STRATEGIJA

POVEĆANJA IZVOZA REPUBLIKE SRBIJE ZA PERIOD OD 2008. DO 2011. GODINE

("Sl. glasnik RS", br. 58/2008)

1. Republika Srbija u kontekstu globalizacije svetske privrede

Globalizacija svetske privrede, intenzivirana od 80-tih godina prošlog veka, nameće potrebu svim zemljama za veće uključenje u svetske tokove, tj. u razmenu roba, usluga, rada i kapitala. Prilagođavanje izazovima globalizacije važan je zadatak svih država kako bi se mogao ostvariti osnovni ekonomski cilj - rast životnog standarda svih građana.

U takvim okolnostima, povećanje izvoza je jedan od najbitnijih uslova za povećanje privredne aktivnosti neke zemlje. Ova konstatacija je posebno značajna kada je u pitanju mala zemlja, sa relativno skromnim resursima. U takvoj zemlji, koja se još nalazi u tokovima procesa globalizacije, nameće se potreba za povećanjem izvoza zbog najmanje dva razloga:

1) na domaćem tržištu ne može se obezbediti ekonomija obima, a time i jedan od najbitnijih uslova za jačanje konkurentske pozicije domaćih preduzeća u svetu;

2) nedostatak osnovnih proizvodnih inputa kao i neophodnost zadovoljavanja potreba svih građana, kroz kupovinu robe i usluga, neminovno dovode do rasta uvoza, čime se povećava potreba i za većim izvozom kako bi se spoljnotrgovinski sektor održao u ravnoteži.

Republika Srbija spada u grupu relativno malih zemalja sa skromnim resursima. Stoga je jasno da bez rasta izvoza Republika Srbija ne može ostvariti svoje osnovne ekonomske ciljeve. Imajući to u vidu, glavni zadatak ekonomske politike u narednom periodu je povećanje izvoza kako bi se:

- povećala proizvodnja, a time i zaposlenost i životni standard građana;

- obezbedila makroekonomska stabilnost, kroz smanjivanje osetljivosti privrednog rasta od veličine priliva kapitala (rizik smanjivanja deficita tekućeg bilansa na pad kursa dinara, rast inflacije i pad proizvodnje);

- omogućilo uredno servisiranje spoljnog duga.

2. Svetske tendencije u spoljnoj trgovini

Svetska trgovina u poslednjih pet godina beleži viši rast od rasta svetske privrede, što je nastavak trenda prisutnog od druge polovine XX veka1.
________________________________
1Ova tendencija je naročito izražena u poslednjoj četvrtini XX veka.

G1 - Svetska privreda i svetska trgovina
(u %)

Izvor: World Economic Outlook, oktobar 2007. godine

Kada se sagleda obim spoljne trgovine izražen u dolarima, uočava se znatno veći godišnji rast kao posledica rasta svetskih cena i promene deviznih kurseva.

G2 - Rast svetske trgovine izražene u USD
(u %)

Izvor: World Economic Outlook, oktobar 2007. godine

U strukturi svetske privrede dominiraju energenti, putnički automobili i informaciono-telekomunikaciona (IT) oprema.

T1 - Dvadeset najznačajnijih proizvoda u strukturi svetske trgovine prema SMTK klasifikaciji, u mlrd USD

 

2005

Prosečan
godišnji
rast
1995-2005

Učešće
u ukupnoj
trgovini

 

1

2

3

Ukupno

10,250.6

6.6

100.0

Sirova nafta

739.8

12.5

7.2

Putnički automobili

485.1

7.4

4.7

Ulja od nafte i minerala

367.4

12.7

3.6

Elektronske cevi

364.9

6.5

3.6

Telekomunikaciona oprema

351.5

10.4

3.4

Specijalne transakcije proizvoda

342.5

8.4

3.3

Računarska oprema

270.0

6.0

2.6

Delovi, pribor za motorna vozila

232.5

7.1

2.3

Lekovi

204.9

17.1

2.0

Kancelarijska oprema

200.0

6.8

2.0

Električne mašine i aparati

147.3

5.9

1.4

Električni aparati za strujna kola

141.9

7.1

1.4

Vazduhoplovi i oprema

127.9

4.9

1.2

Gas prirodni

124.6

12.7

1.2

Klipni motori sa unutrašnjim sagorevanjem   

112.9

6.7

1.1

Merni, kontrolni instrumenti

110.5

7.2

1.1

Nameštaj i delovi

97.2

7.5

0.9

Mašine za pojedine industrijske grane

97.0

4.2

0.9

Hartija i karton

95.4

3.4

0.9

Odeća

91.5

6.7

0.9

Izvor: UNCTAD, Handbook of Statistics 2006-07

Važno je primetiti da je u svetskoj trgovini prisutna velika koncentracija, kako proizvodna tako i geografska. Prvih 20 proizvoda (od ukupno 262) prema Standardnoj međunarodnoj trgovinskoj klasifikaciji (SMTK, na trećem nivou) učestvuje u ukupnoj trgovini sa 45,9%. Ovakva činjenica ukazuje da u izvozu dominiraju zemlje koje:

1) imaju značajne energetske resurse (sirova nafta, prirodan gas) i

2) zemlje u kojima su razvijene automobilska, elektronska i farmaceutska industrija i sektor informacionih tehnologija.

G3 - Najznačajniji svetski izvoznici u 2006. godini
(u mlrd USD i %)

Izvor: UNCTAD, Handbook of Statistics 2006-07

Koncentracija izvoza prema zemljama izraženija je nego što je koncentracija prema proizvodima. Deset najvećih izvoznika dominira u strukturi ukupnog svetskog izvoza sa 52,4%, a najveći svetski izvoznici su najrazvijenije zemlje sveta.

Kretanja u svetskoj trgovini u periodu 2000-2005. godina, pored rasta ukupne trgovine, karakteriše značajan rast izvoza zemalja u razvoju i tranzicionih zemalja.

G4 - Rast izvoza u periodu 2000-2005. godina
(u %)

Izvor: UNCTAD, Handbook of Statistics 2006-07

U kontekstu rasta izvoza tranzicionih zemalja važno je primetiti da je on uglavnom vođen rastom izvoza Sektora 7 po SMTK, odnosno rastom izvoza mašina i transportnih uređaja.

G5 - Rast ukupnog izvoza i rast učešća izvoza mašina i transportnih
sredstava u ukupnom izvozu u periodu 1995-2005. godina
(u % i procentnim poenima)

Izvor: UNCTAD, Handbook of Statistics 2006-07

Rast izvoza mašina i transportnih uređaja kod svih uspešnih tranzicionih zemlja je veoma visok i brži je u odnosu na rast izvoza kod drugih sektora, čime je njegovo učešće u ukupnom izvozu znatno povećano, a kod nekih zemalja dostiže iznos od preko 50% (Mađarska - 58,8%, Češka 50,2%).

3. Izvoz Republike Srbije u periodu od 2001. do 2007. godine

Jedno od osnovnih obeležja makroekonomskih kretanja u Republici Srbiji nakon 2000. godine je visok spoljnotrgovinski deficit, odnosno deficit tekućeg dela platnog bilansa.

T2 - Kretanja u spoljnom sektoru u periodu 2001-2007. godina, u mil. dolara

 

2001

2002

2003

2004

2005

2006

2007

Izvoz robe

1,721.0

2,075.0

2,756.2

3,523.4

4,481.8

6,441.9

8,857.6

Uvoz robe

4,261.0

5,614.0

7,476.8

10,753.2

10,461.3

12,712.6

17,689.4

Spoljnotrgovinski deficit

-2,540.0

-3,539.0

-4,720.6

-7,229.8

-5,979.5

-6,270.7

-8,831.8

BDP

   11,812.0

   15,840.7

   20,344.8

   24,516.6

   26,231.5

   30,409.2

   40,796.2

Izvoz (% BDP)

14.6

13.1

13.5

14.4

17.1

21.2

21.7

Uvš (% BDP)

36.1

35.4

36.8

43.9

39.9

41.8

43.4

Spoljnotrgovinski deficit (% BDC)

-21.5

-22.3

-23.2

-29.5

-22.8

-20.6

-21.6

Deficit tekućih transakcija (bez donacija)

-876.0

-1,743.0

-1,946.0

-3,308.0

-2,555.0

-4,199.3

-7,165.8

Deficit tekućih transakcija (bez donacija, % BDP)

-7.4

-11.0

-9.6

-13.5

-9.7

-13.8

-17.6

Napomena: U 2006. i 2007. godini uključena je spoljnotrgovinska razmena sa Crnom Gorom
Izvor: Republički zavod za statistiku i Narodna banka Srbije

Tokom celog perioda beleži se visoko učešće spoljnotrgovinskog deficita i deficita tekućih transakcija u bruto domaćem proizvodu (BDP). U 2007. godini zabeleženi su rekordno visoki deficiti koji prete da naruše makroekonomsku stabilnost i izazovu platnobilansu, odnosno valutnu krizu.

Visoki spoljni debalansi prateća su pojava u tranziciji i prisutni su kod skoro svih zemalja u tranziciji, uglavnom kao posledica strukturnih promena, značajnog priliva kapitala i približavanja ka razvijenim zemljama EU.

