PRAVILNIK

O VREMENU LETENJA, VREMENU LETENJA U DUGOLINIJSKOM SAOBRAĆAJU, VREMENU LETENJA NOĆU, DNEVNOM RADNOM VREMENU, BROJU POLETANJA I SLETANJA U TOKU RADNOG VREMENA I DUŽINI DNEVNOG ODMORA ČLANOVA POSADE VAZDUHOPLOVA

("Sl. list SFRJ", br. 42/88, 1/89 i 57/90 i "Sl. list SRJ", br. 51/92 i 38/95)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovim pravilnikom propisuju se vreme letenja, vreme letenja u dugolinijskom saobraćaju, vreme letenja noću, dnevno radno vreme, broj poletanja i sletanja u toku radnog vremena i dužina dnevnog odmora članova posade vazduhoplova.

Član 2

Linija u javnom prevozu u vazdušnom saobraćaju, u smislu ovog pravilnika, jeste linija leta koja povezuje aerodrom prvog poletanja i aerodrom krajnjeg odredišta u jednom smeru.

Kratka linija je linija leta do 1500 km, srednja linija je linija leta do 3000 km, a duga linija je linija leta preko 3000 km.

Član 3

Vreme letenja člana posade je vreme koje član posade provede u vazduhoplovu i na uređajima za obuku i uvežbavanje (simulator), vršeći određene poslove od trenutka početka rada motora vazduhoplova do trenutka zaustavljanja motora vazduhoplova.

Član 4

Radno vreme člana posade vazduhoplova koji leti u javnom prevozu u vazdušnom saobraćaju, odnosno radno vreme člana posade vazduhoplova koji leti radi prevoza lica i stvari za sopstvene potrebe, odnosno radno vreme člana posade vazduhoplova koji vrši ispitivanje vazduhoplova u letu ili obuku pilota u saobraćaju, u smislu ovog pravilnika, jeste vreme koje član posade provede na radu od jednog časa pre vremena određenog za prvo poletanje, do trideset minuta posle poslednjeg sletanja, ako leti na kratkim i srednjim linijama, odnosno vreme koje provede na radu od jednog časa i trideset minuta pre vremena određenog za poletanje, do 30 minuta posle poslednjeg sletanja ako leti na dugim linijama.

Izuzetno od odredbe stava 1. ovog člana, vreme koje član posade vazduhoplova provede na radu od jednog časa i trideset minuta pre vremena određenog za poletanje na dugim linijama može se skratiti na jedan čas pre vremena određenog za poletanje ako radove na pripremi vazduhoplova izvrši druga posada, odnosno drugo ovlašćeno lice koje nije član posade.

Pod radnim vremenom člana posade iz stava 1. ovog člana podrazumeva se i vreme koje član posade provede u vazduhoplovu u toku leta kad ne vrši određene poslove (član proširene posade), vreme čekanja usled zakašnjenja vazduhoplova u polasku ako se posada nalazi na aerodromu, vreme između sletanja i ponovnog poletanja na usputnim aerodromima ako zadržavanje nije duže od četiri časa, vreme dežurstva, odnosno vreme provedeno na pripremi i letenju radi obuke i ispitivanja vazduhoplova u letu, vreme teorijske obuke i ispita, kao i vreme provedeno na ostalim poslovima u vezi sa izvršenjem letačkog zadatka.

Pod radnim vremenom člana posade iz stava 1. ovog člana podrazumeva se i vreme koje član posade provede u putovanju na letačku dužnost prema nalogu za let, kao i vreme putovanja sa letačke dužnosti u mesto boravka kad se leti na dugim linijama. U radno vreme ne uračunava se vreme putovanja sa letačke dužnosti u mesto boravka kad se leti na kratkim i srednjim linijama, a dnevni odmor člana posade počinje 30 minuta po dolasku u mesto boravka, odnosno odmora.

Član 5

Radno vreme člana posade vazduhoplova koji leti radi vršenja posebnih usluga u poljoprivredi, šumarstvu i zdravstvu, naučnoistraživačkom radu, službi hitne pomoći ili u druge svrhe, u smislu ovog pravilnika, jeste vreme koje član posade provede na radu od jednog časa pre vremena određenog za poletanje do trideset minuta posle poslednjeg sletanja,

Pod radnim vremenom člana posade iz stava 1. ovog člana podrazumeva se i vreme čekanja zbog zakašnjenja vazduhoplova u polasku ako je posada prisutna, vreme između sletanja i ponovnog poletanja na usputnim aerodromima, vreme dežurstva, vreme putovanja na letačku dužnost i sa letačke dužnosti u sedište korisnika vazduhoplova, kao i vreme provedeno na ostalim neposrednim poslovima u vezi sa izvršenjem letačkog zadatka.

