PRAVILNIK
O BLIŽIM USLOVIMA U POGLEDU PROSTORA, OPREME I POTREBNIH STRUČNIH I DRUGIH RADNIKA ZA OSNIVANJE USTANOVA SOCIJALNE ZAŠTITE I ZA OBAVLJANJE DELATNOSTI, ODNOSNO POSLOVA SOCIJALNE ZAŠTITE

("Sl. glasnik RS", br. 75/91, 52/92, 44/93 - dr. pravilnik, 88/93 - dr. pravilnik i 59/2008 - dr. pravilnik)

Član 1

Ovim pravilnikom propisuju se bliži uslovi u pogledu prostora, opreme i potrebnih stručnih i drugih radnika za osnivanje ustanova socijalne zaštite, kao i uslovi u pogledu prostora, opreme i stručne spreme za obavljanje delatnosti, odnosno poslova socijalne zaštite kada tu delatnost odnosno poslove obavljaju druga pravna i fizička lica.

USLOVI U POGLEDU PROSTORA

Član 2

Ustanova socijalne zaštite (u daljem tekstu: ustanova) treba da ispunjava sledeće opšte građevinsko-tehničke uslove:

1. da je građena od materijala koji obezbeđuje zvučnu i termo izolaciju,

2. da je priključena na električnu i telefonsku mrežu,

3. da je priključena na javnu vodovodnu mrežu, a ako ona ne postoji, da je obezbeđeno snabdevanje higijenski ispravnom tekućom toplom i hladnom vodom putem hidrofora,

4. da je priključena na javnu kanalizacionu mrežu ili propisno izgrađenu septičku jamu,

5. da je obezbeđeno grejanje i mehaničko provetravanje ukoliko je prirodno provetravanje nedovoljno,

6. da je obezbeđen nesmetan prilaz prevoznim sredstvom,

7. da su podovi u svim sobama ustanove od materijala koji nije klizav, ne upija vlagu i lako se održava. Podovi u spavaonicama treba da budu od toplog materijala,

8. da su vrata na sobama u ustanovi za smeštaj korisnika bez pragova, širine najmanje 1 metar sa zaštitom ukoliko su ostakljena,

9. da je širina hodnika u ustanovi za smeštaj korisnika najmanje 1,8 m,

10. da su u hodnicima i sobama ustanove koja pruža usluge invalidnim i starim licima ugrađeni rukodržači,

11. da u ustanovi za smeštaj starih i invalidnih lica, kad je spratni objekat, ima lift.

Pored opštih uslova iz stava 1. ovog člana ustanova, zavisno od vrste usluga koje pruža, treba da ispunjava i posebne građevinsko-tehničke uslove i to:

1. ustanova koja pruža usluge invalidnim i starim licima treba da ima izgrađenu ulaznu rampu čiji nagib ne sme biti veći do 15 stepeni za kretanje invalidskim kolicima;

2. ustanova za smeštaj korisnika treba da ima slobodnu površinu oko objekta u površini od 20 m2 po korisniku, od čega 5 m2 zelene površine po korisniku, koja može biti manja i to po 3 m2 po korisniku ukoliko postoji, u blizini, mogućnost korišćenja javnih zelenih površina;

3. ustanova za smeštaj dece i omladine treba da ima uređenu dvorišnu površinu za igralište (mali fudbal, košarka, rukomet, odbojka) čija površina omogućava korišćenje svim korisnicima;

4. Ustanova za smeštaj korisnika na seoskom području ili širem području grada treba da ima poljoprivrednu ekonomiju čija površina obezbeđuje ostvarivanje programa radnog angažovanja korisnika.

Kada druga pravna i fizička lica obavljaju delatnosti, odnosno poslove socijalne zaštite, treba da, osim za poslove pružanja pomoći u kući i pružanja savetodavnih usluga, obezbede opšte građevinsko-tehničke uslove iz stava 1. ovog člana.

Član 3

Ustanova treba da ispunjava, u pogledu soba, sledeće uslove:

1. centar za socijalni rad, odnosno odeljenje centra treba da ima: po jednu sobu za prijem stranaka, za čekaonicu, za grupni rad sa korisnicima, za obavljanje administrativno-finansijskih i drugih poslova i za dokumentaciju kao i posebne sobe za stručne radnike koji neposredno rade sa korisnicima i sanitarno-higijenski čvor sa posebnim delovima (muški i ženski) za korisnike i za osoblje centra;

2. ustanova za smeštaj korisnika treba da ima po jednu sobu za dnevni boravak, za kuhinju, za trpezariju, za stručne radnike, za garderobu, za ambulantu sa izolacionim delom, za pranje i održavanje rublja, za magacin i za obavljanje administrativno finansijskih i drugih poslova kao i posebne sobe za spavaonice i sanitarno higijenski čvor sa posebnim delovima - muški i ženski.