T3 - Uporedni prikaz kretanja spoljnotrgovinskog deficita i deficita tekućeg računa u tranzicionim zemljama u 2006. godini (% BDP)

 

Spoljnotrgovinski
deficit

Deficit
   tekućeg   
računa

Albanija

-22,6

-7,4

Bosna i Hercegovina

-47,2

-12,8

Bugarska

-22,2

-15,9

Estonija

-16,7

-14,9

Letonija

-26,3

-21,1

Litvanija

-13,7

-9,4

Mađarska

-0,5

-5,8

Makedonija

-21,3

-0,4

Poljska

-1,5

-2,3

Rumunija

-12,1

-11,3

Slovačka

-6,2

-7,0

Slovenija

-3,9

-2,5

Srbija

-21,3

-12,3

Hrvatska

-25,9

-8,1

Crna Gora

-53,2

-29,1

Češka

1,2

-4,2

Izvor: EBRD, MMF, RZS i NBS

Ipak, u okviru ove grupe zemalja postoji značajna razlika s obzirom na uspešnost tranzicionog procesa i konsolidovanja i razvoja realnog sektora. Drugim rečima, zemlje koje su na relativno uspešan način završile tranzicioni proces i koje su u razumnom roku uspele da ojačaju privredu i povećaju izvoz (Mađarska, Poljska, Slovenija, Češka) uspele se da povrate ravnotežu u srednjem roku.

U odnosu na uspešne tranzicione zemlje, a naročito na zemlje članice EU, privreda Srbije, koja se još uvek nalazi u procesu tranzicije, nije dovoljno konkurentna, što za posledicu ima nedovoljan nivo investicija, nizak stepen privredne aktivnosti merene visinom BDP po stanovniku (iako se u poslednjih nekoliko godina beleže relativno visoke stope rasta) i nizak nivo izvoza po glavi stanovnika. Ukoliko kao pokazatelj konkurentnosti prihvatimo izvoz po stanovniku uočavamo da Republika Srbija, uprkos visokim stopama rasta izvoza, značajno zaostaje za naprednim tranzicionim zemljama, ali i zemljama iz regiona2.
________________________________
2Kao ilustraciju visokog zaostajanja Republike Srbije za tranzicionim zemljama navedimo podatak da je za dostizanje visine izvoza po stanovniku Slovenije potrebno da 10,4 godina srpski izvoz po stanovniku raste po prošlogodišnjoj stopi rasta (26,1%), a da pri tome slovenački izvoz po stanovniku stagnira! Za dostizanje ostalih zemalja potrebno je 9,9 godina za Češku; 3,6 godina za Hrvatsku; 3,0 godina za Bugarsku; a 1,8 godina za Rumuniju. Pod pretpostavkom zadržavanja stopi rasta iz 2007. godine, Republika Srbija će po nivou izvoza po stanovniku dostići Sloveniju za 27,4; a Hrvatsku za 5,8 godina!

G6 - Izvoz po stanovniku u tranzicionim zemljama
(u EUR i %)

Izvor: Kalkulacije na bazi podataka nacionalnih statističkih zavoda

Uočava se da su zemlje koje su uspele da osnaže izvozni sektor i obezbede visok izvoz najbrže prošle kroz tranzicioni proces i u velikoj meri uspele da se približe najrazvijenijim zemljama EU.

Pored niske konkurentnosti, srpski izvoz se karakteriše i nepovoljnom sektorskom i geografskom strukturom. Prema sektorskoj strukturi, dominiraju proizvodi niže faze prerade, uglavnom sirovine i poluproizvodi.

G7 - Učešče vrsta roba u izvozu prema nameni EU
(u %)

Izvor: Republički zavod za statistiku

Intermedijarni proizvodi čine više od 50% ukupnog izvoza, a ukoliko se tome doda i izvoz energije i ostalih dobara (uglavnom poljoprivrednih proizvoda) može se konstatovati da je sektorska struktura srpskog izvoza nepovoljna. Nepovoljna struktura izvoza predstavlja rizik za ostvarenje izvoznih kretanja u narednom periodu usled potencijalnih pogoršanja odnosa razmene.

Uzrok nepovoljne strukture izvoza je pre svega loša sektorska struktura prerađivačke industrije u kojoj dominiraju sektori sa nižom dodatom vrednošću (oko 70% proizvodnje prerađivačke industrije čine intermedijarni proizvodi). Dakle, uporedo sa promenom strukture izvoza, potrebno je podići izvozni potencijal prerađivačke industrije i povećati stepen finalizacije proizvoda.

Posmatrano po sektorima, najveći doprinos rastu izvoza u periodu 2003-2007. godina imaju sektori osnovnih metala, prehrambena industrija i industrija pića. Ova dva sektora doprineli su ukupnom rastu od 164,8% sa blizu 75 procentnih poena (Tabela 4). Pored pomenuta dva sektora, najveće učešće u strukturi izvoza imaju hemijska industrija i industrija gume, zatim tekstilna i metalska industrija.

T4 - Izvoz 2003-2007. godina prema proizvodnom principu, u mln evra i %

 

2003

2007

Rast

Doprinosi
rastu

 

Iznos

Struktura

Iznos

Struktura

2007/2003

Prerađivačka industrija

2,285.1

100.0

6,050.2

100.0

164.8

164.8

Prehrambeni proizvodi i piće

423.9

18.6

961.4

15.9

126.8

23.5

Duvanski proizvodi

7.0

0.3

21.4

0.4

205.7

0.6

Tekstilna prediva i tkanine

73.5

3.2

191.4

3.2

160.4

5.2

Odevni predmeti i krzno

121.3

5.3

202.9

3.4

67.3

3.6

Koža i predmeti od kože, obuća

83.3

3.6

161.3

2.7

93.6

3.4

Prerada i proizvodi od drveta i plute

57.2

2.5

141.6

2.3

147.6

3.7

Celuloza, papir, prerada papira

46.7

2.0

131.0

2.2

180.5

3.7

Izdavanje, štampanje, reprodukcija

16.3

0.7

56.9

0.9

249.1

1.8

Koks i derivati nafte

40.5

1.8

77.1

1.3

90.4

1.6

Hemikalija i hemijski proizvodi

215.7

9.4

633.8

10.5

193.8

18.3

Proizvodi od gume i plastike

195.8

8.6

424.0

7.0

116.5

10.0

Proizvodi od ostalih minerala

63.7

2.8

136.0

2.2

113.5

3.2

Osnovni metali

274.8

12.0

1,409.4

23.3

412.9

49.7

Metalni proizvodi, osim mašina

47.6

2.1

211.9

3.5

345.2

7.2

Ostale mašine i uređaji

140.1

6.1

412.0

6.8

194.1

11.9

Kancelarijske i računske mašine

2.9

0.1

33.5

0.6

1,055.2

1.3

Druge električne mašine i aparati

52.8

2.3

256.5

4.2

385.8

8.9

Radio, TV i komunikaciona oprema

11.0

0.5

42.7

0.7

288.2

1.4

Precizni i optički instrumenti

14.5

0.6

50.2

0.8

246.2

1.6

Motorna vozila i prikolice

52.3

2.3

121.2

2.0

131.7

3.0

Ostala saobraćajna sredstva

267.0

11.7

95.5

1.6

-64.2

-7.5

Nameštaj i slični proizvodi

57.3

2.5

142.9

2.4

149.4

3.7

Reciklaža

19.9

0.9

135.6

2.2

581.4

5.1

Izvor: Republički zavod za statistiku

Kada je u pitanju geografska struktura srpskog izvoza, čak 88,2% izvoza otišlo je na tržište Evropske unije i u zemlje CEFTA. Prema podacima za 2006. godinu, oko 90% srpskog suficita otpada na samo tri zemlje (Grafikon 3), dok se kod određenih zemalja kao što su Rusija i Kina beleže vrlo visoki deficiti praćeni niskim učešćem srpskog izvoza na ta tržišta.

Suficit - struktura po zemljama, 2006. godina

Izvor: Republički zavod za statistiku

Zaključak je da uprkos visokim stopama rasta od preko 25% godišnje u periodu 2001-2007. godina, srpski izvoz nije na nivou koji može obezbediti održivost kretanja u spoljnom sektoru, pa je neophodno preduzeti značajne mere kojima bi se mogao obezbediti još dinamičniji rast izvoza. Ključni izazov u narednom periodu biće povećanje stepena finalizacije proizvoda i geografska diversifikacija izvoznog programa.

4. Analiza izvoznih tržišta

Republika Srbija je u 2007. godini plasirala 88,2% svog izvoza na tržište Evropske unije i u zemlje članice CEFTA. Od toga, gotovo polovina izvoza u Evropsku uniju usmerena je na tri zemlje: Italiju, Nemačku i Sloveniju. Sa druge strane, 90% od izvoza u zemlje CEFTA otpada na izvoz u Bosnu i Hercegovinu, Crnu Goru i Makedoniju. Ovakva visoka koncentracija srpskog izvoza na svega nekoliko zemalja može da ima negativne posledice na dalji rast izvoza. Stoga je jedan od osnovnih zadataka spoljnotrgovinske politike u narednom periodu usmeravanje preduzeća na nova tržišta i to:

Ulazak srpskih preduzeća na nova tržišta biće ostvaren u dva pravca, a u skladu sa trećim ciljem Strategije da se ostvari optimalna geografska diversifikacija izvoza osvajanjem novih tržišta:

1. tržišta sa velikim potencijalom rasta i/ili velike kupovne moći i/ili;

2. tržišta koja su bila tradicionalni partneri bivše SFRJ, odnosno zemlje sa kojima je Srbija u okviru bivše SFRJ imala izuzetno razvijenu spoljnotrgovinsku saradnju.