II VREME LETENJA

Član 6

Ako nastavnik - instruktor letenja vrši obuku bez prisustva putnika, u vreme letenja svakih 45 minuta uračunava se kao jedan sat.

Član 7

Ako je posada vazduhoplova u proširenom sastavu, članu posade koji ne obavlja određene poslove u toku leta mora se obezbediti putničko sedište sa obarajućim naslonom.

Letačkom delu udvojene posade vazduhoplova, za vreme kad ne vrši određene poslove u toku leta, mora se obezbediti potreban broj ležajeva izolovanih od putnika, a pomoćnim članovima udvojene posade vazduhoplova moraju se obezbediti fotelje sa obarajućim naslonom.

Član 8

Vreme letenja člana posade vazduhoplova koji leti radi vršenja posebnih usluga u poljoprivredi, šumarstvu i zdravstvu u toku 24 časa iznosi najviše četiri časa i 30 minuta ako se letenje obavlja u jednokratnom radnom vremenu.

Izuzetno, od odredbe stava 1. ovog člana, ako se letenje obavlja u dvokratnom radnom vremenu, vreme letenja iznosi najviše šest časova, s tim da član posade može u prvom delu radnog vremena leteti najviše četiri časa.

Član 9

Vreme letenja člana posade vazduhoplova koji leti radi naučnoistraživačkog rada, službe hitne pomoći, ispitivanja vazduhoplova, školovanja posade ili u druge svrhe, osim za sportske delatnosti, u toku 24 časa iznosi najviše šest časova.

III TRAJANJE RADNOG VREMENA

Član 10

Radno vreme člana posade vazduhoplova u javnom prevozu u vazdušnom saobraćaju, odnosno radno vreme člana posade vazduhoplova koji leti radi prevoza lica i stvari za sopstvene potrebe na kratkim i srednjim linijama može trajati do 10 časova u toku 24 časa.

Izuzetno od odredbe stava 1. ovog člana, radno vreme može dva puta za sedam uzastopnih dana trajati po 12 časova u toku 24 časa.

Radno vreme člana posade iz stava 1. ovog člana, na srednjim linijama, može trajati do 14 časova u toku 24 časa ako je posada proširena.

Član 11

Radno vreme člana posade vazduhoplova u javnom prevozu u vazdušnom saobraćaju, odnosno radno vreme člana posade vazduhoplova koji leti radi prevoza lica i stvari za sopstvene potrebe na dugim linijama, može trajati do 12 časova u toku 24 časa.

Izuzetno od odredbe stava 1. ovog člana, radno vreme može trajati do 14 časova u toku 24 časa ako je planirano vreme poletanja između 6 i 14 časova po lokalnom vremenu aerodroma sa koga se poleće i ako ima najviše dva poletanja.

Radno vreme člana posade iz stava 1. ovog člana može trajati do 16 časova u toku 24 časa ako je posada proširena, odnosno do 18 časova u toku 24 časa ako je posada udvojena.

Član 12

Ako posle započinjanja radnog vremena nastanu loši meteorološki uslovi, čekanje zbog ograničenja kontrole letenja, tehnički kvar, obaveza čekanja na vezu sa vazduhoplovima sa drugih linija koji kasne i proširena procedura u vezi sa bezbednošću vazduhoplova i putnika, radno vreme na kratkim i srednjim linijama iz člana 10. st. 1. i 2. ovog pravilnika može se produžiti za još dva sata ako tako odluči vođa vazduhoplova i ako se poletanje obavlja ka mestu boravka, odnosno odmora.

Član 13

Radno vreme iz člana 10. ovog pravilnika, ako se odvija noću (od 22 časa do 5 časova), skratiće se, i to:

- za jedan čas ako se dva do četiri časa radnog vremena odvija noću;

- za dva časa ako se više od četiri časa radnog vremena odvija noću.