Ustanova za smeštaj dece i omladine treba da ima i salu za fizičko vaspitanje.

3. ustanova za smeštaj dece ometene u razvoju pored soba iz tačke 2. ovog člana treba da ima i sobu za vaspitno-obrazovni rad i radno angažovanje i najmanje dve sobe za specijalizovane radionice;

4. zavod za vaspitanje dece i omladine, pored soba iz tačke 2. ovog člana, treba da ima po jednu sobu za radno vaspitanje korisnika, za realizaciju programa slobodnih aktivnosti, kao i odgovarajući broj soba za obavljanje delatnosti obrazovanja, ukoliko zavod takvu delatnost organizuje;

Sanitarno-higijenski čvor, sobe za spavaonice, dnevni boravak i garderoba u Zavodu nalaze se u okviru stambene jedinice u kojoj boravi jedna vaspitna grupa odnosno prijemna grupa.

5. centar za zaštitu odojčadi, dece i omladine, pored soba iz tačke 2. ovog člana treba da ima i posebnu sobu za novoprimljenu decu do sedam godina i najmanje dve jednokrevetne sobe sa sanitarno-higijenskim čvorom, za zbrinjavanje samohranih trudnica i majki sa bebama;

6. dom za penzionere i stara lica, gerontološki centar, dom za odrasla invalidna lica i zavod, odnosno dom za smeštaj lica ometenih u mentalnom razvoju i duševno obolelih lica, pored soba iz tačke 2. ovog člana, treba da imaju i po jednu sobu za lekara, za radnu terapiju, za fizio-terapiju, za zajedničke kulturno-zabavne aktivnosti, za frizersko-berberske i pedikirske usluge i za izolaciju preminulih lica;

Dom za penzionere i stara lica i gerontološki centar treba da imaju, od soba predviđenih za spavaonice, najmanje 10% jednokrevetnih i 10% dvokrevetnih soba.

Gerontološki centar treba da ima i garsonjere i stanove kao stambene jedinice, za zaštićeno stanovanje korisnika i sobu za službu zaštićenog stanovanja.

7. dnevni centar za stara i odrasla lica, klub za stara i odrasla lica, centar za dnevni boravak i ustanova za dnevno zbrinjavanje odraslih i starih lica treba da ima po jednu sobu za dnevni boravak, za dnevni odmor, za čitanje i ručni rad, za čajnu kuhinju, za garderobu i za stručne i druge radnike kao i sanitarno-higijenski čvor sa posebnim delovima - muškim i ženskim;

Dnevni centar, odnosno klub koji pružaju i servisne usluge treba da imaju prostoriju za pranje i peglanje rublja i vršenje drugih usluga korisnicima.

8. dnevni centar za radno proizvodne aktivnosti invalidnih lica i dnevni centar za umereno i teže mentalno nedovoljno razvijena odrasla i stara lica i centar za dnevni boravak dece i omladine ometene u razvoju treba da imaju, pored soba iz tačke 8. ovog člana i sobu za radnu i okupacionu terapiju;

9. centar za pomoć u kući treba da ima po jednu sobu za prijem stranaka, za zaposleno osoblje, za magacin i za garderobu kao i sanitarno-higijenski čvor sa posebnim delovima - muškim i ženskim;

10. prihvatilište za decu i omladinu sa poremećajima u društvenom ponašanju pored soba iz tačke 2. ovog člana, treba da ima i sobu za vaspitno-obrazovni rad i radno angažovanje.

Druga pravna i fizička lica mogu da obavljaju delatnost, odnosno poslove socijalne zaštite ako obezbede, u skladu sa uslugama koje pružaju, sobe iz stava 1. ovog člana, izuzimajući sobe koje su namenjene za stručne i druge radnike, ambulantu, garderobu i magacin.

Za pružanje savetodavnih usluga u oblasti socijalne zaštite, lica iz stava 2. ovog člana treba da obezbede sobu za prijem stranaka i korišćenje sanitarno-higijenskog čvora.

Član 3a

Sobe i ostale prostorije utvrđene u članu 3. ovog pravilnika treba da ispunjavaju sledeće uslove u pogledu površine po korisniku, i to:

1) spavaonica

najmanje 5

m2

2) dnevni boravak

najmanje 3

m2

3) trpezarija

najmanje 1,5

m2

4) garderoba

najmanje 1,5

m2

5) radionica

najmanje 6

m2

6) sala za fizičko vaspitanje

najmanje 4
i 153

m2

Jednokrevetna soba za spavaonicu treba da ima površinu najmanje 12 m2, dvokrevetna najmanje 15 m2, a višekrevetna soba najmanje 5 m2 po korisniku.

Stambene jedinice za domski smeštaj odraslih i starih lica treba da imaju površinu, i to: garsonjera - najmanje 20 m2 i jednosoban stan - najmanje 30 m2.

USLOVI U POGLEDU OPREME

Član 4

Oprema soba ustanove treba da odgovara nameni i da se može lako održavati.