Prema potencijalu rasta, tj. privrednom rastu, sva tržišta možemo podeliti na brzorastuća (preko 5,5% prosečan rast BDP-a od 2000-2008. godine), umerenorastuća (od 3-5,5%) i spororastuća (ispod 3%). Sa druge strane, prema veličini tržišta možemo podeliti na velika (BDP u 2006. godini preko 330 milijardi dolara), srednja (BDP između 45 i 330 milijardi dolara) i mala (BDP ispod 45 milijardi dolara). Klasifikacija izvoznih tržišta prema ova dva kriterijuma data je na slici 1.

S1. Klasifikacija izvoznih tržišta prema veličini i rastu

B
r
z
o
r
a
s
t
u
ć
a

Velika

Srednja

Mala

Kina

Iran

Belorusija

Rusija

Irska

Bugarska

Indija

Argentina

Litvanija

Turska

Rumunija

Turkmenistan

 

Nigerija

Letonija

 

Ukrajina

Azerbejdžan

 

Kazakstan

Uzbekistan

 

Slovačka

Estonija

 

Libija

Jermenija

 

Angola

Moldavija

 

UAE

Mongolija

 

 

Tadžikistan

 

 

Jordan

U
m
e
r
e
n
o
r
a
s
t
u
ć
a

Španija

Grčka

Hrvatska

Brazil

Južna Afrika

Slovenija

Južna Koreja

Finska

Tunis

Australija

Češka

Kipar

Indonezija

Izrael

Bosna i Hercegovina

Poljska

Alžir

Albanija

Saudijska Arabija

Mađarska

Gruzija

 

Kipar

 

 

Maroko

 

S
p
o
r
o
r
a
s
t
u
ć
a

SAD

Austrija

Malta

Japan

Danska

Makedonija

Nemačka

Portugal

 

Velika Britanija

 

 

Francuska

 

 

Italija

 

 

Kanada

 

 

Meksiko

 

 

Holandija

 

 

Švajcarska

 

 

Švedska

 

 

Norveška

 

 

Izvor: Republički zavod za statistiku, MMF

Uzimajući u obzir prosečne stope rasta zemalja od 2000-2008. godine, kao i tradiciju spoljnotrgovinske razmene sa Republikom Srbijom 1987. godine, možemo identifikovati nekoliko potencijalnih novih tržišta za srpske proizvode.

T5 - Potencijalna (tradicionalna) tržišta

 

Prosečne stope rasta 2000-2008

Broj stanovnika, u mil.

BDP, 2006, mlrd dolara

BDP po stanovniku, 2006

Tradicija, razmena 1987*

Režim spoljne trgovine/problemi u saradnji

Angola

13.8

 

11.2

 

45.167

 

4,032.8

 

Relativno visoka

 

Kina

9.9

 

1,306.3

 

2,644.6

 

2,024.5

 

Relativno visoka

Neregulisan dug

Kazakstan

9.9

 

15.2

 

81.0

 

5,329.1

 

Kroz bivši SSSR

Pregovori o SST

Belorusija

7.5

 

9.8

 

36.9

 

3,769.8

 

Kroz bivši SSSR

Pregovori o SST

Indija

7.2

 

1,080.3

 

873.7

 

808.7

 

Relativno visoka

 

Ukrajina

7.1

 

47.4

 

106.5

 

2,246.2

 

Kroz bivši SSSR

Pregovori o SST

Rusija

6.8

 

142.8

 

984.9

 

6,897.2

 

Vrlo visoka

SST

Nigerija

5.8

 

128.8

 

116.5

 

904.4

 

 

 

Moldavija

5.7

 

4.5

 

3.4

 

745.8

 

Kroz bivši SSSR

Članica CEFTA

Iran

5.5

 

68.0

 

222.4

 

3,270.4

 

Visoka

 

Libija

5.5

 

5.8

 

50.4

 

8,697.4

 

Relativno visoka

 

Indonezija

5.2

 

242.0

 

364.2

 

1,505.1

 

 

 

Turska

5.1

 

72.1

 

401.8

 

5,572.3

 

Relativno visoka

Pregovori o SST

Egipat

5.0

 

77.5

 

107.4

 

1,385.5

 

Visoka

 

Alžir

4.5

 

32.5

 

113.9

 

3,504.2

 

Relativno visoka

 

Češka

4.4

 

10.2

 

142.5

 

13,972.3

 

Vrlo visoka

Članica EU

Poljska

4.2

 

38.6

 

341.0

 

8,833.4

 

Vrlo visoka

Članica EU

Irak

 

 

26.1

 

 

 

 

 

Vrlo visoka

 

Prosek/Ukupno

6.6

 

3,319.1

 

 

 

4,323.5

 

 

 

 

*

Tradicija je merena preko spoljnotrgovinske razmene 1987. godine

Ukoliko razmena zauzima 1-10. mesto ocena je VRLO VISOKA TRADICIJA

Ukoliko razmena zauzima 10-20. mesto ocena je VISOKA TRADICIJA

Ukoliko razmena zauzima 20-30. mesto ocena je RELATIVNO VISOKA TRADICIJA

Na osnovu prethodne analize i anketa izvoznika o potencijalnim tržištima, možemo izdvojiti četiri ključna izvozna tržišta za Srbiju. To su:

- Evropska unija;

- CEFTA;

- Zajednica Nezavisnih Država (ZND);

- Bliski i Srednji Istok i Severna Afrika (BSISA)

Specifični ciljevi Strategije povećanja izvoza u periodu 2008-2011. godina za ova tržišta su sledeći:

- održati visoke stope rasta izvoza na tržištima Evropske unije i CEFTA od 20-25% prosečno godišnje;

- ostvariti stope rasta izvoza u region ZND od 30% prosečno godišnje do 2011. godine;

- ostvariti stope rasta izvoza u region BSISA od 40% prosečno godišnje do 2011. godine.

4.1 Evropska unija

Evropska unija je tradicionalno najznačajnije srpsko izvozno tržište. U 2007. godini na ovo tržište je izvezeno 56% ukupnog izvoza, što je pad u odnosu na 2006. godinu kada je izvoz u Evropsku uniju iznosio 57,4%. Sa tržištem od 497,2 miliona stanovnika i neponderisanom stopom rasta u periodu 2000-2007. godina od 3,9% (što je nešto ispod prosečnog rasta svetske privrede od 4,4%) i pozitivnim izgledima u pogledu daljeg rasta (naročito novih članica), EU će i u budućnosti predstavljati ključno izvozno tržište za srpske proizvode. To potvrđuje i činjenica da blizu trećine srpskih izvoznika planira u narednom periodu povećanje izvoza u EU.

T6 - Spoljnotrgovinska razmena Republike Srbije sa EU, u mln evra

 

2006

2007

Stope rasta 2007/2006

 

Izvoz

Uvoz

Saldo

Izvoz

Uvoz

Saldo

Izvoz

Uvoz

Saldo

Italija

741.2

979.5

-238.3

799.5

1,292.8

-493.3

7.9

32.0

107.0

Nemačka

523.7

1,145.5

-621.7

684.0

1,577.3

-893.3

30.6

37.7

43.7

Slovenija

201.0

378.0

-177.1

298.3

508.1

-209.9

48.4

34.4

18.5

Austrija

152.3

333.3

-181.0

220.3

438.4

-218.2

44.6

31.5

20.5

Francuska

187.5

314.7

-127.1

212.2

417.4

-205.2

13.2

32.7

61.4

Rumunija

139.7

356.6

-217.0

193.4

310.1

-116.7

38.5

-13.0

-46.2

Mađarska

149.6

339.5

-189.9

181.2

518.4

-337.2

21.1

52.7

77.6

Bugarska

122.5

343.2

-220.7

159.3

419.2

-259.9

30.1

22.2

17.8

Grčka

121.8

184.6

-62.8

133.0

202.8

-69.8

9.2

9.9

11.2

Velika Britanija

106.3

130.1

-23.8

109.9

150.4

-40.5

3.4

15.6

70.5

Holandija

83.9

145.1

-61.2

109.6

197.0

-87.4

30.6

35.8

42.9

Poljska

60.1

195.6

-135.6

98.9

182.2

-83.3

64.7

-6.8

-38.6

Češka

73.0

199.8

-126.8

87.5

222.2

-134.7

19.9

11.2

6.3

Slovačka

35.3

123.0

-87.7

80.9

225.0

-144.1

129.2

82.9

64.2

Belgija

68.6

115.5

-47.0

72.0

160.1

-88.1

5.0

38.6

87.5

Španija

51.4

100.0

-48.6

45.5

121.7

-76.2

-11.4

21.8

56.9

Švedska

26.0

140.5

-114.6

32.9

201.6

-168.6

26.9

43.5

47.2

Kipar

43.9

25.3

18.6

26.3

7.7

18.6

-40.1

-69.8

0.2

Portugal

6.7

6.4

0.3

17.4

7.1

10.3

159.2

11.1

3,311.6

Letonija

3.7

0.6

3.1

10.6

0.7

9.9

185.5

11.4

221.1

Danska

9.1

46.6

-37.5

9.5

58.1

-48.6

5.1

24.8

29.6

Finska

4.4

30.4

-26.0

7.3

55.3

-47.9

68.3

81.8

84.0

Litvanija

13.9

3.4

10.5

5.3

4.1

1.2

-62.0

19.5

-88.4

Irska

2.9

51.3

-48.3

4.5

63.0

-58.4

53.8

22.8

20.9

Estonija

2.0

2.6

-0.6

2.5

3.4

-0.9

21.6

29.3

57.1

Luksemburg

0.4

3.6

-3.2

0.3

6.4

-6.1

-12.2

77.7

87.4

Malta

0.6

0.3

0.3

0.1

0.5

-0.5

-88.9

82.1

-230.9

Ukupno EU

2,931.5

5,695.0

-2,763.5

3,602.2

7,350.9

-3,748.6

22.9

29.1

35.6

Ukupan sve zemlje

5,102.5

10,462.5

-5,360.1

6,432.6

13,345.5

-6,912.9

26.1

27.6

29.0

Učešće EU

57.5

54.4

51.6

56.0

55.1

54.2

 

 

 

Izvor: Republički zavod za statistiku

Tržište EU je za izvoznike iz Republike Srbije značajno zbog povoljnog tretmana koji omogućava izvoz velikog broja proizvoda bez carine, uključujući i veliki broj proizvoda koji se izvoze pod preferencijalnim statusom. Potpisivanjem i primenom Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju, svi naši proizvodi će biti oslobođeni carine prema zemljama EU.