Ako se radno vreme odvija više od tri časa noću, član posade može leteti najviše dve noći u sedam uzastopnih dana.

Član 14

Radno vreme člana posade vazduhoplova koji leti radi vršenja posebnih usluga u poljoprivredi, šumarstvu i zdravstvu, naučnoistraživačkom radu, pružanju hitne pomoći, ispitivanju vazduhoplova, školovanju posade ili u druge svrhe može trajati 12 časova u toku 24 časa.

IV BROJ POLETANJA I SLETANJA

Član 15

Član posade vazduhoplova u javnom prevozu u vazdušnom saobraćaju, odnosno član posade vazduhoplova koji leti radi prevoza lica i stvari za sopstvene potrebe može u toku radnog vremena imati najviše šest poletanja, a u toku trideset uzastopnih dana najviše 90 poletanja.

Član 16

Član posade vazduhoplova iz člana 8. ovog pravilnika u toku radnog vremena može imati najviše 45 poletanja - ako se letenje obavlja u jednokratnom radnom vremenu, odnosno 60 poletanja - ako se letenje obavlja u dvokratnom radnom vremenu.

Član 17

Nastavnik - instruktor letenja, za vreme obuke sportskih i profesionalnih pilota, može u toku dnevnog radnog vremena imati najviše 40 poletanja, a za vreme obuke saobraćajnih pilota - najviše 15 poletanja.

V DUŽINA DNEVNOG ODMORA

Član 18

Dnevni odmor je vreme između završetka radnog vremena posle poslednjeg sletanja i početka radnog vremena pre prvog poletanja u kome je član posade oslobođen svake dužnosti.

Dnevni odmor člana posade vazduhoplova koji leti u javnom prevozu u vazdušnom saobraćaju, odnosno člana posade vazduhoplova koji leti radi prevoza lica i stvari za sopstvene potrebe iznosi:

1) u mestu boravka, odnosno bazi:

a) najmanje 10 časova, ako je radno vreme do osam časova;

b) najmanje 16 časova, ako je radno vreme od osam do 10 časova;

v) najmanje 24 časa, ako je radno vreme od 10 do 12 časova;

g) najmanje 36 časova, ako je radno vreme duže od 12 časova;

2) na putu:

a) najmanje 10 časova, ako je radno vreme do osam časova;

b) najmanje 12 časova, ako je radno vreme od osam do 10 časova;

v) najmanje 16 časova ako je radno vreme od 10 do 12 časova;

g) najmanje 36 časova ako je radno vreme duže od 12 časova.

Razlika između dnevnog odmora u mestu boravka, odnosno u bazi i dnevnog odmora na putu naknadiće se u celini prilikom prvog povratka u mesto boravka, odnosno u bazu.

Razlika u dnevnom odmoru iz stava 3. ovog člana mora se nadoknaditi najkasnije za sedam dana od dana započinjanja korišćenja dnevnog odmora iz stava 2. tačka 2. ovog člana.

Izuzetno od odredbe stava 2. ovog člana, dnevni odmor člana posade na kratkim i srednjim linijama može biti upola manji ako se odmah po isteku tog odmora poleti ka mestu boravka, s tim da se u mestu boravka produži odmor za onoliko vremena za koliko je umanjen van mesta boravka.

Ako se dnevni odmor odvija noću, ne može biti kraći od pet časova.

Dnevni odmor člana posade vazduhoplova na dugim linijama mora biti uvećan za iznos broja časova zonske razlike.

Član 19

Ako vreme zadržavanja na aerodromu između dva leta u toku 24 časa iznosi manje od četiri časa i ne prelazi ukupno radno vreme propisano ovim pravilnikom, to vreme se uračunava u radno vreme iz člana 4. ovog pravilnika.

Ako se predviđa da će vreme zadržavanja na aerodromu iznositi više od četiri časa između dva leta u toku 24 časa, članovima posade vazduhoplova mora se odrediti odmor u trajanju od najmanje pet časova, u koji se uračunava i vreme prevoza. Zbir radnog vremena pre i posle odmora ne može preći propisano radno vreme iz člana 10. ovog pravilnika.

Član 20

Neprekidni dnevni odmor člana posade vazduhoplova iz člana 8. ovog pravilnika iznosi najmanje 10 časova ako je vreme letenja u toku 24 časa iznosilo najviše četiri časa i 30 minuta, a najmanje 12 časova ako je vreme letenja u toku 24 časa iznosilo šest časova.