Uslovi koje pojedine ustanove treba da ispunjavaju, zavisno od vrste usluga, su:

- spavaonica treba da ima ležajeve, noćne ormariće i svetiljke, prema broju korisnika, kao i sto sa stolicama, ormar za odeću sa odvojenim delovima za korisnike, policu i zavesu;

- u spavaonici u kojoj borave nepokretna lica i stambenoj jedinici u zaštićenom stanovanju treba obezbediti odgovarajuću alarmnu vezu sa dežurnim radnikom ustanove. U stacionarnom delu ova spavaonica treba da ima sto za serviranje jela u krevetu i specijalni rukodržač iznad svakog kreveta;

- u stacionarnom delu ustanove za decu do tri godine, spavaonica treba da ima pult za pranje i presvlačenje dece;

- soba za dnevni boravak treba da ima odgovarajući broj stolova i stolica, ležajeve za dnevni odmor, policu za knjige, pribor za društvene igre, televizor i radio aparat;

- soba za stručne radnike ustanove treba da ima radni sto, stolice, ormar i telefon;

- radionica treba da ima sredstva za obuku i alate namenjene za odgovarajuću vrstu radnog osposobljavanja ili radnog angažovanja, primerene sposobnostima i broju korisnika;

- centar za socijalni rad treba da ima informatička sredstva za obradu zahteva i vođenje dokumentacije, evidencije i statistike o korisnicima i uslugama ili da ima obezbeđeno korišćenje ove opreme kao i terensko vozilo;

- ustanova za smeštaj dece i omladine treba da ima didaktička sredstva i opremu za fizičko vaspitanje koja odgovaraju uzrastu i sposobnostima korisnika;

- ustanova za smeštaj starih i invalidnih lica treba da ima invalidska kolica, štake, štap i druga odgovarajuća pomagala, zavisno od potrebe korisnika.

Član 5

Druga pravna i fizička lica mogu da obavljaju delatnost, odnosno poslove socijalne zaštite ako obezbede, u pogledu opreme odgovarajuće prema vrsti usluga koje pružaju, uslove iz člana 4. ovog pravilnika osim uslova koji su utvrđeni za centar za socijalni rad.

Lice iz stava 1. ovog člana koje obavlja poslove pružanja savetodavnih usluga treba da ima, u sobi u kojoj vrši te poslove, radni sto, potreban broj stolica i telefon.

USLOVI U POGLEDU STRUČNIH I DRUGIH RADNIKA

Član 6*

(Prestao da važi)

Član 7

Dom za decu i omladinu sa osam vaspitnih grupa treba da ima:

1. dva vaspitača i po osam vaspitača na osam vaspitnih grupa;

2. jednu medicinsku sestru za preventivnu zdravstvenu zaštitu;

3. jednog psihologa ili pedagoga ili specijalnog pedagoga zavisno od uzrasta, strukture i porodičnog statusa korisnika;

4. jednog socijalnog radnika ili diplomiranog socijalnog radnika.

Dom za decu i omladinu koji ima manje od osam vaspitnih grupa treba da ima dva vaspitača i po jednog vaspitača na vaspitnu grupu kao i po jednog stručnog radnika iz stava 1. tačka 2, 3. i 4. sa polovinom radnog vremena.

Vaspitač iz stava 1. ovog člana može da bude lice sa završenom pedagoškom akademijom ili višom pedagoškom školom kao i lice koje je završilo jedan od nastavničkih fakulteta.

Pored radnika iz st. 1. i 2. ovog člana dom za decu i omladinu sa osam vaspitnih grupa treba da ima jednu krojačicu, vešerku, jednog kuvara i dva pomoćna radnika u kuhinji, a za manje od osam vaspitnih grupa srazmerno manji broj ovih radnika.

U domskom odeljenju u okviru centra za socijalni rad obezbeđuje se broj vaspitača u skladu sa stavom 1. tačka 1. ovog člana, a ostali radnici iz sastava stručnih radnika centara.

Izuzetno od stava 1. ovog člana, dom za decu i omladinu koji organizuje specifičan oblik smeštaja u paviljonskim kućicama, treba da ima, na 24 dece (dve kućice), jednog vaspitača i dve negovateljice u prvoj i drugoj smeni i jednu negovateljicu u trećoj smeni na dve kućice.

Član 8

Centar za zaštitu odojčadi, dece i omladine treba da ima, stručne radnike iz člana 7. ovog pravilnika a za zbrinjavanje dece do tri godine starosti jednog socijalnog radnika, ili diplomiranog socijalnog radnika, na 150 dece - psihologa, na 150 dece - pedagoga, na stacionar - jednog logopeda, po dve medicinske sestre na grupu od osmoro dece i po jednu medicinsku sestru na 20 dece, po jednog vaspitača i jednu medicinsku sestru za vaspitno-obrazovni rad, jednu medicinsku sestru za priručnu kuhinju za pripremu hrane za bebe do jedne godine, na 50 dece u jednoj smeni, jednu vešerku na grupu od 50 dece u jednoj smeni, jednu krojačicu na 150 dece do tri godine, jednog pomoćnog radnika u kuhinji na 100 dece i jednog vozača za potrebe zdravstvene zaštite na grupu od 24 dece a u stacionaru za decu sa rizikom u razvoju i jednog psihologa.