4.2 CEFTA

Prema učešću u ukupnom izvozu Republike Srbije od 32,2% tržište CEFTA je drugo po značaju3. Ovo tržište je značajno za privredu Republike Srbije zbog činjenice da na ovom tržištu Srbija ostvaruje kontinuirani suficit, koji je u 2007. godini iznosio 978,9 miliona evra, što je rast od 40,7% u odnosu na prethodnu godinu. Rast izvoza na ovo tržište u 2007. godini je značajno viši od rasta ukupnog izvoza (33,4% naspram 26,1%). Sa druge strane, uvoz je rastao 27,6% u prošloj godini, što je na nivou rasta ukupnog uvoza. Oko 22% srpskih izvoznika planira u narednom periodu da poveća izvoz u CEFTA region.
________________________________
3CEFTA, pored Srbije, uključuje Albaniju, Bosnu i Hercegovinu, Makedoniju, Moldaviju, Hrvatsku i Crnu Goru.

T7 - Spoljnotrgovinska razmena Srbije sa zemljama članicama CEFTA, u mln evra

 

2006

2007

Stope rasta 2007/2006

 

Izvoz

Uvoz

Saldo

Izvoz

Uvoz

Saldo

Izvoz

Uvoz

Saldo

Albanija

26.5

3.7

22.8

58.5

8.3

50.1

120.6

124.5

119.9

BiH

593.9

275.4

318.5

759.4

375.4

384.0

27.9

36.3

20.6

Makedonija

238.0

160.1

77.9

318.1

219.5

98.5

33.6

37.1

26.4

Moldavija

3.1

6.3

-3.2

3.4

8.5

-5.1

9.5

35.0

59.5

Hrvatska

199.4

290.3

-90.9

240.9

385.2

-144.3

20.8

32.7

58.7

Crna Gora

491.7

120.9

370.8

691.8

96.2

595.6

40.7

-20.5

60.6

Ukupno CEFTA

1,5516

856.7

695.9

2,071.9

1,093.1

978.9

33.4

27.6

40.7

Ukupan sve zemlje

5,102.5

10,462.5

-5,360.1

6,432.6

13,345.5

-6,912.9

26.1

27.6

29.0

Učešće CEFTA

30.4

8.2

 

32.2

8.2

 

 

 

 

Izvor: Republički zavod za statistiku

Potencijali tržišta zemalja koje su članice CEFTA su značajni:

- u periodu 2000-2007. godina ostvarene su visoke stope rasta BDP od 4,7% prosečno godišnje;

- jasne su perspektive u pogledu daljeg rasta kao posledice napretka u evropskim integracijama;

- tržište CEFTA čini 17,5 miliona stanovnika, a njegove dodatne prednosti su blizina i poznavanje poslovne kulture i preferencija potrošača;

- mogućnost oslobađanja od carina za izvoz proizvoda za čiju proizvodnju je korišćeno 70% sirovina iz CEFTA regiona ili EU.

4.3 Zajednica Nezavisnih Država

Zajednica Nezavisnih Država (ZND) je veoma značajno potencijalno tržište za Republiku Srbiju4. To potvrđuje i veliki interes srpskih firmi, pre svega za rusko i ukrajinsko tržište (oko 20% preduzeća planira da poveća izvoz u ove dve zemlje u narednom periodu). Učešće izvoza na ova tržišta u ukupnom izvozu iznosi 7,0% u 2007. godini, ali je rast izvoza na ova tržišta manji u odnosu na rast ukupnog izvoza (23,8% naspram 26,1%). U spoljnotrgovinskoj razmeni sa ovim zemljama, Republika Srbija ostvaruje visok deficit od 1.681,4 miliona evra, što čini trećinu ukupno ostvarenog spoljnotrgovinskog deficita, a to je direktna posledica uvoza energenata iz ovog regiona, prvenstveno iz Rusije.
________________________________
4Zajednica Nezavisnih Država uključuje Rusiju, Jermeniju, Azerbejdžan, Belorusiju, Gruziju, Kazakstan, Kirgistan, Tadžikistan, Turkmenistan, Ukrajinu, Uzbekistan i Moldaviju. Kako je Moldavija uključena u CEFTA ova zemlja nije uzeta u obzir prilikom analize ZND.

T8 - Spoljnotrgovinska razmena Srbije sa zemljama ZND, u mln evra

 

2006

2007

Stope rasta 2007/2006

 

Izvoz

Uvoz

Saldo

Izvoz

Uvoz

Saldo

Izvoz

Uvoz

Saldo

Rusija

246.9

1,706.7

-1,459.8

326.0

1,911.4

-1,585.4

32.0

12.0

8.6

Jermenija

0.6

2.5

-1.9

1.7

0.0

1.7

178.8

-98.8

-190.7

Azerbejdžan

1.0

0.9

0.1

1.0

2.0

-1.0

1.3

124.9

-1,105.2

Belorusija

11.9

16.0

4.1

9.4

25.5

-16.0

-21.0

58.9

291.3

Gruzija

1.1

40.2

-39.1

0.8

4.0

-3.1

-26.0

-90.1

-92.0

Kazakstan

4.3

39.5

-35.2

8.2

55.0

-46.8

93.4

39.3

32.8

Kirgistan

0.0

1.5

-1.4

0.1

4.0

-3.9

20.4

169.4

174.5

Tadžikistan

0.0

3.6

-3.6

2.9

0.3

2.6

5,828.6

-92.9

-173.8

Turkmenistan

0.3

5.8

-5.4

2.3

20.9

-18.6

556.1

261.3

242.6

Ukrajina

97.8

229.4

-131.6

97.7

274.2

-176.5

-0.1

19.5

34.1

Uzbekistan

0.8

0.1

0.7

1.6

1.0

0.6

94.0

771.3

-13.4

Ukupno ZND

364.9

2,046.2

-1,681.4

451.8

2,298.2

-1,846.4

23.8

12.3

9.8

Ukupno sve zemlje

5,102.5

10,462.5

-5,360.1

6,432.6

13,345.5

-6,912.9

26.1

27.6

29.0

Učešće ZND

7.2

19.6

31.4

7.0

17.2

26.7

 

 

 

Izvor: Republički zavod za statistiku

Potencijal tržišta zemalja Zajednice Nezavisnih Država je veliki:

- rast BDP u periodu 2000-2007. godina je iznosio 9,1% prosečno godišnje, sa velikim izgledima za nastavak tako visokog rasta i u narednom periodu;

- ukupan broj stanovnika na ovom tržištu je 273,7 miliona;

- Republika Srbija tradicionalno ima dobre političke i ekonomske odnose sa ovim zemljama (kroz saradnju sa bivšim SSSR);

- potpisan Sporazum o slobodnoj trgovini sa Ruskom Federacijom, a u toku su pregovori za potpisivanje SST sa Belorusijom;

- struktura srpskog izvoza je takva da bi mogla da bude konkurentna na ovim tržištima u pojedinim segmentima;

- ključne zemlje iz regiona: Rusija, Ukrajina, Belorusija i Kazakstan.

4.4 Region Bliskog i Srednjeg Istoka i Severne Afrike

Region Bliskog i Srednjeg Istoka i Severne Afrike (BSISA) imao je značajno učešće u spoljnotrgovinskoj razmeni u sedamdesetim i osamdesetim godinama prošlog veka5. U 2007. godini učešće srpskog izvoza u ovaj region je iznosilo 1,8%, ali uz snažan rast od 40,4% koji znatno prevazilazi ukupan rast izvoza.
________________________________
5Ovaj region obuhvata: Egipat, Libiju, Maroko, Angolu, Tunis, Tursku, Iran, Izrael, Jordan, Kuvajt, Liban, Oman, Katar, Saudijsku Arabiju, Siriju i Ujedinjene Arapske Emirate.