Ako član posade vazduhoplova leti u dvokratnom radnom vremenu, dnevni odmor između prvog i drugog dela radnog vremena mora trajati najmanje dva časa.

Član 21

Neprekidni dnevni odmor člana posade vazduhoplova iz člana 9. ovog pravilnika iznosi najmanje 12 časova ako je vreme letenja u toku 24 časa iznosilo šest časova.

Član 22

O trajanju radnog vremena i vremena letenja, broju poletanja i sletanja u toku radnog vremena, letenja noću i dužini dnevnog odmora članova posade vazduhoplova vodi se uredna evidencija.

VI KAZNENE ODREDBE

Član 23

Novčanom kaznom od 400 do 4.000 dinara kazniće se za vazduhoplovni prekršaj preduzeće koje je nosilac prava raspolaganja vazduhoplovom ili drugo pravno lice:

1) ako naredi ili dozvoli da se nastavniku - instruktoru letenja koji vrši obuku bez prisustva putnika ne uračunava svakih 45 minuta letenja kao jedan čas (član 6);

2) ako naredi ili dozvoli da članu proširene posade, dok ne vrši određene poslove u toku leta, ne bude obezbeđeno putničko sedište sa obarajućim naslonom, odnosno da se letačkom delu udvojene posade ne obezbedi potreban broj ležajeva izolovanih od putnika, ili da se pomoćnim članovima udvojene posade ne obezbedi fotelja sa obarajućim naslonom (član 7);

3) ako naredi ili dozvoli ili planira da vreme letenja člana posade vazduhoplova kojim se vrše posebne usluge u poljoprivredi, šumarstvu i zdravstvu u toku 24 časa iznosi više od četiri časa i 30 minuta ako leti u jednokratnom radnom vremenu, odnosno više od šest časova ako leti u dvokratnom radnom vremenu ili ako u dvokratnom radnom vremenu član posade leti više od četiri časa u prvom delu radnog vremena (član 8);

4) ako naredi ili dozvoli ili planira da vreme letenja člana posade vazduhoplova koji leti radi naučnoistraživačkog rada, službe hitne pomoći, ispitivanja vazduhoplova, školovanja posade ili u druge svrhe, osim za sportske delatnosti, u toku 24 časa iznosi više od šest časova (član 9);

5) ako naredi ili dozvoli ili planira da radno vreme člana posade vazduhoplova u javnom prevozu u vazdušnom saobraćaju i vazduhoplova koji leti radi prevoza lica i stvari za sopstvene potrebe, na kratkim i srednjim linijama traje duže od 10 časova u toku 24 časa, odnosno da više od dva puta za sedam uzastopnih dana traje po 12 časova u toku 24 časa, odnosno da na srednjim linijama kada je posada proširena traje duže od 14 časova u toku 24 časa (član 10);

6) ako naredi ili dozvoli ili planira da radno vreme člana posade u javnom prevozu u vazdušnom saobraćaju i vazduhoplova koji leti radi prevoza lica i stvari za sopstvene potrebe na dugim linijama traje duže od 12 časova ako nije planirano vreme poletanja između šest i 14 časova po lokalnom vremenu aerodroma sa kog se poleće, odnosno da traje duže od 14 časova ako je planirano vreme poletanja između šest i 14 časova po lokalnom vremenu aerodroma sa kog se poleće i da ima više od dva poletanja, odnosno da traje duže od 16 časova u toku 24 časa kad je posada proširena, odnosno da traje duže od 18 časova u toku 24 časa kad je posada udvojena (član 11);

7) ako naredi ili dozvoli ili planira da se radno vreme iz člana 10. ovog pravilnika, ako se odvija noću (od 22 časa do pet časova), ne skrati, i to: za jedan čas ako se dva do četiri časa radnog vremena odvija noću, odnosno ne skrati za dva časa ako se više od četiri časa radnog vremena odvija noću, odnosno da član posade leti više od dve noći u sedam uzastopnih dana kad se više od tri časa radnog vremena odvija noću (član 13);

8) ako naredi ili dozvoli ili planira da radno vreme člana posade vazduhoplova koji leti radi vršenja posebnih usluga u poljoprivredi, šumarstvu i zdravstvu, naučnoistraživačkom radu, pružanju hitne pomoći, ispitivanju vazduhoplova, školovanju posade ili u druge svrhe traje duže od 12 časova u toku 24 časa (član 14);