Za vršenje delatnosti organizovanog porodičnog smeštaja, centar iz stava 1. ovog člana treba da ima i jednog socijalnog radnika ili diplomiranog socijalnog radnika na 200 dece, jednu medicinsku sestru, jednog specijalnog pedagoga, po jednog psihologa na 250 korisnika, kao i po jednog pedagoga na svakih 80 korisnika jednog računovodstvenog radnika, jednog administrativnog radnika - evidentičara i jednog vozača.

Član 9

Centar za porodični smeštaj treba da ima jednog pedagoga, jednog specijalnog pedagoga, po jednog socijalnog radnika, ili diplomiranog socijalnog radnika na 100 korisnika, po jednog psihologa na 250 korisnika, i po jednu medicinsku sestru na 500 korisnika, jednog šefa računovodstva, jednog blagajnika, jednog administrativnog radnika, jednu spremačicu - kurira i jednog vozača.

Član 9a

Prihvatilište za decu i omladinu na kapacitet od šest vaspitnih grupa treba da ima: jednog socijalnog radnika, tri vaspitača, jednu medicinsku sestru, jednog radnika u kuhinji, jednog vozača za prihvat dece i zdravstvenu zaštitu i jednu spremačicu na 400 m2 zajedničkog prostora.

Član 9b

Ustanove iz čl. 7. i 8. stav 1. ovog pravilnika treba da imaju i odgovarajući broj radnika na administrativno-finansijskim i tehničkim poslovima, srazmerno kapacitetu, i to:

1. Sa kapacitetom od 50 do 100 mesta:

(1) jednog šefa računovodstva,

(2) dva računovodstvena radnika,

(3) jednog administrativnog radnika,

(4) jednog domara - nabavljača - vozača, ako se takva delatnost obavlja,

(5) jednog ložača (ako ima sopstveno loženje),

(6) jednu spremačicu na 400 m2 zajedničkog prostora, odnosno jednu spremačicu na 250 m2 koje zbrinjavaju decu do 7 godina starosti.

2. Sa kapacitetom preko 100 mesta:

(1) jednog sekretara ustanove,

(2) jednog diplomiranog pravnika, na kapacitet preko 500 mesta,

(3) tri računovodstvena radnika na kapacitet sa 100 mesta, a na svakih daljih 100 još po dva radnika,

(4) jednog magacionera,

(5) jednog nabavljača,

(6) jednog planera-analitičara-informatičara (sociologa), na kapacitet preko 500 mesta,

(7) dva radnika na administrativno-tehničkim poslovima na kapacitet preko 100 mesta,

(8) jednog administrativnog radnika na poslovima kadrovske evidencije, arhive i dokumentacije, na 200 i više zaposlenih,

(9) jednog radnika na poslovima zaštite na radu, protivpožarne zaštite i osiguranja imovine, na kapacitet preko 500 mesta,

(10) dva radnika na poslovima telefoniste - portira, noćnog čuvara, ako je takva delatnost organizovana,

(11) jednog domara,

(12) jednog vozača za prevoz hrane iz centralne kuhinje, ako je takva delatnost organizovana,

(13) jednu spremačicu na 400 m2 zajedničkih prostorija.

Ustanova iz stava 1. ovog člana sa kapacitetom preko 500 korisnika treba da ima zaposlenog nutricionistu a sa manjim kapacitetom da obezbedi korišćenje usluga nutricioniste.

Član 10

Zavod za vaspitanje dece i omladine treba da ima jednog diplomiranog socijalnog radnika ili socijalnog radnika, jednog psihologa, jednog pedagoga, jednog diplomiranog pravnika, ili pravnika, jednu medicinsku sestru, ili medicinskog tehničara, dva vaspitača - specijalna pedagoga i po četiri specijalna pedagoga za resocijalizaciju na tri vaspitne grupe.

Pored radnika iz stava 1. ovog člana zavod za vaspitanje dece i omladine sa kapacitetom od 35 do 70 korisnika treba da ima: obezbeđeno korišćenje usluga neuropsihijatra kao spoljnjeg saradnika i zaposlene radnike, i to: tri radnika na računovodstveno-finansijskim poslovima, jednog radnika na administrativnim poslovima, dva kuvara, jednog pomoćnog kuvara, jednog radnika u perionici i na održavanju odeće (krojač), jednog radnika na poslovima domara, nabavljača i vozača, jednog ložača, ako zavod ima sopstveno loženje, jednog portira, ako je takva delatnost organizovana, jednu spremačicu na 400 m2 zajedničkog prostora.