T9 - Spoljnotrgovinska razmena Republike Srbije sa zemljama BSISA, u mln evra

 

2006

2007

Stope rasta 2007/2006

 

Izvoz

Uvoz

Saldo

Izvoz

Uvoz

Saldo

Izvoz

Uvoz

Saldo

Turska

30.7

204.0

-173.2

42.2

284.2

-242.0

37.6

39.4

39.7

Egipat

13.6

7.2

6.4

14.8

9.8

5.0

8.9

36.1

-21.5

Izrael

13.2

23.7

-10.6

12.0

26.8

-14.8

-8.6

13.1

40.1

Iran

6.5

3.0

3.6

11.7

4.8

6.8

78.1

61.9

91.6

UAE

5.6

2.0

3.6

10.7

2.2

8.4

90.2

12.5

132.7

Sirija

7.2

4.7

2.5

7.9

6.4

1.4

8.7

37.1

-43.7

Jordan

0.9

0.1

0.8

6.9

0.2

6.7

652.8

67.8

738.7

Saudijska Arabija

1.6

1.9

-0.3

5.8

2.0

3.7

263.1

9.5

-1,457.3

Alžir

5.6

0.1

5.5

5.2

0.0

5.1

-7.5

-66.1

-6.3

Libija

2.7

0.5

2.2

3.6

1.5

2.0

31.5

184.2

-6.6

Maroko

1.8

5.9

-4.1

3.6

11.1

-7.6

99.0

87.2

82.1

Tunis

0.5

2.6

-2.1

2.6

7.7

-5.1

422.1

201.8

147.3

Liban

0.9

0.0

0.8

2.0

0.2

1.8

125.5

345.9

115.8

Kuvajt

0.8

0.8

-0.1

0.7

0.4

0.3

-7.8

-49.1

-582.0

Angola

0.8

0.1

0.7

0.4

0.1

0.2

-49.5

63.6

-64.1

Katar

0.2

2.3

-2.1

0.1

4.1

-4.1

-69.8

81.5

97.0

Oman

0.0

0.8

-0.8

0.0

2.5

-2.5

-93.6

210.9

229.6

Ukupno BSISA

92.7

259.7

-167.0

130.1

364.4

-234.3

40.4

40.3

40.3

Ukupan sve zemlje

5,102.5

10,462.5

-5,360.1

6,432.6

13,345.5

-6,912.9

26.1

27.6

29.0

Učešće BSISA

1.8

2.5

3.1

2.0

2.7

3.4

 

 

 

Izvor: Republički zavod za statistiku

Potencijali ovih tržišta su:

- rast BDP u periodu 2000-2007. godina je iznosio 5,7% prosečno godišnje, sa velikim izgledima za nastavak tako visokog rasta i u narednom periodu;

- ukupan broj stanovnika na ovom tržištu je 388,2 miliona;

- Republika Srbija tradicionalno ima dobre političke i ekonomske odnose sa određenim zemljama ovog regiona;

- struktura srpskog izvoza je takva da bi mogla da bude konkurentna na ovim tržištima u pojedinim segmentima;

- ključne zemlje iz regiona su: Turska, Egipat, Izrael, Iran, Libija i Jordan.

5. SWOT analiza

SWOT analiza daje prikaz prednosti, slabosti, šansi i pretnji za ostvarenje visokih stopa rasta izvoza Republike Srbije. Ona omogućava prepoznavanje pozitivnih i negativnih faktora koji utiču na ostvarenje opredeljenja i uspostavlja ravnotežu između internih sposobnosti i eksternih mogućnosti.

S2. SWOT analiza za ostvarenje visokih stopa rasta izvoza Republike Srbije

Prednosti:

Nedostaci:

- Jaka sirovinska osnova kod određenih grupa proizvoda (osnovni metali, gvožđe i čelik, drvo, prehrambena industrija)
- Geografski položaj (Koridor VII i X)
- Visok privredni rast od 2000. godine
- Potencijali za razvoj ljudskog kapitala
- Dinamičan MSP sektor

- Nedovoljan broj krupnih privrednih sistema koji obezbeđuju veliki izvoz
- Slab imidž Srbije u svetu
- Nedovoljne investicije u izvozni sektor
- Nepovoljna struktura izvoza - visoko učešće proizvoda
niže faze prerade
- Visoki troškovi finansiranja izvoznih poslova
- Visok politički rizik zemlje
- Zaostajanje za uspešnim tranzicionim zemljama

Šanse:

Opasnosti:

- Sporazum o slobodnoj trgovini sa Ruskom Federacijom
- CEFTA sporazum
- Tradicionalno dobri odnosi sa tržištima bivše SFRJ
- Rast svetske privrede, naročito zemalja regiona

- Moguće usporavanja svetske privrede (SAD i EU)
- Jačanje konkurencije iz okruženja
- Zaostajanje u evropskim integracijama
- Politička nestabilnost
- Kašnjenje za velikim nacionalnim infrastrukturnim projektima
- Pogoršanje odnosa razmene

6. Ciljevi Strategije

Osnovni ciljevi Strategije povećanja izvoza u periodu 2008-2011. godina su:

- rast izvoza robe i usluga od 25% prosečno godišnje do 2011. godine;

- promena strukture izvoza od dominacije proizvoda niže faze prerade ka dominaciji proizvoda više faze prerade (veće učešće izvoza proizvoda sa višom dodatom vrednošću) - povećano učešće kapitalnih i potrošnih dobara u ukupnom izvozu sa 43,2% u 2007. godini na 65% u 2011. godini;

- optimalna geografska diversifikacija izvoza osvajanjem novih tržišta;

- povećan broj preduzeća koja izvoze preko 10 miliona evra godišnje sa 66 u 2007. godini na 120 do 2011. godine.

Prema projekciji makroekonomskih kretanja zaključno sa 2011. godinom, uz ostvarenje ciljeva definisanih strategijom, spoljnotrgovinski deficit (saldo robne razmene) će se smanjiti sa 21,5% na 15,8% BDP, uz smanjenje deficita tekućeg računa bez donacija sa 17,5% na 12,1%, čime će se obezbediti makroekonomska stabilnost. Neophodni uslovi za ostvarenje projekcija je priliv stranih direktnih investicija od tri milijarde evra godišnje, rast BDP od oko 6,3% prosečno godišnje i rast učešća investicija u osnovna sredstva u BDP sa 21,6% (procena) u 2007. na približno 25% u 2011. godini (videti Tabelu 9.).

7. Principi Strategije

Osnovni principi Strategije su:

- saradnja sektora privrede i države sa jasno definisanim nadležnostima, odgovornostima i zadacima u pogledu formulisanja i primene strategije;

- formulisanje sistema podrške izvozu u skladu sa dinamikom priključenja Svetskoj trgovinskoj organizaciji (očekivano 2009. godine) i Evropskoj uniji (očekivano 2014. godine).

- Strategija se bazira na dva osnovna stuba:

- jačanje kapaciteta malih i srednjih preduzeća (pre svega srednjih preduzeća) za izvoz;

- uspostavljanje sistema podsticaja za priliv stranih direktnih investicija koje su izvozno orjentisane.

T10 - Osnovne projekcije kretanja u tekućem delu platnog bilansa u periodu 2008-2011. godina, u mln USD

 

2007

Indeks
2007/2006

2008

Indeks
2008/2007

2009

Indeks
2009/2008

2010

Indeks
2010/2009

2011

Indeks
2010/2011

I. TEKUĆE TRANSAKCIJE - SALDO

-6,888.9

173.7

-8,618.2

125.1

-8,740.0

101.4

-8,657.3

99.1

-8,051.6

93.0

I. TEKUĆE TRANSAKCIJE BEZ ZVANIČNE POMOĆI - SA

-7,165.7

170.6

-8,868.2

123.8

-8,990.0

101.4

-8,907.3

99.1

-8,302.6

93.2

1. Saldo robne razmene (1.1-1.2.)

-8,831.8

140.8

  -10,675.7

120.9

-10,995.9

103.0

-11,090.1

100.9

-10,822.2

97.6

    1.1. Izvoz robe-f.o.b.

8,857.6

137.5

11,866.4

134.0

14,995.6

126.4

18,495.0

123.3

22,471.5

121.5

    1.2. Uvoz robe, f.o.b.

17,689.4

139.1

22,542.2

127.4

25,991.4

115.3

29,585.2

113.8

33,293.7

112.5

2. Saldo usluga (2.1.-2.2.)

-17.3

33.1

-42.0

242.8

96.3

-229.3

257.3

 

600.7

 

    2.1. Prihodi

2,940.2

126.7

3,678.0

125.1

4,597.5

125.0

5,838.8

127.0

7,298.5

125.0

    2.2. Rashodi

2,957.5

124.6

3,720.0

125.8

4,501.2

121.0

5,581.5

124.0

6,697.8

120.0

3. Saldo roba i usluga (3.1.-3.2.)

   -8,849.1

140.0

  -10,717.7

121.1

  -10,899.6

101.7

   -10,832.8

99.4

  -10,221.5

94.4

    3.1. Izvoz roba i usluga

11,797.8

134.6

15,544.4

131.8

19,593.1

126.0

24,333.9

124.2

29,770.0

122.3

    3.2. Uvoz roba i usluga

20,646.9

136.9

26,262.2

127.2

30,492.6

116.1

35,166.7

115.3

39,991.5

113.7

4. Neto faktorski transferi (kamate)

-686.6

165.4

-757.5

110.3

-906.0

119.6

-1,087.2

120.0

-1,304.6

120.0

5. Tekući transferi

2,370.0

93.4

2,607.0

110.0

2,815.6

108.0

3,012.6

107.0

3,223.5

107.0

6. Bespovratni transferi

276.8

118.6

250.0

90.3

250.0

100.0

250.0

100.0

251.0

100.4

BDP, u milijardama dinara

2,393.0

116.7

2,775.0

116.0

3,156.4

113.7

3,543.0

112.2

3,943.2

111.3

BDP, realan rast, u %

7.5

 

6.0

 

6.5

 

6.5

 

6.5

 

BDP deflator, prosek perioda

9.0

 

9.4

 

6.8

 

5.4

 

4.5

 

BDP, u mil. dolara

41,004.0

134.0

49,794.0

121.4

55,983.0

112.4

62,230.0

111.2

68,553.0

110.2

Deficit tekućeg računa bez donacija (% BDP)

-17.5

 

-17.8

 

-16.1

 

-14.3

 

-12.1

 

Deficit tekućeg računa sa donacijama (% BDP)

-16.8

 

-17.3

 

-15.6

 

-13.9

 

-11.7

 

Izvoz, % BDP

21.6

 

23.8

 

26.8

 

29.7

 

32.8

 

Izvoz roba i usluga, % BDP

28.8

 

31.2

 

35.0

 

39.1

 

43.4

 

Uvoz, % BDP

43.1

 

45.3

 

46.4

 

47.5

 

48.6

 

Uvoz roba i usluga, % BDP

50.4

 

52.7

 

54.5

 

56.5

 

58.3

 

Saldo robne razmene, %BDP

-21.5

 

21.4

 

19.6

 

17.8

 

15.8

 

Izvor: Kalkulacije autora

8. Specifični ciljevi, mere, nadležnosti i rokovi za sprovođenje mera podsticaja izvoza

Rešen status preduzeća sa društvenim kapitalom do 2009. godine

Tekuće stanje i problemi: Analizom strukture izvoza uočeno je da su najveći izvoznici uglavnom privatizovana preduzeća. Na kraju 2007. godine ostalo je još oko 750 neprivatizovanih društvenih preduzeća, uključujući i jedan broj nekadašnjih velikih privrednih sistema. Privatizacijom ovih preduzeća povećaće se njihova produktivnost, a time i konkurentska pozicija na inostranim tržištima.