9) ako naredi ili dozvoli ili planira da član posade vazduhoplova u javnom prevozu u vazdušnom saobraćaju, odnosno član posade vazduhoplova koji leti radi prevoza lica i stvari za sopstvene potrebe u toku radnog vremena ima više od šest poletanja, odnosno da u toku 30 uzastopnih dana ima više od 90 poletanja (član 15);

10) ako naredi ili dozvoli da član posade iz člana 8. ovog pravilnika u toku radnog vremena ima više od 45 poletanja ako se letenje obavlja u jednokratnom radnom vremenu, odnosno više od 60 poletanja ako se letenje obavlja u dvokratnom radnom vremenu (član 16);

11) ako naredi ili dozvoli da nastavnik - instruktor letenja za vreme obuke sportskih i profesionalnih pilota u toku dnevnog radnog vremena ima više od 40 poletanja, odnosno za vreme obuke saobraćajnih pilota više od 15 poletanja (član 17);

12) ako naredi ili dozvoli ili planira da dnevni odmor člana posade vazduhoplova koji leti u javnom prevozu u vazdušnom saobraćaju, odnosno člana posade vazduhoplova koji leti radi prevoza lica i stvari za sopstvene potrebe u mestu boravka, odnosno u bazi iznosi manje od 10 časova ako je radno vreme do osam časova; manje od 16 časova ako je radno vreme od osam do 10 časova; manje od 24 časa ako je radno vreme od 10 do 12 časova ili manje od 36 časova ako je radno vreme duže od 12 časova, odnosno da na putovanju iznosi manje od 10 časova ako je radno vreme do osam časova; manje od 12 časova ako je radno vreme od osam do 10 časova; manje od 16 časova ako je radno vreme od 10 do 12 časova ili manje od 36 časova ako je radno vreme duže od 12 časova, odnosno da se razlika između dnevnog odmora u mestu boravka, odnosno u bazi i dnevnog odmora na putu ne nadoknadi u celini prilikom prvog povratka u mesto boravka, odnosno u bazu, odnosno da razliku u dnevnom odmoru ne nadoknadi najkasnije za sedam dana od dana započinjanja korišćenja dnevnog odmora iz člana 18. stav 2. tačka 2. ovog pravilnika, odnosno da dnevni odmor predviđen noću bude kraći od pet časova, odnosno da se za letenje na dugim linijama dnevni odmor ne uveća za iznos broja časova zonske razlike (član 18);

13) ako naredi ili dozvoli ili planira da se ne obezbedi odmor članu posade vazduhoplova od najmanje pet časova ako se predviđa da će vreme zadržavanja na aerodromu iznositi više od četiri časa između dva leta u toku 24 časa, odnosno da zbir radnog vremena pre i posle odmora pređe propisano radno vreme iz člana 10. ovog pravilnika (član 19);

14) ako naredi ili dozvoli ili planira da neprekidni dnevni odmor za člana posade vazduhoplova iz člana 8. ovog pravilnika bude manji od 10 časova kad je vreme letenja u toku 24 časa iznosilo četiri časa i 30 minuta, odnosno da neprekidni dnevni odmor bude manji od 12 časova kad je vreme letenja u toku 24 časa iznosilo šest časova ili da dnevni odmor između prvog i drugog dela radnog vremena bude manji od dva časa kad je član posade radio u dvokratnom radnom vremenu (član 20);

15) ako dozvoli ili naredi da neprekidni dnevni odmor člana posade vazduhoplova iz člana 9. ovog pravilnika iznosi manje od 12 časova ako je vreme letenja u toku 24 časa iznosilo šest časova (član 21).

Za radnje iz stava 1. ovog člana kazniće se i odgovorno lice u preduzeću koje je nosilac prava raspolaganja vazduhoplovom ili u drugom pravnom licu, novčanom kaznom od 90 do 900 dinara.

VII ZAVRŠNE ODREDBE

Član 24

Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o trajanju radnog vremena, vremenu letenja, broju poletanja i sletanja u toku radnog vremena i dužini dnevnog odmora članova posade vazduhoplova ("Službeni list SFRJ", br. 65/80).

Član 25

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu SFRJ".