Zavod za vaspitanje dece i omladine sa kapacitetom preko 70 korisnika treba da ima još jednog radnika na administrativnim poslovima.

U zavodu za vaspitanje dece i omladine sa kapacitetom manjim od 35 korisnika, pored poslova radnika iz stava 1. ovog člana treba da se obezbedi obavljanje i dugih poslova iz stava 2. ovog člana.

Zavod za vaspitanje dece i omladine, koji u svom sastavu ima odeljenja treba da ima i jednog radnika jednog od obrazovnog profila iz stava 1. ovog člana, za obavljanje poslova i organizovanje rada odeljenja.

Član 11

Dom za decu i omladinu ometenu u razvoju treba da ima:

1. jednog socijalnog radnika, ili diplomiranog socijalnog radnika;

2. po jednog psihologa u domu, za 300 korisnika umereno i teže mentalno ometenih u razvoju;

3. po jednog defektologa vaspitača za 15 korisnika umereno i teže mentalno ometenih u razvoju;

4. jednog logopeda za dom u kome su smešteni korisnici umereno i teže mentalno ometeni u razvoju;

5. po jednu negovateljicu za 18 korisnika umereno i teže mentalno ometenih u razvoju;

6. po jednog radnika sa srednjim obrazovanjem (za radne aktivnosti) za 18 korisnika umereno i teže ometenih u razvoju;

7. jednog defektologa u domu u kome su smešteni korisnici teško mentalno ometeni u razvoju;

8. po jednu negovateljicu za sedam korisnika teško mentalno ometenih u razvoju;

9. po jednu negovateljicu za četiri korisnika koji su teško mentalno ometeni u razvoju i potpuno zavisni od tuđe nege i pomoći.

Pored radnika iz stava 1. ovog člana dom treba da ima i: po jednog kuvara na svakih 100 korisnika; po jednog pomoćnog radnika u kuhinji na svakih 80 korisnika; po jednu vešerku na 100 korisnika, odnosno na 25 korisnika teško ometenih u razvoju; po jednu spremačicu na 500 m2, odnosno na 700 m2 u domu koji obezbeđuje smeštaj samo korisnika umereno ometenih u razvoju; po jednog ložača na 150 korisnika; po tri radnika - majstora na 200 korisnika; po jednog finansijskog radnika na 100 korisnika; po jednog berberina - frizera; po jednog administrativnog radnika na 200 korisnika; jednog berberina u domu koji ima više od 150 korisnika; jednog magacionera, jednog nabavljača, jednog sekretara, dva noćna čuvara i jednog portira (domara).

 

Član 12

Dom za telesno invalidnu decu i omladinu sa očuvanim mentalnim sposobnostima treba da ima jednog socijalnog radnika ili diplomiranog socijalnog radnika; jednog psihologa; dva vaspitača; po četiri vaspitača za tri vaspitne grupe i po jednu negovateljicu na 18 korisnika.

Član 13

Centar za dnevni boravak dece i omladine ometene u razvoju treba da ima po jednog psihologa za 100 korisnika, po jednog defektologa - vaspitača za 15 korisnika i po jednog radnika sa srednjim obrazovanjem (za radne aktivnosti) za 15 korisnika koji se radno osposobljavaju, odnosno radno angažuju.

Centar iz stava 1. ovog člana koji obezbeđuje dnevni boravak dece obolele od autizma, treba da ima jednog defektologa - vaspitača, jednog profesora fizičkog vaspitanja, po jednu medicinsku sestru na šest korisnika, po jednog radnika sa srednjim obrazovanjem (za radne aktivnosti) za 10 korisnika, i po jednog psihologa za 60 korisnika.