Mere:

Nadležnost:

Potrebna sredstva:6

Period:

Pokazatelji:

Završetak privatizacije preduzeća sa društvenim kapitalom

Agencija za privatizaciju, MERR

-

Kraj 2008. godine

Broj neprivatizovanih preduzeća sa društvenim kapitalom

Okončan proces stečaja i likvidacije neprivatizovanih preduzeća

Agencija za privatizaciju, MERR, Trgovinski sud

 

Kraj 2009. godine

Broj neprivatizovanih preduzeća u procesu stečaja i likvidacije

_______________
6U dinarima

Stvoren efikasan servis za izvoznike

Tekuće stanje i problemi: Jačanje servisa za izvoznike bitan je faktor povećanja izvoza. Neke od aktivnosti na ovom polju sprovodi SIEPA. Njeni finansijski i kadrovski kapaciteti nisu dovoljni za preduzimanje svih navedenih aktivnosti. Takođe, uočeno je da ne postoji dovoljna komunikacija svih državnih institucija koje se, u okviru svojih nadležnosti. bave podrškom izvoznom sektoru.

Mere:

Nadležnost:

Potrebna sredstva:

Period:

Pokazatelji:

Formiranje jedinstvenog šaltera (one-stop shop) za izvoznike

SIEPA, PKS

 

Kraj 2008. i početak 2009.

Broj korisnika jedinstvenog šaltera

Uspostavljanje jače komunikacije i koordinacije državnih institucija koje se bave promocijom izvoza

MERR, MTU, SIEPA,

-

2008-2011. godina

 

Savetodavne usluge, edukacija izvoznika, razvoj ljudskih resursa

SIEPA, PKS

 

2008-2011. godina

Broj korisnika i broj programa obuke

Analiza inostranih tržišta (rast, struktura privrede, glavni proizvodi, potencijalni partneri, poslovno okruženje, barijere, praćenje tendera)

SIEPA, MERR, i ostala nadležna ministarstva i PKS

 

2008-2011. godina

Broj izvršenih analiza, broj korisnika

Formiranje baze podataka (po ugledu i u saradnji sa ITC)

SIEPA, MERR, PKS

 

2008-2009. godina

Porast izvoza u zemljama za koje je rađena analiza

Prezentacija iskustava - stvaranje mreže izvoznika

SIEPA, MERR, PKS

 

2008-2011. godina

Broj prezentacija i korisnika

Logistička podrška u transferu robe i usluga ka udaljenim tržištima, Distributivni centri u inostranstvu

SIEPA, MERR, MD i ostala nadležna ministarstva

 

2008-2011. godina

Izvršene aktivnosti u cilju davanja logističke podrške, broj distributivnih centara u inostranstvu

Organizovanje sajamskih promocija srpske privrede i utvrđivanje godišnje liste međunarodnih sajmova

SIEPA, PKS, MTU, MPŠV, MTID

800.000.000

2008-2011. godina

Broj organizovanih sajmova, broj učesnika, vrednost zaključenih poslova po učesniku, vrednost realizovanih poslova po učesniku

Posebni podsticaji za promociju novih ili unapređenih proizvoda

MERR, SIEPA, MPŠV, MTID

 

2008-2011. godina

Povećanje izvoznih proizvoda kao rezultat inovacija

 

Stabilan devizni kurs

Tekuće stanje i problemi: U periodu nakon 2001. godine ostvaren je respektabilan rast izvoza, uglavnom kao posledica privatizacije i restrukturiranja preduzeća. Nakon 2005. godine, posle održavanja cenovne konkurentnosti u 2004. i 2005. godini, ponovo dolazi do realne apresijacije, a od polovine 2006. godine i do nominalne apresijacije dinara, što nije povoljna tendencija sa stanovišta stvaranja pretpostavki za rast izvoza. U proteklom periodu došlo je do značajnog rasta produktivnosti po osnovu smanjenja zaposlenosti i tehnološke modernizacije u restrukturiranim i privatizovanim preduzećima, što je kompenzovalo jačanje domaće valute. Međutim, deo privrede, a naročito neto izvoznici, pogođen je kursom.

Mere:

Nadležnost:

Potrebna sredstva:

Period:

Pokazatelji:

Izrada i primena Strategije ekonomske politike koja bi imala za cilj da očuva i unapredi cenovnu konkurentnost srpske privrede na inostranom tržištu

NBS, MF, MTU, MERR i ostala nadležna ministarstva

-

2008. godina

Kretanje nominalnog i realnog deviznog kursa i inflacije

Razvoj deviznog tržišta - jačanje osiguranja od valutnog rizika

MF, NBS, PKS

-

2008. godina

Broj i vrednost izvršenih terminskih transakcija

 

Povoljni i unapređeni sistem finansiranja i osiguranja izvoza

Tekuće stanje i problemi: Identifikovan je problem nedostajućih finansijskih sredstava za obrtna sredstva i nove investicije u izvozne programe kod srpskih preduzeća. U Srbiji postoje četiri institucije koje se u (delu) svojim aktivnostima bave kreditiranjem i osiguranjem izvoznika: SMECA, AOFI, Fond za razvoj i Garancijski fond. Trenutno ove institucije nemaju dovoljno sredstava za podršku izvoza. Sa druge strane, banke nisu preterano zainteresovane da samostalno podrže izvozni sektor.

Mere:

Nadležnost:

Potrebna sredstva:

Period:

Pokazatelji:

Spajanje institucija za osiguranje i finansiranje izvoza

MERR

-

2008. godina

Broj i efikasnost rada institucija za finansiranje i osiguranje izvoza

Eliminisanje preklapanja aktivnosti i obezbeđivanje koordinacije različitih agencija

SIEPA, AOFI, SMECA, Garancijski fond, Fond za razvoj, MERR

-

2008. godina

Razdvajanje i specijalizacija funkcija

Obezbeđivanje dodatnih sredstva za finansijsko jačanje institucija za finansiranje i osiguranje izvoza

MF i ostala nadležna ministarstva

600.000.000

2008-2011. godina

Visina kapitala agencija za kreditiranje izvoza

Poboljšanje uslova finansiranja i osiguranja izvoznih poslova (rokovi, visina kamata)

MERR, MF,

-

2008 godina

Uslovi odobravanja kredita, visina premije osiguranja

Obezbeđivanje veće finansijske podrške za izvoz proizvoda sa višom dodatom vrednošću

MERR, MF, Fond za razvoj

 

2008-2011. godina

Obezbeđivanje boljih finansijskih uslova za izvoz proizvoda sa višom dodatnom vrednošću

Razmatranje obavezne rezerve NBS u vezi sa odobravanjem kredita namenjenih finansiranju izvoznih poslova

NBS, MF, Vlada RS

-

Druga polovina 2008. godine

Broj odobrenih bankarskih kredita izvoznom sektoru

Razvoj faktoringa i forfetinga kao instrumenata finansiranja izvoznih poslova - identifikovanje i rešavanje problema za razvoj ovih finansijskih instrumenata

NBS, MF, Udruženje banaka

-

2008-2009. godina

Broj i vrednost faktoring i forfeting transakcija

Veća kontrola rada institucija za finansiranje i osiguranje izvoza

MF, MERR, Vlada

-

2008-2011. godina

Efikasnost rada institucija za finansiranje i osiguranje izvoza

 

Unapređena komunikacija sa izvoznicima

Tekuće stanje i problemi: U dosadašnjoj praksi bila je izražena nedovoljna komunikacija države i privrednika. Pozitivan pomak je učinjen organizacijom Samita izvoznika, novembra 2007. godine i uključivanjem privrednika u Nacionalni savet za konkurentnost. Ne postoje reprezentativna udruženja izvoznika kako bi se na jednom mestu mogli definisati problemi izvoznika i uspostavila efikasna komunikacija sa Vladom.

Mere:

Nadležnost:

Potrebna sredstva:

Period:

Pokazatelji:

Održavanje redovnih godišnjih samita izvoznika

Vlada, PKS

3.500.000

2008-2011. godina

Broj održanih samita izvoznika

Sprovođenje redovnih godišnjih anketa izvoznika

Vlada, PKS, RZS

400.000

2008-2011. godina

Broj sprovedenih anketa, procenat odgovora privrednika

Formiranje reprezentativnih udruženja izvoznika

PKS

-

2008. godina

Broj formiranih udruženja izvoznika, ukupan izvoz članova udruženja

 

Povećan broj klastera

Tekuće stanje i problemi: Često preduzeća iz Republike Srbije nisu u mogućnosti da samostalno nastupe na inostranom tržištu (nedostatak finansijskih sredstava, usitnjena ponuda, nedostatak u ljudstvu). Problem bi se mogao prevazići formiranjem klastera.

