. stav 2. Ustava Republike Srbije, koji predviđa da prva sednica Narodne skupštine mora otpočeti najkasnije u roku od 30 dana od dana proglašenja rezultata izbora. Ovakva analogija je umesna, naročito ako se ima u vidu čl. 58. i 15. stav 2. Zakona o lokalnim izborima.