Član 14

Dom za penzionere i stara lica, odnosno gerontološki centar treba da ima po jednog diplomiranog socijalnog radnika, odnosno socijalnog radnika na ustanovu ili zaseban objekat domskog smeštaja kapaciteta do 100 korisnika, a na svakih 150 korisnika još po jednog radnika istog obrazovnog profila, po 16 negovateljica za 100 zavisnih korisnika i po osam negovateljica za 100 poluzavisnih korisnika; jednog radnog terapeuta na ustanovu ili zaseban domski objekat, kapaciteta do 100 korisnika, a na svakih 250 korisnika još po jednog radnog terapeuta, a kada kapacitet ustanove prelazi 250 korisnika ustanova treba da ima i jednog pravnika, odnosno diplomiranog pravnika, jednog psihologa i na svakih daljih 500 korisnika još po jednog pravnika odnosno diplomiranog pravnika, psihologa, po jednu pralju na 60 korisnika; po jednog berberina - frizera na 150 korisnika, jednog šivača posteljine i rublja na dom, a za svaki dom preko 400 korisnika još po jednog šivača; po jednu spremačicu na 300 m2 prostora za smeštaj zavisnih korisnika odnosno na 800 m2 drugih prostorija u ustanovi; po jednog kuvara na 70 korisnika u prvoj odnosno na 120 korisnika u drugoj smeni; jednog glavnog kuvara, po jednog pomoćnog radnika u kuhinji i po jednu servirku na 100 korisnika u prvoj odnosno u drugoj smeni; tri radnika na računovodstveno-finansijskim poslovima na dom i na svakih daljih 250 korisnika još po dva ova radnika; jednog knjigovođu na ustanovu sa preko 250 korisnika; jednog radnika na poslovima likvidature na ustanovu do 500 korisnika i još jednog na ustanovu sa preko 500 korisnika; dva radnika na poslovima nabavke, transporta i skladištenja na ustanovu od 150 korisnika i na svakih daljih 250 korisnika još po jednog radnika na ovim poslovima; po tri radnika - majstora na zaseban objekat do 250 korisnika i još po jednog radnika majstora na svakih daljih 100 korisnika; jednog organizatora službe održavanja, jednog vozača - automehaničara na ustanovu preko 400 korisnika; jednog radnika na uređenju prostora i održavanju zelenih površina na objekat do 250 korisnika; dva radnika na administrativno-tehničkim poslovima na ustanovu do 150 korisnika a na svakih daljih 300 korisnika još po jednog radnika; jednog administrativnog radnika na poslovima kadrovske evidencije i arhive na ustanovu do 150 korisnika, a na svakih daljih 250 korisnika još po jednog radnika; jednog radnika na poslovima zaštite na radu i po četiri radnika na poslovima telefoniste, čuvara i portira, po zasebnom objektu domskog smeštaja.

Dom odnosno gerontološki centar sa preko 500 korisnika, pored radnika iz stava 1. ovog člana treba da ima i: jednog organizatora kulturno-zabavnih aktivnosti, jednog koordinatora stručnog rada, jednog nutricionistu, jednog mesara, jednog organizatora službe ishrane, jednog planera-analitičara, jednog informatičara i jednog vozača teretnog vozila.

Dom odnosno gerontološki centar koji ima poljoprivrednu ekonomiju treba da ima jednog poljoprivrednog tehničara i po jednog pomoćnog poljoprivrednog radnika na 10 hektara površine.

Dom odnosno gerontološki centar koji organizuje poslove prihvatne stanice za odrasla lica treba da ima jednog socijalnog radnika, odnosno diplomiranog socijalnog radnika i jednog defektologa, jednu spremačicu i jednog vozača, a kad organizuje poslove prihvatilišta još i jednog psihologa i medicinskog tehničara, po jednog socijalnog radnika u dve smene, po jednu negovateljicu na smenu za 15 korisnika, po jednu spremačicu na 300 m2, jednu kuvaricu - servirku, jednog vozača i jednog čuvara.

Član 15

Zavod - dom za smeštaj lica ometenih u mentalnom razvoju i duševno obolelih lica treba da ima po jednog diplomiranog socijalnog radnika, odnosno socijalnog radnika za 150 mentalno zaostalih korisnika, odnosno za 70 duševno obolelih korisnika, po jednog defektologa ili specijalnog pedagoga na 20 lica ometenih u mentalnom zdravlju, jednog psihologa na ustanovu, po jednog radnog terapeuta na 100 korisnika, po jednog radnika sa srednjim obrazovanjem (za radne aktivnosti) za 18 mentalno zaostalih korisnika, odnosno za 25 duševno obolelih korisnika, po jednog radnika (za rekreativne aktivnosti) za 100 korisnika, po jednu negovateljicu za 10 mentalno zaostalih korisnika, odnosno za 25 duševno obolelih korisnika, po jednu pralju - peglarku na 40 korisnika; jednog berberina - frizera na 150 korisnika; jednu spremačicu na 400 m2 prostorija za smeštaj zavisnih korisnika, odnosno 800 m2 drugih prostorija; jednog kuvara na 70 korisnika u prvoj, odnosno 120 korisnika u drugoj smeni; jednog pomoćnog radnika u kuhinji odnosno jednu servirku na 100 korisnika u prvoj odnosno u drugoj smeni; jednog glavnog kuvara, jednog šivača na ustanovu a na svakih daljih 400 korisnika još po jednog šivača; tri radnika na računovodstveno-finansijskim poslovima na ustanovu do 150 korisnika i na svakih daljih 250 korisnika još po dva ova radnika; jednog knjigovođu na ustanovu sa preko 250 korisnika; jednog radnika na poslovima likvidature na ustanovu do 500 korisnika, i još po jednog u ustanovi preko 500 korisnika; dva radnika na poslovima nabavke, transporta i skladištenja na ustanovu do 150 korisnika, i na svakih daljih 250 korisnika po jednog od ovih radnika; po tri radnika majstora na ustanovu do 250 korisnika i još po jednog radnika - majstora na svakih daljih 100 korisnika; jednog organizatora službe održavanja, jednog vozača - automehaničara na ustanovu preko 400 korisnika; jednog radnika po jednom objektu do 250 korisnika na uređenju prostora i zelenih površina; jednog sekretara, dva administrativno-tehnička radnika i jednog administrativnog radnika na ustanovu do 150 korisnika, a na svakih daljih 300 korisnika još po dva radnika; jednog radnika na poslovima zaštite na radu i protivpožarne zaštite; do pet čuvara - portira na ustanovu odnosno zaseban objekat ustanove.