Mere:

Nadležnost:

Potrebna sredstva:

Period:

Pokazatelji:

Stvaranje institucionalnog okvira za razvoj klastera

MERR i ostala nadležna ministarstva

-

2008. godina

Donošenje zakona i podzakonskih akata koji regulišu rad klastera

Identifikacija modela za formiranje klastera i potencijalnih klastera

MERR i ostala nadležna ministarstva i PKS

 

2008. godina

Broj analiza i broj utvrđenih potencijalnih klastera

Obezbeđivanje sredstava za razvoj klastera (tehničko usklađivanje proizvoda klastera, nabavka novih tehnologija za proizvodnju, stručno osposobljavanje zaposlenih, aktivnosti pripreme, prodaje i upravljanja)

SIEPA, MTU, MERR, MPOLJ, PKS

1.000.000.000

2008-2011. godina

Broj klastera koji koristi sredstva iz državnih fondova

Izrada biznis planova i logistička podrška za klastere

MERR, PKS

 

2008-2009. godina

Broj primenjenih biznis planova

Obrazovanje klaster menadžera

MERR, PKS

100.000.000

2008-2011. godina

Broj menadžera koji je prošao kroz obuku

 

Razvijena ekonomska diplomatija u funkciji povećanja izvoza

Tekuće stanje i problemi: Srpska diplomatija do sada nije bila u funkciji promocije interesa srpskih kompanija u inostranstvu. Ekonomska pitanja su u dosadašnjem periodu bila periferna u odnosu na politička pitanja. U narednom periodu očekuju se aktivnosti susednih država na planu redukcije uvoza iz Republike Srbije (Crna Gora, BiH). S tim u vezi, potrebno je pojačati diplomatske aktivnosti kako bi se pomoglo domaćim preduzećima da nastupe na inostranim tržištima.

Mere:

Nadležnost:

Potrebna sredstva:

Period:

Pokazatelji:

Identifikovanje barijera koje domaće kompanije imaju na inostranom tržištu

MERR, MSP i ostala nadležna ministarstva i PKS

-

2008-2011. godine

Broj identifikovanih barijera i efikasnost njihovog rešavanja

Lobiranje za interese domaćih preduzeća

MSP, MERR, MTU i ostala nadležna ministarstva i PKS

 

2008-2011. godine

Broj sprovedenih aktivnosti u cilju zaštite interesa domaćih preduzeća na inostranom tržištu

Jačanje uloge ekonomskog tima ambasada Srbije i koordinacija različitih institucija u inostranstvu u cilju promocije izvoza

MERR, MSP

 

2008-2011. godine

Broj dostavljenih izveštaja o kretanju na inostranim tržištima

Korišćenje prostora ambasada za potrebe privrede na ključnim tržištima

MSP, MERR, PKS

 

2008-2011. godine

Broj poseta preduzeća ambasadama, broj zaključenih poslova

 

Povećana podrška nastupu srpskih preduzeća na novim izvoznim tržištima

Tekuće stanje i problemi: Postojeći srpski izvoz nije dovoljno dobro geografski diversifikovan. Čak 90% suficita Republika Srbija ostvaruje sa samo tri zemlje: Makedonijom, Crnom Gorom i Bosnom i Hercegovinom.

Mere:

Nadležnost:

Potrebna sredstva:

Period:

Pokazatelji:

Analiza perspektivnih izvoznih tržišta i mogućnosti srpske privrede da odgovori na njihove potrebe

MERR, SIEPA, MSP i ostala nadležna ministarstva i PKS

-

2008. godina

Broj izvršenih analiza i stepen zainteresovanosti privrede za korišćenje ove usluge

Razvoj diplomatskih odnosa sa zemljama u razvoju

MSP

-

2008-2011. god.

Diplomatska aktivnost

Zaključivanje sporazuma o slobodnoj trgovini sa potencijalnim partnerima

MERR i ostala nadležna ministarstva

-

2008-2011. godina

Broj zaključenih sporazuma na ciljnim tržištima

Rešavanje zaostalih problema sa zemljama u razvoju koji ugrožavaju jačanje međusobne trgovine

MF i ostala nadležna ministarstva i NBS

 

2008-2011. godina

Broj rešenih problema na ciljnim tržištima

Veća podrške izvozu na ključna ciljna tržišta (povoljni uslovi kreditiranja i osiguranja izvoznih poslova, podrška za promotivne aktivnosti)

AOFI, SMECA, SIEPA, MF

 

2008-2011. godina

Rast izvoza na tim tržištima, broj sajmova na novim tržištima

 

Povećano učešće domaćih dobavljača u lancu izvoznog proizvoda

Tekuće stanje i problemi: Uočeno je da postoji značajna veza između izvoza i uvoza, u smislu da su najveći izvoznici istovremeno i značajni uvoznici. Izvoz je u velikoj meri zavisan od uvoza (koeficijent elastičnosti uvoza intermedijarnih dobara od izvoza kreće se u rasponu od 0,65 do 1). Zato je teško obezbediti smanjivanje spoljnotrgovinskog deficita sa sadašnjom strukturom izvoza. Jedna od mogućnosti je supstitucija uvoza razvojem mreže domaćih dobavljača.

Mere:

Nadležnost:

Potrebna sredstva:

Period:

Pokazatelji:

Formiranje baze podataka postojećih i potencijalnih domaćih dobavljača

MERR, SIEPA, MTU, PKS

 

2008. godina

Formirana baza podataka domaćih dobavljača

Povećavanje kontrole kvaliteta uvoznih proizvoda

MF, MZ, MPŠV, MZŽS, MERR, MTU

 

2008. godina

Smanjen uvoz proizvoda lošeg kvaliteta

Smanjenje cena domaćih sirovina i poboljšanje uslova poslovanja (pre svega javnih preduzeća)

Komisija za restruktur. i privatizaciju JP

 

2008-2011. godine

Kretanje cena sirovina za metalsku, prehrambenu i drvnu industriju

 

Unapređeni imidž Srbije u svetu

Tekuće stanje i problemi: Republika Srbija još uvek ima lošu reputaciju u svetu. Ideja je da se na sistematski način sprovode mere koje imaju za cilj promociju Republike Srbije u svetu. Ovakve mere za posledicu će imati i razvoj privredne saradnje sa inostranstvom

Mere:

Nadležnost:

Potrebna sredstva:

Period:

Pokazatelji:

Izrada i sprovođenje Strategije brendiranja Srbije

MTU

 

2008-2009. god.

Doneta Strategija brendiranja Srbije

Program "Srbija u modi". Potrebno je sinhronizovanom akcijom staviti Srbiju na mapu investitora.

MTU, MERR, MSP

 

2008-2011. godine

Broj stranih investitora

 

Poboljšana poreska i carinska politika u funkciji rasta izvoza

Tekuće stanje i problemi: Reforme koje su nakon 2000. godine sprovedene sa ciljem da se poveća naplata fiskalnih dažbina i suzbije siva ekonomija imale su pozitivne rezultate. Međutim, razvoj privrede u prethodnom periodu ukazao je na potrebu za daljim reformama i postepenom liberalizacijom fiskalnog sistema. Rezultati analize poslovanja izvoznika u Republici Srbiji pokazuju da su neki od najvećih problema i prepreka ka bržem rastu izvoza vezani za komplikovanost i sporost carinskih i poreskih organa.

Mere:

Nadležnost:

Potrebna sredstva:

Period:

Pokazatelji:

Pojednostavljenje rada poreskih i carinskih organa (izmena Carinskog zakona i Zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji)

MF

-

2008. godina

Broj procedura i potrebno vreme za obavljanje administrativnih poslova

Pojednostavljenje procedura za dobijanje rešenja za uvoz po osnovu odobrenih carinskih kontingenata

MF

-

2008. godina

Broj izdatih rešenja

Ublažavanje kriterijuma za sticanje statusa pretežnog izvoznika na 50% i razmatranje njegovog daljeg smanjivanja

MF, Poreska uprava

-

1. januar 2009. godine

Smanjen cenzus

Nastavak politike smanjenja direktnih (porez na zarade i dobit, doprinosi), a povećanja indirektnih poreza (PDV, akcize)

MF

-

1. januar 2009. godine

Visina poreskih stopa

Unapređenje portala (internet sajta) Uprave carina

Uprava carina

 

Kraj 2008. godine

Broj korisnika portala

Stvaranje uslova da se omogući elektronsko popunjavanje, obrada i provera carinskih deklaracija i pratećih dokumenata

MF, Uprava carina, MTID

 

Prva polovina 2009. godine

Vreme trajanja obrade carinskih dokumenata

 

Unapređena nacionalna infrastruktura

Tekuće stanje i problemi: Jedan od ključnih uzroka niske konkurentnosti srpskih proizvoda je nepostojanje ili loš kvalitet nacionalne infrastrukture. U narednom periodu potrebno je pokrenuti nekoliko ključnih projekata na Koridoru X, čime bi se Republika Srbija uključila u međunarodne tokove.