Zavod iz stava 1. ovog člana koji ima više od 500 korisnika treba da ima i diplomiranog pravnika i diplomiranog kliničkog psihologa, jednog organizatora službe ishrane, jednog nutricionistu, jednog planera-analitičara-informatičara, jednog radnika na poslovima likvidature, jednog vozača teretnog vozila, jednog telefonistu, a u ustanovi koja ima više od 400 korisnika i jednog koordinatora stručnog rada.

Zavod-dom koji ima sopstvenu poljoprivrednu ekonomiju treba da ima jednog poljoprivrednog tehničara i po jednog pomoćnog poljoprivrednog radnika na 10 ha površine.

Član 16

Dnevni centar za odrasla i stara lica, klub za odrasla i stara lica i ustanova za dnevno zbrinjavanje odraslih i starih lica treba da ima dva radnika sa osnovnim ili srednjim obrazovanjem a ako ima više od 150 korisnika i jednog socijalnog radnika odnosno diplomiranog socijalnog radnika sa trećinom radnog vremena.

Član 17

Centar za pomoć u kući treba da ima po jednog radnika sa osnovnim ili srednjim obrazovanjem za tri korisnika, kojima se pružaju usluge i jednog radnika sa srednjim obrazovanjem za organizaciju posla.

Član 18

Dom za odrasla invalidna lica treba da ima jednog socijalnog radnika ili diplomiranog socijalnog radnika, jednog fizioterapeuta, jednog diplomiranog pravnika, jednog psihologa a pored toga i po jednu negovateljicu na 25 korisnika.

Dom za lica sa oštećenim vidom pored radnika iz stava 1. ovog člana treba da ima i jednog tiflopedagoga.

U pogledu broja radnika na poslovima u kuhinji, održavanju čistoće, nabavke, transporta, skladištenja, čuvanja i održavanja objekata i na administrativno-finansijskim poslovima dom iz st. 1. i 2. ovog člana treba da ispunjava uslove utvrđene u članu 14. ovog pravilnika za broj radnika na tim poslovima, srazmerno kapacitetu doma.

Član 19

Dnevni centar za radno-proizvodne aktivnosti invalidnih lica treba da ima radnike koji su utvrđeni u članu 13. stav 1. ovog pravilnika.

Član 20

Dnevni centar za umereno i teže mentalno nedovoljno razvijena lica treba da ima jednog socijalnog radnika, odnosno diplomiranog socijalnog radnika, kao i po jedno radnika sa srednjim obrazovanjem (za radne aktivnosti) za 30 korisnika.

Član 21

Centar za dnevni boravak dece i omladine sa poremećajima u društvenom ponašanju treba da ima jednog socijalnog radnika ili diplomiranog socijalnog radnika, jednog specijalnog pedagoga za resocijalizaciju, kao i po jednog defektologa - vaspitača za grupu od 25 dece, jednog psihologa, jednog administrativnog radnika - evidentičara, jednog računovodstvenog radnika, jednog radnika u kuhinji i jednu spremačicu na 400 m2 zajedničkog prostora.

Član 22

Prihvatilište za decu i omladinu sa poremećajima u društvenom ponašanju treba da ima jednog socijalnog radnika ili diplomiranog socijalnog radnika, jednog specijalnog pedagoga za resocijalizaciju, jednog psihologa, jednu medicinsku sestru ili medicinskog tehničara i jednog defektologa, dva vaspitača specijalna pedagoga za resocijalizaciju, jednog vaspitača za pretpratu maloletnika do uputnog organa, jednog administrativnog radnika, jednog računovodstvenog radnika, dva radnika u kuhinji ako se priprema hrana i vrši u objektu, odnosno dve servirke ako se distribucija hrane vrši iz centralne kuhinje; jednog vozača, jednog radnika na poslovima u vešeraju i krojačnici i jednog ložača ako postoji sopstveno grejanje i jednu spremačicu na 400 m2 zajedničkog prostora.

Član 23

Prihvatna stanica za decu i omladinu treba da ima jednog socijalnog radnika ili diplomiranog socijalnog radnika, jednog specijalnog pedagoga, jednog psihologa i jednog defektologa, jednog socijalnog radnika na prijemu, jednog medicinskog radnika, jednog radnika u kuhinji ako se priprema hrana i vrši u objektu, odnosno jednu servirku ako se hrana doprema iz centralne kuhinje i jednu spremačicu na 400 m2 zajedničkog prostora.

Član 24

(Brisan)

Član 25

Druga pravna i fizička lica mogu da obavljaju delatnost, odnosno poslove socijalne zaštite ako:

1. za obavljanje poslova pružanja savetodavnih usluga u oblasti socijalne zaštite imaju odgovarajuće više obrazovanje obrazovnog profila stručnih radnika određenih ovim pravilnikom,

2. za obavljanje pojedinih poslova pružanja usluga dnevnog boravka i dnevnog centra za decu i omladinu i odrasla i stara lica i usluga smeštaja korisnika imaju srednje obrazovanje,

3. za obavljanje pojedinih poslova pružanja usluga pomoći u kući i drugih usluga socijalne zaštite imaju osnovno obrazovanje.

Član 26

Stupanjem na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i potrebnih stručnih i drugih radnika za osnivanje ustanova socijalne zaštite ("Službeni glasnik SRS", broj 35/90) i Pravilnik o bližim uslovima za obavljanje poslova iz oblasti socijalne i dečje zaštite ("Službeni glasnik SRS", broj 50/90), osim odredaba koje se odnose na oblast dečje zaštite.

Uredba o stručnom kadru ustanova koje obavljaju delatnost u oblasti socijalne zaštite ("Službeni list Autonomne pokrajine Vojvodine", broj 8/91) i Uredba o prostoru i opremi ustanova koje obavljaju delatnost u oblasti socijalne zaštite ("Službeni list Autonomne pokrajine Vojvodine", broj 6/91) prestaju da važe 31. decembra 1991. godine.

Član 27

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Samostalni član Pravilnika o izmenama i dopunama
Pravilnika o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i potrebnih stručnih i drugih radnika za osnivanje ustanova socijalne zaštite i za obavljanje delatnosti, odnosno poslova socijalne zaštite

("Sl. glasnik RS", br. 52/92)

Član 17

Ovaj pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

Napomene

Odredbe ovog pravilnika koje se odnose na uslove u pogledu prostora, opreme i potrebnih stručnih i drugih radnika za osnivanje ustanova socijalne zaštite za smeštaj penzionera i drugih starih i invalidnih lica prestale su da važe danom stupanja na snagu Pravilnika o bližim uslovima za početak rada i obavljanje delatnosti i normativima i standardima za obavljanje delatnosti ustanova socijalne zaštite za smeštaj penzionera i drugih starih lica ("Sl. glasnik RS", br. 44/93), odnosno 25. juna 1993. godine.

Odredbe ovog pravilnika koje se odnose na uslove u pogledu prostora, opreme i potrebnih stručnih i drugih radnika za osnivanje ustanova socijalne zaštite za smeštaj dece i omladine ometene u razvoju prestale su da važe danom stupanja na snagu Pravilnika o bližim uslovima za početak rada i obavljanje delatnosti i normativima i standardima za obavljanje delatnosti ustanova socijalne zaštite za smeštaj dece i omladine ometene u razvoju ("Sl. glasnik RS", br. 88/93), odnosno 9. novembra 1993. godine.

Odredbe ovog pravilnika koje se odnose na uslove u pogledu prostora, opreme i potrebnih stručnih i drugih radnika za osnivanje ustanova socijalne zaštite za smeštaj odraslih lica ometenih u mentalnom razvoju, duševno obolelih i invalidnih lica prestale su da važe danom stupanja na snagu Pravilnika o bližim uslovima za početak rada i obavljanje delatnosti i normativima i standardima za obavljanje delatnosti ustanova socijalne zaštite za smeštaj odraslih lica ometenih u mentalnom razvoju, duševno obolelih i invalidnih lica ("Sl. glasnik RS", br. 88/93), odnosno 9. novembra 1993. godine.

Odredbe ovog pravilnika koje se odnose na uslove u pogledu prostora, opreme i potrebnih stručnih i drugih radnika za osnivanje ustanova socijalne zaštite za smeštaj dece i omladine bez roditeljskog staranja i za smeštaj dece i omladine sa poremećajima u ponašanju prestale su da važe danom stupanja na snagu Pravilnika o bližim uslovima za početak rada i obavljanje delatnosti i normativima i standardima za obavljanje delatnosti ustanova socijalne zaštite za smeštaj dece i omladine bez roditeljskog staranja i dece i omladine sa poremećajima u ponašanju ("Sl. glasnik RS", br. 88/93), odnosno 9. novembra 1993. godine.

* Član 6. ovog pravilnika prestaje da važi danom stupanja na snagu Pravilnika o organizaciji, normativima i standardima rada centra za socijalni rad ("Sl. glasnik RS", br. 59/2008), odnosno 19. juna 2008. godine.