Mere:

Nadležnost:

Potrebna sredstva:

Period:

Pokazatelji:

Razvoj partnerstva privatnog i javnog sektora u oblasti infrastrukture, uspostavljanje institucionalnog okvira

MINFR, MERR, MF, MRE i ostala ministarstva

-

Treći kvartal 2008. godine

Broj i vrednost PPP u oblasti infrastrukture

Razvoj vodenog saobraćaja kroz osposobljavanje kanala Dunav-Tisa-Dunav

MINFR i ostala nadležna ministarstva

 

2008-2011. godine

Ostvareni rečni saobraćaj

Iskorišćavanje plovnog potencijala Koridora 7

MINFR, MERR

 

2008-2011. godine

Ostvareni rečni saobraćaj

Opremanje luka i kapaciteta za skladištenje proizvoda;

MINFR, MERR

 

2008-2011. godine

Nivo investicija

Razvoj železničkog saobraćaja od nacionalnog značaja - utvrđivanje ključnih prioriteta

MINFR

 

2008-2011. godine

Ostvareni tonski kilometri

Završetak izgradnje ključnih deonica na Koridoru X

MINFR

 

2008-2011. godine

Stepen završetka Koridora X

 

Veći izvoz proizvoda na bazi inovacija

Tekuće stanje i problemi: Korišćenje rezultata istraživanja i razvoja, odnosno jačanje inovacione sposobnosti povećavaju produktivnosti i unapređuju konkurentnost privrede Republike Srbije. Postojeći Zakon o inovacionoj delatnosti nije se do sada adekvatno primenjivao.

Mere:

Nadležnost:

Potrebna sredstva:

Period:

Pokazatelji:

Potpuno obezbeđivanje primene Zakona o inovacionoj delatnosti ("Službeni glasnik RS" 110/05)

MNAUKE, MF, MERR

 

2008. godine

Broj inovacija

Unapređenje rada poslovno-tehnološkog inkubatora za visoke tehnologije

MNAUKE, MTID

 

2008-2011. godine

Broj primenjenih inovacija u privredi

 

Smanjen broj administrativnih prepreka izvozu

Tekuće stanje i problemi: Prema izveštaju Svetske banke, državna administracija u Republici Srbiji je, u odnosu na druge tranzicione zemlje, jedna od najneefikasnijih i to predstavlja jednu od najvećih prepreka obavljanju poslovanja u zemlji.

Mere:

Nadležnost:

Potrebna sredstva:

Period:

Pokazatelji:

Pojednostavljenje svih administrativnih procedura i smanjenje broja procedura

MERR, MINFR, MZZS i ostala nadležna ministarstva i PKS

-

2008-2009. godine

Broj procedura

Izmena regulative u oblasti izdavanje uvoznih i izvoznih dozvola

MF, MINFR, MERR, MZŽS, MUP

2.000.000

2008-2009. godine

Broj dana potrebnih za izdavanje dozvola

Ubrzanje procedura za dobijanje transportnih dozvola - skraćenje roka izdavanja dozvola

MINFR

1.000.000

2008-2009. godine

Broj dana potrebnih za izdavanje dozvola

Koordinacija i umrežavanje ministarstava nadležnih za izdavanje dozvola

MTID

 

2008-2009. godine

Broj dana potrebnih za izdavanje dozvola

Veća koordinacija i saradnja inspekcijskih službi, naročito na graničnim prelazima

MERR, MFIN, MTU, MZŽS, MPOLJ, MZ, MUP, MTID

 

2008-2011. godine

Broj izlazaka inspekcijskih službi

 

Unapređeni sistem standardizacije proizvoda

Tekuće stanje i problemi: U Republici Srbiji trenutno postoji nekoliko hiljada standarda koji nisu usaglašeni sa evropskim i svetskim standardima. Za adekvatan nastup srpskih firmi na inostranom tržištu, potrebno je što pre izvršiti prilagođavanje ovih standarda sa EU i STO standardima.

Mere:

Nadležnost:

Potrebna sredstva:

Period:

Pokazatelji:

Usvajanje grupe zakona iz oblasti tehničkih propisa i standarda i usaglašavanje sa standardima EU i STO

MERR, Institut za standardizaciju

5.000.000

2008-2010. godine

Stepen usaglašenosti sa standardima EU i STO

Akreditacija institucija koje se bave sertifikacijom

MERR, Institut za standardizaciju

 

2008-2010. godine

Broj akreditovanih ustanova

Usvajanje podsticaja za uvođenje standarda i sertifikacije - opredeljivanje bespovratnih sredstava u budžetu za uvođenje i primenu standarda (uz uslov delimičnog sufinansiranja od strane preduzeća)

MERR, MF i ostala nadležna ministarstva i SIEPA

400.000.000

2008-2011. godine

Visina opredeljenih sredstava i njihova efikasnost

Osnivanje nacionalnih laboratorija za kontrolu kvaliteta

MTU, MERR, MPŠV

 

2008-2011. godine

Broj osnovanih nacionalnih laboratorija

 

Povećan nivo stranih direktnih investicija usmerenih u proizvodnju razmenljivih dobara ili usluga na 1,5 milijardi evra godišnje

Tekuće stanje i problemi: Dosadašnje strane direktne investicije u Republici Srbiji pretežno su bile usmerene u finansijski sektor ili telekomunikacije, što ne stvara direktno potencijal za rast izvoza. Potrebno je privući investicije koje imaju za cilj ulaganje u sektore proizvodnje razmenljive robe i usluga i koje će osigurati stabilan devizni priliv u narednom periodu.

Mere:

Nadležnost:

Potrebna sredstva:

Period:

Pokazatelji:

Regulatorna giljotina - Pretresanje svih privrednih propisa sa ciljem da se ukinu nepotrebni i zastareli, unapredi preciznost i jasnoća važećih propisa, otklone protivrečnosti i nelogičnosti, smanji administriranje, promene ili ukinu odredbe koje ometaju i usporavaju funkcionisanje privrede i dr.

MERR, MP, MF, MINF i ostala ministarstva i PKS

60.000.000

2008-2009. godina

Broj novih SDI u razmenjiva dobra i usluge

Pojednostavljenje i ubrzanje dobijanja dozvola za gradnju objekata

MINFR, MTID, lokalna samouprava

1.000.000

2008-2009. godina

Broj novih SDI u razmenjiva dobra i usluge, potrebno vreme i procedura za dobijanje dozvola

Razmatranje obezbeđivanja besplatnog zemljišta za investicije preduzeća čija je proizvodnja preko 50% namenjena izvozu

MERR, MF, SIEPA

 

2008-2011. godine

Broj novih SDI u razmenjiva dobra i usluge

Povećanje subvencija po novozaposlenom ako je u pitanju investicija preduzeća čija je proizvodnja preko 50% namenjena izvozu

MERR, MF, SIEPA

 

2008-2011. godine

Broj novih SDI u razmenjiva dobra i usluge

Jačanje kapaciteta lokalne uprave za definisanje imovinsko-pravne dokumentacije (priprema lokacija), strategije razvoja i opremanja infrastrukture (industrijski parkovi, IT infrastruktura), privatizacije gradskog građevinskog zemljišta, PPP, prihvatanje novih tehnologija, poboljšanje poslovnog i investicionog ambijenta

MERR, MF, SIEPA, MDULS

 

2008-2011. godine

Broj i vrednost novih SDI u razmenljiva dobra i usluge na lokalnom nivou

Primena prava intelektualne svojine

MUP, MTU

 

2008-2011. godine

Stepen primene prava intelektualne svojine

 

9. Primena Strategije i kontrola sprovođenja

Imajući u vidu da se utvrđivanje i donošenje Strategije povećanja izvoza Republike Srbije za period od 2008. do 2011. godine odvija u uslovima tranzicije privrede Republike Srbije sa jedne i globalizacije svetske privrede sa druge strane, kao i da su dugoročne prognoze, a samim tim i ciljevi Strategije, utvrđeni na bazi makroekonomskih pretpostavki i odgovarajućih ekonomskih parametara o intenzitetu spoljnotrgovinske razmene i industrijskog razvoja, neophodno je obezbediti kontinualno praćenje realizacije specifičnih ciljeva ove strategije.

Praćenje realizacije i ocena uspešnosti Strategije, sa stanovišta ostvarivanja ciljeva, treba da počiva na detaljnoj analizi ekonomskih faktora generisanih u zemlji i okruženju, na utvrđenim principima Strategije i delotvornosti instrumenata pri implementaciji mera u okvirima pojedinačnih specifičnih ciljeva Strategije. Ovde se pre svega misli na uticaje privredno-ekonomskih okolnosti u zemlji, strukturnih promena u izvoznim sektorima, povećanje konkurentnosti domaće privrede, kao i ekonomske i političke promene na ciljnim tržištima.

Analiza uticaja ovih faktora na realizaciju Strategije, a time kvalitativnih promena u celini spoljnotrgovinskog sektora Srbije, uključujući i efikasnost rada i poslovanja novih privrednih subjekata i rast izvoza postojećih, zahteva ne samo visoko profesionalan tim za analitičko-studijski nadzor realizacije Strategije, već i državno telo sa visokim autoritetom u pogledu predlaganja mera resornim ministarstvima i Vladi za ažuriranje specifičnih ciljeva i mera, sa ciljem podsticanja doslednog ostvarivanja ciljeva Strategije povećanja izvoza Republike Srbije.

U tom svetlu, za realizaciju mera iz Strategije biće nadležna resorna ministarstva i specijalizovane institucije, dok će za nadzor realizacije Strategije biti zadužen Nacionalni savet za konkurentnost, sastavljen od predstavnika relevantnih ministarstava, privrede i nauke. Ministarstva nadležna za sprovođenje mera dužna su da kvartalno podnose izveštaj Nacionalnom savetu za konkurentnost i Vladi. Na osnovu analiza stanja spoljnog sektora i efikasnosti sprovođenja mera, dva puta godišnje će se po potrebi vršiti ažuriranje mera i specifičnih ciljeva Strategije.

10. Završna odredba

Ovu strategiju objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".